XMod
 با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!
با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!مشاهده‌ي علمي
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا حشرات می توانند روی آب بایستند؟ آیا می توانید باور کنید که دلیل این اتفاق، همان دلیلی است که باعث تمیز شدن ظرف ها با مایع ظرفشویی می‌شود؟
مشاهدهٔ شماره ۱۱۲
مشاهده قبلی: با استفاده از جعبه پیتزا، یک اجاق خورشیدی برای خود بسازید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول

 

 

مفاهیم کلیدی: فیزیک، انرژی، مایعات، مولکول، کشش سطحی
مقدمه:
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا حشرات می توانند روی آب بایستند؟ آیا می توانید باور کنید که دلیل این اتفاق، همان دلیلی است که باعث تمیز شدن ظرف ها با مایع ظرفشویی می شود؟ در حقیقت، اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که علت پدیده های بسیاری که در زندگی روزمره ی ما رخ می دهد به کشش سطحی آب مربوط می شود. در این فعالیت علمی، یک قایق مسطح خواهید ساخت که با کمک خاصیت کشش سطحی روی سطح آب حرکت می کند. با این کار بیشتر با مفهوم کشش سطحی آشنا خواهید شد.

 

 

 

 

 
پیش زمینه:
بی شک تا به حال بادکنک های زیادی را باد کرده اید و می دانید که این کار چقدر ساده است. دلیل آسان بودن این کار آن است که بادکنک مقاومت بسیار کمی در برابر کشیده شدن از خود نشان می دهد. اما چنانچه جنس بادکنک از لاستیکی کلفت تر و سخت تر باشد، به انرژی بیشتری برای باد کردن آن نیاز خواهید داشت، چرا که این بادکنک مقاومت بیشتری در برابر کشیده شدن از خود نشان می دهد. این یک مثال از خاصیت کشش سطحی مواد است. میزان کش آمدن بادکنک بستگی به مقاومت آن دارد که باید سعی کنید بر این مقاومت غلبه کنید. کشش سطحی ماده در واقع میزان انرژی لازم برای افزایش سطح آن به مقدار مشخص است.


 

 


مایعات نیز کشش سطحی دارند. مولکول های یک مایع به طور پیوسته در حال کشیدن و هل دادن یکدیگر به کمک بارهای الکتریکی بسیار کوچک هستند. درست مانند جذب و دفع چند آهنربا که در کنار هم قرار می گیرند، بسته به اینکه چه قطب هایی از آن ها در کنار هم قرار بگیرد. حال یک مولکول آب را در نظر بگیرید. این مولکول توسط مولکول های دیگر آب احاطه شده است و نیروهای جاذبه و دافعه بین این مولکول ها طوری موازنه می شود که مولکول در حالت تعادل قرار دارد و به سمتی کشیده نمی شود. اما روی سطح آب، یک مولکول آب فقط توسط مولکول های آب احاطه نمی شود؛ بلکه مولکول تحت تماس هوا نیز می باشد. پس نیروهای اطراف آن دیگر با هم خنثی نمی شوند و مولکول از حالت تعادل خارج می شود. به دلیل قوی تر بودن نیروی جاذبه ی بین مولکول های آب، این مولکول به سمت پایین و داخل آب کشیده می شود. این پایین کشیده شدن مولکول های سطحی آب، باعث ایجاد خاصیت کشش سطحی می شود.
 


 مواد و وسایل مورد نیاز:
قیچی
یک تکه یونولیت صاف و مسطح حداقل در ابعاد 3 در 3 اینچ (می توانید از یونولیت هایی که در جعبه های بسته بندی وجود دارند استفاده کنید.)
چاقو
یک تکه ابر ظرفشویی (بهتر است نو باشد، در غیر این صورت آن را به خوبی بشویید تا کاملاً تمیز شود.)
خلال دندان
سینک ظرفشویی بزرگ
مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی
آب
قطره چکان
خط کش (اختیاری)
 


 

 

 آماده سازی:
با کمک یک بزرگتر، یونولیت را به صورت یک مستطیل 3 در 2 اینچ و یا 4 در 3 اینچ ببرید. این یونولیت درواقع قایق شما خواهد بود. می توانید به جای مستطیل، آن را به یک شکل دیگر ببرید. البته شکلی که می برید حتماً باید متقارن باشد، طول آن بیشتر از 6 اینچ نباشد و یکی از ضلع های آن حداقل به اندازه ی 2 اینچ صاف (خط راست) باشد.
روی یکی از عرض های مستطیل، با فاصله ی نیم اینچ از عرض، به کمک چاقو یک مربع در داخل یونولیت به ابعاد 1 در 1 اینچ ببرید. این مربع خالی قسمت عقبی قایق شما خواهد بود.
حالا با کمک یک بزرگتر، یک تکه ی مربعی شکل از ابر ظرفشویی به ابعاد 1 در 1 اینچ ببرید. این تکه ابر باید در سوراخ مربعی شکل انتهای قایق تان قرار بگیرد، پس ابعاد این دو را با هم تطبیق دهید تا ابر محکم در جای خود بماند. به نظر شما این تکه ابر چطور می تواند باعث حرکت قایق شود؟
یک خلال دندان را به صورت افقی از داخل تکه ابر رد کنید و لبه های خلال دندان را طوری روی قایق قرار دهید تا ابر را در عقب قایق نگه دارد و مانع از افتادن آن از جای خود شود. سعی کنید تا جایی که می توانید خلال دندان را در بالای تکه ابر فرو کنید تا هنگام قرار دادن در عقب قایق، بیشترین مقدار ابر در آب فرو رود. به نظر شما چه اهمیتی دارد که تکه ابر حتماً داخل آب قرار بگیرد؟
حالا با کمک یک بزرگتر، آن قسمت نازک یونولیت باقی مانده در انتهای قایق را جدا کنید. البته مراقب باشید که آن را به اندازه ی ضلع مربع نبرید تا تکه ابر موقع قرار گرفتن در آب از جای خود تکان نخورد. برای مثال اگر طول ضلع تکه ابر 1 اینچ است، حدود نیم اینچ یا سه چهارم اینچ از قسمت نازک انتهای قایق را ببرید و از هر دو طرف مقداری را باقی بگذارید. (دلیل بریدن انتهای یونولیت این است که برای حرکت قایق در آب، بهتر است مقداری آب به طور مستقیم از سمت عقب قایق به تکه ابر برسد. اما گوشه های یونولیت نباید بریده شوند تا مانع از جدا شدن تکه ابر از قایق و رفتن آن به داخل آب شوند.
قایق شما اکنون آماده است!

 

 

 

 

 روش کار:
سینک ظرفشویی را پر از آب کنید. سینک باید تا حدی بزرگ باشد که قایق بتواند به راحتی در آن حرکت کند.
زمانی که آب ساکن شد، قایق را روی سطح آن قرار دهید. مراقب تکه ابری که در انتهای قایق قرار داده اید باشید تا از جایش خارج نشود.
زمانی که قایق روی سطح آب ساکن شد، یک یا دو قطره مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی روی تکه ابر انتهای قایق بریزید. دقت داشته باشید که این قطره ها به هیچ وجه داخل آب نیفتد. می توانید برای دقت بیشتر در این کار، از قطره چکان استفاده کنید.
با ریختن این قطره ها چه اتفاقی برای قایق تان می افتد؟ چطور حرکت می کند؟
اگر می خواهید حرکت قایق را دوباره مشاهده کنید، باید آب سینک را خالی کنید و دوباره آب تمیز داخل آن بریزید. همچنین باید قایق تان را بشویید، به خصوص تکه ابر انتهای آن که باید به طور کامل از مایع شوینده پاک شود. سپس مراحل قبل را تکرار کنید تا مجدداً حرکت قایق را مشاهده کنید.
با توجه به این نکته که مواد شوینده باعث کاهش کشش سطحی آب می شوند، می توانید توضیح دهید چرا قایق به این شکل حرکت می کند؟
آزمایش های تکمیلی:
می توانید این آزمایش را با استفاده از مواد دیگری به جای مایع ظرفشویی یا لباسشویی انجام دهید تا متوجه تأثیر آن ها بر روی کشش سطحی آب شوید. برای مثال، می توانید از انواع مایع های شوینده، خمیر دندان، روغن گیاهی، نمک خوراکی و غیره استفاده کنید. آیا تأثیر مواد مختلف بر روی کشش سطحی آب و به دنبال آن نحوه ی حرکت قایق تان یکسان است؟
می توانید اندازه و شکل قایق تان را عوض کنید و آزمایش را تکرار کنید. تغییر شکل و وزن قایق چه تأثیری روی نحوه ی حرکت آن توسط خاصیت کشش سطحی می گذارد؟
به نظرتان چگونه می توانید طراحی قایق تان را عوض کنید تا به بهترین شکل کار کند؟ آیا می توانید آن را طوری بسازید که سریع تر و یا در مسیر مستقیم تری حرکت کند؟


مشاهده و نتیجه گیری:
آیا قایق به سمت جلو و درواقع در جهت مخالف انتهای قایق، جایی که تکه ابر را قرار دادید حرکت کرد؟
در این آزمایش باید مشاهده کرده باشید که با اضافه کردن یک یا دو قطره مایع ظرفشویی یا لباسشویی روی تکه ابر انتهای قایق، این وسیله به سرعت در جهت مخالف آن حرکت می کند.
با ورود مایع ظرفشویی یا لباسشویی به داخل آب، کشش سطحی آب کاهش می یابد. موادی که باعث کاهش کشش سطحی آب می شوند مواد سطح فعال (Surfactant) نام دارند که مولکول های آب را از هم جدا می کنند. در این فعالیت علمی، کشش سطحی آب در عقب قایق در اثر نفوذ مواد سطح فعال (مانند مایع ظرفشویی یا لباسشویی) کاهش می یابد. به همین دلیل، مناطقی از آب که کشش سطحی بالاتری دارند (جلوی قایق) آن را به سمت جلو می کشند. پس از گذشت زمان، با پخش شدن ماده ی شوینده در کل آب، کشش سطحی همه ی مناطق کاهش می یابد و قایق از حرکت می ایستد، چرا که در این حالت تفاوت کشش سطحی مناطق مختلف آب با هم به صفر می رسد.



 


به نظر شما یک ماده ی سطح فعال مانند مایع ظرفشویی چطور ظرف ها را تمیز می کند؟
 


 منابع مفيد:

 

آزمايش کشش سطحي آب

 

کشش سطحي آب


کشش سطحي-ام آي تي


کشش سطحي- ويکي پديا

 

Sticky Water

مشاهده قبلی: با استفاده از جعبه پیتزا، یک اجاق خورشیدی برای خود بسازید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول

 

1393/8/29 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1394/3/10
مـتـن : ممنون

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!
با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!مشاهده‌ي علمي
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا حشرات می توانند روی آب بایستند؟ آیا می توانید باور کنید که دلیل این اتفاق، همان دلیلی است که باعث تمیز شدن ظرف ها با مایع ظرفشویی می‌شود؟
مشاهدهٔ شماره ۱۱۲
مشاهده قبلی: با استفاده از جعبه پیتزا، یک اجاق خورشیدی برای خود بسازید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول

 

 

مفاهیم کلیدی: فیزیک، انرژی، مایعات، مولکول، کشش سطحی
مقدمه:
آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا حشرات می توانند روی آب بایستند؟ آیا می توانید باور کنید که دلیل این اتفاق، همان دلیلی است که باعث تمیز شدن ظرف ها با مایع ظرفشویی می شود؟ در حقیقت، اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که علت پدیده های بسیاری که در زندگی روزمره ی ما رخ می دهد به کشش سطحی آب مربوط می شود. در این فعالیت علمی، یک قایق مسطح خواهید ساخت که با کمک خاصیت کشش سطحی روی سطح آب حرکت می کند. با این کار بیشتر با مفهوم کشش سطحی آشنا خواهید شد.

 

 

 

 

 
پیش زمینه:
بی شک تا به حال بادکنک های زیادی را باد کرده اید و می دانید که این کار چقدر ساده است. دلیل آسان بودن این کار آن است که بادکنک مقاومت بسیار کمی در برابر کشیده شدن از خود نشان می دهد. اما چنانچه جنس بادکنک از لاستیکی کلفت تر و سخت تر باشد، به انرژی بیشتری برای باد کردن آن نیاز خواهید داشت، چرا که این بادکنک مقاومت بیشتری در برابر کشیده شدن از خود نشان می دهد. این یک مثال از خاصیت کشش سطحی مواد است. میزان کش آمدن بادکنک بستگی به مقاومت آن دارد که باید سعی کنید بر این مقاومت غلبه کنید. کشش سطحی ماده در واقع میزان انرژی لازم برای افزایش سطح آن به مقدار مشخص است.


 

 


مایعات نیز کشش سطحی دارند. مولکول های یک مایع به طور پیوسته در حال کشیدن و هل دادن یکدیگر به کمک بارهای الکتریکی بسیار کوچک هستند. درست مانند جذب و دفع چند آهنربا که در کنار هم قرار می گیرند، بسته به اینکه چه قطب هایی از آن ها در کنار هم قرار بگیرد. حال یک مولکول آب را در نظر بگیرید. این مولکول توسط مولکول های دیگر آب احاطه شده است و نیروهای جاذبه و دافعه بین این مولکول ها طوری موازنه می شود که مولکول در حالت تعادل قرار دارد و به سمتی کشیده نمی شود. اما روی سطح آب، یک مولکول آب فقط توسط مولکول های آب احاطه نمی شود؛ بلکه مولکول تحت تماس هوا نیز می باشد. پس نیروهای اطراف آن دیگر با هم خنثی نمی شوند و مولکول از حالت تعادل خارج می شود. به دلیل قوی تر بودن نیروی جاذبه ی بین مولکول های آب، این مولکول به سمت پایین و داخل آب کشیده می شود. این پایین کشیده شدن مولکول های سطحی آب، باعث ایجاد خاصیت کشش سطحی می شود.
 


 مواد و وسایل مورد نیاز:
قیچی
یک تکه یونولیت صاف و مسطح حداقل در ابعاد 3 در 3 اینچ (می توانید از یونولیت هایی که در جعبه های بسته بندی وجود دارند استفاده کنید.)
چاقو
یک تکه ابر ظرفشویی (بهتر است نو باشد، در غیر این صورت آن را به خوبی بشویید تا کاملاً تمیز شود.)
خلال دندان
سینک ظرفشویی بزرگ
مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی
آب
قطره چکان
خط کش (اختیاری)
 


 

 

 آماده سازی:
با کمک یک بزرگتر، یونولیت را به صورت یک مستطیل 3 در 2 اینچ و یا 4 در 3 اینچ ببرید. این یونولیت درواقع قایق شما خواهد بود. می توانید به جای مستطیل، آن را به یک شکل دیگر ببرید. البته شکلی که می برید حتماً باید متقارن باشد، طول آن بیشتر از 6 اینچ نباشد و یکی از ضلع های آن حداقل به اندازه ی 2 اینچ صاف (خط راست) باشد.
روی یکی از عرض های مستطیل، با فاصله ی نیم اینچ از عرض، به کمک چاقو یک مربع در داخل یونولیت به ابعاد 1 در 1 اینچ ببرید. این مربع خالی قسمت عقبی قایق شما خواهد بود.
حالا با کمک یک بزرگتر، یک تکه ی مربعی شکل از ابر ظرفشویی به ابعاد 1 در 1 اینچ ببرید. این تکه ابر باید در سوراخ مربعی شکل انتهای قایق تان قرار بگیرد، پس ابعاد این دو را با هم تطبیق دهید تا ابر محکم در جای خود بماند. به نظر شما این تکه ابر چطور می تواند باعث حرکت قایق شود؟
یک خلال دندان را به صورت افقی از داخل تکه ابر رد کنید و لبه های خلال دندان را طوری روی قایق قرار دهید تا ابر را در عقب قایق نگه دارد و مانع از افتادن آن از جای خود شود. سعی کنید تا جایی که می توانید خلال دندان را در بالای تکه ابر فرو کنید تا هنگام قرار دادن در عقب قایق، بیشترین مقدار ابر در آب فرو رود. به نظر شما چه اهمیتی دارد که تکه ابر حتماً داخل آب قرار بگیرد؟
حالا با کمک یک بزرگتر، آن قسمت نازک یونولیت باقی مانده در انتهای قایق را جدا کنید. البته مراقب باشید که آن را به اندازه ی ضلع مربع نبرید تا تکه ابر موقع قرار گرفتن در آب از جای خود تکان نخورد. برای مثال اگر طول ضلع تکه ابر 1 اینچ است، حدود نیم اینچ یا سه چهارم اینچ از قسمت نازک انتهای قایق را ببرید و از هر دو طرف مقداری را باقی بگذارید. (دلیل بریدن انتهای یونولیت این است که برای حرکت قایق در آب، بهتر است مقداری آب به طور مستقیم از سمت عقب قایق به تکه ابر برسد. اما گوشه های یونولیت نباید بریده شوند تا مانع از جدا شدن تکه ابر از قایق و رفتن آن به داخل آب شوند.
قایق شما اکنون آماده است!

 

 

 

 

 روش کار:
سینک ظرفشویی را پر از آب کنید. سینک باید تا حدی بزرگ باشد که قایق بتواند به راحتی در آن حرکت کند.
زمانی که آب ساکن شد، قایق را روی سطح آن قرار دهید. مراقب تکه ابری که در انتهای قایق قرار داده اید باشید تا از جایش خارج نشود.
زمانی که قایق روی سطح آب ساکن شد، یک یا دو قطره مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی روی تکه ابر انتهای قایق بریزید. دقت داشته باشید که این قطره ها به هیچ وجه داخل آب نیفتد. می توانید برای دقت بیشتر در این کار، از قطره چکان استفاده کنید.
با ریختن این قطره ها چه اتفاقی برای قایق تان می افتد؟ چطور حرکت می کند؟
اگر می خواهید حرکت قایق را دوباره مشاهده کنید، باید آب سینک را خالی کنید و دوباره آب تمیز داخل آن بریزید. همچنین باید قایق تان را بشویید، به خصوص تکه ابر انتهای آن که باید به طور کامل از مایع شوینده پاک شود. سپس مراحل قبل را تکرار کنید تا مجدداً حرکت قایق را مشاهده کنید.
با توجه به این نکته که مواد شوینده باعث کاهش کشش سطحی آب می شوند، می توانید توضیح دهید چرا قایق به این شکل حرکت می کند؟
آزمایش های تکمیلی:
می توانید این آزمایش را با استفاده از مواد دیگری به جای مایع ظرفشویی یا لباسشویی انجام دهید تا متوجه تأثیر آن ها بر روی کشش سطحی آب شوید. برای مثال، می توانید از انواع مایع های شوینده، خمیر دندان، روغن گیاهی، نمک خوراکی و غیره استفاده کنید. آیا تأثیر مواد مختلف بر روی کشش سطحی آب و به دنبال آن نحوه ی حرکت قایق تان یکسان است؟
می توانید اندازه و شکل قایق تان را عوض کنید و آزمایش را تکرار کنید. تغییر شکل و وزن قایق چه تأثیری روی نحوه ی حرکت آن توسط خاصیت کشش سطحی می گذارد؟
به نظرتان چگونه می توانید طراحی قایق تان را عوض کنید تا به بهترین شکل کار کند؟ آیا می توانید آن را طوری بسازید که سریع تر و یا در مسیر مستقیم تری حرکت کند؟


مشاهده و نتیجه گیری:
آیا قایق به سمت جلو و درواقع در جهت مخالف انتهای قایق، جایی که تکه ابر را قرار دادید حرکت کرد؟
در این آزمایش باید مشاهده کرده باشید که با اضافه کردن یک یا دو قطره مایع ظرفشویی یا لباسشویی روی تکه ابر انتهای قایق، این وسیله به سرعت در جهت مخالف آن حرکت می کند.
با ورود مایع ظرفشویی یا لباسشویی به داخل آب، کشش سطحی آب کاهش می یابد. موادی که باعث کاهش کشش سطحی آب می شوند مواد سطح فعال (Surfactant) نام دارند که مولکول های آب را از هم جدا می کنند. در این فعالیت علمی، کشش سطحی آب در عقب قایق در اثر نفوذ مواد سطح فعال (مانند مایع ظرفشویی یا لباسشویی) کاهش می یابد. به همین دلیل، مناطقی از آب که کشش سطحی بالاتری دارند (جلوی قایق) آن را به سمت جلو می کشند. پس از گذشت زمان، با پخش شدن ماده ی شوینده در کل آب، کشش سطحی همه ی مناطق کاهش می یابد و قایق از حرکت می ایستد، چرا که در این حالت تفاوت کشش سطحی مناطق مختلف آب با هم به صفر می رسد.



 


به نظر شما یک ماده ی سطح فعال مانند مایع ظرفشویی چطور ظرف ها را تمیز می کند؟
 


 منابع مفيد:

 

آزمايش کشش سطحي آب

 

کشش سطحي آب


کشش سطحي-ام آي تي


کشش سطحي- ويکي پديا

 

Sticky Water

مشاهده قبلی: با استفاده از جعبه پیتزا، یک اجاق خورشیدی برای خود بسازید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول

 

1393/8/29 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1394/3/10
مـتـن : ممنون

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content