XMod
 مقابله با گرانش با استفاده از سشوار!
مقابله با گرانش با استفاده از سشوار!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: گرانش، فشار هوا، دینامیک سیالات
مشاهده‌ي علمي ۱۴۵

 

 
مقدمه:

پرواز کردن کاری بسیار هیجان‌انگیز است. آیا تا به حال موشک کاغذی ساخته‌اید؟ تماشای اوج گرفتن این موشک‌ها در هوا جالب است. همچنین مشاهده‌ی شناور شدن بالون‌های هوای داغ در آسمان به انسان حس خوبی می‌دهد. روش‌های بسیاری به منظور شناور نگه داشتن اجسام در هوا وجود دارد. هواپیماها با شتاب گرفتن و رسیدن به سرعت‌های بالا از زمین بلند می‌شوند، بالون‌های هوای داغ نیز با گرم کردن هوا در بالای هوای محیط شناور می‌شوند.

 

 


طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، در سال 1873 میلادی و در پاریس نخستین بار انسان موفق به پرواز شد. این پرواز به وسیله‌ی یک بالون هوای داغ که به وسیله‌ی برادران مونت گولفییر (Montgolfier brothers) ابداع شده بود و توسط فرانسیس پیلاتر (Francois Pilatre de Rozier) و فرانسیس دی آرلندس (Francois d'Arlandes) به پرواز در آمد، موفق شد مسافت پنج مایل ( هشت کیلومتر) در حین پرواز بپیماید. گرمای مورد نیاز برای به پرواز در آمدن این بالون از سوختن چوب بدست می‌آمد. بالون یاد شده غیر قابل کنترل بود و جهت حرکت آن را جهت باد تعیین می‌نمود.

 

 

 

 

بالون مذبور در اولین پرواز خود، در حالی‌که به وسیله‌ی طناب به زمین مهار شده بود، نهایتاً تا ارتفاع 26 متری پرواز کرد. در اواخر سده‌ی هیجده میلادی پرواز با بالون، و یا به عبارتی بالون سواری، افراطی‌ترین مشغله در اروپا شده بود. البته این روند موجب شد که رابطه بین ارتفاع (altitiude)  و جو (atmosphere) هرچه بهتر و با جزئیات کامل‌تر مورد شناسائی قرار گیرد.


در این فعالیت علمی شما با یک روش به منظور نگه داشتن اجسام در هوا آشنا خواهید شد و در عین حال در مورد مفهوم گرانش بیشتر خواهید آموخت.

پیش‌زمینه:
به پرواز درآوردن یک جسم کاری بسیار شگفت‌آور است. با انجام این فعالیت علمی، شما تعادل میان فشار یک جریان هوا و کشش نیروی جاذبه در جهت عکس آن را بررسی خواهید نمود. هنگامی که سعی می‌کنید یک توپ را از جریان هوا خارج کنید، می‌توانید فشاری که آن را به سمت داخل جریان می‌کشد حس کنید. همچنین می‌توانید حس کنید که جریان هوا چگونه توسط توپ منحرف می‌شود. این‌ها همه سرنخ‌هایی برای درک بهتر یکی از نیروهای بلند کننده‌ی هواپیما هستند.

 

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

سشوار (اگر سشوارتان تنظیمات باد سرد داشته باشد برای انجام این فعالیت مناسب‌تر خواهد بود. اما داشتن این قابلیت الزامی نیست.)

یک توپ پینگ پونگ

یک تکه دستمال کاغذی بزرگ

یک بزرگتر برای کمک

 

آماده‌سازی:

اگر سشوارتان تنظیمات باد سرد دارد، آن را روی این تنظیمات قرار دهید.

از یک بزرگتر بخواهید در استفاده از سشوار کمکتان کند. می‌توانید از همراه خود بخواهید در حین انجام آزمایش سشوار را برای شما نگه دارد.

 

روش کار:

سر سشوار را به سمت بالا بگیرید و آن را روشن کنید، به طوری که جریانی از هوا به سمت بالا شکل بگیرد. سپس با دقت زیاد توپ پینگ پونگ را طوری روی این جریان قرار دهید که به حالت تعادل برسد.
حال توپ را رها کنید و دستتان را عقب بکشید. چه اتفاقی برای توپ پینگ پونگ می‌افتد؟ به نظر شما چگونه توپ قادر به انجام کاری است که مشاهده می‌کنید؟

به آرامی توپ را از جریان هوا خارج کنید. با خارج شدن توپ از جریان هوا چه رخ می‌دهد؟

حال در حین خارج کردن توپ از جریان هوا، زمانی که نیمی از توپ داخل جریان و نیم دیگر آن خارج جریان قرار گرفت، خارج کردن توپ را متوقف کنید. در این حالت چه نیرویی روی توپ احساس می‌کنید؟ آیا به نظر می‌آید که توپ به داخل جریان هوا کشیده می‌شود؟

 


در همین وضعیت توپ را رها کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

این بار با یک دست توپ را تا نیمه از جریان هوا خارج کنید. با دست دیگرتان یک دستمال کاغذی روی جریان هوا در بالای توپ بگیرید تا بتوانید نحوه‌ی تغییر جریان هوا را با حرکت دستمال به وضوح ببینید. (برای این کار لازم است از همراه خود بخواهید سشوار را برایتان نگه دارد تا هر دو دست شما آزاد باشد.) چه اتفاقی برای دستمال کاغذی می‌افتد؟ آیا دستمال حرکت می‌کند؟ با تغییر مکان توپ در جریان هوا، دستمال دچار چه تغییراتی می‌شود؟

سعی کنید جریان هوا را به یک سمت منحرف کنید. آیا توپ در حالت زاویه‌دار نیز می‌تواند در جریان هوا معلق بماند؟

به منظور افزایش ارتفاع توپ در حالت معلق، سشوار و توپ را به کنار یک دیوار (یا یک گوشه از اتاق) ببرید. مشاهده خواهید نمود که ارتفاع توپ روی جریان هوای سشوار افزایش می‌یابد. به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:

زمانی که توپ پینگ پونگ در جریان هوای تولید شده توسط سشوار معلق است، هوایی که به سمت بالا جریان دارد به بخش زیرین توپ برخورد می‌کند و سرعت آن کم می‌شود. به همین دلیل در این قسمت ناحیه‌ای با فشار بیشتر شکل می‌گیرد. این ناحیه‌ی فشار بالا که در زیر توپ تشکیل شده است در مقابل نیروی گرانش که توپ را به سمت پایین می‌کشد مقاومت می‌کند و بدین ترتیب توپ معلق می‌ماند.

هنگامی که نیمی از توپ را از جریان هوا خارج می‌کنید، جریان هوای زیر توپ با سرعت یک مسیر قوسی در اطراف توپ طی می‌کند و مجدداً در بالای توپ به صورت مستقیم به سمت بالا می‌رود. این هوای جریان یافته به سمت بیرون یک نیرو به سمت داخل بر روی توپ اعمال می‌کند، درست مانند جریان رو به پایین هوا در زیر یک هلیکوپتر که نیرویی به سمت بالا به تیغه‌های آن وارد می‌کند.

 

هنگامی که سشوار و توپ را به نزدیکی یک دیوار می‌برید، منطقه‌ی فشار بالای زیر توپ تبدیل به ناحیه‌ای با فشار بیشتر می‌شود. هوایی که به قسمت پایینی توپ برخورد می‌کند، نمی‌تواند در جهت دیوار و به بیرون جریان پیدا کند. در نتیجه فشار بیشتر زیر توپ سبب رفتن آن به ارتفاعات بیشتر می‌شود.

 


منبع:

 

 Hair Dryer Gravity Defier

 

منابع مفيد:

 

 

بالون‌هاي هواي داغ


آزمايش بالون هواي داغ


بالون‌هاي هليومي


گرانش


ساختن هليکوپتر کاغذي


نيروي گرانش


بخش فيزيک فعاليت‌هاي علمي رشد


ديناميک سيالات


فشار هوا


چرا هواپيما پرواز مي‌کند؟


پرواز - ويکيپديا


بالون - ويکيپديا

 


Aviation for kids


Wind Tubes


How Helicopters fly


Bernolli Leviator

1394/3/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مقابله با گرانش با استفاده از سشوار!
مقابله با گرانش با استفاده از سشوار!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: گرانش، فشار هوا، دینامیک سیالات
مشاهده‌ي علمي ۱۴۵

 

 
مقدمه:

پرواز کردن کاری بسیار هیجان‌انگیز است. آیا تا به حال موشک کاغذی ساخته‌اید؟ تماشای اوج گرفتن این موشک‌ها در هوا جالب است. همچنین مشاهده‌ی شناور شدن بالون‌های هوای داغ در آسمان به انسان حس خوبی می‌دهد. روش‌های بسیاری به منظور شناور نگه داشتن اجسام در هوا وجود دارد. هواپیماها با شتاب گرفتن و رسیدن به سرعت‌های بالا از زمین بلند می‌شوند، بالون‌های هوای داغ نیز با گرم کردن هوا در بالای هوای محیط شناور می‌شوند.

 

 


طبق آخرین اطلاعات بدست آمده، در سال 1873 میلادی و در پاریس نخستین بار انسان موفق به پرواز شد. این پرواز به وسیله‌ی یک بالون هوای داغ که به وسیله‌ی برادران مونت گولفییر (Montgolfier brothers) ابداع شده بود و توسط فرانسیس پیلاتر (Francois Pilatre de Rozier) و فرانسیس دی آرلندس (Francois d'Arlandes) به پرواز در آمد، موفق شد مسافت پنج مایل ( هشت کیلومتر) در حین پرواز بپیماید. گرمای مورد نیاز برای به پرواز در آمدن این بالون از سوختن چوب بدست می‌آمد. بالون یاد شده غیر قابل کنترل بود و جهت حرکت آن را جهت باد تعیین می‌نمود.

 

 

 

 

بالون مذبور در اولین پرواز خود، در حالی‌که به وسیله‌ی طناب به زمین مهار شده بود، نهایتاً تا ارتفاع 26 متری پرواز کرد. در اواخر سده‌ی هیجده میلادی پرواز با بالون، و یا به عبارتی بالون سواری، افراطی‌ترین مشغله در اروپا شده بود. البته این روند موجب شد که رابطه بین ارتفاع (altitiude)  و جو (atmosphere) هرچه بهتر و با جزئیات کامل‌تر مورد شناسائی قرار گیرد.


در این فعالیت علمی شما با یک روش به منظور نگه داشتن اجسام در هوا آشنا خواهید شد و در عین حال در مورد مفهوم گرانش بیشتر خواهید آموخت.

پیش‌زمینه:
به پرواز درآوردن یک جسم کاری بسیار شگفت‌آور است. با انجام این فعالیت علمی، شما تعادل میان فشار یک جریان هوا و کشش نیروی جاذبه در جهت عکس آن را بررسی خواهید نمود. هنگامی که سعی می‌کنید یک توپ را از جریان هوا خارج کنید، می‌توانید فشاری که آن را به سمت داخل جریان می‌کشد حس کنید. همچنین می‌توانید حس کنید که جریان هوا چگونه توسط توپ منحرف می‌شود. این‌ها همه سرنخ‌هایی برای درک بهتر یکی از نیروهای بلند کننده‌ی هواپیما هستند.

 

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

سشوار (اگر سشوارتان تنظیمات باد سرد داشته باشد برای انجام این فعالیت مناسب‌تر خواهد بود. اما داشتن این قابلیت الزامی نیست.)

یک توپ پینگ پونگ

یک تکه دستمال کاغذی بزرگ

یک بزرگتر برای کمک

 

آماده‌سازی:

اگر سشوارتان تنظیمات باد سرد دارد، آن را روی این تنظیمات قرار دهید.

از یک بزرگتر بخواهید در استفاده از سشوار کمکتان کند. می‌توانید از همراه خود بخواهید در حین انجام آزمایش سشوار را برای شما نگه دارد.

 

روش کار:

سر سشوار را به سمت بالا بگیرید و آن را روشن کنید، به طوری که جریانی از هوا به سمت بالا شکل بگیرد. سپس با دقت زیاد توپ پینگ پونگ را طوری روی این جریان قرار دهید که به حالت تعادل برسد.
حال توپ را رها کنید و دستتان را عقب بکشید. چه اتفاقی برای توپ پینگ پونگ می‌افتد؟ به نظر شما چگونه توپ قادر به انجام کاری است که مشاهده می‌کنید؟

به آرامی توپ را از جریان هوا خارج کنید. با خارج شدن توپ از جریان هوا چه رخ می‌دهد؟

حال در حین خارج کردن توپ از جریان هوا، زمانی که نیمی از توپ داخل جریان و نیم دیگر آن خارج جریان قرار گرفت، خارج کردن توپ را متوقف کنید. در این حالت چه نیرویی روی توپ احساس می‌کنید؟ آیا به نظر می‌آید که توپ به داخل جریان هوا کشیده می‌شود؟

 


در همین وضعیت توپ را رها کنید. چه چیزی مشاهده می‌کنید؟

این بار با یک دست توپ را تا نیمه از جریان هوا خارج کنید. با دست دیگرتان یک دستمال کاغذی روی جریان هوا در بالای توپ بگیرید تا بتوانید نحوه‌ی تغییر جریان هوا را با حرکت دستمال به وضوح ببینید. (برای این کار لازم است از همراه خود بخواهید سشوار را برایتان نگه دارد تا هر دو دست شما آزاد باشد.) چه اتفاقی برای دستمال کاغذی می‌افتد؟ آیا دستمال حرکت می‌کند؟ با تغییر مکان توپ در جریان هوا، دستمال دچار چه تغییراتی می‌شود؟

سعی کنید جریان هوا را به یک سمت منحرف کنید. آیا توپ در حالت زاویه‌دار نیز می‌تواند در جریان هوا معلق بماند؟

به منظور افزایش ارتفاع توپ در حالت معلق، سشوار و توپ را به کنار یک دیوار (یا یک گوشه از اتاق) ببرید. مشاهده خواهید نمود که ارتفاع توپ روی جریان هوای سشوار افزایش می‌یابد. به نظر شما چرا این اتفاق می‌افتد؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:

زمانی که توپ پینگ پونگ در جریان هوای تولید شده توسط سشوار معلق است، هوایی که به سمت بالا جریان دارد به بخش زیرین توپ برخورد می‌کند و سرعت آن کم می‌شود. به همین دلیل در این قسمت ناحیه‌ای با فشار بیشتر شکل می‌گیرد. این ناحیه‌ی فشار بالا که در زیر توپ تشکیل شده است در مقابل نیروی گرانش که توپ را به سمت پایین می‌کشد مقاومت می‌کند و بدین ترتیب توپ معلق می‌ماند.

هنگامی که نیمی از توپ را از جریان هوا خارج می‌کنید، جریان هوای زیر توپ با سرعت یک مسیر قوسی در اطراف توپ طی می‌کند و مجدداً در بالای توپ به صورت مستقیم به سمت بالا می‌رود. این هوای جریان یافته به سمت بیرون یک نیرو به سمت داخل بر روی توپ اعمال می‌کند، درست مانند جریان رو به پایین هوا در زیر یک هلیکوپتر که نیرویی به سمت بالا به تیغه‌های آن وارد می‌کند.

 

هنگامی که سشوار و توپ را به نزدیکی یک دیوار می‌برید، منطقه‌ی فشار بالای زیر توپ تبدیل به ناحیه‌ای با فشار بیشتر می‌شود. هوایی که به قسمت پایینی توپ برخورد می‌کند، نمی‌تواند در جهت دیوار و به بیرون جریان پیدا کند. در نتیجه فشار بیشتر زیر توپ سبب رفتن آن به ارتفاعات بیشتر می‌شود.

 


منبع:

 

 Hair Dryer Gravity Defier

 

منابع مفيد:

 

 

بالون‌هاي هواي داغ


آزمايش بالون هواي داغ


بالون‌هاي هليومي


گرانش


ساختن هليکوپتر کاغذي


نيروي گرانش


بخش فيزيک فعاليت‌هاي علمي رشد


ديناميک سيالات


فشار هوا


چرا هواپيما پرواز مي‌کند؟


پرواز - ويکيپديا


بالون - ويکيپديا

 


Aviation for kids


Wind Tubes


How Helicopters fly


Bernolli Leviator

1394/3/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content