XMod
 عدد پی
عدد پیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: دایره، محیط، قطر، فرمول ریاضی، عدد پی
مشاهده علمی ۱۶۶

 

 

مقدمه: 

ریاضی‌دانان با کشف روابط ریاضی به هیجان می‌آیند. آنها جهان اطراف خود را به صورت عدد، فرمول و معادله می‌بینند. ریاضیات می‌تواند سرگرم‌کننده و عملی نیز باشد. می‌توانید با استفاده از ریاضی محاسبه کنید که برای خرید یک اسباب بازی جدید چه مدت باید پول جمع کنید. همچنین می‌توانید از ریاضی برای دو یا سه برابر کردن دستور غذا یا برای محاسبه‌ی زمان رسیدن به مدرسه یا خانه بهره ببرید.

 

 

 

 

همچنین می‌توانید با ریاضی ابعاد و اندازه‌ی اجسام را محاسبه کنید. در این فعالیت علمی شما اشیای دایره‌ای را بررسی خواهید کرد تا بتوانید روابطی در مورد ابعاد آنها پیدا کنید. در این آزمایش بررسی می‌کنید که آیا محیط دایره رابطه‌ای خاص با قطر آن دارد یا خیر. با انجام این بررسی‌ها احتمالاً از نتایجی که به دست می‌آورید شگفت زده خواهید شد!

 

 

پیش‌زمینه:

آیا می‌دانید هزاران سال است که مردم مشغول مطالعه‌ی علم ریاضی هستند؟ بسیاری از اصطلاحات ریاضی که امروزه استفاده می‌کنیم ریشه در زبان یونانی یا لاتین دارند که نشان می‌دهد دانشمندان باستانی روی مسائل ریاضی کار می‌کرده‌اند. به عنوان مثال کلمه‌ی محیط (Circumference) متشکل از دو کلمه‌ی لاتین Circum به معنای اطراف و ferre به معنای حمل است که هم می‌تواند خط مرز دایره تعبیر شود و هم طول این خط.

 

کلمه‌ی قطر (diameter) مشتقی از کلمات یونانی dia به معنای عرض و metron به معنای اندازه است. منظور از این کلمه خطی مستقیم است که از نقطه‌ای روی محیط دایره شروع می‌شود، از مرکز دایره می‌گذرد و در نقطه‌ای مقابل روی محیط دایره به پایان می‌رسد. همچنین این کلمه می‌تواند به طول این خط نیز اشاره داشته باشد. ریاضی‌دانان اثبات کرده‌اند که قطر طولانی‌ترین فاصله در یک دایره است. اکنون با مفاهیم پایه‌ای در مورد دایره آشنا شدیم و زمان انجام آزمایش فرا رسیده است.

 

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

حداقل چهار جسم دایره‌ای در اندازه‌های مختلف (مثلاً می‌توانید از یک سکه‌ی بزرگ، در گرد ظرف، چرخ دوچرخه و ... استفاده کنید.)

 نخ یا روبان طولانی که بتوانید آن را به تکه‌های کوچک ببرید.

 قیچی (در هنگام استفاده از آن باید از یک بزرگتر کمک بگیرید.)

 نوار چسب (اختیاری)

 

 

 

آماده‌سازی:

تمام اشیای مورد نظر خود را در یک منطقه جمع کنید تا در دسترس باشند.

 کار خود را با دایره‌ای در اندازه‌ی متوسط مانند در ظرف ماست شروع کنید. در چند مرحله‌ی بعد شما تکه‌هایی از نخ یا روبان با طولی برابر با محیط و قطر این دایره خواهید برید. پس از آماده کردن این تکه‌ها می‌توانید بررسی کنید که آیا ارتباطی خاص میان این اندازه‌ها وجود دارد یا نه. شما این مراحل را برای دایره‌هایی با اندازه‌های مختلف انجام خواهید داد و سعی خواهید کرد رابطه‌ای میان قطر و محیط در تمام آنها کشف کنید.

 

 

روش کار: 

برای تهیه‌ی یک نخ به طول محیط (خط مرز دایره) اولین جسم دایره‌ای خود، انتهای نخ را با انگشت شست در نقطه‌ای روی محیط دایره نگه دارید.

 نخ را یک مرتبه دور جسم بپیچید و انتهای آن را دقیقاً در محل تماس با ابتدای نخ ببرید. برای آسان‌تر شدن کار می‌توانید ابتدای نخ را با چسب به طور موقت به جسم دایره‌ای بچسبانید و نخ را دور جسم بچرخانید و انتهای آن را ببرید. آیا متوجه می‌شوید که طول این نخ دقیقاً برابر با محیط جسم دایره‌ای است؟

 برای اندازه‌گیری قطر، شما نیاز به طول خط مستقیمی دارید که از نقطه‌ای روی محیط دایره شروع می‌شود، از مرکز دایره می‌گذرد و در نقطه‌ای در طرف دیگر روی محیط دایره به اتمام می‌رسد. از آنجا که پیدا کردن مرکز یک جسم دایره‌ای دشوار است، شما از این نکته‌ی ریاضی در مورد دایره استفاده خواهید کرد: قطر دایره طولانی‌ترین فاصله‌ی موجود در یک دایره است. برای ایجاد یک تکه نخ با طولانی‌ترین طول در دایره، با انگشت شست خود سر یک نخ جدید را در نقطه‌ای روی محیط دایره‌ی متوسط نگه دارید. ادامه‌ی نخ را به صورت خطی مستقیم روی دایره درآورید که تا نقطه‌ای دیگر روی محیط ادامه داشته باشد. حال انتهای نخ که آزاد است را روی محیط دایره به چپ یا راست حرکت دهید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا بلندترین خط مستقیم توسط نخ بین دو نقطه از محیط دایره ایجاد شود. اگر نخ را از این موقعیت به چپ یا راست تکان دهید طول خط مستقیم کوتاه‌تر می‌شود. نخ را در حالتی که تشکیل بلندترین خط مستقیم را داده است ببرید. این نخ طول قطر دایره را نشان می‌دهد. آیا مشاهده می‌کنید که این نخ از مرکز دایره می‌گذرد؟

 

 حال همه چیز برای انجام بررسی آماده است. کدام فاصله طولانی‌تر است، قطر یا محیط؟ تفاوت طول این دو چقدر است؟

 

 اگر تکه نخ بلندتر را از وسط تا کنید، آیا طول آن با طول نخ کوتاه‌تر برابر می‌شود؟ اگر اینطور باشد پس نخ بلندتر دو برابر نخ کوتاه‌تر طول دارد. اگر با یک بار تا کردن نخ بلندتر از وسط، طول آن با طول نخ کوتاه‌تر برابر نمی‌شود، تا کردن نخ برای بار دوم، سوم و بیشتر را امتحان کنید. آیا حالتی وجود دارد که دو نخ به طور تقریبی یا دقیق بر هم منطبق شوند؟ رابطه‌ی میان این دو نخ را چگونه با کلماتی از جمله دو برابر یا سه برابر بلندتر توصیف می‌کنید؟

 

 همین مراحل را از ابتدا در مورد یک جسم دایره‌ای با اندازه‌ی متفاوت انجام دهید. فکر می‌کنید رابطه‌ای که در مورد جسم اول بین محیط و قطر به دست آورده‌اید برای دایره‌های دیگر در اندازه‌های متفاوت نیز صدق می‌کند؟

 

 باید رابطه‌ی میان محیط و قطر را در دایره‌هایی با اندازه‌های کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ بررسی کنید. آیا می‌توانید رابطه‌ای یکسان بین محیط و قطر در تمام دایره‌ها بیابید؟ این رابطه دقیق است یا تقریبی؟ اگر به رابطه‌ای خاص دست یافته‌اید، فکر می‌کنید برای تمام دایره‌ها صدق می‌کند؟

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

در خانه اجسام دایره‌ای دیگری پیدا کنید و تخمینی از محیط و قطر آنها بزنید. تخمین محیط این دایره‌ها آسان‌تر است یا تخمین قطرشان؟ اندازه‌گیری کدام با خط‌کش آسان‌تر است، قطر یا محیط؟

 

 اگر به رابطه‌ای تقریبی میان قطر و محیط دایره رسیده‌اید، فکر می‌کنید چگونه می‌توان آن را دقیق‌تر کرد؟ راهنمایی: می‌توانید طول تکه‌های نخ را با خط‌کش به طور دقیق اندازه بگیرید و سپس روی این اعداد بررسی را انجام دهید. (برای مثال محیط هر دایره را بر قطر آن تقسیم کنید.

آیا در مورد تمام دایره‌ها با هر اندازه‌ای به عددی خاص می‌رسید؟)

 

 

 

 یک کاربرد این اصل در دنیای واقعی محاسبه‌ی مسافت طی شده توسط چرخ‌هایی با ابعاد مختلف است. به منظور بررسی رابطه‌ی میان مسافت طی شده روی زمین و اندازه‌ی چرخ، نقطه‌ای را روی محیط چرخ (مثلاً چرخ دوچرخه) با چسب علامت بزنید. این نقطه از چرخ را روی زمینقرار دهید و محل تماس آن با زمین را با گچ مشخص کنید. حال چرخ را در خطی مستقیم به سمت جلو بچرخانید تا مجدداً نقطه‌ای که روی چرخ علامت زده‌اید به زمین برسد. این نقطه را روی زمین با گچ مشخص کنید. اکنون فاصله‌ی میان این دو نقطه روی زمین را با قطر و محیط چرخ مقایسه کنید. آیا رابطه‌ای میان این اعداد مشاهده می‌کنید؟

 

 اکنون که رابطه‌ی میان قطر و محیط را می‌دانید، آیا می‌توانید مثال‌هایی از کاربرد این رابطه بزنید؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

اگر این فعالیت را با دقت انجام داده باشید، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که محیط کمی بیشتر از سه برابر قطر دایره است و این رابطه وابسته به ابعاد دایره نیست. اگر دقت کارتان بالا باشد به این نتیجه می‌رسید که محیط دقیقاً سه برابر قطر دایره نیست. بلکه این عدد چیزی در حدود سه و یک‌هفتم برابر است. جالب اینکه این عدد نیز کاملاً دقیق نیست. ریاضی‌دانان کشف کرده‌اند که نسبت محیط به قطر دایره مقداری ثابت است که در تمام دایره‌ها صرف نظر از اندازه‌شان یکسان است. با این وجود آنها همچنین کشف کردند که این عدد هیچ گاه به طور دقیق قابل تعیین نیست. از اواسط قرن نوزده میلادی به این نسبت عدد پی گفته می‌شود که عددی بسیار جالب توجه است. این عدد نه تنها در هندسه، بلکه در سایر حوزه‌های ریاضی مانند نظریه‌ی احتمال دیده می‌شود. عدد پی در جهان طبیعی نیز کاربرد دارد، برای مثال به منظور توصیف موج‌هایی مانند موج دریا و امواج نامرئی نور و صدا. 

 

 


 

 

 

 

 

منبع: 


Finding Pi

 

 

منابع مفید:

 

رمزگشایی و ریاضی 

 

ریاضی و هنر 

 

سرگرمی‌هایی در ریاضی

چند مساله ساده از ریاضیات کاربردی

عدد شگفت انگیز  پی- بخش اول

عدد شگفت انگیز پی - بخش دوم

استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید

احتمال و عدد پی

خمیر بازی و ریاضیات

عدد پی-ویکیپدیا

Prehistoric calculus: Discovering Pi

1394/7/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 عدد پی
عدد پیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: دایره، محیط، قطر، فرمول ریاضی، عدد پی
مشاهده علمی ۱۶۶

 

 

مقدمه: 

ریاضی‌دانان با کشف روابط ریاضی به هیجان می‌آیند. آنها جهان اطراف خود را به صورت عدد، فرمول و معادله می‌بینند. ریاضیات می‌تواند سرگرم‌کننده و عملی نیز باشد. می‌توانید با استفاده از ریاضی محاسبه کنید که برای خرید یک اسباب بازی جدید چه مدت باید پول جمع کنید. همچنین می‌توانید از ریاضی برای دو یا سه برابر کردن دستور غذا یا برای محاسبه‌ی زمان رسیدن به مدرسه یا خانه بهره ببرید.

 

 

 

 

همچنین می‌توانید با ریاضی ابعاد و اندازه‌ی اجسام را محاسبه کنید. در این فعالیت علمی شما اشیای دایره‌ای را بررسی خواهید کرد تا بتوانید روابطی در مورد ابعاد آنها پیدا کنید. در این آزمایش بررسی می‌کنید که آیا محیط دایره رابطه‌ای خاص با قطر آن دارد یا خیر. با انجام این بررسی‌ها احتمالاً از نتایجی که به دست می‌آورید شگفت زده خواهید شد!

 

 

پیش‌زمینه:

آیا می‌دانید هزاران سال است که مردم مشغول مطالعه‌ی علم ریاضی هستند؟ بسیاری از اصطلاحات ریاضی که امروزه استفاده می‌کنیم ریشه در زبان یونانی یا لاتین دارند که نشان می‌دهد دانشمندان باستانی روی مسائل ریاضی کار می‌کرده‌اند. به عنوان مثال کلمه‌ی محیط (Circumference) متشکل از دو کلمه‌ی لاتین Circum به معنای اطراف و ferre به معنای حمل است که هم می‌تواند خط مرز دایره تعبیر شود و هم طول این خط.

 

کلمه‌ی قطر (diameter) مشتقی از کلمات یونانی dia به معنای عرض و metron به معنای اندازه است. منظور از این کلمه خطی مستقیم است که از نقطه‌ای روی محیط دایره شروع می‌شود، از مرکز دایره می‌گذرد و در نقطه‌ای مقابل روی محیط دایره به پایان می‌رسد. همچنین این کلمه می‌تواند به طول این خط نیز اشاره داشته باشد. ریاضی‌دانان اثبات کرده‌اند که قطر طولانی‌ترین فاصله در یک دایره است. اکنون با مفاهیم پایه‌ای در مورد دایره آشنا شدیم و زمان انجام آزمایش فرا رسیده است.

 

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

حداقل چهار جسم دایره‌ای در اندازه‌های مختلف (مثلاً می‌توانید از یک سکه‌ی بزرگ، در گرد ظرف، چرخ دوچرخه و ... استفاده کنید.)

 نخ یا روبان طولانی که بتوانید آن را به تکه‌های کوچک ببرید.

 قیچی (در هنگام استفاده از آن باید از یک بزرگتر کمک بگیرید.)

 نوار چسب (اختیاری)

 

 

 

آماده‌سازی:

تمام اشیای مورد نظر خود را در یک منطقه جمع کنید تا در دسترس باشند.

 کار خود را با دایره‌ای در اندازه‌ی متوسط مانند در ظرف ماست شروع کنید. در چند مرحله‌ی بعد شما تکه‌هایی از نخ یا روبان با طولی برابر با محیط و قطر این دایره خواهید برید. پس از آماده کردن این تکه‌ها می‌توانید بررسی کنید که آیا ارتباطی خاص میان این اندازه‌ها وجود دارد یا نه. شما این مراحل را برای دایره‌هایی با اندازه‌های مختلف انجام خواهید داد و سعی خواهید کرد رابطه‌ای میان قطر و محیط در تمام آنها کشف کنید.

 

 

روش کار: 

برای تهیه‌ی یک نخ به طول محیط (خط مرز دایره) اولین جسم دایره‌ای خود، انتهای نخ را با انگشت شست در نقطه‌ای روی محیط دایره نگه دارید.

 نخ را یک مرتبه دور جسم بپیچید و انتهای آن را دقیقاً در محل تماس با ابتدای نخ ببرید. برای آسان‌تر شدن کار می‌توانید ابتدای نخ را با چسب به طور موقت به جسم دایره‌ای بچسبانید و نخ را دور جسم بچرخانید و انتهای آن را ببرید. آیا متوجه می‌شوید که طول این نخ دقیقاً برابر با محیط جسم دایره‌ای است؟

 برای اندازه‌گیری قطر، شما نیاز به طول خط مستقیمی دارید که از نقطه‌ای روی محیط دایره شروع می‌شود، از مرکز دایره می‌گذرد و در نقطه‌ای در طرف دیگر روی محیط دایره به اتمام می‌رسد. از آنجا که پیدا کردن مرکز یک جسم دایره‌ای دشوار است، شما از این نکته‌ی ریاضی در مورد دایره استفاده خواهید کرد: قطر دایره طولانی‌ترین فاصله‌ی موجود در یک دایره است. برای ایجاد یک تکه نخ با طولانی‌ترین طول در دایره، با انگشت شست خود سر یک نخ جدید را در نقطه‌ای روی محیط دایره‌ی متوسط نگه دارید. ادامه‌ی نخ را به صورت خطی مستقیم روی دایره درآورید که تا نقطه‌ای دیگر روی محیط ادامه داشته باشد. حال انتهای نخ که آزاد است را روی محیط دایره به چپ یا راست حرکت دهید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا بلندترین خط مستقیم توسط نخ بین دو نقطه از محیط دایره ایجاد شود. اگر نخ را از این موقعیت به چپ یا راست تکان دهید طول خط مستقیم کوتاه‌تر می‌شود. نخ را در حالتی که تشکیل بلندترین خط مستقیم را داده است ببرید. این نخ طول قطر دایره را نشان می‌دهد. آیا مشاهده می‌کنید که این نخ از مرکز دایره می‌گذرد؟

 

 حال همه چیز برای انجام بررسی آماده است. کدام فاصله طولانی‌تر است، قطر یا محیط؟ تفاوت طول این دو چقدر است؟

 

 اگر تکه نخ بلندتر را از وسط تا کنید، آیا طول آن با طول نخ کوتاه‌تر برابر می‌شود؟ اگر اینطور باشد پس نخ بلندتر دو برابر نخ کوتاه‌تر طول دارد. اگر با یک بار تا کردن نخ بلندتر از وسط، طول آن با طول نخ کوتاه‌تر برابر نمی‌شود، تا کردن نخ برای بار دوم، سوم و بیشتر را امتحان کنید. آیا حالتی وجود دارد که دو نخ به طور تقریبی یا دقیق بر هم منطبق شوند؟ رابطه‌ی میان این دو نخ را چگونه با کلماتی از جمله دو برابر یا سه برابر بلندتر توصیف می‌کنید؟

 

 همین مراحل را از ابتدا در مورد یک جسم دایره‌ای با اندازه‌ی متفاوت انجام دهید. فکر می‌کنید رابطه‌ای که در مورد جسم اول بین محیط و قطر به دست آورده‌اید برای دایره‌های دیگر در اندازه‌های متفاوت نیز صدق می‌کند؟

 

 باید رابطه‌ی میان محیط و قطر را در دایره‌هایی با اندازه‌های کوچک، متوسط، بزرگ و بسیار بزرگ بررسی کنید. آیا می‌توانید رابطه‌ای یکسان بین محیط و قطر در تمام دایره‌ها بیابید؟ این رابطه دقیق است یا تقریبی؟ اگر به رابطه‌ای خاص دست یافته‌اید، فکر می‌کنید برای تمام دایره‌ها صدق می‌کند؟

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

در خانه اجسام دایره‌ای دیگری پیدا کنید و تخمینی از محیط و قطر آنها بزنید. تخمین محیط این دایره‌ها آسان‌تر است یا تخمین قطرشان؟ اندازه‌گیری کدام با خط‌کش آسان‌تر است، قطر یا محیط؟

 

 اگر به رابطه‌ای تقریبی میان قطر و محیط دایره رسیده‌اید، فکر می‌کنید چگونه می‌توان آن را دقیق‌تر کرد؟ راهنمایی: می‌توانید طول تکه‌های نخ را با خط‌کش به طور دقیق اندازه بگیرید و سپس روی این اعداد بررسی را انجام دهید. (برای مثال محیط هر دایره را بر قطر آن تقسیم کنید.

آیا در مورد تمام دایره‌ها با هر اندازه‌ای به عددی خاص می‌رسید؟)

 

 

 

 یک کاربرد این اصل در دنیای واقعی محاسبه‌ی مسافت طی شده توسط چرخ‌هایی با ابعاد مختلف است. به منظور بررسی رابطه‌ی میان مسافت طی شده روی زمین و اندازه‌ی چرخ، نقطه‌ای را روی محیط چرخ (مثلاً چرخ دوچرخه) با چسب علامت بزنید. این نقطه از چرخ را روی زمینقرار دهید و محل تماس آن با زمین را با گچ مشخص کنید. حال چرخ را در خطی مستقیم به سمت جلو بچرخانید تا مجدداً نقطه‌ای که روی چرخ علامت زده‌اید به زمین برسد. این نقطه را روی زمین با گچ مشخص کنید. اکنون فاصله‌ی میان این دو نقطه روی زمین را با قطر و محیط چرخ مقایسه کنید. آیا رابطه‌ای میان این اعداد مشاهده می‌کنید؟

 

 اکنون که رابطه‌ی میان قطر و محیط را می‌دانید، آیا می‌توانید مثال‌هایی از کاربرد این رابطه بزنید؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

اگر این فعالیت را با دقت انجام داده باشید، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که محیط کمی بیشتر از سه برابر قطر دایره است و این رابطه وابسته به ابعاد دایره نیست. اگر دقت کارتان بالا باشد به این نتیجه می‌رسید که محیط دقیقاً سه برابر قطر دایره نیست. بلکه این عدد چیزی در حدود سه و یک‌هفتم برابر است. جالب اینکه این عدد نیز کاملاً دقیق نیست. ریاضی‌دانان کشف کرده‌اند که نسبت محیط به قطر دایره مقداری ثابت است که در تمام دایره‌ها صرف نظر از اندازه‌شان یکسان است. با این وجود آنها همچنین کشف کردند که این عدد هیچ گاه به طور دقیق قابل تعیین نیست. از اواسط قرن نوزده میلادی به این نسبت عدد پی گفته می‌شود که عددی بسیار جالب توجه است. این عدد نه تنها در هندسه، بلکه در سایر حوزه‌های ریاضی مانند نظریه‌ی احتمال دیده می‌شود. عدد پی در جهان طبیعی نیز کاربرد دارد، برای مثال به منظور توصیف موج‌هایی مانند موج دریا و امواج نامرئی نور و صدا. 

 

 


 

 

 

 

 

منبع: 


Finding Pi

 

 

منابع مفید:

 

رمزگشایی و ریاضی 

 

ریاضی و هنر 

 

سرگرمی‌هایی در ریاضی

چند مساله ساده از ریاضیات کاربردی

عدد شگفت انگیز  پی- بخش اول

عدد شگفت انگیز پی - بخش دوم

استفاده از عدد پی در ساخت تخت جمشید

احتمال و عدد پی

خمیر بازی و ریاضیات

عدد پی-ویکیپدیا

Prehistoric calculus: Discovering Pi

1394/7/14 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content