XMod
 پيدا کردن مرکز جرم با پرتاب توپ به بطری‌های آب
پيدا کردن مرکز جرم با پرتاب توپ به بطری‌های آبمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: مرکز جرم، تعادل، فیزیک، بازی
مشاهده‌ي علمي ۱۳۲

 

مقدمه:
آیا تا به حال در شهربازی یا مراکز تفریحی دیگر بازی‌‌هایی برای بردن عروسک و جوایز دیگر انجام داده‌‌اید؟ این بازی‌‌ها در ظاهر آسان هستند اما وقتی شروع به بازی می‌‌کنید متوجه سختی آن‌‌ها می‌‌شوید. چرا این بازی‌‌ها اینقدر دشوار هستند؟ آیا به دلیل کمبود مهارت ماست یا این بازی‌‌ها هرچقدر هم که مهارت داشته باشیم همین مقدار سخت خواهند بود؟ در این فعالیت علمی خواهید آموخت که چگونه با کمی دانش فیزیکی می‌‌توانید در بازی‌‌های پرتاب توپ به بطری‌‌ها و اجسام دیگر برنده شوید.


پیش‌‌زمینه:

چرا بازی‌‌هایی که بسیار ساده به نظر می‌‌رسند، مثل پرتاب توپ به دسته‌‌ای بطری که اگر در آن تمام بطری‌‌ها را با یک ضربه به زمین بیندازید برنده‌‌ی جایزه می‌‌شوید، در عمل اینقدر دشوار هستند؟ برای پاسخ به این سوال در این فعالیت علمی بازی پرتاب توپ به بطری‌‌ها را که به صورت هرم چیده شده‌‌اند و در آن باید با یک بار پرتاب توپ تمام هرم را به زمین بیندازید بررسی خواهیم کرد. برای کسب نتایج قابل قبول در این بازی لازم است به اینکه تغییر نحوه‌‌ی توزیع جرم چگونه بر تعادل یک جسم تأثیر می‌‌گذارد بیشتر فکر کنیم. برای مثال، ایستادن بر روی یک چوب موازنه در حالی که یک کوله‌‌پشتی سنگین را در جلوی بدن خود آویزان کرده‌‌اید آسان است. اما اگر همین کوله‌‌پشتی را در پشت خود بیندازید، حفظ تعادل روی چوب موازنه بسیار سخت‌‌تر خواهد بود.
 


چگونگی توزیع جرم در هر جسم روی مرکز جرم آن تأثیرگذار است؛ مرکز جرم معمولاً در قسمتی از جسم قرار دارد که بیشترین جرم در آنجا متمرکز شده است. این بدان معناست که اگر جرم یک جسم به طور یکنواخت در آن توزیع شده باشد، مرکز جرم در مرکز جسم واقع خواهد بود. و چنانچه توزیع جرم یکنواخت نباشد، مرکز جرم به سمت قسمت سنگین‌‌تر جابه‌‌جا می‌‌شود. بنابراین در یک هرم مرکز جرم بسیار پایین‌‌تر از مرکز هندسی آن قرار می‌‌گیرد، چرا که بیشتر جرم هرم در نیمه‌‌ی پایینی آن قرا

 

ر دارد.


 

مواد و وسایل مورد نیاز:

یک اتاق بسیار بزرگ یا فضای باز بیرون از خانه (به فضایی بزرگ نیاز دارید تا بتوانید توپ را بدون برخورد به کسی یا چیزی پرتاب کنید.)
یک میز کوچک
یک تکه چوب، سنگ یا هر جسم مشابه برای علامت‌‌گذاری خط پرتاب
یک توپ تنیس یا بیس‌‌بال
سه بطری آب پلاستیکی هم شکل و هم اندازه (دقت کنید که باید بتوانید این سه بطری را به صورت یک هرم بچینید.)
رنگ خوراکی (اختیاری)

 


آماده‌‌سازی:

داخل تمام بطری‌‌ها به مقدار مساوی آب بریزید.


اگر دوست دارید می‌‌توانید برچسب روی بطری‌‌ها را بکنید و به آب داخل‌‌شان کمی رنگ خوراکی اضافه کنید تا بطری‌‌ها رنگی شوند و آزمایش جذاب‌‌تر شود. در این صورت حتماً آزمایش را در جایی انجام دهید که اگر آب رنگی داخل بطری‌‌ها در جایی ریخت مشکلی پیش نیاید. بهتر است آزمایش خود را در این حالت بیرون از منزل انجام دهید.


وسایل آزمایش را به اتاقی بسیار بزرگ یا بیرون از منزل در جایی که بتوانید میز و تجهیزات آزمایش را بچینید ببرید.


میز کوچک خود را در فاصله‌‌ای معین از خط پرتاب بگذارید. فاصله‌‌ی هشت فوت بین خط پرتاب و میز مناسب است. با یک تکه سنگ، چوب یا هر جسم دیگر خط پرتاب را علامت‌‌گذاری کنید.


 

 

روش کار:
اطمینان حاصل کنید که در بطری‌‌ها خوب بسته شده باشد. سه بطری را به صورت یک هرم پایدار در بیاورید؛ به این ترتیب که دو بطری را روی میز کنار هم بگذارید و بطری سوم را روی در این دو بطری قرار دهید. هرمی که ساختید چه میزان پایدار است؟
از خط پرتاب، توپ تنیس (یا توپ بیس‌‌بال) را به سمت هرم بطری‌‌ها پرتاب کنید. آیا توپ به بطری‌‌ها اصابت می‌‌کند؟ چند بطری در اثر پرتاب شما فرو می‌‌ریزد؟ توپ دقیقاً به کدام قسمت هرم برخورد می‌‌کند؟


هرم را بار دیگر به همان شکل روی میز درست کنید.


ده مرتبه به همین شکل توپ را به سمت هرم پرتاب کنید. سعی کنید در این دفعات توپ را یکسان پرتاب کنید و چند بار بطری خاصی را هدف قرار دهید. چند بطری در این پرتاب‌‌ها به زمین می‌‌افتد؟ آیا نحوه‌‌ی فرو ریختن هرم به اینکه توپ به کدام بطری برخورد می‌‌کند مرتبط است؟ اگر اینطور است برای ریختن کامل هرم کدام بطری را باید هدف قرار دهید؟


حال بطری بالایی در هرم را بردارید و آب داخل آن را خالی کنید. مجدداً هرم را تشکیل دهید و بطری خالی را در بالای هرم بگذارید. این هرم چه میزان پایدار است؟


مانند قبل، از خط پرتاب توپ را حداقل ده مرتبه به سمت هرم پرتاب کنید و هر بار مجدداً هرم را بسازید. در این مرحله نیز سعی کنید توپ را در تمام ده بار یک شکل پرتاب کنید و بطری‌‌های خاصی را هدف قرار دهید. چند بطری در این پرتاب‌‌ها پایین می‌‌افتد؟ آیا زدن توپ به بطری خاصی سبب ریختن همه‌‌ی بطری‌‌ها می‌‌شود؟


حال یکی از دو بطری پایینی هرم را بردارید و آب داخلش را خالی کنید. سپس هرم را طوری بسازید که دو بطری خالی در زیر و بطری پر از آب در بالای هرم قرار بگیرد. این هرم چقدر پایدار به نظر می‌‌رسد؟


مانند قبل، ده مرتبه توپ را از خط پرتاب به سمت هرم پرتاب کنید و هر بار هرم را مجدداً بسازید. در این مرحله هم سعی کنید توپ را در تمام ده مرتبه به یک شکل پرتاب کنید و بطری‌‌های خاصی را در هر چند پرتاب هدف قرار دهید. با این نحوه‌‌ی چیدن هرم، در پرتاب‌‌ها چند بطری پایین می‌‌افتد؟ آیا زدن توپ به بطری یا بطری‌‌های خاصی سبب ریختن کل هرم می‌‌شود؟


به طور کلی کدام چیدمان هرم منجر به بیشترین تعداد ریختن کامل هرم در اثر پرتاب توپ می‌‌شود؟ به بیان دیگر، کدام چیدمان موفق‌‌ترین نتایج را به همراه دارد؟ کدام چیدمان بدترین نتایج را حاصل می‌‌شود؟ برای ریختن کامل هرم کدام بطری‌‌ها باید هدف قرار بگیرند؟


 

آزمایش‌‌های تکمیلی:
می‌‌توانید یک بار دیگر این آزمایش را انجام دهید و در آن نتایج خود را به صورت کمّی به دست بیاورید. به این منظور، در آزمایش بر روی هر چیدمان خاص، اینکه توپ به کدام بطری اصابت کرده و چند بطری پایین ریخته‌‌اند را در هر پرتاب یادداشت کنید. با کمّی کردن نتایج خود می‌‌توانید میزان برتری یک چیدمان نسبت به دیگری را اندازه بگیرید. ضربه زدن به کدام بطری‌‌ها نتایج بهتری به همراه دارد؟


فاصله‌‌ی خط پرتاب تا هرم را افزایش و کاهش دهید. میزان فاصله از هرم چه تأثیری بر نتایج شما دارد؟


می‌‌توانید به جای بطری‌‌های آب از بلوک‌‌های چوبی استفاده کنید و آنها را به شکل‌‌های مختلف بچینید؛ برای مثال هر سه بلوک را روی هم قرار دهید. در این حالت کدام چیدمان راحت‌‌تر فرو می‌‌ریزد؟


سؤال: دراين دو تصوير، مرکز جرم و مرکز ثقل چه نقشي دارند؟ و آيا هردو يکي هستند؟

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:
آیا در حالتی که دو بطری خالی در پایین و یک بطری پر در بالای هرم قرار داشتند هرم راحت‌‌تر پایین ریخت؟ آیا بهترین حالت، پرتاب توپ به سمت بطری‌‌های پایینی بود؟
ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند مرکز جرم هرم اولی که ساختید درست در مرکز آن یعنی جایی است که بطری بالایی روی دو بطری زیرین خود قرار گرفته است. اما در این چیدمان، در حالتی که تمام بطری‌‌ها به اندازه‌‌ی یکسان آب داشته باشند، مرکز جرم پایین‌‌تر و به سمت دو بطری زیرین است چرا که دو بطری پایینی جرم بیشتری دارند و در واقع قسمت پایینی هرم جرم بیشتری دارد. بدین ترتیب مرکز جرم در قسمت پایینی هرم قرار می‌‌گیرد. در هرم دومی که ساختید مرکز جرم از حالت اول هم پایین‌‌تر می‌‌آید چرا که جرم قسمت پایینی بسیار بیشتر از جرم ناحیه‌‌ی بالایی هرم است. در هرم سوم نیز مرکز جرم در قسمت بالای آن، در نقطه‌‌ای میان بطری بالایی قرار دارد.


در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که هرم سوم که مرکز جرم بالاتری نسبت به دو هرم دیگر دارد ناپایدارتر و پایین ریختن کاملِ آن آسان‌‌تر است. به صورتی که با برخورد توپ به هر کدام از سه بطری، کل هرم پایین می‌‌ریزد. در مقابل، هرم دوم که مرکز جرم پایین‌‌تری نسبت به دو هرم دیگر دارد، سخت‌‌تر از همه فرو می‌‌ریزد. به طور کلی زدن توپ به نواحی پایینی بین دو بطری زیرین بهترین نتیجه را در ریختن هرم می‌‌دهد.

 

 

مرکز جرم لزوماً همان مرکز گراني يا ثقل نيست!

 


منبع:


The Mechanics of a Carnival Game


 

منابع مفيد:

 


مسابقه‌ي فيزيک


مرکز جرم


نحوه تعيين گرانيگاه


Center of Mass- WIKI


Center of Mass - HYPERPHYSICS


Center of Mass - high school

 

 

1394/1/16 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 پيدا کردن مرکز جرم با پرتاب توپ به بطری‌های آب
پيدا کردن مرکز جرم با پرتاب توپ به بطری‌های آبمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: مرکز جرم، تعادل، فیزیک، بازی
مشاهده‌ي علمي ۱۳۲

 

مقدمه:
آیا تا به حال در شهربازی یا مراکز تفریحی دیگر بازی‌‌هایی برای بردن عروسک و جوایز دیگر انجام داده‌‌اید؟ این بازی‌‌ها در ظاهر آسان هستند اما وقتی شروع به بازی می‌‌کنید متوجه سختی آن‌‌ها می‌‌شوید. چرا این بازی‌‌ها اینقدر دشوار هستند؟ آیا به دلیل کمبود مهارت ماست یا این بازی‌‌ها هرچقدر هم که مهارت داشته باشیم همین مقدار سخت خواهند بود؟ در این فعالیت علمی خواهید آموخت که چگونه با کمی دانش فیزیکی می‌‌توانید در بازی‌‌های پرتاب توپ به بطری‌‌ها و اجسام دیگر برنده شوید.


پیش‌‌زمینه:

چرا بازی‌‌هایی که بسیار ساده به نظر می‌‌رسند، مثل پرتاب توپ به دسته‌‌ای بطری که اگر در آن تمام بطری‌‌ها را با یک ضربه به زمین بیندازید برنده‌‌ی جایزه می‌‌شوید، در عمل اینقدر دشوار هستند؟ برای پاسخ به این سوال در این فعالیت علمی بازی پرتاب توپ به بطری‌‌ها را که به صورت هرم چیده شده‌‌اند و در آن باید با یک بار پرتاب توپ تمام هرم را به زمین بیندازید بررسی خواهیم کرد. برای کسب نتایج قابل قبول در این بازی لازم است به اینکه تغییر نحوه‌‌ی توزیع جرم چگونه بر تعادل یک جسم تأثیر می‌‌گذارد بیشتر فکر کنیم. برای مثال، ایستادن بر روی یک چوب موازنه در حالی که یک کوله‌‌پشتی سنگین را در جلوی بدن خود آویزان کرده‌‌اید آسان است. اما اگر همین کوله‌‌پشتی را در پشت خود بیندازید، حفظ تعادل روی چوب موازنه بسیار سخت‌‌تر خواهد بود.
 


چگونگی توزیع جرم در هر جسم روی مرکز جرم آن تأثیرگذار است؛ مرکز جرم معمولاً در قسمتی از جسم قرار دارد که بیشترین جرم در آنجا متمرکز شده است. این بدان معناست که اگر جرم یک جسم به طور یکنواخت در آن توزیع شده باشد، مرکز جرم در مرکز جسم واقع خواهد بود. و چنانچه توزیع جرم یکنواخت نباشد، مرکز جرم به سمت قسمت سنگین‌‌تر جابه‌‌جا می‌‌شود. بنابراین در یک هرم مرکز جرم بسیار پایین‌‌تر از مرکز هندسی آن قرار می‌‌گیرد، چرا که بیشتر جرم هرم در نیمه‌‌ی پایینی آن قرا

 

ر دارد.


 

مواد و وسایل مورد نیاز:

یک اتاق بسیار بزرگ یا فضای باز بیرون از خانه (به فضایی بزرگ نیاز دارید تا بتوانید توپ را بدون برخورد به کسی یا چیزی پرتاب کنید.)
یک میز کوچک
یک تکه چوب، سنگ یا هر جسم مشابه برای علامت‌‌گذاری خط پرتاب
یک توپ تنیس یا بیس‌‌بال
سه بطری آب پلاستیکی هم شکل و هم اندازه (دقت کنید که باید بتوانید این سه بطری را به صورت یک هرم بچینید.)
رنگ خوراکی (اختیاری)

 


آماده‌‌سازی:

داخل تمام بطری‌‌ها به مقدار مساوی آب بریزید.


اگر دوست دارید می‌‌توانید برچسب روی بطری‌‌ها را بکنید و به آب داخل‌‌شان کمی رنگ خوراکی اضافه کنید تا بطری‌‌ها رنگی شوند و آزمایش جذاب‌‌تر شود. در این صورت حتماً آزمایش را در جایی انجام دهید که اگر آب رنگی داخل بطری‌‌ها در جایی ریخت مشکلی پیش نیاید. بهتر است آزمایش خود را در این حالت بیرون از منزل انجام دهید.


وسایل آزمایش را به اتاقی بسیار بزرگ یا بیرون از منزل در جایی که بتوانید میز و تجهیزات آزمایش را بچینید ببرید.


میز کوچک خود را در فاصله‌‌ای معین از خط پرتاب بگذارید. فاصله‌‌ی هشت فوت بین خط پرتاب و میز مناسب است. با یک تکه سنگ، چوب یا هر جسم دیگر خط پرتاب را علامت‌‌گذاری کنید.


 

 

روش کار:
اطمینان حاصل کنید که در بطری‌‌ها خوب بسته شده باشد. سه بطری را به صورت یک هرم پایدار در بیاورید؛ به این ترتیب که دو بطری را روی میز کنار هم بگذارید و بطری سوم را روی در این دو بطری قرار دهید. هرمی که ساختید چه میزان پایدار است؟
از خط پرتاب، توپ تنیس (یا توپ بیس‌‌بال) را به سمت هرم بطری‌‌ها پرتاب کنید. آیا توپ به بطری‌‌ها اصابت می‌‌کند؟ چند بطری در اثر پرتاب شما فرو می‌‌ریزد؟ توپ دقیقاً به کدام قسمت هرم برخورد می‌‌کند؟


هرم را بار دیگر به همان شکل روی میز درست کنید.


ده مرتبه به همین شکل توپ را به سمت هرم پرتاب کنید. سعی کنید در این دفعات توپ را یکسان پرتاب کنید و چند بار بطری خاصی را هدف قرار دهید. چند بطری در این پرتاب‌‌ها به زمین می‌‌افتد؟ آیا نحوه‌‌ی فرو ریختن هرم به اینکه توپ به کدام بطری برخورد می‌‌کند مرتبط است؟ اگر اینطور است برای ریختن کامل هرم کدام بطری را باید هدف قرار دهید؟


حال بطری بالایی در هرم را بردارید و آب داخل آن را خالی کنید. مجدداً هرم را تشکیل دهید و بطری خالی را در بالای هرم بگذارید. این هرم چه میزان پایدار است؟


مانند قبل، از خط پرتاب توپ را حداقل ده مرتبه به سمت هرم پرتاب کنید و هر بار مجدداً هرم را بسازید. در این مرحله نیز سعی کنید توپ را در تمام ده بار یک شکل پرتاب کنید و بطری‌‌های خاصی را هدف قرار دهید. چند بطری در این پرتاب‌‌ها پایین می‌‌افتد؟ آیا زدن توپ به بطری خاصی سبب ریختن همه‌‌ی بطری‌‌ها می‌‌شود؟


حال یکی از دو بطری پایینی هرم را بردارید و آب داخلش را خالی کنید. سپس هرم را طوری بسازید که دو بطری خالی در زیر و بطری پر از آب در بالای هرم قرار بگیرد. این هرم چقدر پایدار به نظر می‌‌رسد؟


مانند قبل، ده مرتبه توپ را از خط پرتاب به سمت هرم پرتاب کنید و هر بار هرم را مجدداً بسازید. در این مرحله هم سعی کنید توپ را در تمام ده مرتبه به یک شکل پرتاب کنید و بطری‌‌های خاصی را در هر چند پرتاب هدف قرار دهید. با این نحوه‌‌ی چیدن هرم، در پرتاب‌‌ها چند بطری پایین می‌‌افتد؟ آیا زدن توپ به بطری یا بطری‌‌های خاصی سبب ریختن کل هرم می‌‌شود؟


به طور کلی کدام چیدمان هرم منجر به بیشترین تعداد ریختن کامل هرم در اثر پرتاب توپ می‌‌شود؟ به بیان دیگر، کدام چیدمان موفق‌‌ترین نتایج را به همراه دارد؟ کدام چیدمان بدترین نتایج را حاصل می‌‌شود؟ برای ریختن کامل هرم کدام بطری‌‌ها باید هدف قرار بگیرند؟


 

آزمایش‌‌های تکمیلی:
می‌‌توانید یک بار دیگر این آزمایش را انجام دهید و در آن نتایج خود را به صورت کمّی به دست بیاورید. به این منظور، در آزمایش بر روی هر چیدمان خاص، اینکه توپ به کدام بطری اصابت کرده و چند بطری پایین ریخته‌‌اند را در هر پرتاب یادداشت کنید. با کمّی کردن نتایج خود می‌‌توانید میزان برتری یک چیدمان نسبت به دیگری را اندازه بگیرید. ضربه زدن به کدام بطری‌‌ها نتایج بهتری به همراه دارد؟


فاصله‌‌ی خط پرتاب تا هرم را افزایش و کاهش دهید. میزان فاصله از هرم چه تأثیری بر نتایج شما دارد؟


می‌‌توانید به جای بطری‌‌های آب از بلوک‌‌های چوبی استفاده کنید و آنها را به شکل‌‌های مختلف بچینید؛ برای مثال هر سه بلوک را روی هم قرار دهید. در این حالت کدام چیدمان راحت‌‌تر فرو می‌‌ریزد؟


سؤال: دراين دو تصوير، مرکز جرم و مرکز ثقل چه نقشي دارند؟ و آيا هردو يکي هستند؟

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:
آیا در حالتی که دو بطری خالی در پایین و یک بطری پر در بالای هرم قرار داشتند هرم راحت‌‌تر پایین ریخت؟ آیا بهترین حالت، پرتاب توپ به سمت بطری‌‌های پایینی بود؟
ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند مرکز جرم هرم اولی که ساختید درست در مرکز آن یعنی جایی است که بطری بالایی روی دو بطری زیرین خود قرار گرفته است. اما در این چیدمان، در حالتی که تمام بطری‌‌ها به اندازه‌‌ی یکسان آب داشته باشند، مرکز جرم پایین‌‌تر و به سمت دو بطری زیرین است چرا که دو بطری پایینی جرم بیشتری دارند و در واقع قسمت پایینی هرم جرم بیشتری دارد. بدین ترتیب مرکز جرم در قسمت پایینی هرم قرار می‌‌گیرد. در هرم دومی که ساختید مرکز جرم از حالت اول هم پایین‌‌تر می‌‌آید چرا که جرم قسمت پایینی بسیار بیشتر از جرم ناحیه‌‌ی بالایی هرم است. در هرم سوم نیز مرکز جرم در قسمت بالای آن، در نقطه‌‌ای میان بطری بالایی قرار دارد.


در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که هرم سوم که مرکز جرم بالاتری نسبت به دو هرم دیگر دارد ناپایدارتر و پایین ریختن کاملِ آن آسان‌‌تر است. به صورتی که با برخورد توپ به هر کدام از سه بطری، کل هرم پایین می‌‌ریزد. در مقابل، هرم دوم که مرکز جرم پایین‌‌تری نسبت به دو هرم دیگر دارد، سخت‌‌تر از همه فرو می‌‌ریزد. به طور کلی زدن توپ به نواحی پایینی بین دو بطری زیرین بهترین نتیجه را در ریختن هرم می‌‌دهد.

 

 

مرکز جرم لزوماً همان مرکز گراني يا ثقل نيست!

 


منبع:


The Mechanics of a Carnival Game


 

منابع مفيد:

 


مسابقه‌ي فيزيک


مرکز جرم


نحوه تعيين گرانيگاه


Center of Mass- WIKI


Center of Mass - HYPERPHYSICS


Center of Mass - high school

 

 

1394/1/16 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content