XMod
 انتهاي جدول تناوبي - قسمت دوم
انتهاي جدول تناوبي - قسمت دومزنگ تفريح فيزيك
آينده

 

آينده

برای رسیدن به عنصر 120 و دستیابی به پایداری مد نظر در عناصر فوق سنگین، محققان در یک کارخانه‌ی عناصر فوق سنگین (کارخانه‌ی SHE) واقع در روسیه کار خواهند کرد. این مکان سال 2016 شروع به فعالیت در زمینه‌ی ساخت عناصر سنگین خواهد کرد. مانند تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده هستند، در این مکان نیز از میدان‌های مغناطیسی برای برخورد باريکه‌ي عناصر سبک‌تر به عناصر سنگین‌تر هدف، استفاده خواهد شد. اما برای ساخت عناصر فوقِ سنگین جدید، کارخانه‌ی SHE و سایر مکان‌ها در حال بررسی باريکه‌های قوی‌تر و آشکارسازهای جدیدتر هستند. از همان ابتدای کار، کارخانه‌ی SHE از باريکه‌هایی با شدت 20 برابر باريکه‌های امروزی استفاده خواهد کرد. صبر، کلیدی مهم برای کار در حوزه‌ی عناصر فوق سنگین است، چرا که درصد بالایی از برخوردهایی که در راکتورها انجام می‌شوند منجر به تولید هسته‌هایی ناخواسته می‌شوند، و تعداد کمی عنصر فوقِ سنگین که به سرعت ناپدید می‌شوند.

 

اين شمايه از عنصر ۱۱۷ يعني يکي از آخرين کشف‌هاي فيزيک انرژي‌هاي بالاست.

 پروتون (قرمز) و الکترون‌ها (سبز).

در اين تصوير پاياترين ايزوتوپ ununseptium را مي‌بينيد که ۱۷۷ نوترون دارد. ۱۱۷

SPL/Science Source

 

در سال 2012 که پژوهشگران ژاپنی با موفقیت، اتمی از عنصر 113 را تولید کردند، برای این کار آنها 553 روز طی دوره ای که بیش از 9 سال طول کشید آزمایش انجام داده بودند. Loveland در این‌باره توضیح می‌دهد: مشکل این است که اگر به دنبال اتمی خاص باشید باید مدت بسیار زیادی برای رسیدن به آن تلاش کنید. Yuri Oganessian از آزمایشگاه هسته‌ای Flerov توضیح می دهد: "کارخانه‌ی SHE آزمایش‌هایی با حساسیت 100 برابر بیشتر از آزمایش‌های امروزی انجام خواهد داد. این نکته باعث می‌شود شانس ما برای سنتز عناصر 119، 120 و عناصر سنگین‌تر بیشتر شود."

 

استفاده از نوترون‌ها

 

دانشمندان برای دستیابی به پایداری در عناصر سنگین، باید علاوه بر پروتون‌ها از نوترون‌ها نیز استفاده کنند. این ذرات زیراتمی در هسته با نیروی هسته‌ای قوی در کنار هم قرار گرفته‌اند. (نیروی هسته‌ای قوی یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت است. نیروی گرانش، نیروی الکترومغناطیس، نیروی هسته ای ضعیف سه نيروي ديگر هستند.) هرچه تعداد نوترون‌ها در هسته بیشتر باشد پایداری افزایش می‌یابد چرا که بر همکنش‌های ناشی از نیروی هسته‌ای قوی بین ذرات داخل هسته‌ی فوق سنگین بیشتر می‌شود؛ در صورتی که اگر این بر همکنش‌ها کمتر باشد، ذرات همدیگر را دفع می‌کنند. Shaughnessy در این‌باره می گوید: "ما هنوز به پایداری در هسته نرسیدیم، چرا که مشکل کمبود نوترون داریم." اما با افزایش تعداد نوترون‌های داخل هسته ممکن است بتوان طول عمر این هسته‌ها را افزایش داد. افزایش تعداد نوترون‌ها در حیطه‌ی کاری تسهیلات 730 میلیون دلاری Rare Isotope Beams (FRIB) است.

 


جدول تناوبي تمام عناصر شناخته شده.

Alison Mackey/Discover

 

هدف این مجموعه آن است که باريکه‌های غنی از نوترون را به عناصر هدف برخورد دهند تا عناصر فوق سنگین پایدار تولید شوند. باريکه‌های FRIB شامل اتم‌هایی بزرگ اما معمول، مانند اورانیوم-238 است که سرعتی به اندازه‌ی نصف سرعت نور می‌گیرند. هدف‌ها در این برخوردها اتم‌های کوچکتر هستند که در اثر برخورد ذرات بزرگتر را متلاشی می‌کنند. ذرات اتمی حاصل از این اتفاق با استفاده از میدان‌های الکترومغناطیسی و سایر ترفندها به دقت از هم جدا می‌شوند تا ایزوتوپ‌های رادیواکتیو تعداد نوترون بالایي در حد انتظار دارند که از این تلاشي ظاهر می‌شوند. پس از گشایش مرکز FRIB در سال 2022، این مرکز وظیفه دارد حدود 1000 ایزوتوپ جدید و مقادیر لازم از 3500 ایزوتوپ شناخته شده را تولید کند. این تعداد حدود 80 درصد تمام ایزوتوپ هایی است که تصور می شود بین دو عنصر هیدوژن و اورانیوم ممکن است وجود داشته باشد. طبق گفته‌ی دانشمند ارشد FRIB، Brad Sherrill اگر دانشمندان به دنبال ایزوتوپ خاصی هستند، FRIB مکان مناسبی برای تولید آن است. ایزوتوپ‌های عناصر سنگین‌تر از آهن از جمله طلا و نقره بسیار طرفدار دارند. بر اساس تئوری‌های موجود این عناصر سنگین در ابرنواخترها یعنی انفجار ستاره‌های غول‌پیکر تولید می‌شوند. با این حال بهترین مدل‌های کامپیوتری ابرنواخترها نتوانسته‌اند ترکیبی مناسب از طلا، نقره و تعدادی دیگر از فلزهای شناخته شده را تولید کنند. Sherrill در این‌باره می گوید: «ما نمی‌دانیم عناصر استفاده شده در جواهرات مردم از کجا آمده‌اند." FRIB پیش ماده‌های این عناصر با عمر کوتاه را تولید خواهد کرد و نتایج این کار می‌تواند این معمای اخترفیزیکی را حل کند. FRIB همچنین می‌تواند ایزوتوپ های رادیواکتیوی برای درمان سرطان ها تولید کند. از مزایای دیگر این مرکز این است که دانشمندان می‌توانند روش هایی بهتر و بهینه‌تر برای کار در راکتورهای هسته‌ای بیابند. به طور کلی تولید عناصر و ایزوتوپ‌های فوق سنگین جدید می تواند درک ما نسبت به جهان اطرافمان را بیشتر کند.

 

 


منبع:


Adam Hadhazy

 

منابع مفيد:


RHIC-WIKIPEDIA

 

RHIC


پلاسماي گلئون - پلاسما


برخورد دهنده‌ي بزرگ هادروني


عناصر مصنوعي

 

 

1393/11/7 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 انتهاي جدول تناوبي - قسمت دوم
انتهاي جدول تناوبي - قسمت دومزنگ تفريح فيزيك
آينده

 

آينده

برای رسیدن به عنصر 120 و دستیابی به پایداری مد نظر در عناصر فوق سنگین، محققان در یک کارخانه‌ی عناصر فوق سنگین (کارخانه‌ی SHE) واقع در روسیه کار خواهند کرد. این مکان سال 2016 شروع به فعالیت در زمینه‌ی ساخت عناصر سنگین خواهد کرد. مانند تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده هستند، در این مکان نیز از میدان‌های مغناطیسی برای برخورد باريکه‌ي عناصر سبک‌تر به عناصر سنگین‌تر هدف، استفاده خواهد شد. اما برای ساخت عناصر فوقِ سنگین جدید، کارخانه‌ی SHE و سایر مکان‌ها در حال بررسی باريکه‌های قوی‌تر و آشکارسازهای جدیدتر هستند. از همان ابتدای کار، کارخانه‌ی SHE از باريکه‌هایی با شدت 20 برابر باريکه‌های امروزی استفاده خواهد کرد. صبر، کلیدی مهم برای کار در حوزه‌ی عناصر فوق سنگین است، چرا که درصد بالایی از برخوردهایی که در راکتورها انجام می‌شوند منجر به تولید هسته‌هایی ناخواسته می‌شوند، و تعداد کمی عنصر فوقِ سنگین که به سرعت ناپدید می‌شوند.

 

اين شمايه از عنصر ۱۱۷ يعني يکي از آخرين کشف‌هاي فيزيک انرژي‌هاي بالاست.

 پروتون (قرمز) و الکترون‌ها (سبز).

در اين تصوير پاياترين ايزوتوپ ununseptium را مي‌بينيد که ۱۷۷ نوترون دارد. ۱۱۷

SPL/Science Source

 

در سال 2012 که پژوهشگران ژاپنی با موفقیت، اتمی از عنصر 113 را تولید کردند، برای این کار آنها 553 روز طی دوره ای که بیش از 9 سال طول کشید آزمایش انجام داده بودند. Loveland در این‌باره توضیح می‌دهد: مشکل این است که اگر به دنبال اتمی خاص باشید باید مدت بسیار زیادی برای رسیدن به آن تلاش کنید. Yuri Oganessian از آزمایشگاه هسته‌ای Flerov توضیح می دهد: "کارخانه‌ی SHE آزمایش‌هایی با حساسیت 100 برابر بیشتر از آزمایش‌های امروزی انجام خواهد داد. این نکته باعث می‌شود شانس ما برای سنتز عناصر 119، 120 و عناصر سنگین‌تر بیشتر شود."

 

استفاده از نوترون‌ها

 

دانشمندان برای دستیابی به پایداری در عناصر سنگین، باید علاوه بر پروتون‌ها از نوترون‌ها نیز استفاده کنند. این ذرات زیراتمی در هسته با نیروی هسته‌ای قوی در کنار هم قرار گرفته‌اند. (نیروی هسته‌ای قوی یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت است. نیروی گرانش، نیروی الکترومغناطیس، نیروی هسته ای ضعیف سه نيروي ديگر هستند.) هرچه تعداد نوترون‌ها در هسته بیشتر باشد پایداری افزایش می‌یابد چرا که بر همکنش‌های ناشی از نیروی هسته‌ای قوی بین ذرات داخل هسته‌ی فوق سنگین بیشتر می‌شود؛ در صورتی که اگر این بر همکنش‌ها کمتر باشد، ذرات همدیگر را دفع می‌کنند. Shaughnessy در این‌باره می گوید: "ما هنوز به پایداری در هسته نرسیدیم، چرا که مشکل کمبود نوترون داریم." اما با افزایش تعداد نوترون‌های داخل هسته ممکن است بتوان طول عمر این هسته‌ها را افزایش داد. افزایش تعداد نوترون‌ها در حیطه‌ی کاری تسهیلات 730 میلیون دلاری Rare Isotope Beams (FRIB) است.

 


جدول تناوبي تمام عناصر شناخته شده.

Alison Mackey/Discover

 

هدف این مجموعه آن است که باريکه‌های غنی از نوترون را به عناصر هدف برخورد دهند تا عناصر فوق سنگین پایدار تولید شوند. باريکه‌های FRIB شامل اتم‌هایی بزرگ اما معمول، مانند اورانیوم-238 است که سرعتی به اندازه‌ی نصف سرعت نور می‌گیرند. هدف‌ها در این برخوردها اتم‌های کوچکتر هستند که در اثر برخورد ذرات بزرگتر را متلاشی می‌کنند. ذرات اتمی حاصل از این اتفاق با استفاده از میدان‌های الکترومغناطیسی و سایر ترفندها به دقت از هم جدا می‌شوند تا ایزوتوپ‌های رادیواکتیو تعداد نوترون بالایي در حد انتظار دارند که از این تلاشي ظاهر می‌شوند. پس از گشایش مرکز FRIB در سال 2022، این مرکز وظیفه دارد حدود 1000 ایزوتوپ جدید و مقادیر لازم از 3500 ایزوتوپ شناخته شده را تولید کند. این تعداد حدود 80 درصد تمام ایزوتوپ هایی است که تصور می شود بین دو عنصر هیدوژن و اورانیوم ممکن است وجود داشته باشد. طبق گفته‌ی دانشمند ارشد FRIB، Brad Sherrill اگر دانشمندان به دنبال ایزوتوپ خاصی هستند، FRIB مکان مناسبی برای تولید آن است. ایزوتوپ‌های عناصر سنگین‌تر از آهن از جمله طلا و نقره بسیار طرفدار دارند. بر اساس تئوری‌های موجود این عناصر سنگین در ابرنواخترها یعنی انفجار ستاره‌های غول‌پیکر تولید می‌شوند. با این حال بهترین مدل‌های کامپیوتری ابرنواخترها نتوانسته‌اند ترکیبی مناسب از طلا، نقره و تعدادی دیگر از فلزهای شناخته شده را تولید کنند. Sherrill در این‌باره می گوید: «ما نمی‌دانیم عناصر استفاده شده در جواهرات مردم از کجا آمده‌اند." FRIB پیش ماده‌های این عناصر با عمر کوتاه را تولید خواهد کرد و نتایج این کار می‌تواند این معمای اخترفیزیکی را حل کند. FRIB همچنین می‌تواند ایزوتوپ های رادیواکتیوی برای درمان سرطان ها تولید کند. از مزایای دیگر این مرکز این است که دانشمندان می‌توانند روش هایی بهتر و بهینه‌تر برای کار در راکتورهای هسته‌ای بیابند. به طور کلی تولید عناصر و ایزوتوپ‌های فوق سنگین جدید می تواند درک ما نسبت به جهان اطرافمان را بیشتر کند.

 

 


منبع:


Adam Hadhazy

 

منابع مفيد:


RHIC-WIKIPEDIA

 

RHIC


پلاسماي گلئون - پلاسما


برخورد دهنده‌ي بزرگ هادروني


عناصر مصنوعي

 

 

1393/11/7 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content