XMod
 شبیه‌سازی امواج دریا
شبیه‌سازی امواج دریامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: موج، فشار، چگالی
مشاهده علمی ۱۶۵

 

 

 

مقدمه:
آیا تا به حال حرکت به سمت بالا و پایین مرغ‌­های دریایی روی سطح اقیانوس را دیده‌­اید؟ همچنین ممکن است موج سوارانی را دیده باشید که روی یک موج به ساحل می­رسند. ممکن است در یک دریاچه روی آب شناور شده باشید و با عبور یک موج به بالا و پایین حرکت کنید. حتی ممکن است قطعاتی بازمانده از قایق­‌ها مانند تخته­‌های چوبی دیده باشید که توسط امواج به این طرف و آن طرف حرکت می­‌کنند. امواج آب بسیار شگفت­‌انگیز هستند. این امواج در اندازه­‌های مختلف، از یک موج بسیار کوچک تا امواج هیولایی با ارتفاع ده متر وجود دارند. شما امواج آب را دیده­‌اید اما آیا می­‌دانید چه چیزی آنها را به وجود می­‌آورد و امواج چگونه در دریا و اقیانوس حرکت می‌­کنند؟ 
در این فعالیت علمی شما امواج را در منزل خود شبیه‌­سازی خواهید کرد. همچنین بررسی خواهید کرد که چرا برخی از امواج آهسته و برخی دیگر سریع هستند.

 

 

پیش زمینه:

علت ایجاد بسیاری از امواج دریاها و اقیانوس‌­ها باد است. اما چگونه این اتفاق می­‌افتد؟ باد سبب می‌­شود لایه‌­های آب­ بالای سطحی آرام از آب روی هم جمع شوند. آب زیر تاج (یا قله‌­ی) موج تحت وزن آب اضافی خود قرار می­‌گیرد. سپس این وزن اضافه آب را از زیر قله­‌ی موج به بیرون می‌­اندازد. آب در حال حرکت جهش می­‌کند و قله­‌ای در یک محل جدید ایجاد می‌­کند. بدین ترتیب موج به حرکت پیوسته‌­ی خود ادامه می‌­دهداقیانوس­‌ها و دریاها لایه‌­هایی از آب زیر لایه­‌ای از هوا یعنی جو هستند. از آنجا که چگالی هوا بسیار کمتر از آب است (در حجم برابر، هوا حدود هزار برابر وزن کمتری دارد) به نظر می‌­رسد هوا باید تأثیر کمی بر امواج داشته باشد. به همین دلیل برای درک نحوه­‌ی کار امواج، در این فعالیت شما یک لایه روغن روی آب اضافه خواهید کرد. در مورد ارتباط این موضوع با هوا و تأثیر آن بر یک موج در سطح آب کنجکاو هستید؟ آماده‌­ی انجام آزمایش باشید تا پاسخ سوالات‌تان را بیابید!

 

 

 

 

مواد وسایل مورد نیاز:

دو بطری شفاف و تمیز مشابه که در داشته باشند. (بطری نوشابه­‌های دو لیتری برای این کار مناسب هستند.)  روغن گیاهی به اندازه­ای که بتوان دو سوم یک بطری را با آن پر کرد.
 آب
 رنگ خوراکی (رنگ آبی ترجیح داده می­‌شود.)

 حوله
 خودکار یا مداد و کاغذ
یک سطح کار و موادی برای پوشش سطح (مانند یک حوله­‌ی قدیمی) که بتوان آب و روغن ریخته شده روی آنها را به آسانی تمیز کرد.
 قیف برای پر کردن آسان بطری (اختیاری)
 دو تکه‌­ی کوچک موم (می­‌توانید این دو تکه را از یک شمع جدا کنید. برای بریدن آن حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.) (اختیاری)

 

 

:آماده‌­سازی

یک حوله (یا هر لایه‌­ی محافظ مناسب دیگر) روی سطح کار خود قرار دهید.در هر دو بطری به اندازه­ی یک سوم حجم آنها آب بریزید. می­‌توانید این کار را با کمک قیف انجام دهید. سپس چند قطره رنگ خوراکی داخل بطری‌­ها بریزید.

 

 

 


 در یکی از بطری‌­ها را ببندید و آن را کنار بگذارید.

 

 به آرامی بطری دوم را با روغن گیاهی پُر کنید. استفاده از قیف می­تواند از ریختن روغن به اطراف جلوگیری کند.


 در این بطری را نیز ببندید و آن را کنار بگذارید.


 اطمینان حاصل کنید که در هر دو بطری خوب بسته شده است.


 بطری­‌های آماده شده را با دقت به محلی ببرید که در آن قصد انجام آزمایش را دارید.


 بطری‌­ها را تا زمانی که آماده­ی انجام آزمایش شدید به بغل بخوابانید..


 چه چیزی در بطری حاوی آب و روغن مشاهده می­‌کنید؟ آیا آب روی روغن شناور است یا برعکس یا اینکه هر دو مایع با هم مخلوط شده‌­اند؟ به نظر شما چگالی آب بیشتر است یا چگالی روغن؟

 

 فکر می­‌کنید روی آب داخل بطری آب رنگی چیزی وجود دارد یا فقط فضای خالی است؟

 

 

روش کار:
کار را با بطری­ای که تنها حاوی آب است شروع کنید. این بطری را به صورت افقی نگه دارید و یک سر آن را بلند کنید تا موج در داخل بطری به وجود بیاید. با شروع موج، سر بطری را پایین بیاورید و بطری را به حالت افقی برگردانید. حال موج را به دقت مشاهده کنید.

 

 

 همین کار را با بطری حاوی آب و روغن تکرار کنید. آیا تفاوتی در موج تشکیل شده مشاهده می‌­کنید؟ آیا امواج داخل یک بطری سریع­تر از امواج داخل بطری دیگر حرکت می‌کنند؟ آیا ارتفاع موج­ها در دو بطری با هم متفاوت است؟


 برای مقایسه­‌ی آسان‌­تر، تعداد دفعاتی که موج به سر یا انتهای بطری برمی­‌گردد را بشمارید. این کار را از بطری حاوی آب شروع کنید. بطری را به صورت افقی نگه دارید و یک سر آن را بلند کنید تا موج تشکیل شود. مجدداً بطری را به حالت افقی درآورید و تعداد دفعاتی که موج به انتهای دیگر بطری می­رسد را بشمارید.

 

 

 

 شمارش را تا زمانی ادامه دهید که موج به طور کامل از بین برود.


 همین کار را در مورد بطری دوم انجام دهید. آیا تفاوتی بین این دو مشاهده می­‌کنید؟ آیا سرعت شمارش برای دو بطری متفاوت است؟ این مسئله چه چیزی را نشان می­‌دهد و علت آن چیست؟ آزمایش­‌های تکمیلی زیر اطلاعات خوبی به شما خواهند داد.

 

آزمایش­‌های تکمیلی:
در بطری­ها را باز کنید. یک تکه­‌ی کوچک موم داخل هر بطری بیندازید و مجدداً در آنها را ببندید. از آنجا که چگالی موم بیشتر از روغن و کمتر از آب است، موم روی آب اما در زیر لایه­‌ی روغن شناور می­‌ماند. ممکن است لازم باشد مدتی صبر کنید تا موم از لایه‌­ی روغن پایین برود و به محل مورد نظر خود در زیر روغن و روی آب برسد. به این تکه‌­ی موم به عنوان مرغ دریایی، یک قایق یا یک موج سوار شناور روی آب نگاه کنید. حال مانند قبل یک موج در بطری ایجاد کنید و این بار به حرکت موم با دقت نگاه کنید. آیا موم به عقب و جلو حرکت می­کند یا در جای خود به بالا و پایین می­‌رود؟ آیا می‌­توانید علت مشاهدات خود را توضیح دهید؟


 اگر کرنومتر دارید، می­توانید دوره­ی موج را اندازه بگیرید. دوره مدت زمانی است که در آن یک موج از قله به کف و مجدداً به قله می­‌رسد. نگاهی به مشاهدات قبلی خود بیندازید. آیا فکر می­کنید دوره­‌ی امواجی که روی آن‌ها هوا وجود دارد با دوره­ی امواجی که روی آنها روغن است تفاوت دارد؟ با کرنومتر زمان حرکت تکه‌­ی موم از قله به کف و مجدداً به قله را اندازه بگیرید. این زمان اندازه‌گیری شده دوره‌­ی موج است. آیا دوره­‌ی امواج در حضور روغن و هوا یکسان است؟


 فرکانس یک موج تعداد تکرار آن در ثانیه است. نگاهی به مشاهدات قبلی خود بیندازید. به نظرتان فرکانس امواج در حضور هوا و روغن یکسان است؟ آیا می‌­توانید راهی برای اندازه‌­گیری یا محاسبه‌­ی فرکانس امواجی که در بطری‌­ها تشکیل می­‌شوند پیدا کنید؟

 

 

مشاهده و نتیجه­‌گیری:
آیا مشاهده کردید که آب همراه با روغن روی آن امواج بسیار آهسته­‌ای تولید می­‌کند؟

 

موج به این دلیل حرکت می­‌کند که وزن اضافه‌­ی مایع در قله‌­ی موج آب زیر خود را به مکان‌‌هایی که آب کم­ عمق‌­تر است هل می­دهد. این اتفاق در هر دو بطری رخ می‌­دهد. در مورد بطری حاوی آب، هم آب و هم هوای موجود در بطری بر لایه­‌های عمیق­تر آب فشار وارد می‌­کنند. چگالی هوا حدود هزار بار کمتر از آب است

 

. به همین دلیل با عبور موج، لایه‌­های عمیق­تر عمدتاً تحت وزن آب انباشته شده در موج قرار می­‌گیرند. تفاوت در وزن بین قله و کف موج (پایین‌­ترین قسمت) نیروی محرکه­‌ی موج است. در این سناریو، تفاوت بزرگ در وزن منجر به موجی با حرکت سریع می‌­شود. 

 

به طور مشابه، در مورد بطری حاوی آب و روغن این دو جزء بر لایه‌­های عمیق‌­تر آب فشار وارد می­‌کنند. درست مانند هوا، چگالی روغن نیز از آب کمتر است. (چگالی آن حدود دو سوم چگالی آب است). در نتیجه در مقدار برابر از روغن و آب، وزن روغن کمتر از آب خواهد بود. به همین دلیل با جمع شدن آب در یک موج مقدار بیشتری آب و مقدار کمتری روغن بر نقاط زیرین قله­‌ی موج فشار وارد می­‌کنند. با این وجود در کم­ عمق‌­ترین نقطه از موج روغن بیشتر و آب کمتری اعمال وزن می­‌کنند.

 

بنابراین تفاوت وزن مایعات در نقطه­‌ای زیر قله‌­ی موج و نقطه‌­ای زیر قعر موج (پایین­‌ترین قسمت موج) در این حالت بسیار کوچک­تر است و در نتیجه نیروی محرکه‌­ی موج کمتر است، با وجود اینکه همچنان این نیرو سبب حرکت آب از زیر قله‌­ی موج می­‌شود. علاوه بر این آب و روغن سنگین‌­تر از هوا باید حرکت کنند. به همین خاطر جریان مایع بسیار آهسته­‌تر از زمانی است که هوای سبک روی آب جریان دارد. چیزی که شما مشاهده می­‌کنید موج آبی روی سطح است که بسیار آهسته حرکت می­‌کند. در آزمایش تکمیلی، شما احتمالاً مشاهده کرده‌­اید که موم عمدتاً در حین حرکت به جلو و عقب موج تنها در موقعیت خود بالا و پایین می­‌شود. دلیل آن است که در موج لایه­‌های آب زیرین به طور افقی حرکت می­‌کنند و لایه‌­های سطحی آب حرکت افقی ندارند و فقط بالا و پایین می‌شوند

 

 

 

 

تمیز کردن:
می‌­توانید محتویات داخل بطری حاوی آب و رنگ خوراکی را در سینک بریزید. اما نباید روغن را در سینک بریزید.
حاوی آب و روغن را صاف روی یک سطح قرار دهید و به مایعات داخل آن فرصت دهید از هم جدا شوند. یک ظرف یا بطری برای جمع کردن روغن بردارید و به آرامی لایه­‌ی روغن روی آب را در این ظرف بریزید.

 

اگر همراه با روغن کمی آب نیز در این ظرف ریخته شود اشکالی ندارد. سعی شما باید بر این باشد که بیشترین مقدار روغن را از بطری جدا کنید. (برای راحتی کار می‌­توانید از قیف استفاده کنید.) آب رنگی باقی­مانده داخل بطری را در سینک بریزید. درِ ظرف حاوی روغن را نیز سفت ببندید و آن را در سطل زباله بیندازید.

 


 

منبع:
 
 
منابع مفید: 

 

امواج دریا-1

 

امواج دریا-2

سونامی

بادبان‌ها را بکشید!

امواج غول آسا

 

تمیز کردن روغن

 

شبیه سازی جریان‌های اقیانوسی

آب و روغن

 

یخ سنگین

 

موج ایستاده

 

موج ضربه‌ای

 

تقلید صدای زنبور!

چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟

چگالی

مرغ نوروزی-ویکیپدیا

چگالی-ویکیپدیا

 

Seawater Science

 

Ocean Waves

 

Ocean Waves and Currents for Kids

 

 

 

1394/7/9 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 شبیه‌سازی امواج دریا
شبیه‌سازی امواج دریامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: موج، فشار، چگالی
مشاهده علمی ۱۶۵

 

 

 

مقدمه:
آیا تا به حال حرکت به سمت بالا و پایین مرغ‌­های دریایی روی سطح اقیانوس را دیده‌­اید؟ همچنین ممکن است موج سوارانی را دیده باشید که روی یک موج به ساحل می­رسند. ممکن است در یک دریاچه روی آب شناور شده باشید و با عبور یک موج به بالا و پایین حرکت کنید. حتی ممکن است قطعاتی بازمانده از قایق­‌ها مانند تخته­‌های چوبی دیده باشید که توسط امواج به این طرف و آن طرف حرکت می­‌کنند. امواج آب بسیار شگفت­‌انگیز هستند. این امواج در اندازه­‌های مختلف، از یک موج بسیار کوچک تا امواج هیولایی با ارتفاع ده متر وجود دارند. شما امواج آب را دیده­‌اید اما آیا می­‌دانید چه چیزی آنها را به وجود می­‌آورد و امواج چگونه در دریا و اقیانوس حرکت می‌­کنند؟ 
در این فعالیت علمی شما امواج را در منزل خود شبیه‌­سازی خواهید کرد. همچنین بررسی خواهید کرد که چرا برخی از امواج آهسته و برخی دیگر سریع هستند.

 

 

پیش زمینه:

علت ایجاد بسیاری از امواج دریاها و اقیانوس‌­ها باد است. اما چگونه این اتفاق می­‌افتد؟ باد سبب می‌­شود لایه‌­های آب­ بالای سطحی آرام از آب روی هم جمع شوند. آب زیر تاج (یا قله‌­ی) موج تحت وزن آب اضافی خود قرار می­‌گیرد. سپس این وزن اضافه آب را از زیر قله­‌ی موج به بیرون می‌­اندازد. آب در حال حرکت جهش می­‌کند و قله­‌ای در یک محل جدید ایجاد می‌­کند. بدین ترتیب موج به حرکت پیوسته‌­ی خود ادامه می‌­دهداقیانوس­‌ها و دریاها لایه‌­هایی از آب زیر لایه­‌ای از هوا یعنی جو هستند. از آنجا که چگالی هوا بسیار کمتر از آب است (در حجم برابر، هوا حدود هزار برابر وزن کمتری دارد) به نظر می‌­رسد هوا باید تأثیر کمی بر امواج داشته باشد. به همین دلیل برای درک نحوه­‌ی کار امواج، در این فعالیت شما یک لایه روغن روی آب اضافه خواهید کرد. در مورد ارتباط این موضوع با هوا و تأثیر آن بر یک موج در سطح آب کنجکاو هستید؟ آماده‌­ی انجام آزمایش باشید تا پاسخ سوالات‌تان را بیابید!

 

 

 

 

مواد وسایل مورد نیاز:

دو بطری شفاف و تمیز مشابه که در داشته باشند. (بطری نوشابه­‌های دو لیتری برای این کار مناسب هستند.)  روغن گیاهی به اندازه­ای که بتوان دو سوم یک بطری را با آن پر کرد.
 آب
 رنگ خوراکی (رنگ آبی ترجیح داده می­‌شود.)

 حوله
 خودکار یا مداد و کاغذ
یک سطح کار و موادی برای پوشش سطح (مانند یک حوله­‌ی قدیمی) که بتوان آب و روغن ریخته شده روی آنها را به آسانی تمیز کرد.
 قیف برای پر کردن آسان بطری (اختیاری)
 دو تکه‌­ی کوچک موم (می­‌توانید این دو تکه را از یک شمع جدا کنید. برای بریدن آن حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.) (اختیاری)

 

 

:آماده‌­سازی

یک حوله (یا هر لایه‌­ی محافظ مناسب دیگر) روی سطح کار خود قرار دهید.در هر دو بطری به اندازه­ی یک سوم حجم آنها آب بریزید. می­‌توانید این کار را با کمک قیف انجام دهید. سپس چند قطره رنگ خوراکی داخل بطری‌­ها بریزید.

 

 

 


 در یکی از بطری‌­ها را ببندید و آن را کنار بگذارید.

 

 به آرامی بطری دوم را با روغن گیاهی پُر کنید. استفاده از قیف می­تواند از ریختن روغن به اطراف جلوگیری کند.


 در این بطری را نیز ببندید و آن را کنار بگذارید.


 اطمینان حاصل کنید که در هر دو بطری خوب بسته شده است.


 بطری­‌های آماده شده را با دقت به محلی ببرید که در آن قصد انجام آزمایش را دارید.


 بطری‌­ها را تا زمانی که آماده­ی انجام آزمایش شدید به بغل بخوابانید..


 چه چیزی در بطری حاوی آب و روغن مشاهده می­‌کنید؟ آیا آب روی روغن شناور است یا برعکس یا اینکه هر دو مایع با هم مخلوط شده‌­اند؟ به نظر شما چگالی آب بیشتر است یا چگالی روغن؟

 

 فکر می­‌کنید روی آب داخل بطری آب رنگی چیزی وجود دارد یا فقط فضای خالی است؟

 

 

روش کار:
کار را با بطری­ای که تنها حاوی آب است شروع کنید. این بطری را به صورت افقی نگه دارید و یک سر آن را بلند کنید تا موج در داخل بطری به وجود بیاید. با شروع موج، سر بطری را پایین بیاورید و بطری را به حالت افقی برگردانید. حال موج را به دقت مشاهده کنید.

 

 

 همین کار را با بطری حاوی آب و روغن تکرار کنید. آیا تفاوتی در موج تشکیل شده مشاهده می‌­کنید؟ آیا امواج داخل یک بطری سریع­تر از امواج داخل بطری دیگر حرکت می‌کنند؟ آیا ارتفاع موج­ها در دو بطری با هم متفاوت است؟


 برای مقایسه­‌ی آسان‌­تر، تعداد دفعاتی که موج به سر یا انتهای بطری برمی­‌گردد را بشمارید. این کار را از بطری حاوی آب شروع کنید. بطری را به صورت افقی نگه دارید و یک سر آن را بلند کنید تا موج تشکیل شود. مجدداً بطری را به حالت افقی درآورید و تعداد دفعاتی که موج به انتهای دیگر بطری می­رسد را بشمارید.

 

 

 

 شمارش را تا زمانی ادامه دهید که موج به طور کامل از بین برود.


 همین کار را در مورد بطری دوم انجام دهید. آیا تفاوتی بین این دو مشاهده می­‌کنید؟ آیا سرعت شمارش برای دو بطری متفاوت است؟ این مسئله چه چیزی را نشان می­‌دهد و علت آن چیست؟ آزمایش­‌های تکمیلی زیر اطلاعات خوبی به شما خواهند داد.

 

آزمایش­‌های تکمیلی:
در بطری­ها را باز کنید. یک تکه­‌ی کوچک موم داخل هر بطری بیندازید و مجدداً در آنها را ببندید. از آنجا که چگالی موم بیشتر از روغن و کمتر از آب است، موم روی آب اما در زیر لایه­‌ی روغن شناور می­‌ماند. ممکن است لازم باشد مدتی صبر کنید تا موم از لایه‌­ی روغن پایین برود و به محل مورد نظر خود در زیر روغن و روی آب برسد. به این تکه‌­ی موم به عنوان مرغ دریایی، یک قایق یا یک موج سوار شناور روی آب نگاه کنید. حال مانند قبل یک موج در بطری ایجاد کنید و این بار به حرکت موم با دقت نگاه کنید. آیا موم به عقب و جلو حرکت می­کند یا در جای خود به بالا و پایین می­‌رود؟ آیا می‌­توانید علت مشاهدات خود را توضیح دهید؟


 اگر کرنومتر دارید، می­توانید دوره­ی موج را اندازه بگیرید. دوره مدت زمانی است که در آن یک موج از قله به کف و مجدداً به قله می­‌رسد. نگاهی به مشاهدات قبلی خود بیندازید. آیا فکر می­کنید دوره­‌ی امواجی که روی آن‌ها هوا وجود دارد با دوره­ی امواجی که روی آنها روغن است تفاوت دارد؟ با کرنومتر زمان حرکت تکه‌­ی موم از قله به کف و مجدداً به قله را اندازه بگیرید. این زمان اندازه‌گیری شده دوره‌­ی موج است. آیا دوره­‌ی امواج در حضور روغن و هوا یکسان است؟


 فرکانس یک موج تعداد تکرار آن در ثانیه است. نگاهی به مشاهدات قبلی خود بیندازید. به نظرتان فرکانس امواج در حضور هوا و روغن یکسان است؟ آیا می‌­توانید راهی برای اندازه‌­گیری یا محاسبه‌­ی فرکانس امواجی که در بطری‌­ها تشکیل می­‌شوند پیدا کنید؟

 

 

مشاهده و نتیجه­‌گیری:
آیا مشاهده کردید که آب همراه با روغن روی آن امواج بسیار آهسته­‌ای تولید می­‌کند؟

 

موج به این دلیل حرکت می­‌کند که وزن اضافه‌­ی مایع در قله‌­ی موج آب زیر خود را به مکان‌‌هایی که آب کم­ عمق‌­تر است هل می­دهد. این اتفاق در هر دو بطری رخ می‌­دهد. در مورد بطری حاوی آب، هم آب و هم هوای موجود در بطری بر لایه­‌های عمیق­تر آب فشار وارد می‌­کنند. چگالی هوا حدود هزار بار کمتر از آب است

 

. به همین دلیل با عبور موج، لایه‌­های عمیق­تر عمدتاً تحت وزن آب انباشته شده در موج قرار می­‌گیرند. تفاوت در وزن بین قله و کف موج (پایین‌­ترین قسمت) نیروی محرکه­‌ی موج است. در این سناریو، تفاوت بزرگ در وزن منجر به موجی با حرکت سریع می‌­شود. 

 

به طور مشابه، در مورد بطری حاوی آب و روغن این دو جزء بر لایه‌­های عمیق‌­تر آب فشار وارد می­‌کنند. درست مانند هوا، چگالی روغن نیز از آب کمتر است. (چگالی آن حدود دو سوم چگالی آب است). در نتیجه در مقدار برابر از روغن و آب، وزن روغن کمتر از آب خواهد بود. به همین دلیل با جمع شدن آب در یک موج مقدار بیشتری آب و مقدار کمتری روغن بر نقاط زیرین قله­‌ی موج فشار وارد می­‌کنند. با این وجود در کم­ عمق‌­ترین نقطه از موج روغن بیشتر و آب کمتری اعمال وزن می­‌کنند.

 

بنابراین تفاوت وزن مایعات در نقطه­‌ای زیر قله‌­ی موج و نقطه‌­ای زیر قعر موج (پایین­‌ترین قسمت موج) در این حالت بسیار کوچک­تر است و در نتیجه نیروی محرکه‌­ی موج کمتر است، با وجود اینکه همچنان این نیرو سبب حرکت آب از زیر قله‌­ی موج می­‌شود. علاوه بر این آب و روغن سنگین‌­تر از هوا باید حرکت کنند. به همین خاطر جریان مایع بسیار آهسته­‌تر از زمانی است که هوای سبک روی آب جریان دارد. چیزی که شما مشاهده می­‌کنید موج آبی روی سطح است که بسیار آهسته حرکت می­‌کند. در آزمایش تکمیلی، شما احتمالاً مشاهده کرده‌­اید که موم عمدتاً در حین حرکت به جلو و عقب موج تنها در موقعیت خود بالا و پایین می­‌شود. دلیل آن است که در موج لایه­‌های آب زیرین به طور افقی حرکت می­‌کنند و لایه‌­های سطحی آب حرکت افقی ندارند و فقط بالا و پایین می‌شوند

 

 

 

 

تمیز کردن:
می‌­توانید محتویات داخل بطری حاوی آب و رنگ خوراکی را در سینک بریزید. اما نباید روغن را در سینک بریزید.
حاوی آب و روغن را صاف روی یک سطح قرار دهید و به مایعات داخل آن فرصت دهید از هم جدا شوند. یک ظرف یا بطری برای جمع کردن روغن بردارید و به آرامی لایه­‌ی روغن روی آب را در این ظرف بریزید.

 

اگر همراه با روغن کمی آب نیز در این ظرف ریخته شود اشکالی ندارد. سعی شما باید بر این باشد که بیشترین مقدار روغن را از بطری جدا کنید. (برای راحتی کار می‌­توانید از قیف استفاده کنید.) آب رنگی باقی­مانده داخل بطری را در سینک بریزید. درِ ظرف حاوی روغن را نیز سفت ببندید و آن را در سطل زباله بیندازید.

 


 

منبع:
 
 
منابع مفید: 

 

امواج دریا-1

 

امواج دریا-2

سونامی

بادبان‌ها را بکشید!

امواج غول آسا

 

تمیز کردن روغن

 

شبیه سازی جریان‌های اقیانوسی

آب و روغن

 

یخ سنگین

 

موج ایستاده

 

موج ضربه‌ای

 

تقلید صدای زنبور!

چگونه تخم مرغ روی آب شناور می‌ماند؟

چگالی

مرغ نوروزی-ویکیپدیا

چگالی-ویکیپدیا

 

Seawater Science

 

Ocean Waves

 

Ocean Waves and Currents for Kids

 

 

 

1394/7/9 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content