XMod
 کالري غلط!
کالري غلط!زنگ تفريح زيست
کالری غذاها

 

 

 

برچسب‌های مواد غذایی ظاهراً تمام اطلاعات مورد نیاز یک مصرف‌کننده‌ی محتاط را دارد، بنابراین شمارش کالری مواد غذایی نباید کار دشواری باشد. اما جالب است بدانید که این برچسب‌ها تمام اطلاعات را در اختیار شما نمی‌گذارند. 

 


کالری معیاری از انرژی قابل استفاده‌ی مواد غذایی است. میزان این کالری روی برچسب‌های مواد غذایی نوشته شده است. اما چیزی که این اعداد به ما نمی‌گویند این است که میزان کالری دریافتی از غذا بستگی مستقیمی به نحوه‌ی فرآوری آن دارد.

 

 

 

 

 


غذای فرآوری شده سبب چاقی می‌شود.
فرآوری غذا شامل پختن، ترکیب مواد غذایی با هم و یا استفاده از آرد تصفیه شده به جای آرد تصفیه نشده است. این کار را یا کارخانه‌ی تولید مواد غذایی انجام می‌دهد یا افراد در خانه جهت آماده کردن یک وعده‌ی غذایی. تأثیرات این کار می‌تواند بسیار زیاد باشد. اگر مواد غذایی را به صورت خام استفاده کنید، تمایل بدن شما به کاهش وزن بیشتر می‌شود. در صورتی که اگر همان غذا را به صورت پخته بخورید، احتمال افزایش وزن‌تان بیشتر خواهد بود. یعنی با مصرف میزان برابر کالری، نتیجه‌ها متفاوت خواهد بود. 

 

این مسئله برای اجداد ما تفاوت بین مرگ و زندگی بوده است. صدها هزار سال پیش، انسان‌های اولیه با آموختن نحوه‌ی پخت مواد غذایی توانستند انرژی بیشتری از غذاهایی که می‌خوردند کسب کنند. این انرژی اضافه باعث می‌شد مغزهایشان بزرگتر شود، سریع‌تر بچه‌دار شوند و نیروی بیشتری برای حرکت داشته باشند. بدون پخت غذا انسان‌ها قادر به پیشرفت نبودند.

 

 

 


غذای فرآوری شده = هضم آسان‌تر
آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که فرآوری مواد غذایی روی میزان کالری جذب شده تأثیر می‌گذارد، فارغ از اینکه منبع انرژی چه باشد، کربوهیدرات، پروتئین یا لیپید (چربی‌ها و روغن‌ها). در هر حال غذای فرآوری شده انرژی بیشتری را در اختیار شخص می‌گذارد. 

 

 

بعنوان مثال کربوهیدرات‌ها را در نظر بگیرید که تأمین‌کننده‌ی بیش از نیمی از کالری جهان هستند. انرژی این مواد معمولاً در دانه‌های نشاسته، بسته‌هایی مملو از گلوکز ذخیره شده است که به طور عمده در روده‌ی کوچک هضم می‌شوند. اگر یک ماده‌ی غذایی نشاسته‌دار را به صورت خام مصرف کنید، تقریباً نیمی از این دانه‌های نشاسته هضم نشده از روده‌ی کوچک خارج می‌شوند، یعنی بدن شما دو سوم کالری غذا یا کمتر را دریافت می‌کند. باقی آن ممکن است در روده‌ی بزرگ توسط باکتری‌ها مصرف شود یا حتی ممکن است بدون هضم شدن دفع شود.

 

 

 

 


قابلیت هضم در غذاهای پخته شده نیز متفاوت است. نشاسته در صورتیکه پس از پخته شدن سرد شود در مقابل هضم شدن بیشتر مقاومت می‌کند، چرا که با سرد شدن ساختار آن به صورت کریستال‌هایی درمی‌آید که آنزیم‌های گوارشی به راحتی قابل به شکستن‌شان نیستند. درنتیجه غذاهای مانده مثل ماکارونی روز قبل یا نان تست سرد میزان کالری کمتری در مقایسه با همان غذاها در حالت داغ و تازه در اختیار بدن می‌گذارند. درحالیکه هر دو یک میزان کالری درون خود ذخیره دارند.

 

 

 


غذاهای نرم‌ آسان‌تر هضم می‌شوند.
 غذاهای فرآوری شده نه تنها راحت‌تر هضم می‌شوند، بلکه نرم‌تر هستند و درنتیجه بدن برای هضم آنها به صرف انرژی کمتری نیاز دارد. محققین به موش‌های آزمایشگاهی دو نوع غذا دادند. نوع اول تکه‌های سختی بودند که معمولاً به حیوانات آزمایشگاهی داده می‌شود. تنها تفاوت غذای نوع دوم با نوع اول در میزان هوایی بود که در آن وجود داشت. این نوع هوای بیشتری در خود داشت و درنتیجه نرم‌تر بود. به هر دو گروه موش‌ها مقدار مساوی از این دو نوع غذا با مقدار کالری برابر داده می‌شد و هر دو گروه به اندازه‌ای یکسان فعالیت بدنی داشتند. اما موش‌هایی که از غذای نوع دوم می‌خوردند رفته رفته چاق‌تر شدند و 30 درصد بیشتر از گروه اول چربی جذب کردند.

دلیل افزایش وزن موش‌های گروه دوم این است که سیستم گوارشی بدن‌شان انرژی زیادی برای هضم غذا صرف نمی‌کند. زمانی که موش‌ها غذا می‌خورند، دمای بدن آنها به دلیل کار دستگاه گوارش بالا می‌رود. اگر غذای آنها نرم باشد دمای بدن کمتر بالا می‌رود. از آنجا که هضم غذای نرم به انرژی کمتری نیاز دارد، افزایش وزن در بدن مشاهده می‌شود. 

 

 

بدن ما انسان‌ها نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. اگر غذایی بخوریم که به دلیل پخته شدن یا کارهای دیگر نرم‌تر باشد، بدنمان برای جذب آن کار کمتری انجام می‌دهد. زمانی که در رستوران غذای لذیذی می‌خورید این نکته را به خاطر بسپارید. غذاهای مورد علاقه‌ی ما به قدری خوب آماده شده‌اند که در دهان نرم می‌شوند و به راحتی بلعیده می‌شوند و نیاز چندانی به جویدنشان وجود ندارد. به همین دلیل است که این غذاها برایمان بسیار لذیذ هستند. ما نیز مانند طبیعت ترجیح می‌دهیم تا حد امکان کالری‌های موجود در بدنمان را حفظ کنیم.

 

 

 

 



چرا اطلاعات برچسب‌های مواد غذایی درست نیست؟

متأسفانه امروزه با سبک زندگی کم تحرک ما انسان‌ها، پیروی از طبیعت بهترین روش نیست. اگر قصد کاهش وزن داریم، باید با خواسته‌های غریزی‌مان مقابله کنیم. باید به جای نان سفید و نرم از نان گندم خشن استفاده کنیم، به جای پنیرهای فرآوری‌شده پنیر طبیعی بخوریم و سبزیجات را خام مصرف کنیم. اگر برچسب مواد غذایی میزان کالری غذاها در حالت کمتر فرآوری‌شده را نیز ذکر کنند، انجام این کارها بسیار آسان‌تر خواهد بود. پس به چه دلیل مشاوران تغذیه در این زمینه هیچ حرفی نمی‌زنند؟

 

 

 

مدت‌هاست که کمیته‌ها و نهادهای مختلف سعی در اصلاح سیستم شمارش کالری دارند اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند. مشکل کمبود اطلاعات است. محاسبه‌ی میزان کالری اضافه در غذاهای فرآوری‌شده کار دشواری است. در مقابل، گفتن اینکه اگر یک غذا به طور کامل در بدن هضم شود چه میزان کالری آزاد می‌کند بسیار آسان‌تر است. 

 

 

درنتیجه، دو انتخاب برای سیستم‌های برچسب مواد غذایی وجود دارد که هیچ کدام از آنها رضایت‌بخش نیست. در سیستم اول مقدار دقیق کالری گزارش می‌شود اما تأثیر فرآوری غذا در نظر گرفته نمی‌شود و درنتیجه در پیش‌بینی میزان کالری جذب شده توسط بدن ما اطلاعات غلطی می‌دهد. در سیستم دوم نیز فرآوری غذا در نظر گرفته می‌شود اما عدد دقیقی از کالری گزارش نمی‌شود. 

 

 

با توجه به این مشکلات، تمام کشورها تأثیرات فرآوری غذا را نادیده می‌گیرند و درنتیجه باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان مواد غذایی می‌شوند. برچسب‌های مواد غذایی اعدادی گزارش می‌کنند که بیشتر از کالری موجود در غذای فرآوری نشده است. این برچسب‌ها کالری صرف شده در فرآیند هضم و همچنین کالری مصرف شده توسط باکتری‌ها را در نظر نمی‌گیرند. این مقدار در غذاهای فرآوری شده کمتر است. 

 

 

با توجه به اهمیت اندازه‌گیری صحیح کالری مواد غذایی، وقت آن رسیده است که در این باره بیشتر بحث شود. یک ایده در این زمینه آن است که برای نشان دادن میزان فرآوری مواد غذایی از رنگ‌های متفاوتی جهت نشانه‌گذاری روی بسته‌ها استفاده شود. به این صورت که رنگ قرمز به معنای فرآوری زیاد، رنگ سبز به معنای فرآوری کم و رنگ زرد به معنای فرآوری متوسط باشد.

 

 

به منظور افزایش سلامت جوامع باید مطالعات بیشتری روی تأثیر فرآوری غذا بر افزایش وزن انجام شود. باید تلاش‌های زیادی جهت ایجاد یک سیستم دقیق اندازه‌گیری کالری مواد غذایی صورت گیرد.

 

 

 

 


منبع:

 


 

 

 

 

 

1393/11/6 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 کالري غلط!
کالري غلط!زنگ تفريح زيست
کالری غذاها

 

 

 

برچسب‌های مواد غذایی ظاهراً تمام اطلاعات مورد نیاز یک مصرف‌کننده‌ی محتاط را دارد، بنابراین شمارش کالری مواد غذایی نباید کار دشواری باشد. اما جالب است بدانید که این برچسب‌ها تمام اطلاعات را در اختیار شما نمی‌گذارند. 

 


کالری معیاری از انرژی قابل استفاده‌ی مواد غذایی است. میزان این کالری روی برچسب‌های مواد غذایی نوشته شده است. اما چیزی که این اعداد به ما نمی‌گویند این است که میزان کالری دریافتی از غذا بستگی مستقیمی به نحوه‌ی فرآوری آن دارد.

 

 

 

 

 


غذای فرآوری شده سبب چاقی می‌شود.
فرآوری غذا شامل پختن، ترکیب مواد غذایی با هم و یا استفاده از آرد تصفیه شده به جای آرد تصفیه نشده است. این کار را یا کارخانه‌ی تولید مواد غذایی انجام می‌دهد یا افراد در خانه جهت آماده کردن یک وعده‌ی غذایی. تأثیرات این کار می‌تواند بسیار زیاد باشد. اگر مواد غذایی را به صورت خام استفاده کنید، تمایل بدن شما به کاهش وزن بیشتر می‌شود. در صورتی که اگر همان غذا را به صورت پخته بخورید، احتمال افزایش وزن‌تان بیشتر خواهد بود. یعنی با مصرف میزان برابر کالری، نتیجه‌ها متفاوت خواهد بود. 

 

این مسئله برای اجداد ما تفاوت بین مرگ و زندگی بوده است. صدها هزار سال پیش، انسان‌های اولیه با آموختن نحوه‌ی پخت مواد غذایی توانستند انرژی بیشتری از غذاهایی که می‌خوردند کسب کنند. این انرژی اضافه باعث می‌شد مغزهایشان بزرگتر شود، سریع‌تر بچه‌دار شوند و نیروی بیشتری برای حرکت داشته باشند. بدون پخت غذا انسان‌ها قادر به پیشرفت نبودند.

 

 

 


غذای فرآوری شده = هضم آسان‌تر
آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که فرآوری مواد غذایی روی میزان کالری جذب شده تأثیر می‌گذارد، فارغ از اینکه منبع انرژی چه باشد، کربوهیدرات، پروتئین یا لیپید (چربی‌ها و روغن‌ها). در هر حال غذای فرآوری شده انرژی بیشتری را در اختیار شخص می‌گذارد. 

 

 

بعنوان مثال کربوهیدرات‌ها را در نظر بگیرید که تأمین‌کننده‌ی بیش از نیمی از کالری جهان هستند. انرژی این مواد معمولاً در دانه‌های نشاسته، بسته‌هایی مملو از گلوکز ذخیره شده است که به طور عمده در روده‌ی کوچک هضم می‌شوند. اگر یک ماده‌ی غذایی نشاسته‌دار را به صورت خام مصرف کنید، تقریباً نیمی از این دانه‌های نشاسته هضم نشده از روده‌ی کوچک خارج می‌شوند، یعنی بدن شما دو سوم کالری غذا یا کمتر را دریافت می‌کند. باقی آن ممکن است در روده‌ی بزرگ توسط باکتری‌ها مصرف شود یا حتی ممکن است بدون هضم شدن دفع شود.

 

 

 

 


قابلیت هضم در غذاهای پخته شده نیز متفاوت است. نشاسته در صورتیکه پس از پخته شدن سرد شود در مقابل هضم شدن بیشتر مقاومت می‌کند، چرا که با سرد شدن ساختار آن به صورت کریستال‌هایی درمی‌آید که آنزیم‌های گوارشی به راحتی قابل به شکستن‌شان نیستند. درنتیجه غذاهای مانده مثل ماکارونی روز قبل یا نان تست سرد میزان کالری کمتری در مقایسه با همان غذاها در حالت داغ و تازه در اختیار بدن می‌گذارند. درحالیکه هر دو یک میزان کالری درون خود ذخیره دارند.

 

 

 


غذاهای نرم‌ آسان‌تر هضم می‌شوند.
 غذاهای فرآوری شده نه تنها راحت‌تر هضم می‌شوند، بلکه نرم‌تر هستند و درنتیجه بدن برای هضم آنها به صرف انرژی کمتری نیاز دارد. محققین به موش‌های آزمایشگاهی دو نوع غذا دادند. نوع اول تکه‌های سختی بودند که معمولاً به حیوانات آزمایشگاهی داده می‌شود. تنها تفاوت غذای نوع دوم با نوع اول در میزان هوایی بود که در آن وجود داشت. این نوع هوای بیشتری در خود داشت و درنتیجه نرم‌تر بود. به هر دو گروه موش‌ها مقدار مساوی از این دو نوع غذا با مقدار کالری برابر داده می‌شد و هر دو گروه به اندازه‌ای یکسان فعالیت بدنی داشتند. اما موش‌هایی که از غذای نوع دوم می‌خوردند رفته رفته چاق‌تر شدند و 30 درصد بیشتر از گروه اول چربی جذب کردند.

دلیل افزایش وزن موش‌های گروه دوم این است که سیستم گوارشی بدن‌شان انرژی زیادی برای هضم غذا صرف نمی‌کند. زمانی که موش‌ها غذا می‌خورند، دمای بدن آنها به دلیل کار دستگاه گوارش بالا می‌رود. اگر غذای آنها نرم باشد دمای بدن کمتر بالا می‌رود. از آنجا که هضم غذای نرم به انرژی کمتری نیاز دارد، افزایش وزن در بدن مشاهده می‌شود. 

 

 

بدن ما انسان‌ها نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. اگر غذایی بخوریم که به دلیل پخته شدن یا کارهای دیگر نرم‌تر باشد، بدنمان برای جذب آن کار کمتری انجام می‌دهد. زمانی که در رستوران غذای لذیذی می‌خورید این نکته را به خاطر بسپارید. غذاهای مورد علاقه‌ی ما به قدری خوب آماده شده‌اند که در دهان نرم می‌شوند و به راحتی بلعیده می‌شوند و نیاز چندانی به جویدنشان وجود ندارد. به همین دلیل است که این غذاها برایمان بسیار لذیذ هستند. ما نیز مانند طبیعت ترجیح می‌دهیم تا حد امکان کالری‌های موجود در بدنمان را حفظ کنیم.

 

 

 

 



چرا اطلاعات برچسب‌های مواد غذایی درست نیست؟

متأسفانه امروزه با سبک زندگی کم تحرک ما انسان‌ها، پیروی از طبیعت بهترین روش نیست. اگر قصد کاهش وزن داریم، باید با خواسته‌های غریزی‌مان مقابله کنیم. باید به جای نان سفید و نرم از نان گندم خشن استفاده کنیم، به جای پنیرهای فرآوری‌شده پنیر طبیعی بخوریم و سبزیجات را خام مصرف کنیم. اگر برچسب مواد غذایی میزان کالری غذاها در حالت کمتر فرآوری‌شده را نیز ذکر کنند، انجام این کارها بسیار آسان‌تر خواهد بود. پس به چه دلیل مشاوران تغذیه در این زمینه هیچ حرفی نمی‌زنند؟

 

 

 

مدت‌هاست که کمیته‌ها و نهادهای مختلف سعی در اصلاح سیستم شمارش کالری دارند اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند. مشکل کمبود اطلاعات است. محاسبه‌ی میزان کالری اضافه در غذاهای فرآوری‌شده کار دشواری است. در مقابل، گفتن اینکه اگر یک غذا به طور کامل در بدن هضم شود چه میزان کالری آزاد می‌کند بسیار آسان‌تر است. 

 

 

درنتیجه، دو انتخاب برای سیستم‌های برچسب مواد غذایی وجود دارد که هیچ کدام از آنها رضایت‌بخش نیست. در سیستم اول مقدار دقیق کالری گزارش می‌شود اما تأثیر فرآوری غذا در نظر گرفته نمی‌شود و درنتیجه در پیش‌بینی میزان کالری جذب شده توسط بدن ما اطلاعات غلطی می‌دهد. در سیستم دوم نیز فرآوری غذا در نظر گرفته می‌شود اما عدد دقیقی از کالری گزارش نمی‌شود. 

 

 

با توجه به این مشکلات، تمام کشورها تأثیرات فرآوری غذا را نادیده می‌گیرند و درنتیجه باعث سردرگمی مصرف‌کنندگان مواد غذایی می‌شوند. برچسب‌های مواد غذایی اعدادی گزارش می‌کنند که بیشتر از کالری موجود در غذای فرآوری نشده است. این برچسب‌ها کالری صرف شده در فرآیند هضم و همچنین کالری مصرف شده توسط باکتری‌ها را در نظر نمی‌گیرند. این مقدار در غذاهای فرآوری شده کمتر است. 

 

 

با توجه به اهمیت اندازه‌گیری صحیح کالری مواد غذایی، وقت آن رسیده است که در این باره بیشتر بحث شود. یک ایده در این زمینه آن است که برای نشان دادن میزان فرآوری مواد غذایی از رنگ‌های متفاوتی جهت نشانه‌گذاری روی بسته‌ها استفاده شود. به این صورت که رنگ قرمز به معنای فرآوری زیاد، رنگ سبز به معنای فرآوری کم و رنگ زرد به معنای فرآوری متوسط باشد.

 

 

به منظور افزایش سلامت جوامع باید مطالعات بیشتری روی تأثیر فرآوری غذا بر افزایش وزن انجام شود. باید تلاش‌های زیادی جهت ایجاد یک سیستم دقیق اندازه‌گیری کالری مواد غذایی صورت گیرد.

 

 

 

 


منبع:

 


 

 

 

 

 

1393/11/6 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content