XMod
 اثر بزرگ‌نمایی قطره‌ی آب
اثر بزرگ‌نمایی قطره‌ی آبمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: عدسی، ذره‌بین، اپتیک، نور
مشاهده‌ي علمي شماره‌ي ۱۲۲

 

 

 

 مقدمه:
آیا تا به حال جسمی را با ذره‌بین نگاه کرده‌اید؟ آیا دقت کرده‌اید که در یک استخر جسمی که زیر آب است با زمانی که روی آب است بسیار متفاوت به نظر می‌رسد؟ در این فعالیت علمی شما در مورد این مسائل نکاتی خواهید آموخت. در اینجا قصد داریم نور را خم کنیم، حروف را درشت کنیم و با قطره‌های آب کارهای جالبی انجام دهیم؛ در عین حال نیز اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی کار عدسی‌ها کسب خواهیم کرد.
عدسی‌ها مولفه‌ی اصلی عینک‌ها، لنزهای تماسی، دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ‌ها و بسیاری ابزار دیگر هستند. در این فعالیت شما می‌توانید در خانه یک ذره‌بین بسازید!

 


پیش‌زمینه:

دلیل دیده شدن یک جسم توسط چشمان ما این است که پرتوهای نور منعکس‌شده از جسم به چشم ما می‌تابد و تصویری از جسم در شبکیه‌ی چشم ما تشکیل می‌شود. سیگنال‌هایی که به مغز می‌رسد تصویر جسم را بازسازی می‌کند.
پرتوی نوری که از یک جسم بازتاب می‌شود معمولاً در یک خط مستقیم حرکت می‌کند. اما اگر در این مسیر یک ماده‌ی شفاف مانند شیشه یا آب وجود داشته باشد قضیه متفاوت خواهد بود. اگر پرتوی نوری که در هوا بوده است وارد چنین موادی شود، جهت حرکتش عوض می‌شود و خم می‌شود. همچنین در ادامه زمانی که نور از این مواد خارج می‌شود نیز دچار خمیدگی می‌شود. درنتیجه، تصویری که در ذهن شما از یک جسم ایجاد می‌شود بسته به اینکه جهت حرکت نور چگونه تغییر کند متفاوت خواهد بود. مغز انسان قادر به تشخیص این خمیدگی‌ها نیست و بر این قاعده عمل می‌کندکه تمام پرتوهای نور رسیده به چشم در خط مستقیم حرکت کرده‌اند. نتیجه آن است که تصویری متفاوت با جسم در این حالت‌ها در مغز تشکیل می‌شود.
عدسی‌ها با استفاده از این خمیدگی‌ها اجسام را بزرگتر، کوچکتر، نزدیکتر یا دورتر از واقعیت می‌کنند. عدسی محدب پرتوهای نور را به سمت داخل منحرف می‌کند و در نتیجه جسم بزرگتر یا نزدیکتر به نظر می‌رسد. عدسی مقعر پرتوهای نور را به سمت بیرون منحرف می‌کند و باعث می‌شود جسم کوچکتر یا دورتر به نظر بیاید. عدسی مسطح نیز هیچ انحرافی در پرتوهای نور ایجاد نمی-کند و جسم همانطور که در واقعیت است به نظر می‌آید.

 

 

  


مواد و وسایل لازم:

یک صفحه‌ی روزنامه
دو خط‌کش با اندازه‌های سیستم متریک (ترجیحاً با نشانه‌گذاری تیره)
یک فیلم شفاف یا طلق
یک لیوان شیشه‌ای حاوی آب
قطره‌چکان (اختیاری)
یک تلفن همراه دوربین‌دار (اختیاری)
یک لیوان پلاستیکی شفاف کوچک (اختیاری)

 


آماده‌سازی:

یک محیط کار ضد آب برای انجام آزمایش در نظر بگیرید.
یک مقاله در یک روزنامه با فونت ریز انتخاب کنید. می‌توانید با خط‌کش ارتفاع حروف آن را اندازه بگیرید، باید چند میلیمتر ارتفاع داشته باشد.


روش‌ کار:

فیلم شفاف را روی صفحه‌ی روزنامه بگذارید.
یک قطره آب در وسط این فیلم ایجاد کنید. برای این کار با استفاده از قطره‌چکان یا انگشت خود دو یا سه قطره آب روی فیلم بریزید و آنها را با هم ادغام کنید تا یک قطره‌ی بزرگتر تشکیل شود.
این قطره را بررسی کنید. آیا سطح بالای آن صاف است یا خمیده به بیرون یا درون؟
فیلم شفاف را طوری روی صفحه‌ی روزنامه تکان دهید که قطره بر روی حروف کوچکی که در نظر داشتید قرار بگیرد.  
یک چشم خود را ببندید و با چشم دیگر از بالا به حروفی که زیر قطره قرار دارند نگاه کنید. آنها را با حروف کناری که زیر قطره نیستند مقایسه کنید. آیا هم اندازه به نظر می‌رسند یا بزرگتر یا کوچکتر هستند؟
حال با دو دست فیلم شفاف را به آرامی بلند کنید و در فاصله‌ی نیم اینچی از صفحه‌ی روزنامه نگه دارید.
در همین حالت یک چشم خود را ببندید و با چشم دیگر از بالا به حروفی که زیر قطره قرار دارند نگاه کنید. آیا در این حالت اندازه‌ی حروف متفاوت از حالتی است که فیلم شفاف روی روزنامه قرار داشت؟ با دور کردن فیلم شفاف از صفحه‌ی روزنامه اندازه‌ی حروف چه تفاوتی می‌کند؟
در حالی که یکی از چشمانتان بسته است و با چشم دیگر از بالا به حروف نگاه می‌کنید، فیلم شفاف را بالا و پایین ببرید. با این کار اندازه‌ی حروف چه تغییری می‌کند؟ به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟
برای اندازه‌گیری بزرگ‌نمایی قطره‌ی آب، یک خط‌کش زیر فیلم شفاف بر روی سطح کار خود و یک خط‌کش دیگر روی فیلم شفاف در کنار قطره بگذارید. مراقب باشید که خط‌کش به قطره برخورد نکند.
فیلم شفاف به همراه قطره‌ی آب و خط‌کش روی آن را به اندازه‌ی ۱.۳ سانتیمتر بالا ببرید و سعی کنید از داخل قطره به خط-کشی که روی سطح کار خود قرار داده‌اید نگاه کنید و اندازه‌ی یک میلیمتر از خط‌کش پایینی را بخوانید. (برای بلند کردن فیلم شفاف به همراه قطره و خط‌کش احتمالاً نیاز به کمک خواهید داشت.) یک میلیمتر از خط‌کش پایینی چند میلیمتر به نظر می-رسد؟ این عدد میزان بزرگ‌نمایی قطره را نشان می‌دهد.
بزرگ‌نمایی قطره در فواصل بیشتر را نیز اندازه‌گیری کنید. آیا با تغییر فاصله بزرگ‌نمایی قطره عوض می‌شود؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان بزرگ‌نمایی قطره را بسیار زیاد کرد؟
این آزمایش را یک بار دیگر با یک قطره‌ی بزرگتر انجام دهید. انحنای بالای قطره با افزایش ابعاد آن چگونه عوض می‌شود؟ آیا قطره‌های بزرگتر بزرگ‌نمایی بیشتری دارند؟


آزمایش‌های تکمیلی:

به نظر شما بیشترین بزرگ‌نمایی در چه ابعاد قطره و چه فاصله‌ای از روزنامه رخ می‌دهد؟ اگر به جای خطوط روزنامه یک حشره‌ی کوچک را مورد بررسی قرار بدهید، همین شرایط را برای قطره‌ی آب انتخاب خواهید کرد؟
داخل خانه یا در باغچه با این قطره به چیزهای مختلف نگاه کنید. اجسام چگونه به نظر می‌رسند؟
شما با استفاده از قطره‌ی آب یک ذره‌بین ساختید که با آن اجسام را بزرگتر می‌بینید. به نظر شما اگر از یک لایه آب ضخیم‌تر مثلاً یک فنجان آب به اجسام نگاه کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ برای آزمایش این مسئله، یک لیوان پلاستیکی شفاف که کف آن صاف باشد پیدا کنید. برای اطمینان از اینکه لیوان پلاستیکی خود به عنوان عدسی عمل نمی‌کند آن را روی یک خط از مطلب روزنامه بگذارید و از داخل لیوان به روزنامه نگاه کنید. آیا خط نوشته صاف به نظر می‌رسد؟ آیا ضخامت آن با حالتی که لیوان را برمی‌دارید یکسان است؟ اگر اینطور نیست یک لیوان دیگر انتخاب کنید. به نظرتان این مسئله که خود لیوان به عنوان عدسی عمل کند چه اهمیتی دارد؟ وقتی که لیوان مورد نظر را پیدا کردید، داخل آن به ارتفاع ۱.۳ سانتیمتر آب بریزید و از بالا از داخل لیوان به حروف روی روزنامه نگاه کنید. ظاهر حروف به چه شکل است؟ آیا با تغییر ارتفاع لیوان حروف تغییری می‌کنند؟ آیا می‌توانید بزرگ‌نمایی را در این حالت محاسبه کنید؟ توجه داشته باشید که بزرگ‌نمایی کوچکتر از یک به این معناست که جسم کوچکتر از آنچه هست به نظر می‌رسد. مثلاً بزرگ‌نمایی ۰.۵ یعنی جسم نصف آن چیزی که در واقعیت هست به نظر می‌آید.

ابزارهای اپتیکی اغلب ترکیبی از چند عدسی هستند. حال می‌توانید ترکیب عدسی قطره‌ای و لیوانی خود را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار می‌توانید طلق شفاف با قطره‌ی روی آن را بالای لیوان بگذارید و از بالا به صفحه‌ی روزنامه نگاه کنید. همچنین می‌‌توانید از یک نفر کمک بگیرید تا طلق با قطره‌ی آب را بالای صفحه‌ی روزنامه نگه دارد و شما نیز لیوان شفاف را بالای آن بگیرید و از بالا به صفحه‌ی روزنامه نگاه کنید. آیا می‌توانید در یک ارتفاع خاص بزرگ‌نمایی همه‌ی حالت‌ها (جدا و ترکیبی) را اندازه‌گیری کنید؟ اگر این کار را برای ارتفاع‌های مختلف انجام دهید ممکن است بتوانید به یک فرمول کلی برسید.
به نظر شما مایعات دیگر مثلاً روغن، سرکه یا سویا سس نیز اثر بزرگ‌نمایی دارند؟ می‌توانید این مسئله را بررسی کنید.


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در این فعالیت باید مشاهده کرده باشید که اجسام از داخل قطره‌ی آب بزرگتر به نظر می‌رسند. سطح بالایی قطره‌ی آب انحنایی به بیرون دارد و یک گنبد تشکیل می‌دهد. این انحنای به بیرون یا محدب، پرتوهای نور را به سمت داخل خم می‌کند. نتیجه یک تصویر بزرگتر از جسم است که بر روی شبکیه‌ی چشم تشکیل می‌شود و جسم بزرگتر از آنچه هست به نظر می‌رسد.
هرچه قطره کوچکتر باشد، انحنای بالای آن بیشتر است و خمیدگی بیشتری در پرتوهای نور ایجاد می‌کند که نتیجه در بزرگنمایی بیشتر دارد. همچنین فاصله‌ی قطره تا صفحه‌ی روزنامه و تا چشمان شما بر روی بزرگ‌نمایی تأثیرگذار است. با این حال به دلیل پدیده‌ای به نام اثر مویینگی لایه‌ی آبی که در لیوان قرار دارد سطحی با خمیدگی کم به سمت داخل دارد. درنتیجه آب داخل لیوان به عنوان یک عدسی مقعر عمل می‌کند که پرتوهای نور را به سمت بیرون خم می‌کند؛ درنتیجه حروف روزنامه از داخل این لیوان کوچکتر از آنچه هستند به نظر می‌آیند. با ترکیب کردن چند عدسی، بزرگ‌نمایی کلی جمع بزرگ‌نمایی هر کدام از عدسی‌هاست
هر مایع شفافی به صورت عدسی عمل می‌کند. تا زمانی که سطح بالایی و پایینی قطره یا لایه‌ی آب با هم موازی نباشند، عدسی ظاهر جسم را عوض خواهد کرد. همچنین بسته به مایعی که استفاده می‌شود، بزرگ‌نمایی عدسی‌ها متفاوت خواهد بود.

 


منبع:


Magnifying effect of a water drop


منابع مفيد:


ذره بين قوي


بزرگنمايي


Simple Magnifier


Drop Magnifier

  

 

 

 

1393/11/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 اثر بزرگ‌نمایی قطره‌ی آب
اثر بزرگ‌نمایی قطره‌ی آبمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: عدسی، ذره‌بین، اپتیک، نور
مشاهده‌ي علمي شماره‌ي ۱۲۲

 

 

 

 مقدمه:
آیا تا به حال جسمی را با ذره‌بین نگاه کرده‌اید؟ آیا دقت کرده‌اید که در یک استخر جسمی که زیر آب است با زمانی که روی آب است بسیار متفاوت به نظر می‌رسد؟ در این فعالیت علمی شما در مورد این مسائل نکاتی خواهید آموخت. در اینجا قصد داریم نور را خم کنیم، حروف را درشت کنیم و با قطره‌های آب کارهای جالبی انجام دهیم؛ در عین حال نیز اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی کار عدسی‌ها کسب خواهیم کرد.
عدسی‌ها مولفه‌ی اصلی عینک‌ها، لنزهای تماسی، دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ‌ها و بسیاری ابزار دیگر هستند. در این فعالیت شما می‌توانید در خانه یک ذره‌بین بسازید!

 


پیش‌زمینه:

دلیل دیده شدن یک جسم توسط چشمان ما این است که پرتوهای نور منعکس‌شده از جسم به چشم ما می‌تابد و تصویری از جسم در شبکیه‌ی چشم ما تشکیل می‌شود. سیگنال‌هایی که به مغز می‌رسد تصویر جسم را بازسازی می‌کند.
پرتوی نوری که از یک جسم بازتاب می‌شود معمولاً در یک خط مستقیم حرکت می‌کند. اما اگر در این مسیر یک ماده‌ی شفاف مانند شیشه یا آب وجود داشته باشد قضیه متفاوت خواهد بود. اگر پرتوی نوری که در هوا بوده است وارد چنین موادی شود، جهت حرکتش عوض می‌شود و خم می‌شود. همچنین در ادامه زمانی که نور از این مواد خارج می‌شود نیز دچار خمیدگی می‌شود. درنتیجه، تصویری که در ذهن شما از یک جسم ایجاد می‌شود بسته به اینکه جهت حرکت نور چگونه تغییر کند متفاوت خواهد بود. مغز انسان قادر به تشخیص این خمیدگی‌ها نیست و بر این قاعده عمل می‌کندکه تمام پرتوهای نور رسیده به چشم در خط مستقیم حرکت کرده‌اند. نتیجه آن است که تصویری متفاوت با جسم در این حالت‌ها در مغز تشکیل می‌شود.
عدسی‌ها با استفاده از این خمیدگی‌ها اجسام را بزرگتر، کوچکتر، نزدیکتر یا دورتر از واقعیت می‌کنند. عدسی محدب پرتوهای نور را به سمت داخل منحرف می‌کند و در نتیجه جسم بزرگتر یا نزدیکتر به نظر می‌رسد. عدسی مقعر پرتوهای نور را به سمت بیرون منحرف می‌کند و باعث می‌شود جسم کوچکتر یا دورتر به نظر بیاید. عدسی مسطح نیز هیچ انحرافی در پرتوهای نور ایجاد نمی-کند و جسم همانطور که در واقعیت است به نظر می‌آید.

 

 

  


مواد و وسایل لازم:

یک صفحه‌ی روزنامه
دو خط‌کش با اندازه‌های سیستم متریک (ترجیحاً با نشانه‌گذاری تیره)
یک فیلم شفاف یا طلق
یک لیوان شیشه‌ای حاوی آب
قطره‌چکان (اختیاری)
یک تلفن همراه دوربین‌دار (اختیاری)
یک لیوان پلاستیکی شفاف کوچک (اختیاری)

 


آماده‌سازی:

یک محیط کار ضد آب برای انجام آزمایش در نظر بگیرید.
یک مقاله در یک روزنامه با فونت ریز انتخاب کنید. می‌توانید با خط‌کش ارتفاع حروف آن را اندازه بگیرید، باید چند میلیمتر ارتفاع داشته باشد.


روش‌ کار:

فیلم شفاف را روی صفحه‌ی روزنامه بگذارید.
یک قطره آب در وسط این فیلم ایجاد کنید. برای این کار با استفاده از قطره‌چکان یا انگشت خود دو یا سه قطره آب روی فیلم بریزید و آنها را با هم ادغام کنید تا یک قطره‌ی بزرگتر تشکیل شود.
این قطره را بررسی کنید. آیا سطح بالای آن صاف است یا خمیده به بیرون یا درون؟
فیلم شفاف را طوری روی صفحه‌ی روزنامه تکان دهید که قطره بر روی حروف کوچکی که در نظر داشتید قرار بگیرد.  
یک چشم خود را ببندید و با چشم دیگر از بالا به حروفی که زیر قطره قرار دارند نگاه کنید. آنها را با حروف کناری که زیر قطره نیستند مقایسه کنید. آیا هم اندازه به نظر می‌رسند یا بزرگتر یا کوچکتر هستند؟
حال با دو دست فیلم شفاف را به آرامی بلند کنید و در فاصله‌ی نیم اینچی از صفحه‌ی روزنامه نگه دارید.
در همین حالت یک چشم خود را ببندید و با چشم دیگر از بالا به حروفی که زیر قطره قرار دارند نگاه کنید. آیا در این حالت اندازه‌ی حروف متفاوت از حالتی است که فیلم شفاف روی روزنامه قرار داشت؟ با دور کردن فیلم شفاف از صفحه‌ی روزنامه اندازه‌ی حروف چه تفاوتی می‌کند؟
در حالی که یکی از چشمانتان بسته است و با چشم دیگر از بالا به حروف نگاه می‌کنید، فیلم شفاف را بالا و پایین ببرید. با این کار اندازه‌ی حروف چه تغییری می‌کند؟ به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟
برای اندازه‌گیری بزرگ‌نمایی قطره‌ی آب، یک خط‌کش زیر فیلم شفاف بر روی سطح کار خود و یک خط‌کش دیگر روی فیلم شفاف در کنار قطره بگذارید. مراقب باشید که خط‌کش به قطره برخورد نکند.
فیلم شفاف به همراه قطره‌ی آب و خط‌کش روی آن را به اندازه‌ی ۱.۳ سانتیمتر بالا ببرید و سعی کنید از داخل قطره به خط-کشی که روی سطح کار خود قرار داده‌اید نگاه کنید و اندازه‌ی یک میلیمتر از خط‌کش پایینی را بخوانید. (برای بلند کردن فیلم شفاف به همراه قطره و خط‌کش احتمالاً نیاز به کمک خواهید داشت.) یک میلیمتر از خط‌کش پایینی چند میلیمتر به نظر می-رسد؟ این عدد میزان بزرگ‌نمایی قطره را نشان می‌دهد.
بزرگ‌نمایی قطره در فواصل بیشتر را نیز اندازه‌گیری کنید. آیا با تغییر فاصله بزرگ‌نمایی قطره عوض می‌شود؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان بزرگ‌نمایی قطره را بسیار زیاد کرد؟
این آزمایش را یک بار دیگر با یک قطره‌ی بزرگتر انجام دهید. انحنای بالای قطره با افزایش ابعاد آن چگونه عوض می‌شود؟ آیا قطره‌های بزرگتر بزرگ‌نمایی بیشتری دارند؟


آزمایش‌های تکمیلی:

به نظر شما بیشترین بزرگ‌نمایی در چه ابعاد قطره و چه فاصله‌ای از روزنامه رخ می‌دهد؟ اگر به جای خطوط روزنامه یک حشره‌ی کوچک را مورد بررسی قرار بدهید، همین شرایط را برای قطره‌ی آب انتخاب خواهید کرد؟
داخل خانه یا در باغچه با این قطره به چیزهای مختلف نگاه کنید. اجسام چگونه به نظر می‌رسند؟
شما با استفاده از قطره‌ی آب یک ذره‌بین ساختید که با آن اجسام را بزرگتر می‌بینید. به نظر شما اگر از یک لایه آب ضخیم‌تر مثلاً یک فنجان آب به اجسام نگاه کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ برای آزمایش این مسئله، یک لیوان پلاستیکی شفاف که کف آن صاف باشد پیدا کنید. برای اطمینان از اینکه لیوان پلاستیکی خود به عنوان عدسی عمل نمی‌کند آن را روی یک خط از مطلب روزنامه بگذارید و از داخل لیوان به روزنامه نگاه کنید. آیا خط نوشته صاف به نظر می‌رسد؟ آیا ضخامت آن با حالتی که لیوان را برمی‌دارید یکسان است؟ اگر اینطور نیست یک لیوان دیگر انتخاب کنید. به نظرتان این مسئله که خود لیوان به عنوان عدسی عمل کند چه اهمیتی دارد؟ وقتی که لیوان مورد نظر را پیدا کردید، داخل آن به ارتفاع ۱.۳ سانتیمتر آب بریزید و از بالا از داخل لیوان به حروف روی روزنامه نگاه کنید. ظاهر حروف به چه شکل است؟ آیا با تغییر ارتفاع لیوان حروف تغییری می‌کنند؟ آیا می‌توانید بزرگ‌نمایی را در این حالت محاسبه کنید؟ توجه داشته باشید که بزرگ‌نمایی کوچکتر از یک به این معناست که جسم کوچکتر از آنچه هست به نظر می‌رسد. مثلاً بزرگ‌نمایی ۰.۵ یعنی جسم نصف آن چیزی که در واقعیت هست به نظر می‌آید.

ابزارهای اپتیکی اغلب ترکیبی از چند عدسی هستند. حال می‌توانید ترکیب عدسی قطره‌ای و لیوانی خود را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار می‌توانید طلق شفاف با قطره‌ی روی آن را بالای لیوان بگذارید و از بالا به صفحه‌ی روزنامه نگاه کنید. همچنین می‌‌توانید از یک نفر کمک بگیرید تا طلق با قطره‌ی آب را بالای صفحه‌ی روزنامه نگه دارد و شما نیز لیوان شفاف را بالای آن بگیرید و از بالا به صفحه‌ی روزنامه نگاه کنید. آیا می‌توانید در یک ارتفاع خاص بزرگ‌نمایی همه‌ی حالت‌ها (جدا و ترکیبی) را اندازه‌گیری کنید؟ اگر این کار را برای ارتفاع‌های مختلف انجام دهید ممکن است بتوانید به یک فرمول کلی برسید.
به نظر شما مایعات دیگر مثلاً روغن، سرکه یا سویا سس نیز اثر بزرگ‌نمایی دارند؟ می‌توانید این مسئله را بررسی کنید.


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در این فعالیت باید مشاهده کرده باشید که اجسام از داخل قطره‌ی آب بزرگتر به نظر می‌رسند. سطح بالایی قطره‌ی آب انحنایی به بیرون دارد و یک گنبد تشکیل می‌دهد. این انحنای به بیرون یا محدب، پرتوهای نور را به سمت داخل خم می‌کند. نتیجه یک تصویر بزرگتر از جسم است که بر روی شبکیه‌ی چشم تشکیل می‌شود و جسم بزرگتر از آنچه هست به نظر می‌رسد.
هرچه قطره کوچکتر باشد، انحنای بالای آن بیشتر است و خمیدگی بیشتری در پرتوهای نور ایجاد می‌کند که نتیجه در بزرگنمایی بیشتر دارد. همچنین فاصله‌ی قطره تا صفحه‌ی روزنامه و تا چشمان شما بر روی بزرگ‌نمایی تأثیرگذار است. با این حال به دلیل پدیده‌ای به نام اثر مویینگی لایه‌ی آبی که در لیوان قرار دارد سطحی با خمیدگی کم به سمت داخل دارد. درنتیجه آب داخل لیوان به عنوان یک عدسی مقعر عمل می‌کند که پرتوهای نور را به سمت بیرون خم می‌کند؛ درنتیجه حروف روزنامه از داخل این لیوان کوچکتر از آنچه هستند به نظر می‌آیند. با ترکیب کردن چند عدسی، بزرگ‌نمایی کلی جمع بزرگ‌نمایی هر کدام از عدسی‌هاست
هر مایع شفافی به صورت عدسی عمل می‌کند. تا زمانی که سطح بالایی و پایینی قطره یا لایه‌ی آب با هم موازی نباشند، عدسی ظاهر جسم را عوض خواهد کرد. همچنین بسته به مایعی که استفاده می‌شود، بزرگ‌نمایی عدسی‌ها متفاوت خواهد بود.

 


منبع:


Magnifying effect of a water drop


منابع مفيد:


ذره بين قوي


بزرگنمايي


Simple Magnifier


Drop Magnifier

  

 

 

 

1393/11/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content