XMod
 انقباض و انبساط گازها در اثر تغییر دما
انقباض و انبساط گازها در اثر تغییر دمامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: شیمی، حالت ماده، گاز، انرژی، دما
مشاهده‌ي علمي ۱۳۸

 

 

مقدمه:
آیا تا به حال به پف داخل مواد غذایی مانند نان و کیک دقت کرده‌‌اید؟ این پُف به دلیل انبساط گازها به وجود می‌‌آید. گازها در همه جا از آشپزخانه‌‌ی منزل‌‌تان تا کُل جهان هستی وجود دارند. در این فعالیت علمی شما مقداری گاز را داخل یک محفظه‌‌ی قابل انبساط یعنی بادکنک بررسی خواهید کرد و تأثیر دما بر نحوه‌‌ی انبساط و انقباض گازها را آزمایش می‌‌کنید.

 

 

پیش‌‌زمینه:
همه چیز در جهان اطراف ما از ماده تشکیل شده است، از جمله یک بادکنک و آنچه که داخلش است.
ماده در چهار حالت یا فاز از کمترین سطح انرژی تا بیشترین در جهان وجود دارد. این چهار فاز شامل جامد، مایع، گاز و پلاسما هستند. گازها از جمله هوا یا هلیومی که داخل بادکنک است، به شکل محیطی که در آن هستند درمی‌‌آیند. مولکول‌‌های گاز در فضایی که قرار دارند پخش می‌‌شوند تا تمام آن فضا به طور یکسان از مولکول‌‌های گاز پر شود. مولکول‌‌های گاز با یکدیگر در ارتباط نیستند. آنها در خطی مستقیم حرکت می‌‌کنند تا زمانی که به یکدیگر و یا دیواره‌‌ی محفظه‌‌ای که در آن قرار دارند برخورد کنند، سپس برمی‌‌گردند و حرکت خود را در جهتی دیگر ادامه می‌‌دهند تا مجدداً با مولکولی دیگر یا دیواره‌‌ی محفظه برخورد کنند. مجموع انرژی حرکتی تمام مولکول‌‌های گاز داخل یک محفظه، متوسط انرژی جنبشی نام دارد.

 

 


این متوسط انرژی جنبشی (حرکتی) تحت تأثیر دماست و در دماهای متفاوت مقدار آن تغییر می‌‌کند. زمانی که مولکول‌‌های گاز گرم می‌‌شوند، متوسط انرژی جنبشی آنها افزایش می‌‌یابد. بدین معنی که مولکول‌‌های گاز با سرعت بیشتری حرکت می‌‌کنند و برخوردهای بیشتر و سخت‌‌تری با هم در محفظه دارند. با سرد شدن این مولکول‌‌ها متوسط انرژی جنبشی آنها کاهش می‌‌یابد و در نتیجه مولکول‌‌ها با سرعت کمتری حرکت می‌‌کنند و برخورد بین آنها کمتر و ضعیف‌‌تر می‌‌شود.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:


فریزر با فضای خالی مناسب
دو عدد بادکنک که در حدود ۹ تا ۱۲ اینچ قابلیت باز شدن داشته باشند.
یک قطعه نخ به طول حداقل بیست اینچ
ماژیک
متر اندازه‌‌گیری پارچه (متر معمولی یا خط‌‌کش نیز قابل استفاده است اما ترجیح استفاده از متر مخصوص پارچه است.)
یک تکه کاغذ و مداد یا خودکار
ساعت یا تایمر
یک همراه برای کمک

 

آماده‌‌سازی:


دقت کنید که فریزرتان فضای کافی برای یک بادکنک باد شده داشته باشد، طوری که بادکنک در آنجا تحت فشار نباشد. اگر برای ایجاد فضای مناسب لازم است مواد غذایی داخل فریزر را جابه‌‌جا کنید، حتماً از بزرگتر خود برای این کار اجازه بگیرید. همچنین دقت کنید اجسام نوک تیز داخل فریزر نباشند.
یک بادکنک را در حد معمولی و نه خیلی زیاد باد کنید. سپس سر آن را خوب ببندید تا هوا از بادکنک خارج نشود. با کمک همراه خود، محیط وسیع‌‌ترین بخش بادکنک را با استفاده از متر اندازه‌‌گیری پارچه و یا یک نخ (و سپس محاسبه‌‌ی طول نخ با متر) اندازه بگیرید. محیط آن چقدر است؟
یک بادکنک دیگر را به اندازه‌‌ی بادکنک اول باد کنید اما سر آن را گره نزنید. در عوض آن را میان انگشت شست و اشاره‌‌ی خود نگه دارید تا هوا اجازه‌‌ی خروج از بادکنک را نداشته باشد. از همراه خود بخواهید محیط بادکنک (در وسیع‌‌ترین بخش آن) را اندازه بگیرد. سپس مقدار باد داخل بادکنک را طوری تنظیم کنید تا محیط آن در محدوده‌‌ی نیم اینچ کمتر یا بیشتر از محیط بادکنک اول قرار بگیرد. برای این کار ممکن است لازم باشد کمی از هوای داخل بادکنک را خالی کنید و یا در آن بدمید. حال سر بادکنک را خوب ببندید.

 

روش کار:


قسمت بالای یکی از بادکنک‌‌ها را نگاه کنید. در بالاترین قسمت بادکنک نقطه‌‌ای تیره‌‌تر از سایر نقاط دیده می‌‌شود. با ماژیک به دقت نقطه‌‌ای در وسط این ناحیه‌‌ی تیره بکشید.
سپس یک متر اندازه‌‌گیری پارچه (و یا یک نخ و متر معمولی یا خط‌‌کش) بردارید و با دقت با ماژیک دو خط کوچک در بالای بادکنک با فاصله‌‌ی دو و نیم اینچ از هم به طوری که نقطه‌‌ی تیره در میان آنها باشد رسم کنید. برای انجام این کار، می‌‌توانید متر اندازه‌‌گیری را طوری در قسمت بالایی بادکنک قرار دهید که نقطه‌‌ی ۱.۲۵ اینچ مطابق با نقطه‌‌ی تیره‌‌ی میانی باشد، سپس دو خط کوچک در اندازه‌‌های صفر و دو و نیم اینچ رسم کنید.
همین کار را با بادکنک دوم انجام دهید تا دو خط کوچک به فاصله‌‌ی دو و نیم اینچ از هم در بالای بادکنک رسم شوند.
روی بادکنک اول عدد ۱ و روی بادکنک دوم عدد ۲ را با ماژیک بنویسید.
از آنجا که ممکن است رسم خط‌‌های کوچک با ماژیک دشوار باشد، پس از رسم آنها با متر فاصله‌‌ی دقیق دو خط را اندازه بگیرید. این عدد را برای هر دو بادکنک روی کاغذ یادداشت کنید. به نظر شما چرا دانستن فاصله‌‌ی دقیق بین این دو خط اهمیت دارد؟

 


بادکنک شماره‌‌ی یک را داخل فریزر در فضایی که آماده کرده‌‌اید بگذارید. به مدت ۴۵ دقیقه آن را در فریزر نگه دارید. در طول این مدت در فریزر را باز نکنید. به نظر شما ابعاد بادکنک در اثر ماندن در فریزر چه تغییری می‌‌کند؟
در این مدت که بادکنک اول داخل فریزر است، بادکنک شماره‌‌ی دو را در جایی با دمای معمولی (دمای اتاق) و دور از نور مستقیم خورشید و لامپ قرار دهید.
پس از گذشت ۴۵ دقیقه از قرار گرفتن بادکنک اول در فریزر، متر اندازه‌‌گیری خود را داخل فریزر ببرید و همانطور که بادکنک داخل فریزر است، به سرعت فاصله‌‌ی بین دو خطی که رسم کرده‌‌اید را اندازه بگیرید. آیا فاصله‌‌ی بین دو خط تغییر کرده است؟ این تغییر در ابعاد بادکنک چه چیزی را نشان می‌‌دهد؟
حال فاصله‌‌ی بین دو خط کوچک در بادکنک دوم را که در دمای اتاق قرار داشته است اندازه بگیرید. آیا فاصله‌‌ی بین دو خط تغییر کرده است؟ این تغییر در ابعاد بادکنک چه چیزی را نشان می‌‌دهد؟
به طور کلی، ابعاد بادکنکی که در فریزر قرار دارد چه تغییری می‌‌کند؟ نتایجی که به دست آورده‌‌اید چه چیزی را در مورد تغییر حجم گاز تحت تأثیر دما بیان می‌‌کند؟

 

آزمایش‌‌های تکمیلی:


بادکنکی که داخل فریزر بوده است را به مدت ۴۵ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا به دمای عادی برسد. حال مجدداً فاصله‌‌ی بین دو خط را اندازه بگیرید. آیا ابعاد بادکنک تغییری کرده است؟
این فعالیت را یک مرتبه‌‌ی دیگر انجام دهید، اما این بار به جای قرار دادن بادکنک شماره‌‌ی یک در فریزر، آن را به مدت ۴۵ دقیقه در محیطی گرم مانند هوای بیرون از خانه یا داخل اتومبیل در یک روز گرم قرار دهید. دقت داشته باشید که بادکنک نباید در معرض تابش مستقیم خورشید و یا در نزدیکی لامپ داغ باشد، چرا که سبب خروج گاز از بادکنک می‌‌شود. آیا ابعاد بادکنک پس از قرار گرفتن در هوای گرم دچار تغییر می‌‌شود؟
در این فعالیت علمی، شما از هوای داخل ریه‌‌هایتان برای پر کردن بادکنک استفاده کردید. اما سایر گازها ممکن است رفتار دیگری داشته باشند. می‌‌توانید بار دیگر این فعالیت را انجام دهید و از گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک‌‌ها استفاده کنید. استفاده از گاز هلیوم چه تأثیری در نحوه‌‌ی تغییر حجم بادکنک پس از قرار گرفتن داخل فریزر دارد؟

 

در عالم نيز همين قوانين و پديده‌ها که در دنياي ميکروسکپي آزمايش کرديد مي‌افتد.

 

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:


آیا بادکنک شماره‌‌ی یک که داخل فریزر قرار دارد در مقایسه با بادکنک شماره‌‌ی دو که در دمای اتاق است منقبض می‌‌شود؟
در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که زمانی که بادکنک را داخل فریزر می‌‌گذارید، فاصله‌‌ی بین دو خط مقدار بسیار کمی کاهش می‌‌یابد و از ۲.۵ اینچ به ۲.۲۵ اینچ می‌‌رسد (در حدود ده درصد کاهش)؛ بادکنک منقبض می‌‌شود. فاصله‌‌ی بین دو خط در بادکنکی که در دمای اتاق قرار دارد تغییر خاصی نمی‌‌کند (و یا کاهش بسیار ناچیزی دارد.)، به این معنا که ابعاد بادکنک تغییر قابل توجهی ندارد. بادکنکی که در فریزر قرار دارد دچار انقباض می‌‌شود چرا که با کاهش دما، متوسط انرژی جنبشی مولکول‌‌های گاز داخل بادکنک کم می‌‌شود. در نتیجه مولکول‌‌های گاز با سرعت کمتری داخل بادکنک حرکت می‌‌کنند و برخورد میان آنها ضعیف‌‌تر و تعدادشان کمتر می‌‌شود. به همین دلیل ابعاد بادکنک کمی کاهش می‌‌یابد. اما اگر همین بادکنک را مجدداً در هوای اتاق بگذارید، ابعاد آن برابر با ابعاد بادکنکی می‌‌شود که در دمای اتاق نگه داشته‌‌اید. دلیل آن است که متوسط انرژی جنبشی در اثر افزایش دما زیاد می‌‌شود و مولکول‌‌ها با سرعت بیشتری حرکت می‌‌کنند و برخورد بیشتری با دیواره‌‌ی داخلی بادکنک خواهند داشت.

 


منبع:

 


How Gases Contract and Expand

 

منابع مفيد:

 

Looking for a Gas


حالات ماده

بخش فيزيک فعاليت‌هاي علمي رشد


حالات ماده از جامد تا پلاسما


آزمايش نمايشي از رفتار گازها


بخش شيمي فعاليت‌هاي علمي رشد

 

1394/2/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 انقباض و انبساط گازها در اثر تغییر دما
انقباض و انبساط گازها در اثر تغییر دمامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: شیمی، حالت ماده، گاز، انرژی، دما
مشاهده‌ي علمي ۱۳۸

 

 

مقدمه:
آیا تا به حال به پف داخل مواد غذایی مانند نان و کیک دقت کرده‌‌اید؟ این پُف به دلیل انبساط گازها به وجود می‌‌آید. گازها در همه جا از آشپزخانه‌‌ی منزل‌‌تان تا کُل جهان هستی وجود دارند. در این فعالیت علمی شما مقداری گاز را داخل یک محفظه‌‌ی قابل انبساط یعنی بادکنک بررسی خواهید کرد و تأثیر دما بر نحوه‌‌ی انبساط و انقباض گازها را آزمایش می‌‌کنید.

 

 

پیش‌‌زمینه:
همه چیز در جهان اطراف ما از ماده تشکیل شده است، از جمله یک بادکنک و آنچه که داخلش است.
ماده در چهار حالت یا فاز از کمترین سطح انرژی تا بیشترین در جهان وجود دارد. این چهار فاز شامل جامد، مایع، گاز و پلاسما هستند. گازها از جمله هوا یا هلیومی که داخل بادکنک است، به شکل محیطی که در آن هستند درمی‌‌آیند. مولکول‌‌های گاز در فضایی که قرار دارند پخش می‌‌شوند تا تمام آن فضا به طور یکسان از مولکول‌‌های گاز پر شود. مولکول‌‌های گاز با یکدیگر در ارتباط نیستند. آنها در خطی مستقیم حرکت می‌‌کنند تا زمانی که به یکدیگر و یا دیواره‌‌ی محفظه‌‌ای که در آن قرار دارند برخورد کنند، سپس برمی‌‌گردند و حرکت خود را در جهتی دیگر ادامه می‌‌دهند تا مجدداً با مولکولی دیگر یا دیواره‌‌ی محفظه برخورد کنند. مجموع انرژی حرکتی تمام مولکول‌‌های گاز داخل یک محفظه، متوسط انرژی جنبشی نام دارد.

 

 


این متوسط انرژی جنبشی (حرکتی) تحت تأثیر دماست و در دماهای متفاوت مقدار آن تغییر می‌‌کند. زمانی که مولکول‌‌های گاز گرم می‌‌شوند، متوسط انرژی جنبشی آنها افزایش می‌‌یابد. بدین معنی که مولکول‌‌های گاز با سرعت بیشتری حرکت می‌‌کنند و برخوردهای بیشتر و سخت‌‌تری با هم در محفظه دارند. با سرد شدن این مولکول‌‌ها متوسط انرژی جنبشی آنها کاهش می‌‌یابد و در نتیجه مولکول‌‌ها با سرعت کمتری حرکت می‌‌کنند و برخورد بین آنها کمتر و ضعیف‌‌تر می‌‌شود.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:


فریزر با فضای خالی مناسب
دو عدد بادکنک که در حدود ۹ تا ۱۲ اینچ قابلیت باز شدن داشته باشند.
یک قطعه نخ به طول حداقل بیست اینچ
ماژیک
متر اندازه‌‌گیری پارچه (متر معمولی یا خط‌‌کش نیز قابل استفاده است اما ترجیح استفاده از متر مخصوص پارچه است.)
یک تکه کاغذ و مداد یا خودکار
ساعت یا تایمر
یک همراه برای کمک

 

آماده‌‌سازی:


دقت کنید که فریزرتان فضای کافی برای یک بادکنک باد شده داشته باشد، طوری که بادکنک در آنجا تحت فشار نباشد. اگر برای ایجاد فضای مناسب لازم است مواد غذایی داخل فریزر را جابه‌‌جا کنید، حتماً از بزرگتر خود برای این کار اجازه بگیرید. همچنین دقت کنید اجسام نوک تیز داخل فریزر نباشند.
یک بادکنک را در حد معمولی و نه خیلی زیاد باد کنید. سپس سر آن را خوب ببندید تا هوا از بادکنک خارج نشود. با کمک همراه خود، محیط وسیع‌‌ترین بخش بادکنک را با استفاده از متر اندازه‌‌گیری پارچه و یا یک نخ (و سپس محاسبه‌‌ی طول نخ با متر) اندازه بگیرید. محیط آن چقدر است؟
یک بادکنک دیگر را به اندازه‌‌ی بادکنک اول باد کنید اما سر آن را گره نزنید. در عوض آن را میان انگشت شست و اشاره‌‌ی خود نگه دارید تا هوا اجازه‌‌ی خروج از بادکنک را نداشته باشد. از همراه خود بخواهید محیط بادکنک (در وسیع‌‌ترین بخش آن) را اندازه بگیرد. سپس مقدار باد داخل بادکنک را طوری تنظیم کنید تا محیط آن در محدوده‌‌ی نیم اینچ کمتر یا بیشتر از محیط بادکنک اول قرار بگیرد. برای این کار ممکن است لازم باشد کمی از هوای داخل بادکنک را خالی کنید و یا در آن بدمید. حال سر بادکنک را خوب ببندید.

 

روش کار:


قسمت بالای یکی از بادکنک‌‌ها را نگاه کنید. در بالاترین قسمت بادکنک نقطه‌‌ای تیره‌‌تر از سایر نقاط دیده می‌‌شود. با ماژیک به دقت نقطه‌‌ای در وسط این ناحیه‌‌ی تیره بکشید.
سپس یک متر اندازه‌‌گیری پارچه (و یا یک نخ و متر معمولی یا خط‌‌کش) بردارید و با دقت با ماژیک دو خط کوچک در بالای بادکنک با فاصله‌‌ی دو و نیم اینچ از هم به طوری که نقطه‌‌ی تیره در میان آنها باشد رسم کنید. برای انجام این کار، می‌‌توانید متر اندازه‌‌گیری را طوری در قسمت بالایی بادکنک قرار دهید که نقطه‌‌ی ۱.۲۵ اینچ مطابق با نقطه‌‌ی تیره‌‌ی میانی باشد، سپس دو خط کوچک در اندازه‌‌های صفر و دو و نیم اینچ رسم کنید.
همین کار را با بادکنک دوم انجام دهید تا دو خط کوچک به فاصله‌‌ی دو و نیم اینچ از هم در بالای بادکنک رسم شوند.
روی بادکنک اول عدد ۱ و روی بادکنک دوم عدد ۲ را با ماژیک بنویسید.
از آنجا که ممکن است رسم خط‌‌های کوچک با ماژیک دشوار باشد، پس از رسم آنها با متر فاصله‌‌ی دقیق دو خط را اندازه بگیرید. این عدد را برای هر دو بادکنک روی کاغذ یادداشت کنید. به نظر شما چرا دانستن فاصله‌‌ی دقیق بین این دو خط اهمیت دارد؟

 


بادکنک شماره‌‌ی یک را داخل فریزر در فضایی که آماده کرده‌‌اید بگذارید. به مدت ۴۵ دقیقه آن را در فریزر نگه دارید. در طول این مدت در فریزر را باز نکنید. به نظر شما ابعاد بادکنک در اثر ماندن در فریزر چه تغییری می‌‌کند؟
در این مدت که بادکنک اول داخل فریزر است، بادکنک شماره‌‌ی دو را در جایی با دمای معمولی (دمای اتاق) و دور از نور مستقیم خورشید و لامپ قرار دهید.
پس از گذشت ۴۵ دقیقه از قرار گرفتن بادکنک اول در فریزر، متر اندازه‌‌گیری خود را داخل فریزر ببرید و همانطور که بادکنک داخل فریزر است، به سرعت فاصله‌‌ی بین دو خطی که رسم کرده‌‌اید را اندازه بگیرید. آیا فاصله‌‌ی بین دو خط تغییر کرده است؟ این تغییر در ابعاد بادکنک چه چیزی را نشان می‌‌دهد؟
حال فاصله‌‌ی بین دو خط کوچک در بادکنک دوم را که در دمای اتاق قرار داشته است اندازه بگیرید. آیا فاصله‌‌ی بین دو خط تغییر کرده است؟ این تغییر در ابعاد بادکنک چه چیزی را نشان می‌‌دهد؟
به طور کلی، ابعاد بادکنکی که در فریزر قرار دارد چه تغییری می‌‌کند؟ نتایجی که به دست آورده‌‌اید چه چیزی را در مورد تغییر حجم گاز تحت تأثیر دما بیان می‌‌کند؟

 

آزمایش‌‌های تکمیلی:


بادکنکی که داخل فریزر بوده است را به مدت ۴۵ دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا به دمای عادی برسد. حال مجدداً فاصله‌‌ی بین دو خط را اندازه بگیرید. آیا ابعاد بادکنک تغییری کرده است؟
این فعالیت را یک مرتبه‌‌ی دیگر انجام دهید، اما این بار به جای قرار دادن بادکنک شماره‌‌ی یک در فریزر، آن را به مدت ۴۵ دقیقه در محیطی گرم مانند هوای بیرون از خانه یا داخل اتومبیل در یک روز گرم قرار دهید. دقت داشته باشید که بادکنک نباید در معرض تابش مستقیم خورشید و یا در نزدیکی لامپ داغ باشد، چرا که سبب خروج گاز از بادکنک می‌‌شود. آیا ابعاد بادکنک پس از قرار گرفتن در هوای گرم دچار تغییر می‌‌شود؟
در این فعالیت علمی، شما از هوای داخل ریه‌‌هایتان برای پر کردن بادکنک استفاده کردید. اما سایر گازها ممکن است رفتار دیگری داشته باشند. می‌‌توانید بار دیگر این فعالیت را انجام دهید و از گاز هلیوم برای پر کردن بادکنک‌‌ها استفاده کنید. استفاده از گاز هلیوم چه تأثیری در نحوه‌‌ی تغییر حجم بادکنک پس از قرار گرفتن داخل فریزر دارد؟

 

در عالم نيز همين قوانين و پديده‌ها که در دنياي ميکروسکپي آزمايش کرديد مي‌افتد.

 

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:


آیا بادکنک شماره‌‌ی یک که داخل فریزر قرار دارد در مقایسه با بادکنک شماره‌‌ی دو که در دمای اتاق است منقبض می‌‌شود؟
در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که زمانی که بادکنک را داخل فریزر می‌‌گذارید، فاصله‌‌ی بین دو خط مقدار بسیار کمی کاهش می‌‌یابد و از ۲.۵ اینچ به ۲.۲۵ اینچ می‌‌رسد (در حدود ده درصد کاهش)؛ بادکنک منقبض می‌‌شود. فاصله‌‌ی بین دو خط در بادکنکی که در دمای اتاق قرار دارد تغییر خاصی نمی‌‌کند (و یا کاهش بسیار ناچیزی دارد.)، به این معنا که ابعاد بادکنک تغییر قابل توجهی ندارد. بادکنکی که در فریزر قرار دارد دچار انقباض می‌‌شود چرا که با کاهش دما، متوسط انرژی جنبشی مولکول‌‌های گاز داخل بادکنک کم می‌‌شود. در نتیجه مولکول‌‌های گاز با سرعت کمتری داخل بادکنک حرکت می‌‌کنند و برخورد میان آنها ضعیف‌‌تر و تعدادشان کمتر می‌‌شود. به همین دلیل ابعاد بادکنک کمی کاهش می‌‌یابد. اما اگر همین بادکنک را مجدداً در هوای اتاق بگذارید، ابعاد آن برابر با ابعاد بادکنکی می‌‌شود که در دمای اتاق نگه داشته‌‌اید. دلیل آن است که متوسط انرژی جنبشی در اثر افزایش دما زیاد می‌‌شود و مولکول‌‌ها با سرعت بیشتری حرکت می‌‌کنند و برخورد بیشتری با دیواره‌‌ی داخلی بادکنک خواهند داشت.

 


منبع:

 


How Gases Contract and Expand

 

منابع مفيد:

 

Looking for a Gas


حالات ماده

بخش فيزيک فعاليت‌هاي علمي رشد


حالات ماده از جامد تا پلاسما


آزمايش نمايشي از رفتار گازها


بخش شيمي فعاليت‌هاي علمي رشد

 

1394/2/8 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content