XMod
 تأثیر شتاب جاذبه بر سقوط آزاد اجسام
تأثیر شتاب جاذبه بر سقوط آزاد اجساممشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، سرعت، شتاب، جاذبه
مشاهده علمي ۱۵۳

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال در حین سقوط یک جسم به این فکر کرده‌اید که این جسم با چه سرعتی به سمت پایین حرکت می‌کند؟ (البته اگر جسمِ در حال افتادن شکننده باشد به این فکر نمی‌کنید و فقط سعی خواهید کرد از خوردن آن به زمین جلوگیری کنید!) همه‌ی ما می‌دانیم که جاذبه سبب سقوط اجسام به سمت پایین می‌شود. اما جاذبه چه تأثیری بر سرعت سقوط می‌گذارد؟ برای مثال آیا جسم پس از جدا شدن از دست شما سرعت بیشتری دارد یا دقیقاً قبل از برخورد به زمین؟ در این فعالیت علمی شما رابطه‌ی میان زمان و مسافت طی شده توسط یک جسم تحت شتاب ثابت گرانش را بررسی خواهید کرد.

 


پیش‌زمینه:

شما بر حسب تجربه می‌دانید که سرعت دادن به دوچرخه در حین دوچرخه‌سواری در یک مسیر شیب‌دار به سمت پایین کار آسانی است. جاذبه در این حالت به کمک شما می‌آید و با کشیدن دوچرخه به پایین کار شما را برای سرعت دادن به دوچرخه از طریق پدال زدن کم می‌کند. همچنین می‌دانید که هر چه مسافت روی این تپه بیشتر باشد می‌توانید با سرعت بیشتری حرکت کنید. هر چه مدت زمان طولانی‌تری تحت کشش جاذبه به سمت پایین باشید، سرعت حرکت دوچرخه بیشتر می‌شود. این را نیز می‌دانید که هر چه شیب تپه بیشتر باشد، سرعت شما نیز بیشتر خواهد بود. شیب‌دارترین تپه‌ای که بتوانید تصور کنید چندان شبیه تپه نیست، بلکه یک مسیر عمودی به سمت پایین است که در آن اجسام سقوط آزاد می‌کنند و کشش جاذبه نیز در آن بیشترین مقدار خواهد بود. بی‌شک علاقه‌ای به حرکت روی این سطح با دوچرخه ندارید!

در سقوط آزاد، جاذبه به طور مداوم به جسم شتاب وارد می‌کند (سرعت آن را افزایش می‌دهد) تا اینکه جسم به سرعت حد برسد. به طور خاص جاذبه سرعت جسم در حال سقوط را در هر ثانیه ۹.۸ متر بر ثانیه افزایش می‌دهد. (واحد سرعت متر بر ثانیه و واحد شتاب متر بر مجذور ثانیه است.) این شتاب چه تأثیری بر مسافتی که جسم با گذشت زمان طی می‌کند دارد؟ در این فعالیت علمی شما یک تیله را روی سطح شیب‌دار رها خواهید کرد تا این موضوع را بررسی کنید.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

 

یک لوله‌ی مقوایی بلند برای ساخت سطح شیب‌دار. طول این لوله باید حداقل دو و نیم فوت باشد.
یک کتاب نازک یا یک تکه چوب کوچک برای بالا نگه داشتن یک انتهای لوله‌ی مقوایی. ضخامت آن باید حدود نیم تا یک اینچ باشد.
قیچی برای بریدن لوله‌ی مقوایی
ماژیک دائمی
تیله‌ی بازی
زمان‌سنجی که ثانیه‌شمار داشته باشد. بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه زمان‌سنجی با این ویژگی دارند.
خط‌کش (اختیاری)
یک همراه برای کمک (اختیاری)

 

 


آماده‌سازی:
یک لوله‌ی مقوایی بلند بردارید و آن را در یک خط مستقیم در امتداد طول ببرید. همین کار را در خطی مستقیم درست مقابل خط قبلی انجام دهید تا در نهایت دو نیم لوله‌ی همسان داشته باشید. از یکی از این دو قطعه به عنوان سطح شیب‌دار در آزمایش خود استفاده خواهید کرد.


یکی از دو نیم‌لوله‌ای که بریدید را بردارید و زیر یک انتهای آن کتابی نازک یا تکه چوبی کوچک قرار دهید. (حداکثر با ضخامت یک اینچ که شیب آن زیاد نشود و سرعت تیله روی آن قابل اندازه‌گیری باشد.)


با ماژیک دائمی خط شروع را در قسمت بالاتر سطح شیب‌دار حدود نیم اینچ از انتها علامت‌گذاری کنید. سطح شیب‌دار شما برای انجام آزمایش آماده است!

 

 

روش کار:


تایمر را روی یک ثانیه تنظیم کنید و تیله را روی خط شروع نگه دارید.


دقیقاً در لحظه‌ای که دکمه‌ی شروع تایمر را فشار می‌دهید، تیله را رها کنید. (دقت کنید که نباید آن را هل بدهید.) در همین حین آماده باشید تا با ماژیک مکان تیله روی سطح شیب‌دار پس از گذشت یک ثانیه را علامت بزنید. اگر همراه دارید، از او بخواهید علامت‌گذاری را انجام دهد. پس از گذشت یک ثانیه تیله چه مسافتی را طی می‌کند؟


این کار را حداقل ۹ مرتبه‌ی دیگر انجام دهید. به این ترتیب در انتها باید ده علامت مختلف روی سطح شیب‌دار داشته باشید که محل تیله پس از گذشت یک ثانیه را نشان می‌دهند. آیا تیله در تمام این ده بار مسافت یکسانی را طی می‌کند؟

 

 


مراحل قبل را یک بار دیگر انجام دهید، اما این مرتبه محل تیله پس از گذشت دو ثانیه را علامت بزنید. این کار را نیز حداقل ده مرتبه انجام دهید تا ده علامت دیگر روی سطح شیب‌دار داشته باشید. مسافت طی شده توسط تیله در یک ثانیه چه تفاوتی با مسافت طی شده در دو ثانیه دارد؟ در واقع، علامت‌های مربوط به زمان یک ثانیه نسبت به علامت‌های مربوط به دو ثانیه چگونه هستند؟


اگر خط‌کش دارید، می‌توانید مسافت طی شده توسط تیله در هر مرتبه از خط شروع را اندازه بگیرید.


به طور کلی با افزایش زمان، مسافت طی شده توسط تیله روی سطح شیب‌دار چه تغییری می‌کند؟ این نتایج چه نکته‌ای را در مورد تأثیر جاذبه بر سرعت و شتاب تیله در حال حرکت روی سطح شیب‌دار بیان می‌کنند؟


آزمایش‌های تکمیلی:

با خط‌کش مسافت طی شده توسط تیله روی سطح شیب‌دار را اندازه بگیرید و با این اطلاعات مسافت متوسط طی شده در یک ثانیه و دو ثانیه را محاسبه کنید. (هر کدام از زمان‌ها به طور جداگانه) سپس نموداری از نتایج خود ترسیم کنید. مسافت متوسط طی شده را روی یک محور و زمان را روی محور دیگر قرار دهید. با توجه به این نمودار، با افزایش زمان مسافت طی شده توسط تیله چه تغییری می‌کند؟


این فعالیت را با استفاده از یک سطح شیب‌دار بلندتر حداقل با طول شش فوت انجام دهید. تیله را روی این سطح شیب‌دار رها کنید و مسافت طی شده توسط آن را در زمان‌های بیشتر اندازه بگیرید (یک ثانیه، دو ثانیه، سه ثانیه و ...) تا جایی که در زمان مد نظرتان تیله مسیر را به طور کامل طی کند. در هر بار مسافت طی شده توسط تیله را روی سطح شیب‌دار علامت بزنید. تأثیر جاذبه بر سرعت و شتاب تیله در این حالت چگونه است؟


این فعالیت را با توپ‌های مختلف مانند توپ لاستیکی، فلزی، پینگ‌پونگ و ... انجام دهید. جنس و نوع توپ چه تأثیری بر نحوه‌ی حرکت آن روی سطح شیب‌دار می‌گذارد؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا تیله با طی مسافت بیشتر افزایش سرعت پیدا می‌کند؟
سرعت یک جسم در حال سقوط آزاد با گذشت هر ثانیه 9.8 متر بر ثانیه افزایش می‌یابد. در نتیجه پس از یک ثانیه جسم با سرعت ۹.۸ متر بر ثانیه به سمت پایین حرکت می‌کند. پس از دو ثانیه سرعت جسم به ۱۹.۶ متر بر ثانیه می‌رسد و به همین ترتیب پس از سه ثانیه به ۲۹.۴ متر بر ثانیه.
اگرچه این فعالیت در شرایط سقوط آزاد انجام نشده است، (حضور سطح شیب‌دار سبب ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت تیله می-شود.) در اینجا نیز مفهوم به همین شکل است و جاذبه به طور پیوسته سبب افزایش سرعت تیله در حرکت به سمت پایین می-شود. این موضوع را می‌توان با مقایسه‌ی فاصله‌ی بین خط شروع تا علامت‌های زمان یک ثانیه و فاصله‌ی بین علامت‌های زمان یک ثانیه تا دو ثانیه متوجه شد. در واقع، فاصله‌ی میان علامت‌های زمان یک ثانیه و دو ثانیه بزرگتر از فاصله‌ی میان خط شروع و علامت‌های زمان یک ثانیه است، که نشان می‌دهد در زمان طولانی‌تر سرعت تیله افزایش پیدا کرده است. بسته به شرایط دقیق سطح شیب‌دار، فاصله‌ی میان علامت‌های زمان یک ثانیه و دو ثانیه باید چیزی در حدود یک و نیم تا دو و نیم برابر فاصله‌ی بین خط شروع و علامت‌های زمان یک ثانیه باشند.

 


 منبع:

 

Speedy Science

 

منابع مفيد:

 

حرکت سقوط آزاد اجسام

 

گرانش

 

آزمايش شتاب

 

حرکت با شتاب ثابت

 

سرعت ثابت و شتاب

 

زمان سقوط

 

حرکت پرتابي و سقوط آزاد


G بزرگ

 

افتادن تخم مرغ

 

معلق ماندن آب

 

گرانش-ويکيپديا

 

سقوط آزاد-ويکيپديا

 

شتاب ويکيپديا

 

Inclined planes

 

 

1394/4/28 لينک مستقيم

فرستنده :
gilda HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : khoob bud

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : عالی بود

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 تأثیر شتاب جاذبه بر سقوط آزاد اجسام
تأثیر شتاب جاذبه بر سقوط آزاد اجساممشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، سرعت، شتاب، جاذبه
مشاهده علمي ۱۵۳

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال در حین سقوط یک جسم به این فکر کرده‌اید که این جسم با چه سرعتی به سمت پایین حرکت می‌کند؟ (البته اگر جسمِ در حال افتادن شکننده باشد به این فکر نمی‌کنید و فقط سعی خواهید کرد از خوردن آن به زمین جلوگیری کنید!) همه‌ی ما می‌دانیم که جاذبه سبب سقوط اجسام به سمت پایین می‌شود. اما جاذبه چه تأثیری بر سرعت سقوط می‌گذارد؟ برای مثال آیا جسم پس از جدا شدن از دست شما سرعت بیشتری دارد یا دقیقاً قبل از برخورد به زمین؟ در این فعالیت علمی شما رابطه‌ی میان زمان و مسافت طی شده توسط یک جسم تحت شتاب ثابت گرانش را بررسی خواهید کرد.

 


پیش‌زمینه:

شما بر حسب تجربه می‌دانید که سرعت دادن به دوچرخه در حین دوچرخه‌سواری در یک مسیر شیب‌دار به سمت پایین کار آسانی است. جاذبه در این حالت به کمک شما می‌آید و با کشیدن دوچرخه به پایین کار شما را برای سرعت دادن به دوچرخه از طریق پدال زدن کم می‌کند. همچنین می‌دانید که هر چه مسافت روی این تپه بیشتر باشد می‌توانید با سرعت بیشتری حرکت کنید. هر چه مدت زمان طولانی‌تری تحت کشش جاذبه به سمت پایین باشید، سرعت حرکت دوچرخه بیشتر می‌شود. این را نیز می‌دانید که هر چه شیب تپه بیشتر باشد، سرعت شما نیز بیشتر خواهد بود. شیب‌دارترین تپه‌ای که بتوانید تصور کنید چندان شبیه تپه نیست، بلکه یک مسیر عمودی به سمت پایین است که در آن اجسام سقوط آزاد می‌کنند و کشش جاذبه نیز در آن بیشترین مقدار خواهد بود. بی‌شک علاقه‌ای به حرکت روی این سطح با دوچرخه ندارید!

در سقوط آزاد، جاذبه به طور مداوم به جسم شتاب وارد می‌کند (سرعت آن را افزایش می‌دهد) تا اینکه جسم به سرعت حد برسد. به طور خاص جاذبه سرعت جسم در حال سقوط را در هر ثانیه ۹.۸ متر بر ثانیه افزایش می‌دهد. (واحد سرعت متر بر ثانیه و واحد شتاب متر بر مجذور ثانیه است.) این شتاب چه تأثیری بر مسافتی که جسم با گذشت زمان طی می‌کند دارد؟ در این فعالیت علمی شما یک تیله را روی سطح شیب‌دار رها خواهید کرد تا این موضوع را بررسی کنید.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

 

یک لوله‌ی مقوایی بلند برای ساخت سطح شیب‌دار. طول این لوله باید حداقل دو و نیم فوت باشد.
یک کتاب نازک یا یک تکه چوب کوچک برای بالا نگه داشتن یک انتهای لوله‌ی مقوایی. ضخامت آن باید حدود نیم تا یک اینچ باشد.
قیچی برای بریدن لوله‌ی مقوایی
ماژیک دائمی
تیله‌ی بازی
زمان‌سنجی که ثانیه‌شمار داشته باشد. بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه زمان‌سنجی با این ویژگی دارند.
خط‌کش (اختیاری)
یک همراه برای کمک (اختیاری)

 

 


آماده‌سازی:
یک لوله‌ی مقوایی بلند بردارید و آن را در یک خط مستقیم در امتداد طول ببرید. همین کار را در خطی مستقیم درست مقابل خط قبلی انجام دهید تا در نهایت دو نیم لوله‌ی همسان داشته باشید. از یکی از این دو قطعه به عنوان سطح شیب‌دار در آزمایش خود استفاده خواهید کرد.


یکی از دو نیم‌لوله‌ای که بریدید را بردارید و زیر یک انتهای آن کتابی نازک یا تکه چوبی کوچک قرار دهید. (حداکثر با ضخامت یک اینچ که شیب آن زیاد نشود و سرعت تیله روی آن قابل اندازه‌گیری باشد.)


با ماژیک دائمی خط شروع را در قسمت بالاتر سطح شیب‌دار حدود نیم اینچ از انتها علامت‌گذاری کنید. سطح شیب‌دار شما برای انجام آزمایش آماده است!

 

 

روش کار:


تایمر را روی یک ثانیه تنظیم کنید و تیله را روی خط شروع نگه دارید.


دقیقاً در لحظه‌ای که دکمه‌ی شروع تایمر را فشار می‌دهید، تیله را رها کنید. (دقت کنید که نباید آن را هل بدهید.) در همین حین آماده باشید تا با ماژیک مکان تیله روی سطح شیب‌دار پس از گذشت یک ثانیه را علامت بزنید. اگر همراه دارید، از او بخواهید علامت‌گذاری را انجام دهد. پس از گذشت یک ثانیه تیله چه مسافتی را طی می‌کند؟


این کار را حداقل ۹ مرتبه‌ی دیگر انجام دهید. به این ترتیب در انتها باید ده علامت مختلف روی سطح شیب‌دار داشته باشید که محل تیله پس از گذشت یک ثانیه را نشان می‌دهند. آیا تیله در تمام این ده بار مسافت یکسانی را طی می‌کند؟

 

 


مراحل قبل را یک بار دیگر انجام دهید، اما این مرتبه محل تیله پس از گذشت دو ثانیه را علامت بزنید. این کار را نیز حداقل ده مرتبه انجام دهید تا ده علامت دیگر روی سطح شیب‌دار داشته باشید. مسافت طی شده توسط تیله در یک ثانیه چه تفاوتی با مسافت طی شده در دو ثانیه دارد؟ در واقع، علامت‌های مربوط به زمان یک ثانیه نسبت به علامت‌های مربوط به دو ثانیه چگونه هستند؟


اگر خط‌کش دارید، می‌توانید مسافت طی شده توسط تیله در هر مرتبه از خط شروع را اندازه بگیرید.


به طور کلی با افزایش زمان، مسافت طی شده توسط تیله روی سطح شیب‌دار چه تغییری می‌کند؟ این نتایج چه نکته‌ای را در مورد تأثیر جاذبه بر سرعت و شتاب تیله در حال حرکت روی سطح شیب‌دار بیان می‌کنند؟


آزمایش‌های تکمیلی:

با خط‌کش مسافت طی شده توسط تیله روی سطح شیب‌دار را اندازه بگیرید و با این اطلاعات مسافت متوسط طی شده در یک ثانیه و دو ثانیه را محاسبه کنید. (هر کدام از زمان‌ها به طور جداگانه) سپس نموداری از نتایج خود ترسیم کنید. مسافت متوسط طی شده را روی یک محور و زمان را روی محور دیگر قرار دهید. با توجه به این نمودار، با افزایش زمان مسافت طی شده توسط تیله چه تغییری می‌کند؟


این فعالیت را با استفاده از یک سطح شیب‌دار بلندتر حداقل با طول شش فوت انجام دهید. تیله را روی این سطح شیب‌دار رها کنید و مسافت طی شده توسط آن را در زمان‌های بیشتر اندازه بگیرید (یک ثانیه، دو ثانیه، سه ثانیه و ...) تا جایی که در زمان مد نظرتان تیله مسیر را به طور کامل طی کند. در هر بار مسافت طی شده توسط تیله را روی سطح شیب‌دار علامت بزنید. تأثیر جاذبه بر سرعت و شتاب تیله در این حالت چگونه است؟


این فعالیت را با توپ‌های مختلف مانند توپ لاستیکی، فلزی، پینگ‌پونگ و ... انجام دهید. جنس و نوع توپ چه تأثیری بر نحوه‌ی حرکت آن روی سطح شیب‌دار می‌گذارد؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا تیله با طی مسافت بیشتر افزایش سرعت پیدا می‌کند؟
سرعت یک جسم در حال سقوط آزاد با گذشت هر ثانیه 9.8 متر بر ثانیه افزایش می‌یابد. در نتیجه پس از یک ثانیه جسم با سرعت ۹.۸ متر بر ثانیه به سمت پایین حرکت می‌کند. پس از دو ثانیه سرعت جسم به ۱۹.۶ متر بر ثانیه می‌رسد و به همین ترتیب پس از سه ثانیه به ۲۹.۴ متر بر ثانیه.
اگرچه این فعالیت در شرایط سقوط آزاد انجام نشده است، (حضور سطح شیب‌دار سبب ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت تیله می-شود.) در اینجا نیز مفهوم به همین شکل است و جاذبه به طور پیوسته سبب افزایش سرعت تیله در حرکت به سمت پایین می-شود. این موضوع را می‌توان با مقایسه‌ی فاصله‌ی بین خط شروع تا علامت‌های زمان یک ثانیه و فاصله‌ی بین علامت‌های زمان یک ثانیه تا دو ثانیه متوجه شد. در واقع، فاصله‌ی میان علامت‌های زمان یک ثانیه و دو ثانیه بزرگتر از فاصله‌ی میان خط شروع و علامت‌های زمان یک ثانیه است، که نشان می‌دهد در زمان طولانی‌تر سرعت تیله افزایش پیدا کرده است. بسته به شرایط دقیق سطح شیب‌دار، فاصله‌ی میان علامت‌های زمان یک ثانیه و دو ثانیه باید چیزی در حدود یک و نیم تا دو و نیم برابر فاصله‌ی بین خط شروع و علامت‌های زمان یک ثانیه باشند.

 


 منبع:

 

Speedy Science

 

منابع مفيد:

 

حرکت سقوط آزاد اجسام

 

گرانش

 

آزمايش شتاب

 

حرکت با شتاب ثابت

 

سرعت ثابت و شتاب

 

زمان سقوط

 

حرکت پرتابي و سقوط آزاد


G بزرگ

 

افتادن تخم مرغ

 

معلق ماندن آب

 

گرانش-ويکيپديا

 

سقوط آزاد-ويکيپديا

 

شتاب ويکيپديا

 

Inclined planes

 

 

1394/4/28 لينک مستقيم

فرستنده :
gilda HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : khoob bud

فرستنده :
ناشناس HyperLink HyperLink 1395/5/17
مـتـن : عالی بود

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content