XMod
 بی‌نهایت بازتاب‌
بی‌نهایت بازتاب‌مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: بازتاب، آینه، نور، نامحدودیت
مشاهده علمی ۱۶۹

 

 

مقدمه:

آیا می‌توانید توپی را تصور کنید که به دو دیوار روبه‌روی هم برخورد می‌کند و این حرکت رفت و برگشتی را تا بی‌نهایت انجام می‌دهد؟ اگر این قضیه واقعیت داشته باشد شگفت‌انگیز است، نه؟ حال اگر به جای توپ، نور میان دو دیوار که هر دو آینه‌ای باشند حرکت رفت و برگشتی انجام دهد چطور؟ به نظرتان این حرکت رفت و برگشتی می‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد؟ تصور کنید با هر برگشت نور از آینه بازتابی از یک جسم، مثلاً شما، در آینه اضافه می‌شود. در این صورت تعدادی نامحدود از شما وجود خواهد داشت! ممکن است چیزی مشابه این را در اتاقی با چند آینه مشاهده کرده باشید. اما به نظرتان آیا می‌توانیم تعداد نامحدودی بازتاب در آینه ایجاد کنیم؟
 
 
این فعالیت علمی را انجام دهید تا ببینید چند تصویر از یک جسم در آینه قابل تشکیل هستند. با انجام این فعالیت حتی ممکن است به انجام چند کار هنری با این تکنیک ترغیب شوید.
 
 
 
پیش‌زمینه:
دلیل اینکه اجسام را می‌بینیم آن است که نوری که به آنها می‌تابد به چشمان ما بازتاب می‌شود (و سپس توسط مغز به عنوان جسمی خاص درک می‌شوند). اما اگر نور از یک جسم به یک آینه‌ی تخت برخورد کند و قبل از رسیدن به چشم ما بازتاب شود چه اتفاقی می‌افتد؟ مغز ما که نمی‌داند نور بازتاب شده است با اطلاعاتی که دریافت کرده است و با این فرض که نور در مسیری مستقیم از جسم به چشم رسیده است تصویر را بازسازی می‌کند. نتیجه چیزی است که در آینه می‌بینید: جسمی که مشابه جسم واقعی است اما مکان آن به ظاهر در پشت آینه است. این بازتابی از جسم است، در واقع یک توهم نوری و تصویری مجازی از جسم واقعی.
 
 
آینه‌ها به دلیل براق بودن تقریباً تمام نوری که به آنها برخورد می‌کند را بازتاب می‌کنند. علاوه بر این سطح آینه‌ها صاف است و به همین خاطر نور به شکلی یکسان از تمام سطح آنها منعکس می‌شود. این مسئله باعث می‌شود مغز بتواند تصویری مشخص از جسم را بازسازی کند. آینه‌های با کیفیت بالا نور را بسیار خوب منعکس می‌کنند اما حتی این آینه‌ها نیز بخش بسیار کوچکی از نور تابیده شده را جذب و پراکنده می‌کنند. در نتیجه تصویر یک جسم در آینه همیشه مقداری تیره‌تر و با وضوح کمتر از حالتی است که نور مستقیم از جسم به چشم ما برسد.
 
 
 
 
حال اگر نور قبل از رسیدن به چشم چندین بار منعکس شود، با رسیدن به چشم چه تصویری در مغز ایجاد می‌شود؟ پاسخ این سوال را با انجام این فعالیت علمی خواهید یافت و راه‌هایی برای ایجاد تصاویر بسیار زیبا خواهید آموخت.
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
 
آینه‌ی دیواری بزرگ

 آینه‌ی کوچک با حاشیه‌ی نازک یا بدون حاشیه

 چند وسیله‌ی کوچک رنگی (اختیاری)
 
آماده‌سازی:
 
آینه‌ی کوچک و چند جسم کوچک رنگی که دوست دارید استفاده کنید را آماده کنید.
 
 
روش کار:
 
در مقابل یک آینه‌ی قدی بزرگ بایستید و به آن نگاه کنید. دقت داشته باشید که فاصله‌ی شما با آینه حدود بیست سانتیمتر باشد.
 
 آینه‌ای کوچک را درست در پایین چشم‌های خود نگه دارید تا دو سطح بازتاب‌کننده‌ی آینه‌ها در مقابل هم قرار بگیرند.
 
 انگشت اشاره‌ی خود را بین دو آینه نگه دارید، به طوری که ناخن انگشتتان رو به آینه‌ی قدی بزرگ باشد. آیا بازتاب انگشت خود در آینه‌ی قدی را می‌بینید؟ آیا ناخن انگشتتان را می‌بینید یا سمتی که پوست دارد یا هر دو؟
 
 در حالی که به انگشت اشاره‌ی خود در آینه‌ی بزرگ نگاه می‌کنید، موقتاً آینه‌ی کوچک را کنار ببرید و باز آن را به جای خود برگردانید. آیا تصویری که در آینه‌ی بزرگ می‌بینید تحت تأثیر حضور آینه‌ی کوچک است؟ می‌توانید مشاهدات خود را توضیح دهید؟
 
 آینه‌ی کوچک را کمی کج کنید و به بازتاب (یا بازتاب‌ها) دقت کنید. آیا در موقعیتی خاص بازتاب‌های بسیار کمی می‌بینید؟ کمترین تعداد بازتاب‌هایی که مشاهده می‌کنید چقدر است؟ آیا در موقعیتی خاص بازتاب‌های بسیار زیادی می‌بینید؟ تعداد بازتاب‌ها در این حالت چقدر است؟ آیا به نظر می‌رسد تعداد آنها نامحدود است؟
 
 آینه‌ی کوچک را در موقعیتی نگه دارید که بازتاب‌های زیادی به وجود بیایند. آیا این حس به شما دست می‌دهد که بازتاب‌ها مرتب دورتر می‌شوند؟ تفاوت میان بازتاب‌های به ظاهر دور با بازتاب‌های به ظاهر نزدیک چیست؟ آیا با دور شدن بازتاب‌ها تصویر تیره‌تر و وضوح آن کمتر می‌شود؟
 
 یک قدم به عقب بروید. با افزایش فاصله‌ی شما و آینه (در واقع فاصله‌ی آینه‌ی کوچک و آینه‌ی بزرگ) تصویری که می‌بینید چه تفاوتی می‌کند؟ حال به آینه‌ی قدی بسیار نزدیک شوید. کدام یک از این دو حالت منجر به ایجاد بازتاب‌های بیشتر می‌شود؟
 
آزمایش‌های تکمیلی:
آینه‌ی کوچک خود را به صورت عمودی روی آینه‌ی بزرگ با زاویه‌ی نود درجه نگه دارید. می‌توانید برای راحتی آینه‌ی کوچک را روی صفحه‌ای به آینه‌ی بزرگ تکیه دهید. نوک انگشت خود یا یک جسم کوچک رنگی را در جایی میان دو سطح بازتاب‌کننده در زاویه‌ی نود درجه قرار دهید. چشمان خود را هم سطح با آینه‌ی کوچک نگه دارید و به سمت خط عمودی که دو آینه در آنجا به هم برخورد می‌کنند نگاه کنید، به طوری که آینه‌ی بزرگ و کوچک را به طور همزمان ببینید. اکنون چند بازتاب مشاهده می‌کنید؟ زاویه‌ی بین دو سطح بازتاب‌کننده را از نود به شصت درجه کاهش دهید. تعداد بازتاب‌ها چه تغییری می‌کند؟ زوایای ۴۵ و ۳۰ درجه را نیز امتحان کنید. آیا الگویی تشخیص می‌دهید؟ آیا می‌توانید مشاهدات خود را توجیه کنید؟
 
 
 با استفاده از خواص بازتابی که اکنون آموختید و چند جسم رنگی یک کار هنری درست کنید. سپس سعی کنید اثر خود را نقاشی کنید و به الگوی تقارن در آن دقت کنید. 
 
 اگر زیبابین دارید، داخل آن را نگاه کنید. آیا می‌توانید نحوه‌ی کار این وسیله را توضیح دهید؟ فکر می‌کنید زیبابین شما چند آینه داشته باشد؟ زاویه‌ی قرارگیری آینه‌ها چگونه است؟ اگر اجازه دارید زیبابین را از هم باز کنید. (دقت داشته باشید که به احتمال زیاد نخواهید توانست مجدداً آن را به شکل اولیه درآورید.)(همچنین می‌توانید از یک کیت ساخت زیبابین برای این منظور استفاده کنید.)
 
پس از باز کردن آن قطعات زیبابین را به طور دقیق بررسی کنید. سعی کنید آن را دوباره درست کنید و قطعات آن را یکی یکی تغییر دهید و نتیجه را بررسی کنید. اگر یکی از آینه‌ها را با کاغذ سیاه بپوشانید چه تغییری در تصویری که می‌بینید ایجاد می‌شود؟ با پوشاندن سطح آینه‌های بیشتر چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعه‌ی دارای اشیای کوچک را بردارید و در سر لوله یک نقاشی رنگارنگ قرار دهید. آیا چیزی می‌بینید؟ با بلند کردن لوله آیا تصویری مشاهده می‌کنید؟ دلیل این مشاهدات چیست؟
 
 
 
مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا تصویری نامتناهی از انگشت خود مشاهده می‌کنید؟ هنگامی که به انگشت خود در آینه‌ی قدی نگاه می‌کنید بازتاب ایجاد شده توسط نوری که از انگشت شما به سطح آینه برخورد کرده و به چشمانتان بازتاب شده است را می‌بینید. به نظر می‌رسد که انگشت در پشت آینه قرار دارد. در این حالت کدام سمت از انگشت خود را در آینه می‌بینید، ناخن؟
 
با اضافه کردن آینه‌ی کوچک، به نور بازتاب شده از آینه‌ی قدی اجازه می‌دهید به آینه‌ی کوچک برخورد کند. بدین ترتیب بازتابی از یک بازتاب به وجود می‌آید. با نگاه کردن به آینه‌ی بزرگ نمی‌توانید این بازتاب مجدد را در پشت آینه‌ی کوچک ببینید. با این وجود می‌توانید بازتابی از آن را هنگامی که نور این بازتاب مجدد به آینه‌ی قدی می‌خورد و برمی‌گردد مشاهده کنید. بخش کوچکی از این نور بازگشتی به چشمان شما می‌رسد و باعث می‌شود بتوانید بازتابِ بازتابِ یک بازتاب را ببینید. هر بازگشت نور یک بازتاب به این بازتاب‌ها اضافه می‌کند. به احتمال زیاد این بازتاب‌ها در فعالیت شما بی‌نهایت به نظر می‌رسند. (اگر چه با توجه به آن‌چه از پخش و جذب مقداری از نور توسط آینه می‌دانیم، این تعداد نامحدود نیست.)
 
دقت کنید که آینه‌ی کوچک بخش دارای پوست انگشت شما را نیز بازتاب می‌کند و در نتیجه می‌توانید تصویر این قسمت از انگشتتان را نیز به عنوان بازتابی از بازتاب در آینه‌ی قدی ببینید.  آیا با دور شدن تصویرها میزان شفافیت و وضوح آنها کاهش می‌یابد؟ آینه با هر بازتاب مقدار کمی از نور را جذب و پخش می‌کند. پس از چندین بازتاب تصویرها محو می‌شوند و شما دیگر قادر به تشخیص آنها نیستید. افزایش فاصله میان دو آینه این محو شدن را تسریع می‌کند و در نتیجه تعداد بازتاب‌های قابل مشاهده کاهش می‌یابد. ممکن است شما توانسته باشید با انگشتتان جلوی نور بازتاب شده را بگیرید تا بازتاب‌های بیشتری رخ ندهند. در این حالت شما تنها یک بازتاب از ناخن انگشت خود مشاهده می‌کنید.
 
 
 
اگر آزمایش تکمیلی را انجام داده باشید، با نگه داشتن دو آینه با زاویه‌ی نود درجه یا کوچکتر از هم، دایره‌ای از تصاویر را مشاهده کرده‌اید. اگر زاویه‌ی بین دو آینه کسری زوج از ۳۶۰ درجه باشد (دایره‌ی کامل)، در این صورت الگویی زیبا از بازتاب‌ها را مشاهده خواهید کرد. زیبابین‌ها با استفاده از بازتاب‌های به ظاهر بی‌نهایت و آینه‌های زاویه‌دار تصاویری زیبا خلق می‌کنند.  
 

منبع:
SA 
منابع مفید:

رنگین کمان بسازید

نسبت بازتاب

اثر بزرگنمایی قطره آب

بازی با سایه

ماهی گیری سوئدی

 

لیزر ژله‌ای

 

جهت فلش

 

بازتاب نه بیش از یک بار

 

مگس در دید!

 

زیبابین - ویکیپدیا

 

آینه تخت - ویکیپدیا

 

تصویر مجازی - ویکیپدیا

 

نور - ویکیپدیا

 

Optics4kids.org

 

 

 

1394/8/4 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 بی‌نهایت بازتاب‌
بی‌نهایت بازتاب‌مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: بازتاب، آینه، نور، نامحدودیت
مشاهده علمی ۱۶۹

 

 

مقدمه:

آیا می‌توانید توپی را تصور کنید که به دو دیوار روبه‌روی هم برخورد می‌کند و این حرکت رفت و برگشتی را تا بی‌نهایت انجام می‌دهد؟ اگر این قضیه واقعیت داشته باشد شگفت‌انگیز است، نه؟ حال اگر به جای توپ، نور میان دو دیوار که هر دو آینه‌ای باشند حرکت رفت و برگشتی انجام دهد چطور؟ به نظرتان این حرکت رفت و برگشتی می‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد؟ تصور کنید با هر برگشت نور از آینه بازتابی از یک جسم، مثلاً شما، در آینه اضافه می‌شود. در این صورت تعدادی نامحدود از شما وجود خواهد داشت! ممکن است چیزی مشابه این را در اتاقی با چند آینه مشاهده کرده باشید. اما به نظرتان آیا می‌توانیم تعداد نامحدودی بازتاب در آینه ایجاد کنیم؟
 
 
این فعالیت علمی را انجام دهید تا ببینید چند تصویر از یک جسم در آینه قابل تشکیل هستند. با انجام این فعالیت حتی ممکن است به انجام چند کار هنری با این تکنیک ترغیب شوید.
 
 
 
پیش‌زمینه:
دلیل اینکه اجسام را می‌بینیم آن است که نوری که به آنها می‌تابد به چشمان ما بازتاب می‌شود (و سپس توسط مغز به عنوان جسمی خاص درک می‌شوند). اما اگر نور از یک جسم به یک آینه‌ی تخت برخورد کند و قبل از رسیدن به چشم ما بازتاب شود چه اتفاقی می‌افتد؟ مغز ما که نمی‌داند نور بازتاب شده است با اطلاعاتی که دریافت کرده است و با این فرض که نور در مسیری مستقیم از جسم به چشم رسیده است تصویر را بازسازی می‌کند. نتیجه چیزی است که در آینه می‌بینید: جسمی که مشابه جسم واقعی است اما مکان آن به ظاهر در پشت آینه است. این بازتابی از جسم است، در واقع یک توهم نوری و تصویری مجازی از جسم واقعی.
 
 
آینه‌ها به دلیل براق بودن تقریباً تمام نوری که به آنها برخورد می‌کند را بازتاب می‌کنند. علاوه بر این سطح آینه‌ها صاف است و به همین خاطر نور به شکلی یکسان از تمام سطح آنها منعکس می‌شود. این مسئله باعث می‌شود مغز بتواند تصویری مشخص از جسم را بازسازی کند. آینه‌های با کیفیت بالا نور را بسیار خوب منعکس می‌کنند اما حتی این آینه‌ها نیز بخش بسیار کوچکی از نور تابیده شده را جذب و پراکنده می‌کنند. در نتیجه تصویر یک جسم در آینه همیشه مقداری تیره‌تر و با وضوح کمتر از حالتی است که نور مستقیم از جسم به چشم ما برسد.
 
 
 
 
حال اگر نور قبل از رسیدن به چشم چندین بار منعکس شود، با رسیدن به چشم چه تصویری در مغز ایجاد می‌شود؟ پاسخ این سوال را با انجام این فعالیت علمی خواهید یافت و راه‌هایی برای ایجاد تصاویر بسیار زیبا خواهید آموخت.
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
 
آینه‌ی دیواری بزرگ

 آینه‌ی کوچک با حاشیه‌ی نازک یا بدون حاشیه

 چند وسیله‌ی کوچک رنگی (اختیاری)
 
آماده‌سازی:
 
آینه‌ی کوچک و چند جسم کوچک رنگی که دوست دارید استفاده کنید را آماده کنید.
 
 
روش کار:
 
در مقابل یک آینه‌ی قدی بزرگ بایستید و به آن نگاه کنید. دقت داشته باشید که فاصله‌ی شما با آینه حدود بیست سانتیمتر باشد.
 
 آینه‌ای کوچک را درست در پایین چشم‌های خود نگه دارید تا دو سطح بازتاب‌کننده‌ی آینه‌ها در مقابل هم قرار بگیرند.
 
 انگشت اشاره‌ی خود را بین دو آینه نگه دارید، به طوری که ناخن انگشتتان رو به آینه‌ی قدی بزرگ باشد. آیا بازتاب انگشت خود در آینه‌ی قدی را می‌بینید؟ آیا ناخن انگشتتان را می‌بینید یا سمتی که پوست دارد یا هر دو؟
 
 در حالی که به انگشت اشاره‌ی خود در آینه‌ی بزرگ نگاه می‌کنید، موقتاً آینه‌ی کوچک را کنار ببرید و باز آن را به جای خود برگردانید. آیا تصویری که در آینه‌ی بزرگ می‌بینید تحت تأثیر حضور آینه‌ی کوچک است؟ می‌توانید مشاهدات خود را توضیح دهید؟
 
 آینه‌ی کوچک را کمی کج کنید و به بازتاب (یا بازتاب‌ها) دقت کنید. آیا در موقعیتی خاص بازتاب‌های بسیار کمی می‌بینید؟ کمترین تعداد بازتاب‌هایی که مشاهده می‌کنید چقدر است؟ آیا در موقعیتی خاص بازتاب‌های بسیار زیادی می‌بینید؟ تعداد بازتاب‌ها در این حالت چقدر است؟ آیا به نظر می‌رسد تعداد آنها نامحدود است؟
 
 آینه‌ی کوچک را در موقعیتی نگه دارید که بازتاب‌های زیادی به وجود بیایند. آیا این حس به شما دست می‌دهد که بازتاب‌ها مرتب دورتر می‌شوند؟ تفاوت میان بازتاب‌های به ظاهر دور با بازتاب‌های به ظاهر نزدیک چیست؟ آیا با دور شدن بازتاب‌ها تصویر تیره‌تر و وضوح آن کمتر می‌شود؟
 
 یک قدم به عقب بروید. با افزایش فاصله‌ی شما و آینه (در واقع فاصله‌ی آینه‌ی کوچک و آینه‌ی بزرگ) تصویری که می‌بینید چه تفاوتی می‌کند؟ حال به آینه‌ی قدی بسیار نزدیک شوید. کدام یک از این دو حالت منجر به ایجاد بازتاب‌های بیشتر می‌شود؟
 
آزمایش‌های تکمیلی:
آینه‌ی کوچک خود را به صورت عمودی روی آینه‌ی بزرگ با زاویه‌ی نود درجه نگه دارید. می‌توانید برای راحتی آینه‌ی کوچک را روی صفحه‌ای به آینه‌ی بزرگ تکیه دهید. نوک انگشت خود یا یک جسم کوچک رنگی را در جایی میان دو سطح بازتاب‌کننده در زاویه‌ی نود درجه قرار دهید. چشمان خود را هم سطح با آینه‌ی کوچک نگه دارید و به سمت خط عمودی که دو آینه در آنجا به هم برخورد می‌کنند نگاه کنید، به طوری که آینه‌ی بزرگ و کوچک را به طور همزمان ببینید. اکنون چند بازتاب مشاهده می‌کنید؟ زاویه‌ی بین دو سطح بازتاب‌کننده را از نود به شصت درجه کاهش دهید. تعداد بازتاب‌ها چه تغییری می‌کند؟ زوایای ۴۵ و ۳۰ درجه را نیز امتحان کنید. آیا الگویی تشخیص می‌دهید؟ آیا می‌توانید مشاهدات خود را توجیه کنید؟
 
 
 با استفاده از خواص بازتابی که اکنون آموختید و چند جسم رنگی یک کار هنری درست کنید. سپس سعی کنید اثر خود را نقاشی کنید و به الگوی تقارن در آن دقت کنید. 
 
 اگر زیبابین دارید، داخل آن را نگاه کنید. آیا می‌توانید نحوه‌ی کار این وسیله را توضیح دهید؟ فکر می‌کنید زیبابین شما چند آینه داشته باشد؟ زاویه‌ی قرارگیری آینه‌ها چگونه است؟ اگر اجازه دارید زیبابین را از هم باز کنید. (دقت داشته باشید که به احتمال زیاد نخواهید توانست مجدداً آن را به شکل اولیه درآورید.)(همچنین می‌توانید از یک کیت ساخت زیبابین برای این منظور استفاده کنید.)
 
پس از باز کردن آن قطعات زیبابین را به طور دقیق بررسی کنید. سعی کنید آن را دوباره درست کنید و قطعات آن را یکی یکی تغییر دهید و نتیجه را بررسی کنید. اگر یکی از آینه‌ها را با کاغذ سیاه بپوشانید چه تغییری در تصویری که می‌بینید ایجاد می‌شود؟ با پوشاندن سطح آینه‌های بیشتر چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعه‌ی دارای اشیای کوچک را بردارید و در سر لوله یک نقاشی رنگارنگ قرار دهید. آیا چیزی می‌بینید؟ با بلند کردن لوله آیا تصویری مشاهده می‌کنید؟ دلیل این مشاهدات چیست؟
 
 
 
مشاهده و نتیجه‌گیری:
آیا تصویری نامتناهی از انگشت خود مشاهده می‌کنید؟ هنگامی که به انگشت خود در آینه‌ی قدی نگاه می‌کنید بازتاب ایجاد شده توسط نوری که از انگشت شما به سطح آینه برخورد کرده و به چشمانتان بازتاب شده است را می‌بینید. به نظر می‌رسد که انگشت در پشت آینه قرار دارد. در این حالت کدام سمت از انگشت خود را در آینه می‌بینید، ناخن؟
 
با اضافه کردن آینه‌ی کوچک، به نور بازتاب شده از آینه‌ی قدی اجازه می‌دهید به آینه‌ی کوچک برخورد کند. بدین ترتیب بازتابی از یک بازتاب به وجود می‌آید. با نگاه کردن به آینه‌ی بزرگ نمی‌توانید این بازتاب مجدد را در پشت آینه‌ی کوچک ببینید. با این وجود می‌توانید بازتابی از آن را هنگامی که نور این بازتاب مجدد به آینه‌ی قدی می‌خورد و برمی‌گردد مشاهده کنید. بخش کوچکی از این نور بازگشتی به چشمان شما می‌رسد و باعث می‌شود بتوانید بازتابِ بازتابِ یک بازتاب را ببینید. هر بازگشت نور یک بازتاب به این بازتاب‌ها اضافه می‌کند. به احتمال زیاد این بازتاب‌ها در فعالیت شما بی‌نهایت به نظر می‌رسند. (اگر چه با توجه به آن‌چه از پخش و جذب مقداری از نور توسط آینه می‌دانیم، این تعداد نامحدود نیست.)
 
دقت کنید که آینه‌ی کوچک بخش دارای پوست انگشت شما را نیز بازتاب می‌کند و در نتیجه می‌توانید تصویر این قسمت از انگشتتان را نیز به عنوان بازتابی از بازتاب در آینه‌ی قدی ببینید.  آیا با دور شدن تصویرها میزان شفافیت و وضوح آنها کاهش می‌یابد؟ آینه با هر بازتاب مقدار کمی از نور را جذب و پخش می‌کند. پس از چندین بازتاب تصویرها محو می‌شوند و شما دیگر قادر به تشخیص آنها نیستید. افزایش فاصله میان دو آینه این محو شدن را تسریع می‌کند و در نتیجه تعداد بازتاب‌های قابل مشاهده کاهش می‌یابد. ممکن است شما توانسته باشید با انگشتتان جلوی نور بازتاب شده را بگیرید تا بازتاب‌های بیشتری رخ ندهند. در این حالت شما تنها یک بازتاب از ناخن انگشت خود مشاهده می‌کنید.
 
 
 
اگر آزمایش تکمیلی را انجام داده باشید، با نگه داشتن دو آینه با زاویه‌ی نود درجه یا کوچکتر از هم، دایره‌ای از تصاویر را مشاهده کرده‌اید. اگر زاویه‌ی بین دو آینه کسری زوج از ۳۶۰ درجه باشد (دایره‌ی کامل)، در این صورت الگویی زیبا از بازتاب‌ها را مشاهده خواهید کرد. زیبابین‌ها با استفاده از بازتاب‌های به ظاهر بی‌نهایت و آینه‌های زاویه‌دار تصاویری زیبا خلق می‌کنند.  
 

منبع:
SA 
منابع مفید:

رنگین کمان بسازید

نسبت بازتاب

اثر بزرگنمایی قطره آب

بازی با سایه

ماهی گیری سوئدی

 

لیزر ژله‌ای

 

جهت فلش

 

بازتاب نه بیش از یک بار

 

مگس در دید!

 

زیبابین - ویکیپدیا

 

آینه تخت - ویکیپدیا

 

تصویر مجازی - ویکیپدیا

 

نور - ویکیپدیا

 

Optics4kids.org

 

 

 

1394/8/4 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content