XMod
 کروماتوگرافی کاغذی
کروماتوگرافی کاغذیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: رنگ، محلول، مولکول، کروماتوگرافی، رنگ‌های اصلی
مشاهده علمی ۱۶۷

 

 

 

مقدمه:

 

آیا به استفاده از وسایل نقاشی مانند ماژیک و رنگ‌‌های روشن و خاص علاقه دارید؟ آیا تا به حال برایتان سوال شده است که این رنگ‌‌ها چگونه ساخته می‌‌شوند؟  تنوع رنگ ریشه در مولکول‌‌های رنگی دارد. این مولکول‌‌های رنگی در ماده (چه جوهر و چه رنگ) مخلوط می‌‌شوند و محصول رنگی ایجاد می‌‌شود. برخی از مولکول‌‌های رنگی مصنوعی (یا دست‌‌ساز) هستند، مانند برخی رنگ‌‌های خوراکی. سایر رنگ‌‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌‌شوند، مانند مولکول‌‌های carotenoid. این مولکول‌‌ها سبب ایجاد رنگ نارنجی هویج می‌‌شوند و از محصولات طبیعی مانند زعفران قابل استخراج هستند.

 

 

 

 

اما ساخت یک رنگ به شکلی که شما می‌‌بینید و از آن برای نقاشی یا کارهای هنری دیگر استفاده می‌‌کنید به این سادگی‌‌ها نیست. احتمالاً می‌‌دانید که بسیاری از رنگ‌‌ها از جمله نارنجی و سبز از ترکیب رنگ‌‌های اصلی ایجاد می‌‌شوند. بنابراین حتی اگر چشم ما یک رنگ را می‌‌بیند، مثلاً رنگ یک ماژیک، این رنگ ممکن است حاصل از یک نوع مولکول رنگی باشد یا نتیجه‌‌ی ترکیب مولکول‌‌های رنگی مختلف باشد. این فعالیت علمی به شما کمک می‌‌کند رنگ‌‌های نهفته در ماژیک‌‌های حلال در آب را کشف کنید.

 

 

 

 

پیش‌‌زمینه:

ما اشیا را به این دلیل می‌‌بینیم که آنها نور را به چشم ما منعکس می‌‌کنند. برخی مولکول‌‌ها تنها رنگ‌‌های خاصی را منعکس می‌کنند و این نور رنگی منعکس شده به چشم ما می‌‌رسد و مغز با استفاده از آن رنگ جسمی که می‌‌بینیم را تشخیص می‌‌دهد. 

 

 

 

رنگ‌‌هایی که اغلب مشاهده می‌‌کنیم ترکیبی از نور منعکس شده از مولکول‌‌های رنگی مختلف است. اگر چه مغز ما از این نورهای دریافتی یک رنگ را تشخیص می‌‌دهد، هر نوع از این مولکول‌‌های رنگی رنگ خود را در این ترکیب حفظ می‌‌کنند. یک روش برای دیدن این رنگ‌‌ها جداسازی انواع مولکول‌‌های رنگی از مخلوط برای مشاهده‌‌ی رنگ مخصوص به هر نوع مولکول است.

 

کروماتوگرافی کاغذی روشی مورد استفاده‌‌ی شیمی‌‌دان‌‌هاست که با آن اجزا یا قطعات یک مولکول را جدا می‌‌کنند. اجزای محلول در مکانی خاص روی کاغذ مخصوص کروماتوگرافی قرار داده می‌‌شوند. در این روش یک حلال (مانند آب، روغن یا ایزوپروپیل-الکل) جذب نوار کاغذی می‌‌شود. در حین این اتفاق حلال بخشی از محتویات مخلوط را نیز با خود روی کاغذ به بالا می‌‌برد. مولکول‌‌های مختلف با سرعت‌‌های مختلف روی کاغذ بالا می‌‌روند و در نتیجه اجزای محلول جدا می‌‌شوند و در این حالت بر روی کاغذ کروماتوگرافی قابل مشاهده هستند. فکر می‌‌کنید ماژیک‌‌هایی که در منزل دارید برای انجام این کار مناسب هستند؟

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 

 دو فیلتر قهوه‌‌ی سفید

 قیچی

 خط‌‌کش

 ماژیک نقاشی (غیر دائمی) در رنگ‌‌های قهوه‌‌ای، زرد و سایر رنگ‌‌هایی که مد نظر دارید. 

 حداقل دو مداد (برای هر رنگی که آزمایش می‌‌کنید یک مداد نیاز دارید.)

 حداقل دو لیوان شیشه‌‌ای بلند با ارتفاع چهار اینچ یا بیشتر (برای هر رنگی که آزمایش می‌‌کنید یک لیوان نیاز دارید.)

 آب

 دو گیره‌‌ی لباس یا گیره‌‌ی کاغذ

 بند رخت یا حداقل دو لیوان شیشه‌‌ای بلند دیگر (برای هر رنگی که آزمایش می‌‌کنید یک لیوان نیاز دارید.)

مداد یا خودکار و کاغذ برای یادداشت برداری

 

آماده‌‌سازی:

 با دقت فیلترهای قهوه را به صورت نوارهایی با عرض یک اینچ و طول حداقل چهار اینچ ببرید. حداقل به دو نوار فیلتر یکی برای ماژیک رنگ قهوه‌‌ای و دیگری برای ماژیک رنگ زرد نیاز دارید. اگر مایل به آزمایش رنگ‌‌های بیشتری هستید، به ازای هر رنگ یک نوار فیلتر آماده کنید. فکر می‌‌کنید هر رنگ با آزمایش توسط فیلتر قهوه چه رفتاری از خود نشان می‌‌دهد؟

 

 با مداد یک خط در عرض هر نوار کاغذی حدود یک سانتی‌‌متر بالای انتهای پایینی آن رسم کنید.

 

 ماژیک قهوه‌‌ای و فیلتر قهوه را بردارید و خطی کوتاه (حدود یک سانتی‌‌متر) در بخش میانی خطی که با مداد روی کاغذ کشیدید رسم کنید. خطی که با ماژیک می‌‌کشید نباید به دو لبه‌‌ی نوار فیلتر برخورد کند.

 

 با مداد، رنگ ماژیکی که استفاده کردید را در بالای نوار فیلتر بنویسید.

توجه: برای نوشتن نام ماژیک از ماژیک رنگی یا خودکار استفاده نکنید، زیرا جوهر آنها در حین آزمایش پخش خواهد شد.

 

 همین مراحل را با ماژیک زرد و سپس هر ماژیک دیگری که مد نظر دارید انجام دهید.

 

یک نوار کاغذی را درست در کنار یک لیوان شیشه‌‌ای بلند (بیرون از آن) طوری قرار دهید که سر نوار در لبه‌‌ی بالایی لیوان باشد. حال به آرامی مقداری آب به لیوان اضافه کنید تا ارتفاع آب به زیر انتهای پایینی نوار کاغذی برسد. این کار را در مورد لیوان‌‌های دیگر نیز انجام دهید و همچنان نوارها را خارج از لیوان و دور از آب نگه دارید. به نظرتان آب داخل لیوان‌‌ها چه نقشی در آزمایش دارد؟

 

 

 

 

روش کار:

 

 قسمت بالایی نوار کاغذی را با گیره‌‌ی کاغذ یا لباس به یک مداد متصل کنید. لحظه‌‌ای مکث کنید. به نظرتان این رنگ که با ماژیک روی کاغذ کشیده‌‌اید نتیجه‌‌ی مخلوط شدن چند رنگ است یا حاصل از یک نوع مولکول رنگی؟ اگر دوست دارید پیش-بینی خود را اکنون روی یک کاغذ بنویسید.

 

 نوار متصل به مداد را در یکی از لیوان‌‌ها که داخل آن کمی آب است آویزان کنید. (برای این کار دو سر مداد باید روی لبه‌‌ی لیوان قرار بگیرند.) در این حالت قسمت پایینی نوار باید دقیقاً با سطح آب مماس باشد. در صورت لزوم مقداری آب به لیوان اضافه کنید تا تماس بین آب و انتهای نوار برقرار شود. نکته: اینکه سطح آب پایین‌‌تر از خط رسم شده با ماژیک روی نوار باشد بسیار مهم است.

 

 اجازه دهید نوار در همین حالت داخل لیوان اول قرار بگیرد. به سراغ نوار دوم بروید و آن را نیز به همین ترتیب در لیوان دوم قرار دهید. اگر رنگ‌‌های بیشتری مد نظر دارید، برای آنها نیز این مراحل را انجام دهید.

 

 بالا رفتن آب در نوارها را با دقت مشاهده کنید. چه اتفاقی برای خطوط رنگی روی نوارها می‌‌افتد؟ آیا این رنگ‌‌ها نیز همراه با آب بالا می‌‌روند؟ آیا جدا شدن رنگ‌‌ها را مشاهده می‌‌کنید؟

 

 هنگامی که ارتفاع آب به حدود یک سانتی‌‌متر از بالای نوار می‌‌رسد (ممکن است ده دقیقه طول بکشد) مدادهای همراه با نوارها را بردارید. اگر به موقع این کار را انجام ندهید و آب بیش از اندازه بالا بیاید ممکن است به سر نوار برسد و نتایج شما را دچار مشکل کند.

 

 مشاهدات خود را یادداشت کنید. آیا رنگ‌‌ها روی نوار حرکت کرده‌‌اند و به رنگ‌‌های دیگری تجزیه شده‌‌اند؟ چه رنگ‌‌هایی را در این نوارها تشخیص می‌‌دهید؟ چه رنگ‌‌هایی در قسمت بالاتر نوار قرار دارند (به این معنا که سریع‌‌تر حرکت کردند) و چه رنگ‌هایی در قسمت پایین‌‌تر نوار هستند؟ (به این معنا که آهسته‌‌تر حرکت کردند.)

 

نوارها را در یک لیوان خالی یا روی بند رخت قرار دهید تا خشک شوند. توجه داشته باشید که ممکن است برخی رنگ‌‌ها پس از جدا شدن نوار از آب همچنان حرکت کنند. در این حالت ممکن است برای دیدن طیف کامل رنگ‌‌ها به نوار بلندتر نیاز داشته باشید. در صورتی که رنگ روی نوارها دیگر قابل تشخیص نباشد، یادداشت‌‌هایی که قبل از شروع کار برداشتید در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. به نوارها خوب نگاه کنید. جوهر هر ماژیک چند جزء رنگی دارد؟ آیا می‌‌توانید تشخیص دهید که چه رنگ‌‌هایی حاصل از ترکیب جزء رنگی و چه رنگ‌‌هایی نتیجه‌‌ی یک نوع مولکول رنگی هستند؟ اجزای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی رنگ‌‌ها براق هستند یا کدر؟ در کل قادر به تشخیص چند جزء رنگی هستید؟

 

 

آزمایش‌‌های تکمیلی:

 بیشتر جوهر ماژیک‌‌ها با مولکول‌‌های رنگ مصنوعی ساخته شده‌‌اند. هنرمندان اغلب علاقه به کار با رنگ طبیعی دارند. گرفتن رنگ از گیاهان رنگی مانند زردچوبه و چغندر قرمز کاری به نسبت آسان است. برای انجام این کار با کمک یک بزرگتر ماده‌‌ی گیاهی مد نظر خود را خرد کنید و آن را در یک ماهی‌‌تابه بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا تنها محتویات داخل تابه را بپوشاند. این مخلوط را به مدت ده تا پانزده دقیقه روی حرارت گاز بجوشانید. اگر در این مرحله رنگی که به دست آورده‌‌اید کم‌‌رنگ است، بهتر است در تابه را بردارید و اجازه دهید کمی مایع از آن در حین جوشیدن تبخیر شود و رنگی غلیظ‌‌تر به دست بیاید. به این ترتیب شما رنگ طبیعی دارید. (آن را با دقت جابه‌‌جا کنید زیرا می‌‌تواند سطوح و مواد مختلف را رنگی کند.) به منظور بررسی اجزای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی این رنگ طبیعی مراحل قبل را تکرار کنید اما این بار به جای خطی که قبلاً با ماژیک روی نوار می‌‌کشیدید، قطره‌‌ای از رنگ طبیعی را روی آن بچکانید. استفاده از قطره‌‌چکان برای این کار دقت را بالا می‌‌برد. اجازه دهید قطره روی کاغذ خشک شود و سپس آزمایش را انجام دهید. رنگ طبیعی مد نظرتان حاصل از ترکیب چند نوع مولکول رنگی است یا یک نوع؟ آیا ماژیکی با همین رنگ همین اجزا را دارد؟

 

 

 در این فعالیت علمی شما از ماژیک‌‌هایی با جوهر محلول در آب و از آب به عنوان حلال استفاده کردید. می‌‌توانید ماژیک‌‌های دائمی را با حلال ایزوپروپیل‌‌الکل بررسی کنید. فکر می‌‌کنید اجزای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی یک رنگ خاص در ماژیک دائمی و ماژیک با جوهر محلول در آب یکسان هستند؟

 

 می‌‌توانید وسایل هنری دیگر مانند رنگ، پاستل و جوهرها را به همین شکل بررسی کنید. در تمام این موارد دقت داشته باشید که مخلوط باید در حلالی که انتخاب می‌‌کنید قابل حل شدن باشد. مثال‌‌هایی از حلال‌‌های مناسب برای انجام کروماتوگرافی کاغذی مواد مختلف شامل ایزوپروپیل‌‌الکل، روغن گیاهی و آب نمک هستند. 

 

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:

آیا مشاهده کردید که رنگ قهوه‌‌ای متشکل از چند نوع مولکول رنگی و رنگ زرد متشکل از تنها یک جزء است؟

تولیدکنندگان ماژیک زیرمجموعه‌‌ی کوچکی از مولکول‌‌های رنگی را با هم ترکیب می‌‌کنند و طیف گسترده‌‌ای از رنگ‌‌ها را با آنها ایجاد می‌‌کنند. اما طبیعت طیفی گسترده‌‌تر از مولکول‌‌های رنگی ایجاد می‌‌کند و آنها را به روش‌‌های گوناگون و بسیار جالب با هم ترکیب می‌‌کند. به عنوان مثال رنگ زرد طبیعی زردچوبه حاصل از چندین نوع مولکول curcuminoid است. رنگ قهوه‌‌ای به دست آمده از حاک رس قهوه‌‌ای تیره نتیجه‌‌ی ترکیب دو مولکول رنگی به نام‌‌های اکسید آهن و اکسید منگنز است. 

 

 

در این فعالیت علمی شما اجزای رنگ‌‌های مختلف را با استفاده از کروماتوگرافی کاغذی (فیلتر قهوه) بررسی کردید. نتایجی که به دست می‌‌آورید طیف‌‌هایی پهن و رنگارنگ هستند در حالی که در کروماتوگرافی علمی این طیف‌‌ها بسیار نازک و دقیق‌‌تر هستند. 

 

تمیز کردن:

نوارهای فیلتر قهوه را در سطل زباله بیندازید و لیوان‌‌ها را خوب بشویید.

 


منبع:

 

Be a color detective

 

منابع مفید:

 

پیدا کردن رنگ‌های پنهان پاییزی 

 

منشا رنگ‌ها در جهان زنده

 

رنگ‌های مختلف در آتشبازی 

 

طراحی روی تی شرت

 

تشخیص رنگ‌ها و اثر استروپ

 

روشنایی و رنگ آسمان

 

نمایش رنگارنگ خورشید

 

رنگ غیب شونده

 

اکسایش مس

 

شعله‌ی رنگی

حرکت رنگ درسطح شیر

 

تغییر رنگ

 

شیمی رنگ-1

 

شیمی رنگ-2

 

شیمی رنگ-3

 

چرا رنگ برف سفید است؟

 

کروماتوگرافی

 

رنگ چشم در عکس

 

غذاها و رنگ‌ها

 

چرا رنگ چشم‌ها متفاوت است؟

 

پوستین‌هایی با رنگ‌های متغیر

 

Paper Chromatography

 

Paper Chromatography-WIKI

 

ایزوپروپیل الکل-ویکیپدیا

 

Color-WIKI

 

1394/7/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 کروماتوگرافی کاغذی
کروماتوگرافی کاغذیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: رنگ، محلول، مولکول، کروماتوگرافی، رنگ‌های اصلی
مشاهده علمی ۱۶۷

 

 

 

مقدمه:

 

آیا به استفاده از وسایل نقاشی مانند ماژیک و رنگ‌‌های روشن و خاص علاقه دارید؟ آیا تا به حال برایتان سوال شده است که این رنگ‌‌ها چگونه ساخته می‌‌شوند؟  تنوع رنگ ریشه در مولکول‌‌های رنگی دارد. این مولکول‌‌های رنگی در ماده (چه جوهر و چه رنگ) مخلوط می‌‌شوند و محصول رنگی ایجاد می‌‌شود. برخی از مولکول‌‌های رنگی مصنوعی (یا دست‌‌ساز) هستند، مانند برخی رنگ‌‌های خوراکی. سایر رنگ‌‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌‌شوند، مانند مولکول‌‌های carotenoid. این مولکول‌‌ها سبب ایجاد رنگ نارنجی هویج می‌‌شوند و از محصولات طبیعی مانند زعفران قابل استخراج هستند.

 

 

 

 

اما ساخت یک رنگ به شکلی که شما می‌‌بینید و از آن برای نقاشی یا کارهای هنری دیگر استفاده می‌‌کنید به این سادگی‌‌ها نیست. احتمالاً می‌‌دانید که بسیاری از رنگ‌‌ها از جمله نارنجی و سبز از ترکیب رنگ‌‌های اصلی ایجاد می‌‌شوند. بنابراین حتی اگر چشم ما یک رنگ را می‌‌بیند، مثلاً رنگ یک ماژیک، این رنگ ممکن است حاصل از یک نوع مولکول رنگی باشد یا نتیجه‌‌ی ترکیب مولکول‌‌های رنگی مختلف باشد. این فعالیت علمی به شما کمک می‌‌کند رنگ‌‌های نهفته در ماژیک‌‌های حلال در آب را کشف کنید.

 

 

 

 

پیش‌‌زمینه:

ما اشیا را به این دلیل می‌‌بینیم که آنها نور را به چشم ما منعکس می‌‌کنند. برخی مولکول‌‌ها تنها رنگ‌‌های خاصی را منعکس می‌کنند و این نور رنگی منعکس شده به چشم ما می‌‌رسد و مغز با استفاده از آن رنگ جسمی که می‌‌بینیم را تشخیص می‌‌دهد. 

 

 

 

رنگ‌‌هایی که اغلب مشاهده می‌‌کنیم ترکیبی از نور منعکس شده از مولکول‌‌های رنگی مختلف است. اگر چه مغز ما از این نورهای دریافتی یک رنگ را تشخیص می‌‌دهد، هر نوع از این مولکول‌‌های رنگی رنگ خود را در این ترکیب حفظ می‌‌کنند. یک روش برای دیدن این رنگ‌‌ها جداسازی انواع مولکول‌‌های رنگی از مخلوط برای مشاهده‌‌ی رنگ مخصوص به هر نوع مولکول است.

 

کروماتوگرافی کاغذی روشی مورد استفاده‌‌ی شیمی‌‌دان‌‌هاست که با آن اجزا یا قطعات یک مولکول را جدا می‌‌کنند. اجزای محلول در مکانی خاص روی کاغذ مخصوص کروماتوگرافی قرار داده می‌‌شوند. در این روش یک حلال (مانند آب، روغن یا ایزوپروپیل-الکل) جذب نوار کاغذی می‌‌شود. در حین این اتفاق حلال بخشی از محتویات مخلوط را نیز با خود روی کاغذ به بالا می‌‌برد. مولکول‌‌های مختلف با سرعت‌‌های مختلف روی کاغذ بالا می‌‌روند و در نتیجه اجزای محلول جدا می‌‌شوند و در این حالت بر روی کاغذ کروماتوگرافی قابل مشاهده هستند. فکر می‌‌کنید ماژیک‌‌هایی که در منزل دارید برای انجام این کار مناسب هستند؟

 

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 

 دو فیلتر قهوه‌‌ی سفید

 قیچی

 خط‌‌کش

 ماژیک نقاشی (غیر دائمی) در رنگ‌‌های قهوه‌‌ای، زرد و سایر رنگ‌‌هایی که مد نظر دارید. 

 حداقل دو مداد (برای هر رنگی که آزمایش می‌‌کنید یک مداد نیاز دارید.)

 حداقل دو لیوان شیشه‌‌ای بلند با ارتفاع چهار اینچ یا بیشتر (برای هر رنگی که آزمایش می‌‌کنید یک لیوان نیاز دارید.)

 آب

 دو گیره‌‌ی لباس یا گیره‌‌ی کاغذ

 بند رخت یا حداقل دو لیوان شیشه‌‌ای بلند دیگر (برای هر رنگی که آزمایش می‌‌کنید یک لیوان نیاز دارید.)

مداد یا خودکار و کاغذ برای یادداشت برداری

 

آماده‌‌سازی:

 با دقت فیلترهای قهوه را به صورت نوارهایی با عرض یک اینچ و طول حداقل چهار اینچ ببرید. حداقل به دو نوار فیلتر یکی برای ماژیک رنگ قهوه‌‌ای و دیگری برای ماژیک رنگ زرد نیاز دارید. اگر مایل به آزمایش رنگ‌‌های بیشتری هستید، به ازای هر رنگ یک نوار فیلتر آماده کنید. فکر می‌‌کنید هر رنگ با آزمایش توسط فیلتر قهوه چه رفتاری از خود نشان می‌‌دهد؟

 

 با مداد یک خط در عرض هر نوار کاغذی حدود یک سانتی‌‌متر بالای انتهای پایینی آن رسم کنید.

 

 ماژیک قهوه‌‌ای و فیلتر قهوه را بردارید و خطی کوتاه (حدود یک سانتی‌‌متر) در بخش میانی خطی که با مداد روی کاغذ کشیدید رسم کنید. خطی که با ماژیک می‌‌کشید نباید به دو لبه‌‌ی نوار فیلتر برخورد کند.

 

 با مداد، رنگ ماژیکی که استفاده کردید را در بالای نوار فیلتر بنویسید.

توجه: برای نوشتن نام ماژیک از ماژیک رنگی یا خودکار استفاده نکنید، زیرا جوهر آنها در حین آزمایش پخش خواهد شد.

 

 همین مراحل را با ماژیک زرد و سپس هر ماژیک دیگری که مد نظر دارید انجام دهید.

 

یک نوار کاغذی را درست در کنار یک لیوان شیشه‌‌ای بلند (بیرون از آن) طوری قرار دهید که سر نوار در لبه‌‌ی بالایی لیوان باشد. حال به آرامی مقداری آب به لیوان اضافه کنید تا ارتفاع آب به زیر انتهای پایینی نوار کاغذی برسد. این کار را در مورد لیوان‌‌های دیگر نیز انجام دهید و همچنان نوارها را خارج از لیوان و دور از آب نگه دارید. به نظرتان آب داخل لیوان‌‌ها چه نقشی در آزمایش دارد؟

 

 

 

 

روش کار:

 

 قسمت بالایی نوار کاغذی را با گیره‌‌ی کاغذ یا لباس به یک مداد متصل کنید. لحظه‌‌ای مکث کنید. به نظرتان این رنگ که با ماژیک روی کاغذ کشیده‌‌اید نتیجه‌‌ی مخلوط شدن چند رنگ است یا حاصل از یک نوع مولکول رنگی؟ اگر دوست دارید پیش-بینی خود را اکنون روی یک کاغذ بنویسید.

 

 نوار متصل به مداد را در یکی از لیوان‌‌ها که داخل آن کمی آب است آویزان کنید. (برای این کار دو سر مداد باید روی لبه‌‌ی لیوان قرار بگیرند.) در این حالت قسمت پایینی نوار باید دقیقاً با سطح آب مماس باشد. در صورت لزوم مقداری آب به لیوان اضافه کنید تا تماس بین آب و انتهای نوار برقرار شود. نکته: اینکه سطح آب پایین‌‌تر از خط رسم شده با ماژیک روی نوار باشد بسیار مهم است.

 

 اجازه دهید نوار در همین حالت داخل لیوان اول قرار بگیرد. به سراغ نوار دوم بروید و آن را نیز به همین ترتیب در لیوان دوم قرار دهید. اگر رنگ‌‌های بیشتری مد نظر دارید، برای آنها نیز این مراحل را انجام دهید.

 

 بالا رفتن آب در نوارها را با دقت مشاهده کنید. چه اتفاقی برای خطوط رنگی روی نوارها می‌‌افتد؟ آیا این رنگ‌‌ها نیز همراه با آب بالا می‌‌روند؟ آیا جدا شدن رنگ‌‌ها را مشاهده می‌‌کنید؟

 

 هنگامی که ارتفاع آب به حدود یک سانتی‌‌متر از بالای نوار می‌‌رسد (ممکن است ده دقیقه طول بکشد) مدادهای همراه با نوارها را بردارید. اگر به موقع این کار را انجام ندهید و آب بیش از اندازه بالا بیاید ممکن است به سر نوار برسد و نتایج شما را دچار مشکل کند.

 

 مشاهدات خود را یادداشت کنید. آیا رنگ‌‌ها روی نوار حرکت کرده‌‌اند و به رنگ‌‌های دیگری تجزیه شده‌‌اند؟ چه رنگ‌‌هایی را در این نوارها تشخیص می‌‌دهید؟ چه رنگ‌‌هایی در قسمت بالاتر نوار قرار دارند (به این معنا که سریع‌‌تر حرکت کردند) و چه رنگ‌هایی در قسمت پایین‌‌تر نوار هستند؟ (به این معنا که آهسته‌‌تر حرکت کردند.)

 

نوارها را در یک لیوان خالی یا روی بند رخت قرار دهید تا خشک شوند. توجه داشته باشید که ممکن است برخی رنگ‌‌ها پس از جدا شدن نوار از آب همچنان حرکت کنند. در این حالت ممکن است برای دیدن طیف کامل رنگ‌‌ها به نوار بلندتر نیاز داشته باشید. در صورتی که رنگ روی نوارها دیگر قابل تشخیص نباشد، یادداشت‌‌هایی که قبل از شروع کار برداشتید در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. به نوارها خوب نگاه کنید. جوهر هر ماژیک چند جزء رنگی دارد؟ آیا می‌‌توانید تشخیص دهید که چه رنگ‌‌هایی حاصل از ترکیب جزء رنگی و چه رنگ‌‌هایی نتیجه‌‌ی یک نوع مولکول رنگی هستند؟ اجزای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی رنگ‌‌ها براق هستند یا کدر؟ در کل قادر به تشخیص چند جزء رنگی هستید؟

 

 

آزمایش‌‌های تکمیلی:

 بیشتر جوهر ماژیک‌‌ها با مولکول‌‌های رنگ مصنوعی ساخته شده‌‌اند. هنرمندان اغلب علاقه به کار با رنگ طبیعی دارند. گرفتن رنگ از گیاهان رنگی مانند زردچوبه و چغندر قرمز کاری به نسبت آسان است. برای انجام این کار با کمک یک بزرگتر ماده‌‌ی گیاهی مد نظر خود را خرد کنید و آن را در یک ماهی‌‌تابه بریزید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا تنها محتویات داخل تابه را بپوشاند. این مخلوط را به مدت ده تا پانزده دقیقه روی حرارت گاز بجوشانید. اگر در این مرحله رنگی که به دست آورده‌‌اید کم‌‌رنگ است، بهتر است در تابه را بردارید و اجازه دهید کمی مایع از آن در حین جوشیدن تبخیر شود و رنگی غلیظ‌‌تر به دست بیاید. به این ترتیب شما رنگ طبیعی دارید. (آن را با دقت جابه‌‌جا کنید زیرا می‌‌تواند سطوح و مواد مختلف را رنگی کند.) به منظور بررسی اجزای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی این رنگ طبیعی مراحل قبل را تکرار کنید اما این بار به جای خطی که قبلاً با ماژیک روی نوار می‌‌کشیدید، قطره‌‌ای از رنگ طبیعی را روی آن بچکانید. استفاده از قطره‌‌چکان برای این کار دقت را بالا می‌‌برد. اجازه دهید قطره روی کاغذ خشک شود و سپس آزمایش را انجام دهید. رنگ طبیعی مد نظرتان حاصل از ترکیب چند نوع مولکول رنگی است یا یک نوع؟ آیا ماژیکی با همین رنگ همین اجزا را دارد؟

 

 

 در این فعالیت علمی شما از ماژیک‌‌هایی با جوهر محلول در آب و از آب به عنوان حلال استفاده کردید. می‌‌توانید ماژیک‌‌های دائمی را با حلال ایزوپروپیل‌‌الکل بررسی کنید. فکر می‌‌کنید اجزای تشکیل‌‌دهنده‌‌ی یک رنگ خاص در ماژیک دائمی و ماژیک با جوهر محلول در آب یکسان هستند؟

 

 می‌‌توانید وسایل هنری دیگر مانند رنگ، پاستل و جوهرها را به همین شکل بررسی کنید. در تمام این موارد دقت داشته باشید که مخلوط باید در حلالی که انتخاب می‌‌کنید قابل حل شدن باشد. مثال‌‌هایی از حلال‌‌های مناسب برای انجام کروماتوگرافی کاغذی مواد مختلف شامل ایزوپروپیل‌‌الکل، روغن گیاهی و آب نمک هستند. 

 

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌‌گیری:

آیا مشاهده کردید که رنگ قهوه‌‌ای متشکل از چند نوع مولکول رنگی و رنگ زرد متشکل از تنها یک جزء است؟

تولیدکنندگان ماژیک زیرمجموعه‌‌ی کوچکی از مولکول‌‌های رنگی را با هم ترکیب می‌‌کنند و طیف گسترده‌‌ای از رنگ‌‌ها را با آنها ایجاد می‌‌کنند. اما طبیعت طیفی گسترده‌‌تر از مولکول‌‌های رنگی ایجاد می‌‌کند و آنها را به روش‌‌های گوناگون و بسیار جالب با هم ترکیب می‌‌کند. به عنوان مثال رنگ زرد طبیعی زردچوبه حاصل از چندین نوع مولکول curcuminoid است. رنگ قهوه‌‌ای به دست آمده از حاک رس قهوه‌‌ای تیره نتیجه‌‌ی ترکیب دو مولکول رنگی به نام‌‌های اکسید آهن و اکسید منگنز است. 

 

 

در این فعالیت علمی شما اجزای رنگ‌‌های مختلف را با استفاده از کروماتوگرافی کاغذی (فیلتر قهوه) بررسی کردید. نتایجی که به دست می‌‌آورید طیف‌‌هایی پهن و رنگارنگ هستند در حالی که در کروماتوگرافی علمی این طیف‌‌ها بسیار نازک و دقیق‌‌تر هستند. 

 

تمیز کردن:

نوارهای فیلتر قهوه را در سطل زباله بیندازید و لیوان‌‌ها را خوب بشویید.

 


منبع:

 

Be a color detective

 

منابع مفید:

 

پیدا کردن رنگ‌های پنهان پاییزی 

 

منشا رنگ‌ها در جهان زنده

 

رنگ‌های مختلف در آتشبازی 

 

طراحی روی تی شرت

 

تشخیص رنگ‌ها و اثر استروپ

 

روشنایی و رنگ آسمان

 

نمایش رنگارنگ خورشید

 

رنگ غیب شونده

 

اکسایش مس

 

شعله‌ی رنگی

حرکت رنگ درسطح شیر

 

تغییر رنگ

 

شیمی رنگ-1

 

شیمی رنگ-2

 

شیمی رنگ-3

 

چرا رنگ برف سفید است؟

 

کروماتوگرافی

 

رنگ چشم در عکس

 

غذاها و رنگ‌ها

 

چرا رنگ چشم‌ها متفاوت است؟

 

پوستین‌هایی با رنگ‌های متغیر

 

Paper Chromatography

 

Paper Chromatography-WIKI

 

ایزوپروپیل الکل-ویکیپدیا

 

Color-WIKI

 

1394/7/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content