XMod
 اختلاف منظر 
اختلاف منظر مشاهده‌ي علمي
با استفاده از اختلاف منظر، فاصله‌ی اجرام نجومی دوردست را تا زمین محاسبه کنید.
مشاهده‌ي علمي ۱۱۵
مشاهده قبلی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم   مشاهده بعدی: مشاهدهٔ کوچولوها!

 

  

مفاهیم کلیدی:


نجوم، ستاره، فیزیک، اندازه‌گیری

 


مقدمه:
آیا از تماشای آسمان در شب لذت می‌برید؟ فصل تابستان زمان مناسبی برای رصد آسمان و به‌خصوص مشاهده‌ی وقایع نجومی مثل بارش‌های شهابی است.

 

 

 
آیا می‌دانستید که در گذشته منجمان قادر به محاسبه‌ی فاصله‌ی دقیق ستاره‌ها تا زمین بوده‌اند؟ اما چگونه این کار را بدون داشتن تکنولوژی‌های امروزی انجام می‌دادند؟ در این فعالیت، شما رابطه‌ی بین اختلاف منظر و فاصله‌ی یک جسم را یاد خواهید گرفت و از آن برای محاسبه‌ی فاصله‌ی دقیق اجرام آسمانی با زمین استفاده خواهید کرد.


پیش‌زمینه:


منجمان چگونه فاصله‌ی سیاره‌ها، ستاره‌ها و کهکشان‌ها را با زمین می‌دانند؟ آنها برای محاسبه‌ی این فاصله‌ها از مفهومی تحت عنوان اختلاف منظر استفاده می‌کنند. اختلاف منظر به معنای نحوه‌ی تغییر ظاهری یک جسم به هنگام عوض شدن موقعیت ناظر زمینی است.


 


 برای درک بهتر مفهوم اختلاف منظر، انگشت شست خود را در فاصله‌ای مشخص از صورت‌تان نگه دارید. چشم چپ خود را ببندید و با چشم راست به انگشتتان نگاه کنید. انگشت شما با توجه به وسایلی که در زمینه‌ی تصویر می‌بینید، در کدام قسمت از اتاق قرار گرفته است؟ حالا بدون اینکه انگشت شست‌تان را تکان دهید چشم راست خود را ببندید و با چشم چپ به انگشت خود نگاه کنید. حالا انگشت‌تان با توجه به وسایل زمینه در کدام قسمت از اتاق قرار گرفته است؟  آیا موقعیت انگشت‌تان تغییر کرده است؟ اگر این تغییر را باور نمی‌کنید آزمایش را در حالت‌ها و مکان‌های مختلف دیگر تکرار کنید. این خطای دید در واقع همان اختلاف منظر است. تفاوت فاصله‌ی بین دو چشم شما و انگشت‌تان که جسمی نسبتاً نزدیک است باعث می‌شود انگشت شما از دید هر کدام از چشم‌هایتان در موقعیت متفاوتی نسبت به وسایل اطراف که دور هستند دیده شود.

 


همانطور که می‌دانید، زمین در مداری به دور خورشید می‌چرخد و در زمان‌های مختلف از سال، در جاهای مختلفی قرار می‌گیرد. حال اگر فردی در زمانهای مختلف که موقعیت زمین متفاوت است به ستاره‌های آسمان نگاه کند، موقعیت ظاهری ستاره‌های نزدیکتر نسبت به ستاره‌های دورتر تغییر می‌کند. از این حرکت ظاهری می‌توان برای محاسبه‌ی فاصله‌ی این ستاره‌ها با زمین استفاده کرد.

 

 
مواد و وسایل مورد نیاز:
 یک فضای بزرگ مثل حیاط خانه یا پارک
دو تخته سنگ صاف
یک  متر اندازه گیری فلزی یا خط‌کش (از متر یا خط‌کشی استفاده کنید که اعداد روی آن واضح باشد تا به راحتی از فاصله‌ی دور قابل خواندن باشد.)
یک میز کوچک که بتوانید آن را از خانه بیرون بیاورید.
یک نوار لاستیکی کلفت
یک سنگ بزرگ حداقل به اندازه‌ی یک توپ بیسبال؛ البته نباید آنقدر بزرگ باشد که نتوانید دور آن را با نوار لاستیکی بپیچید.
کاغذ و مداد یا خودکار (اختیاری)


آماده‌سازی:
اگر کاغذ دارید، سه ستون روی آن بکشید و آنها را به ترتیب نام‌گذاری کنید: چپ، راست و اختلاف
وسایل لازم را با خود به حیاط یا یک پارک ببرید.
یک جسم با فاصله¬ی دور در نظر بگیرید. بهتر است این جسم بلند و نازک باشد مثل درخت یا تیر چراغ برق. در آزمایش شما این جسم بعنوان جسم دوردست خواهد بود.
تا جایی که می‌توانید از این جسم فاصله بگیرید. (باید حداقل 20 تا 30 قدم با آن فاصله داشته باشید و فاصله هرچه از این مقدار بیشتر باشد بهتر است.)
حال از آن فاصله روبه‌روی جسم بایستید و دو تخته سنگ را در دو طرف خود طوری روی زمین قرار دهید که با هم 3 تا 4 قدم فاصله داشته باشند. هرکدام از این تخته سنگها یک نقطه‌ی رصد برای شما خواهد بود.
حدود 5 تا 7 قدم از تخته سنگها به سمت جسم دور حرکت کنید و میز را در آنجا قرار دهید.
یک سنگ بزرگ روی میز بگذارید. نوار لاستیکی خود را دور این سنگ و متر اندازه‌گیری طوری بپیچید که متر در مقابل سنگ به صورت افقی از چپ به راست قرار بگیرد. در ضمن دقت کنید که اعداد روی آن به سمت شما باشد تا بتوانید از نقاط رصد خود آن را بخوانید.

 

 


مجموعه‌ی میز، تخته‌سنگ روی آن و متر اندازه‌گیری، بعنوان جسم نزدیک در این آزمایش هستند که می‌خواهید فاصله‌ی آن را با خود اندازه بگیرید.
وسایل آزمایش آماده هستند. اما قبل از شروع کار یک بار دیگر تمام وسایل را چک کنید که به خوبی در جای خود تنظیم شده باشند. همچنین دقت کنید که فاصله‌ی بین دو تخته سنگ روی زمین، نوار لاستیکی و جسم دوردست همگی در طول یک خط فرضی قرار داشته باشند. برای تنظیم کردن این خط می‌توانید میز را جابه‌جا کنید.

 


روش کار:
روی تخته سنگ سمت چپ بنشینید و به جسم دوردست خود نگاه کنید. موقعیت جسم مطابق با چه عددی از متر اندازه گیری است؟ اگر از کاغذ استفاده می‌کنید این عدد را در ستون چپ بنویسید.
حال روی تخته سنگ سمت راست بنشینید و به جسم دوردست نگاه کنید. موقعیت جسم مطابق با چه عددی از متر اندازه گیری است؟ اگر از کاغذ استفاده می‌کنید این عدد را در ستون راست بنویسید.
میز را به اندازه‌ی 3 تا 5 قدم جلو ببرید تا به جسم دوردست نزدیکتر شود.
بار دیگر روی هر دو تخته سنگ سمت چپ و راست بنشینید و عدد نشان‌دهنده‌ی موقعیت جسم دوردست را از روی متر اندازه‌گیری بخوانید. اگر از کاغذ استفاده می‌کنید نتایج را یادداشت کنید. آیا تفاوتی بین این اعداد و اعداد مرحله‌ی قبل مشاهده می‌کنید؟
حداقل سه مرتبه‌ی دیگر این کار را تکرار کنید و هر بار میز را به جسم دوردست نزدیکتر کنید و عدد نشان‌دهده‌ی موقعیت جسم دوردست را از روی متر اندازه‌گیری بخوانید. این اعداد با کمتر شدن فاصله‌ی بین میز (جسم نزدیک) و جسم دوردست چه تغییری می‌کنند؟
اگر نتایج مشاهده‌های خود را روی کاغذ نوشته‌اید، می‌توانید برای هر مرحله عدد ستون اول را از عدد ستون دوم کم کنید و نتیجه را در ستون اختلاف یادداشت کنید. آیا رابطه‌ای میان فاصله (بین نقاط رصد و جسم نزدیک) و اختلاف دو عددی که از نقاط رصد سمت چپ و راست به دست آورده‌اید مشاهده می‌کنید؟
با توجه به این نتایج فکر می‌کنید منجمان چگونه با استفاده از اختلاف منظر فاصله‌ی ستارگان را بدست می‌آورند؟


آزمایش‌های تکمیلی:
شما در این فعالیت علمی جسم نزدیک (میز همراه با سنگ، نوار لاستیکی و متر اندازه‌گیری) را در فواصل مختلف از نقطه‌ی رصد قرار دادید. یک عامل تأثیرگذار دیگر در اختلاف منظر فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی رصد است. آیا می‌توانید فعالیتی مشابه طراحی کنید که در آن بتوانید این متغیر را مورد بررسی قرار دهید؟ فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی رصد چگونه روی اختلاف منظر تأثیر می‌گذارد؟
اگر در چند شب متوالی به صورت فلکی مورد علاقه‌ی خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که ستاره‌های آن به صورت گروهی در آسمان جابه‌جا می‌شوند. حرکت صورت فلکی را با حرکت یک جرم نزدیکتر، مثل ماه یا یک سیاره مقایسه کنید. کدام سریع‌تر حرکت می‌کند؟ آیا می‌توانید با این روش تفاوت بین سیاره‌ها و ستاره‌ها را متوجه شوید؟
اختلاف منظر مشابه فرآیندی در مغز برای محاسبه‌ی عمق است. شما به طور شهودی درکی از میزان دور و یا نزدیک بودن اجسام دارید. با مقایسه‌ی دید دو چشمی و دید تک چشمی می‌توانید درک انسان از عمق را بررسی کنید. هرکدام چه تأثیری روی درک انسان از عمق دارد؟


 مشاهده و نتیجه‌گیری:
با حرکت دادن جسم نزدیک و دور کردن آن از ناظر، آیا میزان حرکت ظاهری آن کاهش پیدا کرد؟ (میزان حرکتی که با مشاهده‌ی آن از دو نقطه‌ی رصد اندازه گرفتید.)
زمانی که یک جسم نسبتاً دور از دو نقطه‌ی مختلف مشاهده شود، نسبت به اجسام نزدیکتر حرکت ظاهری کمتری خواهد داشت. به طور مشابه در این فعالیت، شما باید مشاهده کرده باشید که با افزایش فاصله‌ی جسم نزدیک (میز، سنگ، نوار لاستیکی و متر اندازه‌گیری)  و نزدیک کردن آن به جسم دوردست (درخت یا تیر چراغ برق) حرکت ظاهری آن بین دو نقطه‌ی رصد شما کمتر می‌شود. احتمالاً در دو آزمایش اول این تفاوت به راحتی قابل تشخیص نیست اما در ادامه این تفاوت واضح‌تر می‌شود.

 

 


به دلیل وابستگی حرکت ظاهری یک جسم (اختلاف منظر) به میزان دور بودن آن جسم از ناظر، منجمان می‌توانند فاصله‌ی ستاره‌های نزدیکتر را اندازه‌گیری کنند. به این صورت که به حرکت ظاهری ستاره‌ی نزدیکتر در زمینه‌ی ستاره‌های دورتر زمانی که از نقاط مختلف رصد می‌شوند دقت می‌کنند. (نقاط مختلف رصد به معنای موقعیت‌های مختلف زمین در مدار خود به دور خورشید است.)

 


منابع مفيد:


اختلاف منظر/ويکي پديا - اختلاف منظر و سرعت نور  - محاسبه فواصل نجوميParallax - اختلاف منظر ستاره اي
 

 

مشاهده قبلی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم   مشاهده بعدی: مشاهدهٔ کوچولوها!

 

1393/9/18 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 اختلاف منظر 
اختلاف منظر مشاهده‌ي علمي
با استفاده از اختلاف منظر، فاصله‌ی اجرام نجومی دوردست را تا زمین محاسبه کنید.
مشاهده‌ي علمي ۱۱۵
مشاهده قبلی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم   مشاهده بعدی: مشاهدهٔ کوچولوها!

 

  

مفاهیم کلیدی:


نجوم، ستاره، فیزیک، اندازه‌گیری

 


مقدمه:
آیا از تماشای آسمان در شب لذت می‌برید؟ فصل تابستان زمان مناسبی برای رصد آسمان و به‌خصوص مشاهده‌ی وقایع نجومی مثل بارش‌های شهابی است.

 

 

 
آیا می‌دانستید که در گذشته منجمان قادر به محاسبه‌ی فاصله‌ی دقیق ستاره‌ها تا زمین بوده‌اند؟ اما چگونه این کار را بدون داشتن تکنولوژی‌های امروزی انجام می‌دادند؟ در این فعالیت، شما رابطه‌ی بین اختلاف منظر و فاصله‌ی یک جسم را یاد خواهید گرفت و از آن برای محاسبه‌ی فاصله‌ی دقیق اجرام آسمانی با زمین استفاده خواهید کرد.


پیش‌زمینه:


منجمان چگونه فاصله‌ی سیاره‌ها، ستاره‌ها و کهکشان‌ها را با زمین می‌دانند؟ آنها برای محاسبه‌ی این فاصله‌ها از مفهومی تحت عنوان اختلاف منظر استفاده می‌کنند. اختلاف منظر به معنای نحوه‌ی تغییر ظاهری یک جسم به هنگام عوض شدن موقعیت ناظر زمینی است.


 


 برای درک بهتر مفهوم اختلاف منظر، انگشت شست خود را در فاصله‌ای مشخص از صورت‌تان نگه دارید. چشم چپ خود را ببندید و با چشم راست به انگشتتان نگاه کنید. انگشت شما با توجه به وسایلی که در زمینه‌ی تصویر می‌بینید، در کدام قسمت از اتاق قرار گرفته است؟ حالا بدون اینکه انگشت شست‌تان را تکان دهید چشم راست خود را ببندید و با چشم چپ به انگشت خود نگاه کنید. حالا انگشت‌تان با توجه به وسایل زمینه در کدام قسمت از اتاق قرار گرفته است؟  آیا موقعیت انگشت‌تان تغییر کرده است؟ اگر این تغییر را باور نمی‌کنید آزمایش را در حالت‌ها و مکان‌های مختلف دیگر تکرار کنید. این خطای دید در واقع همان اختلاف منظر است. تفاوت فاصله‌ی بین دو چشم شما و انگشت‌تان که جسمی نسبتاً نزدیک است باعث می‌شود انگشت شما از دید هر کدام از چشم‌هایتان در موقعیت متفاوتی نسبت به وسایل اطراف که دور هستند دیده شود.

 


همانطور که می‌دانید، زمین در مداری به دور خورشید می‌چرخد و در زمان‌های مختلف از سال، در جاهای مختلفی قرار می‌گیرد. حال اگر فردی در زمانهای مختلف که موقعیت زمین متفاوت است به ستاره‌های آسمان نگاه کند، موقعیت ظاهری ستاره‌های نزدیکتر نسبت به ستاره‌های دورتر تغییر می‌کند. از این حرکت ظاهری می‌توان برای محاسبه‌ی فاصله‌ی این ستاره‌ها با زمین استفاده کرد.

 

 
مواد و وسایل مورد نیاز:
 یک فضای بزرگ مثل حیاط خانه یا پارک
دو تخته سنگ صاف
یک  متر اندازه گیری فلزی یا خط‌کش (از متر یا خط‌کشی استفاده کنید که اعداد روی آن واضح باشد تا به راحتی از فاصله‌ی دور قابل خواندن باشد.)
یک میز کوچک که بتوانید آن را از خانه بیرون بیاورید.
یک نوار لاستیکی کلفت
یک سنگ بزرگ حداقل به اندازه‌ی یک توپ بیسبال؛ البته نباید آنقدر بزرگ باشد که نتوانید دور آن را با نوار لاستیکی بپیچید.
کاغذ و مداد یا خودکار (اختیاری)


آماده‌سازی:
اگر کاغذ دارید، سه ستون روی آن بکشید و آنها را به ترتیب نام‌گذاری کنید: چپ، راست و اختلاف
وسایل لازم را با خود به حیاط یا یک پارک ببرید.
یک جسم با فاصله¬ی دور در نظر بگیرید. بهتر است این جسم بلند و نازک باشد مثل درخت یا تیر چراغ برق. در آزمایش شما این جسم بعنوان جسم دوردست خواهد بود.
تا جایی که می‌توانید از این جسم فاصله بگیرید. (باید حداقل 20 تا 30 قدم با آن فاصله داشته باشید و فاصله هرچه از این مقدار بیشتر باشد بهتر است.)
حال از آن فاصله روبه‌روی جسم بایستید و دو تخته سنگ را در دو طرف خود طوری روی زمین قرار دهید که با هم 3 تا 4 قدم فاصله داشته باشند. هرکدام از این تخته سنگها یک نقطه‌ی رصد برای شما خواهد بود.
حدود 5 تا 7 قدم از تخته سنگها به سمت جسم دور حرکت کنید و میز را در آنجا قرار دهید.
یک سنگ بزرگ روی میز بگذارید. نوار لاستیکی خود را دور این سنگ و متر اندازه‌گیری طوری بپیچید که متر در مقابل سنگ به صورت افقی از چپ به راست قرار بگیرد. در ضمن دقت کنید که اعداد روی آن به سمت شما باشد تا بتوانید از نقاط رصد خود آن را بخوانید.

 

 


مجموعه‌ی میز، تخته‌سنگ روی آن و متر اندازه‌گیری، بعنوان جسم نزدیک در این آزمایش هستند که می‌خواهید فاصله‌ی آن را با خود اندازه بگیرید.
وسایل آزمایش آماده هستند. اما قبل از شروع کار یک بار دیگر تمام وسایل را چک کنید که به خوبی در جای خود تنظیم شده باشند. همچنین دقت کنید که فاصله‌ی بین دو تخته سنگ روی زمین، نوار لاستیکی و جسم دوردست همگی در طول یک خط فرضی قرار داشته باشند. برای تنظیم کردن این خط می‌توانید میز را جابه‌جا کنید.

 


روش کار:
روی تخته سنگ سمت چپ بنشینید و به جسم دوردست خود نگاه کنید. موقعیت جسم مطابق با چه عددی از متر اندازه گیری است؟ اگر از کاغذ استفاده می‌کنید این عدد را در ستون چپ بنویسید.
حال روی تخته سنگ سمت راست بنشینید و به جسم دوردست نگاه کنید. موقعیت جسم مطابق با چه عددی از متر اندازه گیری است؟ اگر از کاغذ استفاده می‌کنید این عدد را در ستون راست بنویسید.
میز را به اندازه‌ی 3 تا 5 قدم جلو ببرید تا به جسم دوردست نزدیکتر شود.
بار دیگر روی هر دو تخته سنگ سمت چپ و راست بنشینید و عدد نشان‌دهنده‌ی موقعیت جسم دوردست را از روی متر اندازه‌گیری بخوانید. اگر از کاغذ استفاده می‌کنید نتایج را یادداشت کنید. آیا تفاوتی بین این اعداد و اعداد مرحله‌ی قبل مشاهده می‌کنید؟
حداقل سه مرتبه‌ی دیگر این کار را تکرار کنید و هر بار میز را به جسم دوردست نزدیکتر کنید و عدد نشان‌دهده‌ی موقعیت جسم دوردست را از روی متر اندازه‌گیری بخوانید. این اعداد با کمتر شدن فاصله‌ی بین میز (جسم نزدیک) و جسم دوردست چه تغییری می‌کنند؟
اگر نتایج مشاهده‌های خود را روی کاغذ نوشته‌اید، می‌توانید برای هر مرحله عدد ستون اول را از عدد ستون دوم کم کنید و نتیجه را در ستون اختلاف یادداشت کنید. آیا رابطه‌ای میان فاصله (بین نقاط رصد و جسم نزدیک) و اختلاف دو عددی که از نقاط رصد سمت چپ و راست به دست آورده‌اید مشاهده می‌کنید؟
با توجه به این نتایج فکر می‌کنید منجمان چگونه با استفاده از اختلاف منظر فاصله‌ی ستارگان را بدست می‌آورند؟


آزمایش‌های تکمیلی:
شما در این فعالیت علمی جسم نزدیک (میز همراه با سنگ، نوار لاستیکی و متر اندازه‌گیری) را در فواصل مختلف از نقطه‌ی رصد قرار دادید. یک عامل تأثیرگذار دیگر در اختلاف منظر فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی رصد است. آیا می‌توانید فعالیتی مشابه طراحی کنید که در آن بتوانید این متغیر را مورد بررسی قرار دهید؟ فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی رصد چگونه روی اختلاف منظر تأثیر می‌گذارد؟
اگر در چند شب متوالی به صورت فلکی مورد علاقه‌ی خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که ستاره‌های آن به صورت گروهی در آسمان جابه‌جا می‌شوند. حرکت صورت فلکی را با حرکت یک جرم نزدیکتر، مثل ماه یا یک سیاره مقایسه کنید. کدام سریع‌تر حرکت می‌کند؟ آیا می‌توانید با این روش تفاوت بین سیاره‌ها و ستاره‌ها را متوجه شوید؟
اختلاف منظر مشابه فرآیندی در مغز برای محاسبه‌ی عمق است. شما به طور شهودی درکی از میزان دور و یا نزدیک بودن اجسام دارید. با مقایسه‌ی دید دو چشمی و دید تک چشمی می‌توانید درک انسان از عمق را بررسی کنید. هرکدام چه تأثیری روی درک انسان از عمق دارد؟


 مشاهده و نتیجه‌گیری:
با حرکت دادن جسم نزدیک و دور کردن آن از ناظر، آیا میزان حرکت ظاهری آن کاهش پیدا کرد؟ (میزان حرکتی که با مشاهده‌ی آن از دو نقطه‌ی رصد اندازه گرفتید.)
زمانی که یک جسم نسبتاً دور از دو نقطه‌ی مختلف مشاهده شود، نسبت به اجسام نزدیکتر حرکت ظاهری کمتری خواهد داشت. به طور مشابه در این فعالیت، شما باید مشاهده کرده باشید که با افزایش فاصله‌ی جسم نزدیک (میز، سنگ، نوار لاستیکی و متر اندازه‌گیری)  و نزدیک کردن آن به جسم دوردست (درخت یا تیر چراغ برق) حرکت ظاهری آن بین دو نقطه‌ی رصد شما کمتر می‌شود. احتمالاً در دو آزمایش اول این تفاوت به راحتی قابل تشخیص نیست اما در ادامه این تفاوت واضح‌تر می‌شود.

 

 


به دلیل وابستگی حرکت ظاهری یک جسم (اختلاف منظر) به میزان دور بودن آن جسم از ناظر، منجمان می‌توانند فاصله‌ی ستاره‌های نزدیکتر را اندازه‌گیری کنند. به این صورت که به حرکت ظاهری ستاره‌ی نزدیکتر در زمینه‌ی ستاره‌های دورتر زمانی که از نقاط مختلف رصد می‌شوند دقت می‌کنند. (نقاط مختلف رصد به معنای موقعیت‌های مختلف زمین در مدار خود به دور خورشید است.)

 


منابع مفيد:


اختلاف منظر/ويکي پديا - اختلاف منظر و سرعت نور  - محاسبه فواصل نجوميParallax - اختلاف منظر ستاره اي
 

 

مشاهده قبلی: بادکنک هلیومی چگونه در هوا شناور می‌شود؟ - قسمت دوم   مشاهده بعدی: مشاهدهٔ کوچولوها!

 

1393/9/18 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content