XMod
 آیا اثر انگشت ارثی است؟
آیا اثر انگشت ارثی است؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: ژنتیک، وراثت، زیست‌شناسی، رشد، DNA
مشاهده‌ي علمي ۱۳۹

 

 


مقدمه:

آیا تا به حال کودکی را دیده‌اید که ظاهری بسیار شبیه با کودکی‌های پدر خود داشته باشد؟ ما اغلب می‌توانیم اعضای یک خانواده را به دلیل شباهت‌های ظاهری از جمله رنگ مو و ویژگی‌های صورت تشخیص دهیم. دلیل آن است که کودکان نیمی از DNA خود را از هر یک از والدین دریافت می‌کنند. اما اثر انگشت چطور، آیا آن هم ارثی است؟ از اثر انگشت برای شناسایی هویت افراد استفاده می‌شود. زیرا اثر انگشت هر شخص منحصر به اوست. اما افراد می‌توانند الگوهای اثر انگشت مشابهی داشته باشند. می‌توانید فعالیتی علمی با اعضای خانواده‌ی خود برای بررسی ارثی یا تصادفی بودن اثر انگشت انجام دهید. با انجام این فعالیت قادر به تشخیص اینکه اثر انگشتتان شبیه به والدین‌تان است یا خیر خواهید شد.


پیش‌زمینه:

انسان‌ها قبل از تولد صاحب اثر انگشتی منحصر به فرد می‌شوند. در طول هفته‌ی دهم تا بیست و چهارم از بارداری، برآمدگی‌هایی از طرح اثر انگشت روی بیرونی‌ترین لایه‌ی پوستی در نوک انگشتان جنین تشکیل می‌شود. الگویی که این برآمدگی‌ها بر روی انگشتان ایجاد می‌کنند به عنوان اثر انگشت شناخته می‌شود که طرحی ثابت است و با افزایش سن دچار تغییر نمی‌شود. بدین ترتیب هر فرد از کودکی تا بزرگسالی اثر انگشتی یکسان خواهد داشت. این الگوها با رشد فرد تغییر اندازه می‌دهند، اما شکل آنها هیچ تغییری نمی‌کند. (برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید اثر انگشت خود را با جوهر روی یک بادکنک بزنید. سپس بادکنک را باد کنید تا این مفهوم را مدل‌سازی کنید.)
از آنجا که هر فرد دارای اثر انگشت خاصی است که با گذشت زمان دچار تغییر نمی‌شود، از آن برای تشخیص هویت افراد استفاده می‌شود. برای مثال، پلیس از اثر انگشت برای تعیین اینکه آیا فردی خاص در صحنه‌ی جرم بوده است یا خیر بهره می‌برند.
با وجود اینکه تعداد، شکل و الگوی دقیق این خطوط برای هر فرد متفاوت است، اثر انگشت‌ها را می‌توان بر اساس نوع الگو به سه دسته‌ی کلی تقسیم کرد: کمانی، حلقه‌ای و مارپیچی


 


مواد و وسایل مورد نیاز:
پدر و مادر و فرزندان آنها (هر چه اعضای بیشتری از خانواده در آزمایش حضور داشته باشند بهتر است.)
ذره‌بین (اختیاری)


آماده‌سازی:
به طرح‌ها و تصاویر زیادی از سه دسته‌ی اصلی اثر انگشت، یعنی کمانی، حلقه‌ای و مارپیچی با دقت نگاه کنید. در الگوی حلقه-ای، خطوط از هر دو طرف وارد می‌شوند، انحنا پیدا می‌کنند و سپس معمولاً از همان سمتی که وارد شده‌اند خارج می‌شوند. در الگوی مارپیچی، خطوط اغلب به شکل دایره‌ای هستند. در الگوی کمانی خطوط از یک سمت وارد می‌شوند، در وسط کمی بالا می‌روند و به طور معمول از سمت دیگر خارج می‌شوند.
با این سه الگوی اصلی به خوبی آشنا شوید تا بتوانید با دیدن هر اثر انگشت به سرعت نوع آن را تشخیص دهید. توجه کنید که برخی از اثر انگشت‌ها تفاوت‌هایی با این سه الگوی اصلی دارند اما در همین گروه‌ها قرار می‌گیرند. برای مثال ممکن است در یک الگوی کمانی خطوط در وسط به شکل تیزتری بالا بروند.

 

 

 

روش کار:
اعضای خانواده را دور هم جمع کنید تا بتوانید اثر انگشت آنها را مورد بررسی قرار دهید.
به انگشت اشاره‌ی دست راست هر کدام از اعضای خانواده به طور جداگانه نگاه کنید. با نگاه کردن به اثر انگشت آنها سعی کنید الگوی آن یعنی حلقه‌ای، کمانی، یا مارپیچی را تشخیص دهید. می‌توانید برای دقت بیشتر از یک ذره‌بین جهت بررسی اثر انگشت‌ها استفاده کنید. اعضای خانواده دارای چه نوع الگوی اثر انگشتی هستند؟
به طور کلی آیا اثر انگشت ارثی به نظر می‌رسد؟ به بیان دیگر آیا خواهران و برادران الگوی اثر انگشت یکسانی دارند؟ آیا الگوی اثر انگشت فرزندان شبیه به الگوی پدر و مادرشان است؟

 

 


آزمایش‌های تکمیلی:


این فعالیت را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید و این بار سعی کنید اثر انگشت افراد بسیار بیشتری را بررسی کنید تا بتوانید نتیجه‌ای بهتر در مورد ارثی بودن الگوی اثر انگشت در افراد به دست بیاورید. سعی کنید حداقل پانزده جفت از افراد دارای ارتباط فامیلی (مانند خواهر و برادر) و پانزده جفت از افراد بدون ارتباط فامیلی را برای آزمایش جمع کنید. درصد دفعاتی که یک جفت از افراد الگوی اثر انگشت یکسان دارند را با هم مقایسه کنید. این درصد برای افراد با ارتباط فامیلی و افراد بدون ارتباط فامیلی یکسان است یا متفاوت؟ درصد کدام بیشتر است؟ این نتایج چه چیزی در مورد ارثی بودن اثر انگشت بیان می‌کند؟
این بررسی را روی افراد بیشتری (با ارتباط فامیلی و بدون ارتباط فامیلی) انجام دهید. آیا برخی از الگوها بیشتر از الگوهای دیگر در افراد مشاهده می‌شود؟
انگشت‌های پا نیز دارای طرح هستند. آیا طرح روی انگشت‌های پا نیز مانند انگشت‌های دست است و از همان قوانین پیروی می‌کند؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا نمونه‌هایی از ارثی بودن الگوی اثر انگشت در بررسی‌های خود مشاهده نمودید؟
یک مولفه‌ی وراثتی در الگوهای اثر انگشت وجود دارد، اما ژنتیک چگونگی به ارث رسیدن آنها بسیار پیچیده است. اثر انگشت همچنین تحت تأثیر محیطی است که جنین در آن رشد می‌کند. به همین دلیل ممکن است نمونه‌هایی از ارثی بودن الگوی اثر انگشت را در بررسی‌های خود مشاهده کرده باشید. (برای مثال دختر یا پسری که الگوی اثر انگشت یکسان با پدرش دارد.) اما ممکن است این اتفاق در مورد تمام افرادی که رابطه‌ی نزدیک خانوادگی دارند اتفاق نیفتد. برای بررسی بهتر موضوع لازم است الگوی اثر انگشت‌ها را در ابعاد بزرگتر و تعداد بیشتر مورد مطالعه قرار دهید، همانطور که در قسمت اول آزمایش‌های تکمیلی توضیح داده شد. از آنجا که اثر انگشت هر فرد مختص به اوست و هیچ دو انسانی حتی دو قلوها که DNA مشابه دارند اثر انگشت یکسانی ندارند، می‌توان استنباط کرد که اثر انگشت به طور کامل توسط عوامل ژنتیکی و وراثتی کنترل نمی‌شود.

 

 


 

براي اولين بار در لهستان انگشت نگاري موقع گرفتن پول از خودپردازها و خودگيرنده‌ها اجرايي شد.

 


منبع:

 
Are Fingerprint Patterns Inherited?

 

 

منابع مفيد:

 

اثر انگشت-ويکيپديا

 


Are one's fingerprints similar to those of his or her parents in any discernable way?

 

مشاهده‌ي DNA

 

انگشت نگاري

 

سلول‌هاي بنيادي-۱

 

سلول‌هاي بنيادي -۲

 


بخش زيست فعاليت‌هاي علمي رشد


ساختمان DNA

1394/2/12 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 آیا اثر انگشت ارثی است؟
آیا اثر انگشت ارثی است؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: ژنتیک، وراثت، زیست‌شناسی، رشد، DNA
مشاهده‌ي علمي ۱۳۹

 

 


مقدمه:

آیا تا به حال کودکی را دیده‌اید که ظاهری بسیار شبیه با کودکی‌های پدر خود داشته باشد؟ ما اغلب می‌توانیم اعضای یک خانواده را به دلیل شباهت‌های ظاهری از جمله رنگ مو و ویژگی‌های صورت تشخیص دهیم. دلیل آن است که کودکان نیمی از DNA خود را از هر یک از والدین دریافت می‌کنند. اما اثر انگشت چطور، آیا آن هم ارثی است؟ از اثر انگشت برای شناسایی هویت افراد استفاده می‌شود. زیرا اثر انگشت هر شخص منحصر به اوست. اما افراد می‌توانند الگوهای اثر انگشت مشابهی داشته باشند. می‌توانید فعالیتی علمی با اعضای خانواده‌ی خود برای بررسی ارثی یا تصادفی بودن اثر انگشت انجام دهید. با انجام این فعالیت قادر به تشخیص اینکه اثر انگشتتان شبیه به والدین‌تان است یا خیر خواهید شد.


پیش‌زمینه:

انسان‌ها قبل از تولد صاحب اثر انگشتی منحصر به فرد می‌شوند. در طول هفته‌ی دهم تا بیست و چهارم از بارداری، برآمدگی‌هایی از طرح اثر انگشت روی بیرونی‌ترین لایه‌ی پوستی در نوک انگشتان جنین تشکیل می‌شود. الگویی که این برآمدگی‌ها بر روی انگشتان ایجاد می‌کنند به عنوان اثر انگشت شناخته می‌شود که طرحی ثابت است و با افزایش سن دچار تغییر نمی‌شود. بدین ترتیب هر فرد از کودکی تا بزرگسالی اثر انگشتی یکسان خواهد داشت. این الگوها با رشد فرد تغییر اندازه می‌دهند، اما شکل آنها هیچ تغییری نمی‌کند. (برای درک بهتر این موضوع، می‌توانید اثر انگشت خود را با جوهر روی یک بادکنک بزنید. سپس بادکنک را باد کنید تا این مفهوم را مدل‌سازی کنید.)
از آنجا که هر فرد دارای اثر انگشت خاصی است که با گذشت زمان دچار تغییر نمی‌شود، از آن برای تشخیص هویت افراد استفاده می‌شود. برای مثال، پلیس از اثر انگشت برای تعیین اینکه آیا فردی خاص در صحنه‌ی جرم بوده است یا خیر بهره می‌برند.
با وجود اینکه تعداد، شکل و الگوی دقیق این خطوط برای هر فرد متفاوت است، اثر انگشت‌ها را می‌توان بر اساس نوع الگو به سه دسته‌ی کلی تقسیم کرد: کمانی، حلقه‌ای و مارپیچی


 


مواد و وسایل مورد نیاز:
پدر و مادر و فرزندان آنها (هر چه اعضای بیشتری از خانواده در آزمایش حضور داشته باشند بهتر است.)
ذره‌بین (اختیاری)


آماده‌سازی:
به طرح‌ها و تصاویر زیادی از سه دسته‌ی اصلی اثر انگشت، یعنی کمانی، حلقه‌ای و مارپیچی با دقت نگاه کنید. در الگوی حلقه-ای، خطوط از هر دو طرف وارد می‌شوند، انحنا پیدا می‌کنند و سپس معمولاً از همان سمتی که وارد شده‌اند خارج می‌شوند. در الگوی مارپیچی، خطوط اغلب به شکل دایره‌ای هستند. در الگوی کمانی خطوط از یک سمت وارد می‌شوند، در وسط کمی بالا می‌روند و به طور معمول از سمت دیگر خارج می‌شوند.
با این سه الگوی اصلی به خوبی آشنا شوید تا بتوانید با دیدن هر اثر انگشت به سرعت نوع آن را تشخیص دهید. توجه کنید که برخی از اثر انگشت‌ها تفاوت‌هایی با این سه الگوی اصلی دارند اما در همین گروه‌ها قرار می‌گیرند. برای مثال ممکن است در یک الگوی کمانی خطوط در وسط به شکل تیزتری بالا بروند.

 

 

 

روش کار:
اعضای خانواده را دور هم جمع کنید تا بتوانید اثر انگشت آنها را مورد بررسی قرار دهید.
به انگشت اشاره‌ی دست راست هر کدام از اعضای خانواده به طور جداگانه نگاه کنید. با نگاه کردن به اثر انگشت آنها سعی کنید الگوی آن یعنی حلقه‌ای، کمانی، یا مارپیچی را تشخیص دهید. می‌توانید برای دقت بیشتر از یک ذره‌بین جهت بررسی اثر انگشت‌ها استفاده کنید. اعضای خانواده دارای چه نوع الگوی اثر انگشتی هستند؟
به طور کلی آیا اثر انگشت ارثی به نظر می‌رسد؟ به بیان دیگر آیا خواهران و برادران الگوی اثر انگشت یکسانی دارند؟ آیا الگوی اثر انگشت فرزندان شبیه به الگوی پدر و مادرشان است؟

 

 


آزمایش‌های تکمیلی:


این فعالیت را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید و این بار سعی کنید اثر انگشت افراد بسیار بیشتری را بررسی کنید تا بتوانید نتیجه‌ای بهتر در مورد ارثی بودن الگوی اثر انگشت در افراد به دست بیاورید. سعی کنید حداقل پانزده جفت از افراد دارای ارتباط فامیلی (مانند خواهر و برادر) و پانزده جفت از افراد بدون ارتباط فامیلی را برای آزمایش جمع کنید. درصد دفعاتی که یک جفت از افراد الگوی اثر انگشت یکسان دارند را با هم مقایسه کنید. این درصد برای افراد با ارتباط فامیلی و افراد بدون ارتباط فامیلی یکسان است یا متفاوت؟ درصد کدام بیشتر است؟ این نتایج چه چیزی در مورد ارثی بودن اثر انگشت بیان می‌کند؟
این بررسی را روی افراد بیشتری (با ارتباط فامیلی و بدون ارتباط فامیلی) انجام دهید. آیا برخی از الگوها بیشتر از الگوهای دیگر در افراد مشاهده می‌شود؟
انگشت‌های پا نیز دارای طرح هستند. آیا طرح روی انگشت‌های پا نیز مانند انگشت‌های دست است و از همان قوانین پیروی می‌کند؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا نمونه‌هایی از ارثی بودن الگوی اثر انگشت در بررسی‌های خود مشاهده نمودید؟
یک مولفه‌ی وراثتی در الگوهای اثر انگشت وجود دارد، اما ژنتیک چگونگی به ارث رسیدن آنها بسیار پیچیده است. اثر انگشت همچنین تحت تأثیر محیطی است که جنین در آن رشد می‌کند. به همین دلیل ممکن است نمونه‌هایی از ارثی بودن الگوی اثر انگشت را در بررسی‌های خود مشاهده کرده باشید. (برای مثال دختر یا پسری که الگوی اثر انگشت یکسان با پدرش دارد.) اما ممکن است این اتفاق در مورد تمام افرادی که رابطه‌ی نزدیک خانوادگی دارند اتفاق نیفتد. برای بررسی بهتر موضوع لازم است الگوی اثر انگشت‌ها را در ابعاد بزرگتر و تعداد بیشتر مورد مطالعه قرار دهید، همانطور که در قسمت اول آزمایش‌های تکمیلی توضیح داده شد. از آنجا که اثر انگشت هر فرد مختص به اوست و هیچ دو انسانی حتی دو قلوها که DNA مشابه دارند اثر انگشت یکسانی ندارند، می‌توان استنباط کرد که اثر انگشت به طور کامل توسط عوامل ژنتیکی و وراثتی کنترل نمی‌شود.

 

 


 

براي اولين بار در لهستان انگشت نگاري موقع گرفتن پول از خودپردازها و خودگيرنده‌ها اجرايي شد.

 


منبع:

 
Are Fingerprint Patterns Inherited?

 

 

منابع مفيد:

 

اثر انگشت-ويکيپديا

 


Are one's fingerprints similar to those of his or her parents in any discernable way?

 

مشاهده‌ي DNA

 

انگشت نگاري

 

سلول‌هاي بنيادي-۱

 

سلول‌هاي بنيادي -۲

 


بخش زيست فعاليت‌هاي علمي رشد


ساختمان DNA

1394/2/12 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content