XMod
 مصاحبه با «وحيد لياقت» دارنده‌ي مدال طلاي المپياد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 10)
مصاحبه با «وحيد لياقت» دارنده‌ي مدال طلاي المپياد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 10)
در سختي‌ها نگوييد «خدايا! من مشكل بزرگي دارم» بلكه بگوييد «اي مشكل! من خداي بزرگي دارم».

وحيد لياقت دارنده‌ي مدال طلاي المپياد دانش‌اموزي کامپيوتر کشوري و جهاني:
اگر به خدا توكل كنيم هميشه آن‌چه پيش مي‌آيد
بهترين اتفاقي است كه مي‌توانست واقع شود





 اشاره

 هجدهمين المپياد جهاني کامپيوتر از بيست و دوم لغايت بيست و نهم مرداد 1385 در کشور مکزيک برگزار ‌شد. در اين مسابقه‌ها كه با شركت 284 نفر از 65 كشور جهان در مريدا» (Merida)، «يوكاتان» (Yucatan) كشور مكزيك برگزار گرديد «وحيد لياقت» از جمهوري اسلامي ايران با كسب 418 امتياز در رتبه‌ي سيزدهم جهاني قرار گرفته و صاحب گردن‌آويز طلا شد. آقايان «نيما احمدي‌پور اناري»، «شايان احساني»، «حسام‌الدين اخلاق‌پور» نيز با كسب به‌ترتيب 365، 343، 272 صاحب رتبه‌هاي به‌ترتيب 34، 53، 97 و مدال نقره، نقره، برنز شده و افتخاري ديگر براي اين مرز و بوم آفريدند.

به‌همين منظور مصاحبه‌اي را با «وحيد لياقت» ترتيب داديم. آن‌چه در صحبت‌هاي اين نوجوان برازنده‌ي ايراني موج مي‌زند توجه وي به امر مهم آينده‌نگري و برنامه‌ريزي است. اگر به جمله‌هايي نظير موارد ذيل به‌دقت گوش فرا دهيد اين مطلب را به‌خوبي مي‌يابيد:

- نقطه‌ي قوت چيني‌ها اول در برنامه‌ريزي معلم‌هاي آن‌ها است                       
- بديهي است كه بايد انتظار موفق نشدن در هر امتحاني را داشته باشيد




 خواهشمند است خودتان را معرفي کنيد.

 اينجانب «وحيد لياقت»‌ اهل شيراز هستم. راهنمايي، دبيرستان و پيش‌دانشگاهي در شهيد دستغيب شيراز گذراندم. سال اول در مرحله‌ي اول آزمون المپياد رياضي قبول شدم.

سال دوم به‌زور معاون مدرسه در آزمون المپياد كامپيوتر ثبت‌نام كردم!!! در مرحله‌ي اول آزمون المپياد رياضي قبول نشدم ولي در آزمون المپياد كامپيوتر موفق شدم. همان‌سال در مرحله‌ي دوم آزمون المپياد كامپيوتر قبول شده و برنز گرفتم.

سال سوم از ترس تكرار خاطره، در آزمون المپياد رياضي ثبت‌نام نكردم ولي در آزمون المپياد كامپيوتر طلا گرفتم. امسال هم الكي الكي در تيم المپياد كامپيوتر ايران وارد شدم و الكي‌تر از اون صاحب مدال طلاي جهاني المپياد كامپيوتر شدم!!!



 از چه زماني به «کامپيوتر» علاقه‌مند شديد؟! چه عاملي باعث شد که وارد المپياد «کامپيوتر» شويد؟!

 وقتي سال اول بودم يكي از بچه‌هاي المپياد كامپيوتر به‌ ما مقداري گراف درس مي‌داد؛ از آن موقع تقريباً علاقه‌مند شدم ولي همان‌طئر كه گفتم فقط چون معاون مدرسه به‌زور مرا ثبت‌نام كرده ‌بود و در آزمون المپياد رياضي قبول نشدم در المپياد كامپيوتر شركت كردم!!!



 چه کساني مشوق شما بودند؟!

 واضح است كه هر كسي شما را مي‌بيند اول نصيحتت مي‌كند كه به‌اصطلاح «المپياد را بي‌خيال شوي»!!! و از شما مي‌خواهد به درس مدرسه اهميت بدهيد سپس قبل از خداحافظي مي‌گويد كه حالا انشاءالله در المپياد هم موفق مي‌شويد!!!

ولي در كل بدون همدلي خانواده (و در رأس آن پدر و مادر) دوستان نزديك و معلمانم هرگز كم‌ترين پيشرفتي برايم حاصل نمي‌شد.



 از کجا و چگونه فعاليت در زمينه‌ي المپياد را شروع کردي؟

 منظورتان چه المپيادي است؟ آيا خواندن المپياد رياضي مورد نظرتان است؟ خوب بايد بگويم از نوزادي همه‌ي ما درگير رياضي هستيم!!!

يا منظورتان المپياد كامپيوتر است؟ خوب در جواب بايد بگويم از وقتي كه رياضي شروع شد.

يا منظورتان داخل المپياد شدن است؟ در اين‌صورت بايد به اول دبيرستان اشاره كنم.

يا شايد منظورتان زندگي باشد؟! در اين‌صورت از بيمارستان علوي شيراز آغاز شد!!! ...


 حالا از المپياد صحبت كنيم ... المپياد در مراحل کشوري چگونه هست؟

 بد نيست. در مراحل اول و دوم سعي مي‌شود هر كسي با داشتن كم‌ترين اطلاعات لازم قبول بشود.

بعد يك دوره مي‌گذارند تا بچه‌ها كمي از لحاظ علمي يكدست بشوند. سپس هم كه امتحان‌هاي تعيين مدال كشوري برگزار مي‌شود. بعد از آن بين طلاهايي‌ها تيم تشكيل مي‌شود.

البته در دوره‌ي المپياد كامپيوتر اول سطح تئوري بچه‌ها تا يك حد خوبي بالا مي‌رود و افرادي كه سطح‌شان كافي نباشد صاحب مدال برنز مي‌شوند. بعد هم در عيد با چند امتحان كاملاً عملي، طلايي‌ها و در نتيجه اعضاي تيم المپياد معلوم مي‌شود.

البته اين روش جديد خيلي جاي بحث دارد ولي كلاً چيز بدي نيست.


 رمز موفقيت‌تان را در چه چيز مي‌دانيد؟

 اگر بخواهم فقط از يك رمز بگويم بديهي است كه جوابم «توكل كردن به خدا» و «لطف او»ست. اين جواب كامل ولي در عين حال خيلي كلي است يعني اين «لطف خدا» خيلي اوقات از طريق‌هاي مختلفي خودش را نشان مي‌دهد مثلاً «پدر و مادر»، «هوش»، «پشتكار و تلاش» و «دلسرد نشدن»، «دوستان خوب»، «هر نعمتي كه فكرش را بكني يا نكني» و شايد بزرگ‌ترين نعمت‌ها «دعا و توكل كردن» باشد.


 نظرتان در مورد کسي که در المپياد قبول نمي‌شود، چيست؟ فكر

مي‌كنيد چه ديدگاهي بايد داشته باشد؟ يا بهتر بگويم فرق شما با کسي که در المپياد قبول نشده چيست و احياناً در آينده چه فرق‌هايي خواهيد داشت؟!

 پوف... درباره‌ي اين سؤال تقريباً همه‌جا حرف زده شده است. مثلاً اين‌كه اصلاً مهم نيست و بي‌خيال باشيد و از اين حرف‌ها. ولي من فقط يك چيز را مي‌گويم و آن اين‌كه وقتش رسيده است اگر كسي تا حالا اين كار را نكرده، بيايد و موضوع‌هاي زندگي را ارزش‌گزاري كند. حداقل تا آن‌جايي كه عقل و امكاناتش اجازه مي‌دهد. آن وقت اگر اين‌كار انجام شود خواهيد ديد موضوعي مثل: آزمون المپياد در كجاي جدول ارزشي قرار مي‌گيرد. بسته به ارزش آن ناراحت، افسرده، بي‌خيال، خوشحال يا بي‌تفاوت باشيد!

براي شخص خودم آزمون داراي كم‌ترين ارزش است يا لااقل سعي مي‌كنم اين‌طور باشد. براي همين وقتي كه مي‌خواهم بگويم كه از المپياد خير ديده‌ام يا نه، بيش‌تر سعي مي‌كنم ببينم آن نتيجه‌هايي كه المپياد (چه علمي چه غيرعلمي) براي من داشته است چقدر برايم ارزش داشته است و اين جواب مي‌تواند خيلي با جواب قبولي در امتحان فرق داشته باشد.

نظر من آن است كه يك‌نفر اگر واقعاً به خدا توكل كند و حتي خيلي‌خيلي‌ اوقات اگر هم توكل نكرده باشيم، خدا بهترين اتفاق ممكن را براي ما پيش مي‌آورد! حالا حتي اگر عقل من و شما هم نفهمد ولي او بهترين است.

فكر مي‌كنم وقتي سال دوم مرحله‌ي اول رياضي قبول نشدم اين يكي از كوچك‌ترين اتفاق‌ها براي من محسوب مي‌شد. براي همين هميشه از زندگي و وقايعش بايد خوشحال بود چون اگر به خدا توكل كنيم هميشه آن‌چه پيش مي‌آيد بهترين اتفاقي است كه مي‌توانست واقع شود ... فقط خدا را شكر مي‌كنم.

اجازه دهيد از اين موضوع بگذريم؛ اين‌كه بعد از آزمون آيا متفاوت خواهيم شد يا خير هم برمي‌گردد به همان ارزش‌گزاري‌هايمان ولي كلاً به‌تجربه ديدم كه المپيادي‌ها آدم‌هاي با جنب و جوش و تقريباً فعالي هستند.

غير از اين بايد اشاره كنم كه قبولي در المپيادها حتي در مسائلي مثل: تحصيل خارج از كشور تأثير خيلي كمي دارد.



 آيا براي كسب موفقيت از کلاس‌هاي تقويتي و مواردي اين‌چنين استفاده کرده‌ايد؟

 بله. منتها فقط در كلاس‌هايي كه مدرسه برايمان ترتيب مي‌داد و بايد اعتراف كنم كه مؤثر بود.



 به‌نظر شما «کنکور» چيست؟! چه فرقي با «المپياد» دارد؟! درباره‌ي معايب و ضررهاي هرکدام صحبت كنيد.

 سؤال‌هاي كلي نظير اين مطلب را نمي‌شود در چند خط جواب داد ... در كل كنكور و المپياد هيچ‌چيز جز يك امتحان نيستند. چيزي كه ارزش امتحان‌ها راو تعيين مي‌كند ميزان «علمي بودن»، «سوددهي» و مهم‌تر از همه «منصفانه بودن» آن است.

در مورد كنكور فكر نمي‌كنم كار بيش‌تري براي منصفانه بودنش انجام داد و فكر نمي‌كنم ارزش علمي بالايي داشته باشد. در المپياد هم سعي مي‌شود تأثيرهايي مثل:

- بودن در يك مدرسه‌ي خوب

- يا يك شهر خوب

را با بالا بردن سطح سؤال‌ها و يا با برگزاري دوره‌هاي مختلف از بين ببرند.

المپياد كلاً كار علمي است و تقريباً از نظر علمي مفيد محسوب مي‌شود و به‌نظر من در ديدگاه بچه‌ها هم خيلي تأثير مثبت مي‌گذارد. البته اين در هر رشته‌اي كم و بيش فرق مي‌كند و مهم‌تر از همه تأثير آن نيز بين بچه‌ها با هم متفاوت است.



 تصميم داريد در دانشگاه چه رشته‌اي را ادامه دهيد ... با توجه به

اين‌که از سال دوم دانشگاه مي‌تواني دو رشته را بخوانيد، چه رشته(هايي) را انتخاب مي‌كنيد؟

 مهندسي كامپيوتر نرم‌افزار شريف. فكر نكنم حال دو رشته‌اي خواندن را داشته باشم!!!



 به علاقه‌مندان براي شرکت در المپياد چه توصيه‌اي داري؟!

 هرچند سخت است و شايد خودم هم اين‌جوري نبودم اما سعي كنيد كه هرچه زودتر درك كنيد المپياد اصلاً چيز مهمي نيست ولي شك دارم فعاليت علمي‌تر و قشنگ‌تري در اين سن و سال براي بچه‌ها پيدا بشود!

پس در آن رشته‌اي كه علاقه داريد همه‌ي تلاش‌تان را به‌كار ببريد. هر وقت هم كه به‌اصطلاح «جوگير شديد»، به اين موضوع فكر كنيد كه در دو، پنج، ده، سي سال آينده و يا سن پيري و حتي بعد از آن! المپياد هيچ‌تأثيري نمي‌تواند بگذارد به‌گونه‌اي كه شما نتوانيد از راه ديگري به آن دست يابيد. المپياد هم چيزي است در حد شايد پايين‌ترين مسائل زندگي. اين موضوع به خودتان بستگي دارد كه از آن چه استفاده‌اي بكنيد.

در ضمن بديهي است كه بايد انتظار موفق نشدن در هر امتحاني را داشته باشيد. من هميشه اين را مي‌گويم (و تقريبا عمل هم مي‌كنم) كه شما با اين فرض امتحان بدهيد كه در اين امتحان به‌اصطلاح هيچ مالي نخواهيد شد. اما مي‌خواهيد كه بهترين امتحان را داده و بهترين نمره را هم بگيريد. پس همه‌ي تلاش‌تان را به‌كار گيريد. اگر قبول شديد كه هيچ وگرنه شما همه‌ي تلاش‌تان را كرده‌ايد.



 اوقات فراغت‌تان را چگونه مي‌گذرانيد؟

 «بازي‌هاي كامپيوتري» و «قصه خواندن». اشتياق من به دومي جديداً خيلي زياد شده است معمولاً هم يا داستان‌هاي فانتزي مي‌خوانم يا علمي، تخيلي.

اگر هم به‌اصطلاح حسش باشد بر روي چيزهاي به‌ درد بخور فكر مي‌كنم مثلاً يك‌دفعه ممكن‌ است جوگير شده در مورد الگوريتم‌هاا چيزهاي بيش‌تري بخوانم البته در اكثر اوقات يكي از آن دو روش اول اتفاق مي‌افتد.



 درباره‌ي بهترين تجربه‌اي که داشتيد، صحبت كنيد.

 نمي‌دانم در اين مورد چه بگويم:

- شايد هر وقت كه خدا كمك مي‌كند و جواب يك سؤالي را مي‌يابم

- يا وقتي كه پدر و مادرم به‌خاطر مدال يا هر چيز ديگري خوشحال مي‌شوند.

- شايد هم وقتي كه يك برنامه را مي‌نويسم و همان بار اول درست كامپايل مي‌شود و بعدش هم همه‌ي تست‌ها را درست جواب مي‌دهد.

- يا شايد وقتي كه توانستم بازي به‌اصطلاح خفن Oblivion رh روي كامپيوتر درب ‌و داغونم بالا بياورم!!

- شايد هم وقتي كه برنامه‌ي غلطم داخل Zju همه‌ي تست‌ها رh درست جواب داد؛ در حالي‌كه مي‌دانستم غلط است!!!

- اما خيلي با جرأت مي‌توانم بگويم كه بهترين دوره‌ي زندگيم همان دوره‌ي تابستاني در سال 83 بود كه صاحب مدال برنز شدم.



 از بهترين کتابي که خوانده‌ايد، بگوييد.

 دو تا كتاب كه نمي‌توانم بگويم كه كدام بهتر است: اولي: سه‌گانه‌ي «ارباب حلقه‌ها» و دومي «درامدي بر نظريه‌ي گراف» نوشته‌ي: داگلاس. بي. وست.



 المپياد کامپيوتر دانش‌آموزي در چه کشوري و به چه صورتي برگزار شد؟!

 در «مريدا» (Merida)، «يوكاتان» (Yucatan) كشور مكزيك. هيچ‌ چيز مثل هميشه بد نبود. يك هفته در آن‌جا حضور داشتيم. برنامه‌ي آزمون‌هاي المپياد اين‌گونه بود:

- روز دوم شركت در امتحان آزمايشي

- روز سوم شركت در امتحان روز اول

- روز پنجم شركت در امتحان روز دوم.



 چند کشور در اين المپياد شرکت کرده بودن؟!

 فكر كنم 65 كشور شامل 284 نفر. چون بعضي‌ تيم‌ها داراي اعضايي كم‌تر از چهار نفر بودند و كشور ميزبان (مكزيك) نيز با دو تيم شركت كرده بود.



 اعضاي تيم چه کساني بودن و موفق به کسب چه مقامي شدند؟!

 - «شايان احساني» مدال نقره

- «حسام‌الدين اخلاق‌پور» مدال برنز

- «نيما احمدي‌پور اناري» مدال نقره

- اينجانب مدال طلا.



 به‌نظر شما نقاط قوت و ضعف تيم ايران در مقايسه با کشوري که اول 

شد در چه بود؟ در ضمن چيزي كه به چشم مي‌آمد آن بود که از کشورهاي ديگر کساني بودند که دومين يا سومين سال حضورشان محسوب مي‌شد. چرا ايراني‌ها نمي‌توانند دو يا سه بار شرکت کنند؟!

 كشور اول طبق معمول «چين» بود. نقطه‌ي قوت چيني‌ها اول در برنامه‌ريزي معلم‌هاي آن‌ها است اما عمده‌ترين علت موفقيتشان خود بچه‌ها و كلاً مملكت‌شان است. جو علمي و تلاشگري كه در آن‌ها حاكم است آن‌ها را به تلاشي به‌مراتب خيلي بالاتر از ما وامي‌دارد و طبعاً مشخص است كه چه كسي نتيجه‌ي بهتر را مي‌گيرد. البته علت‌هاي طبيعي هم‌چون جمعيت زياد هم هست كه به‌نظرم تأثيرهاي مثبتش با تأثيرهاي منفيش خنثي مي‌شود.

كلاً قانون همه‌ي المپيادهاي علمي اين است كه سن شركت‌كنندگان بايد كم‌تر از 20 سال بوده و دانش‌اموز باشند نه دانشجو. به‌خاطر همين امسال شاهد كساني با سن 12 سال يا كم‌تر بوديم به‌گونه‌اي كه پسر 12 ساله‌ا‌ي از بلاروس (روسيه‌ي سفيد) صاحب مدال نقره شد.

در جواب سؤال شما بايد بگويم شرايط تعيين تيم در كشورها عملاً ربطي به اين قوانين ندارد. خيلي از كشورها قوانين خودشان را دارند. ايران هم فعلاً اين‌گونه است. مسلماً اين‌كار داراي خوبي‌ها و بدي‌هايي است كه هر دو جاي بحث دارد. از سال بعد احتمال دارد ما هم دوساله زياد داشته باشيم.



 اگر امكان دارد يك بيت شعر بگوييد.

 كلاً شعرهاي مولوي خيلي باحال هستند. اين بيت مطمئن نيستم از چه كسي است ولي فكر كنم مال مولوي باشد:

آتش زدي در عود ما - نظاره كن بر دود ما.

البته خودم يك‌جمله‌ي بي‌ربط معروف دارم كه نمي‌دانم چرا تقريباً تكه‌كلامم شده است: «بايد رفت تا رسيد».



 در مورد دوره‌ي باشگاه دانش‌پژوهان جوان که گذرانديد توضيح 

دهيد. به‌نظر شما دوره‌‌هاي باشگاه چه معايب و ضررهايي در کارش دارد؟

 بي‌خيال! جداً نمي‌شود كار يك اداره را در چند خط نقد كرد! فقط همين را بگويم كه فلسفه‌ي باشگاه دانش‌پژوهان چيز قشنگ و خيلي مفيدي است يعني شناسايي، پرورش و حمايت نيروهاي خلاق، محقق و مستعد. هرچه بيش‌تر موفق به محقق كردن اين هدف بشوند، موفق‌تر بوده‌اند. مشكلات هم زياد است؛ از غذاي باشگاه بگيريد تا كمبود امكانات سايت كامپيوتر و آزمايشگاه يا مشكلات درون كميته‌هاي علمي.

اما كلاً اين دوره براي بچه‌هايي كه بتوانند استفاده كنند و صرف‌نظر از كسب مدال يكي از بهترين دوره‌هاي زندگي‌شان خواهد شد.



 خيلي ممنون ... چنان‌چه توصيه يا صحبت ديگري داريد، بفرماييد.

 در سختي‌ها نگوييد «خدايا! من مشكل بزرگي دارم» بلكه بگوييد «اي مشكل! من خداي بزرگي دارم».



 از اين‌كه وقتتان را در اختيار ما گذاشتيد تشكر مي‌كنيم.

 سال سوم از ترس تكرار خاطره، در آزمون المپياد رياضي ثبت‌نام نكردم





 اگر بخواهم فقط از يك رمز براي موفقيت بگويم بديهي است كه جوابم «توكل كردن به خدا» و «لطف او»ست






 براي شخص خودم آزمون المپياد داراي كم‌ترين ارزش است يا لااقل سعي مي‌كنم اين‌طور باشد






 وقتي سال دوم مرحله‌ي اول رياضي قبول نشدم اين يكي از كوچك‌ترين اتفاق‌ها براي من محسوب مي‌شد





 اگر به خدا توكل كنيم هميشه آن‌چه پيش مي‌آيد بهترين اتفاقي است كه مي‌توانست واقع شود






 هرچه زودتر درك كنيد المپياد اصلاً چيز مهمي نيست





 بديهي است كه بايد انتظار موفق نشدن در هر امتحاني را داشته باشيد






 معمولاً هم يا داستان‌هاي فانتزي مي‌خوانم يا علمي، تخيلي






 نقطه‌ي قوت چيني‌ها اول در برنامه‌ريزي معلم‌هاي آن‌ها است اما عمده‌ترين علت موفقيتشان خود بچه‌ها و كلاً مملكت‌شان است. جو علمي و تلاشگري كه در آن‌جا حاكم است آن‌ها را به تلاشي به‌مراتب خيلي بالاتر از ما وامي‌دارد





 معمولاً يا داستان‌هاي فانتزي مي‌خوانم يا علمي، تخيلي





در سختي‌ها نگوييد «خدايا! من مشكل بزرگي دارم» بلكه بگوييد «اي مشكل! من خداي بزرگي دارم»





پسر 12 ساله‌ا‌ي از بلاروس (روسيه‌ي سفيد) صاحب مدال نقره شد







1385/7/7 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : سلام.شما سال سوم تو المپیاد موفق شدید و شاید اگر سال شما هم سال سومیا امتحان نمی دادن نمی تونستین تو کامپیوتر خیلی موفق باشید.همون طور که خودتون از اول برای ریاضی می خوندید.حالا اگه ما هم ریاضی بوده باشیم و سال دوم بفهمیم می تونیم تو کامپیوتر موفق باشیم(مثل خیلی آدمای موفق تو کامپیوتر)چه کار باید کنیم؟من امسال سومم و خیلی دوس دارم هنوز می تونستم برای کامپیوتر بخونم.چه کار کنم؟مدال هم نمی خوام فقط دوس دارم بخونم!
پاسـخ : دوست عزيز!
اين سؤالت رو از همكاران‌مون در بخش «مشاوره» بپرسيد انشاءالله جواب قانع‌كننده‌اي به تو مي‌دهند.

فرستنده :
HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : لطفا جواب سوال زير را در اولين فرصت بنويسيد :
دو رياضيدان دو عدد را انتخاب كردهاند و تنها ميدانند كه اين دو عدد متواليند وعدد فرد ديگر را نميدانند و تنها ميتوانند دو سؤال :من عدد تو راميدانم :و:من عددتو را نميدانم
پاسـخ : دوست عزيز!
سؤالت را به‌طور كامل در قسمت «پرسش و پاسخ علمي» مطرح كن انشاءالله همكاران‌مان به سؤالت پاسخ خواهند گفت.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با «وحيد لياقت» دارنده‌ي مدال طلاي المپياد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 10)
مصاحبه با «وحيد لياقت» دارنده‌ي مدال طلاي المپياد (مصاحبه و گزارش شماره‌ي 10)
در سختي‌ها نگوييد «خدايا! من مشكل بزرگي دارم» بلكه بگوييد «اي مشكل! من خداي بزرگي دارم».

وحيد لياقت دارنده‌ي مدال طلاي المپياد دانش‌اموزي کامپيوتر کشوري و جهاني:
اگر به خدا توكل كنيم هميشه آن‌چه پيش مي‌آيد
بهترين اتفاقي است كه مي‌توانست واقع شود





 اشاره

 هجدهمين المپياد جهاني کامپيوتر از بيست و دوم لغايت بيست و نهم مرداد 1385 در کشور مکزيک برگزار ‌شد. در اين مسابقه‌ها كه با شركت 284 نفر از 65 كشور جهان در مريدا» (Merida)، «يوكاتان» (Yucatan) كشور مكزيك برگزار گرديد «وحيد لياقت» از جمهوري اسلامي ايران با كسب 418 امتياز در رتبه‌ي سيزدهم جهاني قرار گرفته و صاحب گردن‌آويز طلا شد. آقايان «نيما احمدي‌پور اناري»، «شايان احساني»، «حسام‌الدين اخلاق‌پور» نيز با كسب به‌ترتيب 365، 343، 272 صاحب رتبه‌هاي به‌ترتيب 34، 53، 97 و مدال نقره، نقره، برنز شده و افتخاري ديگر براي اين مرز و بوم آفريدند.

به‌همين منظور مصاحبه‌اي را با «وحيد لياقت» ترتيب داديم. آن‌چه در صحبت‌هاي اين نوجوان برازنده‌ي ايراني موج مي‌زند توجه وي به امر مهم آينده‌نگري و برنامه‌ريزي است. اگر به جمله‌هايي نظير موارد ذيل به‌دقت گوش فرا دهيد اين مطلب را به‌خوبي مي‌يابيد:

- نقطه‌ي قوت چيني‌ها اول در برنامه‌ريزي معلم‌هاي آن‌ها است                       
- بديهي است كه بايد انتظار موفق نشدن در هر امتحاني را داشته باشيد




 خواهشمند است خودتان را معرفي کنيد.

 اينجانب «وحيد لياقت»‌ اهل شيراز هستم. راهنمايي، دبيرستان و پيش‌دانشگاهي در شهيد دستغيب شيراز گذراندم. سال اول در مرحله‌ي اول آزمون المپياد رياضي قبول شدم.

سال دوم به‌زور معاون مدرسه در آزمون المپياد كامپيوتر ثبت‌نام كردم!!! در مرحله‌ي اول آزمون المپياد رياضي قبول نشدم ولي در آزمون المپياد كامپيوتر موفق شدم. همان‌سال در مرحله‌ي دوم آزمون المپياد كامپيوتر قبول شده و برنز گرفتم.

سال سوم از ترس تكرار خاطره، در آزمون المپياد رياضي ثبت‌نام نكردم ولي در آزمون المپياد كامپيوتر طلا گرفتم. امسال هم الكي الكي در تيم المپياد كامپيوتر ايران وارد شدم و الكي‌تر از اون صاحب مدال طلاي جهاني المپياد كامپيوتر شدم!!!



 از چه زماني به «کامپيوتر» علاقه‌مند شديد؟! چه عاملي باعث شد که وارد المپياد «کامپيوتر» شويد؟!

 وقتي سال اول بودم يكي از بچه‌هاي المپياد كامپيوتر به‌ ما مقداري گراف درس مي‌داد؛ از آن موقع تقريباً علاقه‌مند شدم ولي همان‌طئر كه گفتم فقط چون معاون مدرسه به‌زور مرا ثبت‌نام كرده ‌بود و در آزمون المپياد رياضي قبول نشدم در المپياد كامپيوتر شركت كردم!!!



 چه کساني مشوق شما بودند؟!

 واضح است كه هر كسي شما را مي‌بيند اول نصيحتت مي‌كند كه به‌اصطلاح «المپياد را بي‌خيال شوي»!!! و از شما مي‌خواهد به درس مدرسه اهميت بدهيد سپس قبل از خداحافظي مي‌گويد كه حالا انشاءالله در المپياد هم موفق مي‌شويد!!!

ولي در كل بدون همدلي خانواده (و در رأس آن پدر و مادر) دوستان نزديك و معلمانم هرگز كم‌ترين پيشرفتي برايم حاصل نمي‌شد.



 از کجا و چگونه فعاليت در زمينه‌ي المپياد را شروع کردي؟

 منظورتان چه المپيادي است؟ آيا خواندن المپياد رياضي مورد نظرتان است؟ خوب بايد بگويم از نوزادي همه‌ي ما درگير رياضي هستيم!!!

يا منظورتان المپياد كامپيوتر است؟ خوب در جواب بايد بگويم از وقتي كه رياضي شروع شد.

يا منظورتان داخل المپياد شدن است؟ در اين‌صورت بايد به اول دبيرستان اشاره كنم.

يا شايد منظورتان زندگي باشد؟! در اين‌صورت از بيمارستان علوي شيراز آغاز شد!!! ...


 حالا از المپياد صحبت كنيم ... المپياد در مراحل کشوري چگونه هست؟

 بد نيست. در مراحل اول و دوم سعي مي‌شود هر كسي با داشتن كم‌ترين اطلاعات لازم قبول بشود.

بعد يك دوره مي‌گذارند تا بچه‌ها كمي از لحاظ علمي يكدست بشوند. سپس هم كه امتحان‌هاي تعيين مدال كشوري برگزار مي‌شود. بعد از آن بين طلاهايي‌ها تيم تشكيل مي‌شود.

البته در دوره‌ي المپياد كامپيوتر اول سطح تئوري بچه‌ها تا يك حد خوبي بالا مي‌رود و افرادي كه سطح‌شان كافي نباشد صاحب مدال برنز مي‌شوند. بعد هم در عيد با چند امتحان كاملاً عملي، طلايي‌ها و در نتيجه اعضاي تيم المپياد معلوم مي‌شود.

البته اين روش جديد خيلي جاي بحث دارد ولي كلاً چيز بدي نيست.


 رمز موفقيت‌تان را در چه چيز مي‌دانيد؟

 اگر بخواهم فقط از يك رمز بگويم بديهي است كه جوابم «توكل كردن به خدا» و «لطف او»ست. اين جواب كامل ولي در عين حال خيلي كلي است يعني اين «لطف خدا» خيلي اوقات از طريق‌هاي مختلفي خودش را نشان مي‌دهد مثلاً «پدر و مادر»، «هوش»، «پشتكار و تلاش» و «دلسرد نشدن»، «دوستان خوب»، «هر نعمتي كه فكرش را بكني يا نكني» و شايد بزرگ‌ترين نعمت‌ها «دعا و توكل كردن» باشد.


 نظرتان در مورد کسي که در المپياد قبول نمي‌شود، چيست؟ فكر

مي‌كنيد چه ديدگاهي بايد داشته باشد؟ يا بهتر بگويم فرق شما با کسي که در المپياد قبول نشده چيست و احياناً در آينده چه فرق‌هايي خواهيد داشت؟!

 پوف... درباره‌ي اين سؤال تقريباً همه‌جا حرف زده شده است. مثلاً اين‌كه اصلاً مهم نيست و بي‌خيال باشيد و از اين حرف‌ها. ولي من فقط يك چيز را مي‌گويم و آن اين‌كه وقتش رسيده است اگر كسي تا حالا اين كار را نكرده، بيايد و موضوع‌هاي زندگي را ارزش‌گزاري كند. حداقل تا آن‌جايي كه عقل و امكاناتش اجازه مي‌دهد. آن وقت اگر اين‌كار انجام شود خواهيد ديد موضوعي مثل: آزمون المپياد در كجاي جدول ارزشي قرار مي‌گيرد. بسته به ارزش آن ناراحت، افسرده، بي‌خيال، خوشحال يا بي‌تفاوت باشيد!

براي شخص خودم آزمون داراي كم‌ترين ارزش است يا لااقل سعي مي‌كنم اين‌طور باشد. براي همين وقتي كه مي‌خواهم بگويم كه از المپياد خير ديده‌ام يا نه، بيش‌تر سعي مي‌كنم ببينم آن نتيجه‌هايي كه المپياد (چه علمي چه غيرعلمي) براي من داشته است چقدر برايم ارزش داشته است و اين جواب مي‌تواند خيلي با جواب قبولي در امتحان فرق داشته باشد.

نظر من آن است كه يك‌نفر اگر واقعاً به خدا توكل كند و حتي خيلي‌خيلي‌ اوقات اگر هم توكل نكرده باشيم، خدا بهترين اتفاق ممكن را براي ما پيش مي‌آورد! حالا حتي اگر عقل من و شما هم نفهمد ولي او بهترين است.

فكر مي‌كنم وقتي سال دوم مرحله‌ي اول رياضي قبول نشدم اين يكي از كوچك‌ترين اتفاق‌ها براي من محسوب مي‌شد. براي همين هميشه از زندگي و وقايعش بايد خوشحال بود چون اگر به خدا توكل كنيم هميشه آن‌چه پيش مي‌آيد بهترين اتفاقي است كه مي‌توانست واقع شود ... فقط خدا را شكر مي‌كنم.

اجازه دهيد از اين موضوع بگذريم؛ اين‌كه بعد از آزمون آيا متفاوت خواهيم شد يا خير هم برمي‌گردد به همان ارزش‌گزاري‌هايمان ولي كلاً به‌تجربه ديدم كه المپيادي‌ها آدم‌هاي با جنب و جوش و تقريباً فعالي هستند.

غير از اين بايد اشاره كنم كه قبولي در المپيادها حتي در مسائلي مثل: تحصيل خارج از كشور تأثير خيلي كمي دارد.



 آيا براي كسب موفقيت از کلاس‌هاي تقويتي و مواردي اين‌چنين استفاده کرده‌ايد؟

 بله. منتها فقط در كلاس‌هايي كه مدرسه برايمان ترتيب مي‌داد و بايد اعتراف كنم كه مؤثر بود.



 به‌نظر شما «کنکور» چيست؟! چه فرقي با «المپياد» دارد؟! درباره‌ي معايب و ضررهاي هرکدام صحبت كنيد.

 سؤال‌هاي كلي نظير اين مطلب را نمي‌شود در چند خط جواب داد ... در كل كنكور و المپياد هيچ‌چيز جز يك امتحان نيستند. چيزي كه ارزش امتحان‌ها راو تعيين مي‌كند ميزان «علمي بودن»، «سوددهي» و مهم‌تر از همه «منصفانه بودن» آن است.

در مورد كنكور فكر نمي‌كنم كار بيش‌تري براي منصفانه بودنش انجام داد و فكر نمي‌كنم ارزش علمي بالايي داشته باشد. در المپياد هم سعي مي‌شود تأثيرهايي مثل:

- بودن در يك مدرسه‌ي خوب

- يا يك شهر خوب

را با بالا بردن سطح سؤال‌ها و يا با برگزاري دوره‌هاي مختلف از بين ببرند.

المپياد كلاً كار علمي است و تقريباً از نظر علمي مفيد محسوب مي‌شود و به‌نظر من در ديدگاه بچه‌ها هم خيلي تأثير مثبت مي‌گذارد. البته اين در هر رشته‌اي كم و بيش فرق مي‌كند و مهم‌تر از همه تأثير آن نيز بين بچه‌ها با هم متفاوت است.



 تصميم داريد در دانشگاه چه رشته‌اي را ادامه دهيد ... با توجه به

اين‌که از سال دوم دانشگاه مي‌تواني دو رشته را بخوانيد، چه رشته(هايي) را انتخاب مي‌كنيد؟

 مهندسي كامپيوتر نرم‌افزار شريف. فكر نكنم حال دو رشته‌اي خواندن را داشته باشم!!!



 به علاقه‌مندان براي شرکت در المپياد چه توصيه‌اي داري؟!

 هرچند سخت است و شايد خودم هم اين‌جوري نبودم اما سعي كنيد كه هرچه زودتر درك كنيد المپياد اصلاً چيز مهمي نيست ولي شك دارم فعاليت علمي‌تر و قشنگ‌تري در اين سن و سال براي بچه‌ها پيدا بشود!

پس در آن رشته‌اي كه علاقه داريد همه‌ي تلاش‌تان را به‌كار ببريد. هر وقت هم كه به‌اصطلاح «جوگير شديد»، به اين موضوع فكر كنيد كه در دو، پنج، ده، سي سال آينده و يا سن پيري و حتي بعد از آن! المپياد هيچ‌تأثيري نمي‌تواند بگذارد به‌گونه‌اي كه شما نتوانيد از راه ديگري به آن دست يابيد. المپياد هم چيزي است در حد شايد پايين‌ترين مسائل زندگي. اين موضوع به خودتان بستگي دارد كه از آن چه استفاده‌اي بكنيد.

در ضمن بديهي است كه بايد انتظار موفق نشدن در هر امتحاني را داشته باشيد. من هميشه اين را مي‌گويم (و تقريبا عمل هم مي‌كنم) كه شما با اين فرض امتحان بدهيد كه در اين امتحان به‌اصطلاح هيچ مالي نخواهيد شد. اما مي‌خواهيد كه بهترين امتحان را داده و بهترين نمره را هم بگيريد. پس همه‌ي تلاش‌تان را به‌كار گيريد. اگر قبول شديد كه هيچ وگرنه شما همه‌ي تلاش‌تان را كرده‌ايد.



 اوقات فراغت‌تان را چگونه مي‌گذرانيد؟

 «بازي‌هاي كامپيوتري» و «قصه خواندن». اشتياق من به دومي جديداً خيلي زياد شده است معمولاً هم يا داستان‌هاي فانتزي مي‌خوانم يا علمي، تخيلي.

اگر هم به‌اصطلاح حسش باشد بر روي چيزهاي به‌ درد بخور فكر مي‌كنم مثلاً يك‌دفعه ممكن‌ است جوگير شده در مورد الگوريتم‌هاا چيزهاي بيش‌تري بخوانم البته در اكثر اوقات يكي از آن دو روش اول اتفاق مي‌افتد.



 درباره‌ي بهترين تجربه‌اي که داشتيد، صحبت كنيد.

 نمي‌دانم در اين مورد چه بگويم:

- شايد هر وقت كه خدا كمك مي‌كند و جواب يك سؤالي را مي‌يابم

- يا وقتي كه پدر و مادرم به‌خاطر مدال يا هر چيز ديگري خوشحال مي‌شوند.

- شايد هم وقتي كه يك برنامه را مي‌نويسم و همان بار اول درست كامپايل مي‌شود و بعدش هم همه‌ي تست‌ها را درست جواب مي‌دهد.

- يا شايد وقتي كه توانستم بازي به‌اصطلاح خفن Oblivion رh روي كامپيوتر درب ‌و داغونم بالا بياورم!!

- شايد هم وقتي كه برنامه‌ي غلطم داخل Zju همه‌ي تست‌ها رh درست جواب داد؛ در حالي‌كه مي‌دانستم غلط است!!!

- اما خيلي با جرأت مي‌توانم بگويم كه بهترين دوره‌ي زندگيم همان دوره‌ي تابستاني در سال 83 بود كه صاحب مدال برنز شدم.



 از بهترين کتابي که خوانده‌ايد، بگوييد.

 دو تا كتاب كه نمي‌توانم بگويم كه كدام بهتر است: اولي: سه‌گانه‌ي «ارباب حلقه‌ها» و دومي «درامدي بر نظريه‌ي گراف» نوشته‌ي: داگلاس. بي. وست.



 المپياد کامپيوتر دانش‌آموزي در چه کشوري و به چه صورتي برگزار شد؟!

 در «مريدا» (Merida)، «يوكاتان» (Yucatan) كشور مكزيك. هيچ‌ چيز مثل هميشه بد نبود. يك هفته در آن‌جا حضور داشتيم. برنامه‌ي آزمون‌هاي المپياد اين‌گونه بود:

- روز دوم شركت در امتحان آزمايشي

- روز سوم شركت در امتحان روز اول

- روز پنجم شركت در امتحان روز دوم.



 چند کشور در اين المپياد شرکت کرده بودن؟!

 فكر كنم 65 كشور شامل 284 نفر. چون بعضي‌ تيم‌ها داراي اعضايي كم‌تر از چهار نفر بودند و كشور ميزبان (مكزيك) نيز با دو تيم شركت كرده بود.



 اعضاي تيم چه کساني بودن و موفق به کسب چه مقامي شدند؟!

 - «شايان احساني» مدال نقره

- «حسام‌الدين اخلاق‌پور» مدال برنز

- «نيما احمدي‌پور اناري» مدال نقره

- اينجانب مدال طلا.



 به‌نظر شما نقاط قوت و ضعف تيم ايران در مقايسه با کشوري که اول 

شد در چه بود؟ در ضمن چيزي كه به چشم مي‌آمد آن بود که از کشورهاي ديگر کساني بودند که دومين يا سومين سال حضورشان محسوب مي‌شد. چرا ايراني‌ها نمي‌توانند دو يا سه بار شرکت کنند؟!

 كشور اول طبق معمول «چين» بود. نقطه‌ي قوت چيني‌ها اول در برنامه‌ريزي معلم‌هاي آن‌ها است اما عمده‌ترين علت موفقيتشان خود بچه‌ها و كلاً مملكت‌شان است. جو علمي و تلاشگري كه در آن‌ها حاكم است آن‌ها را به تلاشي به‌مراتب خيلي بالاتر از ما وامي‌دارد و طبعاً مشخص است كه چه كسي نتيجه‌ي بهتر را مي‌گيرد. البته علت‌هاي طبيعي هم‌چون جمعيت زياد هم هست كه به‌نظرم تأثيرهاي مثبتش با تأثيرهاي منفيش خنثي مي‌شود.

كلاً قانون همه‌ي المپيادهاي علمي اين است كه سن شركت‌كنندگان بايد كم‌تر از 20 سال بوده و دانش‌اموز باشند نه دانشجو. به‌خاطر همين امسال شاهد كساني با سن 12 سال يا كم‌تر بوديم به‌گونه‌اي كه پسر 12 ساله‌ا‌ي از بلاروس (روسيه‌ي سفيد) صاحب مدال نقره شد.

در جواب سؤال شما بايد بگويم شرايط تعيين تيم در كشورها عملاً ربطي به اين قوانين ندارد. خيلي از كشورها قوانين خودشان را دارند. ايران هم فعلاً اين‌گونه است. مسلماً اين‌كار داراي خوبي‌ها و بدي‌هايي است كه هر دو جاي بحث دارد. از سال بعد احتمال دارد ما هم دوساله زياد داشته باشيم.



 اگر امكان دارد يك بيت شعر بگوييد.

 كلاً شعرهاي مولوي خيلي باحال هستند. اين بيت مطمئن نيستم از چه كسي است ولي فكر كنم مال مولوي باشد:

آتش زدي در عود ما - نظاره كن بر دود ما.

البته خودم يك‌جمله‌ي بي‌ربط معروف دارم كه نمي‌دانم چرا تقريباً تكه‌كلامم شده است: «بايد رفت تا رسيد».



 در مورد دوره‌ي باشگاه دانش‌پژوهان جوان که گذرانديد توضيح 

دهيد. به‌نظر شما دوره‌‌هاي باشگاه چه معايب و ضررهايي در کارش دارد؟

 بي‌خيال! جداً نمي‌شود كار يك اداره را در چند خط نقد كرد! فقط همين را بگويم كه فلسفه‌ي باشگاه دانش‌پژوهان چيز قشنگ و خيلي مفيدي است يعني شناسايي، پرورش و حمايت نيروهاي خلاق، محقق و مستعد. هرچه بيش‌تر موفق به محقق كردن اين هدف بشوند، موفق‌تر بوده‌اند. مشكلات هم زياد است؛ از غذاي باشگاه بگيريد تا كمبود امكانات سايت كامپيوتر و آزمايشگاه يا مشكلات درون كميته‌هاي علمي.

اما كلاً اين دوره براي بچه‌هايي كه بتوانند استفاده كنند و صرف‌نظر از كسب مدال يكي از بهترين دوره‌هاي زندگي‌شان خواهد شد.



 خيلي ممنون ... چنان‌چه توصيه يا صحبت ديگري داريد، بفرماييد.

 در سختي‌ها نگوييد «خدايا! من مشكل بزرگي دارم» بلكه بگوييد «اي مشكل! من خداي بزرگي دارم».



 از اين‌كه وقتتان را در اختيار ما گذاشتيد تشكر مي‌كنيم.

 سال سوم از ترس تكرار خاطره، در آزمون المپياد رياضي ثبت‌نام نكردم





 اگر بخواهم فقط از يك رمز براي موفقيت بگويم بديهي است كه جوابم «توكل كردن به خدا» و «لطف او»ست






 براي شخص خودم آزمون المپياد داراي كم‌ترين ارزش است يا لااقل سعي مي‌كنم اين‌طور باشد






 وقتي سال دوم مرحله‌ي اول رياضي قبول نشدم اين يكي از كوچك‌ترين اتفاق‌ها براي من محسوب مي‌شد





 اگر به خدا توكل كنيم هميشه آن‌چه پيش مي‌آيد بهترين اتفاقي است كه مي‌توانست واقع شود






 هرچه زودتر درك كنيد المپياد اصلاً چيز مهمي نيست





 بديهي است كه بايد انتظار موفق نشدن در هر امتحاني را داشته باشيد






 معمولاً هم يا داستان‌هاي فانتزي مي‌خوانم يا علمي، تخيلي






 نقطه‌ي قوت چيني‌ها اول در برنامه‌ريزي معلم‌هاي آن‌ها است اما عمده‌ترين علت موفقيتشان خود بچه‌ها و كلاً مملكت‌شان است. جو علمي و تلاشگري كه در آن‌جا حاكم است آن‌ها را به تلاشي به‌مراتب خيلي بالاتر از ما وامي‌دارد





 معمولاً يا داستان‌هاي فانتزي مي‌خوانم يا علمي، تخيلي





در سختي‌ها نگوييد «خدايا! من مشكل بزرگي دارم» بلكه بگوييد «اي مشكل! من خداي بزرگي دارم»





پسر 12 ساله‌ا‌ي از بلاروس (روسيه‌ي سفيد) صاحب مدال نقره شد







1385/7/7 لينک مستقيم

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : سلام.شما سال سوم تو المپیاد موفق شدید و شاید اگر سال شما هم سال سومیا امتحان نمی دادن نمی تونستین تو کامپیوتر خیلی موفق باشید.همون طور که خودتون از اول برای ریاضی می خوندید.حالا اگه ما هم ریاضی بوده باشیم و سال دوم بفهمیم می تونیم تو کامپیوتر موفق باشیم(مثل خیلی آدمای موفق تو کامپیوتر)چه کار باید کنیم؟من امسال سومم و خیلی دوس دارم هنوز می تونستم برای کامپیوتر بخونم.چه کار کنم؟مدال هم نمی خوام فقط دوس دارم بخونم!
پاسـخ : دوست عزيز!
اين سؤالت رو از همكاران‌مون در بخش «مشاوره» بپرسيد انشاءالله جواب قانع‌كننده‌اي به تو مي‌دهند.

فرستنده :
HyperLink HyperLink 1386/8/19
مـتـن : لطفا جواب سوال زير را در اولين فرصت بنويسيد :
دو رياضيدان دو عدد را انتخاب كردهاند و تنها ميدانند كه اين دو عدد متواليند وعدد فرد ديگر را نميدانند و تنها ميتوانند دو سؤال :من عدد تو راميدانم :و:من عددتو را نميدانم
پاسـخ : دوست عزيز!
سؤالت را به‌طور كامل در قسمت «پرسش و پاسخ علمي» مطرح كن انشاءالله همكاران‌مان به سؤالت پاسخ خواهند گفت.

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content