XMod
 نت‌های موسیقی و نی
نت‌های موسیقی و نیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: صدا، موسیقی، فیزیک، موج، فرکانس
مشاهده‌ي علمي ۱۳۳


 


مقدمه:

 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آلات موسیقی چگونه این صداهای زیبا را تولید می‌کنند؟ دلیل آن کاملاً علمی است. برای ایجاد هر نت موسیقی، ساز باید یک موج صوتی با اندازه‌ی خاص تولید کند. با این اوصاف هر صدایی که از سازهای مختلف می‌شنوید مجموعه‌ای از موج‌های یکسان هستند که از طریق هوا به گوش شما می­رسند. البته اکثر سازها قادر به تولید نت‌های مختلف بسیاری (در واقع طول موج‌های با اندازه‌ی متفاوت) هستند. درمورد سازهای فراوانی این کار را می­توان از طریق تغییر طول قسمتی از ساز مانند سیم‌های داخل یک پیانو یا گیتار، یا ستون هوای قابل تنظیم ترومبون انجام داد. در این فعالیت علمی شما با استفاده از نی‌های آشامیدنی یک ساز خواهید ساخت و بررسی خواهید کرد که چگونه تغییر طول نی‌ها بر نتی که ساز ایجاد می‌کند تأثیرگذار است.


پیش‌زمینه:

 

صوت توسط ارتعاشات به وجود می‌آید؛ این ارتعاشات مولکول‌های هوا را تحت کشش و فشار قرار می‌دهند. فشارها سبب تراکم محلی مولکول‌های هوا (افزایش فشار) و کشش‌ها سبب انبساط هوا (کاهش فشار) می‌شوند. این انبساط و انقباض‌ها به سرعت از منبع اصلی به صورت یک موج در هوا منتقل می­شوند و تولید صوت می‌کنند. صوت یک موج است، یعنی الگویی از تغییرات فشار در مولکول‌های هوا.

 

 


در یک موج صوتی فرکانس موج در صدایی که فرد می‌شنود تأثیرگذار است. هرچه فرکانس بیشتر باشد صوت شنیده شده در محدوده‌ی بالاتری قرار می‌گیرد. اما فرکانس چیست؟ فرکانس یک موج، بیان کننده‌ی تعداد سیکل‌هایی از موج است که در طول زمان مشخصی رخ می‌دهد. واحد آن هرتز (Hz) است، یعنی تعداد سیکل‌ها در ثانیه. به طور میانگین محدوده‌ی فرکانس شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است.
در یک ساز زهی مانند گیتار یا پیانو با ضربه خوردن به سیم یک موج ایستاده تولید می‌شود. این ارتعاشات نیز به قسمتی از ساز منتقل می‌شود که آن را تقویت می‌کند



مواد و وسایل مورد نیاز:


حداقل دو عدد نی آشامیدنی پلاستیکی یا کاغذی
قیچی
پیانو، ارگ یا هر ساز دیگر که قادر به تولید نت‌های اصلی باشد. (اختیاری)

 

آماده‌سازی:
یکی از نی‌های آشامیدنی را با قیچی از وسط ببرید. به نظر شما طول‌های مختلف نی چه تأثیری بر صوتی که این نی‌ها تولید می‌کنند دارد؟
یکی از نی‌ها را بردارید و حدود یک اینچ از یک سر آن را مسطح کنید. برای این کار می‌توانید از دندان یا ناخن خود استفاده کنید.
حال با قیچی دو قسمت کوچک در دو گوشه‌ی قسمت مسطح شده‌ی نی ببرید. با این کار انتهای نی در حالت مسطح شبیه یک V برعکس است، با این تفاوت که سر آن نوک تیز نیست (یعنی قسمت بالای آن یک تکه‌ی کوچک بریده نشده دارد).
همین کار را با نی دوم انجام دهید تا در نهایت دو عدد نی با سر مسطح V شکل داشته باشید.

 


روش کار:

قسمت انتهایی بریده شده‌ی نی بلندتر را داخل دهان خود ببرید. طوری آن را در دهانتان بگذارید که قسمت بریده شده فقط کمی داخل و عقب‌تر از لب‌هایتان باشد. سپس لب‌های خود را به سمت داخل ببرید و فشار کمی به نی وارد کنید. به نظر شما چه لزومی دارد که به نی فشار وارد کنید؟


داخل نی بدمید. چه صدایی می‌شنوید؟ قسمت‌های بریده شده‌ی انتهای نی باید مرتعش شوند و صدایی تولید کنند. ممکن است برای تولید صدایی مناسب لازم باشد نی را در دهان خود کمی بچرخانید تا موقعیتی خوب پیدا کند. برای تولید یک صدای ثابت و خاص نیاز به تمرین خواهید داشت.


حال به همان شکل داخل نی کوتاه بدمید. این بار چه صدایی می‌شنوید؟ صدای تولید شده چه تفاوتی با قبل دارد؟ این بار نیز ممکن است برای تولید یک صدای ثابت و خاص نیاز به تمرین داشته باشید.

 


آزمایش‌های تکمیلی:


اگر پیانو، ارگ یا ساز دیگری دارید، می‌توانید نت‌های تولید شده با نی‌ها را با نت‌های سازی که دارید مقایسه کنید. آیا می-توانید با این کار تشخیص دهید که چه نتی با نی تولید کرده‌اید؟ نت تولید شده توسط نی کوتاه‌تر چه تفاوتی با نت نی بلندتر دارد؟


می‌توانید این آزمایش را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید و این بار هشت عدد نی را طوری ببرید که هر کدام یکی از نت‌های اصلی را تولید کند.


ساخت سازهای دیگر نیز آسان است. شما می‌توانید با استفاده از بطری‌های نوشابه که هر کدام مقدار خاصی آب دارند نت‌های مختلفی را با فوت کردن بر روی در این بطری‌ها تولید کنید. همچنین می‌توانید فنجان‌های کوچک را با مقادیر مختلف آب پر کنید و سپس با انگشت تمیز و کمی مرطوب به لبه‌ی آنها ضربه بزنید تا ارتعاش‌های خاصی ایجاد شوند. نت تولید شده توسط این سازهای دست ساز با تغییر میزان آب داخل‌شان چگونه تغییر می‌کند؟ آیا می‌توانید با آنها آهنگی خاص را بنوازید؟

 

 


مشاهده و نتیجه‌گیری:


آیا نی کوتاه‌تر نت‌های بالاتری نسبت به نی بلند تولید می‌کند؟ صوتی که توسط نی تولید می‌شود وابسته به فرکانس موج صوتی است. هر چه فرکانس موج بیشتر باشد، صدای تولیدی در محدوده‌ی بالاتری قرار می‌گیرد. نی کوتاه موجی با فرکانس بالاتر نسبت به نی بلند تولید می‌کند و بدین ترتیب صدایی که از نی کوتاه تولید می‌شود در محدوده‌ی بالاتری قرار دارد.
در واقع به دلیل آن که طول نی کوتاه نصف نی بلند است، نی کوتاه فرکانسی دو برابر نی بلند تولید کرده است (بر اساس معادله‌ای ریاضیاتي که نشان می‌دهد فرکانس تولید شده در یک استوانه‌ی باز متأثر از طول استوانه است و طبق آن فرکانس برابر است با سرعت صوت (که باید ثابت باشد) تقسیم بر دو برابر طول استوانه). زمانی که فرکانس یک موج صوتی دو برابر فرکانس موج صوتی دیگر است، صداهای تولید شده یک اکتاو با هم فاصله دارند. برای مثال نت میانی C فرکانس ۲۶۲ هرتز و نت Cِ یک اکتاو بالاتر فرکانس ۵۲۴ هرتز دارد (دو برابر ۲۶۲). با این وجود احتمالاً با انجام این فعالیت علمی متوجه شده‌اید که برای تولید یک نت خاص نیاز به تمرین بسیار دارید.

 


منبع:

 

 Do-Re-Mi with Straws

 

منابع مفيد:

 

Physics Classroom - Wave and Sound
Note Frequencies

 

Air Column Resonance

فرکانس

زنگ تفريح فيزيک

 

صوت موسيقي


موج صوتي


تاريخچه‌ي صوت موسيقي

1394/1/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 نت‌های موسیقی و نی
نت‌های موسیقی و نیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: صدا، موسیقی، فیزیک، موج، فرکانس
مشاهده‌ي علمي ۱۳۳


 


مقدمه:

 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آلات موسیقی چگونه این صداهای زیبا را تولید می‌کنند؟ دلیل آن کاملاً علمی است. برای ایجاد هر نت موسیقی، ساز باید یک موج صوتی با اندازه‌ی خاص تولید کند. با این اوصاف هر صدایی که از سازهای مختلف می‌شنوید مجموعه‌ای از موج‌های یکسان هستند که از طریق هوا به گوش شما می­رسند. البته اکثر سازها قادر به تولید نت‌های مختلف بسیاری (در واقع طول موج‌های با اندازه‌ی متفاوت) هستند. درمورد سازهای فراوانی این کار را می­توان از طریق تغییر طول قسمتی از ساز مانند سیم‌های داخل یک پیانو یا گیتار، یا ستون هوای قابل تنظیم ترومبون انجام داد. در این فعالیت علمی شما با استفاده از نی‌های آشامیدنی یک ساز خواهید ساخت و بررسی خواهید کرد که چگونه تغییر طول نی‌ها بر نتی که ساز ایجاد می‌کند تأثیرگذار است.


پیش‌زمینه:

 

صوت توسط ارتعاشات به وجود می‌آید؛ این ارتعاشات مولکول‌های هوا را تحت کشش و فشار قرار می‌دهند. فشارها سبب تراکم محلی مولکول‌های هوا (افزایش فشار) و کشش‌ها سبب انبساط هوا (کاهش فشار) می‌شوند. این انبساط و انقباض‌ها به سرعت از منبع اصلی به صورت یک موج در هوا منتقل می­شوند و تولید صوت می‌کنند. صوت یک موج است، یعنی الگویی از تغییرات فشار در مولکول‌های هوا.

 

 


در یک موج صوتی فرکانس موج در صدایی که فرد می‌شنود تأثیرگذار است. هرچه فرکانس بیشتر باشد صوت شنیده شده در محدوده‌ی بالاتری قرار می‌گیرد. اما فرکانس چیست؟ فرکانس یک موج، بیان کننده‌ی تعداد سیکل‌هایی از موج است که در طول زمان مشخصی رخ می‌دهد. واحد آن هرتز (Hz) است، یعنی تعداد سیکل‌ها در ثانیه. به طور میانگین محدوده‌ی فرکانس شنوایی انسان بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز است.
در یک ساز زهی مانند گیتار یا پیانو با ضربه خوردن به سیم یک موج ایستاده تولید می‌شود. این ارتعاشات نیز به قسمتی از ساز منتقل می‌شود که آن را تقویت می‌کند



مواد و وسایل مورد نیاز:


حداقل دو عدد نی آشامیدنی پلاستیکی یا کاغذی
قیچی
پیانو، ارگ یا هر ساز دیگر که قادر به تولید نت‌های اصلی باشد. (اختیاری)

 

آماده‌سازی:
یکی از نی‌های آشامیدنی را با قیچی از وسط ببرید. به نظر شما طول‌های مختلف نی چه تأثیری بر صوتی که این نی‌ها تولید می‌کنند دارد؟
یکی از نی‌ها را بردارید و حدود یک اینچ از یک سر آن را مسطح کنید. برای این کار می‌توانید از دندان یا ناخن خود استفاده کنید.
حال با قیچی دو قسمت کوچک در دو گوشه‌ی قسمت مسطح شده‌ی نی ببرید. با این کار انتهای نی در حالت مسطح شبیه یک V برعکس است، با این تفاوت که سر آن نوک تیز نیست (یعنی قسمت بالای آن یک تکه‌ی کوچک بریده نشده دارد).
همین کار را با نی دوم انجام دهید تا در نهایت دو عدد نی با سر مسطح V شکل داشته باشید.

 


روش کار:

قسمت انتهایی بریده شده‌ی نی بلندتر را داخل دهان خود ببرید. طوری آن را در دهانتان بگذارید که قسمت بریده شده فقط کمی داخل و عقب‌تر از لب‌هایتان باشد. سپس لب‌های خود را به سمت داخل ببرید و فشار کمی به نی وارد کنید. به نظر شما چه لزومی دارد که به نی فشار وارد کنید؟


داخل نی بدمید. چه صدایی می‌شنوید؟ قسمت‌های بریده شده‌ی انتهای نی باید مرتعش شوند و صدایی تولید کنند. ممکن است برای تولید صدایی مناسب لازم باشد نی را در دهان خود کمی بچرخانید تا موقعیتی خوب پیدا کند. برای تولید یک صدای ثابت و خاص نیاز به تمرین خواهید داشت.


حال به همان شکل داخل نی کوتاه بدمید. این بار چه صدایی می‌شنوید؟ صدای تولید شده چه تفاوتی با قبل دارد؟ این بار نیز ممکن است برای تولید یک صدای ثابت و خاص نیاز به تمرین داشته باشید.

 


آزمایش‌های تکمیلی:


اگر پیانو، ارگ یا ساز دیگری دارید، می‌توانید نت‌های تولید شده با نی‌ها را با نت‌های سازی که دارید مقایسه کنید. آیا می-توانید با این کار تشخیص دهید که چه نتی با نی تولید کرده‌اید؟ نت تولید شده توسط نی کوتاه‌تر چه تفاوتی با نت نی بلندتر دارد؟


می‌توانید این آزمایش را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید و این بار هشت عدد نی را طوری ببرید که هر کدام یکی از نت‌های اصلی را تولید کند.


ساخت سازهای دیگر نیز آسان است. شما می‌توانید با استفاده از بطری‌های نوشابه که هر کدام مقدار خاصی آب دارند نت‌های مختلفی را با فوت کردن بر روی در این بطری‌ها تولید کنید. همچنین می‌توانید فنجان‌های کوچک را با مقادیر مختلف آب پر کنید و سپس با انگشت تمیز و کمی مرطوب به لبه‌ی آنها ضربه بزنید تا ارتعاش‌های خاصی ایجاد شوند. نت تولید شده توسط این سازهای دست ساز با تغییر میزان آب داخل‌شان چگونه تغییر می‌کند؟ آیا می‌توانید با آنها آهنگی خاص را بنوازید؟

 

 


مشاهده و نتیجه‌گیری:


آیا نی کوتاه‌تر نت‌های بالاتری نسبت به نی بلند تولید می‌کند؟ صوتی که توسط نی تولید می‌شود وابسته به فرکانس موج صوتی است. هر چه فرکانس موج بیشتر باشد، صدای تولیدی در محدوده‌ی بالاتری قرار می‌گیرد. نی کوتاه موجی با فرکانس بالاتر نسبت به نی بلند تولید می‌کند و بدین ترتیب صدایی که از نی کوتاه تولید می‌شود در محدوده‌ی بالاتری قرار دارد.
در واقع به دلیل آن که طول نی کوتاه نصف نی بلند است، نی کوتاه فرکانسی دو برابر نی بلند تولید کرده است (بر اساس معادله‌ای ریاضیاتي که نشان می‌دهد فرکانس تولید شده در یک استوانه‌ی باز متأثر از طول استوانه است و طبق آن فرکانس برابر است با سرعت صوت (که باید ثابت باشد) تقسیم بر دو برابر طول استوانه). زمانی که فرکانس یک موج صوتی دو برابر فرکانس موج صوتی دیگر است، صداهای تولید شده یک اکتاو با هم فاصله دارند. برای مثال نت میانی C فرکانس ۲۶۲ هرتز و نت Cِ یک اکتاو بالاتر فرکانس ۵۲۴ هرتز دارد (دو برابر ۲۶۲). با این وجود احتمالاً با انجام این فعالیت علمی متوجه شده‌اید که برای تولید یک نت خاص نیاز به تمرین بسیار دارید.

 


منبع:

 

 Do-Re-Mi with Straws

 

منابع مفيد:

 

Physics Classroom - Wave and Sound
Note Frequencies

 

Air Column Resonance

فرکانس

زنگ تفريح فيزيک

 

صوت موسيقي


موج صوتي


تاريخچه‌ي صوت موسيقي

1394/1/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content