XMod
 حل معماي کوچک شدن ماه 
حل معماي کوچک شدن ماه زنگ تفريح فيزيك
آزمايش خطاي چشم

 

 

 

مفاهيم کليدي
 

 

ادراک

 

توهمات نوری

 

زیست شناسی انسان


فضا

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 

 

آیا تا به حال توجه کرده اید زمانی که ماه در افق نزدیک ساختمان ها و درخت ها قرار دارد بسیار بزرگتر از زمانی است که بالای سر ما قرار دارد؟ اندازه ماه در طول این مدت تغییری نکرده است بلکه درک ما از ابعاد آن با توجه به موقعیت آن در آسمان تغییر می کند. در این آزمایش شما قانون امرت (Emmert) را بررسی می کنید که توهم ماه کامل را توضیح می دهد و میزان افزایش ابعاد ماه در افق که توسط انسان حس می شود را تخمین می زند. سپس شما می­توانید ماه واقعی را چک کنید و ببینید که این آزمایش چگونه توهم ماه کامل را تایید می کند.     

 

 

                                                    

 

 

پیش زمینه

 

 
ماه کامل زمانی که در افق قرار دارد به شکل غیر معمولی بزرگ به نظر می‌­آید اما همین طور که در آسمان بالا می رود گويي کوچک‌تر مي‌شود. اندازه‌ي واقعی ماه، بدون تغییر باقی می ماند. دلیل این خطا چیست؟ یکی از نظریه ها این است که مغز فکر می کند آسمان بالای سر ما نزدیک‌تر از آسمان در افق است و مغز ابعاد ماه را بر این اساس تطبیق می‌دهد. زمانی که ماه نزدیک افق است، مغز شما فاصله و ابعاد واقعی ماه را به اشتباه حساب می کند، و باعث می شود تا به نسبت محیط اطرافش بزرگ تر به نظر برسد. یک راه برای بررسی این خطا پس‌دیدها می باشد. پس‌ديد زمانی اتفاق می افتد که سلول های مخروطی حساس به نور در چشمان شما بعد از خیره شدن به جسم روشن یا رنگ روشن خسته می شود. شما می توانید پس‌دیدها را دستکاری کنید تا ادراک خود را از ماه در جاهای مختلف آسمان بازسازی کنید. اگرچه ابعاد واقعی یک پس‌دیدِ مشخص بر روی شبکیه شما تغییر نمی کند، اما با توجه به درک  شما از فاصله‌ي صفحه ای که آن را بر رویش می بینید ابعاد درک شده می تواند تغییر کند.
 
                                                                
 
 

وسایل مورد نیاز

 

 
  یک ورق مقوای آبی رنگ (از مداد یا خودکار زرد هم می توان استفاده کرد اما مقوا بهتر است)
چسب یا نوار چسب
یک ورق مقوای زرد (یک ورق مقوای سفید هم می توان استفاده کرد اما ترجیح داده نمی شود.)
یک تایمر یا ساعت
یک دستیار
محلی با دید خوب و تمیز از افق و اوج یا سمت الراس (محلی از آسمان که دقیقا بالای سر است) ( این فعالیت باید اواسط صبح یا اواسط بعد از ظهر انجام شود تا به آفتاب نگاه نشود و در روزی انجام شود که هوا بدون ابر و آبی باشد.)
 

 

 

آماده سازی
 
یک مربع با ابعاد حدودا یک تا دو اینچ بر روی مقوای آبی ببرید.
  مقوای زرد رنگ را  به صورت افقی گذاشته و آن را از وسط تا کنید و سپس دوباره باز کنید.

مربع آبی رنگ را با چسب به نیمه ی چپ یا راست مقوای زرد رنگ بچسبانید. مراقب باشید تا قسمت بالایی مربع یا مقوای زرد رنگ با چسب پوشیده نشود. 

اگر مقوا ندارید می توانید می توانید یک مربع آبی رنگ چپ یا راست یک صفحه ی سفید  بکشید.

 

  

                             

  

 

 

 

روش کار
   
مرحله ی اول را می توانید در داخل خانه انجام دهید : کاغذ زرد رنگ با مربع آبی رنگ را در مقابل خود قرار دهید. برای مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید. ( از یک تایمر زنگ دار یا یک دستیار استفاده نمایید.) بدون تغییر فاصله ی سر خود و صفحه از روی مربع آبی بلافاصله به قسمت خالی مقوای زرد خیره شوید. آیا پس دید مربع را دیدید؟ اگر نتوانستید، این مرحله را تکرار کنید تا بتوانید.
زمانی که پس دید محو شد بدون تغییر فاصله ی سر خود با مقوا دوباره به مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید. سپس بر روی قسمت زرد رنگ به دنبال پس دید بگردید. اما این بار سر خود را از کاغذ دور یا به آن نزدیک کنید. با تغییر فاصله سر خود با صفحه اندازه پس دید چه تغییری کرد؟ اگر به طور واضح تغییر را ندیدید این مرحله را تکرار کنید تا بتوانید ببينيد.
به طور کلی ابعاد پس دید با توجه به تغییر فاصله ی سر شما از کاغذ چه تغییری می­کند؟
حالا به محلی با دید خوب از افق و نقطه اوج در بیرون بروید. این کار را هنگام ظهر که آفتاب بالای سر شما قرار دارد یا هنگام طلوع که آفتاب در افق قراردارد انجام ندهید تا مشاهدات شما از پس دید را مختل نکند. نیمه های بعد از ظهر یا نیمه های صبح بهترین زمان برای انجام آزمایش می باشد و بهتر است هوا صاف و بدون ابر باشد. به یاد داشته باشید قسمتی از آسمان که انتخاب می کنید با آفتاب تداخل نداشته باشد

شما نباید هرگز به خورشيد شوید.

به مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید و سپس به افق نگاه کنید. آیا تغییر واضحی در ابعاد پس دید می بینید؟ به عبارت دیگر آیا پس دید کوچک تر به نظر می رسد یا بزرگتر یا به همان اندازه؟ اگر از مشاهدات خود نامطمئن هستید می توانید این کار را تکرار کنید.
حالا به مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید و این بار به اوج نگاه کنید. . آیا تغییر واضحی در ابعاد پس دید می بینید؟ آیا پس دید کوچک تر به نظر می رسد یا بزرگتر یا به همان اندازه؟ مجددا اگر از مشاهدات خود نامطمئن هستید می توانید این کار را تکرار کنید.
به طور کلی پس دید در افق در مقایسه با اوج کوچکتر بود یا بزرگتر یا هم اندازه بودند؟
 
 
آزمایش تکمیلی
  
مرحله اول را یک مرتبه دیگر انجام دهید (قبل بیرون رفتن) اما این بار سعی کنید تغییرات اندازه ی پس دید را با توجه به تغییر فاصله سر خود و صفحه به شکل عددی بیان کنید. (مطمئن شوید که فاصله ی سر شما با صفحه تغییر نکرده است.) شما می توانید مقوای زرد را کنار یک خط کش بر روی دیوار بگذارید تا ابعاد پس دید را تخمین بزنید. همچنین می توانید تعدادی مربع با ابعاد مختلف بکشید (تعدادی بزرگتر و تعدادی کوچکتر از مربع آبی) تا ببینید کدام مربع با ابعاد پس دید مطابقت می کند. رابطه ی بین فاصله ی سر شما و پس دید با اندازه­ی پس دید چگونه است؟
 
سعی کنید تغییرات ابعاد پس دید را در اوج در مقایسه با افق تخمین بزنید. برای این منظور شما می توانید چند مربع ببرید (از برگه ی سفید نیز می توانید استفاده کنید.) که تعدادی از آنها بزرگتر و تعدادی کوچکتر از مربع آبی باشند و زمانی که پس دید ها را نگاه می کنید کاغذها را با دست خود بگیرید. سعی کنید که سایز مربعی را که به ابعاد پس دید نزدیک تر است پیدا کنید. بر اساس یافته های شما میزان بزرگی تغییرات ابعاد ظاهری ماه کامل در افق و اوج چقدر است؟
 
                                     
 

 

  

سعی کنید تا تغییر ابعاد پس دید را در زاویه 45 درجه نسبت به افق تخمین بزنید.(اطمینان حاصل کنید که در آن قسمت آسمان آفتاب نباشد.). سایز نسبی پس دید در زاویه 45 درجه بالای افق چقدر بود و در مقایسه با ابعاد پس دید در اوج و افق چگونه بود؟
 

 

مشاهدات و نتایج
 
زمانی که به صفحه آبی خیره هستید و سپس به صفحه زرد نگاه می کنید و سر خود را به صفحه نزدیک یا از آن دور می کنید آیا ابعاد پس دید افزایش پیدا می کند؟ آیا ابعاد پس دید در افق بزرگتر از در اوج است؟
در حالی که ابعاد واقعی پس دید بر روی شبکیه تغییر نمی کند، با افزایش فاصله ی شما و سطحی که پس دید را بر رویش می بینید اندازه ی پس دید درک شده افزایش می یابد. (یا به عبارت دیگر با نزدیک شدن به صفحه ای که پس دید را بر رویش می بینید ابعاد پس دید درک شده کاهش می یابد.) ای پدیده قانون امرت نامیده می شود. یک نظریه که چرا ما حس می کنیم ماه کامل در افق بزرگتر از اوج است این می باشد که ما فکر می کنیم که آسمان در بالای سر به ما نزدیک تر است تا در افق. در این آزمایش باید مشخص شده باشد که پس دید در افق می بایستی از پس دید در اوج آسمان بزرگ تر باشد. (اگرچه شاید کمی بزرگتر باشد، 1.3 الی 1.5 با توجه به شرایط)
 

  

 

 

 


منابع مفيد:

توهم ماه

بزرگ ديدن ماه

شگفتي‌هاي ماه

 

 

 

 

 

1393/7/9 لينک مستقيم

فرستنده :
نازنین مفیدی HyperLink HyperLink 1394/5/20
مـتـن : خیلی بی مزه هست

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 حل معماي کوچک شدن ماه 
حل معماي کوچک شدن ماه زنگ تفريح فيزيك
آزمايش خطاي چشم

 

 

 

مفاهيم کليدي
 

 

ادراک

 

توهمات نوری

 

زیست شناسی انسان


فضا

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

 

 

آیا تا به حال توجه کرده اید زمانی که ماه در افق نزدیک ساختمان ها و درخت ها قرار دارد بسیار بزرگتر از زمانی است که بالای سر ما قرار دارد؟ اندازه ماه در طول این مدت تغییری نکرده است بلکه درک ما از ابعاد آن با توجه به موقعیت آن در آسمان تغییر می کند. در این آزمایش شما قانون امرت (Emmert) را بررسی می کنید که توهم ماه کامل را توضیح می دهد و میزان افزایش ابعاد ماه در افق که توسط انسان حس می شود را تخمین می زند. سپس شما می­توانید ماه واقعی را چک کنید و ببینید که این آزمایش چگونه توهم ماه کامل را تایید می کند.     

 

 

                                                    

 

 

پیش زمینه

 

 
ماه کامل زمانی که در افق قرار دارد به شکل غیر معمولی بزرگ به نظر می‌­آید اما همین طور که در آسمان بالا می رود گويي کوچک‌تر مي‌شود. اندازه‌ي واقعی ماه، بدون تغییر باقی می ماند. دلیل این خطا چیست؟ یکی از نظریه ها این است که مغز فکر می کند آسمان بالای سر ما نزدیک‌تر از آسمان در افق است و مغز ابعاد ماه را بر این اساس تطبیق می‌دهد. زمانی که ماه نزدیک افق است، مغز شما فاصله و ابعاد واقعی ماه را به اشتباه حساب می کند، و باعث می شود تا به نسبت محیط اطرافش بزرگ تر به نظر برسد. یک راه برای بررسی این خطا پس‌دیدها می باشد. پس‌ديد زمانی اتفاق می افتد که سلول های مخروطی حساس به نور در چشمان شما بعد از خیره شدن به جسم روشن یا رنگ روشن خسته می شود. شما می توانید پس‌دیدها را دستکاری کنید تا ادراک خود را از ماه در جاهای مختلف آسمان بازسازی کنید. اگرچه ابعاد واقعی یک پس‌دیدِ مشخص بر روی شبکیه شما تغییر نمی کند، اما با توجه به درک  شما از فاصله‌ي صفحه ای که آن را بر رویش می بینید ابعاد درک شده می تواند تغییر کند.
 
                                                                
 
 

وسایل مورد نیاز

 

 
  یک ورق مقوای آبی رنگ (از مداد یا خودکار زرد هم می توان استفاده کرد اما مقوا بهتر است)
چسب یا نوار چسب
یک ورق مقوای زرد (یک ورق مقوای سفید هم می توان استفاده کرد اما ترجیح داده نمی شود.)
یک تایمر یا ساعت
یک دستیار
محلی با دید خوب و تمیز از افق و اوج یا سمت الراس (محلی از آسمان که دقیقا بالای سر است) ( این فعالیت باید اواسط صبح یا اواسط بعد از ظهر انجام شود تا به آفتاب نگاه نشود و در روزی انجام شود که هوا بدون ابر و آبی باشد.)
 

 

 

آماده سازی
 
یک مربع با ابعاد حدودا یک تا دو اینچ بر روی مقوای آبی ببرید.
  مقوای زرد رنگ را  به صورت افقی گذاشته و آن را از وسط تا کنید و سپس دوباره باز کنید.

مربع آبی رنگ را با چسب به نیمه ی چپ یا راست مقوای زرد رنگ بچسبانید. مراقب باشید تا قسمت بالایی مربع یا مقوای زرد رنگ با چسب پوشیده نشود. 

اگر مقوا ندارید می توانید می توانید یک مربع آبی رنگ چپ یا راست یک صفحه ی سفید  بکشید.

 

  

                             

  

 

 

 

روش کار
   
مرحله ی اول را می توانید در داخل خانه انجام دهید : کاغذ زرد رنگ با مربع آبی رنگ را در مقابل خود قرار دهید. برای مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید. ( از یک تایمر زنگ دار یا یک دستیار استفاده نمایید.) بدون تغییر فاصله ی سر خود و صفحه از روی مربع آبی بلافاصله به قسمت خالی مقوای زرد خیره شوید. آیا پس دید مربع را دیدید؟ اگر نتوانستید، این مرحله را تکرار کنید تا بتوانید.
زمانی که پس دید محو شد بدون تغییر فاصله ی سر خود با مقوا دوباره به مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید. سپس بر روی قسمت زرد رنگ به دنبال پس دید بگردید. اما این بار سر خود را از کاغذ دور یا به آن نزدیک کنید. با تغییر فاصله سر خود با صفحه اندازه پس دید چه تغییری کرد؟ اگر به طور واضح تغییر را ندیدید این مرحله را تکرار کنید تا بتوانید ببينيد.
به طور کلی ابعاد پس دید با توجه به تغییر فاصله ی سر شما از کاغذ چه تغییری می­کند؟
حالا به محلی با دید خوب از افق و نقطه اوج در بیرون بروید. این کار را هنگام ظهر که آفتاب بالای سر شما قرار دارد یا هنگام طلوع که آفتاب در افق قراردارد انجام ندهید تا مشاهدات شما از پس دید را مختل نکند. نیمه های بعد از ظهر یا نیمه های صبح بهترین زمان برای انجام آزمایش می باشد و بهتر است هوا صاف و بدون ابر باشد. به یاد داشته باشید قسمتی از آسمان که انتخاب می کنید با آفتاب تداخل نداشته باشد

شما نباید هرگز به خورشيد شوید.

به مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید و سپس به افق نگاه کنید. آیا تغییر واضحی در ابعاد پس دید می بینید؟ به عبارت دیگر آیا پس دید کوچک تر به نظر می رسد یا بزرگتر یا به همان اندازه؟ اگر از مشاهدات خود نامطمئن هستید می توانید این کار را تکرار کنید.
حالا به مدت سی ثانیه به مربع آبی رنگ خیره شوید و این بار به اوج نگاه کنید. . آیا تغییر واضحی در ابعاد پس دید می بینید؟ آیا پس دید کوچک تر به نظر می رسد یا بزرگتر یا به همان اندازه؟ مجددا اگر از مشاهدات خود نامطمئن هستید می توانید این کار را تکرار کنید.
به طور کلی پس دید در افق در مقایسه با اوج کوچکتر بود یا بزرگتر یا هم اندازه بودند؟
 
 
آزمایش تکمیلی
  
مرحله اول را یک مرتبه دیگر انجام دهید (قبل بیرون رفتن) اما این بار سعی کنید تغییرات اندازه ی پس دید را با توجه به تغییر فاصله سر خود و صفحه به شکل عددی بیان کنید. (مطمئن شوید که فاصله ی سر شما با صفحه تغییر نکرده است.) شما می توانید مقوای زرد را کنار یک خط کش بر روی دیوار بگذارید تا ابعاد پس دید را تخمین بزنید. همچنین می توانید تعدادی مربع با ابعاد مختلف بکشید (تعدادی بزرگتر و تعدادی کوچکتر از مربع آبی) تا ببینید کدام مربع با ابعاد پس دید مطابقت می کند. رابطه ی بین فاصله ی سر شما و پس دید با اندازه­ی پس دید چگونه است؟
 
سعی کنید تغییرات ابعاد پس دید را در اوج در مقایسه با افق تخمین بزنید. برای این منظور شما می توانید چند مربع ببرید (از برگه ی سفید نیز می توانید استفاده کنید.) که تعدادی از آنها بزرگتر و تعدادی کوچکتر از مربع آبی باشند و زمانی که پس دید ها را نگاه می کنید کاغذها را با دست خود بگیرید. سعی کنید که سایز مربعی را که به ابعاد پس دید نزدیک تر است پیدا کنید. بر اساس یافته های شما میزان بزرگی تغییرات ابعاد ظاهری ماه کامل در افق و اوج چقدر است؟
 
                                     
 

 

  

سعی کنید تا تغییر ابعاد پس دید را در زاویه 45 درجه نسبت به افق تخمین بزنید.(اطمینان حاصل کنید که در آن قسمت آسمان آفتاب نباشد.). سایز نسبی پس دید در زاویه 45 درجه بالای افق چقدر بود و در مقایسه با ابعاد پس دید در اوج و افق چگونه بود؟
 

 

مشاهدات و نتایج
 
زمانی که به صفحه آبی خیره هستید و سپس به صفحه زرد نگاه می کنید و سر خود را به صفحه نزدیک یا از آن دور می کنید آیا ابعاد پس دید افزایش پیدا می کند؟ آیا ابعاد پس دید در افق بزرگتر از در اوج است؟
در حالی که ابعاد واقعی پس دید بر روی شبکیه تغییر نمی کند، با افزایش فاصله ی شما و سطحی که پس دید را بر رویش می بینید اندازه ی پس دید درک شده افزایش می یابد. (یا به عبارت دیگر با نزدیک شدن به صفحه ای که پس دید را بر رویش می بینید ابعاد پس دید درک شده کاهش می یابد.) ای پدیده قانون امرت نامیده می شود. یک نظریه که چرا ما حس می کنیم ماه کامل در افق بزرگتر از اوج است این می باشد که ما فکر می کنیم که آسمان در بالای سر به ما نزدیک تر است تا در افق. در این آزمایش باید مشخص شده باشد که پس دید در افق می بایستی از پس دید در اوج آسمان بزرگ تر باشد. (اگرچه شاید کمی بزرگتر باشد، 1.3 الی 1.5 با توجه به شرایط)
 

  

 

 

 


منابع مفيد:

توهم ماه

بزرگ ديدن ماه

شگفتي‌هاي ماه

 

 

 

 

 

1393/7/9 لينک مستقيم

فرستنده :
نازنین مفیدی HyperLink HyperLink 1394/5/20
مـتـن : خیلی بی مزه هست

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content