XMod
 سطح فعال
سطح فعالزنگ تفريح شيمي
زنگ تفريح ۲۷۲
آیا تا به حال رنگین کمان های تزئینی درست کرده اید؟ ساختن آنها با کاغذ های رنگی یا ابزار هنری دیگر می تواند سرگرم کننده باشد.

مفاهیم کلیدی:
شیمی، مولکول، فیزیک، مایع، صابون، کشش سطحی


مقدمه:
آیا تا به حال رنگین کمان‌های تزئینی درست کرده‌اید؟ ساختن آنها با کاغذهای رنگی یا ابزار هنری دیگر می تواند سرگرم کننده باشد. اما آیا می‌دانستید می توانید با شیر، صابون مایع یا مواد شوینده و رنگ های خوراکی نیز رنگین کمان درست کنید؟ رنگین کمان ساخته شده با این مخلوط می تواند شما را متعجب کند. در این فعالیت علمی رنگین کمان شیری خود را خواهید ساخت و خواهید دید مواد شوینده و کشش سطحی چه نقشی در این پدیده بازی می کنند.


 


پیش‌زمینه:
در یک مایع مولکول‌ها (ذرات کوچکی که می توانند بار مثبت یا منفی روی سطح خود داشته باشند) می توانند مانند آهنربا یکدیگر را جذب یا دفع کنند. برای مولکول آبی که از همه طرف توسط مولکول های آب محاصره شده است مقدار کشش و دفع تقریباً برابر است و اثر کلی عدم تغییر است. اما در سطح، جایی که مولکول های آب از یک سمت در معرض هوا قرار دارد، مولکول‌ها بیشتر به سمت پایین و مولکول های آب کشیده می شوند تا به سمت بالا و مولکول های هوا. این امر باعث می شود تا آب در سطح جمع شود و سطح تماس را به حداقل برساند. این پدیده «کشش سطحی» نامیده می شود.

 


 


ترکیبات مشخصی بر کشش سطحی آب تأثیر می گذارند: برخی از آنها آب دوست (قطبی) هستند که جذب آب می‌شوند. بعضی دیگر آب گریز (غیر قطبی) هستند و آب را دفع می کنند. برخی ترکیبات هردو گروه را دارند. زمانی که چنین ترکیبی به آب اضافه می‌شود بخش آب‌دوست سعی می کند به مولکول‌های آب نزدیک شود، در حالی که بخش آب گریز آنها را دفع می کند. این کشش و دفع مولکول های آب را از هم دور می کند که باعث کاهش کشش سطحی می شود. ترکیباتی که کشش سطحی آب را کاهش می دهد «مواد سطح فعال» نامیده می شوند.


 


مواد و وسایل مورد نیاز:
  شیر
بشقاب یا ظرفی با عمق کم مانند ظروف آلومینیومی (مطمئن شوید که کف ظرف صاف باشد)
رنگ های خوراکی آبی، زرد، قرمز و سبز. رنگ های دیگر نیز می تواند استفاده شود تا چیزی غیر از رنگین کمان چهار رنگ درست کنید.
گوش پاک کن
مایع ظرفشویی یا مواد شوینده لباس
دستمال کاغذی (به منظور پاک کردن پس از انجام آزمایش)

 


 
آماده‌سازی:
چون این فعالیت شامل شیر رنگی می باشد بهتر است در فضای بیرون خانه انجام شود یا بر روی سطحی انجام شود که در صورت ریخته شدن رنگ مشکلی پیش نیاید. انجام آزمایش در نزدیکی سینک ظرفشویی یا شلنگ کار را برای تمیز کردن در پایان کار آسان تر می کند.


روش کار:
شیر را به آرامی به ظرف اضافه کنید تا کف ظرف کاملاً پوشیده شود. برای مدتی صبر کنید تا شیر  در ظرف پایدار شود.
یک قطره از هر رنگ را به شیر اضافه کنید به شکلی که خطی افقی از قطرات در نزدیک کف ظرف شکل بگیرد. برای ساختن رنگین کمانی چهار رنگ، رنگ ها را به ترتیب زیر اضافه کنید، از چپ به راست: قرمز، زرد، سبز و سپس آبی. فکر می کنید که رنگ ها چگونه رنگین کمان می شوند؟


یک سمت گوش پاک کن را درست در پایین وسط خط قطره ها بر روی شیر بزنید. چه اتفاقی می افتد؟
سمت دیگر گوش پاک کن را آغشته به مایع ظرفشویی کنید و مانند دفعه ی قبل درست به همان جا بزنید. این بار چه اتفاقی می افتد؟
سعی کنید سمت آغشته به مایع ظرفشویی گوش پاک کن را به قسمت های دیگر شیر بزنید. همزمان با اینکه گوش پاک کن را به شیر می زنید چه اتفاقی می افتد؟
سمت آغشته به مایع ظرفشویی گوش پاک کن را برای چند ثانیه در یک نقطه قرار دهید. چه اتفاقی می افتد؟ اگر گوش پاک کن را برای مدت طولانی در شیر قرار دهید آیا باز هم همان تأثیر را می‌بینید؟

 

 

 
آزمایش‌های تکمیلی:
این فعالیت را این بار با شیرهایی با مقدار متفاوت چربی (برای مثال بدون چربی، یک درصد، دو درصد، پر چرب و غیره) امتحان کنید. نتایج برای شیرهای مختلف چه فرقی می کنند؟
در این آزمایش شما یک رنگین کمان چهار رنگ دیده اید اما می توانید یک رنگین کمان هفت رنگ بسازید. به این منظور می‌توانید رنگ های خوراکی را با هم مخلوط کنید تا رنگ های نارنجی، نیلی و بنفش را بسازید و سپس به خط قطرات در بشقاب اضافه کنید. برای مثال، می توانید یک قطره از رنگ قرمز را با یک قطره از رنگ زرد مخلوط کنید و رنگ نارنجی را درست کنید. آیا می توانید به این روش رنگین کمان هفت رنگ بسازید؟
در این فعالیت از شیر استفاده کردید اما می توانید از مایعات دیگر مانند آب، نوشابه یا کره آب شده نیز استفاده کنید. آیا همان نتایج را می‌گیرید؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا دیدید که با زدن گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی به درون شیر برای ساختن رنگین کمان چهار رنگ، رنگ‌های خوراکی از گوش پاک کن دور شدند؟
زمانی که قسمت تمیز گوش پاک کن را درون شیر می زنید نباید تغییری ببینید. زمانی که سمت آغشته به مایع ظرفشویی را درون شیر می زنید باید دیده باشید که رنگ های خوراکی از گوش پاک کن دور می شوند. به دلیل این که یک خط از قطرات رنگ های خوراکی در شیر ساخته شده است با زدن گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی به درون شیر یک رنگین کمان چهار رنگ تشکیل می شود که به صورت رگه رگه و چرخان از گوش پاک کن دور می شود.
مواد شوینده ای مانند مایع ظرفشویی معمولاً مواد سطح فعال هستند. این مواد می توانند کشش سطحی آب و شیر را که از آب و مولکول های چربی تشکیل شده است کاهش دهند. مواد سطح فعال دارای یک قسمت آب دوست می باشند که می‌خواهد با مولکول های آب ارتباط برقرار کند و دارای یک قسمت آبگریز که می خواهد با مولکول های چربی ارتباط برقرار کند. به همین دلیل زمانی که گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی را درون شیر می زنید مایع ظرفشویی چربی و آب را در شیر از هم جدا می کند. (به همین روش مواد شوینده ظروف روغنی و کثیف را تمیز می کند.) همچنین کشش سطحی شیر کاهش می یابد. زمانی که مایع ظرفشویی از گوش پاک کن پخش می شود کشش سطحی شیر در اطراف آن کاهش می یابد و شیر با کشش سطحی بالاتر آن را به همراه مواد رنگی خوراکی به سمت خود می کشد. اگر مایع ظرفشویی کافی افزوده شود و شیر و مایع ظرفشویی به شکل برابر آمیخته شوند شیر و مواد رنگی خوراکی دیگر حرکت نمی کنند.


 


تمیز کردن:
شیر رنگ شده را نخورید زیرا حاوی مواد شوینده می باشد. در عوض، آن را به آرامی درون سینک بریزید به گو نه ای که به اطراف نریزد. (همزمان که آن را داخل سینک می‌ریزید آب را هم باز کنید.) اگر برای این منظور نیاز دارید تا ظرف را تکان دهید بهتر است چند دستمال کاغذی درون ظرف بیاندازید تا شیر رنگی را جذب خود کند و از ریختن آن جلوگیری کند.


منابع مفيد:

شيمي سطح - کشش سطحي - ماده فعال سطحي - سورفکتانت چيست؟ (تبيان)

Surfacetants - Surface Tension (MIT)
  کشش سطحي آب

1393/7/11 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 سطح فعال
سطح فعالزنگ تفريح شيمي
زنگ تفريح ۲۷۲
آیا تا به حال رنگین کمان های تزئینی درست کرده اید؟ ساختن آنها با کاغذ های رنگی یا ابزار هنری دیگر می تواند سرگرم کننده باشد.

مفاهیم کلیدی:
شیمی، مولکول، فیزیک، مایع، صابون، کشش سطحی


مقدمه:
آیا تا به حال رنگین کمان‌های تزئینی درست کرده‌اید؟ ساختن آنها با کاغذهای رنگی یا ابزار هنری دیگر می تواند سرگرم کننده باشد. اما آیا می‌دانستید می توانید با شیر، صابون مایع یا مواد شوینده و رنگ های خوراکی نیز رنگین کمان درست کنید؟ رنگین کمان ساخته شده با این مخلوط می تواند شما را متعجب کند. در این فعالیت علمی رنگین کمان شیری خود را خواهید ساخت و خواهید دید مواد شوینده و کشش سطحی چه نقشی در این پدیده بازی می کنند.


 


پیش‌زمینه:
در یک مایع مولکول‌ها (ذرات کوچکی که می توانند بار مثبت یا منفی روی سطح خود داشته باشند) می توانند مانند آهنربا یکدیگر را جذب یا دفع کنند. برای مولکول آبی که از همه طرف توسط مولکول های آب محاصره شده است مقدار کشش و دفع تقریباً برابر است و اثر کلی عدم تغییر است. اما در سطح، جایی که مولکول های آب از یک سمت در معرض هوا قرار دارد، مولکول‌ها بیشتر به سمت پایین و مولکول های آب کشیده می شوند تا به سمت بالا و مولکول های هوا. این امر باعث می شود تا آب در سطح جمع شود و سطح تماس را به حداقل برساند. این پدیده «کشش سطحی» نامیده می شود.

 


 


ترکیبات مشخصی بر کشش سطحی آب تأثیر می گذارند: برخی از آنها آب دوست (قطبی) هستند که جذب آب می‌شوند. بعضی دیگر آب گریز (غیر قطبی) هستند و آب را دفع می کنند. برخی ترکیبات هردو گروه را دارند. زمانی که چنین ترکیبی به آب اضافه می‌شود بخش آب‌دوست سعی می کند به مولکول‌های آب نزدیک شود، در حالی که بخش آب گریز آنها را دفع می کند. این کشش و دفع مولکول های آب را از هم دور می کند که باعث کاهش کشش سطحی می شود. ترکیباتی که کشش سطحی آب را کاهش می دهد «مواد سطح فعال» نامیده می شوند.


 


مواد و وسایل مورد نیاز:
  شیر
بشقاب یا ظرفی با عمق کم مانند ظروف آلومینیومی (مطمئن شوید که کف ظرف صاف باشد)
رنگ های خوراکی آبی، زرد، قرمز و سبز. رنگ های دیگر نیز می تواند استفاده شود تا چیزی غیر از رنگین کمان چهار رنگ درست کنید.
گوش پاک کن
مایع ظرفشویی یا مواد شوینده لباس
دستمال کاغذی (به منظور پاک کردن پس از انجام آزمایش)

 


 
آماده‌سازی:
چون این فعالیت شامل شیر رنگی می باشد بهتر است در فضای بیرون خانه انجام شود یا بر روی سطحی انجام شود که در صورت ریخته شدن رنگ مشکلی پیش نیاید. انجام آزمایش در نزدیکی سینک ظرفشویی یا شلنگ کار را برای تمیز کردن در پایان کار آسان تر می کند.


روش کار:
شیر را به آرامی به ظرف اضافه کنید تا کف ظرف کاملاً پوشیده شود. برای مدتی صبر کنید تا شیر  در ظرف پایدار شود.
یک قطره از هر رنگ را به شیر اضافه کنید به شکلی که خطی افقی از قطرات در نزدیک کف ظرف شکل بگیرد. برای ساختن رنگین کمانی چهار رنگ، رنگ ها را به ترتیب زیر اضافه کنید، از چپ به راست: قرمز، زرد، سبز و سپس آبی. فکر می کنید که رنگ ها چگونه رنگین کمان می شوند؟


یک سمت گوش پاک کن را درست در پایین وسط خط قطره ها بر روی شیر بزنید. چه اتفاقی می افتد؟
سمت دیگر گوش پاک کن را آغشته به مایع ظرفشویی کنید و مانند دفعه ی قبل درست به همان جا بزنید. این بار چه اتفاقی می افتد؟
سعی کنید سمت آغشته به مایع ظرفشویی گوش پاک کن را به قسمت های دیگر شیر بزنید. همزمان با اینکه گوش پاک کن را به شیر می زنید چه اتفاقی می افتد؟
سمت آغشته به مایع ظرفشویی گوش پاک کن را برای چند ثانیه در یک نقطه قرار دهید. چه اتفاقی می افتد؟ اگر گوش پاک کن را برای مدت طولانی در شیر قرار دهید آیا باز هم همان تأثیر را می‌بینید؟

 

 

 
آزمایش‌های تکمیلی:
این فعالیت را این بار با شیرهایی با مقدار متفاوت چربی (برای مثال بدون چربی، یک درصد، دو درصد، پر چرب و غیره) امتحان کنید. نتایج برای شیرهای مختلف چه فرقی می کنند؟
در این آزمایش شما یک رنگین کمان چهار رنگ دیده اید اما می توانید یک رنگین کمان هفت رنگ بسازید. به این منظور می‌توانید رنگ های خوراکی را با هم مخلوط کنید تا رنگ های نارنجی، نیلی و بنفش را بسازید و سپس به خط قطرات در بشقاب اضافه کنید. برای مثال، می توانید یک قطره از رنگ قرمز را با یک قطره از رنگ زرد مخلوط کنید و رنگ نارنجی را درست کنید. آیا می توانید به این روش رنگین کمان هفت رنگ بسازید؟
در این فعالیت از شیر استفاده کردید اما می توانید از مایعات دیگر مانند آب، نوشابه یا کره آب شده نیز استفاده کنید. آیا همان نتایج را می‌گیرید؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا دیدید که با زدن گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی به درون شیر برای ساختن رنگین کمان چهار رنگ، رنگ‌های خوراکی از گوش پاک کن دور شدند؟
زمانی که قسمت تمیز گوش پاک کن را درون شیر می زنید نباید تغییری ببینید. زمانی که سمت آغشته به مایع ظرفشویی را درون شیر می زنید باید دیده باشید که رنگ های خوراکی از گوش پاک کن دور می شوند. به دلیل این که یک خط از قطرات رنگ های خوراکی در شیر ساخته شده است با زدن گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی به درون شیر یک رنگین کمان چهار رنگ تشکیل می شود که به صورت رگه رگه و چرخان از گوش پاک کن دور می شود.
مواد شوینده ای مانند مایع ظرفشویی معمولاً مواد سطح فعال هستند. این مواد می توانند کشش سطحی آب و شیر را که از آب و مولکول های چربی تشکیل شده است کاهش دهند. مواد سطح فعال دارای یک قسمت آب دوست می باشند که می‌خواهد با مولکول های آب ارتباط برقرار کند و دارای یک قسمت آبگریز که می خواهد با مولکول های چربی ارتباط برقرار کند. به همین دلیل زمانی که گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی را درون شیر می زنید مایع ظرفشویی چربی و آب را در شیر از هم جدا می کند. (به همین روش مواد شوینده ظروف روغنی و کثیف را تمیز می کند.) همچنین کشش سطحی شیر کاهش می یابد. زمانی که مایع ظرفشویی از گوش پاک کن پخش می شود کشش سطحی شیر در اطراف آن کاهش می یابد و شیر با کشش سطحی بالاتر آن را به همراه مواد رنگی خوراکی به سمت خود می کشد. اگر مایع ظرفشویی کافی افزوده شود و شیر و مایع ظرفشویی به شکل برابر آمیخته شوند شیر و مواد رنگی خوراکی دیگر حرکت نمی کنند.


 


تمیز کردن:
شیر رنگ شده را نخورید زیرا حاوی مواد شوینده می باشد. در عوض، آن را به آرامی درون سینک بریزید به گو نه ای که به اطراف نریزد. (همزمان که آن را داخل سینک می‌ریزید آب را هم باز کنید.) اگر برای این منظور نیاز دارید تا ظرف را تکان دهید بهتر است چند دستمال کاغذی درون ظرف بیاندازید تا شیر رنگی را جذب خود کند و از ریختن آن جلوگیری کند.


منابع مفيد:

شيمي سطح - کشش سطحي - ماده فعال سطحي - سورفکتانت چيست؟ (تبيان)

Surfacetants - Surface Tension (MIT)
  کشش سطحي آب

1393/7/11 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content