XMod
 جریان اغتشاش اطراف سازه‌های بزرگ
جریان اغتشاش اطراف سازه‌های بزرگمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، نیروی باد، ایرودینامیک
مشاهده علمی ۱۶۸

 

 

 مقدمه:
آیا تا به حال توربین بادی دیده‌اید؟ توربین‌های بادی برج‌هایی بزرگ با تیغه‌هایی در قسمت بالایی خود هستند که توسط باد می‌چرخند. این توربین‌ها یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر هستند. آنها از حرکت تیغه‌ها که توسط باد ایجاد می‌شود برق تولید می‌کنند. اما برای عملکرد بهتر توربین‌های بادی مهندسین محیط زیست وظیفه دارند مکانی مناسب برای قرار دادن آنها پیدا کنند تا توربین‌ها در معرض باد مداوم قرار بگیرند. در این فعالیت علمی شما نقش یک مهندس محیط زیست را بازی می‌کنید و بررسی خواهید کرد که آیا قرار دادن توربین‌های بادی در مجاورت ساختمان‌های بلند ایده‌ای مناسب است یا خیر.



پیش‌زمینه:

آیا تا به حال به جریان آب در رودخانه دقت کرده‌اید؟ اگر هیچ مانعی در مسیر وجود نداشته باشد احتمالاً آب در خطی مستقیم و بسیار آرام حرکت می‌کند. این جریان لمینار (آرام) است. چنانچه جسمی مانند سنگ یا شاخه در مسیر آب باشد، آب به چرخش و جست و خیز درمی‌آید و جریان توربولنت (آشفته) به وجود می‌آید. حرکت‌های چرخشی آب گردابه نام دارند.



همین اتفاق هنگامی که باد در اطراف یک سازه‌ی بلند مانند ساختمان یا درخت می‌وزد رخ می‌دهد. این یک عامل بسیار مهم در هنگام قرار دادن توربین‌های بادی در مناطق مختلف است، زیرا بیشترین برق تولیدی از این توربین‌ها حاصل از وزش باد ثابت در یک جهت است. جریان ناپیوسته و توربولنت برق خروجی را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به توربین‌ها آسیب بزند. در این فعالیت علمی شما با استفاده از جعبه‌های مقوایی به عنوان ساختمان نحوه‌ی تأثیر آنها بر باد خروجی از یک پنکه را بررسی می‌کنید.

 


البته دیدن جریان توربولنت در هوا بسیار دشوارتر از دیدن جریان توربولنت آب است. گاهی دانشمندان آزمایش‌هایی کنترل شده با استفاده از دودهای رنگی انجام می‌دهند تا بتوانند جریان هوا را مشاهده و بررسی کنند. در این فعالیت علمی شما با استفاده از یک نوار پارچه‌ای متصل به یک چوب یا میله جریان هوا را بررسی خواهید کرد.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

پنکه
 یک چوب یا میله با طول چند فوت
 یک نوار پارچه‌ای با طول چند اینچ
 جعبه‌ی مقوایی (ابعاد این جعبه بستگی به ابعاد پنکه دارد. هر چه پنکه بزرگتر باشد، جعبه‌ای که استفاده می‌کنید هم باید بزرگتر باشد. همچنین ممکن است لازم باشد چیزی در داخل جعبه قرار دهید تا وزن آن بیشتر شود و در جای خود باقی بماند.)

 

آماده‌سازی:
جعبه‌ی مقوایی را در فاصله‌ی چند فوتی از پنکه طوری قرار دهید که پنکه درست رو به آن باشد.


 نوار پارچه‌ای را به سر چوب یا میله گره بزنید.

 

روش کار:
پنکه را روشن کنید.


 اگر مستقیم روبه‌روی جریان باد پنکه نایستید بدن شما دخالتی در جریان نخواهد داشت. در این حالت با میله نوار پارچه‌ای را در ضلعی از جعبه که رو به پنکه است نگه دارید. نوار پارچه‌ای در چه جهتی حرکت می‌کند؟ آیا حرکت آن پیوسته است؟ به نظرتان این حرکت نشان از جریان لمینار دارد یا جریان توربولنت؟


 حال نوار پارچه‌ای را روی ضلعی از جعبه که دور از جریان باد پنکه است نگه دارید. (میله باید بسیار نزدیک به جعبه باشد.) اکنون چه اتفاقی برای نوار پارچه‌ای می‌افتد؟ جریان هوا در این ناحیه توربولنت است یا لمینار؟


 به تدریج نوار پارچه‌ای را در قسمتی از جعبه که دور از جریان باد پنکه است از جعبه دور کنید. با دور شدن نوار پارچه‌ای از جعبه چه اتفاقی می‌افتد؟ این مشاهدات چه چیزی را در مورد جریان هوا در این ناحیه بیان می‌کند؟


 با این مشاهدات چه نتیجه‌ای در مورد جریان هوا در اطراف سازه‌های بلند می‌گیرید؟ این مسئله چه تأثیری بر انتخاب محل مناسب برای قرار دادن توربین‌های بادی می‌گذارد؟

 


آزمایش‌های تکمیلی:

بررسی کنید که با تغییر سرعت باد پنکه نتایج چگونه عوض می‌شوند.


 همین فعالیت را با جعبه‌هایی در ابعاد مختلف انجام دهید. نتایج چه تغییری می‌کنند؟


 این فعالیت را با اجسامی با شکل‌های مختلف و حتی نامنظم مانند وسایل خانه و گیاهان خانگی انجام دهید. نتایج چه تغییری می‌کنند؟


 میله و نوار پارچه‌ای متصل به آن را در یک روز که باد می‌وزد به خارج از خانه ببرید. جهت وزش باد را تعیین کنید و اجسامی بزرگ مانند ساختمان یا درخت برای آزمایش جریان هوا انتخاب کنید. اگر نوار پارچه‌ای را در نزدیکی گوشه‌ای از یک ساختمان یا پشت یک درخت نگه دارید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:
هنگامی که نوار پارچه‌ای را در مقابل جریان باد (جلوی جعبه) نگه می‌دارید، نوار به صورت پیوسته و در یک جهت حرکت می-کند. دلیل آن است که جریان هوای این ناحیه لمینار (یا مستقیم) است. با این حال هنگامی که نوار پارچه‌ای را پشت جعبه نگه می‌دارید نوار در تمام جهات (حتی به عقب) حرکت می‌کند. دلیل این اتفاق آن است که سازه‌ی میانی (جعبه) جریان مستقیم و لمینار را قطع می‌کند و آشفتگی (توربولنسی) ایجاد می‌کند. هر چه فاصله‌ی نوار را از جعبه بیشتر کنید و آن را عقب ببرید، حرکت آن مجدداً آرام، پیوسته و مستقیم می‌شود، زیرا جریان هوا پس از توربولنت شدن در عبور از جعبه به تدریج به حالت اولیه‌ی خود (لمینار) برمی‌گردد. این مسئله هنگام کار گذاشتن توربین‌های بادی بسیار مهم است، زیرا این توربین‌ها نباید در نزدیکی ساختمان‌های بزرگ باشند. ساختمان‌ها تولید توربولنسی می‌کنند که عملکرد توربین‌های بادی را دچار اغتشاش می‌کند.

 


منبع:

 

 Wild Winds


منابع مفید:


توربین بادی چگونه کار می‌کند؟


توربین‌های هیدروالکتریک


توربین‌های الکترومکانیکی


بادبادن‌ها را بکشید!


دمیدن در باد


ناوبری هواپیما در باد


فیزیک چنبره‌های گردابی


بادنما


ساخت هلیکوپتر کاغذی


توربین بادی-ویکیپدیا


آشفتگی-ویکیپدیا


جریان آرام-ویکیپدیا


HyperPhysics


HyperPhysics: Turbulent Flow


Wind Turbines

 

 

1394/8/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 جریان اغتشاش اطراف سازه‌های بزرگ
جریان اغتشاش اطراف سازه‌های بزرگمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، نیروی باد، ایرودینامیک
مشاهده علمی ۱۶۸

 

 

 مقدمه:
آیا تا به حال توربین بادی دیده‌اید؟ توربین‌های بادی برج‌هایی بزرگ با تیغه‌هایی در قسمت بالایی خود هستند که توسط باد می‌چرخند. این توربین‌ها یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر هستند. آنها از حرکت تیغه‌ها که توسط باد ایجاد می‌شود برق تولید می‌کنند. اما برای عملکرد بهتر توربین‌های بادی مهندسین محیط زیست وظیفه دارند مکانی مناسب برای قرار دادن آنها پیدا کنند تا توربین‌ها در معرض باد مداوم قرار بگیرند. در این فعالیت علمی شما نقش یک مهندس محیط زیست را بازی می‌کنید و بررسی خواهید کرد که آیا قرار دادن توربین‌های بادی در مجاورت ساختمان‌های بلند ایده‌ای مناسب است یا خیر.



پیش‌زمینه:

آیا تا به حال به جریان آب در رودخانه دقت کرده‌اید؟ اگر هیچ مانعی در مسیر وجود نداشته باشد احتمالاً آب در خطی مستقیم و بسیار آرام حرکت می‌کند. این جریان لمینار (آرام) است. چنانچه جسمی مانند سنگ یا شاخه در مسیر آب باشد، آب به چرخش و جست و خیز درمی‌آید و جریان توربولنت (آشفته) به وجود می‌آید. حرکت‌های چرخشی آب گردابه نام دارند.



همین اتفاق هنگامی که باد در اطراف یک سازه‌ی بلند مانند ساختمان یا درخت می‌وزد رخ می‌دهد. این یک عامل بسیار مهم در هنگام قرار دادن توربین‌های بادی در مناطق مختلف است، زیرا بیشترین برق تولیدی از این توربین‌ها حاصل از وزش باد ثابت در یک جهت است. جریان ناپیوسته و توربولنت برق خروجی را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به توربین‌ها آسیب بزند. در این فعالیت علمی شما با استفاده از جعبه‌های مقوایی به عنوان ساختمان نحوه‌ی تأثیر آنها بر باد خروجی از یک پنکه را بررسی می‌کنید.

 


البته دیدن جریان توربولنت در هوا بسیار دشوارتر از دیدن جریان توربولنت آب است. گاهی دانشمندان آزمایش‌هایی کنترل شده با استفاده از دودهای رنگی انجام می‌دهند تا بتوانند جریان هوا را مشاهده و بررسی کنند. در این فعالیت علمی شما با استفاده از یک نوار پارچه‌ای متصل به یک چوب یا میله جریان هوا را بررسی خواهید کرد.

 


مواد و وسایل مورد نیاز:

پنکه
 یک چوب یا میله با طول چند فوت
 یک نوار پارچه‌ای با طول چند اینچ
 جعبه‌ی مقوایی (ابعاد این جعبه بستگی به ابعاد پنکه دارد. هر چه پنکه بزرگتر باشد، جعبه‌ای که استفاده می‌کنید هم باید بزرگتر باشد. همچنین ممکن است لازم باشد چیزی در داخل جعبه قرار دهید تا وزن آن بیشتر شود و در جای خود باقی بماند.)

 

آماده‌سازی:
جعبه‌ی مقوایی را در فاصله‌ی چند فوتی از پنکه طوری قرار دهید که پنکه درست رو به آن باشد.


 نوار پارچه‌ای را به سر چوب یا میله گره بزنید.

 

روش کار:
پنکه را روشن کنید.


 اگر مستقیم روبه‌روی جریان باد پنکه نایستید بدن شما دخالتی در جریان نخواهد داشت. در این حالت با میله نوار پارچه‌ای را در ضلعی از جعبه که رو به پنکه است نگه دارید. نوار پارچه‌ای در چه جهتی حرکت می‌کند؟ آیا حرکت آن پیوسته است؟ به نظرتان این حرکت نشان از جریان لمینار دارد یا جریان توربولنت؟


 حال نوار پارچه‌ای را روی ضلعی از جعبه که دور از جریان باد پنکه است نگه دارید. (میله باید بسیار نزدیک به جعبه باشد.) اکنون چه اتفاقی برای نوار پارچه‌ای می‌افتد؟ جریان هوا در این ناحیه توربولنت است یا لمینار؟


 به تدریج نوار پارچه‌ای را در قسمتی از جعبه که دور از جریان باد پنکه است از جعبه دور کنید. با دور شدن نوار پارچه‌ای از جعبه چه اتفاقی می‌افتد؟ این مشاهدات چه چیزی را در مورد جریان هوا در این ناحیه بیان می‌کند؟


 با این مشاهدات چه نتیجه‌ای در مورد جریان هوا در اطراف سازه‌های بلند می‌گیرید؟ این مسئله چه تأثیری بر انتخاب محل مناسب برای قرار دادن توربین‌های بادی می‌گذارد؟

 


آزمایش‌های تکمیلی:

بررسی کنید که با تغییر سرعت باد پنکه نتایج چگونه عوض می‌شوند.


 همین فعالیت را با جعبه‌هایی در ابعاد مختلف انجام دهید. نتایج چه تغییری می‌کنند؟


 این فعالیت را با اجسامی با شکل‌های مختلف و حتی نامنظم مانند وسایل خانه و گیاهان خانگی انجام دهید. نتایج چه تغییری می‌کنند؟


 میله و نوار پارچه‌ای متصل به آن را در یک روز که باد می‌وزد به خارج از خانه ببرید. جهت وزش باد را تعیین کنید و اجسامی بزرگ مانند ساختمان یا درخت برای آزمایش جریان هوا انتخاب کنید. اگر نوار پارچه‌ای را در نزدیکی گوشه‌ای از یک ساختمان یا پشت یک درخت نگه دارید چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:
هنگامی که نوار پارچه‌ای را در مقابل جریان باد (جلوی جعبه) نگه می‌دارید، نوار به صورت پیوسته و در یک جهت حرکت می-کند. دلیل آن است که جریان هوای این ناحیه لمینار (یا مستقیم) است. با این حال هنگامی که نوار پارچه‌ای را پشت جعبه نگه می‌دارید نوار در تمام جهات (حتی به عقب) حرکت می‌کند. دلیل این اتفاق آن است که سازه‌ی میانی (جعبه) جریان مستقیم و لمینار را قطع می‌کند و آشفتگی (توربولنسی) ایجاد می‌کند. هر چه فاصله‌ی نوار را از جعبه بیشتر کنید و آن را عقب ببرید، حرکت آن مجدداً آرام، پیوسته و مستقیم می‌شود، زیرا جریان هوا پس از توربولنت شدن در عبور از جعبه به تدریج به حالت اولیه‌ی خود (لمینار) برمی‌گردد. این مسئله هنگام کار گذاشتن توربین‌های بادی بسیار مهم است، زیرا این توربین‌ها نباید در نزدیکی ساختمان‌های بزرگ باشند. ساختمان‌ها تولید توربولنسی می‌کنند که عملکرد توربین‌های بادی را دچار اغتشاش می‌کند.

 


منبع:

 

 Wild Winds


منابع مفید:


توربین بادی چگونه کار می‌کند؟


توربین‌های هیدروالکتریک


توربین‌های الکترومکانیکی


بادبادن‌ها را بکشید!


دمیدن در باد


ناوبری هواپیما در باد


فیزیک چنبره‌های گردابی


بادنما


ساخت هلیکوپتر کاغذی


توربین بادی-ویکیپدیا


آشفتگی-ویکیپدیا


جریان آرام-ویکیپدیا


HyperPhysics


HyperPhysics: Turbulent Flow


Wind Turbines

 

 

1394/8/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content