XMod
 مصاحبه با سرگي هاروشه
مصاحبه با سرگي هاروشه
نوبليست پرتغالي سال ۲۰۱۲، و رييس دپارتمان فيزيک کالج فرانسه

 

هاروشه در سال ۲۰۱۲ براي کارهايش تجربي‌اش در زمينه ي اندازه گيري و استفاده از سيستم‌هاي منفرد کوانتمي جايزه نوبل را بُرد. در ۲۲ آوريل ۲۰۱۳ اولين روي که کنفرانس فِست بِرگ برگزار مي‌شد، سخنراني در مورد «کنترل فوتون‌ها در کاواک» داشت. آزمايش‌هاي اخير در حوزه‌ي کاواک QED را مطرح کرد که گروه خودش با گيرانداختن فوتون‌هاي ميکروموج، بدون از بين بُردن (حالت) آن‌ها و استفاده از روش‌هاي کوانتمي توانست تعداد فوتون‌ها بشمارد. بعداً پيشرفت‌هاي ديگري نيز حاصل شد که در همين سخنراني، وي به آن‌ها پرداخت. عضو شوراي سردبيري مجله‌ي فيزيک آسياي پاسفيک در طول کنفرانس فِست بِرگ در ۲۴ آوريل ۲۰۱۴ با هاروشه مصاحبه کرد. براي اطلاعات بيشتر: Bergefest


به نظر شما روزي سنگاپور مي‌تواند به عنوان پيشرو در فيزيک در جايگاه جهاني، نقشي داشته باشد؟

س.ه: پژوهش کنجکاو محور! سؤال مهمي است، ولي دانشمندان بايد آزادانه کار کنند. خيلي مهم است که از هدف‌هاي از پيش تعيين شده دوري کنند. هزينه‌اي که مي‌پردازند، کنجکاوي اولويت پذير است. کسي (آينده‌ي) کاربرد هر پژوهش بنيادي را نمي‌داند. مثال‌هاي تاريخي از پيشرفت‌هاي بزرگ فناوري هست که همه ريشه در پژوهش بنيادي داشته. پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه در فناوري با پژوهش کنکاجو محور شروع شده. و جايي جز زيست شناسي و فيزيک ندارند. به علاوه، پيشرفت خلاق، نمي‌تواند منحصر به علوم بنيادي دشوار باشد. مطالعه‌ي علوم اجتماعي به توسعه‌ي خلاقيت کمک مي‌کند. کمک مي‌کند تا پژوهش کنجکاو محور با موضوع‌هاي متنوع و فراگيري براي خود فراگيري انجام شود.


به زبان ساده مي‌توانيد کمي در مورد ايده‌هاي اخيرتان توضيح دهيد؟

س.ه: آشکارسازي نور آن را نابود مي‌کند. برايم جالب بود که به نور بجاي حامل اطلاعات به صورت يک جسم نگاه کنم. دستکاري نور روشي غيرتخريبي است که همواره بسيار هيجان انگيز و ثمربخش بوده.

چه راز حل نشده‌اي در فيزيک هست که شما به طور خاص با درک کنوني ما از فيزيک در ذهن داريد؟


س.ه: انرژي تاريک. طبيعت اين ماده چيست؟ رازهاي کيهانشناسي بعضاً از بزرگترين مسائل فيزيک و به ذرات بنيادي مرتبط هستند. بنابراين اين ارتباط بين بسيار بزرگ و بسيار کوچک يکي از رازآلودترين‌هاست که اميدوارم پيشرفتي در آن حاصل شود. اين اميد وجود دارد که در اين زمينه ايده‌هاي جديدي داشته باشيم.

 



ديدگاه شما از آينده‌ي علم و فناوري چيست؟


س.ه: درباره‌ي آينده کمي مبهم فکر مي‌کنم. هوش بشر به من اميد مي‌دهد. درک حوزه‌هايي که شايد راه فراري براي مشاهده‌ي مستقيم داشته‌اند. هنوز ذهن بشر قدرت زيادي دارد.ما از قوانين تحول زيستي پيروي مي‌کنيم. ميزان بالاي تغيير و انتقال سياره‌مان چالش‌هايي چون گرمايش را همراه داشته، منابع محدود مصرف داشتيم و غيره. من اميدوارم که ذهن بشر بتواند از اين فجايع دوري کند. بشر محيط زيست را سريع‌تر از قبل تغيير مي‌دهد. سازگاري با تغييرات زياد سخت است، و ما بايد با محيط جديد خودمان را سازگار کنيم و جاي نگراني دارد. حل مشکل براي بازه‌ي زماني متوسط يا بلندمدت اغلب با راه حل‌هاي موقتي تفاوت زيادي دارد.

 

 



به عنوان فيزيکدان مرد، درباره‌ي توزيع جنسيتي در فيزيک چه نظري داريد؟ بايد توزيع بيش از اين که هست باشد؟


س.ه: نسبت به مردان، زنان کمتري در فيزيک هستند. دليل  آن هم واضح نيست. رقابت بسيار سخت است و يا شايد دانشجويان مرد مي‌توانند بيشتر خود را در موقعيت‌هاي ريسک‌پذير قرار دهند و خودشان را تحميل کنند. من هيچ تفاوتي بين هوش و مهارت دو جنس نمي‌‌بينم. زناني که موفق بوده‌اند هم کارشان خوب بوده. شايد به زماني برمي‌گردد که دختران در مرحله‌ي رشد قرار دارند و بايد ديد پدر و کادر چه انتظاراتي دارند. البته بهتر از محيط بزرگتري براي خلاقيت و هوش فراهم شود که زنان هم در آن سهمي داشته باشند. در همه‌ي سطوح هم اين مسئله صدق مي‌کند. يکي از بزرگترين تراژدي‌هاي بشر در سرتاسر دنيا، اين بوده که بيشتر زنان مورد ظلم واقع شده‌اند و فرصت‌هاي برابري نسبت به مردان ندارند. در بيشتر کشورها اين مسئله بزرگي است که جوامع خودشان را چند بخش مي‌کنند و در نتيجه استعدادهايشان هم شانس کمتري دارند. فرهنگ‌ها بايد به شيوه‌اي توسعه پيدا کنند که به دختران اجازه دهند در علم موفق باشند. بشر کشف‌هاي با ارزشي را با حذف کردن جمعيت زنان در علم از دست مي‌دهد.

 

به عنوان يک نوبليست، نظرتان در مورد تمجيدهاي علمي چيست؟ نظرتان در مورد نوبل و اثرش در پيشرفت علم چيست؟ اين سؤال با کساني ست که ماهيت علم و جوايز علمي را به چالش مي‌کشند

 

س.ه: همين را خودم تجربه کردم و به نظرم اگر نوبل نمي‌بردم اين سؤال از من نمي‌شد. ديده‌اک که چگونه اين جايزه زندگي کساني آن را دريافت کرده‌اند تغيير داده. اهميت آن شايد بسيار زياد باشد. بايد از سؤالاتي حيطه‌ي تخصص من نيست دوري کنم. اين جايزه به من نوعي توجه از سوي رسانه‌ها داده که نظرات من در حوزه‌ي کاري‌ام جدي‌تر گرفته مي‌شود. به عنوان يک دانشمند، چند کلمه‌اي در مورد علم مي‌توانم نظر بدهم، ولي در مورد سياست و موضوع‌هاي ديگر عموماً محدوديت‌هايي وجود دارد.
به طور کُلي حالت رندومي براي دريافت جايزه نوبل وجود دارد. قواعد آن براي صد سال براي همه يکسان برقرار بوده، برخلاف آن تغيير ديگري اتفاق افتاده؛ جامعه‌ي کوچک دانشمندان به يک جامعه‌ي بزرگ تبديل شده. کمياب بودن، باعث بزرگ بودن هم مي‌شود، که خوب است و از ديد مردم علم وجه‌ي بهتري دارد. از طرف ديگر، دانشمندان خوب زيادي در سرتاسر دنيا هستند از آنجا که تنها سه نفر مي‌توانند جايزه را ببرند، اين جايزه شبيه قرعه کشي شده. بسياري هستند که جق‌شان برنده شدن در اين جايزه است و ممکن هرگز آن را نبرند.


به عنوان يک پرتغالي نوبليست، «فرصت» چه بازخوردي در موفقيت شما داشته؟ چقدر شانس و شرايطي که در فضاي پيشرفت علم حاکم استبه موفقيت منجر شده؟

س.ه: خيلي خوش شانس بودم که فرصت‌هاي زياد و شرايط مطلوبي داشتم. کجا آموزش ديده باشيد، روحيه‌ي اطراف شما چطور است، همه ياري کننده هستند.  خانواده‌ي علمي جايزه نوبل مي‌تواند کمک باشد. بين بيشتر کساني که نوبل برده‌اند اين مسئله مشترک بوده. در مورد شانس: همه‌ي پژوهش ما براساس توان ساختن جعبه‌هاي فوتوني بوده که نور را به مدت مشخصي نگه مي‌دارد. اگر اين طول عمر تنها کسري از ضريب ۱۰ بود، نمي‌توانستيم آنچه را که ديديم ببينيم. اين ضريب ۱۰ از اول تضمين شده نبود. عامل اصلي به دست آوردن چنين کاواکي بود. اين شانس بود که آزمايش جواب داد.

به نظر شما جالب‌ترين نکته‌ي کوانتم زنو (Quantum Zeno) چيست؟ چه آزمايش شگفت انگيزي مي‌تواند تحول يک سيستم کوانتمي را فريز کند و همينطور توجه همکاران شما را جلب کند؟


س.ه: کوانتم زنو نمايشي است از زماني که شما سيستم کوانتمي را مشاهده مي‌کنيد، و تحول آن را تصحيح مي‌کنيد. بگذاريد بگويم، اين پديده بيشتر تجربي است و مادي. چندان در فريز کردن به تحول سيستم علاقه‌اي نداريم، ولي ممانعت از سيستم در رسيدن به مرزهاي مشخص مد نظر ماست. ما سيستم را مجبور مي‌کنيم که از تحول از پيش تعيين شده‌اي پيروي کند. اميدواريم که به مسير جالبي رهنمون شود.

بنا به نظر فيلسوف ايسايان برلين داريم که دو نوع پژوهشگر داريم، روباه و خارپُشت. روباه خيلي مي‌داند، و خارپُشت مي‌داند کدام مسئله بزرگ است؛ شما کدام يک هستيد؟


س.ه: خارپُشت. نيازي نداريد راجع هر چيزي راجع به همه چيز بدانيد! فقط بايد چيزي را بدانيد که ديگران نمي‌دانند. همين باعث از بين رفتن ذهينتي مي‌شود که بايد همه چيز را قبل از کار جديدتان بدانيد.

 



چطور به يک مسئله مي‌رسيد؟


س.ه: ترکيبي از خيلي رهيافت‌ها. بخش مهم قضيه اين است که ياد بگيريد ديگران چطور انجام دادند. مقالات را بخوانيد و مراحل آن را درک کنيد. اگر به کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سخنراني‌ها برويد ايده‌هايي مي‌گيريد؛ ولي شايد بهترين کار اين باشد راه ديگراني که اين مسير را رفته‌اند ياد بگيريد.

 


 
کارهاي روزانه‌تان چگونه هستند؟


س.ه: در طول روز که کار مي‌کنم. متوجه شده‌ام که وقتي تا نيمه شب کار مي‌کنم، در خوابيدن به مشکل برمي‌خورم. در نتيجه بعد از اتمام روز کاري، دوست دارم کارهايي کنم  که هيچ ربطي به کارم ندارند. مطالعه مي‌کنم، فيلم يا سريال مي‌بينم، و يا هر چيزي که با کار روزانه تفاوت داشته باشد. به خواب خوب نياز دارم، در غير اين صورت، روز بعد داغون هستم و کار مفيدي نمي‌توانم انجام دهم.
 


 منابع مفيد:


صفحه‌ي نوبل


هاروشه-ويکيپديا

 

Quantum Zeno

 

براي کساني که با کوانتم زنو مي‌خواهند تخصصي‌تر آشنا شوند: هر آنچه در مورد کوانتم زنو بايد بدانيد

1393/12/20 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصاحبه با سرگي هاروشه
مصاحبه با سرگي هاروشه
نوبليست پرتغالي سال ۲۰۱۲، و رييس دپارتمان فيزيک کالج فرانسه

 

هاروشه در سال ۲۰۱۲ براي کارهايش تجربي‌اش در زمينه ي اندازه گيري و استفاده از سيستم‌هاي منفرد کوانتمي جايزه نوبل را بُرد. در ۲۲ آوريل ۲۰۱۳ اولين روي که کنفرانس فِست بِرگ برگزار مي‌شد، سخنراني در مورد «کنترل فوتون‌ها در کاواک» داشت. آزمايش‌هاي اخير در حوزه‌ي کاواک QED را مطرح کرد که گروه خودش با گيرانداختن فوتون‌هاي ميکروموج، بدون از بين بُردن (حالت) آن‌ها و استفاده از روش‌هاي کوانتمي توانست تعداد فوتون‌ها بشمارد. بعداً پيشرفت‌هاي ديگري نيز حاصل شد که در همين سخنراني، وي به آن‌ها پرداخت. عضو شوراي سردبيري مجله‌ي فيزيک آسياي پاسفيک در طول کنفرانس فِست بِرگ در ۲۴ آوريل ۲۰۱۴ با هاروشه مصاحبه کرد. براي اطلاعات بيشتر: Bergefest


به نظر شما روزي سنگاپور مي‌تواند به عنوان پيشرو در فيزيک در جايگاه جهاني، نقشي داشته باشد؟

س.ه: پژوهش کنجکاو محور! سؤال مهمي است، ولي دانشمندان بايد آزادانه کار کنند. خيلي مهم است که از هدف‌هاي از پيش تعيين شده دوري کنند. هزينه‌اي که مي‌پردازند، کنجکاوي اولويت پذير است. کسي (آينده‌ي) کاربرد هر پژوهش بنيادي را نمي‌داند. مثال‌هاي تاريخي از پيشرفت‌هاي بزرگ فناوري هست که همه ريشه در پژوهش بنيادي داشته. پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه در فناوري با پژوهش کنکاجو محور شروع شده. و جايي جز زيست شناسي و فيزيک ندارند. به علاوه، پيشرفت خلاق، نمي‌تواند منحصر به علوم بنيادي دشوار باشد. مطالعه‌ي علوم اجتماعي به توسعه‌ي خلاقيت کمک مي‌کند. کمک مي‌کند تا پژوهش کنجکاو محور با موضوع‌هاي متنوع و فراگيري براي خود فراگيري انجام شود.


به زبان ساده مي‌توانيد کمي در مورد ايده‌هاي اخيرتان توضيح دهيد؟

س.ه: آشکارسازي نور آن را نابود مي‌کند. برايم جالب بود که به نور بجاي حامل اطلاعات به صورت يک جسم نگاه کنم. دستکاري نور روشي غيرتخريبي است که همواره بسيار هيجان انگيز و ثمربخش بوده.

چه راز حل نشده‌اي در فيزيک هست که شما به طور خاص با درک کنوني ما از فيزيک در ذهن داريد؟


س.ه: انرژي تاريک. طبيعت اين ماده چيست؟ رازهاي کيهانشناسي بعضاً از بزرگترين مسائل فيزيک و به ذرات بنيادي مرتبط هستند. بنابراين اين ارتباط بين بسيار بزرگ و بسيار کوچک يکي از رازآلودترين‌هاست که اميدوارم پيشرفتي در آن حاصل شود. اين اميد وجود دارد که در اين زمينه ايده‌هاي جديدي داشته باشيم.

 



ديدگاه شما از آينده‌ي علم و فناوري چيست؟


س.ه: درباره‌ي آينده کمي مبهم فکر مي‌کنم. هوش بشر به من اميد مي‌دهد. درک حوزه‌هايي که شايد راه فراري براي مشاهده‌ي مستقيم داشته‌اند. هنوز ذهن بشر قدرت زيادي دارد.ما از قوانين تحول زيستي پيروي مي‌کنيم. ميزان بالاي تغيير و انتقال سياره‌مان چالش‌هايي چون گرمايش را همراه داشته، منابع محدود مصرف داشتيم و غيره. من اميدوارم که ذهن بشر بتواند از اين فجايع دوري کند. بشر محيط زيست را سريع‌تر از قبل تغيير مي‌دهد. سازگاري با تغييرات زياد سخت است، و ما بايد با محيط جديد خودمان را سازگار کنيم و جاي نگراني دارد. حل مشکل براي بازه‌ي زماني متوسط يا بلندمدت اغلب با راه حل‌هاي موقتي تفاوت زيادي دارد.

 

 



به عنوان فيزيکدان مرد، درباره‌ي توزيع جنسيتي در فيزيک چه نظري داريد؟ بايد توزيع بيش از اين که هست باشد؟


س.ه: نسبت به مردان، زنان کمتري در فيزيک هستند. دليل  آن هم واضح نيست. رقابت بسيار سخت است و يا شايد دانشجويان مرد مي‌توانند بيشتر خود را در موقعيت‌هاي ريسک‌پذير قرار دهند و خودشان را تحميل کنند. من هيچ تفاوتي بين هوش و مهارت دو جنس نمي‌‌بينم. زناني که موفق بوده‌اند هم کارشان خوب بوده. شايد به زماني برمي‌گردد که دختران در مرحله‌ي رشد قرار دارند و بايد ديد پدر و کادر چه انتظاراتي دارند. البته بهتر از محيط بزرگتري براي خلاقيت و هوش فراهم شود که زنان هم در آن سهمي داشته باشند. در همه‌ي سطوح هم اين مسئله صدق مي‌کند. يکي از بزرگترين تراژدي‌هاي بشر در سرتاسر دنيا، اين بوده که بيشتر زنان مورد ظلم واقع شده‌اند و فرصت‌هاي برابري نسبت به مردان ندارند. در بيشتر کشورها اين مسئله بزرگي است که جوامع خودشان را چند بخش مي‌کنند و در نتيجه استعدادهايشان هم شانس کمتري دارند. فرهنگ‌ها بايد به شيوه‌اي توسعه پيدا کنند که به دختران اجازه دهند در علم موفق باشند. بشر کشف‌هاي با ارزشي را با حذف کردن جمعيت زنان در علم از دست مي‌دهد.

 

به عنوان يک نوبليست، نظرتان در مورد تمجيدهاي علمي چيست؟ نظرتان در مورد نوبل و اثرش در پيشرفت علم چيست؟ اين سؤال با کساني ست که ماهيت علم و جوايز علمي را به چالش مي‌کشند

 

س.ه: همين را خودم تجربه کردم و به نظرم اگر نوبل نمي‌بردم اين سؤال از من نمي‌شد. ديده‌اک که چگونه اين جايزه زندگي کساني آن را دريافت کرده‌اند تغيير داده. اهميت آن شايد بسيار زياد باشد. بايد از سؤالاتي حيطه‌ي تخصص من نيست دوري کنم. اين جايزه به من نوعي توجه از سوي رسانه‌ها داده که نظرات من در حوزه‌ي کاري‌ام جدي‌تر گرفته مي‌شود. به عنوان يک دانشمند، چند کلمه‌اي در مورد علم مي‌توانم نظر بدهم، ولي در مورد سياست و موضوع‌هاي ديگر عموماً محدوديت‌هايي وجود دارد.
به طور کُلي حالت رندومي براي دريافت جايزه نوبل وجود دارد. قواعد آن براي صد سال براي همه يکسان برقرار بوده، برخلاف آن تغيير ديگري اتفاق افتاده؛ جامعه‌ي کوچک دانشمندان به يک جامعه‌ي بزرگ تبديل شده. کمياب بودن، باعث بزرگ بودن هم مي‌شود، که خوب است و از ديد مردم علم وجه‌ي بهتري دارد. از طرف ديگر، دانشمندان خوب زيادي در سرتاسر دنيا هستند از آنجا که تنها سه نفر مي‌توانند جايزه را ببرند، اين جايزه شبيه قرعه کشي شده. بسياري هستند که جق‌شان برنده شدن در اين جايزه است و ممکن هرگز آن را نبرند.


به عنوان يک پرتغالي نوبليست، «فرصت» چه بازخوردي در موفقيت شما داشته؟ چقدر شانس و شرايطي که در فضاي پيشرفت علم حاکم استبه موفقيت منجر شده؟

س.ه: خيلي خوش شانس بودم که فرصت‌هاي زياد و شرايط مطلوبي داشتم. کجا آموزش ديده باشيد، روحيه‌ي اطراف شما چطور است، همه ياري کننده هستند.  خانواده‌ي علمي جايزه نوبل مي‌تواند کمک باشد. بين بيشتر کساني که نوبل برده‌اند اين مسئله مشترک بوده. در مورد شانس: همه‌ي پژوهش ما براساس توان ساختن جعبه‌هاي فوتوني بوده که نور را به مدت مشخصي نگه مي‌دارد. اگر اين طول عمر تنها کسري از ضريب ۱۰ بود، نمي‌توانستيم آنچه را که ديديم ببينيم. اين ضريب ۱۰ از اول تضمين شده نبود. عامل اصلي به دست آوردن چنين کاواکي بود. اين شانس بود که آزمايش جواب داد.

به نظر شما جالب‌ترين نکته‌ي کوانتم زنو (Quantum Zeno) چيست؟ چه آزمايش شگفت انگيزي مي‌تواند تحول يک سيستم کوانتمي را فريز کند و همينطور توجه همکاران شما را جلب کند؟


س.ه: کوانتم زنو نمايشي است از زماني که شما سيستم کوانتمي را مشاهده مي‌کنيد، و تحول آن را تصحيح مي‌کنيد. بگذاريد بگويم، اين پديده بيشتر تجربي است و مادي. چندان در فريز کردن به تحول سيستم علاقه‌اي نداريم، ولي ممانعت از سيستم در رسيدن به مرزهاي مشخص مد نظر ماست. ما سيستم را مجبور مي‌کنيم که از تحول از پيش تعيين شده‌اي پيروي کند. اميدواريم که به مسير جالبي رهنمون شود.

بنا به نظر فيلسوف ايسايان برلين داريم که دو نوع پژوهشگر داريم، روباه و خارپُشت. روباه خيلي مي‌داند، و خارپُشت مي‌داند کدام مسئله بزرگ است؛ شما کدام يک هستيد؟


س.ه: خارپُشت. نيازي نداريد راجع هر چيزي راجع به همه چيز بدانيد! فقط بايد چيزي را بدانيد که ديگران نمي‌دانند. همين باعث از بين رفتن ذهينتي مي‌شود که بايد همه چيز را قبل از کار جديدتان بدانيد.

 



چطور به يک مسئله مي‌رسيد؟


س.ه: ترکيبي از خيلي رهيافت‌ها. بخش مهم قضيه اين است که ياد بگيريد ديگران چطور انجام دادند. مقالات را بخوانيد و مراحل آن را درک کنيد. اگر به کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و سخنراني‌ها برويد ايده‌هايي مي‌گيريد؛ ولي شايد بهترين کار اين باشد راه ديگراني که اين مسير را رفته‌اند ياد بگيريد.

 


 
کارهاي روزانه‌تان چگونه هستند؟


س.ه: در طول روز که کار مي‌کنم. متوجه شده‌ام که وقتي تا نيمه شب کار مي‌کنم، در خوابيدن به مشکل برمي‌خورم. در نتيجه بعد از اتمام روز کاري، دوست دارم کارهايي کنم  که هيچ ربطي به کارم ندارند. مطالعه مي‌کنم، فيلم يا سريال مي‌بينم، و يا هر چيزي که با کار روزانه تفاوت داشته باشد. به خواب خوب نياز دارم، در غير اين صورت، روز بعد داغون هستم و کار مفيدي نمي‌توانم انجام دهم.
 


 منابع مفيد:


صفحه‌ي نوبل


هاروشه-ويکيپديا

 

Quantum Zeno

 

براي کساني که با کوانتم زنو مي‌خواهند تخصصي‌تر آشنا شوند: هر آنچه در مورد کوانتم زنو بايد بدانيد

1393/12/20 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content