XMod
 تشخیص رنگ‌ها و اثر استروپ
تشخیص رنگ‌ها و اثر استروپمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: روان‌شناسی، خواندن، رنگ‌ها، ادراک، زمان عکس‌العمل
مشاهده علمي ۱۵۶

 

 

مقدمه:

 

آیا تا به حال سعی کرده‌اید به طور همزمان با یک دست به سر خود ضربه‌های آهسته بزنید و با دست دیگر شکم خود را مالش دهید؟ این فعالیت علمی چیزی شبیه به این کار است و می‌تواند دیدی درست از نحوه‌ی کار مغزتان به شما بدهد. چالش این فعالیت گفتن اسم رنگ‌هاست. به نظر کار ساده‌ای است، نه؟ اما تصور کنید که اسم رنگ‌ها جلوی چشمانتان باشند و مجبور باشید رنگ نوشته را تشخیص دهید. این فعالیتی سرگرم‌کننده است که می‌توانید با اعضای خانواده یا دوستان در اوقات فراغت خود انجام دهید.

پیش‌زمینه:

این فعالیت تلاشی است برای فهم فرآیندهای فکری که شامل توجه، ادراک، خواندن و نام‌گذاری هستند. این فرآیندها چگونه در مغز اتفاق می‌افتند؟ در این آزمایش سعی داریم پدیده‌ای به نام اثر استروپ که اولین بار در سال ۱۹۳۵ در یک مقاله‌ی روان‌شناسی تجربی معروف توسط John Ridley Stroop توصیف شد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

اثر استروپ از کلمات چاپ شده در رنگ‌های مختلف (مانند قرمز، سبز یا آبی) استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که زمانی که این کلمات چاپ شده خود اسم رنگ‌ها باشند، می‌تواند بر سرعت فرد در گفتن اسم رنگی که مشاهده می‌کند تأثیر بگذارد. برای مثال، اگر کلمه‌ی قرمز با رنگ زرد چاپ شده باشد، زمان متفاوتی برای فرد لازم است تا اسم رنگ یعنی زرد را بگوید، در مقایسه با حالتی که کلمه‌ی قرمز با رنگ قرمز چاپ شده باشد. تفاوت دقیق میان زمان گفتن اسم‌ رنگ‌ها در این حالت چقدر است؟ فعالیت علمی زیر را با دوستان خود انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 



مواد و وسایل مورد نیاز:

ده کاغذ یادداشت در ابعاد سه در پنج اینچ (می‌توانید به جای آن از کارت‌های کمتر با ابعاد بزرگتر یا کارت‌های بیشتر با ابعاد کوچکتر استفاده کنید.)
قیچی
خط‌کش (اختیاری)
ماژیک رنگی در پنچ رنگ مختلف (این پنج رنگ باید کاملاً با هم متفاوت باشند، مانند سبز، قهوه‌ای، آبی، قرمز و زرد)
تایمر یا کرنومتر
حداقل سه داوطلب برای انجام آزمایش

آماده‌سازی:
یک کاغذ یادداشت را به صورت عمودی نگه دارید و آن را دو بار ببرید تا سه تکه کاغذ کوچکتر هر کدام در ابعاد ۳ در ۱.۶ اینچ حاصل شود. این کار را با همه‌ی ده کاغذ یادداشت انجام دهید تا در نهایت سی کارت کوچک داشته باشید.


روی پانزده عدد از این کارت‌ها با ماژیک رنگی نام رنگ ماژیک را بنویسید. برای مثال، می‌توانید با ماژیک سبز کلمه‌ی سبز را روی یکی از کارت‌ها بنویسید. از هر کدام از این پنج رنگ سه کارت تهیه کنید. (به این ترتیب برای مثال از رنگ سبز سه کارت با کلمه‌ی سبز روی آن‌ها، از رنگ قهوه‌ای سه کارت با کلمه‌ی قهوه‌ای روی آن‌ها و ... خواهید داشت.)


روی پانزده کارت باقی‌مانده از سی کارت، از همان ماژیک‌ها استفاده کنید اما این بار اسم رنگی را روی کارت بنویسید که مطابق با رنگ جوهر ماژیک نباشد. برای مثال با ماژیک سبز کلمه‌ی آبی را روی یکی از این کارت‌ها بنویسید. این بار نیز از هر کدام از پنج ماژیک برای نوشتن روی سه کارت استفاده کنید.


دو دسته‌ی پانزده‌تایی کارت را به طور جداگانه نگه دارید.

روش کار:


داوطلب اول خود را آماده کنید و روش کار را برای او توضیح دهید. بگویید که دسته‌ای کارت به او داده می‌شود و روی هر کارت کلمه‌ای با جوهر رنگی نوشته شده است. او وظیفه دارد رنگ جوهر نوشته را در کمترین زمان و بدون اشتباه بگوید.


هنگامی که هر دوی شما آماده بودید، یکی از دو دسته‌ی پانزده‌تایی کارت را به داوطلب بدهید و زمان لازم برای گفتن رنگ تمام کارت‌ها را اندازه بگیرید. چه زمانی طول می‌کشد تا داوطلب بتواند رنگ جوهر نوشته‌ی تمام پانزده کارت را به درستی بگوید؟


در مرحله‌ی بعد به همین داوطلب دسته‌ی پانزده‌تایی دوم کارت‌ها را بدهید و مجدداً زمان را اندازه بگیرید. چه مدت طول می-کشد تا داوطلب بتواند به درستی جوهر نوشته‌ی تمام پانزده کارت دسته را بگوید؟


همین دو مرحله را با داوطلبان دیگری که دارید تکرار کنید. برای هر کدام از آنها، دسته‌ی پانزده‌تایی که کار را با آن شروع می‌کنید تعویض کنید.


به طور کلی، داوطلبان برای گفتن اسم رنگ‌های کدام دسته از کارت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند، دسته‌ای که در آن اسم و رنگ جوهر یکسان هستند یا دسته‌ای که در آن رنگ نوشته با اسم رنگ متفاوت است؟ به نظر شما چرا نتایج این گونه است؟

 


آزمایش‌های تکمیلی:

می‌توانید این فعالیت را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید اما این بار دو دسته کارت یکی با اسم رنگ‌هایی مطابق با رنگ جوهر و دیگری با اسم رنگ‌هایی که همگی با جوهر سیاه نوشته شده‌اند را بررسی کنید. آیا می‌توانید تفاوتی در میزان راحتی افراد در خواندن اسم رنگ‌ها بر اساس اینکه جوهر نوشته همرنگ اسم رنگ باشد یا نه حس کنید؟


فعالیت علمی بالا را یک بار دیگر انجام دهید و این مرتبه کارت‌ها را برعکس (پایین به بالا) به افراد نشان دهید. آیا در این حالت نیز اثر استروپ را در افراد مشاهده می‌کنید؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا داوطلبان در گفتن اسم رنگ‌هایی که در آن جوهر با کلمه‌ی نوشته شده یکسان است در مقایسه با حالتی که جوهر و اسم رنگ یکسان نیست بهتر و سریع‌تر عمل می‌کنند؟
اثر استروپ نشان می‌دهد زمانی که یک اسم رنگ با جوهری به همان رنگ چاپ شود، افراد می‌توانند نام آن را بسیار سریع‌تر از زمانی بگویند که اسم رنگ و جوهری که کلمه با آن چاپ شده است یکسان نیست. (برای مثال، زمانی که با جوهر آبی کلمه‌ی آبی را روی کاغذ بنویسید، فرد می‌تواند بسیار سریع‌تر اسم رنگ‌ را در مقایسه با حالتی بگوید که با جوهر آبی کلمه‌ی سبز نوشته شده باشد.) با انجام این فعالیت علمی نیز باید به همین نتیجه رسیده باشید. به عنوان مثال، ممکن است مشاهده کرده باشید که حدود سیزده تا هفده ثانیه برای انجام دسته‌ی کارت‌ها با رنگ جوهر مطابق با کلمه و حدود بیست تا بیست و پنج ثانیه برای انجام دسته‌ی کارت‌ها با رنگ جوهر متفاوت با کلمه برای داوطلبان زمان لازم است.

 

 

یک توضیح برای اثر استروپ تداخل است. از اولین سال‌های مدرسه، خواندن جزو اعمالی است که افراد روزانه آن را انجام می‌دهند. ما آنقدر در خواندن تبحر پیدا می‌کنیم که به صورت خودکار کلمات را می‌خوانیم. زمانی که از ما خواسته می‌شود اسم رنگ جوهر کلمه را به جای خود کلمه بگوییم، این توانایی خواندن خودکار کلمات با کاری که قصد داریم انجام دهیم (گفتن اسم رنگ جوهر کلمه) تداخل پیدا می‌کند. این اثر تداخلی به دانشمندان امکان آن را می‌دهد که نحوه‌ی کار مغز را بررسی کنند.

 


منبع:

 

Seeing Science

 

منابع مفيد:

مغز انسان


منشا رنگ‌ها در جهان زنده


ترکيب رنگ‌ها


شيمي رنگ-۱


حقه‌هاي ذهني


طبقه‌بندي رنگ


هنرمندي که عينک‌هاي اصلاح کور رنگي تست مي‌کند!


پوستين‌هايي با رنگ‌هاي متغير


مغز انديشه روان


چرا رنگ چشم‌ها متفاوت است؟


رنگ


مغز انسان

اثر استروپ


رنگ‌ها: عصب شناسي-دانشگاه واشنگتن

 

Stroop

 

1394/5/16 لينک مستقيم

فرستنده :
وحید ابوالحسن زاده HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : سلام خیلی عالی بود دستتون درد نکنه. من پایان نامه ام رو به این روش دارم انجام میدم. میشه برای فصل چهار یه نمونه کار به ایمیلم بفرستین. یا اینکه نحوه گزارش نتایج رو برام توضیح بدین؟ خیلی ممنون میشم. لطفا با ایمیل مکاتبه کنید. سپاسگزارم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 تشخیص رنگ‌ها و اثر استروپ
تشخیص رنگ‌ها و اثر استروپمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: روان‌شناسی، خواندن، رنگ‌ها، ادراک، زمان عکس‌العمل
مشاهده علمي ۱۵۶

 

 

مقدمه:

 

آیا تا به حال سعی کرده‌اید به طور همزمان با یک دست به سر خود ضربه‌های آهسته بزنید و با دست دیگر شکم خود را مالش دهید؟ این فعالیت علمی چیزی شبیه به این کار است و می‌تواند دیدی درست از نحوه‌ی کار مغزتان به شما بدهد. چالش این فعالیت گفتن اسم رنگ‌هاست. به نظر کار ساده‌ای است، نه؟ اما تصور کنید که اسم رنگ‌ها جلوی چشمانتان باشند و مجبور باشید رنگ نوشته را تشخیص دهید. این فعالیتی سرگرم‌کننده است که می‌توانید با اعضای خانواده یا دوستان در اوقات فراغت خود انجام دهید.

پیش‌زمینه:

این فعالیت تلاشی است برای فهم فرآیندهای فکری که شامل توجه، ادراک، خواندن و نام‌گذاری هستند. این فرآیندها چگونه در مغز اتفاق می‌افتند؟ در این آزمایش سعی داریم پدیده‌ای به نام اثر استروپ که اولین بار در سال ۱۹۳۵ در یک مقاله‌ی روان‌شناسی تجربی معروف توسط John Ridley Stroop توصیف شد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

اثر استروپ از کلمات چاپ شده در رنگ‌های مختلف (مانند قرمز، سبز یا آبی) استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که زمانی که این کلمات چاپ شده خود اسم رنگ‌ها باشند، می‌تواند بر سرعت فرد در گفتن اسم رنگی که مشاهده می‌کند تأثیر بگذارد. برای مثال، اگر کلمه‌ی قرمز با رنگ زرد چاپ شده باشد، زمان متفاوتی برای فرد لازم است تا اسم رنگ یعنی زرد را بگوید، در مقایسه با حالتی که کلمه‌ی قرمز با رنگ قرمز چاپ شده باشد. تفاوت دقیق میان زمان گفتن اسم‌ رنگ‌ها در این حالت چقدر است؟ فعالیت علمی زیر را با دوستان خود انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 



مواد و وسایل مورد نیاز:

ده کاغذ یادداشت در ابعاد سه در پنج اینچ (می‌توانید به جای آن از کارت‌های کمتر با ابعاد بزرگتر یا کارت‌های بیشتر با ابعاد کوچکتر استفاده کنید.)
قیچی
خط‌کش (اختیاری)
ماژیک رنگی در پنچ رنگ مختلف (این پنج رنگ باید کاملاً با هم متفاوت باشند، مانند سبز، قهوه‌ای، آبی، قرمز و زرد)
تایمر یا کرنومتر
حداقل سه داوطلب برای انجام آزمایش

آماده‌سازی:
یک کاغذ یادداشت را به صورت عمودی نگه دارید و آن را دو بار ببرید تا سه تکه کاغذ کوچکتر هر کدام در ابعاد ۳ در ۱.۶ اینچ حاصل شود. این کار را با همه‌ی ده کاغذ یادداشت انجام دهید تا در نهایت سی کارت کوچک داشته باشید.


روی پانزده عدد از این کارت‌ها با ماژیک رنگی نام رنگ ماژیک را بنویسید. برای مثال، می‌توانید با ماژیک سبز کلمه‌ی سبز را روی یکی از کارت‌ها بنویسید. از هر کدام از این پنج رنگ سه کارت تهیه کنید. (به این ترتیب برای مثال از رنگ سبز سه کارت با کلمه‌ی سبز روی آن‌ها، از رنگ قهوه‌ای سه کارت با کلمه‌ی قهوه‌ای روی آن‌ها و ... خواهید داشت.)


روی پانزده کارت باقی‌مانده از سی کارت، از همان ماژیک‌ها استفاده کنید اما این بار اسم رنگی را روی کارت بنویسید که مطابق با رنگ جوهر ماژیک نباشد. برای مثال با ماژیک سبز کلمه‌ی آبی را روی یکی از این کارت‌ها بنویسید. این بار نیز از هر کدام از پنج ماژیک برای نوشتن روی سه کارت استفاده کنید.


دو دسته‌ی پانزده‌تایی کارت را به طور جداگانه نگه دارید.

روش کار:


داوطلب اول خود را آماده کنید و روش کار را برای او توضیح دهید. بگویید که دسته‌ای کارت به او داده می‌شود و روی هر کارت کلمه‌ای با جوهر رنگی نوشته شده است. او وظیفه دارد رنگ جوهر نوشته را در کمترین زمان و بدون اشتباه بگوید.


هنگامی که هر دوی شما آماده بودید، یکی از دو دسته‌ی پانزده‌تایی کارت را به داوطلب بدهید و زمان لازم برای گفتن رنگ تمام کارت‌ها را اندازه بگیرید. چه زمانی طول می‌کشد تا داوطلب بتواند رنگ جوهر نوشته‌ی تمام پانزده کارت را به درستی بگوید؟


در مرحله‌ی بعد به همین داوطلب دسته‌ی پانزده‌تایی دوم کارت‌ها را بدهید و مجدداً زمان را اندازه بگیرید. چه مدت طول می-کشد تا داوطلب بتواند به درستی جوهر نوشته‌ی تمام پانزده کارت دسته را بگوید؟


همین دو مرحله را با داوطلبان دیگری که دارید تکرار کنید. برای هر کدام از آنها، دسته‌ی پانزده‌تایی که کار را با آن شروع می‌کنید تعویض کنید.


به طور کلی، داوطلبان برای گفتن اسم رنگ‌های کدام دسته از کارت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند، دسته‌ای که در آن اسم و رنگ جوهر یکسان هستند یا دسته‌ای که در آن رنگ نوشته با اسم رنگ متفاوت است؟ به نظر شما چرا نتایج این گونه است؟

 


آزمایش‌های تکمیلی:

می‌توانید این فعالیت را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید اما این بار دو دسته کارت یکی با اسم رنگ‌هایی مطابق با رنگ جوهر و دیگری با اسم رنگ‌هایی که همگی با جوهر سیاه نوشته شده‌اند را بررسی کنید. آیا می‌توانید تفاوتی در میزان راحتی افراد در خواندن اسم رنگ‌ها بر اساس اینکه جوهر نوشته همرنگ اسم رنگ باشد یا نه حس کنید؟


فعالیت علمی بالا را یک بار دیگر انجام دهید و این مرتبه کارت‌ها را برعکس (پایین به بالا) به افراد نشان دهید. آیا در این حالت نیز اثر استروپ را در افراد مشاهده می‌کنید؟


مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا داوطلبان در گفتن اسم رنگ‌هایی که در آن جوهر با کلمه‌ی نوشته شده یکسان است در مقایسه با حالتی که جوهر و اسم رنگ یکسان نیست بهتر و سریع‌تر عمل می‌کنند؟
اثر استروپ نشان می‌دهد زمانی که یک اسم رنگ با جوهری به همان رنگ چاپ شود، افراد می‌توانند نام آن را بسیار سریع‌تر از زمانی بگویند که اسم رنگ و جوهری که کلمه با آن چاپ شده است یکسان نیست. (برای مثال، زمانی که با جوهر آبی کلمه‌ی آبی را روی کاغذ بنویسید، فرد می‌تواند بسیار سریع‌تر اسم رنگ‌ را در مقایسه با حالتی بگوید که با جوهر آبی کلمه‌ی سبز نوشته شده باشد.) با انجام این فعالیت علمی نیز باید به همین نتیجه رسیده باشید. به عنوان مثال، ممکن است مشاهده کرده باشید که حدود سیزده تا هفده ثانیه برای انجام دسته‌ی کارت‌ها با رنگ جوهر مطابق با کلمه و حدود بیست تا بیست و پنج ثانیه برای انجام دسته‌ی کارت‌ها با رنگ جوهر متفاوت با کلمه برای داوطلبان زمان لازم است.

 

 

یک توضیح برای اثر استروپ تداخل است. از اولین سال‌های مدرسه، خواندن جزو اعمالی است که افراد روزانه آن را انجام می‌دهند. ما آنقدر در خواندن تبحر پیدا می‌کنیم که به صورت خودکار کلمات را می‌خوانیم. زمانی که از ما خواسته می‌شود اسم رنگ جوهر کلمه را به جای خود کلمه بگوییم، این توانایی خواندن خودکار کلمات با کاری که قصد داریم انجام دهیم (گفتن اسم رنگ جوهر کلمه) تداخل پیدا می‌کند. این اثر تداخلی به دانشمندان امکان آن را می‌دهد که نحوه‌ی کار مغز را بررسی کنند.

 


منبع:

 

Seeing Science

 

منابع مفيد:

مغز انسان


منشا رنگ‌ها در جهان زنده


ترکيب رنگ‌ها


شيمي رنگ-۱


حقه‌هاي ذهني


طبقه‌بندي رنگ


هنرمندي که عينک‌هاي اصلاح کور رنگي تست مي‌کند!


پوستين‌هايي با رنگ‌هاي متغير


مغز انديشه روان


چرا رنگ چشم‌ها متفاوت است؟


رنگ


مغز انسان

اثر استروپ


رنگ‌ها: عصب شناسي-دانشگاه واشنگتن

 

Stroop

 

1394/5/16 لينک مستقيم

فرستنده :
وحید ابوالحسن زاده HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : سلام خیلی عالی بود دستتون درد نکنه. من پایان نامه ام رو به این روش دارم انجام میدم. میشه برای فصل چهار یه نمونه کار به ایمیلم بفرستین. یا اینکه نحوه گزارش نتایج رو برام توضیح بدین؟ خیلی ممنون میشم. لطفا با ایمیل مکاتبه کنید. سپاسگزارم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content