XMod
 بررسی تنوع زیستی در محل زندگی انسان‌
بررسی تنوع زیستی در محل زندگی انسان‌مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: زیست‌شناسی، بوم‌شناسی، طبقه‌بندی، حیوانات، تنوع زیستی
مشاهده‌ي علمي ۱۵۰


 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌‌اید که چند نوع جاندار در اطراف شما، در حیاط خانه یا پارک محلی‌‌تان زندگی می‌‌کنند؟ منظور ما از جاندار تنها پرندگان یا سگ‌‌ها و گربه‌‌ها نیستند. حیوانات انواع و شکل‌‌های بسیار مختلفی دارند، از خرس‌‌های بزرگ تا سوسک‌‌های بسیار کوچک، همه نوعی حیوان هستند که ویژگی‌‌های مخصوص به خود را دارند. تفاوت میان حیوانات به ما کمک می‌‌کند که آنها را در گروه‌‌های مختلف تقسیم‌‌بندی کنیم. یکی از انواع تقسیم‌‌بندی‌‌ جانداران شاخه است. آیا می‌‌دانید شما به چه شاخه‌‌ای تعلق دارید؟ فکر می‌‌کنید عنکبوت متعلق به چه شاخه‌‌ای باشد؟ در این فعالیت علمی شما تنوع زیستی حیوانات محل زندگی خود را بررسی خواهید کرد تا متوجه شوید بیشتر این جانداران به چه شاخه‌‌ای تعلق دارند.


پیش‌‌زمینه:

هر حیوان ویژگی‌‌های منحصر به فردی دارد. حیوانات بر اساس ویژگی‌‌های مشترکی که دارند در دسته‌‌هایی به نام شاخه قرار داده می‌‌شوند. (این نوع دسته‌‌بندی بین رده و فرمانرو قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر به لینک‌‌های مرتبط در انتهای متن مراجعه کنید.) به طور کلی حدود ۳۵ شاخه تنها در قلمرو حیوانات وجود دارد، اما بیشتر آنها بسیار نادر هستند. دانشمندان برای توصیف اکثر حیوانات از هشت شاخه‌‌ی اصلی استفاده می‌‌کنند: اسفنجی‌‌ها (Porifera)، مرجانیان (Cnidaria)، کرم تخت (Platyhelninthes)، کرم حلقوی (Annelida)، نرم‌‌تنان، بندپایان، خارپوستان و شاخه‌‌مهره‌‌داران. این نام‌‌ها ممکن است در نگاه اول عجیب و غریب به نظر بیایند، اما به محض اینکه یک مثال زنده از آنها در نزدیکی محل زندگی خود ببینید، راحت‌‌تر آنها را می‌‌آموزید.

 


بسته به اینکه در چه منطقه‌‌ای زندگی می‌‌کنید، شاخه‌‌هایی از حیوانات که بیشتر با آنها برخورد خواهید کرد ممکن است شاخه-مهره‌‌داران، بندپایان، نرم‌‌تنان و کرم‌‌های حلقوی باشند. شاخه‌‌مهره‌‌داران معروف‌‌ترین گروه هستند، اگر چه تعداد جاندارانی که در این گروه جای می‌‌گیرند زیاد نیست. آیا می‌‌توانید حدس بزنید این شاخه شامل چه حیواناتی می‌‌شود؟ آیا تمام مهره‌‌داران در این شاخه قرار می‌‌گیرند و بدین ترتیب ما انسان‌‌ها نیز در کنار سگ‌‌ها، گربه‌‌ها، خرگوش‌‌ها، موش‌‌ها، قورباغه‌‌ها و سمندرها، حیوانات مزرعه از جمله گاو، گوسفند، مرغ و خروس، و حیوانات باغ وحش از جمله گورخر، شیر، ببر، پاندا، زرافه، خرس قطبی و ... جزو آن هستیم؟

 

 

 

 

بندپایان جاندارانی شامل حشرات (مانند سوسک، پروانه، مگس، زنبور، ملخ و مورچه) و همچنین هزارپا، عنکبوت، میگو، خرچنگ و بسیاری دیگر هستند. نرم‌‌تنان شامل حلزون، صدف، ماهی مرکب و اختاپوس می‌‌شوند. کرم‌‌های حلقوی (Annelida) کرم‌‌هایی قطعه قطعه هستند و شامل کرم‌‌های خاکی (که برای باغبانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند) و کرم‌‌های آبزی می‌‌شوند. به نظر شما کدام شاخه از جانداران در محیط زندگی شما رایج‌‌تر است؟

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:
یک برگ کاغذ
مداد یا خودکار
دوربین دیجیتال (اختیاری)
ذره‌‌بین (اختیاری)
یک محل مناسب برای انجام مشاهدات

 


آماده‌‌سازی:

مکان انجام مشاهدات خود را انتخاب کنید. در این مکان باید تنوع جانداران وجود داشته باشد. می‌‌توانید مشاهدات خود را در حیاط منزل، پارک، کنار دریاچه و ... انجام دهید.
زمانی مناسب برای انجام مشاهدات خود انتخاب کنید و در صورت نیاز از یک بزرگتر بخواهید شما را همراهی کند.

 

 

 

روش کار:
برگه کاغذ و مداد یا خودکار را به همراه دوربین دیجیتال و ذره‌‌بین (اختیاری) به محل انجام مشاهدات خود ببرید. (در صورت نیاز با بزرگتر خود به آنجا بروید.)


ابتدا یک ناحیه‌‌ی کوچک را برای بررسی انتخاب کنید. مثلاً می‌‌توانید یک توده از برگ‌‌های روی زمین، چند سنگ، چمن، علف-های هرز خشک، یک درخت و ... را مد نظر قرار دهید. (این‌‌ها میکروزیستگاه‌‌های مختلف هستند.) میکروزیستگاه‌‌های دیگر را در دفعات بعدی بررسی خواهید نمود.


در میکروزیستگاهی که مد نظر قرار دادید با دقت به دنبال حیوانات مختلف بگردید. ممکن است برای این کار لازم باشد سنگ-ها را جابه‌‌جا کنید تا بتوانید زیر آنها را ببینید. انواع حیواناتی که مشاهده می‌‌کنید را روی کاغذ یادداشت کنید. (مثلاً ممکن است پرنده، عنکبوت یا سوسک ببینید.) نگران تشخیص نوع حیوانات در همان لحظه نباشید. اگر موجودی ناشناس دیدید، توضیحی درمورد آن روی کاغذ بنویسید یا از آن عکس بگیرید تا بعد به طور دقیق آن را شناسایی کنید. چه حیواناتی مشاهده می‌‌کنید؟ آنها در چه نوع میکروزیستگاهی زندگی می‌‌کنند؟ (خشک، مرطوب، سرسبز، سنگی و ...)


حال یک ناحیه‌‌ی دیگر را برای مشاهده انتخاب کنید و همین مراحل را در مورد آن انجام دهید. چه حیواناتی در این قسمت می‌‌بینید؟ آیا حیواناتی از این قسمت مشابه با قسمت قبلی هستند؟ شرایط زیستی این منطقه‌‌ی جدید نسبت به مورد قبلی چه تفاوت‌‌هایی دارد؟


همین مشاهدات را در میکروزیستگاه‌‌های دیگر نیز انجام دهید. سعی کنید میکروزیستگاه‌‌هایی بسیار متفاوت (مثلاً آفتابی در مقابل بدون آفتاب، خشک در مقابل مرطوب و ...) و میکروزیستگاه‌‌هایی مشابه (مثلاً هردو در سایه، هر دو خشک و ...) بیابید. در صورت امکان حداقل پنج میکروزیستگاه مختلف را مورد بررسی قرار دهید. آیا به نظر می‌‌رسد برخی از حیوانات زیستگاه خاصی را در مقایسه با بقیه‌‌ی حیوانات ترجیح می‌‌دهند؟ (مثلاً زیستگاه مرطوب یا خشک)


پس از اتمام مشاهدات، سعی کنید حیواناتی که دیدید را بر حسب شاخه تقسیم‌‌بندی کنید. بسته به اینکه در چه منطقه‌‌ای مشاهدات خود را انجام داده باشید، شاخه‌‌هایی که بیشتر با آن رو به رو می‌‌شوید شاخه‌‌مهره‌‌داران، بندپایان، نرم‌‌تنان و کرم‌‌های حلقوی هستند. به خاطر داشته باشید که شاخه‌‌مهره‌‌داران شامل تمام مهره‌‌داران (از جمله ما انسانها، سگ‌‌ها، گربه‌‌ها، قوراغه‌‌ها، ماهی‌‌ها، گاوها، پرندگان و ...)، بندپایان شامل حشرات، هزارپاها، میگوها و ...، نرم‌‌تنان شامل حلزون و صدف و کرم‌‌های حلقوی نیز شامل کرم خاکی هستند.


کدام شاخه تعداد حیوانات متنوع بیشتری در محل زندگی شما دارد؟ حیوانات کدام شاخه کم‌‌یاب‌‌تر هستند؟ آیا شاخه‌‌ای وجود دارد که هیچ حیوانی متعلق به آن را پیدا نکرده باشید؟ به نظرتان تنوع زیستی در محل زندگی شما چقدر است؟ آیا تعداد زیادی از یک حیوان مشخص در میکروزیستگاهی خاص مشاهده کردید؟

 

آزمایش‌‌های تکمیلی:
در این فعالیت علمی شما میکروزیستگاه‌‌های مختلف در یک منطقه را بررسی کردید. می‌‌توانید آزمایش‌‌های بیشتری انجام دهید و در آنها مناطق دیگری را مورد بررسی قرار دهید تا میکروزیستگاه‌‌ها را در این مناطق با هم مقایسه کنید. پارک‌‌های محله-ی شما چه تفاوتی از نظر حیوانات موجود در آنها با هم دارند؟ اگر در نزدیکی دریا زندگی می‌‌کنید، بررسی کنید که حیوانات ساحل با حیوانات یک پارک دارای درخت و چمن چه تفاوتی دارند. (اگر قصد بررسی منطقه‌‌ای دریایی را دارید، حتماً قبل از شروع کار در مورد شاخه‌‌های رایج ساکن در این منطقه تحقیق کنید.)

 


یک نقشه از محل حضور جانوران مختلف در منطقه‌‌ای که بررسی کردید تهیه کنید. برای این کار ابتدا نقشه‌‌ای از محل مورد بررسی تهیه کنید و در آن مکان‌‌های مهم از جمله خانه، بالکن، درختان، باغچه و ... را مشخص کنید. سپس از آن چند کپی بگیرید. حال با داشتن نقشه‌‌ها می‌‌توانید روی هر کدام محل حضور جانداران مربوط به یک شاخه‌‌ی خاص را علامت گذاری کنید. انواع خاص جانداران بیشتر در چه مناطقی یافت می‌‌شوند؟ کدام منطقه تنوع زیستی بیشتری دارد؟ کدام منطقه کمترین تنوع زیستی را دارد؟

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:
آیا در مشاهدات خود بیشتر با بندپایان رو به رو شدید؟

نوع حیواناتی که در این فعالیت علمی می‌‌یابید بستگی به مکان مورد بررسی دارد. اما در بیشتر باغچه‌‌ها، پارک‌‌ها و ... بندپایان شاخه‌‌ی رایج در موجوداتی است که مشاهده می‌‌کنید. از جمله حیوانات این شاخه مگس، سوسک، عنکبوت، ملخ، هزارپا، مورچه، پروانه، زنبور، جیرجیرک و ... هستند. همچنین ممکن است در بررسی‌‌های خود به حلزون نیز برخورده باشید. اگر داخل خاک را گشته باشید احتمالاً چند کرم خاکی نیز دیده‌‌اید. چنانچه خودتان را نیز در این شمارش به حساب بیاورید، در این فعالیت حداقل یک موجود از گروه شاخه‌‌مهره‌‌داران در نتایج خود دارید. دیگر جانداران رایج این شاخه پرندگان، سگ‌‌ها و گربه‌‌ها هستند.

 


منبع:

 

How Biodiverse Is Your Backyard?

 

منابع مفيد:
محيط زندگي جانوران مختلف

علوم زيستي


زيستگاه‌هاي جهان


محيط زيست


اکولوژي عمومي


بخش زيست فعاليت‌هاي علمي رشد


تنوع زيستي


 طبقه بندي علمي جانداران-ويکيپديا


شاخه (زيست شناسي)- ويکيپديا

1394/4/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بررسی تنوع زیستی در محل زندگی انسان‌
بررسی تنوع زیستی در محل زندگی انسان‌مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: زیست‌شناسی، بوم‌شناسی، طبقه‌بندی، حیوانات، تنوع زیستی
مشاهده‌ي علمي ۱۵۰


 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌‌اید که چند نوع جاندار در اطراف شما، در حیاط خانه یا پارک محلی‌‌تان زندگی می‌‌کنند؟ منظور ما از جاندار تنها پرندگان یا سگ‌‌ها و گربه‌‌ها نیستند. حیوانات انواع و شکل‌‌های بسیار مختلفی دارند، از خرس‌‌های بزرگ تا سوسک‌‌های بسیار کوچک، همه نوعی حیوان هستند که ویژگی‌‌های مخصوص به خود را دارند. تفاوت میان حیوانات به ما کمک می‌‌کند که آنها را در گروه‌‌های مختلف تقسیم‌‌بندی کنیم. یکی از انواع تقسیم‌‌بندی‌‌ جانداران شاخه است. آیا می‌‌دانید شما به چه شاخه‌‌ای تعلق دارید؟ فکر می‌‌کنید عنکبوت متعلق به چه شاخه‌‌ای باشد؟ در این فعالیت علمی شما تنوع زیستی حیوانات محل زندگی خود را بررسی خواهید کرد تا متوجه شوید بیشتر این جانداران به چه شاخه‌‌ای تعلق دارند.


پیش‌‌زمینه:

هر حیوان ویژگی‌‌های منحصر به فردی دارد. حیوانات بر اساس ویژگی‌‌های مشترکی که دارند در دسته‌‌هایی به نام شاخه قرار داده می‌‌شوند. (این نوع دسته‌‌بندی بین رده و فرمانرو قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر به لینک‌‌های مرتبط در انتهای متن مراجعه کنید.) به طور کلی حدود ۳۵ شاخه تنها در قلمرو حیوانات وجود دارد، اما بیشتر آنها بسیار نادر هستند. دانشمندان برای توصیف اکثر حیوانات از هشت شاخه‌‌ی اصلی استفاده می‌‌کنند: اسفنجی‌‌ها (Porifera)، مرجانیان (Cnidaria)، کرم تخت (Platyhelninthes)، کرم حلقوی (Annelida)، نرم‌‌تنان، بندپایان، خارپوستان و شاخه‌‌مهره‌‌داران. این نام‌‌ها ممکن است در نگاه اول عجیب و غریب به نظر بیایند، اما به محض اینکه یک مثال زنده از آنها در نزدیکی محل زندگی خود ببینید، راحت‌‌تر آنها را می‌‌آموزید.

 


بسته به اینکه در چه منطقه‌‌ای زندگی می‌‌کنید، شاخه‌‌هایی از حیوانات که بیشتر با آنها برخورد خواهید کرد ممکن است شاخه-مهره‌‌داران، بندپایان، نرم‌‌تنان و کرم‌‌های حلقوی باشند. شاخه‌‌مهره‌‌داران معروف‌‌ترین گروه هستند، اگر چه تعداد جاندارانی که در این گروه جای می‌‌گیرند زیاد نیست. آیا می‌‌توانید حدس بزنید این شاخه شامل چه حیواناتی می‌‌شود؟ آیا تمام مهره‌‌داران در این شاخه قرار می‌‌گیرند و بدین ترتیب ما انسان‌‌ها نیز در کنار سگ‌‌ها، گربه‌‌ها، خرگوش‌‌ها، موش‌‌ها، قورباغه‌‌ها و سمندرها، حیوانات مزرعه از جمله گاو، گوسفند، مرغ و خروس، و حیوانات باغ وحش از جمله گورخر، شیر، ببر، پاندا، زرافه، خرس قطبی و ... جزو آن هستیم؟

 

 

 

 

بندپایان جاندارانی شامل حشرات (مانند سوسک، پروانه، مگس، زنبور، ملخ و مورچه) و همچنین هزارپا، عنکبوت، میگو، خرچنگ و بسیاری دیگر هستند. نرم‌‌تنان شامل حلزون، صدف، ماهی مرکب و اختاپوس می‌‌شوند. کرم‌‌های حلقوی (Annelida) کرم‌‌هایی قطعه قطعه هستند و شامل کرم‌‌های خاکی (که برای باغبانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند) و کرم‌‌های آبزی می‌‌شوند. به نظر شما کدام شاخه از جانداران در محیط زندگی شما رایج‌‌تر است؟

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:
یک برگ کاغذ
مداد یا خودکار
دوربین دیجیتال (اختیاری)
ذره‌‌بین (اختیاری)
یک محل مناسب برای انجام مشاهدات

 


آماده‌‌سازی:

مکان انجام مشاهدات خود را انتخاب کنید. در این مکان باید تنوع جانداران وجود داشته باشد. می‌‌توانید مشاهدات خود را در حیاط منزل، پارک، کنار دریاچه و ... انجام دهید.
زمانی مناسب برای انجام مشاهدات خود انتخاب کنید و در صورت نیاز از یک بزرگتر بخواهید شما را همراهی کند.

 

 

 

روش کار:
برگه کاغذ و مداد یا خودکار را به همراه دوربین دیجیتال و ذره‌‌بین (اختیاری) به محل انجام مشاهدات خود ببرید. (در صورت نیاز با بزرگتر خود به آنجا بروید.)


ابتدا یک ناحیه‌‌ی کوچک را برای بررسی انتخاب کنید. مثلاً می‌‌توانید یک توده از برگ‌‌های روی زمین، چند سنگ، چمن، علف-های هرز خشک، یک درخت و ... را مد نظر قرار دهید. (این‌‌ها میکروزیستگاه‌‌های مختلف هستند.) میکروزیستگاه‌‌های دیگر را در دفعات بعدی بررسی خواهید نمود.


در میکروزیستگاهی که مد نظر قرار دادید با دقت به دنبال حیوانات مختلف بگردید. ممکن است برای این کار لازم باشد سنگ-ها را جابه‌‌جا کنید تا بتوانید زیر آنها را ببینید. انواع حیواناتی که مشاهده می‌‌کنید را روی کاغذ یادداشت کنید. (مثلاً ممکن است پرنده، عنکبوت یا سوسک ببینید.) نگران تشخیص نوع حیوانات در همان لحظه نباشید. اگر موجودی ناشناس دیدید، توضیحی درمورد آن روی کاغذ بنویسید یا از آن عکس بگیرید تا بعد به طور دقیق آن را شناسایی کنید. چه حیواناتی مشاهده می‌‌کنید؟ آنها در چه نوع میکروزیستگاهی زندگی می‌‌کنند؟ (خشک، مرطوب، سرسبز، سنگی و ...)


حال یک ناحیه‌‌ی دیگر را برای مشاهده انتخاب کنید و همین مراحل را در مورد آن انجام دهید. چه حیواناتی در این قسمت می‌‌بینید؟ آیا حیواناتی از این قسمت مشابه با قسمت قبلی هستند؟ شرایط زیستی این منطقه‌‌ی جدید نسبت به مورد قبلی چه تفاوت‌‌هایی دارد؟


همین مشاهدات را در میکروزیستگاه‌‌های دیگر نیز انجام دهید. سعی کنید میکروزیستگاه‌‌هایی بسیار متفاوت (مثلاً آفتابی در مقابل بدون آفتاب، خشک در مقابل مرطوب و ...) و میکروزیستگاه‌‌هایی مشابه (مثلاً هردو در سایه، هر دو خشک و ...) بیابید. در صورت امکان حداقل پنج میکروزیستگاه مختلف را مورد بررسی قرار دهید. آیا به نظر می‌‌رسد برخی از حیوانات زیستگاه خاصی را در مقایسه با بقیه‌‌ی حیوانات ترجیح می‌‌دهند؟ (مثلاً زیستگاه مرطوب یا خشک)


پس از اتمام مشاهدات، سعی کنید حیواناتی که دیدید را بر حسب شاخه تقسیم‌‌بندی کنید. بسته به اینکه در چه منطقه‌‌ای مشاهدات خود را انجام داده باشید، شاخه‌‌هایی که بیشتر با آن رو به رو می‌‌شوید شاخه‌‌مهره‌‌داران، بندپایان، نرم‌‌تنان و کرم‌‌های حلقوی هستند. به خاطر داشته باشید که شاخه‌‌مهره‌‌داران شامل تمام مهره‌‌داران (از جمله ما انسانها، سگ‌‌ها، گربه‌‌ها، قوراغه‌‌ها، ماهی‌‌ها، گاوها، پرندگان و ...)، بندپایان شامل حشرات، هزارپاها، میگوها و ...، نرم‌‌تنان شامل حلزون و صدف و کرم‌‌های حلقوی نیز شامل کرم خاکی هستند.


کدام شاخه تعداد حیوانات متنوع بیشتری در محل زندگی شما دارد؟ حیوانات کدام شاخه کم‌‌یاب‌‌تر هستند؟ آیا شاخه‌‌ای وجود دارد که هیچ حیوانی متعلق به آن را پیدا نکرده باشید؟ به نظرتان تنوع زیستی در محل زندگی شما چقدر است؟ آیا تعداد زیادی از یک حیوان مشخص در میکروزیستگاهی خاص مشاهده کردید؟

 

آزمایش‌‌های تکمیلی:
در این فعالیت علمی شما میکروزیستگاه‌‌های مختلف در یک منطقه را بررسی کردید. می‌‌توانید آزمایش‌‌های بیشتری انجام دهید و در آنها مناطق دیگری را مورد بررسی قرار دهید تا میکروزیستگاه‌‌ها را در این مناطق با هم مقایسه کنید. پارک‌‌های محله-ی شما چه تفاوتی از نظر حیوانات موجود در آنها با هم دارند؟ اگر در نزدیکی دریا زندگی می‌‌کنید، بررسی کنید که حیوانات ساحل با حیوانات یک پارک دارای درخت و چمن چه تفاوتی دارند. (اگر قصد بررسی منطقه‌‌ای دریایی را دارید، حتماً قبل از شروع کار در مورد شاخه‌‌های رایج ساکن در این منطقه تحقیق کنید.)

 


یک نقشه از محل حضور جانوران مختلف در منطقه‌‌ای که بررسی کردید تهیه کنید. برای این کار ابتدا نقشه‌‌ای از محل مورد بررسی تهیه کنید و در آن مکان‌‌های مهم از جمله خانه، بالکن، درختان، باغچه و ... را مشخص کنید. سپس از آن چند کپی بگیرید. حال با داشتن نقشه‌‌ها می‌‌توانید روی هر کدام محل حضور جانداران مربوط به یک شاخه‌‌ی خاص را علامت گذاری کنید. انواع خاص جانداران بیشتر در چه مناطقی یافت می‌‌شوند؟ کدام منطقه تنوع زیستی بیشتری دارد؟ کدام منطقه کمترین تنوع زیستی را دارد؟

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:
آیا در مشاهدات خود بیشتر با بندپایان رو به رو شدید؟

نوع حیواناتی که در این فعالیت علمی می‌‌یابید بستگی به مکان مورد بررسی دارد. اما در بیشتر باغچه‌‌ها، پارک‌‌ها و ... بندپایان شاخه‌‌ی رایج در موجوداتی است که مشاهده می‌‌کنید. از جمله حیوانات این شاخه مگس، سوسک، عنکبوت، ملخ، هزارپا، مورچه، پروانه، زنبور، جیرجیرک و ... هستند. همچنین ممکن است در بررسی‌‌های خود به حلزون نیز برخورده باشید. اگر داخل خاک را گشته باشید احتمالاً چند کرم خاکی نیز دیده‌‌اید. چنانچه خودتان را نیز در این شمارش به حساب بیاورید، در این فعالیت حداقل یک موجود از گروه شاخه‌‌مهره‌‌داران در نتایج خود دارید. دیگر جانداران رایج این شاخه پرندگان، سگ‌‌ها و گربه‌‌ها هستند.

 


منبع:

 

How Biodiverse Is Your Backyard?

 

منابع مفيد:
محيط زندگي جانوران مختلف

علوم زيستي


زيستگاه‌هاي جهان


محيط زيست


اکولوژي عمومي


بخش زيست فعاليت‌هاي علمي رشد


تنوع زيستي


 طبقه بندي علمي جانداران-ويکيپديا


شاخه (زيست شناسي)- ويکيپديا

1394/4/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content