XMod
 چرا کف حمام سرد و حوله گرم است؟
چرا کف حمام سرد و حوله گرم است؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: دما، انتقال حرارت، حساسیت دمایی، ترمودینامیک
مشاهده علمي ۱۵۷

 

 

 

 مقدمه:
ما انسان‌ها با داشتن حس لامسه می‌توانیم تفاوت بین سرما و گرما را حس کنیم. اما آیا حسی که نسبت به یک درجه حرارت خاص داریم در تمام شرایط یکسان است؟ آیا دقت کرده‌اید که در حمام زمانی که با پای برهنه روی کاشی حمام قدم می‌گذارید حس سرمای زیادی می‌کنید، اما حوله‌ای که در همان شرایط دمایی در حمام آویزان است بسیار گرم‌تر حس می‌شود؟ این تفاوت از کجا ناشی می‌شود؟ فعالیت سرگرم‌کننده‌ی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید!

 


پیش‌زمینه:

ابتدا باید در مورد مبحث انرژی صحبت کنیم. گرما یکی از اشکال انرژی است. هنگامی که جسمی گرما می‌گیرد، انرژی جنبشی مولکول‌های این جسم افزایش پیدا می‌کند و مولکول‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند. دما معیاری از سرعت متوسط مولکول‌های ماده است.

پس از انرژی باید کمی در مورد حس لامسه توضیح دهیم. مغز شما همیشه در حال فرستادن پیام‌هایی به دستان شماست. مثلاً: «هی دست‌ها! دستگیره‌ی در را بگیرید و در را باز کنید!» دست‌ها نیز می‌توانند به مغز پیام بفرستند. سلول‌های حسی در دستان شما سیگنال‌هایی به مغزتان می‌فرستند تا بتوانند بفهمند دست شما در حال لمس چه چیزی است. اما همانطور که در این فعالیت علمی خواهید آموخت، سیستم لامسه‌ی ما نمی‌تواند با دقت یک دماسنج دمای اجسام را اندازه بگیرد.


مواد و وسایل مورد نیاز:

 

حمام با کف کاشی
جاحوله‌ای فلزی
حوله
لیوان آب خالی
کاغذ و مداد
نوار دماسنج کریستال مایع مخصوص آکواریوم (می‌توانید آن را از مغازه‌های آکواریوم فروشی خریداری کنید.)

 

 


آماده‌سازی:

اطمینان حاصل کنید که حوله و لیوان آب ده دقیقه قبل از شروع کار در حمامی قرار داشته باشند که قصد انجام آزمایش را در آن دارید.
یک لیست از مواردی که آزمایش خواهید کرد روی کاغذ تهیه کنید: کاشی، جاحوله‌ای، حوله و لیوان. روبه‌روی هر کدام از این موارد فضای کافی برای نوشتن دو مطلب خالی بگذارید: اول حسی که با لمس کردن آن دارید و دوم دمای حقیقی آن.

روش کار:

کف دست خود را روی حوله قرار دهید. چه حسی دارید؟ حوله گرم است یا سرد؟


روی کاغذ روبه‌روی کلمه‌ی حوله بنویسید که چه حسی از لمس آن داشتید.


حال کف دست خود را روی سطح لیوان بگذارید. لیوان را گرم حس می‌کنید یا سرد؟


این بار نیز روی کاغذ روبه‌روی کلمه‌ی لیوان بنویسید که چه حسی از لمس آن داشتید.

 

 


همین مراحل را در مورد جاحوله‌ای فلزی و کاشی انجام دهید. با لمس آنها حس گرما دارید یا سرما؟ نتایج را روی کاغذ یادداشت کنید. آیا درک تفاوت بین دمای اجسامی که آنها را لمس کردید برایتان ساده بود؟ چند دقیقه صبر کنید و سپس نوار دماسنج را روی سطح حوله قرار دهید. دماسنج چه دمایی را برای حوله نشان می‌دهد؟


دمایی که دماسنج برای حوله نشان می‌دهد روی کاغذ روبه‌روی کلمه‌ی حوله یادداشت کنید.


سپس دماسنج را به ترتیب روی لیوان، جاحوله‌ای فلزی و کاشی بگذارید و دمای آنها را اندازه بگیرید. دمای این سطوح یکسان است یا متفاوت؟ دمای واقعی این اجسام در مقایسه با حسی که با لمس آنها داشتید چگونه است؟

 


آزمایش تکمیلی:

سه لیوان شیشه‌ای بلند آماده کنید. یکی را با آب داغ (نه خیلی داغ) پر کنید. در لیوان دوم آب یخ و در لیوان سوم نیز آب دمای اتاق بریزید. با یک دست لیوان حاوی آب یخ را طوری بگیرید که کف دستتان به طور کامل با لیوان در تماس باشد. حال با دست دیگر به همین شکل لیوان حاوی آب داغ را بگیرید.

 

هر دو دست را به مدت یک دقیقه در همین حالت نگه دارید. سپس دستانتان را از دو لیوان جدا کنید و به سرعت لیوان حاوی آب با دمای اتاق را با دو دست بگیرید. چه حسی به دمای این لیوان دارید؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

اشیای داخل حمام از جمله حوله، لیوان، جاحوله‌ای و کاشی باید درجه حرارتی یکسان داشته باشند، اما درجه حرارتی که با لمس این اشیا از دستتان حس می‌کنید ممکن است بسیار متفاوت باشد. این مسئله مربوط به حرکت حرارت یا انرژی است. هنگامی که دو جسم در دماهای مختلف باشند، حرارت از جسم گرم‌تر به جسم سردتر جریان پیدا می‌کند.

 احتمالاً جاحوله‌ای فلزی به نظرتان سردتر از بقیه‌ی اجسام بوده است، زیرا فلز رسانای خوبی برای گرماست. به این معنا که می‌تواند به سرعت گرما را از دست شما بگیرد و به دست شما حس سرما بدهد. در مقابل حوله که از جنس پنبه است رسانای ضعیف گرماست و حرارت دست شما را نمی‌گیرد، به همین دلیل آن را گرم‌تر حس می‌کنید. لیوان شیشه‌ای و کاشی احتمالاً چیزی در این بین بوده‌اند. درک ما از دما از طریق مقایسه است. زمانی که جسمی را لمس می‌کنیم که دمایی متفاوت با دستمان دارد، جریان گرمای وارد شده به دست یا خارج شده از آن را به عنوان تفاوت حرارتی می‌بینیم. زمانی که گرما از دست ما خارج می‌شود، دمای دست کاهش می‌یابد و سنسورهای دست به مغز پیام می‌دهند که پوست در تماس با یک جسم سردتر است.
از آنجا که تعیین درجه حرارت با استفاده از حس لامسه فرآیندی مقایسه‌ای است، برای اندازه‌گیری دمای دقیق هر جسم نیاز به دماسنج داریم.

 



اگر آزمایش تکمیلی ذکر شده در بالا را انجام دهید، خواهید دید که دو دست شما می‌توانند اطلاعات متناقضی در مورد دمای یک جسم به شما بدهند. دستی که در تماس با لیوان حاوی آب یخ بود این حس را به شما داد که لیوان حاوی آب با دمای اتاق داغ است. دست دیگرتان که لیوان آب داغ را گرفته بود این حس را به شما داد که لیوان سوم سرد است. این در حالی است که در انتها هر دو دست شما یک لیوان را گرفته بودند!

این حس‌های اشتباه نشان می‌دهند که دستان ما قادر به درک مستقیم درجه حرارت لیوان نیستند. سنسورهای حرارت در پوست دست تغییر درجه حرارت ناشی از جریان گرما (یا انرژی) به درون دست یا بیرون از آن را حس می‌کنند. زمانی که لیوان سرد را در دست می‌گیرید، دست شما سرد می‌شود. سپس زمانی که این دست سرد در تماس با لیوان حاوی آب با دمای اتاق قرار می-گیرد، گرما از لیوان به سمت دست شما جریان پیدا می‌کند تا دمای آن را افزایش دهد. حرارت دست شما افزایش می‌یابد، در نتیجه دست حس می‌کند که لیوان گرم است. زمانی که لیوان گرم را در دست می‌گیرید، دست شما گرم می‌شود. در ادامه با لمس لیوان با دمای معمولی، گرما از دست شما به لیوان جریان پیدا می‌کند تا دست شما خنک شود. دست شما در این فرآیند حرارت از دست می‌دهد و در نتیجه حس می‌کند که لیوان سرد است. 

عصب‌هایی در دست شما وجود دارند که می‌توانند تعیین کنند یک جسم گرم‌تر از دمای بدن است یا سردتر. اما آنها به سرعت با شرایط وفق پیدا می‌کنند و از جسم حس عادی و نه گرم یا سرد پیدا می‌کنیم. زمانی که دستان خود را به لیوان با دمای معمولی می‌چسبانید، هر کدام از دست‌ها حسی متفاوت از آنچه قبل داشت دریافت می‌کند. از آنجا که هر کدام از دست‌هایتان در مرحله‌ی قبل لیوانی با دمای متفاوت را گرفته بود، تغییراتی که در مرحله‌ی بعد احساس می‌کند متفاوت است، در حالی که هر دو دست در تماس با یک لیوان هستند.

 


منبع:


Scientific American

 

منابع مفيد:


دماسنج خانگي


فناوري گرمايي


رسانش گرمايي


همرفت


تابش


انتقال انرژي

 

يخچال


ترموديناميک و سينيتيک


ترموديناميک


حواس انسان


ترموديناميک-ويکيپديا


انتقال گرما-ويکيپديا


Testing Heat and Temprature


Heat Transfer


Heat and Thermal Energy

1394/5/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 چرا کف حمام سرد و حوله گرم است؟
چرا کف حمام سرد و حوله گرم است؟مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: دما، انتقال حرارت، حساسیت دمایی، ترمودینامیک
مشاهده علمي ۱۵۷

 

 

 

 مقدمه:
ما انسان‌ها با داشتن حس لامسه می‌توانیم تفاوت بین سرما و گرما را حس کنیم. اما آیا حسی که نسبت به یک درجه حرارت خاص داریم در تمام شرایط یکسان است؟ آیا دقت کرده‌اید که در حمام زمانی که با پای برهنه روی کاشی حمام قدم می‌گذارید حس سرمای زیادی می‌کنید، اما حوله‌ای که در همان شرایط دمایی در حمام آویزان است بسیار گرم‌تر حس می‌شود؟ این تفاوت از کجا ناشی می‌شود؟ فعالیت سرگرم‌کننده‌ی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید!

 


پیش‌زمینه:

ابتدا باید در مورد مبحث انرژی صحبت کنیم. گرما یکی از اشکال انرژی است. هنگامی که جسمی گرما می‌گیرد، انرژی جنبشی مولکول‌های این جسم افزایش پیدا می‌کند و مولکول‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند. دما معیاری از سرعت متوسط مولکول‌های ماده است.

پس از انرژی باید کمی در مورد حس لامسه توضیح دهیم. مغز شما همیشه در حال فرستادن پیام‌هایی به دستان شماست. مثلاً: «هی دست‌ها! دستگیره‌ی در را بگیرید و در را باز کنید!» دست‌ها نیز می‌توانند به مغز پیام بفرستند. سلول‌های حسی در دستان شما سیگنال‌هایی به مغزتان می‌فرستند تا بتوانند بفهمند دست شما در حال لمس چه چیزی است. اما همانطور که در این فعالیت علمی خواهید آموخت، سیستم لامسه‌ی ما نمی‌تواند با دقت یک دماسنج دمای اجسام را اندازه بگیرد.


مواد و وسایل مورد نیاز:

 

حمام با کف کاشی
جاحوله‌ای فلزی
حوله
لیوان آب خالی
کاغذ و مداد
نوار دماسنج کریستال مایع مخصوص آکواریوم (می‌توانید آن را از مغازه‌های آکواریوم فروشی خریداری کنید.)

 

 


آماده‌سازی:

اطمینان حاصل کنید که حوله و لیوان آب ده دقیقه قبل از شروع کار در حمامی قرار داشته باشند که قصد انجام آزمایش را در آن دارید.
یک لیست از مواردی که آزمایش خواهید کرد روی کاغذ تهیه کنید: کاشی، جاحوله‌ای، حوله و لیوان. روبه‌روی هر کدام از این موارد فضای کافی برای نوشتن دو مطلب خالی بگذارید: اول حسی که با لمس کردن آن دارید و دوم دمای حقیقی آن.

روش کار:

کف دست خود را روی حوله قرار دهید. چه حسی دارید؟ حوله گرم است یا سرد؟


روی کاغذ روبه‌روی کلمه‌ی حوله بنویسید که چه حسی از لمس آن داشتید.


حال کف دست خود را روی سطح لیوان بگذارید. لیوان را گرم حس می‌کنید یا سرد؟


این بار نیز روی کاغذ روبه‌روی کلمه‌ی لیوان بنویسید که چه حسی از لمس آن داشتید.

 

 


همین مراحل را در مورد جاحوله‌ای فلزی و کاشی انجام دهید. با لمس آنها حس گرما دارید یا سرما؟ نتایج را روی کاغذ یادداشت کنید. آیا درک تفاوت بین دمای اجسامی که آنها را لمس کردید برایتان ساده بود؟ چند دقیقه صبر کنید و سپس نوار دماسنج را روی سطح حوله قرار دهید. دماسنج چه دمایی را برای حوله نشان می‌دهد؟


دمایی که دماسنج برای حوله نشان می‌دهد روی کاغذ روبه‌روی کلمه‌ی حوله یادداشت کنید.


سپس دماسنج را به ترتیب روی لیوان، جاحوله‌ای فلزی و کاشی بگذارید و دمای آنها را اندازه بگیرید. دمای این سطوح یکسان است یا متفاوت؟ دمای واقعی این اجسام در مقایسه با حسی که با لمس آنها داشتید چگونه است؟

 


آزمایش تکمیلی:

سه لیوان شیشه‌ای بلند آماده کنید. یکی را با آب داغ (نه خیلی داغ) پر کنید. در لیوان دوم آب یخ و در لیوان سوم نیز آب دمای اتاق بریزید. با یک دست لیوان حاوی آب یخ را طوری بگیرید که کف دستتان به طور کامل با لیوان در تماس باشد. حال با دست دیگر به همین شکل لیوان حاوی آب داغ را بگیرید.

 

هر دو دست را به مدت یک دقیقه در همین حالت نگه دارید. سپس دستانتان را از دو لیوان جدا کنید و به سرعت لیوان حاوی آب با دمای اتاق را با دو دست بگیرید. چه حسی به دمای این لیوان دارید؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

اشیای داخل حمام از جمله حوله، لیوان، جاحوله‌ای و کاشی باید درجه حرارتی یکسان داشته باشند، اما درجه حرارتی که با لمس این اشیا از دستتان حس می‌کنید ممکن است بسیار متفاوت باشد. این مسئله مربوط به حرکت حرارت یا انرژی است. هنگامی که دو جسم در دماهای مختلف باشند، حرارت از جسم گرم‌تر به جسم سردتر جریان پیدا می‌کند.

 احتمالاً جاحوله‌ای فلزی به نظرتان سردتر از بقیه‌ی اجسام بوده است، زیرا فلز رسانای خوبی برای گرماست. به این معنا که می‌تواند به سرعت گرما را از دست شما بگیرد و به دست شما حس سرما بدهد. در مقابل حوله که از جنس پنبه است رسانای ضعیف گرماست و حرارت دست شما را نمی‌گیرد، به همین دلیل آن را گرم‌تر حس می‌کنید. لیوان شیشه‌ای و کاشی احتمالاً چیزی در این بین بوده‌اند. درک ما از دما از طریق مقایسه است. زمانی که جسمی را لمس می‌کنیم که دمایی متفاوت با دستمان دارد، جریان گرمای وارد شده به دست یا خارج شده از آن را به عنوان تفاوت حرارتی می‌بینیم. زمانی که گرما از دست ما خارج می‌شود، دمای دست کاهش می‌یابد و سنسورهای دست به مغز پیام می‌دهند که پوست در تماس با یک جسم سردتر است.
از آنجا که تعیین درجه حرارت با استفاده از حس لامسه فرآیندی مقایسه‌ای است، برای اندازه‌گیری دمای دقیق هر جسم نیاز به دماسنج داریم.

 



اگر آزمایش تکمیلی ذکر شده در بالا را انجام دهید، خواهید دید که دو دست شما می‌توانند اطلاعات متناقضی در مورد دمای یک جسم به شما بدهند. دستی که در تماس با لیوان حاوی آب یخ بود این حس را به شما داد که لیوان حاوی آب با دمای اتاق داغ است. دست دیگرتان که لیوان آب داغ را گرفته بود این حس را به شما داد که لیوان سوم سرد است. این در حالی است که در انتها هر دو دست شما یک لیوان را گرفته بودند!

این حس‌های اشتباه نشان می‌دهند که دستان ما قادر به درک مستقیم درجه حرارت لیوان نیستند. سنسورهای حرارت در پوست دست تغییر درجه حرارت ناشی از جریان گرما (یا انرژی) به درون دست یا بیرون از آن را حس می‌کنند. زمانی که لیوان سرد را در دست می‌گیرید، دست شما سرد می‌شود. سپس زمانی که این دست سرد در تماس با لیوان حاوی آب با دمای اتاق قرار می-گیرد، گرما از لیوان به سمت دست شما جریان پیدا می‌کند تا دمای آن را افزایش دهد. حرارت دست شما افزایش می‌یابد، در نتیجه دست حس می‌کند که لیوان گرم است. زمانی که لیوان گرم را در دست می‌گیرید، دست شما گرم می‌شود. در ادامه با لمس لیوان با دمای معمولی، گرما از دست شما به لیوان جریان پیدا می‌کند تا دست شما خنک شود. دست شما در این فرآیند حرارت از دست می‌دهد و در نتیجه حس می‌کند که لیوان سرد است. 

عصب‌هایی در دست شما وجود دارند که می‌توانند تعیین کنند یک جسم گرم‌تر از دمای بدن است یا سردتر. اما آنها به سرعت با شرایط وفق پیدا می‌کنند و از جسم حس عادی و نه گرم یا سرد پیدا می‌کنیم. زمانی که دستان خود را به لیوان با دمای معمولی می‌چسبانید، هر کدام از دست‌ها حسی متفاوت از آنچه قبل داشت دریافت می‌کند. از آنجا که هر کدام از دست‌هایتان در مرحله‌ی قبل لیوانی با دمای متفاوت را گرفته بود، تغییراتی که در مرحله‌ی بعد احساس می‌کند متفاوت است، در حالی که هر دو دست در تماس با یک لیوان هستند.

 


منبع:


Scientific American

 

منابع مفيد:


دماسنج خانگي


فناوري گرمايي


رسانش گرمايي


همرفت


تابش


انتقال انرژي

 

يخچال


ترموديناميک و سينيتيک


ترموديناميک


حواس انسان


ترموديناميک-ويکيپديا


انتقال گرما-ويکيپديا


Testing Heat and Temprature


Heat Transfer


Heat and Thermal Energy

1394/5/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content