XMod
 ضربه آزاد
ضربه آزادمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، حرکت، نیروی جاذبه، مقاومت، زاویه
مشاهده‌ي علمي شماره ۱۲۳

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به پاس بلند یک فوتبالیست یا پرتاب توپ توسط یک بازیکن بیس‌بال دقت کرده‌اید؟ در این فعالیت‌ها بازیکن تلاش می‌کند توپ را به بلندترین شکل پرتاب یا شوت کند. این پرتاب‌ها و شوت‌ها از یک مقوله‌ی علمی نشأت می‌گیرند. گاهی تنها زاویه‌ی پرتاب تأثیر به‌سزایی در نتیجه خواهد داشت. این زاویه‌ی پرتاب می‌تواند روی میزان مسافتی که توپ طی می‌کند تأثیر بگذارد. برای بلندتر پرتاب کردن، زاویه‌‌ی کم و تقریباً موازی با زمین مناسب است یا زاویه‌ی تند و عمودی؟ این فعالیت علمی را انجام دهید تا در این باره بیشتر بیاموزید.


پیش‌زمینه:

جسمی که به هوا پرتاب می‌شود پرتابه نام دارد. مطالعه‌ی نحوه‌ی حرکت یک پرتابه در هوا در حوزه‌ی حرکت پرتابی صورت می-گیرد. جسمی که پرتاب می‌شود یک سرعت اولیه دارد (سرعت و جهت حرکت). با این وجود زمانی که پرتابه در هوا حرکت می‌کند تحت تأثیر نیروی گرانش قرار می‌گیرد و به سمت پایین کشیده می‌شود. سرعت حرکت پرتابه همچنین تحت تأثیر مقاومت هوا کاهش می‌یابد.
اگر مقاومت هوا ناچیز باشد پرتابه به شکل سهمی که یکی از منحنی‌های ریاضی است در هوا حرکت می‌کند. (می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درمورد سهمی در اینترنت جستجو کنید.) مسیری که یک توپ در حرکت پرتابی طی می‌کند میزان مسافت توپ قبل از برخورد به زمین را تعیین خواهد کرد. تنظیم زاویه‌ی پرتاب و ثابت نگه داشتن سرعت اولیه یکی از روش‌ها به منظور پیدا کردن بهترین زاویه برای طی بیشترین مسافت است. در این آزمایش شما یک توپ را با نهایت قدرتی که می‌توانید در زوایای مختلف نسبت به زمین پرتاب خواهید کرد. به نظر شما توپ با چه زاویه‌ای بیشترین مسافت را طی خواهد نمود؟

 


مواد و وسایل لازم:

یک توپ ورزشی (توپ بیس‌بال، تنیس، فوتبال و ...)
یک محوطه‌ی بزرگ مناسب برای پرتاب توپ
سه دسته‌ی سه تایی جسم مختلف برای علامت‌گذاری نقاط برخورد توپ با زمین (بعنوان مثال سه تکه چوب، سه سنگ و سه توپ گلف)
یک همراه برای کمک


آماده‌سازی:

برای انجام این فعالیت حتماً باید در محوطه‌ای باز و وسیع باشید. همچنین مراقب باشید توپ حین پرتاب به کسی برخورد نکند.
قبل از شروع آزمایش بدن خود را گرم کنید چرا که این آزمایش شامل فعالیت بدنی است.
در یک نقطه از محوطه‌ی باز بایستید. زمین را در این نقطه علامت‌گذاری کنید تا نقطه‌ی پرتاب را به طور دقیق بدانید؛ تمام پرتاب‌ها را از این نقطه انجام دهید.
یک جهت برای پرتاب توپ خود انتخاب کنید. (اگر باد می‌وزد توپ را در جهتی سازگار با جهت وزش باد پرتاب کنید.)
به نظر شما پرتاب توپ با چه زاویه‌ای بیشترین فاصله را نتیجه می‌دهد؟


روش کار:

توپ را با تمام قدرت با زاویه‌ای بسیار کم با زمین و تقریباً موازی با سطح آن پرتاب کنید. اگر با اندازه‌گیری درجه آشنا هستید، سعی کنید توپ را با زاویه‌ی ۱۵ درجه از سطح زمین پرتاب کنید. به نظر شما این نوع پرتاب‌ها با زاویه‌ی کم در چه مواردی کاربرد دارند؟
از همراه خود بخواهید محل فرود توپ را علامت‌گذاری کند. (مثلاً با یک سنگ)
توپ را دو مرتبه‌ی دیگر با همین زاویه و قدرت پرتاب کنید. سعی کنید سرعت اولیه‌ی پرتاب را در تمام این دفعات ثابت نگه دارید. در این دو مرتبه نیز از همراه خود بخواهید محل برخورد توپ با زمین را علامت‌گذاری کند. به نظر شما حداقل سه مرتبه انجام دادن هر پرتاب چه اهمیتی دارد؟
حال همین مراحل را با زاویه‌ای متوسط (بیرون و به سمت بالا) در حدود ۴۵ درجه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که سرعت اولیه‌ی پرتاب در هر سه مرتبه باید یکسان باشد. محل برخورد توپ در این سه پرتاب را با گروه دوم از اجسامی که انتخاب کردید علامت‌گذاری کنید. در این حالت میزان مسافتی که توپ طی کرده است در مقایسه با حالت اول بیشتر است یا کمتر؟
حال مراحل قبل را برای زاویه‌ی تند (به سمت بالا و البته کمی به سمت جلو) در حدود ۷۵ درجه انجام دهید. به نظر شما در این حالت توپ کجا فرود خواهد آمد؟ سرعت اولیه‌ی پرتاب باید بیشترین حد ممکن و در هر سه مرتبه یکسان باشد. با گروه سوم از اجسامی که انتخاب کردید محل برخورد توپ با زمین در این سه مرتبه پرتاب را علامت‌گذاری کنید.
با نگاه کردن به محل برخورد توپ در این آزمایش نتایج خود را بررسی کنید. در کدام پرتاب توپ طولانی‌ترین مسافت را طی کرده است؟ به نظرتان بهترین زاویه برای طی بیشترین مسافت توسط توپ چقدر است؟

 


آزمایش‌های تکمیلی:

این آزمایش را با استفاده از توپ‌های دیگر انجام دهید. به نظر شما ابعاد، وزن و شکل توپ چه تأثیری بر روی بهترین زاویه‌ی پرتاب دارد؟ آیا نتایج این آزمایش‌ها با آزمایش قبل یکسان است؟
آزمایش را یک بار دیگر انجام دهید و این بار به جای پرتاب توپ با پا به آن ضربه بزنید. به نظر شما در این حالت نتایج یکسانی در زوایای مختلف به دست خواهد آمد؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در اغلب موارد باید مشاهده کرده باشید که زاویه‌ی متوسط ۴۵ درجه منجر به طی بیشترین مسافت توسط توپ می‌شود. در حالتی که توپ را با زاویه‌ای کم پرتاب می‌کنید جاذبه‌ی زمین آن را به سمت پایین می‌کشد و از آنجا که فاصله‌ی زمین با توپ کمتر است، توپ زودتر به زمین برخورد می‌کند و مسافت زیادی به سمت جلو طی نمی‌کند. زمانی که توپ را با شیب تند و به بالا پرتاب می‌کنید، بیشتر سرعت آن به سمت بالاست نه به جلو. درنتیجه مسافت زیادی را طی نمی‌کند.
البته بسته به نوع توپ و میزان مقاومت هوا ممکن است نتایج متفاوتی حاصل شود. توپی که مقاومت هوای آن بالا باشد، چنانچه مدت زیادی در هوا باشد سرعتش به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در نتیجه در این حالت ممکن است پرتاب آن با زاویه‌ی کم (تقریباً موازی با سطح زمین) نتیجه‌ی بهتری بدهد.

 

 


منبع:

Physics of Baseball: How far can you throw?

 

منابع مفيد:


بخش فيزيک فعاليت‌هاي علمي


حرکت پرتابي


How curl you a free kick? (اين عنوان مطلب به شيوه‌ي ديگري مرتبط با مقاله‌ي بالاست)

 

 

 

 

 

1393/11/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 ضربه آزاد
ضربه آزادمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، حرکت، نیروی جاذبه، مقاومت، زاویه
مشاهده‌ي علمي شماره ۱۲۳

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به پاس بلند یک فوتبالیست یا پرتاب توپ توسط یک بازیکن بیس‌بال دقت کرده‌اید؟ در این فعالیت‌ها بازیکن تلاش می‌کند توپ را به بلندترین شکل پرتاب یا شوت کند. این پرتاب‌ها و شوت‌ها از یک مقوله‌ی علمی نشأت می‌گیرند. گاهی تنها زاویه‌ی پرتاب تأثیر به‌سزایی در نتیجه خواهد داشت. این زاویه‌ی پرتاب می‌تواند روی میزان مسافتی که توپ طی می‌کند تأثیر بگذارد. برای بلندتر پرتاب کردن، زاویه‌‌ی کم و تقریباً موازی با زمین مناسب است یا زاویه‌ی تند و عمودی؟ این فعالیت علمی را انجام دهید تا در این باره بیشتر بیاموزید.


پیش‌زمینه:

جسمی که به هوا پرتاب می‌شود پرتابه نام دارد. مطالعه‌ی نحوه‌ی حرکت یک پرتابه در هوا در حوزه‌ی حرکت پرتابی صورت می-گیرد. جسمی که پرتاب می‌شود یک سرعت اولیه دارد (سرعت و جهت حرکت). با این وجود زمانی که پرتابه در هوا حرکت می‌کند تحت تأثیر نیروی گرانش قرار می‌گیرد و به سمت پایین کشیده می‌شود. سرعت حرکت پرتابه همچنین تحت تأثیر مقاومت هوا کاهش می‌یابد.
اگر مقاومت هوا ناچیز باشد پرتابه به شکل سهمی که یکی از منحنی‌های ریاضی است در هوا حرکت می‌کند. (می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درمورد سهمی در اینترنت جستجو کنید.) مسیری که یک توپ در حرکت پرتابی طی می‌کند میزان مسافت توپ قبل از برخورد به زمین را تعیین خواهد کرد. تنظیم زاویه‌ی پرتاب و ثابت نگه داشتن سرعت اولیه یکی از روش‌ها به منظور پیدا کردن بهترین زاویه برای طی بیشترین مسافت است. در این آزمایش شما یک توپ را با نهایت قدرتی که می‌توانید در زوایای مختلف نسبت به زمین پرتاب خواهید کرد. به نظر شما توپ با چه زاویه‌ای بیشترین مسافت را طی خواهد نمود؟

 


مواد و وسایل لازم:

یک توپ ورزشی (توپ بیس‌بال، تنیس، فوتبال و ...)
یک محوطه‌ی بزرگ مناسب برای پرتاب توپ
سه دسته‌ی سه تایی جسم مختلف برای علامت‌گذاری نقاط برخورد توپ با زمین (بعنوان مثال سه تکه چوب، سه سنگ و سه توپ گلف)
یک همراه برای کمک


آماده‌سازی:

برای انجام این فعالیت حتماً باید در محوطه‌ای باز و وسیع باشید. همچنین مراقب باشید توپ حین پرتاب به کسی برخورد نکند.
قبل از شروع آزمایش بدن خود را گرم کنید چرا که این آزمایش شامل فعالیت بدنی است.
در یک نقطه از محوطه‌ی باز بایستید. زمین را در این نقطه علامت‌گذاری کنید تا نقطه‌ی پرتاب را به طور دقیق بدانید؛ تمام پرتاب‌ها را از این نقطه انجام دهید.
یک جهت برای پرتاب توپ خود انتخاب کنید. (اگر باد می‌وزد توپ را در جهتی سازگار با جهت وزش باد پرتاب کنید.)
به نظر شما پرتاب توپ با چه زاویه‌ای بیشترین فاصله را نتیجه می‌دهد؟


روش کار:

توپ را با تمام قدرت با زاویه‌ای بسیار کم با زمین و تقریباً موازی با سطح آن پرتاب کنید. اگر با اندازه‌گیری درجه آشنا هستید، سعی کنید توپ را با زاویه‌ی ۱۵ درجه از سطح زمین پرتاب کنید. به نظر شما این نوع پرتاب‌ها با زاویه‌ی کم در چه مواردی کاربرد دارند؟
از همراه خود بخواهید محل فرود توپ را علامت‌گذاری کند. (مثلاً با یک سنگ)
توپ را دو مرتبه‌ی دیگر با همین زاویه و قدرت پرتاب کنید. سعی کنید سرعت اولیه‌ی پرتاب را در تمام این دفعات ثابت نگه دارید. در این دو مرتبه نیز از همراه خود بخواهید محل برخورد توپ با زمین را علامت‌گذاری کند. به نظر شما حداقل سه مرتبه انجام دادن هر پرتاب چه اهمیتی دارد؟
حال همین مراحل را با زاویه‌ای متوسط (بیرون و به سمت بالا) در حدود ۴۵ درجه انجام دهید. به خاطر داشته باشید که سرعت اولیه‌ی پرتاب در هر سه مرتبه باید یکسان باشد. محل برخورد توپ در این سه پرتاب را با گروه دوم از اجسامی که انتخاب کردید علامت‌گذاری کنید. در این حالت میزان مسافتی که توپ طی کرده است در مقایسه با حالت اول بیشتر است یا کمتر؟
حال مراحل قبل را برای زاویه‌ی تند (به سمت بالا و البته کمی به سمت جلو) در حدود ۷۵ درجه انجام دهید. به نظر شما در این حالت توپ کجا فرود خواهد آمد؟ سرعت اولیه‌ی پرتاب باید بیشترین حد ممکن و در هر سه مرتبه یکسان باشد. با گروه سوم از اجسامی که انتخاب کردید محل برخورد توپ با زمین در این سه مرتبه پرتاب را علامت‌گذاری کنید.
با نگاه کردن به محل برخورد توپ در این آزمایش نتایج خود را بررسی کنید. در کدام پرتاب توپ طولانی‌ترین مسافت را طی کرده است؟ به نظرتان بهترین زاویه برای طی بیشترین مسافت توسط توپ چقدر است؟

 


آزمایش‌های تکمیلی:

این آزمایش را با استفاده از توپ‌های دیگر انجام دهید. به نظر شما ابعاد، وزن و شکل توپ چه تأثیری بر روی بهترین زاویه‌ی پرتاب دارد؟ آیا نتایج این آزمایش‌ها با آزمایش قبل یکسان است؟
آزمایش را یک بار دیگر انجام دهید و این بار به جای پرتاب توپ با پا به آن ضربه بزنید. به نظر شما در این حالت نتایج یکسانی در زوایای مختلف به دست خواهد آمد؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در اغلب موارد باید مشاهده کرده باشید که زاویه‌ی متوسط ۴۵ درجه منجر به طی بیشترین مسافت توسط توپ می‌شود. در حالتی که توپ را با زاویه‌ای کم پرتاب می‌کنید جاذبه‌ی زمین آن را به سمت پایین می‌کشد و از آنجا که فاصله‌ی زمین با توپ کمتر است، توپ زودتر به زمین برخورد می‌کند و مسافت زیادی به سمت جلو طی نمی‌کند. زمانی که توپ را با شیب تند و به بالا پرتاب می‌کنید، بیشتر سرعت آن به سمت بالاست نه به جلو. درنتیجه مسافت زیادی را طی نمی‌کند.
البته بسته به نوع توپ و میزان مقاومت هوا ممکن است نتایج متفاوتی حاصل شود. توپی که مقاومت هوای آن بالا باشد، چنانچه مدت زیادی در هوا باشد سرعتش به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در نتیجه در این حالت ممکن است پرتاب آن با زاویه‌ی کم (تقریباً موازی با سطح زمین) نتیجه‌ی بهتری بدهد.

 

 


منبع:

Physics of Baseball: How far can you throw?

 

منابع مفيد:


بخش فيزيک فعاليت‌هاي علمي


حرکت پرتابي


How curl you a free kick? (اين عنوان مطلب به شيوه‌ي ديگري مرتبط با مقاله‌ي بالاست)

 

 

 

 

 

1393/11/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content