XMod
 دلیل ایجاد فصل‌ها
دلیل ایجاد فصل‌هامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: نجوم، خورشید، نور، فصل، مدار زمین
مشاهده‌ي علمي شماره ۱۲۹

 

مقدمه:
آیا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در آن چهار فصل را تجربه می‌کنید؟ اگر چنین است با شکوفه‌های بهاری و آسمان زیبای فصل بهار، روزهای آفتابی طولانی تابستان، برگ‌های قرمز و زرد فصل پاییز و برف زمستان آشنا هستید. اما آیا می‌دانید چرا این فصل‌ها به صورت یک چرخه بارها و بارها پشت هم تکرار می‌شوند و مانند طلوع و غروب خورشید قابل پیش‌بینی هستند؟ دلیل آن در واقع انحراف کره‌ی زمین از محور خود است. در این فعالیت علمی شما با نحوه‌ی تأثیر این انحراف بر چگونگی برخورد پرتوهای خورشید به کره‌ی زمین و ایجاد فصل‌ها آشنا خواهید شد.

پیش‌زمینه:

در نیم‌کره‌ی شمالی زمین، تابستان‌ها بسیار گرم و روزهای آفتابی آن بسیار طولانی هستند؛ درحالی‌که زمستان‌ها به دلیل ساعات روز کوتاه و نور آفتاب ضعیف بسیار سرد است. دلیل این اتفاق چیست؟ بخش بزرگی از آن به خاطر انحراف کره‌ی زمین از محور خود است. برای تجسم این محور فرض کنید یک میله از قسمت شمال وارد کره‌ی زمین و از جنوب آن خارج شده است. زمین هر ۲۴ ساعت یک بار به دور این محور می‌چرخد. در همین حین زمین حرکتی چرخشی به دور خورشید در یک مدار بسیار بزرگ نیز انجام می‌دهد که هر بار چرخش ۳۶۵ روز به طول می‌انجامد.

 

 

 


با این حال محور زمین در حین حرکت زمین به دور خورشید صاف نیست. این محور با شیبی ۲۳.۵ درجه قرار گرفته است. جالب اینکه این شیب همواره ثابت است و کره‌ی زمین همیشه به همین شکل در فضا قرار می‌گیرد. این شیب سبب می‌شود هر نقطه‌ی خاص بر روی کره‌ی زمین در زمان‌های مختلف از سال به طوری متفاوت تحت تابش نور خورشید قرار بگیرد. هنگامی که در نیم-کره‌ی شمالی فصل تابستان است، قسمت بالای محور (قطب شمال) بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارد و پرتوهای خورشید به طور مستقیم‌تری به نیم‌کره‌ی شمالی می‌تابند (که در آن قاره‌های امریکای شمالی، اروپا و آسیا به علاوه‌ی قسمت‌های شمالی افریقا و امریکای جنوبی قرار دارند.). در همین حین در نیم‌کره‌ی جنوبی (قاره‌ی قطب جنوب؛ استرالیا، قسمت بزرگی از امریکای جنوبی و جنوب افریقا) زمستان است و قطب جنوب (قسمت جنوبی محور زمین) دور از تابش خورشید قرار گرفته است و پرتوهای خورشید با شیب به این نیم‌کره می‌تابند.


مواد و وسایل مورد نیاز:

یک جعبه‌ی کوچک مقوایی، آجر، استپ یا یک تکه چوب بزرگ
چراغ قوه
نوار چسب
یک کتاب بزرگ و محکم یا یک تخته
یک برگ کاغذ
مداد یا خودکار
یک همراه برای کمک (اختیاری)


آماده‌سازی:

اگر از جعبه‌ی مقوایی استفاده می‌کنید، آن را خوب با چسب بپوشانید تا کاملاً بسته شود و منفذی نداشته باشد.
جعبه‌ی مقوایی، استپ، آجر یا تکه‌ی چوب را روی یک میز یا زمین بگذارید.
چراغ قوه را روی جعبه‌ی مقوایی (یا هر جسم دیگر که انتخاب کردید) بخوابانید. سر چراغ قوه (قسمتی که نور از آن ساتع می-شود) را دقیقاً روی لبه‌ی جعبه قرار دهید. با چسب چراغ قوه را در همین وضعیت به جعبه بچسبانید تا تکان نخورد. چراغ قوه نقش خورشید را در آزمایش شما دارد.
یک ورق کاغذ را روی کتاب یا تخته چوب بچسبانید به طوری که محکم روی آن قرار بگیرد و بتوانید روی آن بنویسید. این برگه نقش قسمتی از سطح زمین را دارد.


روش کار:

کتاب (که روی آن کاغذ چسبانده‌اید) را به صورت عمودی روبه‌روی چراغ قوه قرار دهید و فاصله‌ی کتاب تا چراغ قوه را طوری تنظیم کنید که نور روی صفحه‌ی کاغذ تشکیل یک دایره‌ی متوسط با قطری در حدود دو یا سه اینچ بدهد. دقت داشته باشید که باید حداقل دو یا سه اینچ از کاغذ بالای دایره‌ی نوری که روی صفحه‌ی کاغذ تابیده است وجود داشته باشد. برای این منظور ممکن است لازم شود جای برگه روی کتاب را تغییر دهید یا ارتفاع چراغ قوه را با تغییر ابعاد جعبه عوض کنید.
در حالی که کتاب را به صورت عمودی روبه‌روی چراغ قوه نگه داشته‌اید (یا از همراهتان خواسته‌اید این کار را برایتان انجام دهد) به نوری که روی صفحه‌ی کاغذ تابیده است نگاه کنید. میزان درخشندگی آن چقدر است؟ با استفاده از یک مداد یا خودکار این دایره‌ی نور را روی کاغذ رسم کنید.
بدون تغییر دادن فاصله‌ی میان کتاب و چراغ قوه، کتاب را با زاویه‌ی ۴۵ درجه به سمت عقب (دور از چراغ قوه) کج کنید. به عبارت دیگر در این حالت کتاب باید زاویه‌ای ۴۵ درجه با سطح میز یا زمین داشته باشد. نور تابیده شده بر روی کاغذ چه تغییری می‌کند؟ میزان درخشندگی آن چقدر است؟ این بار نیز طرح نور تابیده شده را بر روی کاغذ رسم کنید. اگر در این حالت قسمت بالای طرح از کاغذ خارج شده است، کتاب را کمی به سمت جلو برگردانید تا طرح نور به طور کامل داخل کاغذ قرار بگیرد.
اگر دوست دارید شیب کتاب بین حالت عمودی و حالت ۴۵ درجه را چند بار تغییر دهید. دقت کنید که در این حین فاصله‌ی کتاب با چراغ قوه تغییر نکند. با تغییر زاویه نور روی صفحه چه تغییری می‌کند؟
چراغ قوه را خاموش کنید و به برگه‌‌ی خود نگاه کنید. با تغییر زاویه از حالت عمود به ۴۵ درجه طرح نور روی کاغذ چه تغییری کرده است؟ این اتفاق چگونه با تغییر در شدت نور مرتبط است؟ به نظر شما کدام زاویه شبیه‌ترین حالت تابش نور به نیم‌کره‌ی شمالی در فصل تابستان است؟ در مورد زمستان چطور؟

 

 


آزمایش‌های تکمیلی:

این فعالیت را در زوایای بیشتر مثلاً بیست، سی، چهل و ... انجام دهید. برای این منظور نیاز به یک نقاله در قسمت پایینی کتاب (قسمتی که روی سطح میز یا زمین قرار گرفته است) دارید. با افزایش زاویه‌ی کتاب نحوه‌ی تابش نور بر روی کاغذ چه تغییری می‌کند؟
بار دیگر این آزمایش را انجام دهید اما به جای کاغذ معمولی از کاغذ شطرنجی استفاده کنید. (می‌توانید کاغذ شطرنجی را خریداری کنید و یا خودتان با خط‌کش و مداد یا خودکار آن را درست کنید.) در این حالت پس از رسم طرح نورها بر روی کاغذ شطرنجی می‌توانید مساحت نور تابیده شده را در حالت‌های عمود و با زاویه‌ی ۴۵ درجه محاسبه کنید. ابعاد طرح نورها در این دو حالت چه مقدار با هم متفاوتند؟
شما می‌توانید این فعالیت را با استفاده از یک نورسنج به صورت کمّی انجام دهید. در زوایای مختلف شدت نور تابیده شده چه میزان است؟

 

 
مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا نور روی صفحه در حالتی که کتاب به صورت عمودی در مقابل چراغ قوه قرار داشت در مقایسه با حالتی که با زاویه‌ی ۴۵ درجه به عقب خم شده بود درخشان‌تر بود؟ آیا با افزایش شیب، طرح نور روی صفحه بزرگتر و کشیده‌تر شد؟
در این فعالیت علمی شما باید مشاهده کرده باشید که در حالتی که چراغ قوه به طور مستقیم بر کاغذ روبه‌روی خود می‌تابد، طرح نور یک دایره‌ی واضح و بسیار درخشان است. با عقب بردن کتاب و دادن زاویه‌ی ۴۵ درجه به آن، طرح نور باید به صورت یک بیضی که بسیار بزرگتر اما با نور کم‌تر نسبت به دایره‌ی اول است دربیاید. (ابعاد آن باید تقریباً دو برابر طرح نور اول باشد.) با افزایش شیب کتاب و دور شدن آن از چراغ قوه، پرتوهای نور با شیبی بیشتر به سطح کاغذ برخورد می‌کنند. این پرتوها ضعیف-ترند چرا که مساحت بزرگتری را پوشش می‌دهند و گرمایی که ایجاد می‌کنند کمتر از گرمای پرتوهای مستقیم است. همین اتفاق در مورد خورشید و زمین نیز رخ می‌دهد. زمانی که قطب شمال زمین به سمت خورشید کج می‌شود، پرتوهای مستقیم خورشید باعث گرمای بیشتر می‌شوند و در نتیجه تابستان در نیم‌کره‌ی شمالی شکل می‌گیرد؛ درست خلاف حالتی که قطب شمال به سمت دور از خورشید کج می‌شود. در این حالت نیمکره‌ی شمالی پرتوهای مستقیم کمتری دریافت می‌کند و در نتیجه زمستان به وجود خواهد آمد. منطقه‌ی میانی کره‌ی زمین یعنی استوا هرگز بیش از حد نسبت به خورشید دور یا نزدیک نمی‌شود و به همین دلیل مناطق نزدیک به استوا مانند فلوریدا معتدل‌تر هستند.

 


منبع:
The Reasons for the Seasons

 

منابع مفيد:


بخش رنگ تفريح المپياد فيزيک
 
What Causes the season?

 

1393/12/27 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 دلیل ایجاد فصل‌ها
دلیل ایجاد فصل‌هامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: نجوم، خورشید، نور، فصل، مدار زمین
مشاهده‌ي علمي شماره ۱۲۹

 

مقدمه:
آیا در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در آن چهار فصل را تجربه می‌کنید؟ اگر چنین است با شکوفه‌های بهاری و آسمان زیبای فصل بهار، روزهای آفتابی طولانی تابستان، برگ‌های قرمز و زرد فصل پاییز و برف زمستان آشنا هستید. اما آیا می‌دانید چرا این فصل‌ها به صورت یک چرخه بارها و بارها پشت هم تکرار می‌شوند و مانند طلوع و غروب خورشید قابل پیش‌بینی هستند؟ دلیل آن در واقع انحراف کره‌ی زمین از محور خود است. در این فعالیت علمی شما با نحوه‌ی تأثیر این انحراف بر چگونگی برخورد پرتوهای خورشید به کره‌ی زمین و ایجاد فصل‌ها آشنا خواهید شد.

پیش‌زمینه:

در نیم‌کره‌ی شمالی زمین، تابستان‌ها بسیار گرم و روزهای آفتابی آن بسیار طولانی هستند؛ درحالی‌که زمستان‌ها به دلیل ساعات روز کوتاه و نور آفتاب ضعیف بسیار سرد است. دلیل این اتفاق چیست؟ بخش بزرگی از آن به خاطر انحراف کره‌ی زمین از محور خود است. برای تجسم این محور فرض کنید یک میله از قسمت شمال وارد کره‌ی زمین و از جنوب آن خارج شده است. زمین هر ۲۴ ساعت یک بار به دور این محور می‌چرخد. در همین حین زمین حرکتی چرخشی به دور خورشید در یک مدار بسیار بزرگ نیز انجام می‌دهد که هر بار چرخش ۳۶۵ روز به طول می‌انجامد.

 

 

 


با این حال محور زمین در حین حرکت زمین به دور خورشید صاف نیست. این محور با شیبی ۲۳.۵ درجه قرار گرفته است. جالب اینکه این شیب همواره ثابت است و کره‌ی زمین همیشه به همین شکل در فضا قرار می‌گیرد. این شیب سبب می‌شود هر نقطه‌ی خاص بر روی کره‌ی زمین در زمان‌های مختلف از سال به طوری متفاوت تحت تابش نور خورشید قرار بگیرد. هنگامی که در نیم-کره‌ی شمالی فصل تابستان است، قسمت بالای محور (قطب شمال) بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارد و پرتوهای خورشید به طور مستقیم‌تری به نیم‌کره‌ی شمالی می‌تابند (که در آن قاره‌های امریکای شمالی، اروپا و آسیا به علاوه‌ی قسمت‌های شمالی افریقا و امریکای جنوبی قرار دارند.). در همین حین در نیم‌کره‌ی جنوبی (قاره‌ی قطب جنوب؛ استرالیا، قسمت بزرگی از امریکای جنوبی و جنوب افریقا) زمستان است و قطب جنوب (قسمت جنوبی محور زمین) دور از تابش خورشید قرار گرفته است و پرتوهای خورشید با شیب به این نیم‌کره می‌تابند.


مواد و وسایل مورد نیاز:

یک جعبه‌ی کوچک مقوایی، آجر، استپ یا یک تکه چوب بزرگ
چراغ قوه
نوار چسب
یک کتاب بزرگ و محکم یا یک تخته
یک برگ کاغذ
مداد یا خودکار
یک همراه برای کمک (اختیاری)


آماده‌سازی:

اگر از جعبه‌ی مقوایی استفاده می‌کنید، آن را خوب با چسب بپوشانید تا کاملاً بسته شود و منفذی نداشته باشد.
جعبه‌ی مقوایی، استپ، آجر یا تکه‌ی چوب را روی یک میز یا زمین بگذارید.
چراغ قوه را روی جعبه‌ی مقوایی (یا هر جسم دیگر که انتخاب کردید) بخوابانید. سر چراغ قوه (قسمتی که نور از آن ساتع می-شود) را دقیقاً روی لبه‌ی جعبه قرار دهید. با چسب چراغ قوه را در همین وضعیت به جعبه بچسبانید تا تکان نخورد. چراغ قوه نقش خورشید را در آزمایش شما دارد.
یک ورق کاغذ را روی کتاب یا تخته چوب بچسبانید به طوری که محکم روی آن قرار بگیرد و بتوانید روی آن بنویسید. این برگه نقش قسمتی از سطح زمین را دارد.


روش کار:

کتاب (که روی آن کاغذ چسبانده‌اید) را به صورت عمودی روبه‌روی چراغ قوه قرار دهید و فاصله‌ی کتاب تا چراغ قوه را طوری تنظیم کنید که نور روی صفحه‌ی کاغذ تشکیل یک دایره‌ی متوسط با قطری در حدود دو یا سه اینچ بدهد. دقت داشته باشید که باید حداقل دو یا سه اینچ از کاغذ بالای دایره‌ی نوری که روی صفحه‌ی کاغذ تابیده است وجود داشته باشد. برای این منظور ممکن است لازم شود جای برگه روی کتاب را تغییر دهید یا ارتفاع چراغ قوه را با تغییر ابعاد جعبه عوض کنید.
در حالی که کتاب را به صورت عمودی روبه‌روی چراغ قوه نگه داشته‌اید (یا از همراهتان خواسته‌اید این کار را برایتان انجام دهد) به نوری که روی صفحه‌ی کاغذ تابیده است نگاه کنید. میزان درخشندگی آن چقدر است؟ با استفاده از یک مداد یا خودکار این دایره‌ی نور را روی کاغذ رسم کنید.
بدون تغییر دادن فاصله‌ی میان کتاب و چراغ قوه، کتاب را با زاویه‌ی ۴۵ درجه به سمت عقب (دور از چراغ قوه) کج کنید. به عبارت دیگر در این حالت کتاب باید زاویه‌ای ۴۵ درجه با سطح میز یا زمین داشته باشد. نور تابیده شده بر روی کاغذ چه تغییری می‌کند؟ میزان درخشندگی آن چقدر است؟ این بار نیز طرح نور تابیده شده را بر روی کاغذ رسم کنید. اگر در این حالت قسمت بالای طرح از کاغذ خارج شده است، کتاب را کمی به سمت جلو برگردانید تا طرح نور به طور کامل داخل کاغذ قرار بگیرد.
اگر دوست دارید شیب کتاب بین حالت عمودی و حالت ۴۵ درجه را چند بار تغییر دهید. دقت کنید که در این حین فاصله‌ی کتاب با چراغ قوه تغییر نکند. با تغییر زاویه نور روی صفحه چه تغییری می‌کند؟
چراغ قوه را خاموش کنید و به برگه‌‌ی خود نگاه کنید. با تغییر زاویه از حالت عمود به ۴۵ درجه طرح نور روی کاغذ چه تغییری کرده است؟ این اتفاق چگونه با تغییر در شدت نور مرتبط است؟ به نظر شما کدام زاویه شبیه‌ترین حالت تابش نور به نیم‌کره‌ی شمالی در فصل تابستان است؟ در مورد زمستان چطور؟

 

 


آزمایش‌های تکمیلی:

این فعالیت را در زوایای بیشتر مثلاً بیست، سی، چهل و ... انجام دهید. برای این منظور نیاز به یک نقاله در قسمت پایینی کتاب (قسمتی که روی سطح میز یا زمین قرار گرفته است) دارید. با افزایش زاویه‌ی کتاب نحوه‌ی تابش نور بر روی کاغذ چه تغییری می‌کند؟
بار دیگر این آزمایش را انجام دهید اما به جای کاغذ معمولی از کاغذ شطرنجی استفاده کنید. (می‌توانید کاغذ شطرنجی را خریداری کنید و یا خودتان با خط‌کش و مداد یا خودکار آن را درست کنید.) در این حالت پس از رسم طرح نورها بر روی کاغذ شطرنجی می‌توانید مساحت نور تابیده شده را در حالت‌های عمود و با زاویه‌ی ۴۵ درجه محاسبه کنید. ابعاد طرح نورها در این دو حالت چه مقدار با هم متفاوتند؟
شما می‌توانید این فعالیت را با استفاده از یک نورسنج به صورت کمّی انجام دهید. در زوایای مختلف شدت نور تابیده شده چه میزان است؟

 

 
مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا نور روی صفحه در حالتی که کتاب به صورت عمودی در مقابل چراغ قوه قرار داشت در مقایسه با حالتی که با زاویه‌ی ۴۵ درجه به عقب خم شده بود درخشان‌تر بود؟ آیا با افزایش شیب، طرح نور روی صفحه بزرگتر و کشیده‌تر شد؟
در این فعالیت علمی شما باید مشاهده کرده باشید که در حالتی که چراغ قوه به طور مستقیم بر کاغذ روبه‌روی خود می‌تابد، طرح نور یک دایره‌ی واضح و بسیار درخشان است. با عقب بردن کتاب و دادن زاویه‌ی ۴۵ درجه به آن، طرح نور باید به صورت یک بیضی که بسیار بزرگتر اما با نور کم‌تر نسبت به دایره‌ی اول است دربیاید. (ابعاد آن باید تقریباً دو برابر طرح نور اول باشد.) با افزایش شیب کتاب و دور شدن آن از چراغ قوه، پرتوهای نور با شیبی بیشتر به سطح کاغذ برخورد می‌کنند. این پرتوها ضعیف-ترند چرا که مساحت بزرگتری را پوشش می‌دهند و گرمایی که ایجاد می‌کنند کمتر از گرمای پرتوهای مستقیم است. همین اتفاق در مورد خورشید و زمین نیز رخ می‌دهد. زمانی که قطب شمال زمین به سمت خورشید کج می‌شود، پرتوهای مستقیم خورشید باعث گرمای بیشتر می‌شوند و در نتیجه تابستان در نیم‌کره‌ی شمالی شکل می‌گیرد؛ درست خلاف حالتی که قطب شمال به سمت دور از خورشید کج می‌شود. در این حالت نیمکره‌ی شمالی پرتوهای مستقیم کمتری دریافت می‌کند و در نتیجه زمستان به وجود خواهد آمد. منطقه‌ی میانی کره‌ی زمین یعنی استوا هرگز بیش از حد نسبت به خورشید دور یا نزدیک نمی‌شود و به همین دلیل مناطق نزدیک به استوا مانند فلوریدا معتدل‌تر هستند.

 


منبع:
The Reasons for the Seasons

 

منابع مفيد:


بخش رنگ تفريح المپياد فيزيک
 
What Causes the season?

 

1393/12/27 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content