XMod
 بررسی رطوبت خاک
بررسی رطوبت خاکمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: خاک، آب، رطوبت، رنگ
مشاهده علمي ۱۶۴

 

 

مقدمه:
 

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در جایی به ظاهر خشک قدم بگذارید اما در همان لحظه متوجه شوید که پای‌تان در گِل فرو رفته است؟ راه رفتن و قدم گذاشتن در گِل یک تجربه‌ی بسیار کثیف است! چگونه قبل از قدم گذاشتن به جایی می‌توان تشخیص داد خاک آن خشک است یا مرطوب؟ در این فعالیت علمی شما بررسی خواهید کرد که آیا می‌توان بر اساس رنگ خاک میزان رطوبت آن را تشخیص داد

 

 


پیش‌زمینه:

میزان آب موجود در یک نمونه خاک رطوبت نام دارد. رطوبت بسیار مهم است و مقدار آن برای رشد موجودات باید مقداری تعادلی باشد (نه خیلی خشک و نه خیلی خیس). به طور خاص، میزان رطوبت خاک باید مطابق با نیازهای گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده‌ی یک زیستگاه باشد. برخی از ارگانیسم‌ها مانند سرخس‌ها و سمندرها به رطوبت فراوانی نیاز دارند. موجوداتی دیگر مانند کاکتوس و برخی از مارها سازگار با زیستگاه‌های کویری هستند و به میزان بسیار کمی آب نیاز دارند. اغلب خاک با رطوبت متعادل برای گیاهان و حیوانات خاکی کوچک مناسب است.

 



شرایط رطوبتی ساختار خاک را از جنبه‌های متفاوت تحت تأثیر قرار می‌دهد. خاکی که بیش از اندازه مرطوب باشد به خوبی خشک نمی‌شود و دچار فرسایش می‌شود. خاکی که بسیار خشک باشد نیز سخت و فشرده می‌شود. علاوه بر این‌ها انواع مختلف خاک عکس‌العمل متفاوتی در مقابل رطوبت از خود نشان می‌دهند. خاک شنی آب را به سرعت از دست می‌دهد اما خاک رس آب را نگه می‌دارد و خیس می‌ماند.



مواد و وسایل مورد نیاز:

یک فنجان خاک خشک (خاک را با اجازه‌ی بزرگتر خود از حیاط خانه یا محلی در فضای باز مانند پارک بردارید. اگر خاک مرطوب است آن را با توجه به توضیحات قسمت آماده‌سازی خشک کنید.)
هفت لیوان یا فنجان شفاف مشابه
میز کار
قاشق برای اندازه‌گیری
آب
یک ورق کاغذ تمیز

 

 

آماده‌سازی:
اگر خاکی که جمع کرده‌اید به طور کامل خشک نیست، باید رطوبت آن را از بین ببرید. با کمک یک بزرگتر خاک را داخل یک ظرف پیرکس کوچک بریزید و آن را روی سینی فر قرار دهید. حال سینی فر همراه با ظرف پیرکس را به مدت دو تا سه ساعت در حرارت کم (دویست فارنهایت) در فر قرار دهید. با این کار رطوبت خاک تبخیر می‌شود. پس از خشک شدن خاک، با دقت سینی را از فر بیرون بیاورید و آن را در جایی قرار دهید تا خاک به طور کامل خنک شود.


دو قاشق غذاخوری خاک داخل هر کدام از هفت لیوان یا استکان مشابه بریزید.

روش کار:

لیوان‌ها را در یک خط کنار هم روی میز کار خود بچینید.


به لیوان اول از سمت چپ هیچ آبی اضافه نکنید. در لیوان بعدی (در سمت راستِ لیوان اول) نصف قاشق چای خوری آب بریزید. به لیوان بعدی یک قاشق چای خوری آب اضافه کنید و در لیوان بعد از آن یک و نیم قاشق چای خوری آب بریزید. به همین ترتیب به هر لیوان نصف قاشق چای خوری بیشتر از لیوان قبل آب اضافه کنید. بنابراین باید در لیوان آخر از سمت راست سه قاشق چای خوری آب بریزید. با افزایش مقدار آب داخل لیوان‌ها ظاهر خاک چه تغییری می‌کند؟


حال خاک داخل لیوان‌ها را با آبی که در هر کدام ریخته‌اید مخلوط کنید. ظاهر خاک با مخلوط شدن با آب هر لیوان چه تغییری می‌کند؟


تمام لیوان‌ها را روی یک کاغذ سفید قرار دهید. (قرار دادن آنها روی یک زمینه‌ی سفید می‌تواند در مقایسه‌ی رنگ خاک داخل هر لیوان به شما کمک کند. از بالا مستقیم به خاک داخل هر لیوان نگاه کنید. کدام خاک از همه روشن‌تر است؟ کدام خاک از بقیه تیره‌تر است؟ آیا ارتباطی میان میزان آب اضافه شده و روشن یا تیره بودن خاک مشاهده می‌کنید؟


حال یک قاشق غذاخوری از خاک هر لیوان را بردارید و آن را روی ناحیه‌ای تمیز از کاغذ قرار دهید. (این کار را از لیوان کاملاً خشک شروع کنید و یکی یکی به سمت لیوان آخر که مرطوب‌تر از همه است پیش بروید.) خاک هر لیوان را با انگشتان خود لمس کنید. ویژگی‌های هر خاک چیست؟


به نظر شما می‌توان با این مشاهدات میزان رطوبت نمونه‌های خاک را تعیین کرد؟

آزمایش‌های تکمیلی:

شما می‌توانید نتایج به دست آمده از این فعالیت را با گرفتن عکس از خاک‌های مرطوب تمام لیوان‌ها و چاپ آنها به صورت سیاه و سفید کمّی کنید. پس از چاپ عکس‌ها آنها را با یک نوار سیاه و سفید (که مقادیر مختلف رنگ‌های سیاه و سفید را به صورت درصد روی خود دارد) مقایسه کنید. با کمّی کردن نتایج خود، رنگ نمونه‌های خاک را با هم مقایسه کنید. کدام نمونه‌ها تیره‌تر و کدام روشن‌تر هستند؟

در این فعالیت علمی شما تنها یک نوع خاک را بررسی کردید. سعی کنید خاک‌های مختلف از مناطق متفاوت (حتماً با گرفتن اجازه برای برداشتن خاک) را جمع‌آوری کنید و بدون خشک کردن آنها، این نمونه‌های جدید را با هم و با خاک‌های موجود در لیوان‌های مربوط به آزمایش اصلی مقایسه کنید. آیا می‌توانید با کمک نمونه‌های خاک مربوط به آزمایش اصلی میزان رطوبت موجود در خاک‌های دیگر را حدس بزنید؟

 

 


سعی کنید میزان رطوبت خاک یک منطقه را در روزهای مختلف اندازه بگیرید. آیا رطوبت خاک تحت تأثیر شرایط آب و هوایی مانند آفتاب، باد، ابر و باران تغییر می‌کند؟ تفاوت رطوبت در این روزها چقدر است؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا با افزایش رطوبت نمونه‌های خاک، رنگ آنها تیره‌تر می‌شود؟
رنگ خاک بسته به نوع خاص خاک ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی با اضافه شدن آب به خاک خشک رنگ آن تیره‌تر می‌شود. رنگ خاک خشک بستگی به ذرات تشکیل دهنده‌ی آن (به خصوص مواد معدنی و پروتئینی (مواد آلی)) دارد. با اضافه شدن آب به خاک، ذرات آب جای اکسیژنی که به طور طبیعی داخل خاک وجود دارد را می‌گیرند و خاک تیره‌تر می‌شود. این بدان معناست که خاک مرطوب اکسیژن کمتری در مقایسه با خاک خشک دارد.


 با اضافه شدن مقدار کافی آب به خاک، خاک اشباع می‌شود و آب لایه‌ای روی خاک تشکیل می‌دهد. ممکن است این اتفاق را در آزمایش هنگام اضافه کردن آب به لیوان‌های سمت راستی مشاهده کرده باشید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، موجودات مختلف به خاک‌های با میزان رطوبت متفاوت نیازمندند. اگر خاک بیش از اندازه خشک باشد، گیاهان و حیوانات و میکروارگانیسم‌هایی که به آب نیاز دارند زنده نمی‌مانند و خاک نیز سخت و فشرده می‌شود. در مقابل اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، اکسیژن کافی در آن وجود نخواهد داشت که این هم می‌تواند برای موجودات زنده‌ی داخل خاک خطرآفرین باشد.

 


منبع:


Soil Science

 

منابع مفيد:


چگونه يک قطعه شني بي نقص بسازيم


بررسي تنوع زيستي در محيط زندگي انسان


محيط زندگي جانوران مختلف


خاک


رطوبت نسبي


زيستگاه‌هاي جهان


عمر ميکروب‌ها


ميکرواُرگانيسم‌هاي سرمادوست

 


ميکروب -ويکيپديا


رطوبت-ويکيپديا


مقايسه ي زمين و مريخ

1394/7/4 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بررسی رطوبت خاک
بررسی رطوبت خاکمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: خاک، آب، رطوبت، رنگ
مشاهده علمي ۱۶۴

 

 

مقدمه:
 

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که در جایی به ظاهر خشک قدم بگذارید اما در همان لحظه متوجه شوید که پای‌تان در گِل فرو رفته است؟ راه رفتن و قدم گذاشتن در گِل یک تجربه‌ی بسیار کثیف است! چگونه قبل از قدم گذاشتن به جایی می‌توان تشخیص داد خاک آن خشک است یا مرطوب؟ در این فعالیت علمی شما بررسی خواهید کرد که آیا می‌توان بر اساس رنگ خاک میزان رطوبت آن را تشخیص داد

 

 


پیش‌زمینه:

میزان آب موجود در یک نمونه خاک رطوبت نام دارد. رطوبت بسیار مهم است و مقدار آن برای رشد موجودات باید مقداری تعادلی باشد (نه خیلی خشک و نه خیلی خیس). به طور خاص، میزان رطوبت خاک باید مطابق با نیازهای گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده‌ی یک زیستگاه باشد. برخی از ارگانیسم‌ها مانند سرخس‌ها و سمندرها به رطوبت فراوانی نیاز دارند. موجوداتی دیگر مانند کاکتوس و برخی از مارها سازگار با زیستگاه‌های کویری هستند و به میزان بسیار کمی آب نیاز دارند. اغلب خاک با رطوبت متعادل برای گیاهان و حیوانات خاکی کوچک مناسب است.

 



شرایط رطوبتی ساختار خاک را از جنبه‌های متفاوت تحت تأثیر قرار می‌دهد. خاکی که بیش از اندازه مرطوب باشد به خوبی خشک نمی‌شود و دچار فرسایش می‌شود. خاکی که بسیار خشک باشد نیز سخت و فشرده می‌شود. علاوه بر این‌ها انواع مختلف خاک عکس‌العمل متفاوتی در مقابل رطوبت از خود نشان می‌دهند. خاک شنی آب را به سرعت از دست می‌دهد اما خاک رس آب را نگه می‌دارد و خیس می‌ماند.



مواد و وسایل مورد نیاز:

یک فنجان خاک خشک (خاک را با اجازه‌ی بزرگتر خود از حیاط خانه یا محلی در فضای باز مانند پارک بردارید. اگر خاک مرطوب است آن را با توجه به توضیحات قسمت آماده‌سازی خشک کنید.)
هفت لیوان یا فنجان شفاف مشابه
میز کار
قاشق برای اندازه‌گیری
آب
یک ورق کاغذ تمیز

 

 

آماده‌سازی:
اگر خاکی که جمع کرده‌اید به طور کامل خشک نیست، باید رطوبت آن را از بین ببرید. با کمک یک بزرگتر خاک را داخل یک ظرف پیرکس کوچک بریزید و آن را روی سینی فر قرار دهید. حال سینی فر همراه با ظرف پیرکس را به مدت دو تا سه ساعت در حرارت کم (دویست فارنهایت) در فر قرار دهید. با این کار رطوبت خاک تبخیر می‌شود. پس از خشک شدن خاک، با دقت سینی را از فر بیرون بیاورید و آن را در جایی قرار دهید تا خاک به طور کامل خنک شود.


دو قاشق غذاخوری خاک داخل هر کدام از هفت لیوان یا استکان مشابه بریزید.

روش کار:

لیوان‌ها را در یک خط کنار هم روی میز کار خود بچینید.


به لیوان اول از سمت چپ هیچ آبی اضافه نکنید. در لیوان بعدی (در سمت راستِ لیوان اول) نصف قاشق چای خوری آب بریزید. به لیوان بعدی یک قاشق چای خوری آب اضافه کنید و در لیوان بعد از آن یک و نیم قاشق چای خوری آب بریزید. به همین ترتیب به هر لیوان نصف قاشق چای خوری بیشتر از لیوان قبل آب اضافه کنید. بنابراین باید در لیوان آخر از سمت راست سه قاشق چای خوری آب بریزید. با افزایش مقدار آب داخل لیوان‌ها ظاهر خاک چه تغییری می‌کند؟


حال خاک داخل لیوان‌ها را با آبی که در هر کدام ریخته‌اید مخلوط کنید. ظاهر خاک با مخلوط شدن با آب هر لیوان چه تغییری می‌کند؟


تمام لیوان‌ها را روی یک کاغذ سفید قرار دهید. (قرار دادن آنها روی یک زمینه‌ی سفید می‌تواند در مقایسه‌ی رنگ خاک داخل هر لیوان به شما کمک کند. از بالا مستقیم به خاک داخل هر لیوان نگاه کنید. کدام خاک از همه روشن‌تر است؟ کدام خاک از بقیه تیره‌تر است؟ آیا ارتباطی میان میزان آب اضافه شده و روشن یا تیره بودن خاک مشاهده می‌کنید؟


حال یک قاشق غذاخوری از خاک هر لیوان را بردارید و آن را روی ناحیه‌ای تمیز از کاغذ قرار دهید. (این کار را از لیوان کاملاً خشک شروع کنید و یکی یکی به سمت لیوان آخر که مرطوب‌تر از همه است پیش بروید.) خاک هر لیوان را با انگشتان خود لمس کنید. ویژگی‌های هر خاک چیست؟


به نظر شما می‌توان با این مشاهدات میزان رطوبت نمونه‌های خاک را تعیین کرد؟

آزمایش‌های تکمیلی:

شما می‌توانید نتایج به دست آمده از این فعالیت را با گرفتن عکس از خاک‌های مرطوب تمام لیوان‌ها و چاپ آنها به صورت سیاه و سفید کمّی کنید. پس از چاپ عکس‌ها آنها را با یک نوار سیاه و سفید (که مقادیر مختلف رنگ‌های سیاه و سفید را به صورت درصد روی خود دارد) مقایسه کنید. با کمّی کردن نتایج خود، رنگ نمونه‌های خاک را با هم مقایسه کنید. کدام نمونه‌ها تیره‌تر و کدام روشن‌تر هستند؟

در این فعالیت علمی شما تنها یک نوع خاک را بررسی کردید. سعی کنید خاک‌های مختلف از مناطق متفاوت (حتماً با گرفتن اجازه برای برداشتن خاک) را جمع‌آوری کنید و بدون خشک کردن آنها، این نمونه‌های جدید را با هم و با خاک‌های موجود در لیوان‌های مربوط به آزمایش اصلی مقایسه کنید. آیا می‌توانید با کمک نمونه‌های خاک مربوط به آزمایش اصلی میزان رطوبت موجود در خاک‌های دیگر را حدس بزنید؟

 

 


سعی کنید میزان رطوبت خاک یک منطقه را در روزهای مختلف اندازه بگیرید. آیا رطوبت خاک تحت تأثیر شرایط آب و هوایی مانند آفتاب، باد، ابر و باران تغییر می‌کند؟ تفاوت رطوبت در این روزها چقدر است؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا با افزایش رطوبت نمونه‌های خاک، رنگ آنها تیره‌تر می‌شود؟
رنگ خاک بسته به نوع خاص خاک ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی با اضافه شدن آب به خاک خشک رنگ آن تیره‌تر می‌شود. رنگ خاک خشک بستگی به ذرات تشکیل دهنده‌ی آن (به خصوص مواد معدنی و پروتئینی (مواد آلی)) دارد. با اضافه شدن آب به خاک، ذرات آب جای اکسیژنی که به طور طبیعی داخل خاک وجود دارد را می‌گیرند و خاک تیره‌تر می‌شود. این بدان معناست که خاک مرطوب اکسیژن کمتری در مقایسه با خاک خشک دارد.


 با اضافه شدن مقدار کافی آب به خاک، خاک اشباع می‌شود و آب لایه‌ای روی خاک تشکیل می‌دهد. ممکن است این اتفاق را در آزمایش هنگام اضافه کردن آب به لیوان‌های سمت راستی مشاهده کرده باشید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، موجودات مختلف به خاک‌های با میزان رطوبت متفاوت نیازمندند. اگر خاک بیش از اندازه خشک باشد، گیاهان و حیوانات و میکروارگانیسم‌هایی که به آب نیاز دارند زنده نمی‌مانند و خاک نیز سخت و فشرده می‌شود. در مقابل اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، اکسیژن کافی در آن وجود نخواهد داشت که این هم می‌تواند برای موجودات زنده‌ی داخل خاک خطرآفرین باشد.

 


منبع:


Soil Science

 

منابع مفيد:


چگونه يک قطعه شني بي نقص بسازيم


بررسي تنوع زيستي در محيط زندگي انسان


محيط زندگي جانوران مختلف


خاک


رطوبت نسبي


زيستگاه‌هاي جهان


عمر ميکروب‌ها


ميکرواُرگانيسم‌هاي سرمادوست

 


ميکروب -ويکيپديا


رطوبت-ويکيپديا


مقايسه ي زمين و مريخ

1394/7/4 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content