XMod
 مي‌زنم زمين هوا ميره؟
مي‌زنم زمين هوا ميره؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: انرژی، جاذبه‌ی زمین، فیزیک، ورزش
مشاهده‌ي علمي ۱۳۷

 

 

مقدمه:
بسکتبال رشته‌ی ورزشی سنگینی است. بازیکنان بسکتبال باید در حین دویدن در مناطق مختلف زمین توپ را نیز با مهارت دریبل کنند. سختی کار در نحوه‌ی برگشت توپ بسکتبال پس از برخورد با زمین است. زمانی که توپ به زمین برخورد می‌کند، در برگشت مقداری از تکانه‌ي خود را به دلیل تبدیل انرژی آن به انواعی دیگر از دست می‌دهد. این بدان معناست که برای نگه داشتن توپ در ارتفاعی خاص، بازیکن باید به طور مداوم به توپ انرژی وارد کند تا انرژی از دست رفته جبران شود. در این فعالیت علمی شما در مورد میزان ارتفاع توپ در برگشت از برخورد با سطوح مختلف در مقایسه با ارتفاعی که از آن پرتاب می‌شود تحقیق خواهید کرد. توپ بسکتبال با برخورد به چه سطحی بیشترین ارتفاع را در برگشت دارد؟ یک توپ بسکتبال بردارید و با انجام فعالیت زیر پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

 


پیش‌زمینه:
بسکتبال ورزشی بسیار سنگین است و قسمت مهمی از این سنگینی مربوط به دریبل کردن توپ است. دلیل آن چیست؟ زمانی که توپ بسکتبال به زمین می‌خورد (در حین اینکه در هوا حرکت می‌کند) مقداری از انرژی خود را به شکل دیگر تبدیل می‌کند. اگر بازیکنان مقدار لازم انرژی را به طور مداوم به توپ وارد نکنند، دریبل کردن توپ کاری غیر ممکن خواهد بود.
زمانی که یک توپ بسکتبال پرتاب می‌شود، دو نوع مختلف انرژی دارد: انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل. جسم به دلیل حرکت دارای انرژی جنبشی است. انرژی پتانسیل نیز انرژی ذخیره شده در جسم است، یعنی انرژی بالقوه‌ی آن برای حرکت، برای مثال به دلیل ارتفاع جسم از زمین. زمانی که توپ بسکتبال را در دستان خود نگه می‌دارید، مقداری انرژی پتانسیل دارد. اگر توپ بسکتبال را رها کنید، نیروی گرانش آن را به سمت پایین می‌کشد و در حین حرکت توپ به سمت پایین، انرژی پتانسیل آن به جنبشی تبدیل می‌شود. با برخورد توپ به زمین، بخشی از انرژی جنبشی آن تبدیل به صدا و گرما، بخشی از آن سبب تغییر جزیی در شکل توپ (صاف شدن آن) و بخشی دیگر نیز توسط سطح جذب می‌شود.


مواد و وسایل مورد نیاز:

حداقل دو سطح مختلف برای رها کردن توپ بسکتبال روی آنها، یکی با جنس سخت و دیگری با جنس نرم (برای مثال می-توانید در سطحی که روی آن فرش یا چمن است و یک زمین بسکتبال این فعالیت را انجام دهید. این سطوح باید صاف و بدون پستی و بلندی و در کنار دیوار یا یک سطح بزرگ عمودی باشند.)
متر اندازه‌گیری
نوار چسب
توپ بسکتبال
یک همراه برای کمک
دوربین فیلم‌برداری و یک کامپیوتر یا صفحه‌ی نمایش بزرگ برای مشاهده‌ی فیلمی که ضبط می‌کنید. (اختیاری)


آماده‌سازی:
دیوار یا سطح عمودی کنار محل آزمایش خود را طوری آماده کنید که بتوانید ارتفاع برگشت توپ بسکتبال را روی آن اندازه بگیرید. برای این کار با استفاده از یک متر اندازه‌گیری و نوار چسب از پایین به بالا هر هشت اینچ را روی دیوار علامت‌گذاری کنید و این کار را تا چهل اینچ ادامه دهید. به این ترتیب روی هر دیوار هشت علامت خواهید داشت.
اگر از دوربین فیلم‌برداری در آزمایش خود استفاده می‌کنید، از همراه خود بخواهید محل آن را طوری تنظیم کند که سطح آزمایش و تمام علامت‌های روی دیوار در دید دوربین قرار بگیرند. در زمان شروع آزمایش از همراه خود بخواهید دوربین را روشن کند و از آزمایش فیلم‌برداری کند.
اگر در آزمایش خود از دوربین فیلم‌برداری استفاده نمی‌کنید، از همراه خود بخواهید در جایی مستقر شود و میزان ارتفاع توپ بسکتبال در برگشت از هر برخورد به زمین را اندازه بگیرد.

 

 

روش کار:
توپ بسکتبال را طوری در دستانتان بگیرید که قسمت زیرین آن مطابق با بالاترین علامتی که روی دیوار زده‌اید باشد.
توپ را از آنجا رها کنید. (آن را پرتاب نکنید.)
اجازه دهید توپ پس از برخورد به زمین بالا بیاید و برای بار دوم به زمین بخورد. سپس آن را با دست بگیرید و اگر در حال فیلم‌برداری هستید ضبط فیلم را متوقف کنید. طبق نظر همراهتان توپ پس از اولین برخورد با زمین تا چه ارتفاعی بالا می‌آید؟
در همین شرایط توپ را چند مرتبه‌ی دیگر رها کنید تا مقداری میانگین از ارتفاع توپ در برگشت از برخورد اول داشته باشید.
این مراحل را روی سطوح دیگری که قصد دارید آزمایش کنید انجام دهید. توپ بسکتبال روی این سطوح در مقایسه با سطح اول پس از برخورد با زمین تا چه ارتفاعی بالا می‌آید؟ به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟

 

نکته:


اگر قصد دارید توپ را روی سطحی با دمای متفاوت (مثلاً سطحی بتُنی در هوای بسیار سرد) آزمایش کنید، سعی کنید کار خود را بسیار سریع انجام دهید تا دمای توپ تغییر نکند. تغییر دما در توپ می‌تواند در نحوه‌ی بالا آمدن آن پس از برخورد به زمین تأثیر بگذارد.
اگر از آزمایش خود فیلم‌برداری کرده‌اید، آن را تماشا کنید تا به طور دقیق ارتفاع توپ در برگشت از برخورد با سطوح مختلف را اندازه بگیرید.


 

 

آزمایش‌های تکمیلی:
می‌توانید نتایج آزمایش‌های خود را به صورت کمّی به دست بیاورید. برای این منظور باید ویدیوهای ضبط شده از آزمایش خود را به دقت در یک صفحه‌ی نمایش بزرگ مشاهده کنید تا ارتفاع دقیق توپ قبل از رها کردن و در برگشت از برخورد به زمین را اندازه بگیرید. همچنین می‌توانید از نتایج خود منحنی رسم کنید. توپ بسکتبال پس از برخورد با هر سطح چه میزان بالا می‌آید؟
مقداری از انرژی جنبشی توپ بسکتبال پس از برخورد به زمین و بالا آمدن به انواع دیگر انرژی تبدیل می‌شود. اما توپ بسکتبال قبل از تمام شدن انرژی جنبشی خود چند مرتبه می‌تواند به زمین برخورد کند و مجدداً بالا بیاید؟ همچنین اگر عواملی را در این آزمایش عوض کنید، مانند نوع سطحی که توپ با آن برخورد می‌کند و یا ارتفاعی که توپ از آن رها می‌شود، نتایج چه تغییری می‌کند؟ آزمایشی طراحی کنید تا در آن تعداد برگشت‌های توپ و تأثیر عوامل مختلف بر این تعداد را بررسی کنید.


مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا توپ بسکتبال پس از برخورد با سطح سخت در مقایسه با سطح نرم در برگشت بیشتر بالا می‌آید؟
یکی از عواملی که در برخورد توپ بسکتبال با زمین تأثیر دارد، نوع سطحی است که توپ به آن می‌خورد. زمانی که توپ بسکتبال به یک سطح برخورد می‌کند، مقداری از انرژی آن توسط سطح جذب می‌شود. برخی از سطوح مقدار بیشتری انرژی نسبت به سطوح دیگر جذب می‌کنند. (میزان انرژی جذب شده توسط هر سطح تعیین می‌کند که بازیکن باید چه مقدار انرژی به توپ وارد کند تا توپ به خوبی پس از برخورد به زمین بالا بیاید.) یک سطح سخت مانند سطح بتنی میزان کمتری انرژی در مقایسه با سطوح نرم مانند فرش یا چمن جذب می‌کند. هرچه انرژی جذب شده توسط سطح بیشتر باشد، میزان کمتری انرژی برای حرکت توپ باقی می‌ماند. به همین دلیل در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که زمانی که توپ بسکتبال را روی یک سطح سخت رها می‌کنید در برگشت بیشتر بالا می‌آید. (میزان کمتری انرژی از دست می‌دهد.) و اگر همین توپ را از همان ارتفاع روی یک سطح نرم رها کنید در برگشت ارتفاع کمتری خواهد داشت (انرژی بیشتری از دست می‌دهد.) برای مثال، بسته به نوع توپ بسکتبال و سطحی که آزمایش را روی آن انجام می‌دهید، باید مشاهده کرده باشید که توپ پس از برخورد با سطح نرم حدود ۱۵ اینچ بالا می‌آید و پس از برخورد با سطح سخت تا ۲۵ اینچ ارتفاع می‌گیرد.

 

 

 


 منبع:

 

 
Where Does a Basketball Bounce Best?


منابع مفيد:


Physics of dribbling a basketball


بسکتبال


انرژي جنبشي


گرانش زمين


ضربه آزاد


بخش فيزيک رشد

 

How to dirbble faster

 

1394/2/3 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مي‌زنم زمين هوا ميره؟
مي‌زنم زمين هوا ميره؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: انرژی، جاذبه‌ی زمین، فیزیک، ورزش
مشاهده‌ي علمي ۱۳۷

 

 

مقدمه:
بسکتبال رشته‌ی ورزشی سنگینی است. بازیکنان بسکتبال باید در حین دویدن در مناطق مختلف زمین توپ را نیز با مهارت دریبل کنند. سختی کار در نحوه‌ی برگشت توپ بسکتبال پس از برخورد با زمین است. زمانی که توپ به زمین برخورد می‌کند، در برگشت مقداری از تکانه‌ي خود را به دلیل تبدیل انرژی آن به انواعی دیگر از دست می‌دهد. این بدان معناست که برای نگه داشتن توپ در ارتفاعی خاص، بازیکن باید به طور مداوم به توپ انرژی وارد کند تا انرژی از دست رفته جبران شود. در این فعالیت علمی شما در مورد میزان ارتفاع توپ در برگشت از برخورد با سطوح مختلف در مقایسه با ارتفاعی که از آن پرتاب می‌شود تحقیق خواهید کرد. توپ بسکتبال با برخورد به چه سطحی بیشترین ارتفاع را در برگشت دارد؟ یک توپ بسکتبال بردارید و با انجام فعالیت زیر پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

 


پیش‌زمینه:
بسکتبال ورزشی بسیار سنگین است و قسمت مهمی از این سنگینی مربوط به دریبل کردن توپ است. دلیل آن چیست؟ زمانی که توپ بسکتبال به زمین می‌خورد (در حین اینکه در هوا حرکت می‌کند) مقداری از انرژی خود را به شکل دیگر تبدیل می‌کند. اگر بازیکنان مقدار لازم انرژی را به طور مداوم به توپ وارد نکنند، دریبل کردن توپ کاری غیر ممکن خواهد بود.
زمانی که یک توپ بسکتبال پرتاب می‌شود، دو نوع مختلف انرژی دارد: انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل. جسم به دلیل حرکت دارای انرژی جنبشی است. انرژی پتانسیل نیز انرژی ذخیره شده در جسم است، یعنی انرژی بالقوه‌ی آن برای حرکت، برای مثال به دلیل ارتفاع جسم از زمین. زمانی که توپ بسکتبال را در دستان خود نگه می‌دارید، مقداری انرژی پتانسیل دارد. اگر توپ بسکتبال را رها کنید، نیروی گرانش آن را به سمت پایین می‌کشد و در حین حرکت توپ به سمت پایین، انرژی پتانسیل آن به جنبشی تبدیل می‌شود. با برخورد توپ به زمین، بخشی از انرژی جنبشی آن تبدیل به صدا و گرما، بخشی از آن سبب تغییر جزیی در شکل توپ (صاف شدن آن) و بخشی دیگر نیز توسط سطح جذب می‌شود.


مواد و وسایل مورد نیاز:

حداقل دو سطح مختلف برای رها کردن توپ بسکتبال روی آنها، یکی با جنس سخت و دیگری با جنس نرم (برای مثال می-توانید در سطحی که روی آن فرش یا چمن است و یک زمین بسکتبال این فعالیت را انجام دهید. این سطوح باید صاف و بدون پستی و بلندی و در کنار دیوار یا یک سطح بزرگ عمودی باشند.)
متر اندازه‌گیری
نوار چسب
توپ بسکتبال
یک همراه برای کمک
دوربین فیلم‌برداری و یک کامپیوتر یا صفحه‌ی نمایش بزرگ برای مشاهده‌ی فیلمی که ضبط می‌کنید. (اختیاری)


آماده‌سازی:
دیوار یا سطح عمودی کنار محل آزمایش خود را طوری آماده کنید که بتوانید ارتفاع برگشت توپ بسکتبال را روی آن اندازه بگیرید. برای این کار با استفاده از یک متر اندازه‌گیری و نوار چسب از پایین به بالا هر هشت اینچ را روی دیوار علامت‌گذاری کنید و این کار را تا چهل اینچ ادامه دهید. به این ترتیب روی هر دیوار هشت علامت خواهید داشت.
اگر از دوربین فیلم‌برداری در آزمایش خود استفاده می‌کنید، از همراه خود بخواهید محل آن را طوری تنظیم کند که سطح آزمایش و تمام علامت‌های روی دیوار در دید دوربین قرار بگیرند. در زمان شروع آزمایش از همراه خود بخواهید دوربین را روشن کند و از آزمایش فیلم‌برداری کند.
اگر در آزمایش خود از دوربین فیلم‌برداری استفاده نمی‌کنید، از همراه خود بخواهید در جایی مستقر شود و میزان ارتفاع توپ بسکتبال در برگشت از هر برخورد به زمین را اندازه بگیرد.

 

 

روش کار:
توپ بسکتبال را طوری در دستانتان بگیرید که قسمت زیرین آن مطابق با بالاترین علامتی که روی دیوار زده‌اید باشد.
توپ را از آنجا رها کنید. (آن را پرتاب نکنید.)
اجازه دهید توپ پس از برخورد به زمین بالا بیاید و برای بار دوم به زمین بخورد. سپس آن را با دست بگیرید و اگر در حال فیلم‌برداری هستید ضبط فیلم را متوقف کنید. طبق نظر همراهتان توپ پس از اولین برخورد با زمین تا چه ارتفاعی بالا می‌آید؟
در همین شرایط توپ را چند مرتبه‌ی دیگر رها کنید تا مقداری میانگین از ارتفاع توپ در برگشت از برخورد اول داشته باشید.
این مراحل را روی سطوح دیگری که قصد دارید آزمایش کنید انجام دهید. توپ بسکتبال روی این سطوح در مقایسه با سطح اول پس از برخورد با زمین تا چه ارتفاعی بالا می‌آید؟ به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟

 

نکته:


اگر قصد دارید توپ را روی سطحی با دمای متفاوت (مثلاً سطحی بتُنی در هوای بسیار سرد) آزمایش کنید، سعی کنید کار خود را بسیار سریع انجام دهید تا دمای توپ تغییر نکند. تغییر دما در توپ می‌تواند در نحوه‌ی بالا آمدن آن پس از برخورد به زمین تأثیر بگذارد.
اگر از آزمایش خود فیلم‌برداری کرده‌اید، آن را تماشا کنید تا به طور دقیق ارتفاع توپ در برگشت از برخورد با سطوح مختلف را اندازه بگیرید.


 

 

آزمایش‌های تکمیلی:
می‌توانید نتایج آزمایش‌های خود را به صورت کمّی به دست بیاورید. برای این منظور باید ویدیوهای ضبط شده از آزمایش خود را به دقت در یک صفحه‌ی نمایش بزرگ مشاهده کنید تا ارتفاع دقیق توپ قبل از رها کردن و در برگشت از برخورد به زمین را اندازه بگیرید. همچنین می‌توانید از نتایج خود منحنی رسم کنید. توپ بسکتبال پس از برخورد با هر سطح چه میزان بالا می‌آید؟
مقداری از انرژی جنبشی توپ بسکتبال پس از برخورد به زمین و بالا آمدن به انواع دیگر انرژی تبدیل می‌شود. اما توپ بسکتبال قبل از تمام شدن انرژی جنبشی خود چند مرتبه می‌تواند به زمین برخورد کند و مجدداً بالا بیاید؟ همچنین اگر عواملی را در این آزمایش عوض کنید، مانند نوع سطحی که توپ با آن برخورد می‌کند و یا ارتفاعی که توپ از آن رها می‌شود، نتایج چه تغییری می‌کند؟ آزمایشی طراحی کنید تا در آن تعداد برگشت‌های توپ و تأثیر عوامل مختلف بر این تعداد را بررسی کنید.


مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا توپ بسکتبال پس از برخورد با سطح سخت در مقایسه با سطح نرم در برگشت بیشتر بالا می‌آید؟
یکی از عواملی که در برخورد توپ بسکتبال با زمین تأثیر دارد، نوع سطحی است که توپ به آن می‌خورد. زمانی که توپ بسکتبال به یک سطح برخورد می‌کند، مقداری از انرژی آن توسط سطح جذب می‌شود. برخی از سطوح مقدار بیشتری انرژی نسبت به سطوح دیگر جذب می‌کنند. (میزان انرژی جذب شده توسط هر سطح تعیین می‌کند که بازیکن باید چه مقدار انرژی به توپ وارد کند تا توپ به خوبی پس از برخورد به زمین بالا بیاید.) یک سطح سخت مانند سطح بتنی میزان کمتری انرژی در مقایسه با سطوح نرم مانند فرش یا چمن جذب می‌کند. هرچه انرژی جذب شده توسط سطح بیشتر باشد، میزان کمتری انرژی برای حرکت توپ باقی می‌ماند. به همین دلیل در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که زمانی که توپ بسکتبال را روی یک سطح سخت رها می‌کنید در برگشت بیشتر بالا می‌آید. (میزان کمتری انرژی از دست می‌دهد.) و اگر همین توپ را از همان ارتفاع روی یک سطح نرم رها کنید در برگشت ارتفاع کمتری خواهد داشت (انرژی بیشتری از دست می‌دهد.) برای مثال، بسته به نوع توپ بسکتبال و سطحی که آزمایش را روی آن انجام می‌دهید، باید مشاهده کرده باشید که توپ پس از برخورد با سطح نرم حدود ۱۵ اینچ بالا می‌آید و پس از برخورد با سطح سخت تا ۲۵ اینچ ارتفاع می‌گیرد.

 

 

 


 منبع:

 

 
Where Does a Basketball Bounce Best?


منابع مفيد:


Physics of dribbling a basketball


بسکتبال


انرژي جنبشي


گرانش زمين


ضربه آزاد


بخش فيزيک رشد

 

How to dirbble faster

 

1394/2/3 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content