XMod
 توربين بادي چگونه کار مي‌کند؟ 
توربين بادي چگونه کار مي‌کند؟ زنگ تفريح فيزيك
انرژي‌هاي نوين

 

مفاهیم کلیدی:
 انرژی، توان، نیرو، ماشین‌ها
مقدمه:
آیا تا به حال در خلاف جهت وزش یک باد شدید دوچرخه سواری کرده‌اید؟ این کار باید خیلی سخت باشد. اما اگر باد موافق جهت حرکت شما بوزد چطور؟ در این صورت به راحتی می‌توانید دوچرخه سواری کنید. در این فعالیت علمی شما با نحوه‌ی عملکرد ماشین‌های بادی از جمله توربین‌ها تحت وزش باد آشنا خواهید شد.

 

پیش‌زمینه:
توربین‌های بادی ماشین‌هایی هستند که انرژی باد را به انرژی مکانیکی یا الکتریکی تبدیل می‌کنند. آسیاب‌های بادی یک مثال از توربین‌های بادی هستند که انرژی باد را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند.

 

 هلند کشوری است که آسیاب‌های بادی زیادی دارد و برای قرن‌ها از آنها جهت آسیاب کردن غلات، زه‌کشی و بریدن چوب استفاده کرده است. مزرعه‌های بادی نیز مکان‌هایی هستند که در آنها توربین‌های بادی، انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. در کالیفرنیا تعداد بسیار زیادی از این مزارع وجود دارد که مستقیماً متصل به شبکه‌ی برق هستند و 5 درصد از برق مورد نیاز ایالت را تولید می‌کنند.

 



توربین بادی یک قسمت چرخان تیغه‌دار دارد که به یک میله متصل است. وقتی که باد به تیغه‌ها برخورد می‌کند قسمت چرخان ماشین به حرکت درمی‌آید و در نتیجه میله‌ی متصل به آن نیز شروع به چرخش می‌کند. از چرخش میله می‌توان برای انجام کارهای مختلف و تولید انرژی مکانیکی و الکتریکی استفاده کرد. هرچه باد شدیدتری به تیغه‌ها برخورد کند، میله سریع‌تر می‌چرخد و انرژی تولیدی بیشتر خواهد بود.

 
مواد و وسایل لازم:
یک فرفره‌ی کوچک (می‌توانید خودتان آن را با استفاده از کاغذ، مداد یا خودکار، یک میله‌ی چوبی و قیچی بسازید.)
سشوار (اختیاری)


آماده‌سازی:
اگر فرفره ندارید، همین حالا با انجام مراحل زیر یک فرفره برای خودتان بسازید.
یک کاغذ را به شکل یک مربع به ابعاد 8.5 در 8.5 اینچ ببرید.
مربع را روی یکی از قطرهای آن تا کنید و دوباره آن را باز کنید. حالا آن را روی قطر دیگر مربع تا کنید و دوباره آن را باز کنید. حالا مربع شما باید خط تایی به شکل X روی خود داشته باشد.
حالا روی قطرها (تاخوردگی‌ها) به اندازه‌ی 2 اینچ از مرکز مربع با یک مداد یا خودکار علامت بزنید.
با یک میله‌ی نوک تیز چهار سوراخ در نزدیکی چهار گوشه‌ی مربع و در سمت راست خط تا ایجاد کنید. به تصویر زیر نگاه کنید تا بهتر متوجه شوید. یک سوراخ نیز در وسط مربع ایجاد کنید.

 

 

با یک قیچی، از گوشه‌های مربع روی خط تا برش بزنید تا به نقطه‌هایی که علامت زدید برسید.
در آخر، سوراخ‌های گوشه‌های مربع را بلند کنید و آنها را به ترتیب به سمت داخل و میله‌ی وسطی تا کنید به طوری که تمام سوراخ‌ها در مرکز مربع روی هم قرار بگیرید. حالا یک فرفره‌ی دست‌ساز دارید.

 
روش کار:

اگر بخواهید، می‌توانید از یک سشوار به جای فوت کردن برای ایجاد باد استفاده کنید. دقت کنید که شدت باد سشوار کم باشد و فاصله‌ی آن با فرفره را ثابت نگه دارید.



فرفره را در مقابل صورت خود قرار دهید و آن را فوت کنید. فرض کنید فرفره یک توربین بادی است و زمانی که در این جهت می‌چرخد انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پره‌های فرفره در چه جهتی می‌چرخند؟ در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟ آیا سریع می‌چرخند؟
فرفره را 90 درجه به راست بچرخانید به طوری که جلوی آن به سمت راست شما باشد. حالا صورت شما در مقابل قسمتی از فرفره قرار دارد در حالت قبل در سمت چپ شما قرار داشت. حالا به سمت قسمت بالایی فرفره فوت کنید. سعی کنید با قدرت یکسان در تمام مرحله‌ها فوت کنید و فاصله‌تان با فرفره را نیز ثابت نگه دارید. پره‌ها به کدام سمت می‌چرخند؟ جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟ سرعت چرخش آنها در مقایسه با حالت قبل چگونه است؟
فرفره را در همان حالت نگه دارید و حالا قسمت پایین آن را فوت کنید. سعی کنید مثل حالتهای قبل به آن فوت کنید. پره‌ها در کدام جهت و با چه سرعتی می‌چرخند؟ در مقایسه با حالتهای قبل چه تغییری مشاهده می‌کنید؟
حالا فرفره را طوری بچرخانید که روبروی آن در جهت چپ شما قرار بگیرد و صورت شما به سمت پهلوی فرفره قرار داشته باشد. به طور مشابهی که در مراحل قبل انجام دادید، قسمت بالایی فرفره را فوت کنید. سپس قسمت پایینی آن را فوت کنید. پره‌ها هر بار در چه جهتی و با چه سرعتی می‌چرخند؟



به طور کلی، جهت برخورد باد با فرفره چه تأثیری روی نحوه‌ی چرخش پره‌ها دارد؟ اگر فرفره یک توربین بادی باشد که با وزش باد انرژی الکتریکی تولید کند، با وزش باد از چه جهتی بیشترین میزان انرژی الکتریکی را تولید می‌کند؟


آزمایش‌های تکمیلی:

این آزمایش را با استفاده از فرفره‌های مختلف تکرار کنید. آیا نتایج مربوط به تمام فرفره‌ها یکسان است؟
اگر به دنبال فعالیت علمی جالب‌تری هستید، می‌توانید میزان توان فرفره را زمانی که به آن در جهت‌های مختلف فوت می‌کنید اندازه‌گیری کنید. برای این کار، باید پره‌های فرفره را به یک میله‌ی چوبی متصل کنید تا با چرخیدن پره‌ها میله‌ی چوبی نیز بچرخد. میله را از داخل یک قوطی مقوایی رد کنید تا از جای خود تکان نخورد. در انتهای میله یک تکه نخ کوچک گره بزنید و به آن وزنه‌ای کوچک مثل گیره‌ی کاغذ آویزان کنید. زمانی که فرفره را فوت می‌کنید، با چرخش میله وزنه باید بلند شود.


مشاهده و نتیجه‌گیری:
زمانی که مستقیم به فرفره فوت کردید، آیا پره‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت چرخیدند؟
تیغه‌ی بیشتر فرفره‌ها طوری ساخته شده‌اند که زمانی که باد از مقابل به آنها برخورد می‌کند، در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخند. دلیل این اتفاق این است که پره‌ها باد ورودی را می‌گیرند که این باد پره‌ها را به سمت خلاف عقربه‌های ساعت هل می‌دهد. می‌توانید چند فرفره‌ی مختلف را نگاه کنید تا متوجه این ساختار شوید. زمانی که باد به داخل فضای پره‌ها وارد شود. پره‌ها به خوبی می‌چرخند. در نتیجه، اگر یک فرفره با ساختار معمولی دارید، آن را طوری نگه دارید که جلوی آن در سمت راست شما قرار بگیرد و از پهلو به آن فوت کنید. اگر به قسمت پایینی فرفره فوت کنید، پره‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت و با سرعت بسیار بالا خواهند چرخید. در حالی که اگر به قسمت بالایی آن فوت کنید، پره‌ها در جهت عقربه‌های ساعت و با سرعت کم می‌چرخند. به طور مشابه، اگر جلوی فرفره به سمت چپ شما باشد و بغل فرفره در مقابل شما باشد. اگر قسمت بالای فرفره را فوت کنید پره‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت و با سرعت بسیار بالا خواهد چرخید. درحالی‌که اگر قسمت پایین را فوت کنید پره‌ها با سرعت کم در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند.


منابع مفيد:

دميدن در باد- بادبان‌ها را بکشيد - انرژي - انرژي باد  - باد  - تاريخچه انرژي بادي - انواع توربين هاي بادي - توربين باديتوربين هاي بادي/دپارتمان انرژي مرکز علوم بنيادي ايالات متحده

 


 

1393/7/22 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : خوب بود ولی ناقص.چون کلا آزمایش بود
پاسـخ : سلام، بله مطالب زیادی میشود در این مورد نوشت. البته مطالبی بعدا در بخش علوم فنون و مشاهده علمی نوشته شد. فعلا بخش فعالیتهای علمی فعال نیست متاسفانه.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : ولی این مطالب فقط کمی درباره ی توربین های بادی بود ماکه روش آموزش فرفره راسرچ نکرده بودیم لطفا درمورد چگونگی ساخت توربین های بادی نیز مطالبی بنویسید
پاسـخ : سلام، اگر ار وضعیت تعلیق سایت رشد خارج بشیم حتما مطالبی در این مورد خواهیم نوشت.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : خیلی ممنون اطلاعات خوبی ازمطالب تون کسب کردم
پاسـخ : ممنون از شما خواننده گرامی.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 توربين بادي چگونه کار مي‌کند؟ 
توربين بادي چگونه کار مي‌کند؟ زنگ تفريح فيزيك
انرژي‌هاي نوين

 

مفاهیم کلیدی:
 انرژی، توان، نیرو، ماشین‌ها
مقدمه:
آیا تا به حال در خلاف جهت وزش یک باد شدید دوچرخه سواری کرده‌اید؟ این کار باید خیلی سخت باشد. اما اگر باد موافق جهت حرکت شما بوزد چطور؟ در این صورت به راحتی می‌توانید دوچرخه سواری کنید. در این فعالیت علمی شما با نحوه‌ی عملکرد ماشین‌های بادی از جمله توربین‌ها تحت وزش باد آشنا خواهید شد.

 

پیش‌زمینه:
توربین‌های بادی ماشین‌هایی هستند که انرژی باد را به انرژی مکانیکی یا الکتریکی تبدیل می‌کنند. آسیاب‌های بادی یک مثال از توربین‌های بادی هستند که انرژی باد را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند.

 

 هلند کشوری است که آسیاب‌های بادی زیادی دارد و برای قرن‌ها از آنها جهت آسیاب کردن غلات، زه‌کشی و بریدن چوب استفاده کرده است. مزرعه‌های بادی نیز مکان‌هایی هستند که در آنها توربین‌های بادی، انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. در کالیفرنیا تعداد بسیار زیادی از این مزارع وجود دارد که مستقیماً متصل به شبکه‌ی برق هستند و 5 درصد از برق مورد نیاز ایالت را تولید می‌کنند.

 



توربین بادی یک قسمت چرخان تیغه‌دار دارد که به یک میله متصل است. وقتی که باد به تیغه‌ها برخورد می‌کند قسمت چرخان ماشین به حرکت درمی‌آید و در نتیجه میله‌ی متصل به آن نیز شروع به چرخش می‌کند. از چرخش میله می‌توان برای انجام کارهای مختلف و تولید انرژی مکانیکی و الکتریکی استفاده کرد. هرچه باد شدیدتری به تیغه‌ها برخورد کند، میله سریع‌تر می‌چرخد و انرژی تولیدی بیشتر خواهد بود.

 
مواد و وسایل لازم:
یک فرفره‌ی کوچک (می‌توانید خودتان آن را با استفاده از کاغذ، مداد یا خودکار، یک میله‌ی چوبی و قیچی بسازید.)
سشوار (اختیاری)


آماده‌سازی:
اگر فرفره ندارید، همین حالا با انجام مراحل زیر یک فرفره برای خودتان بسازید.
یک کاغذ را به شکل یک مربع به ابعاد 8.5 در 8.5 اینچ ببرید.
مربع را روی یکی از قطرهای آن تا کنید و دوباره آن را باز کنید. حالا آن را روی قطر دیگر مربع تا کنید و دوباره آن را باز کنید. حالا مربع شما باید خط تایی به شکل X روی خود داشته باشد.
حالا روی قطرها (تاخوردگی‌ها) به اندازه‌ی 2 اینچ از مرکز مربع با یک مداد یا خودکار علامت بزنید.
با یک میله‌ی نوک تیز چهار سوراخ در نزدیکی چهار گوشه‌ی مربع و در سمت راست خط تا ایجاد کنید. به تصویر زیر نگاه کنید تا بهتر متوجه شوید. یک سوراخ نیز در وسط مربع ایجاد کنید.

 

 

با یک قیچی، از گوشه‌های مربع روی خط تا برش بزنید تا به نقطه‌هایی که علامت زدید برسید.
در آخر، سوراخ‌های گوشه‌های مربع را بلند کنید و آنها را به ترتیب به سمت داخل و میله‌ی وسطی تا کنید به طوری که تمام سوراخ‌ها در مرکز مربع روی هم قرار بگیرید. حالا یک فرفره‌ی دست‌ساز دارید.

 
روش کار:

اگر بخواهید، می‌توانید از یک سشوار به جای فوت کردن برای ایجاد باد استفاده کنید. دقت کنید که شدت باد سشوار کم باشد و فاصله‌ی آن با فرفره را ثابت نگه دارید.



فرفره را در مقابل صورت خود قرار دهید و آن را فوت کنید. فرض کنید فرفره یک توربین بادی است و زمانی که در این جهت می‌چرخد انرژی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. پره‌های فرفره در چه جهتی می‌چرخند؟ در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟ آیا سریع می‌چرخند؟
فرفره را 90 درجه به راست بچرخانید به طوری که جلوی آن به سمت راست شما باشد. حالا صورت شما در مقابل قسمتی از فرفره قرار دارد در حالت قبل در سمت چپ شما قرار داشت. حالا به سمت قسمت بالایی فرفره فوت کنید. سعی کنید با قدرت یکسان در تمام مرحله‌ها فوت کنید و فاصله‌تان با فرفره را نیز ثابت نگه دارید. پره‌ها به کدام سمت می‌چرخند؟ جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن؟ سرعت چرخش آنها در مقایسه با حالت قبل چگونه است؟
فرفره را در همان حالت نگه دارید و حالا قسمت پایین آن را فوت کنید. سعی کنید مثل حالتهای قبل به آن فوت کنید. پره‌ها در کدام جهت و با چه سرعتی می‌چرخند؟ در مقایسه با حالتهای قبل چه تغییری مشاهده می‌کنید؟
حالا فرفره را طوری بچرخانید که روبروی آن در جهت چپ شما قرار بگیرد و صورت شما به سمت پهلوی فرفره قرار داشته باشد. به طور مشابهی که در مراحل قبل انجام دادید، قسمت بالایی فرفره را فوت کنید. سپس قسمت پایینی آن را فوت کنید. پره‌ها هر بار در چه جهتی و با چه سرعتی می‌چرخند؟



به طور کلی، جهت برخورد باد با فرفره چه تأثیری روی نحوه‌ی چرخش پره‌ها دارد؟ اگر فرفره یک توربین بادی باشد که با وزش باد انرژی الکتریکی تولید کند، با وزش باد از چه جهتی بیشترین میزان انرژی الکتریکی را تولید می‌کند؟


آزمایش‌های تکمیلی:

این آزمایش را با استفاده از فرفره‌های مختلف تکرار کنید. آیا نتایج مربوط به تمام فرفره‌ها یکسان است؟
اگر به دنبال فعالیت علمی جالب‌تری هستید، می‌توانید میزان توان فرفره را زمانی که به آن در جهت‌های مختلف فوت می‌کنید اندازه‌گیری کنید. برای این کار، باید پره‌های فرفره را به یک میله‌ی چوبی متصل کنید تا با چرخیدن پره‌ها میله‌ی چوبی نیز بچرخد. میله را از داخل یک قوطی مقوایی رد کنید تا از جای خود تکان نخورد. در انتهای میله یک تکه نخ کوچک گره بزنید و به آن وزنه‌ای کوچک مثل گیره‌ی کاغذ آویزان کنید. زمانی که فرفره را فوت می‌کنید، با چرخش میله وزنه باید بلند شود.


مشاهده و نتیجه‌گیری:
زمانی که مستقیم به فرفره فوت کردید، آیا پره‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت چرخیدند؟
تیغه‌ی بیشتر فرفره‌ها طوری ساخته شده‌اند که زمانی که باد از مقابل به آنها برخورد می‌کند، در جهت خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخند. دلیل این اتفاق این است که پره‌ها باد ورودی را می‌گیرند که این باد پره‌ها را به سمت خلاف عقربه‌های ساعت هل می‌دهد. می‌توانید چند فرفره‌ی مختلف را نگاه کنید تا متوجه این ساختار شوید. زمانی که باد به داخل فضای پره‌ها وارد شود. پره‌ها به خوبی می‌چرخند. در نتیجه، اگر یک فرفره با ساختار معمولی دارید، آن را طوری نگه دارید که جلوی آن در سمت راست شما قرار بگیرد و از پهلو به آن فوت کنید. اگر به قسمت پایینی فرفره فوت کنید، پره‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت و با سرعت بسیار بالا خواهند چرخید. در حالی که اگر به قسمت بالایی آن فوت کنید، پره‌ها در جهت عقربه‌های ساعت و با سرعت کم می‌چرخند. به طور مشابه، اگر جلوی فرفره به سمت چپ شما باشد و بغل فرفره در مقابل شما باشد. اگر قسمت بالای فرفره را فوت کنید پره‌ها در جهت خلاف عقربه‌های ساعت و با سرعت بسیار بالا خواهد چرخید. درحالی‌که اگر قسمت پایین را فوت کنید پره‌ها با سرعت کم در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند.


منابع مفيد:

دميدن در باد- بادبان‌ها را بکشيد - انرژي - انرژي باد  - باد  - تاريخچه انرژي بادي - انواع توربين هاي بادي - توربين باديتوربين هاي بادي/دپارتمان انرژي مرکز علوم بنيادي ايالات متحده

 


 

1393/7/22 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : خوب بود ولی ناقص.چون کلا آزمایش بود
پاسـخ : سلام، بله مطالب زیادی میشود در این مورد نوشت. البته مطالبی بعدا در بخش علوم فنون و مشاهده علمی نوشته شد. فعلا بخش فعالیتهای علمی فعال نیست متاسفانه.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : ولی این مطالب فقط کمی درباره ی توربین های بادی بود ماکه روش آموزش فرفره راسرچ نکرده بودیم لطفا درمورد چگونگی ساخت توربین های بادی نیز مطالبی بنویسید
پاسـخ : سلام، اگر ار وضعیت تعلیق سایت رشد خارج بشیم حتما مطالبی در این مورد خواهیم نوشت.

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : خیلی ممنون اطلاعات خوبی ازمطالب تون کسب کردم
پاسـخ : ممنون از شما خواننده گرامی.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content