XMod
 مارمولک قهرمان! 
مارمولک قهرمان! زنگ تفريح زيست
تمرین‌های ورزشی از مارمولک‌ها دوندگان بهتری می‌سازد.

 

ورزشکاران به طور معمول برای آموزش و تمرین نیازی به کنترل و ردیابی ندارند، اما یک مارمولک سبز Anole یک ورزشکار معمولی نیست. دانشمندان درصدد بودند بدانند که آیا به طور کلی امکان آموزش دادن به یک مارمولک وجود دارد یا خیر. ورزشکاران انسان و دیگر پستانداران با تمرین بیشتر و پایدار عملکرد بهتری نیز دارند؛ اما آیا این قضیه کلی است و برای تمام جانداران صادق است؟ آیا یک خزنده می‌تواند استقامت خود را افزایش دهد؟ دویدن سرعتی چطور؟ برای پاسخ به این سؤالات دانشمندان نقش مربیان ورزشی مارمولک‌ها و البته در واقع آزاردهندگان آنها را ایفا کردند.

 

مارمولک Anole سبز یا Carolina anole از گونه‌های رایج آزمایشگاهی است. قوانین اولیه‌ی زیست شناسی این مارمولک، به طور مثال نحوه‌ی پاسخگویی و عکس‌العمل آن به تمرین‌های ورزشی، باید مانند دیگر مهره‌داران از جمله انسان باشد. در گذشته دانشمندان از تمرین‌های ورزشی برای بالا بردن سطح استقامت قورباغه‌ها، پرندگان، تمساح‌ها و کروکودیل‌ها با موفقیت استفاده کرده‌اند، اما همین تلاش‌ها در مورد مارمولک‌ها نتیجه‌ای نداشته است. Jerry Husak یک زیست‌شناس در دانشگاه سنت توماس واقع در مینه‌سوتا، با کمک محققان مقطع کارشناسی آن دانشگاه به مطالعه بر روی مارمولک‌ها پرداختند. آنها تصمیم به ایجاد «المپیک مارمولک‌ها» گرفتند. این محققان موضوع مورد آزمایش خود یعنی مارمولک‌ها را برای دو دسته از توانایی ورزشکاران که هیچ کدام برای خزندگان بیگانه نبود آموزش دادند. برخی از آنها به ورزشکاران استقامتی تبدیل شدند که این نوع حرکت در مسافت طولانی تقلیدی از گشت‌زنی آنها در طبیعت برای یافتن غذا است. بقیه‌ی آنها تبدیل به دوندگان سرعتی شدند.

 

 

 

در طبیعت آنها از سرعت زیاد برای فرار از شکارچیان استفاده می‌کنند. تعداد سی مارمولک به سه گروه دوندگان سرعتی، دوندگان ماراتن و یک گروه کنترل تقسیم شدند. مسیر دوی سرعت، یک میله‌ی استوانه‌ای شکل به طول دو متر و عرض پنج سانتیمتر بود که با زاویه‌ی 45 درجه قرار گرفته بود. محققان مارمولک‌ها را تا بالای این میله دنبال می‌کردند و بالاترین سرعت حرکت آنها را با استفاده از اشعه مادون قرمز اندازه‌گیری می‌کردند. دوندگان سه روز در هفته به مدت هشت هفته آموزش دیدند. به تدریج محققان شدت تمرین‌های آنها را افزایش دادند و مارمولک‌ها را به دویدن بیشتر در هر روز وادار کردند. در این حین، دوندگان ماراتن نیز تمرین‌های خود را بر روی تردمیل انجام می‌دادند. محققان تردمیل را روی سرعت کم تنظیم می‌کردند و به آرامی مارمولک‌ها را به وسیله یک قلم‌موی نقاشی نگه می‌داشتند تا آنها را در حال حرکت باقی نگه دارند. این ورزشکاران باید به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که خسته شوند روی تردمیل می‌ماندند.

 

 

چطور می‌توان فهمید آنها خسته شده‌اند؟

  Husak می‌گوید زمانی که آنها را به پشت می‌گذاریم و آنها نمی‌توانند برگردند و روی پاهایشان بایستند می‌فهمیم که خسته شده‌اند. این مارمولک‌ها نیز هفته‌ای سه روز به مدت هشت هفته در حالی که شیب تردمیل به تدریج افزایش پیدا می‌کرد، تمرین کردند. در پایان دوره آموزشی، محققان مارمولک‌ها را برای آخرین مرتبه مورد آزمایش قرار دادند. دوندگان ماراتن به وضوح پیشرفت کرده بودند. مارمولک‌هایی که در بخش استقامتی آموزش دیده بودند حال می‌توانستند تقریباٌ سه برابر زمان شروع دوره بر روی تردمیل بدوند. نمونه‌های خون آنها نیز نشان می‌داد که سطح هماتوکریت که معیاری از میزان گلبول‌های قرمز که وظیفه حمل اکسیژن را دارند است، افزایش یافته بود. همچنین کالبد شکافی اندام مارمولک‌های مرده نشان می‌داد که فیبرهای عضلانی آنها همانند عملکرد این عضلات در اثر ورزش پستانداران رشد کرده بود. نتایج مربوط به مارمولک‌های دوی سرعت کمی نا‌امید کننده‌ بود.

 

در دوره‌ی پایانی آنها سریع‌تر از قبل نمی‌دویدند. با این حال فیبرهای عضلانی آنها نیز مانند بقیه رشد کرده بود. Husak گمان می‌کند که این ورزشکاران هم پیشرفت کرده‌ بودند اما انگیزه‌-ای برای نشان دادن این پیشرفت خود نداشته‌اند. او معتقد است آن دسته از مارمولک‌هایی که آموزش سرعت دیده‌اند توانایی سرعت خود را افزایش داده‌اند، اما محققان نتوانسته بودند بعد از مدت زیادی که آنها را در اختیار داشتند انگیزه و یا ترس کافی در آنها برای دویدن با نهایت سرعتی که می‌توانند ایجاد کنند. به نظر می‌رسد تشکیل المپیک مارمولک‌ها به این زودی‌ها امکان‌پذیر نباشد، هرچند ایجاد Anole های ورزشکار تنها هدف تحقیقات Husak نیست. او در نهایت به عواقب و نتایج یک ورزشکار خوب بودن علاقه‌مند است. بعنوان مثال، حیواناتی که انرژی بیشتری صرف تولید مثل می‌کنند، ممکن است مجبور به قربانی کردن ایمنی یا امید به زندگی خود باشند. آیا همین عواقب زمانی که آنها انرژی خود را صرف ساخت عضلات می‌کنند وجود خواهد داشت؟ Husak با نشان دادن اینکه مارمولک‌ها می‌توانند آموزش ببینند، به پاسخ این سوال نزدیک‌تر شده است. حال او در تحقیقات بعدی باید پی ببرد که چگونه مارمولک‌ها را طوری بترساند که آنها بتوانند بهترین عملکرد خود در دویدن را داشته باشند.

 

 


منبع:


Elizabeth Preston


منابع مفيد:


خزندگان

1393/12/20 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مارمولک قهرمان! 
مارمولک قهرمان! زنگ تفريح زيست
تمرین‌های ورزشی از مارمولک‌ها دوندگان بهتری می‌سازد.

 

ورزشکاران به طور معمول برای آموزش و تمرین نیازی به کنترل و ردیابی ندارند، اما یک مارمولک سبز Anole یک ورزشکار معمولی نیست. دانشمندان درصدد بودند بدانند که آیا به طور کلی امکان آموزش دادن به یک مارمولک وجود دارد یا خیر. ورزشکاران انسان و دیگر پستانداران با تمرین بیشتر و پایدار عملکرد بهتری نیز دارند؛ اما آیا این قضیه کلی است و برای تمام جانداران صادق است؟ آیا یک خزنده می‌تواند استقامت خود را افزایش دهد؟ دویدن سرعتی چطور؟ برای پاسخ به این سؤالات دانشمندان نقش مربیان ورزشی مارمولک‌ها و البته در واقع آزاردهندگان آنها را ایفا کردند.

 

مارمولک Anole سبز یا Carolina anole از گونه‌های رایج آزمایشگاهی است. قوانین اولیه‌ی زیست شناسی این مارمولک، به طور مثال نحوه‌ی پاسخگویی و عکس‌العمل آن به تمرین‌های ورزشی، باید مانند دیگر مهره‌داران از جمله انسان باشد. در گذشته دانشمندان از تمرین‌های ورزشی برای بالا بردن سطح استقامت قورباغه‌ها، پرندگان، تمساح‌ها و کروکودیل‌ها با موفقیت استفاده کرده‌اند، اما همین تلاش‌ها در مورد مارمولک‌ها نتیجه‌ای نداشته است. Jerry Husak یک زیست‌شناس در دانشگاه سنت توماس واقع در مینه‌سوتا، با کمک محققان مقطع کارشناسی آن دانشگاه به مطالعه بر روی مارمولک‌ها پرداختند. آنها تصمیم به ایجاد «المپیک مارمولک‌ها» گرفتند. این محققان موضوع مورد آزمایش خود یعنی مارمولک‌ها را برای دو دسته از توانایی ورزشکاران که هیچ کدام برای خزندگان بیگانه نبود آموزش دادند. برخی از آنها به ورزشکاران استقامتی تبدیل شدند که این نوع حرکت در مسافت طولانی تقلیدی از گشت‌زنی آنها در طبیعت برای یافتن غذا است. بقیه‌ی آنها تبدیل به دوندگان سرعتی شدند.

 

 

 

در طبیعت آنها از سرعت زیاد برای فرار از شکارچیان استفاده می‌کنند. تعداد سی مارمولک به سه گروه دوندگان سرعتی، دوندگان ماراتن و یک گروه کنترل تقسیم شدند. مسیر دوی سرعت، یک میله‌ی استوانه‌ای شکل به طول دو متر و عرض پنج سانتیمتر بود که با زاویه‌ی 45 درجه قرار گرفته بود. محققان مارمولک‌ها را تا بالای این میله دنبال می‌کردند و بالاترین سرعت حرکت آنها را با استفاده از اشعه مادون قرمز اندازه‌گیری می‌کردند. دوندگان سه روز در هفته به مدت هشت هفته آموزش دیدند. به تدریج محققان شدت تمرین‌های آنها را افزایش دادند و مارمولک‌ها را به دویدن بیشتر در هر روز وادار کردند. در این حین، دوندگان ماراتن نیز تمرین‌های خود را بر روی تردمیل انجام می‌دادند. محققان تردمیل را روی سرعت کم تنظیم می‌کردند و به آرامی مارمولک‌ها را به وسیله یک قلم‌موی نقاشی نگه می‌داشتند تا آنها را در حال حرکت باقی نگه دارند. این ورزشکاران باید به مدت 30 دقیقه یا تا زمانی که خسته شوند روی تردمیل می‌ماندند.

 

 

چطور می‌توان فهمید آنها خسته شده‌اند؟

  Husak می‌گوید زمانی که آنها را به پشت می‌گذاریم و آنها نمی‌توانند برگردند و روی پاهایشان بایستند می‌فهمیم که خسته شده‌اند. این مارمولک‌ها نیز هفته‌ای سه روز به مدت هشت هفته در حالی که شیب تردمیل به تدریج افزایش پیدا می‌کرد، تمرین کردند. در پایان دوره آموزشی، محققان مارمولک‌ها را برای آخرین مرتبه مورد آزمایش قرار دادند. دوندگان ماراتن به وضوح پیشرفت کرده بودند. مارمولک‌هایی که در بخش استقامتی آموزش دیده بودند حال می‌توانستند تقریباٌ سه برابر زمان شروع دوره بر روی تردمیل بدوند. نمونه‌های خون آنها نیز نشان می‌داد که سطح هماتوکریت که معیاری از میزان گلبول‌های قرمز که وظیفه حمل اکسیژن را دارند است، افزایش یافته بود. همچنین کالبد شکافی اندام مارمولک‌های مرده نشان می‌داد که فیبرهای عضلانی آنها همانند عملکرد این عضلات در اثر ورزش پستانداران رشد کرده بود. نتایج مربوط به مارمولک‌های دوی سرعت کمی نا‌امید کننده‌ بود.

 

در دوره‌ی پایانی آنها سریع‌تر از قبل نمی‌دویدند. با این حال فیبرهای عضلانی آنها نیز مانند بقیه رشد کرده بود. Husak گمان می‌کند که این ورزشکاران هم پیشرفت کرده‌ بودند اما انگیزه‌-ای برای نشان دادن این پیشرفت خود نداشته‌اند. او معتقد است آن دسته از مارمولک‌هایی که آموزش سرعت دیده‌اند توانایی سرعت خود را افزایش داده‌اند، اما محققان نتوانسته بودند بعد از مدت زیادی که آنها را در اختیار داشتند انگیزه و یا ترس کافی در آنها برای دویدن با نهایت سرعتی که می‌توانند ایجاد کنند. به نظر می‌رسد تشکیل المپیک مارمولک‌ها به این زودی‌ها امکان‌پذیر نباشد، هرچند ایجاد Anole های ورزشکار تنها هدف تحقیقات Husak نیست. او در نهایت به عواقب و نتایج یک ورزشکار خوب بودن علاقه‌مند است. بعنوان مثال، حیواناتی که انرژی بیشتری صرف تولید مثل می‌کنند، ممکن است مجبور به قربانی کردن ایمنی یا امید به زندگی خود باشند. آیا همین عواقب زمانی که آنها انرژی خود را صرف ساخت عضلات می‌کنند وجود خواهد داشت؟ Husak با نشان دادن اینکه مارمولک‌ها می‌توانند آموزش ببینند، به پاسخ این سوال نزدیک‌تر شده است. حال او در تحقیقات بعدی باید پی ببرد که چگونه مارمولک‌ها را طوری بترساند که آنها بتوانند بهترین عملکرد خود در دویدن را داشته باشند.

 

 


منبع:


Elizabeth Preston


منابع مفيد:


خزندگان

1393/12/20 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content