XMod
 مصاحبه با آنتوني لِگِت - قسمت اول
مصاحبه با آنتوني لِگِت - قسمت اول
نوبليست فيزيک؛ ترجمه از مجله‌ي Asia Pacific Physics Newsletter

پروفسور آنتوني جيمز لِگِت فيزيکدان برجسته و برنده نوبل ۲۰۰۳ براي سهم پُر رنگش در نظريه‌ي ابرشاره‌ها و ابر رساناها هر دو مدرک علوم اجتماعي و فيزيک را از دانشگاه آکسفورد گرفت. پروفسور لِگِت سخنران و استاد مدعو دانشگاه ساسکس در پاييز ۱۹۶۷ و سپس دانشگاه ايلينويز به سال ۱۹۸۲ بود. در سال ۲۰۰۷ سِمَتِ استاد مدعو دانشگاه واترلو در کانادا را پذيرفت. در خانواده‌اي آموزشي در سال ۱۹۳۸ در جنوب لندن به دنيا آمد. پدرش معلم فيزيک، شيمي و رياضي دبيرستان بود، مادرش رياضيات دوم دبيرستان درس مي‌داد. ابتدا علوم اجتماعي خواند و  سپس تصميم به تغيير رشته گرفت و فيزيک را به دليل کنجکاوي برگزيد و در آن تبديل به يکي از تجربي کاران موفق در نظريه‌ي ابررسانايي و ابرشاره ها تبديل شد که در اخترفيزيک، فناوري هم کاربردهاي  زيادي دارند.

 

 


۱. برخي فکر مي‌کنند کار پژوهشي سخت و پتانسيل بي نتيجه بودن را دارد. نظر شما در اين مورد چيست؟

آ.ل: راستش همواره ريسک وجود دارد.  فکر مي‌کنم اگر تصميم بگيريد در شغلي که کار پژوهشي هم در خود دارد، چه تماماً چه گاه به گاه، مثل هيئت علمي يک دانشگاه، يقيقناً بايد خود را براي احتمال وقت تلف کردن براي مدت‌هاي مديد آماده کنيد. ولي من در اکثر موارد متوجه شدم که حتي اگر  پژوهشي به ناکجاآباد رفت، در بلند مدت سودي خواهد داشت.
مثلاً در روزهاي اول تخصص خودم، روي نظريه‌اي کار مي‌کردم که در آزمايش به انجام رسيده بود. واقعاً تمام تلاشم را کردم تا نظريه را کامل کنم. به نظر مي‌رسيد آزمايش غلط بوده!؟ به نظر مي‌رسيد که کارم هدر دادن وقت بوده، ولي چند سال بعد وقتي روي اَبَرشاره‌ي هليم ۳ کار مي‌کردم و ميخواستم بفهمم چه اتفاقي مي‌افتد، ارزش همان کار قبل اينجا برايم روشن شد. پس هرگز نبايد حس کنيد کار شما در هر مرحله‌اي به درد نخور بوده. فکر ‌مي‌کنم در آينده به کارتان مي‌آيد.

 

۲. چه چيزي در کارتان به شما انگيزه مي‌داد؟
آ.ل: اوه! اساساً کنجکاوي! دوست دارم بدانم موارد مورد مطالعه‌ام چطور کار مي‌کنند و چرا فلزات مختلف در دماهاي بالا به اَبَررسانا تبديل مي‌شوند. اگر ايده‌آل‌گرا باشم، دوست دارم سهمي در تجربه و بخصوص در اين مورد خاص، درک اَبَررساناها داشته باشم. در حقيقت، اميدواريم آن‌ها را در شبکه‌هاي الکترويکي به کار ببريم و مقدار زيادي انرژي ذخيره کنيم که اين روزها راحت هدر مي‌رود.


۳. در مصاحبه‌هايتان خاطرنشان کرده‌ايد که تجربه‌هايتان تمرين فوق العاده‌اي در کار علمي‌تان بودند. به دانشمنداني که با انگيزه مي‌خواهند در مسير کار شما گام بردارند و به درجه‌اي متعالي در علم برسند، چه توصيه‌اي مي‌کنيد؟

آ.ل: خب،  ايده‌آل در نظر بگيريم بله! ولي در عمل، مي‌ترسم چندان حرف من براي ديگران کاربردي نباشد. واقعاً خوش شانس بودم که ليسانس ديگري در فيزيک گرفتم. وقتي اين رشته را در سال ۱۹۵۹ شروع کردم، تقريباً در بريتانيا کسي نمي‌دانست يک نفر ليسانس دومي هم مي‌خواند! بخصوص اينکه دبيرستان اصلاً رشته‌اش هم نبوده. به بسياري بايد مي‌قبولاندم که اين فرصت را به من بدهند، و خوش شانس بودم که چنين شد.

۴. قبل از مهاجرت به ايالات متحده، براي ادامه‌ي کار، در دانشگاه ساسکس کار مي‌کرديد. چه شد که تصميم به مهاجرت گرفتيد؟

آ.ل: فکر کنم ترکيبي از عوامل کشش مختلف در ايالات متحده و دافعه در بريتانيا بود؛ چون دانشگاه ايلينويز سِمَتِ چشمگيري به من پيشنهاد کرد. مضاف بر آن، نه تنها مرا در موقعيت شخصي خوبي قرار دادند، بلکه محيط بسيار خوبي با کساني که احترام بسياري برايشان قائل بودم، فراهم کردند. در همان زمان، اوايل دهه ۸۰ شرايط در دانشگاه‌هاي بريتانيا بسيار بد شد و دولت رابطه‌ي خوبي با دانشگاه‌ها نداشت. در نتيجه همه چيز دست به دست هم داد و به نظرم آمد بهترين زمان براي مهاجرت باشد، و من مهاجرت کردم.

۵. به نظر شما سنگاپور چگونه مي‌تواند در جذب استعدادهاي علمي موفق باشد؟

آ.ل: راستش فکر مي‌کنم در حال حاضر دقيقا در مسير درست قرار گرفته. من عضو هيئت بنيايد ملي علوم (NRF) هستم، که سعي مي‌کند بورسيه هايي براي پژوهش براي کشورهاي ديگر فراهم کند، درخواست‌هاي زيادي از کشورهاي آسيايي داريم. تعدادي از آن‌ها از سنگاپور هستند و آنجا را دوست دارند. ديگراني هم که در آنسو کار مي‌کنند، برايشان محيط جذابي‌ست. بنابراين فکر مي‌کنم سنگاپور مسير درستي را طي مي‌کند.

۶. از چه بابت سنگاپور براي دانشمنداني که ذکر کرديد، جذاب است؟
آ.ل: واضح است که دولت و کساني که به نوعي نفوذي در جامعه دارند، آنقدر حواس‌شان جمع هست که شرايط را براي خلاقيت‌هاي علمي و فناوري فراهم کنند. آن‌ها آماده‌ي فراهم کردن منابع ضروري هستند که کاري را که بايد به انجام برسانند و به مردم آزادي عمل در کار بدهند. با يکي از همکاران تجربي امروز عصر صحبت مي‌کردم، و گفت که اتفاقاً آن امکاناتي را که بسياري در کشورهاي آسيايي ندارند، دارد.


۷. در خودزندگينامه‌تان اشاره کرده‌ايد که آزمون‌ پايان ترم فيزيک دانشگاه آکسفورد، يکي از «سياه‌ترين» لحظات زندگي شما بوده. چطور بر اين مسئله فائق آمديد و به يکي از برجسته‌ترين فيزيکدانان تبديل شديد؟

آ.ل: (خنده) بله، اولين صفحه‌ي سؤال‌ها! خب به طور خاص ۳ ساعت کار روي سؤال‌ها. به خودم گفتم بايد تلاش کنم و هرجور شده از دستش خلاص بشم و يکجوري سؤالات را تمام کنم. به نظرم شد! خوشبختانه!


۸. همينطور اشاره کرده‌ايد که بسياري در زندگي شما مؤثر بودند. به نظرتان چگونه اين مسئله ممکن شد؟

آ.ل: خب فکر مي‌کنم همواره سپاسگذار کساني باشم که در زندگي من مؤثر بودند. تعدادي که مرا قانع کردند راهم را ادامه دهم؛ اولين مرحله، ليسانس در فيزيک بود و بعد از آن تحصيلات تکميلي و در نهايت بورسيه‌ي فوق دکترا. و در هر مرحله، واقعاً با کمترين شواهدي از پيشرفت، مي‌گفتند که مي‌تواني. به طور خاص در مرحله‌اي که از علوم اجتماعي به سمت فيزيک رفتم. شخصي که به طور خاص باعث تغييراتي در من شد، ديويد بلينک (David Blink) بود که در کالج آکسفورد فيزيک درس مي‌داد. ايده‌ام را درباره‌ي تغيير رشته به او گفتم و به من نخنديد! جدي گرفت و منابعي را معرفي کرد و آزموني گرفت تا ببيند چقدر رياضيات مي‌دانم. بر اين اساس، اعلام آمادگي کرد تا مرا به عنوان دانشجوي فيزيک قبول کند و همه چيز تغيير کرد. ولي کسان زيادي بودند که بايد به آن‌ها اعتماد مي‌کردم تا هرانچه که نمي‌دانستم را ياد بگيرم و مسيرم را در مراحل مختلف هموار کنم.

 

 ادامه‌ي مصاحبه

 


منابع مفيد:


Anthony Leggett-Nobel prize 2003


Asia Pacific Physics Newsletter

 

اَبَرشاره‌ها


اَبَررسانايي
 

1393/11/6 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با آنتوني لِگِت - قسمت اول
مصاحبه با آنتوني لِگِت - قسمت اول
نوبليست فيزيک؛ ترجمه از مجله‌ي Asia Pacific Physics Newsletter

پروفسور آنتوني جيمز لِگِت فيزيکدان برجسته و برنده نوبل ۲۰۰۳ براي سهم پُر رنگش در نظريه‌ي ابرشاره‌ها و ابر رساناها هر دو مدرک علوم اجتماعي و فيزيک را از دانشگاه آکسفورد گرفت. پروفسور لِگِت سخنران و استاد مدعو دانشگاه ساسکس در پاييز ۱۹۶۷ و سپس دانشگاه ايلينويز به سال ۱۹۸۲ بود. در سال ۲۰۰۷ سِمَتِ استاد مدعو دانشگاه واترلو در کانادا را پذيرفت. در خانواده‌اي آموزشي در سال ۱۹۳۸ در جنوب لندن به دنيا آمد. پدرش معلم فيزيک، شيمي و رياضي دبيرستان بود، مادرش رياضيات دوم دبيرستان درس مي‌داد. ابتدا علوم اجتماعي خواند و  سپس تصميم به تغيير رشته گرفت و فيزيک را به دليل کنجکاوي برگزيد و در آن تبديل به يکي از تجربي کاران موفق در نظريه‌ي ابررسانايي و ابرشاره ها تبديل شد که در اخترفيزيک، فناوري هم کاربردهاي  زيادي دارند.

 

 


۱. برخي فکر مي‌کنند کار پژوهشي سخت و پتانسيل بي نتيجه بودن را دارد. نظر شما در اين مورد چيست؟

آ.ل: راستش همواره ريسک وجود دارد.  فکر مي‌کنم اگر تصميم بگيريد در شغلي که کار پژوهشي هم در خود دارد، چه تماماً چه گاه به گاه، مثل هيئت علمي يک دانشگاه، يقيقناً بايد خود را براي احتمال وقت تلف کردن براي مدت‌هاي مديد آماده کنيد. ولي من در اکثر موارد متوجه شدم که حتي اگر  پژوهشي به ناکجاآباد رفت، در بلند مدت سودي خواهد داشت.
مثلاً در روزهاي اول تخصص خودم، روي نظريه‌اي کار مي‌کردم که در آزمايش به انجام رسيده بود. واقعاً تمام تلاشم را کردم تا نظريه را کامل کنم. به نظر مي‌رسيد آزمايش غلط بوده!؟ به نظر مي‌رسيد که کارم هدر دادن وقت بوده، ولي چند سال بعد وقتي روي اَبَرشاره‌ي هليم ۳ کار مي‌کردم و ميخواستم بفهمم چه اتفاقي مي‌افتد، ارزش همان کار قبل اينجا برايم روشن شد. پس هرگز نبايد حس کنيد کار شما در هر مرحله‌اي به درد نخور بوده. فکر ‌مي‌کنم در آينده به کارتان مي‌آيد.

 

۲. چه چيزي در کارتان به شما انگيزه مي‌داد؟
آ.ل: اوه! اساساً کنجکاوي! دوست دارم بدانم موارد مورد مطالعه‌ام چطور کار مي‌کنند و چرا فلزات مختلف در دماهاي بالا به اَبَررسانا تبديل مي‌شوند. اگر ايده‌آل‌گرا باشم، دوست دارم سهمي در تجربه و بخصوص در اين مورد خاص، درک اَبَررساناها داشته باشم. در حقيقت، اميدواريم آن‌ها را در شبکه‌هاي الکترويکي به کار ببريم و مقدار زيادي انرژي ذخيره کنيم که اين روزها راحت هدر مي‌رود.


۳. در مصاحبه‌هايتان خاطرنشان کرده‌ايد که تجربه‌هايتان تمرين فوق العاده‌اي در کار علمي‌تان بودند. به دانشمنداني که با انگيزه مي‌خواهند در مسير کار شما گام بردارند و به درجه‌اي متعالي در علم برسند، چه توصيه‌اي مي‌کنيد؟

آ.ل: خب،  ايده‌آل در نظر بگيريم بله! ولي در عمل، مي‌ترسم چندان حرف من براي ديگران کاربردي نباشد. واقعاً خوش شانس بودم که ليسانس ديگري در فيزيک گرفتم. وقتي اين رشته را در سال ۱۹۵۹ شروع کردم، تقريباً در بريتانيا کسي نمي‌دانست يک نفر ليسانس دومي هم مي‌خواند! بخصوص اينکه دبيرستان اصلاً رشته‌اش هم نبوده. به بسياري بايد مي‌قبولاندم که اين فرصت را به من بدهند، و خوش شانس بودم که چنين شد.

۴. قبل از مهاجرت به ايالات متحده، براي ادامه‌ي کار، در دانشگاه ساسکس کار مي‌کرديد. چه شد که تصميم به مهاجرت گرفتيد؟

آ.ل: فکر کنم ترکيبي از عوامل کشش مختلف در ايالات متحده و دافعه در بريتانيا بود؛ چون دانشگاه ايلينويز سِمَتِ چشمگيري به من پيشنهاد کرد. مضاف بر آن، نه تنها مرا در موقعيت شخصي خوبي قرار دادند، بلکه محيط بسيار خوبي با کساني که احترام بسياري برايشان قائل بودم، فراهم کردند. در همان زمان، اوايل دهه ۸۰ شرايط در دانشگاه‌هاي بريتانيا بسيار بد شد و دولت رابطه‌ي خوبي با دانشگاه‌ها نداشت. در نتيجه همه چيز دست به دست هم داد و به نظرم آمد بهترين زمان براي مهاجرت باشد، و من مهاجرت کردم.

۵. به نظر شما سنگاپور چگونه مي‌تواند در جذب استعدادهاي علمي موفق باشد؟

آ.ل: راستش فکر مي‌کنم در حال حاضر دقيقا در مسير درست قرار گرفته. من عضو هيئت بنيايد ملي علوم (NRF) هستم، که سعي مي‌کند بورسيه هايي براي پژوهش براي کشورهاي ديگر فراهم کند، درخواست‌هاي زيادي از کشورهاي آسيايي داريم. تعدادي از آن‌ها از سنگاپور هستند و آنجا را دوست دارند. ديگراني هم که در آنسو کار مي‌کنند، برايشان محيط جذابي‌ست. بنابراين فکر مي‌کنم سنگاپور مسير درستي را طي مي‌کند.

۶. از چه بابت سنگاپور براي دانشمنداني که ذکر کرديد، جذاب است؟
آ.ل: واضح است که دولت و کساني که به نوعي نفوذي در جامعه دارند، آنقدر حواس‌شان جمع هست که شرايط را براي خلاقيت‌هاي علمي و فناوري فراهم کنند. آن‌ها آماده‌ي فراهم کردن منابع ضروري هستند که کاري را که بايد به انجام برسانند و به مردم آزادي عمل در کار بدهند. با يکي از همکاران تجربي امروز عصر صحبت مي‌کردم، و گفت که اتفاقاً آن امکاناتي را که بسياري در کشورهاي آسيايي ندارند، دارد.


۷. در خودزندگينامه‌تان اشاره کرده‌ايد که آزمون‌ پايان ترم فيزيک دانشگاه آکسفورد، يکي از «سياه‌ترين» لحظات زندگي شما بوده. چطور بر اين مسئله فائق آمديد و به يکي از برجسته‌ترين فيزيکدانان تبديل شديد؟

آ.ل: (خنده) بله، اولين صفحه‌ي سؤال‌ها! خب به طور خاص ۳ ساعت کار روي سؤال‌ها. به خودم گفتم بايد تلاش کنم و هرجور شده از دستش خلاص بشم و يکجوري سؤالات را تمام کنم. به نظرم شد! خوشبختانه!


۸. همينطور اشاره کرده‌ايد که بسياري در زندگي شما مؤثر بودند. به نظرتان چگونه اين مسئله ممکن شد؟

آ.ل: خب فکر مي‌کنم همواره سپاسگذار کساني باشم که در زندگي من مؤثر بودند. تعدادي که مرا قانع کردند راهم را ادامه دهم؛ اولين مرحله، ليسانس در فيزيک بود و بعد از آن تحصيلات تکميلي و در نهايت بورسيه‌ي فوق دکترا. و در هر مرحله، واقعاً با کمترين شواهدي از پيشرفت، مي‌گفتند که مي‌تواني. به طور خاص در مرحله‌اي که از علوم اجتماعي به سمت فيزيک رفتم. شخصي که به طور خاص باعث تغييراتي در من شد، ديويد بلينک (David Blink) بود که در کالج آکسفورد فيزيک درس مي‌داد. ايده‌ام را درباره‌ي تغيير رشته به او گفتم و به من نخنديد! جدي گرفت و منابعي را معرفي کرد و آزموني گرفت تا ببيند چقدر رياضيات مي‌دانم. بر اين اساس، اعلام آمادگي کرد تا مرا به عنوان دانشجوي فيزيک قبول کند و همه چيز تغيير کرد. ولي کسان زيادي بودند که بايد به آن‌ها اعتماد مي‌کردم تا هرانچه که نمي‌دانستم را ياد بگيرم و مسيرم را در مراحل مختلف هموار کنم.

 

 ادامه‌ي مصاحبه

 


منابع مفيد:


Anthony Leggett-Nobel prize 2003


Asia Pacific Physics Newsletter

 

اَبَرشاره‌ها


اَبَررسانايي
 

1393/11/6 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content