XMod
 آيا وجود ساعت‌ دقيق غيرممکن است؟
آيا وجود ساعت‌ دقيق غيرممکن است؟زنگ تفريح فيزيك
زمان در کنار بسياري از مفاهيمي که در علم مي‌شناسيم و يا مي‌دانيم که نمي‌شناسيم، يکي از سؤال‌هاي بسيار مهم بوده.

 

 

 

  آيا مي‌توان گذر زمان را هميشه و در همه جا به طور دقيق اندازه‌گيري کرد؟ پاسخ اين سوال ممکن است بسياري از ساعت‌سازها را ناراحت کند. اخيراً گروهي از فيزيکدان‌هاي دانشگاه ورشو و دانشگاه ناتينگهام نشان داده اند که وقتي ما با شتاب‌هاي بزرگ سر و کار داريم، هيچ ساعتي نمي‌تواند گذر واقعي زمان يا «زمان صحيح» را به ما اطلاع بدهد.
همان‌طور که نظريه‌پردازان دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام اثبات کرده‌اند، ساعت ايده‌آل صرفاً يک افسانه است. طبق مطالعاتي که در ژورنال گرانش کلاسيک و کوانتومي (Classical and Quantum Gravity)به چاپ رسيده‌است، در سيستم‌هايي که با شتاب‌هاي بسيار بالا حرکت مي‌کنند، وجود ساعتي که زمان دقيق را نشان دهد به دلايل کاملاً اساسي و بنيادي غيرممکن است.


دکتر آندره دراگان (Andrzej Dragan)، از دانشکده‌ي فيزيک دانشگاه ورشو مي‌گويد: «در هر دو نظريه‌ي نسبيت اينيشتن به طور ضمني فرض شده که ساختن يک ساعت دقيق که مي‌تواند زمان سپري شده در سيستم را نشان دهد، هميشه وجود دارد، بدون توجه به اينکه سيستم در حالت سکون است، با سرعت ثابت حرکت مي‌کند و يا حرکت شتابدار دارد. نکته‌ي مهم اينجاست که وقتي درباره‌ي شتاب‌هاي واقعاً زياد صحبت مي‌کنيم، بتوانيم در واقعيت آن را اعمال کنيم.»


ساده‌ترين ساعت‌ها ذرات بنيادي ناپايدار، مانند ميون‌ها هستند. ميون‌ها خواصي مشابه الکترون‌ها دارند ولي جرمشان 200 بار بيشتر از جرم الکترون است. معمولاً ميون‌ها به يک الکترون، يک نوترينوي ميون و يک پادنوترينوي الکترون واپاشي مي‌شوند. با اندازه‌گيري مدت زمان واپاشي و ميانگين‌گيري از اين اندازه‌ها در مواردي که ميون‌ها آهسته‌تر حرکت مي‌کنند و مواردي که با سرعتي نزديک سرعت نور حرکت مي‌کنند، مي‌توانيم آهسته شدن گذر زمان را مشاهده کنيم: هرچه ميون‌ها سريع‌تر حرکت کنند، احتمال اين که آزمايش‌گر واپاشي آن‌ها را ببيند کمتر است. بنابراين تندي گذر زمان تحت تأثير سرعت ميون‌ها قرار مي‌گيرد.

 

 


و اما شتاب: در اواخر دهه‌ي 1970 آزمايش‌هايي در مرکز سرن (CERN) انجام شدند که طي آن‌ها، واپاشي ميون تحت شتاب‌هاي بسيار زياد، چيزي حدود چند ميليارد ميليارد برابر شتاب جاذبه‌ي زمين انجام مي‌شد. در اين آزمايش‌ها مشاهده شد که چنين شتاب‌هايي هيچ تأثيري روي زمان‌هاي واپاشي ندارند.

 


از طرف ديگر گروهي از نظريه پردازان لهستاني و انگلستاني دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام به دنبال يافتن توضيحي براي حرکت شتابدار ذرات ناپايدار در يک خط مستقيم بودند. نکته‌ي کليدي تحليل هاي آن‌ها، پيش‌بيني جالبي بود که در سال 1976 توسط فيزيکدان کانادايي، ويليام اونرو (William Unruh) گفته شده بود.

 


William G. Unrah


دکتر دراگان اين طور توضيح مي‌دهد: «مفهوم ذره وابسته با ناظر است. براي مثال همه‌ي ما اثر دوپلر را مي‌شناسيم. يک فوتون که از يک منبع متحرک ساطع شده باشد، به چشم ناظري که به او نزديک مي‌شود، کمي ‌آبي‌تر و به چشم ناظري که از او دور مي‌شود کمي ‌قرمزتر ديده مي‌شود. اثر اونرو نيز تا حدي مشابه اثر دوپلر است. با اين تفاوت که تنايج اثر اونرو بسيار جالب‌تر است. در يک محدوده‌ي خاص از فضا، يک ناظر بدون شتاب يک ميدان کوانتومي‌ خلأ را مي‌بيند، در حالي که يک ناظر شتابدار، تعداد زيادي ذره را مي‌بيند.»

 


معادله‌اي که اثر اونرو را نمايش مي‌دهد در واقع بيان مي‌کند که تعداد ذرات قابل مشاهده در يک ميدان کوانتومي‌ به شتاب ناظر بستگي دارد. هرچه شتاب ناظر بيشتر باشد، تعداد ذرات قابل مشاهده هم بيشتر است. اين اثرات غير لَِخت مي‌توانند ناشي از حرکت ناظر باشند. اما ممکن است منبع آن‌ها يک ميدان گرانشي باشد. اثر اونرو بسيار شبيه به تابش‌ هاوکينگ است که از سياه‌چاله‌ها ساطع مي‌شود.


ذرات ناپايداري که فيزيکدان‌هاي دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام در تحليل‌هايشان آن‌ها را به عنوان ساعت‌هاي بنيادي در نظر گرفتند، در نتيجه‌ي برهمکنش با ساير ميدان‌هاي کوانتومي‌ دچار واپاشي مي‌شوند. نظريه به ما مي‌گويد که اگر ذره‌اي در خلأ باشد، به طور متفاوتي واپاشي مي‌شود نسبت به وقتي که در مجاورت ذرات ديگر باشد. بنابراين اگر در يک سيستم با شتاب زياد، ذرات بيشتري ديده شوند، طبق اثر اونرو ميانگين دفعات واپاشي ذرات ميون بايد تغيير کند.


دکتر دراگان مي‌گويد: «محاسبه‌هاي ما نشان مي‌دهند که در شتاب‌هاي بسيار زياد اختلال‌هاي زماني در واپاشي ذرات ناپايدار ايجاد مي‌شود. اگر اين اختلال‌ها، ساعت‌هاي بنيادين مانند ميون‌ها را متأثر کنند، هر دستگاه ديگري هم که بر اساس اصول ميدان‌هاي کوانتومي ‌ساخته شود، مي‌تواند دچار نارسايي و اختلال شود. بنابراين اندازه‌گيري‌هاي دقيق زماني ديگر ممکن نخواهند بود. اين موضوع پيامدهايي را به دنبال دارد، زيرا ناتواني در اندازه‌گيري دقيق گذر زمان، به معني بروز مشکلاتي در اندازه‌گيري فاصله است.» تا امروز اين طور فرض مي‌شد که ممکن است مفاهيم فضا و زمان، در صورت مشاهده‌ي پيش‌بيني‌هاي نظريه‌ي گرانش کوانتومي، دستخوش تغيير شوند. اعتقاد بر اين است که شرايط پيش‌بيني شده در زمان مهبانگ برقرار بوده است.

 


دکتر دراگان خاطرنشان مي‌کند: «ما در مقاله‌ي خود نشان داديم که در اندازه‌گيري فضا-زمان، وجود اين شرايط ضروري نيست، بلکه زمان و نتيجتاً فضا در دنياي امروز نيز در مقابل دقت اندازه‌گيري بالا مقاومت مي‌کنند. البته در صورتي که ما اندازه‌گيري‌هايمان را در سيستم‌هايي با شتاب زياد انجام دهيم.»


حاصل کار فيزيکدان‌هاي دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام، به اين معني است که تمامي ‌اندازه‌گيري‌هاي زمان و فاصله که تحت شتاب‌هاي بالا تهيه شده‌اند، غيرصحيح هستند. اين نتيجه‌گيري سوالاتي را مطرح مي‌کند: اگر ما نمي‌توانيم در شتاب‌هاي زياد يک ساعت دقيق بسازيم، آيا ايرادي در روش‌هاي اندازه‌گيري ما وجود دارد؟ يا براي خود زمان به طور مستقيم اتفاقي رخ مي‌دهد؟ و آيا پارامترهايي که نمي‌توانند به طور دقيق اندازه‌گيري شوند تفاوت‌هاي فيزيکي ايجاد مي‌کنند؟


شتابدهنده‌هاي مدرن مي‌توانند به ذرات شتابي چندين برابر شتاب آزمايش‌هاي دهه‌ي هفتاد ميلادي بدهند. بنابراين امروزه مي‌توان آزمايش‌هاي مناسبي طراحي کرد که طي آن‌ها اثر اونرو ديده شود و تغييرات ايجاد شده در دفعات واپاشي ذرات، قابل مشاهده باشد. در اين صورت نتايج کار گروه فيزيکدان‌هاي لهستاني و انگلستاني تأييد خواهد شد.


دکتر دراگان مي‌گويد: «اگر پيش‌بيني ما به طور تجربي اثبات شود، بايد درباره‌ي موضوع هاي زيادي، مانند درک ما از فضا-زمان، گذر زمان و شيوه‌هاي اندازه‌گيري آن تجديد نظرهاي اساسي اعمال شود و اين مي‌تواند جالب باشد.»


منبع:


Perfectly accurate clocks trun out to be impossible


منابع مفيد:

 

سفر در زمان ۳: پارادوکس زمان


سفر در زمان ۲


سفر در زمان ۱


زماني که واقعيت ندارد!


لپتون‌ها


دنياهاي موازي


سفينه نسبيتي


اتساع زمان


فضا-زمان


William G. Unruh


Moun Experiment in Relativity


نظريه ميدان‌هاي کوانتمي-ويکيپديا


ميون-ويکيپديا


مدل استاندارد ذرات


مدل استاندارد ذرات- ويکيپديا


نوترينوها

 

 

1394/3/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 آيا وجود ساعت‌ دقيق غيرممکن است؟
آيا وجود ساعت‌ دقيق غيرممکن است؟زنگ تفريح فيزيك
زمان در کنار بسياري از مفاهيمي که در علم مي‌شناسيم و يا مي‌دانيم که نمي‌شناسيم، يکي از سؤال‌هاي بسيار مهم بوده.

 

 

 

  آيا مي‌توان گذر زمان را هميشه و در همه جا به طور دقيق اندازه‌گيري کرد؟ پاسخ اين سوال ممکن است بسياري از ساعت‌سازها را ناراحت کند. اخيراً گروهي از فيزيکدان‌هاي دانشگاه ورشو و دانشگاه ناتينگهام نشان داده اند که وقتي ما با شتاب‌هاي بزرگ سر و کار داريم، هيچ ساعتي نمي‌تواند گذر واقعي زمان يا «زمان صحيح» را به ما اطلاع بدهد.
همان‌طور که نظريه‌پردازان دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام اثبات کرده‌اند، ساعت ايده‌آل صرفاً يک افسانه است. طبق مطالعاتي که در ژورنال گرانش کلاسيک و کوانتومي (Classical and Quantum Gravity)به چاپ رسيده‌است، در سيستم‌هايي که با شتاب‌هاي بسيار بالا حرکت مي‌کنند، وجود ساعتي که زمان دقيق را نشان دهد به دلايل کاملاً اساسي و بنيادي غيرممکن است.


دکتر آندره دراگان (Andrzej Dragan)، از دانشکده‌ي فيزيک دانشگاه ورشو مي‌گويد: «در هر دو نظريه‌ي نسبيت اينيشتن به طور ضمني فرض شده که ساختن يک ساعت دقيق که مي‌تواند زمان سپري شده در سيستم را نشان دهد، هميشه وجود دارد، بدون توجه به اينکه سيستم در حالت سکون است، با سرعت ثابت حرکت مي‌کند و يا حرکت شتابدار دارد. نکته‌ي مهم اينجاست که وقتي درباره‌ي شتاب‌هاي واقعاً زياد صحبت مي‌کنيم، بتوانيم در واقعيت آن را اعمال کنيم.»


ساده‌ترين ساعت‌ها ذرات بنيادي ناپايدار، مانند ميون‌ها هستند. ميون‌ها خواصي مشابه الکترون‌ها دارند ولي جرمشان 200 بار بيشتر از جرم الکترون است. معمولاً ميون‌ها به يک الکترون، يک نوترينوي ميون و يک پادنوترينوي الکترون واپاشي مي‌شوند. با اندازه‌گيري مدت زمان واپاشي و ميانگين‌گيري از اين اندازه‌ها در مواردي که ميون‌ها آهسته‌تر حرکت مي‌کنند و مواردي که با سرعتي نزديک سرعت نور حرکت مي‌کنند، مي‌توانيم آهسته شدن گذر زمان را مشاهده کنيم: هرچه ميون‌ها سريع‌تر حرکت کنند، احتمال اين که آزمايش‌گر واپاشي آن‌ها را ببيند کمتر است. بنابراين تندي گذر زمان تحت تأثير سرعت ميون‌ها قرار مي‌گيرد.

 

 


و اما شتاب: در اواخر دهه‌ي 1970 آزمايش‌هايي در مرکز سرن (CERN) انجام شدند که طي آن‌ها، واپاشي ميون تحت شتاب‌هاي بسيار زياد، چيزي حدود چند ميليارد ميليارد برابر شتاب جاذبه‌ي زمين انجام مي‌شد. در اين آزمايش‌ها مشاهده شد که چنين شتاب‌هايي هيچ تأثيري روي زمان‌هاي واپاشي ندارند.

 


از طرف ديگر گروهي از نظريه پردازان لهستاني و انگلستاني دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام به دنبال يافتن توضيحي براي حرکت شتابدار ذرات ناپايدار در يک خط مستقيم بودند. نکته‌ي کليدي تحليل هاي آن‌ها، پيش‌بيني جالبي بود که در سال 1976 توسط فيزيکدان کانادايي، ويليام اونرو (William Unruh) گفته شده بود.

 


William G. Unrah


دکتر دراگان اين طور توضيح مي‌دهد: «مفهوم ذره وابسته با ناظر است. براي مثال همه‌ي ما اثر دوپلر را مي‌شناسيم. يک فوتون که از يک منبع متحرک ساطع شده باشد، به چشم ناظري که به او نزديک مي‌شود، کمي ‌آبي‌تر و به چشم ناظري که از او دور مي‌شود کمي ‌قرمزتر ديده مي‌شود. اثر اونرو نيز تا حدي مشابه اثر دوپلر است. با اين تفاوت که تنايج اثر اونرو بسيار جالب‌تر است. در يک محدوده‌ي خاص از فضا، يک ناظر بدون شتاب يک ميدان کوانتومي‌ خلأ را مي‌بيند، در حالي که يک ناظر شتابدار، تعداد زيادي ذره را مي‌بيند.»

 


معادله‌اي که اثر اونرو را نمايش مي‌دهد در واقع بيان مي‌کند که تعداد ذرات قابل مشاهده در يک ميدان کوانتومي‌ به شتاب ناظر بستگي دارد. هرچه شتاب ناظر بيشتر باشد، تعداد ذرات قابل مشاهده هم بيشتر است. اين اثرات غير لَِخت مي‌توانند ناشي از حرکت ناظر باشند. اما ممکن است منبع آن‌ها يک ميدان گرانشي باشد. اثر اونرو بسيار شبيه به تابش‌ هاوکينگ است که از سياه‌چاله‌ها ساطع مي‌شود.


ذرات ناپايداري که فيزيکدان‌هاي دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام در تحليل‌هايشان آن‌ها را به عنوان ساعت‌هاي بنيادي در نظر گرفتند، در نتيجه‌ي برهمکنش با ساير ميدان‌هاي کوانتومي‌ دچار واپاشي مي‌شوند. نظريه به ما مي‌گويد که اگر ذره‌اي در خلأ باشد، به طور متفاوتي واپاشي مي‌شود نسبت به وقتي که در مجاورت ذرات ديگر باشد. بنابراين اگر در يک سيستم با شتاب زياد، ذرات بيشتري ديده شوند، طبق اثر اونرو ميانگين دفعات واپاشي ذرات ميون بايد تغيير کند.


دکتر دراگان مي‌گويد: «محاسبه‌هاي ما نشان مي‌دهند که در شتاب‌هاي بسيار زياد اختلال‌هاي زماني در واپاشي ذرات ناپايدار ايجاد مي‌شود. اگر اين اختلال‌ها، ساعت‌هاي بنيادين مانند ميون‌ها را متأثر کنند، هر دستگاه ديگري هم که بر اساس اصول ميدان‌هاي کوانتومي ‌ساخته شود، مي‌تواند دچار نارسايي و اختلال شود. بنابراين اندازه‌گيري‌هاي دقيق زماني ديگر ممکن نخواهند بود. اين موضوع پيامدهايي را به دنبال دارد، زيرا ناتواني در اندازه‌گيري دقيق گذر زمان، به معني بروز مشکلاتي در اندازه‌گيري فاصله است.» تا امروز اين طور فرض مي‌شد که ممکن است مفاهيم فضا و زمان، در صورت مشاهده‌ي پيش‌بيني‌هاي نظريه‌ي گرانش کوانتومي، دستخوش تغيير شوند. اعتقاد بر اين است که شرايط پيش‌بيني شده در زمان مهبانگ برقرار بوده است.

 


دکتر دراگان خاطرنشان مي‌کند: «ما در مقاله‌ي خود نشان داديم که در اندازه‌گيري فضا-زمان، وجود اين شرايط ضروري نيست، بلکه زمان و نتيجتاً فضا در دنياي امروز نيز در مقابل دقت اندازه‌گيري بالا مقاومت مي‌کنند. البته در صورتي که ما اندازه‌گيري‌هايمان را در سيستم‌هايي با شتاب زياد انجام دهيم.»


حاصل کار فيزيکدان‌هاي دانشگاه‌هاي ورشو و ناتينگهام، به اين معني است که تمامي ‌اندازه‌گيري‌هاي زمان و فاصله که تحت شتاب‌هاي بالا تهيه شده‌اند، غيرصحيح هستند. اين نتيجه‌گيري سوالاتي را مطرح مي‌کند: اگر ما نمي‌توانيم در شتاب‌هاي زياد يک ساعت دقيق بسازيم، آيا ايرادي در روش‌هاي اندازه‌گيري ما وجود دارد؟ يا براي خود زمان به طور مستقيم اتفاقي رخ مي‌دهد؟ و آيا پارامترهايي که نمي‌توانند به طور دقيق اندازه‌گيري شوند تفاوت‌هاي فيزيکي ايجاد مي‌کنند؟


شتابدهنده‌هاي مدرن مي‌توانند به ذرات شتابي چندين برابر شتاب آزمايش‌هاي دهه‌ي هفتاد ميلادي بدهند. بنابراين امروزه مي‌توان آزمايش‌هاي مناسبي طراحي کرد که طي آن‌ها اثر اونرو ديده شود و تغييرات ايجاد شده در دفعات واپاشي ذرات، قابل مشاهده باشد. در اين صورت نتايج کار گروه فيزيکدان‌هاي لهستاني و انگلستاني تأييد خواهد شد.


دکتر دراگان مي‌گويد: «اگر پيش‌بيني ما به طور تجربي اثبات شود، بايد درباره‌ي موضوع هاي زيادي، مانند درک ما از فضا-زمان، گذر زمان و شيوه‌هاي اندازه‌گيري آن تجديد نظرهاي اساسي اعمال شود و اين مي‌تواند جالب باشد.»


منبع:


Perfectly accurate clocks trun out to be impossible


منابع مفيد:

 

سفر در زمان ۳: پارادوکس زمان


سفر در زمان ۲


سفر در زمان ۱


زماني که واقعيت ندارد!


لپتون‌ها


دنياهاي موازي


سفينه نسبيتي


اتساع زمان


فضا-زمان


William G. Unruh


Moun Experiment in Relativity


نظريه ميدان‌هاي کوانتمي-ويکيپديا


ميون-ويکيپديا


مدل استاندارد ذرات


مدل استاندارد ذرات- ويکيپديا


نوترينوها

 

 

1394/3/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content