XMod
 فناوری نانو با کاغذ
فناوری نانو با کاغذمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فناوری نانو، ماده، استحکام، مهندسی
مشاهده علمي ۱۶۲

 

مقدمه:
آیا تا به حال فیلمی در مورد یک ابر قهرمان دیده‌اید که قدرت او وابسته به مواد فوق قوی باشد، مانند زره مرد آهنین؟ عده‌ای از دانشمندان و مهندسین در حال طراحی مواد تخیلی مورد استفاده‌ی ابر قهرمان‌ها در فیلم‌ها هستند.

 

اما در دنیای واقعی نیز دانشمندان و مهندسین در حال ساخت مواد فوق قوی هستند که کاربردهای فراوانی دارند، از جمله جلیقه‌های ضد گلوله‌ی بهتر، طناب‌های قوی‌تر، دوچرخه‌های سبک‌تر و همچنین فضاپیماهای پیشرفته‌تر. در این فعالیت علمی شما با استفاده از چند ورق کاغذ بررسی خواهید کرد که چگونه شکل مولکول‌ها در ماده می‌تواند به سادگی تغییرات فراوانی در قدرت و استحکام ماده ایجاد کند. شاید با انجام این فعالیت در مسیر طراحی قدرت‌های فوق‌العاده‌ای برای خود قرار بگیرید!

 


پیش‌زمینه:

فناوری نانو، علم مطالعه‌ی مواد در مقیاس نانو یا در مقیاس اتم‌ها و مولکول‌های مجزاست. اما مقیاس نانو چقدر کوچک است؟ یک نانومتر یک میلیاردم متر است. یک تار موی انسان حدود صد هزار نانومتر دارد. با این اوصاف نانو مقیاس بسیار کوچکی است!
ساختار مواد نانو به طرز چشمگیری بر رفتار آنها تأثیرگذار است. به عنوان مثال، مداد حاوی گرافیت است که در آن اتم‌های کربن به صورت ورقه‌ای قرار دارند و این ورقه‌ها می‌توانند به راحتی به اطراف سر بخورند. نوشتن با مداد کار آسانی است، زیرا صفحات گرافیت به آسانی با کشیده شدن روی برگه از هم جدا می‌شوند. با این حال اتم‌های کربن برخی از قوی‌ترین مواد دنیا را نیز می‌سازند، مانند الماس! اتم‌های کربن داخل الماس محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند و جدا کردن آنها از هم کار بسیار دشواری است.

 



دانشمندان در حال کار روی یک ماده‌ی فوق قوی دیگر از جنس کربن به نام نانولوله‌های کربن هستند که از ورق‌های کربن پیچیده شده به صورت استوانه‌های کوچک تشکیل شده‌اند. اگر چه نانولوله‌های کربن به طور جداگانه بسیار قوی هستند، تولید انبوه آنها چالش بزرگی است. در این فعالیت علمی شما قدرت کاغذهای صاف انباشته روی هم را با کاغذهای لوله شده مقایسه خواهید کرد تا تفاوت میان گرافیت و نانولوله‌های کربن را متوجه شوید.

 

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

دو میز یا صندلی با ارتفاع برابر
دوازده عدد کاغذ
نوار چسب یا کش لاستیکی
لیوان پلاستیکی
نخ کلفت (کاموا) یا روبان نازک
پانچ یا چاقوی تیز (در هنگام استفاده از چاقو حتماً باید یک بزرگتر همراهتان باشد.)
چند سکه‌ی یک شکل (برای مثال صد سکه‌ی ۲۵ تومانی)

 


آماده‌سازی:
دو سطح کار مشابه خود (میز یا صندلی هم ارتفاع) را کنار هم با فاصله‌ی دو تا سه اینچ قرار دهید.


شش عدد از کاغذها را به صورت لوله‌هایی با قطر یک اینچ درآورید و با چسب یا کش آنها را به این شکل ثابت کنید.


با استفاده از پانچ یا چاقو دو سوراخ در دو طرف مقابل هم از لیوان پلاستیکی در نزدیکی لبه‌ی بالای آن ایجاد کنید. یک تکه نخ به طول چند فوت ببرید و دو سر آن را به دو سوراخ محکم گره بزنید.

 

 

 

روش کار:
شش ورق کاغذ را طوری روی هم قرار دهید که به طور متقارن پلی روی شکاف بین دو میز کار شما تشکیل دهند.


لیوان پلاستیکی را طوری از این برگه‌ها در شکاف آویزان کنید که کاملاً در وسط قرار بگیرد. آیا کاغذها تحت وزن لیوان خالی خم می‌شوند؟


حال یکی یکی در لیوان پلاستیکی سکه بیندازید تا کاغذها خم شوند. (دقت کنید که اگر قبل از خم شدن کاغذها نخ متصل به لیوان پاره شد، مجدداً آن را با نخی کلفت‌تر گره بزنید و کار را از اول شروع کنید.) چه تعداد سکه لازم است تا کاغذها خم شوند؟ چه اتفاقی برای کاغذها می‌افتد؟ آیا کاغذها به تدریج خم می‌شوند یا ناگهانی؟


حال شش لوله‌ی کاغذی خود را طوری روی شکاف بین دو میز کار کنار هم قرار دهید که شکاف دقیقاً در وسط لوله‌ها باشد. دقت داشته باشید که لوله‌ها باید کاملاً کنار هم باشند و فضای خالی میان آنها وجود نداشته باشد.


لیوان پلاستیکی خالی را طوری از لوله‌های کاغذی در شکاف آویزان کنید که نخ متصل به آن از روی شش لوله بگذرد و دقیقاً در وسط شکاف قرار داشته باشد. آیا لوله‌ها تحت وزن لیوان پلاستیکی خالی خم می‌شوند؟


حال یکی یکی در لیوان پلاستیکی سکه بیندازید تا لوله‌ها خم شوند. (توجه: اگر قبل از خم شدن لوله‌ها نخ متصل به لیوان پاره شد، مجدداً آن را گره بزنید یا از نخی کلفت‌تر استفاده کنید و کار را از ابتدا شروع کنید.) چه تعداد سکه برای خم شدن لوله‌ها لازم است؟ آیا لوله‌ها به تدریج خم می‌شوند یا ناگهانی؟


کدام سازه توان تحمل سکه‌های بیشتری را دارد، کاغذهای صاف روی هم چیده شده یا لوله‌های قرار گرفته در کنار هم؟ به نظر شما این نتایج چه ارتباطی به مبحث گرافیت و نانولوله‌های کربن که در ابتدا درباره‌ی آنها صحبت کردیم دارد؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:
این فعالیت را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید اما این بار با چسب ورق‌های کاغذ را به هم بچسبانید تا نتوانند روی هم سر بخورند. همچنین می‌توانید لوله‌های کاغذی را با چسب در کنار هم بچسبانید. این کار چه تغییری در نتایج آزمایش به وجود می-آورد؟ با چسباندن اجزای سازه به هم قدرت آنها بیشتر می‌شود یا کمتر؟


این فعالیت را با لوله‌های کاغذی با قطرهای متفاوت، مثلاً نیم اینچ و دو اینچ انجام دهید. با افزایش یا کاهش قطر لوله‌ها قدرت آنها در نگهداری بار چه تغییری می‌کند؟


همین فعالیت را با سازه‌های مختلف با طراحی خودتان انجام دهید. به عنوان مثال اگر کاغذ را به جای استوانه به صورت یک لوله‌ی مستطیلی دربیاورید چه اتفاقی می‌افتد؟ با تغییر شکل لوله‌ها قدرت آنها در تحمل بار چه تغییری می‌کند؟ کدام شکل از لوله‌ها از همه قوی‌تر است؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا کاغذ‌های لوله‌ای قوی‌تر از کاغذهای قرار گرفته روی هم هستند؟
در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که کاغذهای لوله شده بسیار قوی‌تر هستند و به همین دلیل توان تحمل تعداد سکه‌های بیشتری را در مقایسه با کاغذهایی که روی هم قرار گرفته‌اند دارند. درست مانند صفحات اتم‌های کربن در گرافیت مداد، کاغذهای روی هم ساختار پوسته‌ای دارند و لایه‌ها می‌توانند به راحتی روی هم سر بخورند. در نتیجه این صفحات ضعیف هستند و قدرت تحمل بار زیادی را ندارند. اگر یک کاغذ را به صورت لوله دربیاوریم، با وجود اینکه جنس ماده همان است، قدرت آن بسیار بیشتر می‌شود. این اتفاق در مورد اتم‌های کربن نیز رخ می‌دهد.

 

زمانی که اتم‌های کربن به صورت نانولوله درمی‌آیند بسیار قوی‌تر می‌شوند. دقت کنید که در این فعالیت علمی شما تفاوت میان صفحات گرافیت و نانولوله‌های کربن را از طریق مقایسه‌ی صفحات کاغذ و لوله‌های کاغذی مدل سازی کردید. اگر چه رفتار فیزیکی در مقیاس نانو و اتم‌های مجزا متفاوت از مقیاس ماکرو (مقیاس اشیای روزمره‌ای که با آنها کار می‌کنیم) است، اصل کلی همچنان یکسان است: با تغییر شکل ماده، قدرت آن عوض می‌شود.

 


منبع:


Superstrong science


منابع مفيد:


نانولوله‌هاي کربني


نانوذرات و کاربرد آن‌ها


گلوله‌هاي توخالي


نانولوله‌هاي آب


نانولوله‌هاي آب-۲


الماس مصنوعي


بررسي قطبيت نور


نانوساختارها


نانولوله‌هاي کربني


نسل جديد حسگرها زا نانولوله‌هاي کربني


معرفي جايزه فاينمن در نانوتکنولوژي


نانوتکنولوژي-۱


نانوتکنولوژي-۲


نانوتکنولوژي-۳


نانو و درمان سرطان


نانوروبات‌ها


نانوروبات‌ها: گذشته و آينده


پاکسازي آب


۱۰ ايده برتر آينده بخش دوم


الماس-ويکيپديا


نانولوله کربني-ويکيپديا


گرافيت


فناوري نانو-ويکيپديا


Big Things from s Tiny world. PDF


NANOTHECHNOLOGY for KIDS

1394/6/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 فناوری نانو با کاغذ
فناوری نانو با کاغذمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فناوری نانو، ماده، استحکام، مهندسی
مشاهده علمي ۱۶۲

 

مقدمه:
آیا تا به حال فیلمی در مورد یک ابر قهرمان دیده‌اید که قدرت او وابسته به مواد فوق قوی باشد، مانند زره مرد آهنین؟ عده‌ای از دانشمندان و مهندسین در حال طراحی مواد تخیلی مورد استفاده‌ی ابر قهرمان‌ها در فیلم‌ها هستند.

 

اما در دنیای واقعی نیز دانشمندان و مهندسین در حال ساخت مواد فوق قوی هستند که کاربردهای فراوانی دارند، از جمله جلیقه‌های ضد گلوله‌ی بهتر، طناب‌های قوی‌تر، دوچرخه‌های سبک‌تر و همچنین فضاپیماهای پیشرفته‌تر. در این فعالیت علمی شما با استفاده از چند ورق کاغذ بررسی خواهید کرد که چگونه شکل مولکول‌ها در ماده می‌تواند به سادگی تغییرات فراوانی در قدرت و استحکام ماده ایجاد کند. شاید با انجام این فعالیت در مسیر طراحی قدرت‌های فوق‌العاده‌ای برای خود قرار بگیرید!

 


پیش‌زمینه:

فناوری نانو، علم مطالعه‌ی مواد در مقیاس نانو یا در مقیاس اتم‌ها و مولکول‌های مجزاست. اما مقیاس نانو چقدر کوچک است؟ یک نانومتر یک میلیاردم متر است. یک تار موی انسان حدود صد هزار نانومتر دارد. با این اوصاف نانو مقیاس بسیار کوچکی است!
ساختار مواد نانو به طرز چشمگیری بر رفتار آنها تأثیرگذار است. به عنوان مثال، مداد حاوی گرافیت است که در آن اتم‌های کربن به صورت ورقه‌ای قرار دارند و این ورقه‌ها می‌توانند به راحتی به اطراف سر بخورند. نوشتن با مداد کار آسانی است، زیرا صفحات گرافیت به آسانی با کشیده شدن روی برگه از هم جدا می‌شوند. با این حال اتم‌های کربن برخی از قوی‌ترین مواد دنیا را نیز می‌سازند، مانند الماس! اتم‌های کربن داخل الماس محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند و جدا کردن آنها از هم کار بسیار دشواری است.

 



دانشمندان در حال کار روی یک ماده‌ی فوق قوی دیگر از جنس کربن به نام نانولوله‌های کربن هستند که از ورق‌های کربن پیچیده شده به صورت استوانه‌های کوچک تشکیل شده‌اند. اگر چه نانولوله‌های کربن به طور جداگانه بسیار قوی هستند، تولید انبوه آنها چالش بزرگی است. در این فعالیت علمی شما قدرت کاغذهای صاف انباشته روی هم را با کاغذهای لوله شده مقایسه خواهید کرد تا تفاوت میان گرافیت و نانولوله‌های کربن را متوجه شوید.

 

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

دو میز یا صندلی با ارتفاع برابر
دوازده عدد کاغذ
نوار چسب یا کش لاستیکی
لیوان پلاستیکی
نخ کلفت (کاموا) یا روبان نازک
پانچ یا چاقوی تیز (در هنگام استفاده از چاقو حتماً باید یک بزرگتر همراهتان باشد.)
چند سکه‌ی یک شکل (برای مثال صد سکه‌ی ۲۵ تومانی)

 


آماده‌سازی:
دو سطح کار مشابه خود (میز یا صندلی هم ارتفاع) را کنار هم با فاصله‌ی دو تا سه اینچ قرار دهید.


شش عدد از کاغذها را به صورت لوله‌هایی با قطر یک اینچ درآورید و با چسب یا کش آنها را به این شکل ثابت کنید.


با استفاده از پانچ یا چاقو دو سوراخ در دو طرف مقابل هم از لیوان پلاستیکی در نزدیکی لبه‌ی بالای آن ایجاد کنید. یک تکه نخ به طول چند فوت ببرید و دو سر آن را به دو سوراخ محکم گره بزنید.

 

 

 

روش کار:
شش ورق کاغذ را طوری روی هم قرار دهید که به طور متقارن پلی روی شکاف بین دو میز کار شما تشکیل دهند.


لیوان پلاستیکی را طوری از این برگه‌ها در شکاف آویزان کنید که کاملاً در وسط قرار بگیرد. آیا کاغذها تحت وزن لیوان خالی خم می‌شوند؟


حال یکی یکی در لیوان پلاستیکی سکه بیندازید تا کاغذها خم شوند. (دقت کنید که اگر قبل از خم شدن کاغذها نخ متصل به لیوان پاره شد، مجدداً آن را با نخی کلفت‌تر گره بزنید و کار را از اول شروع کنید.) چه تعداد سکه لازم است تا کاغذها خم شوند؟ چه اتفاقی برای کاغذها می‌افتد؟ آیا کاغذها به تدریج خم می‌شوند یا ناگهانی؟


حال شش لوله‌ی کاغذی خود را طوری روی شکاف بین دو میز کار کنار هم قرار دهید که شکاف دقیقاً در وسط لوله‌ها باشد. دقت داشته باشید که لوله‌ها باید کاملاً کنار هم باشند و فضای خالی میان آنها وجود نداشته باشد.


لیوان پلاستیکی خالی را طوری از لوله‌های کاغذی در شکاف آویزان کنید که نخ متصل به آن از روی شش لوله بگذرد و دقیقاً در وسط شکاف قرار داشته باشد. آیا لوله‌ها تحت وزن لیوان پلاستیکی خالی خم می‌شوند؟


حال یکی یکی در لیوان پلاستیکی سکه بیندازید تا لوله‌ها خم شوند. (توجه: اگر قبل از خم شدن لوله‌ها نخ متصل به لیوان پاره شد، مجدداً آن را گره بزنید یا از نخی کلفت‌تر استفاده کنید و کار را از ابتدا شروع کنید.) چه تعداد سکه برای خم شدن لوله‌ها لازم است؟ آیا لوله‌ها به تدریج خم می‌شوند یا ناگهانی؟


کدام سازه توان تحمل سکه‌های بیشتری را دارد، کاغذهای صاف روی هم چیده شده یا لوله‌های قرار گرفته در کنار هم؟ به نظر شما این نتایج چه ارتباطی به مبحث گرافیت و نانولوله‌های کربن که در ابتدا درباره‌ی آنها صحبت کردیم دارد؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:
این فعالیت را یک مرتبه‌ی دیگر انجام دهید اما این بار با چسب ورق‌های کاغذ را به هم بچسبانید تا نتوانند روی هم سر بخورند. همچنین می‌توانید لوله‌های کاغذی را با چسب در کنار هم بچسبانید. این کار چه تغییری در نتایج آزمایش به وجود می-آورد؟ با چسباندن اجزای سازه به هم قدرت آنها بیشتر می‌شود یا کمتر؟


این فعالیت را با لوله‌های کاغذی با قطرهای متفاوت، مثلاً نیم اینچ و دو اینچ انجام دهید. با افزایش یا کاهش قطر لوله‌ها قدرت آنها در نگهداری بار چه تغییری می‌کند؟


همین فعالیت را با سازه‌های مختلف با طراحی خودتان انجام دهید. به عنوان مثال اگر کاغذ را به جای استوانه به صورت یک لوله‌ی مستطیلی دربیاورید چه اتفاقی می‌افتد؟ با تغییر شکل لوله‌ها قدرت آنها در تحمل بار چه تغییری می‌کند؟ کدام شکل از لوله‌ها از همه قوی‌تر است؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا کاغذ‌های لوله‌ای قوی‌تر از کاغذهای قرار گرفته روی هم هستند؟
در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که کاغذهای لوله شده بسیار قوی‌تر هستند و به همین دلیل توان تحمل تعداد سکه‌های بیشتری را در مقایسه با کاغذهایی که روی هم قرار گرفته‌اند دارند. درست مانند صفحات اتم‌های کربن در گرافیت مداد، کاغذهای روی هم ساختار پوسته‌ای دارند و لایه‌ها می‌توانند به راحتی روی هم سر بخورند. در نتیجه این صفحات ضعیف هستند و قدرت تحمل بار زیادی را ندارند. اگر یک کاغذ را به صورت لوله دربیاوریم، با وجود اینکه جنس ماده همان است، قدرت آن بسیار بیشتر می‌شود. این اتفاق در مورد اتم‌های کربن نیز رخ می‌دهد.

 

زمانی که اتم‌های کربن به صورت نانولوله درمی‌آیند بسیار قوی‌تر می‌شوند. دقت کنید که در این فعالیت علمی شما تفاوت میان صفحات گرافیت و نانولوله‌های کربن را از طریق مقایسه‌ی صفحات کاغذ و لوله‌های کاغذی مدل سازی کردید. اگر چه رفتار فیزیکی در مقیاس نانو و اتم‌های مجزا متفاوت از مقیاس ماکرو (مقیاس اشیای روزمره‌ای که با آنها کار می‌کنیم) است، اصل کلی همچنان یکسان است: با تغییر شکل ماده، قدرت آن عوض می‌شود.

 


منبع:


Superstrong science


منابع مفيد:


نانولوله‌هاي کربني


نانوذرات و کاربرد آن‌ها


گلوله‌هاي توخالي


نانولوله‌هاي آب


نانولوله‌هاي آب-۲


الماس مصنوعي


بررسي قطبيت نور


نانوساختارها


نانولوله‌هاي کربني


نسل جديد حسگرها زا نانولوله‌هاي کربني


معرفي جايزه فاينمن در نانوتکنولوژي


نانوتکنولوژي-۱


نانوتکنولوژي-۲


نانوتکنولوژي-۳


نانو و درمان سرطان


نانوروبات‌ها


نانوروبات‌ها: گذشته و آينده


پاکسازي آب


۱۰ ايده برتر آينده بخش دوم


الماس-ويکيپديا


نانولوله کربني-ويکيپديا


گرافيت


فناوري نانو-ويکيپديا


Big Things from s Tiny world. PDF


NANOTHECHNOLOGY for KIDS

1394/6/21 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content