XMod
  بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول 
بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول مشاهده‌ي علمي
با استفاده از یک توپ یا بادکنک معلق در خودرو لختی (اینرسی) اجسام را مشاهده کنید.
مشاهدهٔ شمارهٔ ۱۱۳
مشاهده قبلی: با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم

 

 
مفاهیم کلیدی: 
غوطه‌وری، نیروی جاذبه، حرکت شتابی، اینرسی، دانسیته
 
مقدمه:
آیا تا به حال دقت کرده اید که اجسام سبک در یک اتومبیل درحال افزایش یا کاهش سرعت، از موقعیت خود منحرف می‌شوند و به اطراف حرکت می‌کنند؟ حالا یک بادکنک هلیومی را در نظر بگیرید که در داخل یک اتومبیل معلق است و حرکت می‌کند. تمام پنجره های اتومبیل بسته هستند و سیستم تهویه‌ی اتومبیل نیز خاموش است. اگر ماشین در این شرایط شتاب بگیرد، فکر می‌کنید موقعیت بادکنک در داخل اتومبیل تغییر خواهد کرد؟ این فعالیت علمی را داخل اتومبیل شخصی و یا در یک وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی انجام دهید تا متوجه شوید که دینامیک سیالات چطور باعث می‌شود اجسامی مانند بادکنک از خود حرکات و رفتار غیرقابل پیش‌بینی نشان دهند. 
 
 
 
 
 
پیش‌زمینه:
همه‌ی ما پرتاب شدن به جلو را در داخل اتومبیلی که ناگهان سرعت خود را کاهش می‌دهد تجربه کرده‌ایم. همچنین زمانی که وسیله‌ی نقلیه شتاب می‌گیرد و با سرعت به سمت جلو حرکت می‌کند، حس می‌کنیم که در خلاف جهت حرکت اتومبیل و به سمت صندلی به عقب کشیده می‌شویم. و یا زمانی که ماشین به طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد و به چپ یا به راست می‌پیچد، بدن ما در خلاف جهت چرخش اتومبیل کشیده می‌شود. این نیروها از کجا می‌آیند؟ حقیقت این است که این‌ها نیرو نیستند بلکه اثرات جانبی خاصیت اینرسی (سکون) بدن ما هستند. اینرسی به معنای تمایل یک ماده به مقاومت در برابر ایجاد تغییر در نحوه‌ی حرکت و موقعیت آن جسم است. یک جسم در یک نقطه ساکن است و یا در یک خط مستقیم حرکت می-کند و مادامیکه نیرویی خارجی برای تغییر این وضعیت به آن وارد نشود، جسم در همین حالت باقی خواهد ماند و در صورت اعمال نیروی خارجی برای تغییر در موقعیت و نحوه‌ی حرکت، جسم با آن نیروی خارجی مقاومت می‌کند. هرچه جرم جسم بیشتر باشد و به معنای دیگر سنگین‌تر باشد، مقاومت بیشتری در مقابل نیروی خارجی اعمال شده به آن (مانند نیروی کاهنده یا افزایش دهنده‌ی سرعت) نشان می‌دهد. 
 
 
 
 
به‌عنوان مثال، یک راننده داخل یک اتومبیل را در نظر بگیرید که از صفر سرعت اتومبیل را به سرعت ثابت 30 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. در طول این افزایش سرعت، صندلی و اتومبیل سعی دارند بدن راننده را با خود به جلو ببرند، اما بدن وی تمایل دارد در حالت قبلی خود که حالت ساکن بود باقی بماند. در نتیجه‌ی این مقاومت، راننده حس می‌کند که بدن او به سمت صندلی و به عقب فشار داده می‌شود. این حسی که راننده دارد، درواقع اینرسی بدن وی است که با نیروی جلو برنده‌ی اتومبیل مقابله می‌کند و نیروی جلو برنده‌ی اتومبیل باید بر این اینرسی غلبه کند.
 
 
این توضیحات باید تا حدودی مفهوم اینرسی را برای شما قابل درک کرده باشد. نکته‌ی جالب در فعالیتی که انجام خواهید داد این است که نتایجی از آزمایش‌های خود به دست خواهید آورد که برخلاف این توضیحات است! (برای راهنمایی، به این نکته دقت کنید که بادکنک هلیومی سبک‌تر از هوای اطراف آن است.)
 


مواد و وسایل مورد نیاز:

 

- یک بادکنک هلیومی
- یک توپ گلف یا هر جسم کوچک دیگر که بعنوان وزنه از آن استفاده کنید.
- دو تکه نخ خیاطی، نخ دندان و یا نخ ماهیگیری هرکدام به طول تقریبی 1 متر
- نوار یا قیطان
- اتومبیل شخصی، اتوبوس و یا مترو
- اگر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید، نیاز به یک راننده دارید و اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید حتماً به همراه یک بزرگتر این فعالیت را انجام دهید.
- اگر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید، این فعالیت را در خیابانی خلوت و بدون ترافیک انجام دهید.
 
 
 
 
روش کار:
 
اگر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید:
 
دقت کنید که سیستم تهویه‌ی اتومبیل خاموش باشد و تمام پنجره‌ها بسته باشند. در غیر این صورت، جریان‌های کوچک هوا نیز می‌توانند در نتیجه‌ی آزمایش شما اختلال ایجاد کنند.
 
تا جای ممکن فضای داخل اتومبیل را خالی کنید تا برای حرکت آزادانه‌ی اجسامی مثل بادکنک فضای کافی وجود داشته باشد.
 
در ابتدا، می‌خواهیم آزمایش را روی یک وزنه‌ی آویزان انجام دهیم. انتهای یکی از نخ ها را به یک توپ گلف یا هر شیء کوچک دیگر که آماده کرده‌اید ببندید.
 
انتهای دیگر نخ را به سقف اتومبیل بچسبانید به طوری که توپ گلف یا وزنه‌تان بتواند آزادانه به اطراف حرکت کند و به راننده برخورد نکند. در ضمن قبل از چسباندن نخ به سقف اتومیبل از صاحب آن برای این کار اجازه بگیرید!
 
قبل از شروع آزمایش کمربند ایمنی خود را ببندید.
 
شما بعنوان مسئول آزمایش وظیفه دارید تمام حرکات وزنه را بررسی کنید. وظیفه‌ی راننده نیز فقط رانندگی و دقت به مسیر است. 
 
از راننده بخواهید شما را به یک محله‌ی آرام با ترافیک کم ببرد.
 
وزنه را در جای خود ثابت کنید تا به اطراف تاب نخورد.
 
از راننده بخواهید تا سرعت اتومبیل را زیاد کند و آن را به یک سرعت ثابت برساند. برای وزنه چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا همان چیزی که انتظارش را داشتید اتفاق افتاد؟ چرا؟
 
حالا از راننده بخواهید که سرعت اتومبیل را کم کند و بایستد. موقعیت وزنه با کاهش سرعت اتومبیل چطور تغییر می‌کند؟ وزنه طبق پیش‌بینی‌های شما حرکت می‌کند؟ چرا؟
 
حالا باید آزمایش را روی بادکنک هلیومی انجام دهید. وزنه‌ای را که به سقف اتومبیل آویزان کرده بودید جدا کنید. یک نخ بردارید و یک سر آن را به بادکنک ببندید. سر دیگر نخ را نیز به کف اتومبیل بچسبانید. (برای این کار نیز ابتدا از راننده اجازه بگیرید.) 
 
اگر طول نخ زیاد است و بادکنک به سقف اتومبیل برخورد می‌کند، آن را به اندازه‌ی لازم کوتاه کنید. دقت کنید که نخ به خوبی به بادکنک بسته شده باشد و از آن جدا نشود. همچنین بادکنک باید در جایی از ماشین قرار داشته باشد که بتواند به راحتی به جلو و عقب
حرکت کند بدون اینکه برای راننده مزاحمت ایجاد کند و جلوی دید او را بگیرد. 
 
از راننده بخواهید حرکت کند و سرعت اتومبیل را افزایش دهد و به مقدار ثابتی برساند. موقعیت بادکنک چگونه تغییر می‌کند؟ این مشاهده مطابق پیش‌بینی شما بود؟ چرا؟
 
حالا از راننده بخواهید سرعت اتومبیل را کاهش دهد و بایستد. بادکنک چگونه حرکت می‌کند؟ آیا بادکنک مطابق پیش‌بینی شما حرکت کرد؟ چرا؟
 
 
 
 
 
 
 
مطالعهٔ بیشتر
 

 

مشاهده قبلی: با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم
1393/9/1 لينک مستقيم

فرستنده :
طراحی سایت HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : بسیار عالی...

فرستنده :
طراحی سایت HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : بسیار عالی و مفید خسته نباشید
پاسـخ : سپاس

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
  بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول 
بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت اول مشاهده‌ي علمي
با استفاده از یک توپ یا بادکنک معلق در خودرو لختی (اینرسی) اجسام را مشاهده کنید.
مشاهدهٔ شمارهٔ ۱۱۳
مشاهده قبلی: با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم

 

 
مفاهیم کلیدی: 
غوطه‌وری، نیروی جاذبه، حرکت شتابی، اینرسی، دانسیته
 
مقدمه:
آیا تا به حال دقت کرده اید که اجسام سبک در یک اتومبیل درحال افزایش یا کاهش سرعت، از موقعیت خود منحرف می‌شوند و به اطراف حرکت می‌کنند؟ حالا یک بادکنک هلیومی را در نظر بگیرید که در داخل یک اتومبیل معلق است و حرکت می‌کند. تمام پنجره های اتومبیل بسته هستند و سیستم تهویه‌ی اتومبیل نیز خاموش است. اگر ماشین در این شرایط شتاب بگیرد، فکر می‌کنید موقعیت بادکنک در داخل اتومبیل تغییر خواهد کرد؟ این فعالیت علمی را داخل اتومبیل شخصی و یا در یک وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی انجام دهید تا متوجه شوید که دینامیک سیالات چطور باعث می‌شود اجسامی مانند بادکنک از خود حرکات و رفتار غیرقابل پیش‌بینی نشان دهند. 
 
 
 
 
 
پیش‌زمینه:
همه‌ی ما پرتاب شدن به جلو را در داخل اتومبیلی که ناگهان سرعت خود را کاهش می‌دهد تجربه کرده‌ایم. همچنین زمانی که وسیله‌ی نقلیه شتاب می‌گیرد و با سرعت به سمت جلو حرکت می‌کند، حس می‌کنیم که در خلاف جهت حرکت اتومبیل و به سمت صندلی به عقب کشیده می‌شویم. و یا زمانی که ماشین به طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد و به چپ یا به راست می‌پیچد، بدن ما در خلاف جهت چرخش اتومبیل کشیده می‌شود. این نیروها از کجا می‌آیند؟ حقیقت این است که این‌ها نیرو نیستند بلکه اثرات جانبی خاصیت اینرسی (سکون) بدن ما هستند. اینرسی به معنای تمایل یک ماده به مقاومت در برابر ایجاد تغییر در نحوه‌ی حرکت و موقعیت آن جسم است. یک جسم در یک نقطه ساکن است و یا در یک خط مستقیم حرکت می-کند و مادامیکه نیرویی خارجی برای تغییر این وضعیت به آن وارد نشود، جسم در همین حالت باقی خواهد ماند و در صورت اعمال نیروی خارجی برای تغییر در موقعیت و نحوه‌ی حرکت، جسم با آن نیروی خارجی مقاومت می‌کند. هرچه جرم جسم بیشتر باشد و به معنای دیگر سنگین‌تر باشد، مقاومت بیشتری در مقابل نیروی خارجی اعمال شده به آن (مانند نیروی کاهنده یا افزایش دهنده‌ی سرعت) نشان می‌دهد. 
 
 
 
 
به‌عنوان مثال، یک راننده داخل یک اتومبیل را در نظر بگیرید که از صفر سرعت اتومبیل را به سرعت ثابت 30 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. در طول این افزایش سرعت، صندلی و اتومبیل سعی دارند بدن راننده را با خود به جلو ببرند، اما بدن وی تمایل دارد در حالت قبلی خود که حالت ساکن بود باقی بماند. در نتیجه‌ی این مقاومت، راننده حس می‌کند که بدن او به سمت صندلی و به عقب فشار داده می‌شود. این حسی که راننده دارد، درواقع اینرسی بدن وی است که با نیروی جلو برنده‌ی اتومبیل مقابله می‌کند و نیروی جلو برنده‌ی اتومبیل باید بر این اینرسی غلبه کند.
 
 
این توضیحات باید تا حدودی مفهوم اینرسی را برای شما قابل درک کرده باشد. نکته‌ی جالب در فعالیتی که انجام خواهید داد این است که نتایجی از آزمایش‌های خود به دست خواهید آورد که برخلاف این توضیحات است! (برای راهنمایی، به این نکته دقت کنید که بادکنک هلیومی سبک‌تر از هوای اطراف آن است.)
 


مواد و وسایل مورد نیاز:

 

- یک بادکنک هلیومی
- یک توپ گلف یا هر جسم کوچک دیگر که بعنوان وزنه از آن استفاده کنید.
- دو تکه نخ خیاطی، نخ دندان و یا نخ ماهیگیری هرکدام به طول تقریبی 1 متر
- نوار یا قیطان
- اتومبیل شخصی، اتوبوس و یا مترو
- اگر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید، نیاز به یک راننده دارید و اگر قصد دارید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید حتماً به همراه یک بزرگتر این فعالیت را انجام دهید.
- اگر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید، این فعالیت را در خیابانی خلوت و بدون ترافیک انجام دهید.
 
 
 
 
روش کار:
 
اگر از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید:
 
دقت کنید که سیستم تهویه‌ی اتومبیل خاموش باشد و تمام پنجره‌ها بسته باشند. در غیر این صورت، جریان‌های کوچک هوا نیز می‌توانند در نتیجه‌ی آزمایش شما اختلال ایجاد کنند.
 
تا جای ممکن فضای داخل اتومبیل را خالی کنید تا برای حرکت آزادانه‌ی اجسامی مثل بادکنک فضای کافی وجود داشته باشد.
 
در ابتدا، می‌خواهیم آزمایش را روی یک وزنه‌ی آویزان انجام دهیم. انتهای یکی از نخ ها را به یک توپ گلف یا هر شیء کوچک دیگر که آماده کرده‌اید ببندید.
 
انتهای دیگر نخ را به سقف اتومبیل بچسبانید به طوری که توپ گلف یا وزنه‌تان بتواند آزادانه به اطراف حرکت کند و به راننده برخورد نکند. در ضمن قبل از چسباندن نخ به سقف اتومیبل از صاحب آن برای این کار اجازه بگیرید!
 
قبل از شروع آزمایش کمربند ایمنی خود را ببندید.
 
شما بعنوان مسئول آزمایش وظیفه دارید تمام حرکات وزنه را بررسی کنید. وظیفه‌ی راننده نیز فقط رانندگی و دقت به مسیر است. 
 
از راننده بخواهید شما را به یک محله‌ی آرام با ترافیک کم ببرد.
 
وزنه را در جای خود ثابت کنید تا به اطراف تاب نخورد.
 
از راننده بخواهید تا سرعت اتومبیل را زیاد کند و آن را به یک سرعت ثابت برساند. برای وزنه چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا همان چیزی که انتظارش را داشتید اتفاق افتاد؟ چرا؟
 
حالا از راننده بخواهید که سرعت اتومبیل را کم کند و بایستد. موقعیت وزنه با کاهش سرعت اتومبیل چطور تغییر می‌کند؟ وزنه طبق پیش‌بینی‌های شما حرکت می‌کند؟ چرا؟
 
حالا باید آزمایش را روی بادکنک هلیومی انجام دهید. وزنه‌ای را که به سقف اتومبیل آویزان کرده بودید جدا کنید. یک نخ بردارید و یک سر آن را به بادکنک ببندید. سر دیگر نخ را نیز به کف اتومبیل بچسبانید. (برای این کار نیز ابتدا از راننده اجازه بگیرید.) 
 
اگر طول نخ زیاد است و بادکنک به سقف اتومبیل برخورد می‌کند، آن را به اندازه‌ی لازم کوتاه کنید. دقت کنید که نخ به خوبی به بادکنک بسته شده باشد و از آن جدا نشود. همچنین بادکنک باید در جایی از ماشین قرار داشته باشد که بتواند به راحتی به جلو و عقب
حرکت کند بدون اینکه برای راننده مزاحمت ایجاد کند و جلوی دید او را بگیرد. 
 
از راننده بخواهید حرکت کند و سرعت اتومبیل را افزایش دهد و به مقدار ثابتی برساند. موقعیت بادکنک چگونه تغییر می‌کند؟ این مشاهده مطابق پیش‌بینی شما بود؟ چرا؟
 
حالا از راننده بخواهید سرعت اتومبیل را کاهش دهد و بایستد. بادکنک چگونه حرکت می‌کند؟ آیا بادکنک مطابق پیش‌بینی شما حرکت کرد؟ چرا؟
 
 
 
 
 
 
 
مطالعهٔ بیشتر
 

 

مشاهده قبلی: با کمک مایع ظرفشویی یا لباسشویی، یک قایق را در آب به حرکت در بیاورید!   مشاهده بعدی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم
1393/9/1 لينک مستقيم

فرستنده :
طراحی سایت HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : بسیار عالی...

فرستنده :
طراحی سایت HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : بسیار عالی و مفید خسته نباشید
پاسـخ : سپاس

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content