XMod
 هواپیمای کاغذی
هواپیمای کاغذیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کاغذی: جاذبه، نیروی پرتاب، نیروی بالابر، نیروی پسار
مشاهده علمي ۱۵۴

 


 مقدمه:
ساخت هواپیماهای کاغذی تفریحی سرگرم‌کننده و جالب است. بسیاری از طرح‌ها به صورت هواپیمای مینیاتوری ساخته شده از کاغذ تا شده همراه با بال، تثبیت کننده و حتی گاهی برآافزا (flap) هستند. این سازه‌ها طوری به نظر می‌رسند که انگار آماده‌ی پرواز و اوج گرفتن هستند. با این حال طرح‌هایی نیز وجود دارند که بسیار عجیب به نظر می‌رسند و ممکن است تصور کنید این نوع هواپیماها هیچ وقت قادر به پرواز نخواهند بود. (مانند طرحی که در این فعالیت علمی پیاده خواهید کرد.) فعالیت زیر را انجام دهید تا بررسی کنید این طرح‌ها عملی هستند یا خیر.


پیش‌زمینه:

اگر چه طرح‌های بسیار زیادی برای ساخت هواپیمای کاغذی وجود دارد، تقریباً همه‌ی آنها ساختاری صاف و بال‌گون دارند که مانند هواپیماهای قدیمی سبب ایجاد نیروی لیفت (lift) به منظور نگه داشتن هواپیما در هوا می‌شود. هواپیمایی که در این فعالیت علمی می‌سازید، (که یادآور طرح Phillip Swift در رقابت بین‌المللی هواپیماهای کاغذی امریکا در سال ۱۹۶۷ است) نیروی لیفت خود را به جای بال از دو حلقه می‌گیرد. بال‌های معمولی هواپیما نوک بال دارند که تولید گردابه می‌کند و نیروی مقاوم یا درگ را افزایش می‌دهد. (که برای ماندن جسم در هوا چندان مناسب نیست.) حلقه‌های ایجاد کننده‌ی لیفت در این طرح نوک بال ندارند و در نتیجه مقاومت کمتری ایجاد می‌کنند. همچنین شکل ساده‌ای که این هواپیما دارد سبب می‌شود بتوان آن را دقیق پرتاب کرد.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

قیچی
خط‌کش
مداد یا خودکار (اختیاری، برای علامت زدن اندازه‌ها و بریدن کاغذ)
کاغذ یادداشت ضخیم سه در پنج اینچ (یا کاغذ پوشه یا هر کاغذ ضخیم دیگر)
کاغذ پرینتر یا هر کاغذ سفت دیگر
نوار چسب شفاف

 


نی پلاستیکی سفت (که هیچ قسمتی از آن قابلیت خم شدن نداشته باشد.)
متر اندازه‌گیری (یا یک نخ بلند)
یک فضای باز در داخل یا خارج خانه که بتوانید در آن هواپیمای خود را پرتاب کنید و فاصله‌ای که طی می‌کند را اندازه بگیرید. در داخل خانه یک راهروی طولانی یا اتاق بزرگ مناسب است. اگر می‌خواهید فعالیت را بیرون از خانه انجام دهید، زمانی این کار را بکنید که باد زیادی نوزد.

آماده‌سازی:

با استفاده از خط‌کش (و مداد یا خودکار) فواصل یک اینچی را در طول قسمت کوتاه کاغذ یادداشت خود اندازه بگیرید.


حال از این علامت‌ها کاغذ یادداشت را در جهت طولی ببرید تا سه نوار با ابعاد پنج در یک اینچ داشته باشید. (اگر از کاغذ سفت استفاده می‌کنید، ابتدا با خط‌کش طرح این سه نوار پنج در یک اینچ را روی کاغذ رسم کنید.)


یک تکه نوار چسب در یک انتهای کوتاه یکی از این سه نوار قرار دهید. سپس نوار را به صورت حلقه‌ی کامل درآورید و دو انتها را به هم بچسبانید.

 


دو نوار دیگر را طوری به هم بچسبانید که انتهای آنها کمی روی هم قرار بگیرد و نواری طولانی حاصل شود.


مانند قبل به یک انتهای این نوار بلند یک تکه نوار چسب بزنید. سپس نوار را به صورت حلقه‌ی کامل درآورید و دو انتها را به هم بچسبانید.


روی یک سر نی یک تکه چسب بزنید. سپس با این چسب نی را از این ناحیه در داخل حلقه‌ی بزرگتر قرار دهید.

 

 


چسباندن حلقه‌ی دوم به نی کمی دشوارتر است. قسمتی از حلقه‌ی دوم که به نی می‌چسبد باید دقیقاً مطابق با قسمتی از حلقه‌ی اول باشد که به سر دیگر نی چسبیده است. در این حالت با دقت به کمک چسب انتهای نی را به حلقه‌ی کوچکتر بپسبانید. آیا این سازه شبیه هیچ هواپیمایی که تا به حال دیده باشید است؟ به نظرتان این سازه قدرت پرواز دارد؟


با برگه‌ی دیگری که دارید هواپیمای کاغذی مورد علاقه‌تان را با هر طرحی که دوست دارید بسازید. می‌توانید برای گرفتن ایده-های مختلف در این مورد در اینترنت جستجو کنید.

 

 


روش کار:

حال زمان پرواز هواپیما فرارسیده است! هواپیمای دو حلقه‌ای خود را از وسط بگیرید، به طوری که حلقه‌ی کوچک در جلو باشد. آن را مانند یک نیزه پرتاب کنید. (ممکن است برای یادگیری روش صحیح پرتاب نیاز به تمرین داشته باشید.) هواپیما در هوا چگونه عمل می‌کند؟


یک خط شروع برای پرتاب دو هواپیما از آنجا تعیین کنید.


هواپیمای دو حلقه‌ای را از خط شروع پرتاب کنید و مسافتی که هواپیما از خط شروع تا زمین خوردن طی می‌کند را اندازه بگیرید. چه مسافتی طی شده است؟


این کار را حداقل دو مرتبه‌ی دیگر تکرار کنید. مسافت متوسط طی شده توسط هواپیما چقدر است؟ فکر می‌کنید کدام هواپیما مسافت بیشتری طی می‌کند؟

 


حال هواپیمای دوم را چند بار برای تمرین پرتاب کنید. هواپیما در هوا چگونه پرواز می‌کند؟


اکنون در خط شروع بایستید و هواپیمای دوم را پرتاب کنید. مسافتی که هواپیما از خط شروع تا زمین خوردن طی می‌کند را اندازه بگیرید. چه مسافتی طی شده است؟
این کار را حداقل دو مرتبه‌ی دیگر تکرار کنید. متوسط مسافت طی شده توسط هواپیمای دوم چقدر است؟
کدام هواپیما بیشتر در هوا باقی می‌ماند؟ آیا الگوی پرواز آنها یکسان است؟ آیا لازم است دو هواپیما را به گونه‌های مختلف پرتاب کنید؟


آزمایش‌های تکمیلی:

سعی کنید با اضافه کردن اجزای دیگر به هواپیماها، دینامیک آنها را تغییر دهید. یک گیره‌ی کاغذ در پایین حلقه‌ی کوچک قرار دهید. با این اضافه بار هواپیما چگونه پرواز می‌کند؟ اگر همین بار را به هواپیمای دوم متصل کنید چه اتفاقی می‌افتد؟


یک هواپیمای حلقه‌ای بسیار طولانی با دو نی بسازید. آیا این هواپیما مسافت طولانی‌تری نسبت به هواپیمای دو حلقه‌ای طی می‌کند؟ برای ساخت این هواپیما در انتهای یک نی شکاف کوچکی ایجاد کنید و سر نی دیگر را داخل آن فرو کنید. سپس این قسمت را چسب بزنید.


می‌توانید به جای دو حلقه از چهار حلقه در هواپیما استفاده کنید  به طوری که دو حلقه‌ی کوچک در یک انتها درست کنار هم و دو حلقه‌ی بزرگ در انتهای دیگر قرار بگیرند. این حلقه‌های اضافی چه تأثیری در نحوه‌ی پرواز هواپیما دارند؟


ويدئو


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در تمام اجسامی که پرواز می‌کنند چند اصل یکسان است. جاذبه آنها را به سمت پایین می‌کشد اما در همین حین هوا کمک می-کند که پایین نروند. اگر یک کاغذ را در ارتفاع رها کنید، مستقیم به زمین نمی‌رسد و به این طرف و آن طرف می‌رود. کاغذ برای رسیدن به زمین باید هوا را کنار بزند. با هر حرکت برگه مقداری از این هوا کنار می‌رود و کاغذ می‌تواند پایین‌تر بیاید. از آنجا که کاغذ صاف برای پایین آمدن باید هوای زیادی را کنار بزند، سرعت فرودش آهسته است. حال اگر همان کاغذ را مچاله کنید و به صورت یک توپ دربیاورید، خواهید دید که مستقیم و با سرعت به زمین می‌رسد. در این حالت وزن کاغذ تغییری نکرده است، اما هوا می‌تواند به آرامی از دور توپ حرکت کند و کنار برود تا توپ به آسانی به زمین بخورد.

 

 


برای اینکه یک جسم در هوا باقی بماند، باید تعادلی میان جاذبه که آن را به سمت پایین می‌کشد و نیروی لیفت تولید شده در نتیجه‌ی حرکت در هوا ایجاد شود. طرح مناسب باید این نیروها را موازنه کند تا جسم به جلو حرکت کند و توسط کشش گرانش شتاب بگیرد. اما چه طرحی خوب است و چه طرحی مناسب نیست؟ برای درک این موضوع باید نتایج آزمایش‌های خود را به طور دقیق یادداشت کنید. تغییراتی که در ساختار هواپیمای کاغذی خود ایجاد می‌کنید را به یاد داشته باشید و اگر به طرحی مناسب برای ساخت هواپیما دست یافتید، آن را به دوستان خود نیز یاد بدهید.

 


منبع:

 

Flying Hoopster

 

منابع مفيد:


هواپيماي هوشمند ۲۰۵۰

 

نخ و سوزن ابرها

 

 

ناوبري هواپيما در باد

 

ساختن هليکوپتر کاغذي
چرا هواپيما پرواز مي‌کند 

انواع هواپيما


گرانش

 

پرواز برادران رايت


هواپيما-ويکيپديا


Spining Blimps


What makes paper Airplanes fly?


Paper Airplanes


Four forces on an Airplane

 

 

1394/5/3 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 هواپیمای کاغذی
هواپیمای کاغذیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کاغذی: جاذبه، نیروی پرتاب، نیروی بالابر، نیروی پسار
مشاهده علمي ۱۵۴

 


 مقدمه:
ساخت هواپیماهای کاغذی تفریحی سرگرم‌کننده و جالب است. بسیاری از طرح‌ها به صورت هواپیمای مینیاتوری ساخته شده از کاغذ تا شده همراه با بال، تثبیت کننده و حتی گاهی برآافزا (flap) هستند. این سازه‌ها طوری به نظر می‌رسند که انگار آماده‌ی پرواز و اوج گرفتن هستند. با این حال طرح‌هایی نیز وجود دارند که بسیار عجیب به نظر می‌رسند و ممکن است تصور کنید این نوع هواپیماها هیچ وقت قادر به پرواز نخواهند بود. (مانند طرحی که در این فعالیت علمی پیاده خواهید کرد.) فعالیت زیر را انجام دهید تا بررسی کنید این طرح‌ها عملی هستند یا خیر.


پیش‌زمینه:

اگر چه طرح‌های بسیار زیادی برای ساخت هواپیمای کاغذی وجود دارد، تقریباً همه‌ی آنها ساختاری صاف و بال‌گون دارند که مانند هواپیماهای قدیمی سبب ایجاد نیروی لیفت (lift) به منظور نگه داشتن هواپیما در هوا می‌شود. هواپیمایی که در این فعالیت علمی می‌سازید، (که یادآور طرح Phillip Swift در رقابت بین‌المللی هواپیماهای کاغذی امریکا در سال ۱۹۶۷ است) نیروی لیفت خود را به جای بال از دو حلقه می‌گیرد. بال‌های معمولی هواپیما نوک بال دارند که تولید گردابه می‌کند و نیروی مقاوم یا درگ را افزایش می‌دهد. (که برای ماندن جسم در هوا چندان مناسب نیست.) حلقه‌های ایجاد کننده‌ی لیفت در این طرح نوک بال ندارند و در نتیجه مقاومت کمتری ایجاد می‌کنند. همچنین شکل ساده‌ای که این هواپیما دارد سبب می‌شود بتوان آن را دقیق پرتاب کرد.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

قیچی
خط‌کش
مداد یا خودکار (اختیاری، برای علامت زدن اندازه‌ها و بریدن کاغذ)
کاغذ یادداشت ضخیم سه در پنج اینچ (یا کاغذ پوشه یا هر کاغذ ضخیم دیگر)
کاغذ پرینتر یا هر کاغذ سفت دیگر
نوار چسب شفاف

 


نی پلاستیکی سفت (که هیچ قسمتی از آن قابلیت خم شدن نداشته باشد.)
متر اندازه‌گیری (یا یک نخ بلند)
یک فضای باز در داخل یا خارج خانه که بتوانید در آن هواپیمای خود را پرتاب کنید و فاصله‌ای که طی می‌کند را اندازه بگیرید. در داخل خانه یک راهروی طولانی یا اتاق بزرگ مناسب است. اگر می‌خواهید فعالیت را بیرون از خانه انجام دهید، زمانی این کار را بکنید که باد زیادی نوزد.

آماده‌سازی:

با استفاده از خط‌کش (و مداد یا خودکار) فواصل یک اینچی را در طول قسمت کوتاه کاغذ یادداشت خود اندازه بگیرید.


حال از این علامت‌ها کاغذ یادداشت را در جهت طولی ببرید تا سه نوار با ابعاد پنج در یک اینچ داشته باشید. (اگر از کاغذ سفت استفاده می‌کنید، ابتدا با خط‌کش طرح این سه نوار پنج در یک اینچ را روی کاغذ رسم کنید.)


یک تکه نوار چسب در یک انتهای کوتاه یکی از این سه نوار قرار دهید. سپس نوار را به صورت حلقه‌ی کامل درآورید و دو انتها را به هم بچسبانید.

 


دو نوار دیگر را طوری به هم بچسبانید که انتهای آنها کمی روی هم قرار بگیرد و نواری طولانی حاصل شود.


مانند قبل به یک انتهای این نوار بلند یک تکه نوار چسب بزنید. سپس نوار را به صورت حلقه‌ی کامل درآورید و دو انتها را به هم بچسبانید.


روی یک سر نی یک تکه چسب بزنید. سپس با این چسب نی را از این ناحیه در داخل حلقه‌ی بزرگتر قرار دهید.

 

 


چسباندن حلقه‌ی دوم به نی کمی دشوارتر است. قسمتی از حلقه‌ی دوم که به نی می‌چسبد باید دقیقاً مطابق با قسمتی از حلقه‌ی اول باشد که به سر دیگر نی چسبیده است. در این حالت با دقت به کمک چسب انتهای نی را به حلقه‌ی کوچکتر بپسبانید. آیا این سازه شبیه هیچ هواپیمایی که تا به حال دیده باشید است؟ به نظرتان این سازه قدرت پرواز دارد؟


با برگه‌ی دیگری که دارید هواپیمای کاغذی مورد علاقه‌تان را با هر طرحی که دوست دارید بسازید. می‌توانید برای گرفتن ایده-های مختلف در این مورد در اینترنت جستجو کنید.

 

 


روش کار:

حال زمان پرواز هواپیما فرارسیده است! هواپیمای دو حلقه‌ای خود را از وسط بگیرید، به طوری که حلقه‌ی کوچک در جلو باشد. آن را مانند یک نیزه پرتاب کنید. (ممکن است برای یادگیری روش صحیح پرتاب نیاز به تمرین داشته باشید.) هواپیما در هوا چگونه عمل می‌کند؟


یک خط شروع برای پرتاب دو هواپیما از آنجا تعیین کنید.


هواپیمای دو حلقه‌ای را از خط شروع پرتاب کنید و مسافتی که هواپیما از خط شروع تا زمین خوردن طی می‌کند را اندازه بگیرید. چه مسافتی طی شده است؟


این کار را حداقل دو مرتبه‌ی دیگر تکرار کنید. مسافت متوسط طی شده توسط هواپیما چقدر است؟ فکر می‌کنید کدام هواپیما مسافت بیشتری طی می‌کند؟

 


حال هواپیمای دوم را چند بار برای تمرین پرتاب کنید. هواپیما در هوا چگونه پرواز می‌کند؟


اکنون در خط شروع بایستید و هواپیمای دوم را پرتاب کنید. مسافتی که هواپیما از خط شروع تا زمین خوردن طی می‌کند را اندازه بگیرید. چه مسافتی طی شده است؟
این کار را حداقل دو مرتبه‌ی دیگر تکرار کنید. متوسط مسافت طی شده توسط هواپیمای دوم چقدر است؟
کدام هواپیما بیشتر در هوا باقی می‌ماند؟ آیا الگوی پرواز آنها یکسان است؟ آیا لازم است دو هواپیما را به گونه‌های مختلف پرتاب کنید؟


آزمایش‌های تکمیلی:

سعی کنید با اضافه کردن اجزای دیگر به هواپیماها، دینامیک آنها را تغییر دهید. یک گیره‌ی کاغذ در پایین حلقه‌ی کوچک قرار دهید. با این اضافه بار هواپیما چگونه پرواز می‌کند؟ اگر همین بار را به هواپیمای دوم متصل کنید چه اتفاقی می‌افتد؟


یک هواپیمای حلقه‌ای بسیار طولانی با دو نی بسازید. آیا این هواپیما مسافت طولانی‌تری نسبت به هواپیمای دو حلقه‌ای طی می‌کند؟ برای ساخت این هواپیما در انتهای یک نی شکاف کوچکی ایجاد کنید و سر نی دیگر را داخل آن فرو کنید. سپس این قسمت را چسب بزنید.


می‌توانید به جای دو حلقه از چهار حلقه در هواپیما استفاده کنید  به طوری که دو حلقه‌ی کوچک در یک انتها درست کنار هم و دو حلقه‌ی بزرگ در انتهای دیگر قرار بگیرند. این حلقه‌های اضافی چه تأثیری در نحوه‌ی پرواز هواپیما دارند؟


ويدئو


مشاهده و نتیجه‌گیری:

در تمام اجسامی که پرواز می‌کنند چند اصل یکسان است. جاذبه آنها را به سمت پایین می‌کشد اما در همین حین هوا کمک می-کند که پایین نروند. اگر یک کاغذ را در ارتفاع رها کنید، مستقیم به زمین نمی‌رسد و به این طرف و آن طرف می‌رود. کاغذ برای رسیدن به زمین باید هوا را کنار بزند. با هر حرکت برگه مقداری از این هوا کنار می‌رود و کاغذ می‌تواند پایین‌تر بیاید. از آنجا که کاغذ صاف برای پایین آمدن باید هوای زیادی را کنار بزند، سرعت فرودش آهسته است. حال اگر همان کاغذ را مچاله کنید و به صورت یک توپ دربیاورید، خواهید دید که مستقیم و با سرعت به زمین می‌رسد. در این حالت وزن کاغذ تغییری نکرده است، اما هوا می‌تواند به آرامی از دور توپ حرکت کند و کنار برود تا توپ به آسانی به زمین بخورد.

 

 


برای اینکه یک جسم در هوا باقی بماند، باید تعادلی میان جاذبه که آن را به سمت پایین می‌کشد و نیروی لیفت تولید شده در نتیجه‌ی حرکت در هوا ایجاد شود. طرح مناسب باید این نیروها را موازنه کند تا جسم به جلو حرکت کند و توسط کشش گرانش شتاب بگیرد. اما چه طرحی خوب است و چه طرحی مناسب نیست؟ برای درک این موضوع باید نتایج آزمایش‌های خود را به طور دقیق یادداشت کنید. تغییراتی که در ساختار هواپیمای کاغذی خود ایجاد می‌کنید را به یاد داشته باشید و اگر به طرحی مناسب برای ساخت هواپیما دست یافتید، آن را به دوستان خود نیز یاد بدهید.

 


منبع:

 

Flying Hoopster

 

منابع مفيد:


هواپيماي هوشمند ۲۰۵۰

 

نخ و سوزن ابرها

 

 

ناوبري هواپيما در باد

 

ساختن هليکوپتر کاغذي
چرا هواپيما پرواز مي‌کند 

انواع هواپيما


گرانش

 

پرواز برادران رايت


هواپيما-ويکيپديا


Spining Blimps


What makes paper Airplanes fly?


Paper Airplanes


Four forces on an Airplane

 

 

1394/5/3 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content