XMod
 تمیز کردن روغن
تمیز کردن روغنمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: محیط زیست، مهندسی، روغن، جذب
مشاهده علمي ۱۶۱

 

 

 مقدمه:
آیا تا به حال در اخبار تصاویر مربوط به نشت نفت در اقیانوس‌ها را دیده‌اید؟ نشت نفت می‌تواند حیات وحش را نابود کند و به منابع آبی ارزشمند ما آسیب وارد کند. به همین دلیل تمیز کردن سریع و کامل مواد نفتی روغنی (که ممکن است از تانکرهای حمل و نقل دریایی و یا سکوهای حفاری نشت کنند) بسیار مهم است.

 

 

 

اما این کار چندان آسان نیست و دانشمندان به دنبال مواد جدید و متفاوت برای کمک به بهتر انجام شدن این فرآیند هستند. در این فعالیت علمی شما می‌توانید جذب مواد مختلف (موادی به نام جاذب) را بررسی کنید تا نتیجه بگیرید کدام ماده برای جدا کردن مواد روغنی از آب مناسب‌تر است.


پیش‌زمینه:

نفت تنها به عنوان سوخت کاربرد ندارد. کفشی که به پا دارید را نگاه کنید. به احتمال زیاد برخی از قسمت‌های کفش شما از فرآورده‌های نفتی ساخته شده است. حال به پارچه‌ی لباسی که پوشیده‌اید یا فرش و پرده‌های منزل‌تان نگاه کنید. اگر این مواد به طور کامل نخی و طبیعی نباشند، پس قسمتی از آنها تولید شده از فرآورده‌های نفتی است. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجاتی که در آشپزخانه می‌بینید با کمک کودها و سموم مختلف رشد کرده‌اند که این کودها و سموم نیز محصولات حاصل از فرآورده‌های نفتی هستند. در داروها، لوسیون‌ها، خمیردندان‌ها، شامپوها و چسب زخم‌ها نیز از فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود. فرآورده‌های نفتی همه جا هستند، حتی بیرون از خانه در لاستیک اتومبیل‌ها، جاده‌ها و سوخت اکثر وسایل نقلیه‌ی موتوری!



از آنجا که نفت و فرآورده‌های آن کاربردهای فراوانی دارد، مقادیر بسیار زیادی از آن در مسافت‌های طولانی به کارخانه‌های مختلف حمل می‌شود تا در آنجا تبدیل به محصولات مورد نیاز ما شود. روزانه میلیون‌ها بشکه نفت عمدتاً در تانکرها که هر کدام ظرفیت حمل بیش از دویست هزار تن را دارند جابه‌جا می‌شوند. گاهی این تانکرها دچار حادثه می‌شوند یا سکوهای حفاری دریایی آسیب می‌بینند و در نتیجه نشت نفت به اقیانوس اتفاق می‌افتد. یکی از راه‌هایی که مهندسین محیط زیست سعی دارند با آن این نشت‌های نفت را تمیز کنند استفاده از مواد جاذب است، یعنی موادی که قابلیت جذب مایعات را دارند. اسفنج یا دستمال کاغذی که در کارهای روزانه از آنها استفاده می‌کنید جاذب هستند. حال قصد داریم به طور علمی بررسی کنیم که کدام ماده‌ی جاذب برای جدا کردن مواد روغنی از آب مناسب‌تر است.



مواد و وسایل مورد نیاز:

روزنامه
کیسه زباله پلاستیکی بزرگ
ظرف اندازه‌گیری مایع با ظرفیت چهار فنجان (می‌توانید از ظرف اندازه‌گیری کوچک‌تر استفاده کنید و به همین نسبت مقدار مواد دیگر را نیز کاهش دهید. اما در این صورت نتیجه‌ای که مشاهده خواهید کرد به اندازه‌ی حالت عادی نیست.)
فنجان اندازه‌گیری (با ظرفیت یک فنجان)
سه ماده‌ی جاذب (یا بیشتر) برای بررسی، هر کدام به مقدار یک فنجان (برای مثال پنبه، خز، پوسته‌ی نارگیل و پر. اگر قصد بررسی پوسته‌ی نارگیل را دارید باید دستکش، عینک ایمنی، چکش و یک حوله یا کیسه‌ی کنفی بزرگ داشته باشید.)
قیچی
روغن گیاهی (حداقل سه فنجان)
آب
فیلتر قهوه‌ی قابل شستشو (باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی در ظرف اندازه‌گیری با ظرفیت چهار فنجان جا بگیرد.)
کرنومتر، تایمر یا ساعتی که ثانیه شمار داشته باشد.
صابون مایع
ماشین حساب

 

آماده‌سازی:
روی سطح کارتان روزنامه پهن کنید تا تمیز کردن بعد از کار دشوار نباشد. همچنین کیسه‌ی زباله را باز کنید و آن را آماده کنار فنجان اندازه‌گیری مایع بگذارید.


تمام مواد جاذب خود را آماده کنید. تکه‌های بزرگ را به تکه‌های کوچک به اندازه‌ی نوک انگشت شست بشکنید (یا ببرید) تا خوب ظرف اندازه‌گیری را پر کنند. به این ترتیب یک فنجان از هر ماده‌ی جاذب خواهید داشت.

 


اگر قصد آزمایش پوسته‌ی نارگیل را دارید، عینک ایمنی بزنید و دستکش بپوشید و نارگیل را با یک حوله‌ی بزرگ بپوشانید یا آن را در یک کیسه‌ی کنفی قرار دهید. سپس با چکش به آن ضربه بزنید. دقت داشته باشید که این کار را روی سطحی انجام دهید که بزرگترتان اجازه‌ی انجام این کار روی آن را داده است.


پس از آماده کردن تمام مواد جاذب، نگاهی به آنها بیندازید. ظاهر این جاذب‌ها چه تفاوتی با هم دارد؟ به نظر شما این جاذب‌ها چقدر خوب مواد روغنی را جذب خواهند کرد؟

 


 

 

روش کار:
سه فنجان آب در ظرف بزرگ اندازه‌گیری بریزید. سپس به آرامی یک فنجان روغن گیاهی را به آن اضافه کنید. روغن و آب با هم مخلوط می‌شوند یا دو فاز جدا تشکیل می‌دهند؟


اگر حبا‌ب‌های زیادی بین دو لایه‌ی آب و روغن ایجاد شده است، چند دقیقه صبر کنید تا حباب‌ها از بین بروند. مقدار یک فنجان از یکی از مواد جاذب را روی یک فیلتر قهوه قرار دهید و آن را به آرامی داخل ظرف بزرگ حاوی آب و روغن فرو کنید و به مدت چند ثانیه آهسته فیلتر را تکان دهید تا ماده‌ی جاذب به طور کامل غوطه‌ور شود. ممکن است لازم باشد به آهستگی فیلتر را زیر سطح مایع ببرید تا مایع به راحتی به فیلتر برسد.


پس از غوطه‌ور شدن ماده‌ی جاذب در مایع، زمان را با کرنومتر یا تایمر شروع کنید یا زمان دقیق در آن لحظه را از روی ساعت بخوانید و در کاغذ یادداشت کنید. پس از سی ثانیه فیلتر را بلند کنید (همراه با ماده‌ی جاذب) و آن را به مدت چند ثانیه بالای سطح مخلوط آب و روغن نگه دارید تا قطرات آویزان از آن به پایین بیفتد. آیا به نظر می‌رسد ماده‌ی جاذب مایع زیادی را به خود جذب کرده است؟


محتویات داخل فیلتر قهوه را در کیسه‌ زباله‌ی پلاستیکی بریزید.


طوری خم شوید که سرتان در مقابل ظرف اندازه‌گیری حاوی مایع قرار بگیرد و ارتفاع مخلوط آب و روغن را بخوانید. (دقت داشته باشید که مقدار مخلوط آب و روغن در ابتدای کار باید چهار فنجان باشد زیرا حاوی سه فنجان آب و یک فنجان روغن است.) اکنون مقدار آب و روغن داخل ظرف چقدر است؟


حال فقط مقدار آب داخل ظرف را بخوانید. برای این کار باید به فصل مشترک آب و روغن نگاه کنید. (دقت داشته باشید که در ابتدای کار این فصل مشترک باید مقدار سه فنجان را نشان می‌داد زیرا مقدار آب اولیه سه فنجان بوده است.) اکنون مقدار آب داخل ظرف چقدر است؟


با کم کردن مقدار آب از مقدار کل مایع داخل ظرف، حجم روغن موجود در ظرف به دست می‌آید. مقدار روغن باقی مانده در ظرف چقدر است؟


حال مقدار آب باقی مانده را بر مقدار روغن باقی مانده تقسیم کنید. نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده چقدر است؟ بر اساس این نسبت فکر می‌کنید این ماده‌ی جاذب چه میزان در جدا کردن روغن از آب موثر بوده است؟


فیلتر قهوه و ظرف بزرگ را با آب و صابون بشویید.


تمام مراحل بالا را برای هر کدام از مواد جاذب مورد نظرتان انجام دهید. به این ترتیب که ابتدا ظرف بزرگ اندازه‌گیری را با سه فنجان آب و یک فنجان روغن پر کنید. سپس مقدار یک فنجان ماده‌ی جاذب را به کمک فیلتر قهوه در مخلوط آب و روغن غوطه‌ور کنید. زمان غوطه‌ور ماندن مواد جاذب در مخلوط آب و روغن باید یکسان باشد. (دقت داشته باشید که پس از هر بار انجام آزمایش ظرف حاوی آب و روغن و فیلتر را با آب و صابون بشویید.) نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده در مواد جاذب مختلفی که بررسی می‌کنید چقدر است؟


هر چه نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده بیشتر باشد، عملکرد ماده‌ی جاذب در جدا کردن روغن از آب بهتر است. بر اساس نتایجی که به دست آورده‌اید، کدام ماده‌ی جاذب به منظور جداسازی روغن از آب موثرتر است؟ کدام ماده‌ی جاذب تأثیر کمتری دارد؟

آزمایش‌های تکمیلی:

این فعالیت علمی این امکان را به شما می‌دهد که بر اساس حجم آب و روغن جذب شده بررسی کنید کدام ماده‌ی جاذب در جداسازی موثرتر است. روشی پیدا کنید که در آن بر اساس جرم آب و روغن جذب شده توسط مواد جاذب عملکرد آنها را بررسی کنید. کدام جاذب جرم بیشتری از روغن را جذب می‌کند؟


بررسی کنید که مواد جاذب مختلف در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر یا بلندتر چگونه عمل می‌کنند. عملکرد کدام جاذب با زمان بهتر است؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا پنبه و پوست بهتر از پوسته‌ی نارگیل و پر روغن را جذب می‌کنند؟
در این فعالیت علمی شما توانایی مواد معمول مورد استفاده در منزل را در جذب روغن بررسی کردید. در ابتدای کار نسبت آب به روغن داخل ظرف ۳ به ۱ است، زیرا ظرف حاوی سه فنجان آب و یک فنجان روغن است (و سه تقسیم بر یک مساوی با سه است). در نتیجه مواد جاذبی که روغن بیشتر و آب کمتر جذب می‌کنند نسبتی بزرگتر از سه خواهند داشت.

 

در مقابل جاذب‌هایی که میزان روغن کمتری جذب می‌کنند نسبتی کوچکتر از سه دارند. اگر در این فعالیت علمی پنبه و پوست را آزمایش کرده باشید، احتمالاً مشاهده کرده‌اید که این مواد جاذب‌هایی نسبتاً خوب هستند و نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده در آنها پنج یا بیشتر است. همچنین اگر پوسته‌ی نارگیل و پر را آزمایش کرده باشید، مشاهده کرده‌اید که این مواد جاذب‌های ضعیف‌تری با نسبت سه یا کمتر هستند. برای جذب انتخابی مواد روغنی در نشت‌های رخ داده در اقیانوس، ماده‌ی جاذب باید نسبتی بالا داشته باشد.

تمیز کردن:
اگر در جایی روغن ریخته‌اید آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید. بیشتر زباله‌های مربوط به این آزمایش نیز قابل دور ریختن هستند (مانند روغن گیاهی، روزنامه، پوسته‌ی نارگیل، پوست، پر و ...).

 


منبع:


Sorbent Science

 

منابع مفيد:


روغن


محيط زيست


علوم زيستي


نجات از پلاستيک


يک آزمايش روغني


آب و روغن


پلاستيک سبز


لکه نفتي خليج مکزيک-ويکيپديا


محيط زيست-ويکيپديا


روغن-ويکيپديا

نيمه شناور-ويکيپديا


Sorbent


Petruleum oils


Oil Spill Basics

1394/6/16 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 تمیز کردن روغن
تمیز کردن روغنمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: محیط زیست، مهندسی، روغن، جذب
مشاهده علمي ۱۶۱

 

 

 مقدمه:
آیا تا به حال در اخبار تصاویر مربوط به نشت نفت در اقیانوس‌ها را دیده‌اید؟ نشت نفت می‌تواند حیات وحش را نابود کند و به منابع آبی ارزشمند ما آسیب وارد کند. به همین دلیل تمیز کردن سریع و کامل مواد نفتی روغنی (که ممکن است از تانکرهای حمل و نقل دریایی و یا سکوهای حفاری نشت کنند) بسیار مهم است.

 

 

 

اما این کار چندان آسان نیست و دانشمندان به دنبال مواد جدید و متفاوت برای کمک به بهتر انجام شدن این فرآیند هستند. در این فعالیت علمی شما می‌توانید جذب مواد مختلف (موادی به نام جاذب) را بررسی کنید تا نتیجه بگیرید کدام ماده برای جدا کردن مواد روغنی از آب مناسب‌تر است.


پیش‌زمینه:

نفت تنها به عنوان سوخت کاربرد ندارد. کفشی که به پا دارید را نگاه کنید. به احتمال زیاد برخی از قسمت‌های کفش شما از فرآورده‌های نفتی ساخته شده است. حال به پارچه‌ی لباسی که پوشیده‌اید یا فرش و پرده‌های منزل‌تان نگاه کنید. اگر این مواد به طور کامل نخی و طبیعی نباشند، پس قسمتی از آنها تولید شده از فرآورده‌های نفتی است. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجاتی که در آشپزخانه می‌بینید با کمک کودها و سموم مختلف رشد کرده‌اند که این کودها و سموم نیز محصولات حاصل از فرآورده‌های نفتی هستند. در داروها، لوسیون‌ها، خمیردندان‌ها، شامپوها و چسب زخم‌ها نیز از فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود. فرآورده‌های نفتی همه جا هستند، حتی بیرون از خانه در لاستیک اتومبیل‌ها، جاده‌ها و سوخت اکثر وسایل نقلیه‌ی موتوری!



از آنجا که نفت و فرآورده‌های آن کاربردهای فراوانی دارد، مقادیر بسیار زیادی از آن در مسافت‌های طولانی به کارخانه‌های مختلف حمل می‌شود تا در آنجا تبدیل به محصولات مورد نیاز ما شود. روزانه میلیون‌ها بشکه نفت عمدتاً در تانکرها که هر کدام ظرفیت حمل بیش از دویست هزار تن را دارند جابه‌جا می‌شوند. گاهی این تانکرها دچار حادثه می‌شوند یا سکوهای حفاری دریایی آسیب می‌بینند و در نتیجه نشت نفت به اقیانوس اتفاق می‌افتد. یکی از راه‌هایی که مهندسین محیط زیست سعی دارند با آن این نشت‌های نفت را تمیز کنند استفاده از مواد جاذب است، یعنی موادی که قابلیت جذب مایعات را دارند. اسفنج یا دستمال کاغذی که در کارهای روزانه از آنها استفاده می‌کنید جاذب هستند. حال قصد داریم به طور علمی بررسی کنیم که کدام ماده‌ی جاذب برای جدا کردن مواد روغنی از آب مناسب‌تر است.



مواد و وسایل مورد نیاز:

روزنامه
کیسه زباله پلاستیکی بزرگ
ظرف اندازه‌گیری مایع با ظرفیت چهار فنجان (می‌توانید از ظرف اندازه‌گیری کوچک‌تر استفاده کنید و به همین نسبت مقدار مواد دیگر را نیز کاهش دهید. اما در این صورت نتیجه‌ای که مشاهده خواهید کرد به اندازه‌ی حالت عادی نیست.)
فنجان اندازه‌گیری (با ظرفیت یک فنجان)
سه ماده‌ی جاذب (یا بیشتر) برای بررسی، هر کدام به مقدار یک فنجان (برای مثال پنبه، خز، پوسته‌ی نارگیل و پر. اگر قصد بررسی پوسته‌ی نارگیل را دارید باید دستکش، عینک ایمنی، چکش و یک حوله یا کیسه‌ی کنفی بزرگ داشته باشید.)
قیچی
روغن گیاهی (حداقل سه فنجان)
آب
فیلتر قهوه‌ی قابل شستشو (باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی در ظرف اندازه‌گیری با ظرفیت چهار فنجان جا بگیرد.)
کرنومتر، تایمر یا ساعتی که ثانیه شمار داشته باشد.
صابون مایع
ماشین حساب

 

آماده‌سازی:
روی سطح کارتان روزنامه پهن کنید تا تمیز کردن بعد از کار دشوار نباشد. همچنین کیسه‌ی زباله را باز کنید و آن را آماده کنار فنجان اندازه‌گیری مایع بگذارید.


تمام مواد جاذب خود را آماده کنید. تکه‌های بزرگ را به تکه‌های کوچک به اندازه‌ی نوک انگشت شست بشکنید (یا ببرید) تا خوب ظرف اندازه‌گیری را پر کنند. به این ترتیب یک فنجان از هر ماده‌ی جاذب خواهید داشت.

 


اگر قصد آزمایش پوسته‌ی نارگیل را دارید، عینک ایمنی بزنید و دستکش بپوشید و نارگیل را با یک حوله‌ی بزرگ بپوشانید یا آن را در یک کیسه‌ی کنفی قرار دهید. سپس با چکش به آن ضربه بزنید. دقت داشته باشید که این کار را روی سطحی انجام دهید که بزرگترتان اجازه‌ی انجام این کار روی آن را داده است.


پس از آماده کردن تمام مواد جاذب، نگاهی به آنها بیندازید. ظاهر این جاذب‌ها چه تفاوتی با هم دارد؟ به نظر شما این جاذب‌ها چقدر خوب مواد روغنی را جذب خواهند کرد؟

 


 

 

روش کار:
سه فنجان آب در ظرف بزرگ اندازه‌گیری بریزید. سپس به آرامی یک فنجان روغن گیاهی را به آن اضافه کنید. روغن و آب با هم مخلوط می‌شوند یا دو فاز جدا تشکیل می‌دهند؟


اگر حبا‌ب‌های زیادی بین دو لایه‌ی آب و روغن ایجاد شده است، چند دقیقه صبر کنید تا حباب‌ها از بین بروند. مقدار یک فنجان از یکی از مواد جاذب را روی یک فیلتر قهوه قرار دهید و آن را به آرامی داخل ظرف بزرگ حاوی آب و روغن فرو کنید و به مدت چند ثانیه آهسته فیلتر را تکان دهید تا ماده‌ی جاذب به طور کامل غوطه‌ور شود. ممکن است لازم باشد به آهستگی فیلتر را زیر سطح مایع ببرید تا مایع به راحتی به فیلتر برسد.


پس از غوطه‌ور شدن ماده‌ی جاذب در مایع، زمان را با کرنومتر یا تایمر شروع کنید یا زمان دقیق در آن لحظه را از روی ساعت بخوانید و در کاغذ یادداشت کنید. پس از سی ثانیه فیلتر را بلند کنید (همراه با ماده‌ی جاذب) و آن را به مدت چند ثانیه بالای سطح مخلوط آب و روغن نگه دارید تا قطرات آویزان از آن به پایین بیفتد. آیا به نظر می‌رسد ماده‌ی جاذب مایع زیادی را به خود جذب کرده است؟


محتویات داخل فیلتر قهوه را در کیسه‌ زباله‌ی پلاستیکی بریزید.


طوری خم شوید که سرتان در مقابل ظرف اندازه‌گیری حاوی مایع قرار بگیرد و ارتفاع مخلوط آب و روغن را بخوانید. (دقت داشته باشید که مقدار مخلوط آب و روغن در ابتدای کار باید چهار فنجان باشد زیرا حاوی سه فنجان آب و یک فنجان روغن است.) اکنون مقدار آب و روغن داخل ظرف چقدر است؟


حال فقط مقدار آب داخل ظرف را بخوانید. برای این کار باید به فصل مشترک آب و روغن نگاه کنید. (دقت داشته باشید که در ابتدای کار این فصل مشترک باید مقدار سه فنجان را نشان می‌داد زیرا مقدار آب اولیه سه فنجان بوده است.) اکنون مقدار آب داخل ظرف چقدر است؟


با کم کردن مقدار آب از مقدار کل مایع داخل ظرف، حجم روغن موجود در ظرف به دست می‌آید. مقدار روغن باقی مانده در ظرف چقدر است؟


حال مقدار آب باقی مانده را بر مقدار روغن باقی مانده تقسیم کنید. نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده چقدر است؟ بر اساس این نسبت فکر می‌کنید این ماده‌ی جاذب چه میزان در جدا کردن روغن از آب موثر بوده است؟


فیلتر قهوه و ظرف بزرگ را با آب و صابون بشویید.


تمام مراحل بالا را برای هر کدام از مواد جاذب مورد نظرتان انجام دهید. به این ترتیب که ابتدا ظرف بزرگ اندازه‌گیری را با سه فنجان آب و یک فنجان روغن پر کنید. سپس مقدار یک فنجان ماده‌ی جاذب را به کمک فیلتر قهوه در مخلوط آب و روغن غوطه‌ور کنید. زمان غوطه‌ور ماندن مواد جاذب در مخلوط آب و روغن باید یکسان باشد. (دقت داشته باشید که پس از هر بار انجام آزمایش ظرف حاوی آب و روغن و فیلتر را با آب و صابون بشویید.) نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده در مواد جاذب مختلفی که بررسی می‌کنید چقدر است؟


هر چه نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده بیشتر باشد، عملکرد ماده‌ی جاذب در جدا کردن روغن از آب بهتر است. بر اساس نتایجی که به دست آورده‌اید، کدام ماده‌ی جاذب به منظور جداسازی روغن از آب موثرتر است؟ کدام ماده‌ی جاذب تأثیر کمتری دارد؟

آزمایش‌های تکمیلی:

این فعالیت علمی این امکان را به شما می‌دهد که بر اساس حجم آب و روغن جذب شده بررسی کنید کدام ماده‌ی جاذب در جداسازی موثرتر است. روشی پیدا کنید که در آن بر اساس جرم آب و روغن جذب شده توسط مواد جاذب عملکرد آنها را بررسی کنید. کدام جاذب جرم بیشتری از روغن را جذب می‌کند؟


بررسی کنید که مواد جاذب مختلف در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر یا بلندتر چگونه عمل می‌کنند. عملکرد کدام جاذب با زمان بهتر است؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا پنبه و پوست بهتر از پوسته‌ی نارگیل و پر روغن را جذب می‌کنند؟
در این فعالیت علمی شما توانایی مواد معمول مورد استفاده در منزل را در جذب روغن بررسی کردید. در ابتدای کار نسبت آب به روغن داخل ظرف ۳ به ۱ است، زیرا ظرف حاوی سه فنجان آب و یک فنجان روغن است (و سه تقسیم بر یک مساوی با سه است). در نتیجه مواد جاذبی که روغن بیشتر و آب کمتر جذب می‌کنند نسبتی بزرگتر از سه خواهند داشت.

 

در مقابل جاذب‌هایی که میزان روغن کمتری جذب می‌کنند نسبتی کوچکتر از سه دارند. اگر در این فعالیت علمی پنبه و پوست را آزمایش کرده باشید، احتمالاً مشاهده کرده‌اید که این مواد جاذب‌هایی نسبتاً خوب هستند و نسبت آب باقی مانده به روغن باقی مانده در آنها پنج یا بیشتر است. همچنین اگر پوسته‌ی نارگیل و پر را آزمایش کرده باشید، مشاهده کرده‌اید که این مواد جاذب‌های ضعیف‌تری با نسبت سه یا کمتر هستند. برای جذب انتخابی مواد روغنی در نشت‌های رخ داده در اقیانوس، ماده‌ی جاذب باید نسبتی بالا داشته باشد.

تمیز کردن:
اگر در جایی روغن ریخته‌اید آن را با آب گرم و صابون تمیز کنید. بیشتر زباله‌های مربوط به این آزمایش نیز قابل دور ریختن هستند (مانند روغن گیاهی، روزنامه، پوسته‌ی نارگیل، پوست، پر و ...).

 


منبع:


Sorbent Science

 

منابع مفيد:


روغن


محيط زيست


علوم زيستي


نجات از پلاستيک


يک آزمايش روغني


آب و روغن


پلاستيک سبز


لکه نفتي خليج مکزيک-ويکيپديا


محيط زيست-ويکيپديا


روغن-ويکيپديا

نيمه شناور-ويکيپديا


Sorbent


Petruleum oils


Oil Spill Basics

1394/6/16 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content