XMod
 شبکه گرید
شبکه گریدزنگ تفريح كامپيوتر
زنگ تفریح شماره 187

 

شبکه گرید (Grid Network)

  

شبکه‌های محاسباتی گرید (Grid Computing Network) مجموعه‌ای از چندین سیستم با قدرت محاسباتی متفاوتند که با متصل‌شدن به یکدیگر، از نظر قدرت محاسباتی تبدیل به یک ابر‌رایانه‌ی مجازی می‌شوند که با استفاده از آن می‌توان بسیاری از محاسبات پیچیده‌ٔ ریاضی، نجوم، زیست و... را در زمان بسیار کوتاهی انجام‌ داد. دلیل این نام‌گذاری این است که اجزای شبکه، تحت توپولوژی گرید (Grid Topology) کنار‌هم قرار‌گرفته‌اند. در توپولوژی گرید، هر گره (کامپیوتر) موجود در شبکه، با دو همسایه دیگر که در یک‌ امتداد قرار گرفته‌است، به‌صورت یک یا دو بعدی متصل می‌شود. اگر شبکه یک بعدی باشد و گره‌ها به صورت یک حلقه به یکدیگر متصل شده باشند، در نتیجه توپولوژی حاصل به عنوان توپولوژی حلقه (Ring Topology) شناخته می‌شود. 

 

 

 

 

به‌طور کلی، هنگامی که یک شبکه گرید n بعدی، حالتی مدور و بیش‌از یک بعد به‌خود می‌گیرد، در نتیجه توپولوژی حاصل به عنوان چنبره شناخته می‌شود و به آن شبکه طردل (Network Torus) می‌گویند. همچنین هنگامی‌که شمار تعداد گره‌هایی که در یک‌امتداد قرار دارند، در هر‌ یک از ابعاد یک شبکه حلقوی به دو برسد، شبکه حاصل به شکل یک ابر‌مکعب (Hypercube) در‌می‌آید. توجه داشته باشید که یک شبکه گرید با کامپیوتر گرید تفاوت دارد (اگرچه گره‌های یک شبکه گرید را معمولا کامپیوتر‌ها تشکیل می‌دهند و محاسبات گرید به‌طور مشخص نیازمند نوعی از شبکه‌های کامپیوتری و یا "برنامه‌نویسی جهانی" برای اتصال کامپیوترها می‌باشد). این‌گونه از شبکه‌ها به‌منظور از‌بین‌بردن محدودیت‌های سخت‌افزاری سیستم‌های کامپیوتری بوجود آمده‌اند. در شبکه‌های محاسباتی، منابع فیزیکی بین کاربران موجود در شبکه مشترک می‌باشد و هر کاربر می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با دیگر کاربران تبادل اطلاعات داشته‌باشد.

 

 


پردازش موازی (parallel processing)  

اگر بخواهیم تعریفی ساده برای رایانش موازی ارائه‌ کنیم، می‌توان گفت که به اجرای هم‌زمان یک برنامه که به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده‌است رایانش موازی گویند. البته این کار بر‌ روی چند پردازنده انجام می‌پذیرد و هدف از این امر، دستیابی به سرعت بیشتر است. همان‌طور که می‌دانید یک مساله را می‌توان به مسایل کوچک‌تری تقسیم کرد و برای حل هر کدام از آنها، وظایفی را پیشنهاد داد که با اجرای هم‌زمان این وظایف و هماهنگ کردن آن‌ها با‌هم، مسئله اصلی در زمان کوتاه‌تری حل می‌شود. ایده‌ٔ رایانش موازی نیز از همین امر گرفته شده است. یک «سیستم محاسبات موازی» ، رایانه‌ای است با بیش‌ از یک پردازنده که برای پردازش موازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در‌ حال‌ حاضر انواع بسیار گوناگونی از رایانه‌های موازی وجود دارند که بر اساس نوع اتصالات بین پردازنده‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند.
 
تاریخچه‌ٔ برنامه‌نویسی موازی هم به همین زمان بر‌می‌گردد. هنگامی‌ که برای استفاده هر‌چه بهتر از منابع سیستم و همچنین افزایش سرعت و کارایی برنامه روی پردازنده‌ها، این نوع برنامه‌نویسی پیشنهاد شد. در این نوع از برنامه‌نویسی، قسمت‌هایی از برنامه اصلی که قابلیت اجرای همزمان (Concurrent) را دارند به چند زیر‌برنامه تقسیم‌ شده و به صورت همزمان روی چند پردازنده اجرا می‌شوند. قسمتی از برنامه هم که قابلیت اجرای موازی (Parallel) را ندارد، به صورت سریال روی یک پردازنده اجرا می‌شود. در واقع تفاوت اصلی برنامه‌سازی ترتیبی و موازی همین امر است. از برتری‌های پردازش موازی نسبت به پردازش سریال (روش سنتی‌تر پردازش اطلاعات) می‌توان به کاهش زمان محاسبه، امکان حل مسایل بزرگ‌تر، غلبه بر محدودیت‌های حافظه، صرفه اقتصادی و استفاده از فناوری‌های روز اشاره کرد.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

توپولوژی شبکه (Network Topology)

 

 

 

 به نحوه‌ی چیدمان اجزای شبکه و همچنین چگونگی اتصال رایانه‌های داخل شبکه، توپولوژی (Topology) گفته می‌شود. به هر ابزار متصل به یک شبکه رایانه‌ای، گره (Node) گفته می‌شود که به‌وسیله پیوندها (Link) به همدیگر متصل می‌گردند. توپولوژی‌های پیاده‌سازی‌شده برای شبکه‌ها دلایل مختلفی دارند که می‌توان به مواردی چون هزینه، امکانات و سرعت شبکه اشاره کرد.
 

از آنجا که مبحث توپولوژی‌های شبکه گسترده و نیاز‌مند توضیح بیشتری است، مشروح آن را در زنگ تفریح دیگری ارائه خواهیم‌کرد و در این‌جا به همین بسنده می‌کنیم که سه نوع توپولوژی رایج در شبکه‌های LAN استفاده می‌شود:
 
۱. STAR
۲. RING
۳. BUS

   

 

نمونه‌‌ای از یک گرید مهم و عظیم

 

 

سرن (CERN) بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در‌ زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‎ای است. این مجموعه عظیم و منحصر‌بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده‌است. سرن در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی توسط سازمان اروپائی تحقیقات هسته‌ای شکل‌گرفته و در طی این مدت نزدیک 53 سال توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته‌باشد. تحقیقات و آزمایش‌ها و پژوهش‌های انجام‌شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا (از جمله 6 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.
 
ایران به عنوان یکی از کشورهای غیر عضو سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای در سرن حضور دارد. کشورهای غیر عضو در سرن شامل 26 کشور بوده و عبارتند از الجزایر، آرژانتین، ایرلند، مکزیک، کره جنوبی، ایران و ... . محققان ایرانی در آزمایش Compact Muon Solenoid یا CMS، یکی از چهار آزمایش بزرگ پروژه LHC حضور داشتند. همچنین اجرای طرح كلان ملی فناوری «تورین (Grid) محاسباتی ملی» از سال 88 در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین (IPM) براساس قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه دانش های بنیادین آغاز شد.

 

 

 

 


 

 

شاهین روحانی مجری پروژه تورین ملی درباره طرح تورین محاسباتی ملی می‌گوید: این طرح به عنوان طرح کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد که در آن 12 دانشگاه و موسسه کشور به تورین متصل شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌است.
 

وی اضافه می‌کند: بهره‌برداری دانشجویان، محققان و مراکز علمی و تحقیقاتی از تورین ملی و اطلاعات قابل ارایه در آن از ویژگی‌های بارز این طرح است که با اجرا و قرار گرفتن اطلاعات دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این مجموعه، هزینه‌ها، زمان دسترسی و نیز کپی‌برداری مقالات و داده‌های علمی محققان به نام دیگر افراد جلوگیری و امکان استفاده عموم افراد با استفاده از کد دسترسی به مقالات و یافته‌های علمی فراهم می‌شود.
 
اجرای برنامه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات علمی برای دانشجویان و محققان روی کامپیوترها گاهی چند روز زمان نیاز دارد، که با اجرایی شدن طرح تورین ملی، شاهد کاهش این زمان به پنج تا شش ساعت هستیم. همچنین در مورد هزینه‌های اجرای این طرح می‌گوید: برای اجرای این پروژه بالغ بر 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که امید می رود با همکاری دانشگاه های صنعتی امیر کبیر و صنعتی اصفهان و برقراری دوباره اتصال ابررایانه های این دو دانشگاه به تورین محاسباتی ملی، محققان بتوانند از خدمات قابل ارایه آن استفاده کنند.

   

 

فعالیت 17هزار نفر-ساعت متخصص در طراحی تورین

 

برای آنکه این طرح بزرگ ملی، به بهترین شکل ممکن آماده بهره‌برداری شود، از متخصصان کوشا و نخبه برای همکاری در آن دعوت به‌عمل آمد تا هم توانایی دانشمندان ایرانی را در عرصه رایانه به‌ رخ بکشاند و هم اینکه در راستای عمل به برنامه اقتصاد مقاومتی، با پشتیبانی و حمایت از نیروهای داخلی، تهدیدات تحریم‌های علمی از سوی بیگانگان را به فرصت‌های طلایی تبدیل‌کند. از‌این‌رو، 17000 نفر ساعت فعالیت متخصصین پروژه تورین محاسباتی ملی طی 5 سال موجب‌شد تا با تحقیق و توسعه روی این پروژه، نتایج مناسبی حاصل‌ آید و دانش این فن در سطح ملی پیاده‌سازی و راه‌اندازی شود. امروزه توان محاسبات كلان، نقش مهمی در توسعه صنعتی و علمی كشورها دارد، این نوع محاسبات ممكن است در طراحی صنعتی، ساخت داروهای جدید، مجسم‌سازی طرح‌های صنعتی و دیگر برنامه‌ها به‌كار رود.

 

 

 

 


 

منابع :

 

  معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

  انجمن فیزیکدانان جوان

  زنگ تفریح فیزیک - برخورد دهنده‌ي بزرگ هادروني

  ویکی‌پدیا – رایانش موازی

  ویکی‌پدیا – Grid Network

  ویکی‌پدیا –   Parallel Processing

  ویکی‌پدیا –  Network Topology

 

 

1393/11/27 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 شبکه گرید
شبکه گریدزنگ تفريح كامپيوتر
زنگ تفریح شماره 187

 

شبکه گرید (Grid Network)

  

شبکه‌های محاسباتی گرید (Grid Computing Network) مجموعه‌ای از چندین سیستم با قدرت محاسباتی متفاوتند که با متصل‌شدن به یکدیگر، از نظر قدرت محاسباتی تبدیل به یک ابر‌رایانه‌ی مجازی می‌شوند که با استفاده از آن می‌توان بسیاری از محاسبات پیچیده‌ٔ ریاضی، نجوم، زیست و... را در زمان بسیار کوتاهی انجام‌ داد. دلیل این نام‌گذاری این است که اجزای شبکه، تحت توپولوژی گرید (Grid Topology) کنار‌هم قرار‌گرفته‌اند. در توپولوژی گرید، هر گره (کامپیوتر) موجود در شبکه، با دو همسایه دیگر که در یک‌ امتداد قرار گرفته‌است، به‌صورت یک یا دو بعدی متصل می‌شود. اگر شبکه یک بعدی باشد و گره‌ها به صورت یک حلقه به یکدیگر متصل شده باشند، در نتیجه توپولوژی حاصل به عنوان توپولوژی حلقه (Ring Topology) شناخته می‌شود. 

 

 

 

 

به‌طور کلی، هنگامی که یک شبکه گرید n بعدی، حالتی مدور و بیش‌از یک بعد به‌خود می‌گیرد، در نتیجه توپولوژی حاصل به عنوان چنبره شناخته می‌شود و به آن شبکه طردل (Network Torus) می‌گویند. همچنین هنگامی‌که شمار تعداد گره‌هایی که در یک‌امتداد قرار دارند، در هر‌ یک از ابعاد یک شبکه حلقوی به دو برسد، شبکه حاصل به شکل یک ابر‌مکعب (Hypercube) در‌می‌آید. توجه داشته باشید که یک شبکه گرید با کامپیوتر گرید تفاوت دارد (اگرچه گره‌های یک شبکه گرید را معمولا کامپیوتر‌ها تشکیل می‌دهند و محاسبات گرید به‌طور مشخص نیازمند نوعی از شبکه‌های کامپیوتری و یا "برنامه‌نویسی جهانی" برای اتصال کامپیوترها می‌باشد). این‌گونه از شبکه‌ها به‌منظور از‌بین‌بردن محدودیت‌های سخت‌افزاری سیستم‌های کامپیوتری بوجود آمده‌اند. در شبکه‌های محاسباتی، منابع فیزیکی بین کاربران موجود در شبکه مشترک می‌باشد و هر کاربر می‌تواند به‌صورت هم‌زمان با دیگر کاربران تبادل اطلاعات داشته‌باشد.

 

 


پردازش موازی (parallel processing)  

اگر بخواهیم تعریفی ساده برای رایانش موازی ارائه‌ کنیم، می‌توان گفت که به اجرای هم‌زمان یک برنامه که به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده‌است رایانش موازی گویند. البته این کار بر‌ روی چند پردازنده انجام می‌پذیرد و هدف از این امر، دستیابی به سرعت بیشتر است. همان‌طور که می‌دانید یک مساله را می‌توان به مسایل کوچک‌تری تقسیم کرد و برای حل هر کدام از آنها، وظایفی را پیشنهاد داد که با اجرای هم‌زمان این وظایف و هماهنگ کردن آن‌ها با‌هم، مسئله اصلی در زمان کوتاه‌تری حل می‌شود. ایده‌ٔ رایانش موازی نیز از همین امر گرفته شده است. یک «سیستم محاسبات موازی» ، رایانه‌ای است با بیش‌ از یک پردازنده که برای پردازش موازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در‌ حال‌ حاضر انواع بسیار گوناگونی از رایانه‌های موازی وجود دارند که بر اساس نوع اتصالات بین پردازنده‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند.
 
تاریخچه‌ٔ برنامه‌نویسی موازی هم به همین زمان بر‌می‌گردد. هنگامی‌ که برای استفاده هر‌چه بهتر از منابع سیستم و همچنین افزایش سرعت و کارایی برنامه روی پردازنده‌ها، این نوع برنامه‌نویسی پیشنهاد شد. در این نوع از برنامه‌نویسی، قسمت‌هایی از برنامه اصلی که قابلیت اجرای همزمان (Concurrent) را دارند به چند زیر‌برنامه تقسیم‌ شده و به صورت همزمان روی چند پردازنده اجرا می‌شوند. قسمتی از برنامه هم که قابلیت اجرای موازی (Parallel) را ندارد، به صورت سریال روی یک پردازنده اجرا می‌شود. در واقع تفاوت اصلی برنامه‌سازی ترتیبی و موازی همین امر است. از برتری‌های پردازش موازی نسبت به پردازش سریال (روش سنتی‌تر پردازش اطلاعات) می‌توان به کاهش زمان محاسبه، امکان حل مسایل بزرگ‌تر، غلبه بر محدودیت‌های حافظه، صرفه اقتصادی و استفاده از فناوری‌های روز اشاره کرد.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

توپولوژی شبکه (Network Topology)

 

 

 

 به نحوه‌ی چیدمان اجزای شبکه و همچنین چگونگی اتصال رایانه‌های داخل شبکه، توپولوژی (Topology) گفته می‌شود. به هر ابزار متصل به یک شبکه رایانه‌ای، گره (Node) گفته می‌شود که به‌وسیله پیوندها (Link) به همدیگر متصل می‌گردند. توپولوژی‌های پیاده‌سازی‌شده برای شبکه‌ها دلایل مختلفی دارند که می‌توان به مواردی چون هزینه، امکانات و سرعت شبکه اشاره کرد.
 

از آنجا که مبحث توپولوژی‌های شبکه گسترده و نیاز‌مند توضیح بیشتری است، مشروح آن را در زنگ تفریح دیگری ارائه خواهیم‌کرد و در این‌جا به همین بسنده می‌کنیم که سه نوع توپولوژی رایج در شبکه‌های LAN استفاده می‌شود:
 
۱. STAR
۲. RING
۳. BUS

   

 

نمونه‌‌ای از یک گرید مهم و عظیم

 

 

سرن (CERN) بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در‌ زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‎ای است. این مجموعه عظیم و منحصر‌بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده‌است. سرن در 29 سپتامبر سال 1954 میلادی توسط سازمان اروپائی تحقیقات هسته‌ای شکل‌گرفته و در طی این مدت نزدیک 53 سال توانسته نقش بسیار موثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته‌باشد. تحقیقات و آزمایش‌ها و پژوهش‌های انجام‌شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا (از جمله 6 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.
 
ایران به عنوان یکی از کشورهای غیر عضو سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای در سرن حضور دارد. کشورهای غیر عضو در سرن شامل 26 کشور بوده و عبارتند از الجزایر، آرژانتین، ایرلند، مکزیک، کره جنوبی، ایران و ... . محققان ایرانی در آزمایش Compact Muon Solenoid یا CMS، یکی از چهار آزمایش بزرگ پروژه LHC حضور داشتند. همچنین اجرای طرح كلان ملی فناوری «تورین (Grid) محاسباتی ملی» از سال 88 در پژوهشگاه دانش‌های بنیادین (IPM) براساس قراردادی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه دانش های بنیادین آغاز شد.

 

 

 

 


 

 

شاهین روحانی مجری پروژه تورین ملی درباره طرح تورین محاسباتی ملی می‌گوید: این طرح به عنوان طرح کلان ملی مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد که در آن 12 دانشگاه و موسسه کشور به تورین متصل شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌است.
 

وی اضافه می‌کند: بهره‌برداری دانشجویان، محققان و مراکز علمی و تحقیقاتی از تورین ملی و اطلاعات قابل ارایه در آن از ویژگی‌های بارز این طرح است که با اجرا و قرار گرفتن اطلاعات دانشگاه‌ها و مراکز علمی در این مجموعه، هزینه‌ها، زمان دسترسی و نیز کپی‌برداری مقالات و داده‌های علمی محققان به نام دیگر افراد جلوگیری و امکان استفاده عموم افراد با استفاده از کد دسترسی به مقالات و یافته‌های علمی فراهم می‌شود.
 
اجرای برنامه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات علمی برای دانشجویان و محققان روی کامپیوترها گاهی چند روز زمان نیاز دارد، که با اجرایی شدن طرح تورین ملی، شاهد کاهش این زمان به پنج تا شش ساعت هستیم. همچنین در مورد هزینه‌های اجرای این طرح می‌گوید: برای اجرای این پروژه بالغ بر 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که امید می رود با همکاری دانشگاه های صنعتی امیر کبیر و صنعتی اصفهان و برقراری دوباره اتصال ابررایانه های این دو دانشگاه به تورین محاسباتی ملی، محققان بتوانند از خدمات قابل ارایه آن استفاده کنند.

   

 

فعالیت 17هزار نفر-ساعت متخصص در طراحی تورین

 

برای آنکه این طرح بزرگ ملی، به بهترین شکل ممکن آماده بهره‌برداری شود، از متخصصان کوشا و نخبه برای همکاری در آن دعوت به‌عمل آمد تا هم توانایی دانشمندان ایرانی را در عرصه رایانه به‌ رخ بکشاند و هم اینکه در راستای عمل به برنامه اقتصاد مقاومتی، با پشتیبانی و حمایت از نیروهای داخلی، تهدیدات تحریم‌های علمی از سوی بیگانگان را به فرصت‌های طلایی تبدیل‌کند. از‌این‌رو، 17000 نفر ساعت فعالیت متخصصین پروژه تورین محاسباتی ملی طی 5 سال موجب‌شد تا با تحقیق و توسعه روی این پروژه، نتایج مناسبی حاصل‌ آید و دانش این فن در سطح ملی پیاده‌سازی و راه‌اندازی شود. امروزه توان محاسبات كلان، نقش مهمی در توسعه صنعتی و علمی كشورها دارد، این نوع محاسبات ممكن است در طراحی صنعتی، ساخت داروهای جدید، مجسم‌سازی طرح‌های صنعتی و دیگر برنامه‌ها به‌كار رود.

 

 

 

 


 

منابع :

 

  معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

  انجمن فیزیکدانان جوان

  زنگ تفریح فیزیک - برخورد دهنده‌ي بزرگ هادروني

  ویکی‌پدیا – رایانش موازی

  ویکی‌پدیا – Grid Network

  ویکی‌پدیا –   Parallel Processing

  ویکی‌پدیا –  Network Topology

 

 

1393/11/27 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content