XMod
 ماهي‌هاي باهوش! 
ماهي‌هاي باهوش! زنگ تفريح زيست
یک حیوان باهوش نام ببرید. شاید بگویید سگ، دلفین یا شامپانزه. اما به احتمال زیاد ماهی قرمز، قزل‌آلا یا مارماهی به ذهنتان نمی‌رسد.

 
 
افراد بسیاری تصور می‌کنند ماهی‌ها باهوش نیستند. دلیل آن، باور غلطی است که فرضیه‌ی تکامل خطی در ذهن ما جا انداخته است: از آنجا که ماهی‌ها از ابتدای خلقت‌شان در آب بوده‌اند و مانند پستانداران پیشرفت نکرده‌اند، پس جانداران باهوشی نیستند. اما دانشمندان با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی قابل استفاده در زیر آب جهت بررسی زندگی و رفتار این جانوران، ثابت کرده‌اند که این تصور کاملاً غلط است. 
Culum Brown که در دانشگاه Macquarie روی رفتار ماهی‌ها مطالعه می‌کند می‌گوید: "در ده سال اخیر، تغییرات بزرگی در نحوه‌ی نگاه دانشمندان به هوش ماهی‌ها صورت گرفته است." وی اشاره می‌کند که بعضی دانشمندان هنوز هم منکر وجود هوش و مهادت در ماهی‌ها می‌شوند.
دانشمندان متوجه شده‌اند که ماهی‌ها علاوه بر داشتن توانایی درک محیط اطراف خود با استفاده از حواس پیچیده، می‌توانند هوشمندانه شکار کنند، از ابزار استفاده کنند و همچنین گاهی می‌توانند بهتر از موش‌ها یا کودکان چیزی را بیاموزند و به خاطر بسپارند.

 

 



توانایی بینایی، بویایی و شنوایی ماهی‌ها
چشم ما انسان‌ها سه باند مختلف از طیف نور را می‌بیند: آبی، سبز و قرمز که دید ما را سه رنگی می‌کند. با این حال اکثر ماهی‌ها دید چهار رنگی دارند و علاوه بر رنگ‌های آبی، سبز و قرمز، ماوراء بنفش را نیز می‌بینند. بسیاری از ماهی‌ها اشیا را به وضوحی که ما می‌بینیم مشاهده می‌کنند. 
علاوه بر این، ماهی‌ها حس چشایی و بویایی بسیار خوبی دارند. مواد شیمیایی به راحتی در آب نفوذ می‌کنند و آبشش‌، باله‌ها و دهان ماهی به گیرنده‌های بسیاری برای تشخیص این مواد مجهز است. بعنوان مثال ماهی bullhead زرد حدود 175 هزار گیرنده‌ی چشایی در سطح بدن خود دارد درحالیکه زبان انسان تنها 10 هزار گیرنده‌ی چشایی دارد. 
و نکته‌ای که اغلب ما آن را نمی‌دانیم: ماهی‌ها شنونده‌های بسیار خوبی هستند. ما هم اکنون حدود هزار گونه ماهی می‌شناسیم که برای تسهیل جفت‌گیری، تغذیه و پراکندگی گروه خود از تولید صدا استفاده می‌کنند. بعضی از آنها مانند ماهی meagre ماهی‌ای که حدود 110 پوند وزن دارد، در هنگام جفت‌گیری چنان صدای بلندی از خود تولید می‌کنند که باعث می‌شود موقعیت خود را برای ماهیگیران آشکار کنند.

 



برقراری ارتباط
یک نشانه‌ی ابتدایی از هوش، داشتن توانایی یادگیری شرکت‌پذیر (Associative Learning) است، همان چیزی که Pavlov در سگ‌های خود نشان داد. 
ماهی‌ها نیز این توانایی را دارند. بعنوان مثال ماهی‌های خانگی اغلب قابلیت تشخیص زمان-مکان از خود نشان می‌دهند. آنها به خاطر می‌سپارند که چه زمانی و در کدام قسمت از آکواریوم برایشان غذا گذاشته می‌شود. 
همچنین آزمایش‌ها نشان داده‌اند که در بعضی موارد ماهی‌ها در کسب این مهارت بهتر از پستانداران عمل می‌کنند. Galaxias یک ماهی معمولی آب شیرین در طول 14 روز می‌تواند نسبت به زمان و مکانی که در آن قرار گرفته است درک پیدا کند درحالیکه موش‌ها برای این کار به 19 روز زمان نیاز دارند.



مکان‌یابی
ماهی‌ها در جهت‌یابی بسیار بهتر از کودکان عمل می‌کنند. آنها زمانی که با یک جسم روبه‌رو می‌شوند، آن را با مشخصات محلی که در آن قرار گرفته است ارتباط می‌دهند، برای مثال گوشه‌ی مستطیلی یک محفظه. ماهی‌ها همچنین می‌توانند از مشخصات برجسته‌ی محیط، مانند چمن سبز کنار یک جسم همراه با اطلاعات هندسی برای کمک به تقویت حافظه‌ی خود استفاده کنند. در مقابل، کودکان این کار را تنها پس از پنج سالگی می‌آموزند.
ماهی‌های گوبی (Gobies) دارای توانایی یادگیری فضایی هستند. محققان با شبیه‌سازی جزر و مد آب در محیط آزمایشگاهی، به این ماهی‌ها اجازه دادند تا در استخرهای متصل به هم در زمان بالا بودن آب شنا کنند. سپس در زمان پایین آمدن آب با ضربه زدن به ماهی‌ها، آنها را گیج کردند. اما آنها به دلیل یادگیری فضایی علیرغم این گیج شدن توانستند راه خود را به استخرهای دیگر پیدا کنند و به اشتباه به ساحل شنی نروند.

 



توانایی آموزش
ماهی قزل‌آلایی که می‌خورید ممکن است در زمان زنده بودنش یک مربی برای سایر ماهی‌ها بوده باشد. زمانی که ماهی‌ها تحت نظر هستند، ماهی قزل‌آلای جوان متعلق به اقیانوس اطلس معمولاً چند دقیقه صبر می‌کند و سپس به سراغ غذا می‌رود. اما اگر همین ماهی در یک مخزن همراه با چند ماهی باتجربه قرار بگیرد، سریع‌تر به دنبال غذا می‌رود. ماهی‌های جوان با یادگیری از ماهی‌های باتجربه تبدیل به ماهی‌هایی بسیار جسور در گرفتن غذا می‌شوند. درحالیکه اگر همین ماهی در مخزنی همراه با ماهی‌های ساده و بی‌تجربه قرار می‌گرفت این گونه رفتار نمی‌کرد. 
دانشمندان عقیده دارند ماهی‌های جوان‌تر با تقلید از ماهی‌های مسن‌تر انواع مسائل مانند مسیرهای مهاجرت و مکان جستجوی غذا را یاد می‌گیرند که این کار باعث می‌شود رفتارهای خاص ماهی‌ها بین نسل‌های مختلف منتقل شود و از بین نرود.

 



اعتماد و کار گروهی
کار گروهی نیاز به نیروهای پیچیده‌ی ذهنی دارد. درحقیقت بعضی از دانشمندان عقیده دارند کار گروهی سبب تکامل و بزرگ شدن مغز انسان شده است. 
جالب اینکه ماهی‌ها با مغزهای کوچک‌شان نیز قادر به انجام کارهای گروهی هستند. ماهی‌های Grouper و مارماهی تنها نمونه-های شناخته‌شده‌ای هستند که برای شکار با هم همکاری می‌کنند.
اما کار گروهی آنها چگونه است؟ مارماهی به سمت پناهگاه طعمه‌ها می‌رود و آنها را از آنجا به فضای بیرون می‌راند. درحالیکه ماهی Grouper بیرون منتظر است و آنها را به سمت پناهگاهشان می‌راند. در این حالت، ماهی‌ها به هر سمتی که بروند، یک ماهی در انتظار شکارشان است. این دو ماهی در حالتی که با هم شکار می‌کنند در مقایسه با حالت تنها ماهی‌های بیشتری بدست می‌آورند.

 



استفاده از ابزار
استفاده از ابزار قبلاً بعنوان جهشی که تنها انسان‌ها به آن دست یافته بودند محسوب می‌شد. اما بعدها با تحقیق بر روی شامپانزه‌ها، دانشمندان متوجه شدند که سایر حیوانات مثل کلاغ، کرکس، سمور، اختاپوس و شامپانزه نیز این توانایی را دارند. چیزی که کمتر کسی آن را می‌داند این است که ماهی‌ها نیز دارای توانایی استفاده از ابزار هستند. 
ماهی Turkfish رویه‌ی تغذیه‌ی به‌خصوصی دارد. این ماهی تنها از جاندارانی تغذیه می‌کند که داخل پوسته‌های سخت هستند مانند حلزون و صدف. این ماهی برای خوردن صدف، آن را در دهان خود می‌گذارد، و با جابه‌جا کردن آن به چپ و راست با سنگ به آن ضربه می‌زند تا پوسته بشکند. به شکلی مشابه، بعضی از گونه‌های wrasse برای خوردن مرجان‌ها همین کار را می‌کنند و به آن ضربه می‌زنند تا مهره‌های آن‌ها را بشکنند و بتوانند از داخل آن تغذیه کنند.
بنابراین برخلاف تصور، ماهی‌ها با داشتن توانایی یادگیری رفتارهای جمعی، استفاده از ابزار و غیره موجودات باهوشی هستند.

 


منبع:

 

Yao-Hua Law



 

1393/10/29 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ماهي‌هاي باهوش! 
ماهي‌هاي باهوش! زنگ تفريح زيست
یک حیوان باهوش نام ببرید. شاید بگویید سگ، دلفین یا شامپانزه. اما به احتمال زیاد ماهی قرمز، قزل‌آلا یا مارماهی به ذهنتان نمی‌رسد.

 
 
افراد بسیاری تصور می‌کنند ماهی‌ها باهوش نیستند. دلیل آن، باور غلطی است که فرضیه‌ی تکامل خطی در ذهن ما جا انداخته است: از آنجا که ماهی‌ها از ابتدای خلقت‌شان در آب بوده‌اند و مانند پستانداران پیشرفت نکرده‌اند، پس جانداران باهوشی نیستند. اما دانشمندان با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی قابل استفاده در زیر آب جهت بررسی زندگی و رفتار این جانوران، ثابت کرده‌اند که این تصور کاملاً غلط است. 
Culum Brown که در دانشگاه Macquarie روی رفتار ماهی‌ها مطالعه می‌کند می‌گوید: "در ده سال اخیر، تغییرات بزرگی در نحوه‌ی نگاه دانشمندان به هوش ماهی‌ها صورت گرفته است." وی اشاره می‌کند که بعضی دانشمندان هنوز هم منکر وجود هوش و مهادت در ماهی‌ها می‌شوند.
دانشمندان متوجه شده‌اند که ماهی‌ها علاوه بر داشتن توانایی درک محیط اطراف خود با استفاده از حواس پیچیده، می‌توانند هوشمندانه شکار کنند، از ابزار استفاده کنند و همچنین گاهی می‌توانند بهتر از موش‌ها یا کودکان چیزی را بیاموزند و به خاطر بسپارند.

 

 



توانایی بینایی، بویایی و شنوایی ماهی‌ها
چشم ما انسان‌ها سه باند مختلف از طیف نور را می‌بیند: آبی، سبز و قرمز که دید ما را سه رنگی می‌کند. با این حال اکثر ماهی‌ها دید چهار رنگی دارند و علاوه بر رنگ‌های آبی، سبز و قرمز، ماوراء بنفش را نیز می‌بینند. بسیاری از ماهی‌ها اشیا را به وضوحی که ما می‌بینیم مشاهده می‌کنند. 
علاوه بر این، ماهی‌ها حس چشایی و بویایی بسیار خوبی دارند. مواد شیمیایی به راحتی در آب نفوذ می‌کنند و آبشش‌، باله‌ها و دهان ماهی به گیرنده‌های بسیاری برای تشخیص این مواد مجهز است. بعنوان مثال ماهی bullhead زرد حدود 175 هزار گیرنده‌ی چشایی در سطح بدن خود دارد درحالیکه زبان انسان تنها 10 هزار گیرنده‌ی چشایی دارد. 
و نکته‌ای که اغلب ما آن را نمی‌دانیم: ماهی‌ها شنونده‌های بسیار خوبی هستند. ما هم اکنون حدود هزار گونه ماهی می‌شناسیم که برای تسهیل جفت‌گیری، تغذیه و پراکندگی گروه خود از تولید صدا استفاده می‌کنند. بعضی از آنها مانند ماهی meagre ماهی‌ای که حدود 110 پوند وزن دارد، در هنگام جفت‌گیری چنان صدای بلندی از خود تولید می‌کنند که باعث می‌شود موقعیت خود را برای ماهیگیران آشکار کنند.

 



برقراری ارتباط
یک نشانه‌ی ابتدایی از هوش، داشتن توانایی یادگیری شرکت‌پذیر (Associative Learning) است، همان چیزی که Pavlov در سگ‌های خود نشان داد. 
ماهی‌ها نیز این توانایی را دارند. بعنوان مثال ماهی‌های خانگی اغلب قابلیت تشخیص زمان-مکان از خود نشان می‌دهند. آنها به خاطر می‌سپارند که چه زمانی و در کدام قسمت از آکواریوم برایشان غذا گذاشته می‌شود. 
همچنین آزمایش‌ها نشان داده‌اند که در بعضی موارد ماهی‌ها در کسب این مهارت بهتر از پستانداران عمل می‌کنند. Galaxias یک ماهی معمولی آب شیرین در طول 14 روز می‌تواند نسبت به زمان و مکانی که در آن قرار گرفته است درک پیدا کند درحالیکه موش‌ها برای این کار به 19 روز زمان نیاز دارند.



مکان‌یابی
ماهی‌ها در جهت‌یابی بسیار بهتر از کودکان عمل می‌کنند. آنها زمانی که با یک جسم روبه‌رو می‌شوند، آن را با مشخصات محلی که در آن قرار گرفته است ارتباط می‌دهند، برای مثال گوشه‌ی مستطیلی یک محفظه. ماهی‌ها همچنین می‌توانند از مشخصات برجسته‌ی محیط، مانند چمن سبز کنار یک جسم همراه با اطلاعات هندسی برای کمک به تقویت حافظه‌ی خود استفاده کنند. در مقابل، کودکان این کار را تنها پس از پنج سالگی می‌آموزند.
ماهی‌های گوبی (Gobies) دارای توانایی یادگیری فضایی هستند. محققان با شبیه‌سازی جزر و مد آب در محیط آزمایشگاهی، به این ماهی‌ها اجازه دادند تا در استخرهای متصل به هم در زمان بالا بودن آب شنا کنند. سپس در زمان پایین آمدن آب با ضربه زدن به ماهی‌ها، آنها را گیج کردند. اما آنها به دلیل یادگیری فضایی علیرغم این گیج شدن توانستند راه خود را به استخرهای دیگر پیدا کنند و به اشتباه به ساحل شنی نروند.

 



توانایی آموزش
ماهی قزل‌آلایی که می‌خورید ممکن است در زمان زنده بودنش یک مربی برای سایر ماهی‌ها بوده باشد. زمانی که ماهی‌ها تحت نظر هستند، ماهی قزل‌آلای جوان متعلق به اقیانوس اطلس معمولاً چند دقیقه صبر می‌کند و سپس به سراغ غذا می‌رود. اما اگر همین ماهی در یک مخزن همراه با چند ماهی باتجربه قرار بگیرد، سریع‌تر به دنبال غذا می‌رود. ماهی‌های جوان با یادگیری از ماهی‌های باتجربه تبدیل به ماهی‌هایی بسیار جسور در گرفتن غذا می‌شوند. درحالیکه اگر همین ماهی در مخزنی همراه با ماهی‌های ساده و بی‌تجربه قرار می‌گرفت این گونه رفتار نمی‌کرد. 
دانشمندان عقیده دارند ماهی‌های جوان‌تر با تقلید از ماهی‌های مسن‌تر انواع مسائل مانند مسیرهای مهاجرت و مکان جستجوی غذا را یاد می‌گیرند که این کار باعث می‌شود رفتارهای خاص ماهی‌ها بین نسل‌های مختلف منتقل شود و از بین نرود.

 



اعتماد و کار گروهی
کار گروهی نیاز به نیروهای پیچیده‌ی ذهنی دارد. درحقیقت بعضی از دانشمندان عقیده دارند کار گروهی سبب تکامل و بزرگ شدن مغز انسان شده است. 
جالب اینکه ماهی‌ها با مغزهای کوچک‌شان نیز قادر به انجام کارهای گروهی هستند. ماهی‌های Grouper و مارماهی تنها نمونه-های شناخته‌شده‌ای هستند که برای شکار با هم همکاری می‌کنند.
اما کار گروهی آنها چگونه است؟ مارماهی به سمت پناهگاه طعمه‌ها می‌رود و آنها را از آنجا به فضای بیرون می‌راند. درحالیکه ماهی Grouper بیرون منتظر است و آنها را به سمت پناهگاهشان می‌راند. در این حالت، ماهی‌ها به هر سمتی که بروند، یک ماهی در انتظار شکارشان است. این دو ماهی در حالتی که با هم شکار می‌کنند در مقایسه با حالت تنها ماهی‌های بیشتری بدست می‌آورند.

 



استفاده از ابزار
استفاده از ابزار قبلاً بعنوان جهشی که تنها انسان‌ها به آن دست یافته بودند محسوب می‌شد. اما بعدها با تحقیق بر روی شامپانزه‌ها، دانشمندان متوجه شدند که سایر حیوانات مثل کلاغ، کرکس، سمور، اختاپوس و شامپانزه نیز این توانایی را دارند. چیزی که کمتر کسی آن را می‌داند این است که ماهی‌ها نیز دارای توانایی استفاده از ابزار هستند. 
ماهی Turkfish رویه‌ی تغذیه‌ی به‌خصوصی دارد. این ماهی تنها از جاندارانی تغذیه می‌کند که داخل پوسته‌های سخت هستند مانند حلزون و صدف. این ماهی برای خوردن صدف، آن را در دهان خود می‌گذارد، و با جابه‌جا کردن آن به چپ و راست با سنگ به آن ضربه می‌زند تا پوسته بشکند. به شکلی مشابه، بعضی از گونه‌های wrasse برای خوردن مرجان‌ها همین کار را می‌کنند و به آن ضربه می‌زنند تا مهره‌های آن‌ها را بشکنند و بتوانند از داخل آن تغذیه کنند.
بنابراین برخلاف تصور، ماهی‌ها با داشتن توانایی یادگیری رفتارهای جمعی، استفاده از ابزار و غیره موجودات باهوشی هستند.

 


منبع:

 

Yao-Hua Law



 

1393/10/29 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content