XMod
 بررسی اصطکاک از طریق پرتاب اشیا روی سطح
بررسی اصطکاک از طریق پرتاب اشیا روی سطحمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، اصطکاک، حرکت، ماده
مشاهده علمي ۱۶۳

 

 

 

مقدمه:
 

آیا تا به حال سعی کرده‌اید پس از دویدن روی یک سطح چوبی با جوراب در انتهای مسیر روی کف سر بخورید؟ اگر همین کار را روی یک سطح دارای فرش یا با کفش انجام دهید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مقدار اصطکاک میان پای شما و سطح زمین تعیین می‌کند که چقدر راحت روی زمین سر بخورید. برخی از ترکیب‌های سطوح مانند جوراب روی کف چوبی، اصطکاک بسیار کمی ایجاد می‌کنند.

 

 

برخی دیگر مانند کفش با کفه‌ی لاستیکی روی کف چوبی اصطکاک بیشتری تولید می‌کنند. در این فعالیت علمی شما آزمایشی در مورد اصطکاک در ابعاد کوچک با پرتاب اشیای ریز روی سطح توسط یک کش لاستیکی انجام خواهید داد. به نظر شما اصطکاک چه تأثیری بر مسافتی که جسم روی سطح طی می‌کند دارد؟



پیش‌زمینه:

اصطکاک نیروی مخالف حرکت است که بین دو جسم در تماس با هم به وجود می‌آید. اصطکاک بخش بسیار مهمی از زندگی روزمره‌ی ما را تشکیل می‌دهد. بدون اصطکاک ما انسان‌ها قادر به راه رفتن نیستیم زیرا پای ما همیشه روی زمین سُر می‌خورد! اصطکاک بالا در مواردی برای برخی سطوح بسیار مهم است، مانند لاستیک ماشین در جاده‌ها. گاهی نیز علاقه‌مندیم سطوح اصطکاک پایینی داشته باشند، مانند زمانی که می‌خواهید در پارک سرسره بازی کنید یا روی برف سورتمه سواری کنید، مقدار اصطکاک بسته به نوع موادی که در تماس با هم قرار می‌گیرند متفاوت است.

 

 



عامل موثر دیگر بر اصطکاک روی یک جسم وزن آن است. تصور کنید می‌خواهید دو جعبه با جنس مشابه را هل دهید که یکی از دیگری سنگین‌تر است. برای حرکت دادن جعبه‌ی سنگین‌تر باید فشار بیشتری به آن وارد کنید. علت آن است که جاذبه‌ جعبه‌ی سنگین‌تر را به سمت پایین می‌کشد  و سبب افزایش اصطکاک آن با سطح زمین می‌شود. در این فعالیت علمی شما وزن اجسام مورد استفاده را ثابت نگه می‌دارید و بدون نگرانی در مورد اثر گرانش، تأثیر جنس مواد مختلف بر اصطکاک را بررسی خواهید کرد.

 



مواد و وسایل مورد نیاز:

کش لاستیکی
پنج یا شش عدد سکه
نوار چسب
یک سطح چوبی صاف، مانند میز یا کف زمین (اگر سطح چوبی صاف در دسترس‌تان نیست می‌توانید به عنوان جایگزین از یک سطح صاف مانند روی کابینت استفاده کنید.)
یک سطح که روی آن فرش یا موکت باشد. (اگر به چنین سطحی دسترسی ندارید، می‌توانید چند دستمال کاغذی را روی یک سطح صاف با نوار چسب بچسبانید.)
خط‌کش (اختیاری)

 


آماده‌سازی:
سکه‌ها را روی هم قرار دهید و آنها را در همین حالت با نوار چسب به هم بچسبانید تا از جای خود تکان نخورند. دقت داشته باشید که قسمت زیرین سکه‌ها صاف باشد و هیچ گوشه‌ی تیزی از نوار چسب از آن بیرون نزده باشد. (زیرا ممکن است به فرش یا موکت گیر کند.)


دقت کنید که سطح کار شما (سطح فرش و چوب) باید بدون هیچ وسیله‌ی اضافه و مانع باشد.

 

 

 


روش کار:
انگشت شست و اشاره‌ی خود را به شکل حرف C دربیاورید.


حال با دقت کش لاستیکی را بین انگشت شست و اشاره بکشید تا یک تیرکمان تشکیل شود.


همچنان با دقت در حالی که کش لاستیکی را در همان حالت بین انگشتانتان کشیده‌اید، دست خود را طوری به سمت زمین برگردانید که نوک انگشت اشاره و شست‌تان در تماس با سطح چوبی قرار بگیرد و کش لاستیکی با فاصله‌ی کمی در بالای سطح باشد.

 


ستون سکه‌ها را مقابل کمان بگذارید و آن را همراه با کش لاستیکی به عقب بکشید. توجه کنید که چه مقدار کش و سکه‌ها را عقب می‌برید زیرا باید در تمام مراحل سکه‌ها را همین قدر عقب بکشید. به نظرتان با رها کردن سکه‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟


سکه‌ها را رها کنید. از نزدیک آنها را نگاه کنید. سکه‌ها حتماً باید روی سطح چوبی سر بخورند و نباید به هوا پرتاب شوند. اگر سکه‌ها روی سطح سر نمی‌خورند، تنظیمات پرتاب خود را تغییر دهید.


همین مراحل را چند بار تکرار کنید و بررسی کنید که سکه‌ها چه مسافتی را طی می‌کنند. دقت داشته باشید که در تمام این دفعات باید سکه‌ها و کش را به یک اندازه عقب بکشید. آیا سکه‌ها مسافت زیادی را روی سطح چوبی سُر می‌خورند یا به سرعت متوقف می‌شوند؟ این مشاهدات چه چیزی در مورد اصطکاک میان سکه‌ها و سطح چوبی بیان می‌کند؟

حال همین مراحل را روی فرش یا موکت انجام دهید. دقت داشته باشید که چسب دور سکه‌ها مانع از حرکت آنها روی سطح نشود. مسافت طی شده توسط سکه‌ها روی فرش یا موکت چقدر است؟ این مسافت در مقایسه با حالتی که سکه‌ها روی سطح چوبی بودند کمتر است یا بیشتر؟ این نتایج چه چیزی در مورد اصطکاک میان ستون سکه‌ها و فرش یا موکت بیان می‌کند؟ اصطکاک در این حالت بیشتر است یا کمتر؟

آزمایش‌های تکمیلی:
با استفاده از خط‌کش مسافت طی شده توسط سکه‌ها در تمام حالت‌ها را اندازه بگیرید. نتایج را در یک جدول یادداشت کنید و سپس میانگین مسافت طی شده توسط سکه‌ها روی هر سطح را محاسبه کنید. به طور میانگین سکه‌ها چه مسافتی روی سطح چوبی طی می‌کنند؟ این مسافت میانگین در مورد فرش یا موکت چقدر است؟

همین مراحل را روی سطوح دیگری به جز چوب، فرش یا موکت انجام دهید. برای مثال می‌توانید همین آزمایش را روی سطح سخت و خشن پیاده‌رو انجام دهید. همچنین می‌توانید سطوح متفاوت دیگری در منزل پیدا کنید. سکه‌ها روی سطوح با جنس‌های متفاوت چه مسافتی طی می‌کنند؟ آیا می‌توانید تنها با نگاه کردن به یک سطح حدس بزنید اصطکاک آن زیاد است یا کم؟


همین آزمایش را با اشیای دیگری به جای ستون سکه‌ها انجام دهید. برای مثال اگر این آزمایش را با یک پاک‌کن بزرگ انجام دهید نتایج چه تغییری می‌کند؟ به خاطر داشته باشید که وزن یک جسم تعیین کننده‌ی اصطکاک وارد بر آن است. در نتیجه سعی کنید اجسامی با وزن تقریبی یکسان انتخاب کنید. (همچنین می‌توانید برای دقت بیشتر اجسام مورد استفاده را با ترازوی آشپزخانه وزن کنید.) آیا می‌توانید جسمی پیدا کنید که در تمام حالات مسافت بیشتری نسبت به ستون سکه‌ها طی کند؟ آیا می‌توانید جسمی پیدا کنید که در تمام حالت‌ها و روی تمام سطوح مسافت بسیار کمی طی می‌کند؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

ستون سکه‌ها روی سطح صاف چوبی مسافت بیشتری طی می‌کند یا روی فرش و موکت؟
در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که ستون سکه‌ها مسافت بسیار بیشتری را روی سطح چوبی در مقایسه با فرش یا موکت طی می‌کند. بسته به قدرت کش لاستیکی مورد استفاده در این آزمایش و اینکه چه میزان سکه‌ها را به عقب کشیده باشید، ممکن است حتی سکه‌ها تمام مسیر روی سطح چوبی را تا انتها طی کرده باشند. دلیل آن است که اصطکاک بسیار بیشتری میان فرش یا موکت و سکه‌ها در مقایسه با سطح چوبی وجود دارد. سکه‌ها روی سطح چوبی مسافت بیشتری قبل از توقف سُر می‌خورند زیرا اصطکاک کمتری در مقابل حرکت آنها به جلو وجود دارد.

 


منبع:


Slippery Science

 

منابع مفيد:


رانش زمين


ضربه‌ي آزاد


توليد اشعه ايکس با نورا چسب


اصطکاک


کوسه و فناوري قرن بيست و يکم-۲


اصطکاک-ويکيپديا


Friction Basics

 

 

1394/6/27 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بررسی اصطکاک از طریق پرتاب اشیا روی سطح
بررسی اصطکاک از طریق پرتاب اشیا روی سطحمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، اصطکاک، حرکت، ماده
مشاهده علمي ۱۶۳

 

 

 

مقدمه:
 

آیا تا به حال سعی کرده‌اید پس از دویدن روی یک سطح چوبی با جوراب در انتهای مسیر روی کف سر بخورید؟ اگر همین کار را روی یک سطح دارای فرش یا با کفش انجام دهید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مقدار اصطکاک میان پای شما و سطح زمین تعیین می‌کند که چقدر راحت روی زمین سر بخورید. برخی از ترکیب‌های سطوح مانند جوراب روی کف چوبی، اصطکاک بسیار کمی ایجاد می‌کنند.

 

 

برخی دیگر مانند کفش با کفه‌ی لاستیکی روی کف چوبی اصطکاک بیشتری تولید می‌کنند. در این فعالیت علمی شما آزمایشی در مورد اصطکاک در ابعاد کوچک با پرتاب اشیای ریز روی سطح توسط یک کش لاستیکی انجام خواهید داد. به نظر شما اصطکاک چه تأثیری بر مسافتی که جسم روی سطح طی می‌کند دارد؟



پیش‌زمینه:

اصطکاک نیروی مخالف حرکت است که بین دو جسم در تماس با هم به وجود می‌آید. اصطکاک بخش بسیار مهمی از زندگی روزمره‌ی ما را تشکیل می‌دهد. بدون اصطکاک ما انسان‌ها قادر به راه رفتن نیستیم زیرا پای ما همیشه روی زمین سُر می‌خورد! اصطکاک بالا در مواردی برای برخی سطوح بسیار مهم است، مانند لاستیک ماشین در جاده‌ها. گاهی نیز علاقه‌مندیم سطوح اصطکاک پایینی داشته باشند، مانند زمانی که می‌خواهید در پارک سرسره بازی کنید یا روی برف سورتمه سواری کنید، مقدار اصطکاک بسته به نوع موادی که در تماس با هم قرار می‌گیرند متفاوت است.

 

 



عامل موثر دیگر بر اصطکاک روی یک جسم وزن آن است. تصور کنید می‌خواهید دو جعبه با جنس مشابه را هل دهید که یکی از دیگری سنگین‌تر است. برای حرکت دادن جعبه‌ی سنگین‌تر باید فشار بیشتری به آن وارد کنید. علت آن است که جاذبه‌ جعبه‌ی سنگین‌تر را به سمت پایین می‌کشد  و سبب افزایش اصطکاک آن با سطح زمین می‌شود. در این فعالیت علمی شما وزن اجسام مورد استفاده را ثابت نگه می‌دارید و بدون نگرانی در مورد اثر گرانش، تأثیر جنس مواد مختلف بر اصطکاک را بررسی خواهید کرد.

 



مواد و وسایل مورد نیاز:

کش لاستیکی
پنج یا شش عدد سکه
نوار چسب
یک سطح چوبی صاف، مانند میز یا کف زمین (اگر سطح چوبی صاف در دسترس‌تان نیست می‌توانید به عنوان جایگزین از یک سطح صاف مانند روی کابینت استفاده کنید.)
یک سطح که روی آن فرش یا موکت باشد. (اگر به چنین سطحی دسترسی ندارید، می‌توانید چند دستمال کاغذی را روی یک سطح صاف با نوار چسب بچسبانید.)
خط‌کش (اختیاری)

 


آماده‌سازی:
سکه‌ها را روی هم قرار دهید و آنها را در همین حالت با نوار چسب به هم بچسبانید تا از جای خود تکان نخورند. دقت داشته باشید که قسمت زیرین سکه‌ها صاف باشد و هیچ گوشه‌ی تیزی از نوار چسب از آن بیرون نزده باشد. (زیرا ممکن است به فرش یا موکت گیر کند.)


دقت کنید که سطح کار شما (سطح فرش و چوب) باید بدون هیچ وسیله‌ی اضافه و مانع باشد.

 

 

 


روش کار:
انگشت شست و اشاره‌ی خود را به شکل حرف C دربیاورید.


حال با دقت کش لاستیکی را بین انگشت شست و اشاره بکشید تا یک تیرکمان تشکیل شود.


همچنان با دقت در حالی که کش لاستیکی را در همان حالت بین انگشتانتان کشیده‌اید، دست خود را طوری به سمت زمین برگردانید که نوک انگشت اشاره و شست‌تان در تماس با سطح چوبی قرار بگیرد و کش لاستیکی با فاصله‌ی کمی در بالای سطح باشد.

 


ستون سکه‌ها را مقابل کمان بگذارید و آن را همراه با کش لاستیکی به عقب بکشید. توجه کنید که چه مقدار کش و سکه‌ها را عقب می‌برید زیرا باید در تمام مراحل سکه‌ها را همین قدر عقب بکشید. به نظرتان با رها کردن سکه‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟


سکه‌ها را رها کنید. از نزدیک آنها را نگاه کنید. سکه‌ها حتماً باید روی سطح چوبی سر بخورند و نباید به هوا پرتاب شوند. اگر سکه‌ها روی سطح سر نمی‌خورند، تنظیمات پرتاب خود را تغییر دهید.


همین مراحل را چند بار تکرار کنید و بررسی کنید که سکه‌ها چه مسافتی را طی می‌کنند. دقت داشته باشید که در تمام این دفعات باید سکه‌ها و کش را به یک اندازه عقب بکشید. آیا سکه‌ها مسافت زیادی را روی سطح چوبی سُر می‌خورند یا به سرعت متوقف می‌شوند؟ این مشاهدات چه چیزی در مورد اصطکاک میان سکه‌ها و سطح چوبی بیان می‌کند؟

حال همین مراحل را روی فرش یا موکت انجام دهید. دقت داشته باشید که چسب دور سکه‌ها مانع از حرکت آنها روی سطح نشود. مسافت طی شده توسط سکه‌ها روی فرش یا موکت چقدر است؟ این مسافت در مقایسه با حالتی که سکه‌ها روی سطح چوبی بودند کمتر است یا بیشتر؟ این نتایج چه چیزی در مورد اصطکاک میان ستون سکه‌ها و فرش یا موکت بیان می‌کند؟ اصطکاک در این حالت بیشتر است یا کمتر؟

آزمایش‌های تکمیلی:
با استفاده از خط‌کش مسافت طی شده توسط سکه‌ها در تمام حالت‌ها را اندازه بگیرید. نتایج را در یک جدول یادداشت کنید و سپس میانگین مسافت طی شده توسط سکه‌ها روی هر سطح را محاسبه کنید. به طور میانگین سکه‌ها چه مسافتی روی سطح چوبی طی می‌کنند؟ این مسافت میانگین در مورد فرش یا موکت چقدر است؟

همین مراحل را روی سطوح دیگری به جز چوب، فرش یا موکت انجام دهید. برای مثال می‌توانید همین آزمایش را روی سطح سخت و خشن پیاده‌رو انجام دهید. همچنین می‌توانید سطوح متفاوت دیگری در منزل پیدا کنید. سکه‌ها روی سطوح با جنس‌های متفاوت چه مسافتی طی می‌کنند؟ آیا می‌توانید تنها با نگاه کردن به یک سطح حدس بزنید اصطکاک آن زیاد است یا کم؟


همین آزمایش را با اشیای دیگری به جای ستون سکه‌ها انجام دهید. برای مثال اگر این آزمایش را با یک پاک‌کن بزرگ انجام دهید نتایج چه تغییری می‌کند؟ به خاطر داشته باشید که وزن یک جسم تعیین کننده‌ی اصطکاک وارد بر آن است. در نتیجه سعی کنید اجسامی با وزن تقریبی یکسان انتخاب کنید. (همچنین می‌توانید برای دقت بیشتر اجسام مورد استفاده را با ترازوی آشپزخانه وزن کنید.) آیا می‌توانید جسمی پیدا کنید که در تمام حالات مسافت بیشتری نسبت به ستون سکه‌ها طی کند؟ آیا می‌توانید جسمی پیدا کنید که در تمام حالت‌ها و روی تمام سطوح مسافت بسیار کمی طی می‌کند؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

ستون سکه‌ها روی سطح صاف چوبی مسافت بیشتری طی می‌کند یا روی فرش و موکت؟
در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که ستون سکه‌ها مسافت بسیار بیشتری را روی سطح چوبی در مقایسه با فرش یا موکت طی می‌کند. بسته به قدرت کش لاستیکی مورد استفاده در این آزمایش و اینکه چه میزان سکه‌ها را به عقب کشیده باشید، ممکن است حتی سکه‌ها تمام مسیر روی سطح چوبی را تا انتها طی کرده باشند. دلیل آن است که اصطکاک بسیار بیشتری میان فرش یا موکت و سکه‌ها در مقایسه با سطح چوبی وجود دارد. سکه‌ها روی سطح چوبی مسافت بیشتری قبل از توقف سُر می‌خورند زیرا اصطکاک کمتری در مقابل حرکت آنها به جلو وجود دارد.

 


منبع:


Slippery Science

 

منابع مفيد:


رانش زمين


ضربه‌ي آزاد


توليد اشعه ايکس با نورا چسب


اصطکاک


کوسه و فناوري قرن بيست و يکم-۲


اصطکاک-ويکيپديا


Friction Basics

 

 

1394/6/27 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content