XMod
 تشخیص سرما و گرما با حس لامسه
تشخیص سرما و گرما با حس لامسهمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: دما، حرارت، ادراک، سیستم اعصاب حسی
مشاهده علمی ۱۷۰

 

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال سعی کرده‌اید دمای آب یک استخر را حدس بزنید؟ در یک روز گرم ممکن است آب استخر در ابتدا سرد به نظر برسد، اما هنگامی که در آب غوطه‌ور شوید دمای آن را حس نخواهید کرد. با این وجود در یک روز سرد آبی با همان درجه حرارت ممکن است از همان ابتدا برایتان دمای بسیار مناسبی داشته باشد. آیا بدن ما مجهز به ابزاری برای تشخیص دمای دقیق است یا تمام این‌ها به صورت نسبی است؟

 

 

 

 

این سوالات ممکن است شما را در مورد نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از محیط اطراف توسط بدن ما و بررسی و ایجاد درک از جهان کنجکاو کند. فعالیت علمی زیر را انجام دهید و مرتبه‌ی بعد که می‌خواهید در یک روز گرم تابستانی در استخر شنا کنید دلیل احساس سرمای اولیه در آن را خواهید دانست. 

 

 

 

پیش‌زمینه:

دستان ما و به ویژه نوک انگشتانمان به خوبی قادر به جمع‌آوری اطلاعات حسی از محیط اطراف خود هستند. آنها تعداد بسیار زیادی گیرنده‌های حسی دارند. شرایط خارجی از جمله دما و جنس، این گیرنده‌ها را به تولید سیگنال‌های الکتریکی تحریک می‌کند. این سیگنال‌ها از طریق یک عصب حسی در طول بازوی انسان به مغز می‌رسد و در آنجا مورد پردازش و مقایسه با تجربه-های گذشته قرار می‌گیرد و در نهایت برچسب‌گذاری می‌شود. 

 

 

 

هر گیرنده توسط یک محرک خاص به کار می‌افتد. گیرنده‌های حرارتی تغییرات دما را شناسایی می‌کنند. ما مجهز به گیرنده‌های حرارتی هستیم که توسط شرایط دمایی سرد فعال می‌شوند. همچنین گیرنده‌هایی که توسط شرایط دمایی گرم فعال می‌شوند. گیرنده‌های گرم با دریافت حس گرما یا انتقال حرارت به داخل بدن سرعت سیگنال‌های خود را افزایش می‌دهند. سرد شدن یا خروج حرارت از بدن منجر به کم شدن سرعت سیگنال‌ها می‌شود. در مقابل گیرنده‌های سرما سرعت سیگنال‌های خود را با سرد شدن افزایش و با گرم شدن کاهش می‌دهند. 

 

 

 

زمانی که گیرنده‌ها طولانی مدت در معرض شرایط خاصی مثلاً گرما قرار بگیرند اتفاقی جالب رخ می‌دهد: گیرنده‌ها خسته می‌شوند و فعالیت خود را کاهش می‌دهند. به همین دلیل پس از گذشت زمان طولانی دیگر آن حس اولیه را نسبت به شرایط ندارید. آیا این کم شدن حس می‌تواند بر آنچه که پس از آن حس می‌کنیم تأثیرگذار باشد؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 سه ظرف بزرگ به اندازه‌ای که بتوانید هر دو دست خود را در آنها فرو ببرید.

 آب گرم (آب نباید زیاد داغ باشد. قبل از اینکه دستان خود را در ظرف‌ها ببرید حتماً دمای آب را تست کنید. اگر گرمای آن آزاردهنده است دستان خود را در دمای اتاق نگه دارید و اجازه دهید دمای آب مناسب‌تر شود.)

 آب با دمای اتاق

 آب سرد (می‌توانید چند تکه یخ به آب با دمای اتاق اضافه کنید.)

 حوله برای خشک نگه داشتن سطح کار

ساعت برای اندازه‌گیری زمان

آماده‌سازی:

یک سطح کار آماده کنید و روی آن یک حوله پهن کنید تا سطح خیس نشود. همچنین هر جسمی که نباید خیس شود را از نزدیکی محیط کار بردارید.

 یکی از ظرف‌ها را با آب خیلی سرد پر کنید. (می‌توانید تعدادی یخ در آب با دمای معمولی بریزید تا آب سرد آماده شود.)

 ظرف دوم را با آب با دمای معمولی پر کنید.

 در ظرف سوم آب گرم بریزید. دقت داشته باشید که آب زیاد داغ نباشد. دمای آن باید به گونه‌ای باشد که بتوانید به راحتی دستانتان را در آن برای مدتی تقریباً طولانی نگه دارید.

 

 

 

روش کار:

دست راست خود را داخل ظرف با آب سرد فرو کنید. دمای آب به نظرتان سرد است یا خیلی سرد؟

 

 دست چپ خود را در ظرف با آب گرم فرو کنید. چه حسی از آب این ظرف دارید؟

 

 پس از ماندن دست‌هایتان در این ظرف‌ها به مدت یک یا دو دقیقه، به دمای هر ظرف توجه کنید. آیا آب سرد به همان اندازه که در ابتدا سرد بود اکنون نیز حس می‌شود؟ آب گرم چطور؟ اگر حس شما از دمای آب داخل ظرف‌ها عوض شده است، به نظرتان دلیل، تغییر دمای آب در این زمان کوتاه است یا اینکه درک شما از دما تغییر کرده است؟

 

 حال به طور همزمان هر دو دست خود را از ظرف آب گرم و ظرف آب سرد بیرون بیاورید و آنها را در ظرف حاوی آب با دمای معمولی فرو کنید. چه حسی از دمای آب داخل این ظرف دارید؟ آیا آب داغ است یا گرم یا ولرم یا سرد یا بسیار سرد؟ اگر تشخیص این مسئله دشوار است، به حسی که از هر کدام از دست‌هایتان به طور جداگانه دارید توجه کنید. آیا حس دستانتان نسبت به دمای آب یکسان است؟

آزمایش‌های تکمیلی:

به جای استفاده از دو دست، انگشت اشاره‌ی یکی از دستانتان را در آب گرم و انگشت وسط همان دست را در آب سرد نگه دارید. سیگنال‌های حسی ایجاد شده توسط گیرنده‌های حرارتی در این حالت از یک عصب حسی در طول بازو حرکت می‌کنند تا به مغز برسند. آیا در این حالت نیز دو انگشت شما تفاوت دما را حس می‌کنند؟ آیا پس از گذشت یک دقیقه با قرار دادن هر دو انگشت در آب با دمای معمولی مانند قبل دو حس متفاوت از دمای آب خواهید داشت؟ حال با یک انگشت به طور همزمان یک تکه یخ و یک پارچه‌ی گرم را لمس کنید. آیا در این حالت می‌توانید حس کنید که نیمی از انگشتتان گرم و نیمی دیگر سرد است؟ با فرو بردن انگشتتان در آب با دمای معمولی چه حسی دارید؟

 

 

 

 در این فعالیت علمی دمای آب‌های سرد و گرم متفاوت است. حال اگر دستانتان را در تماس با اجسامی با دمای یکسان که به ظاهر دمای متفاوتی دارند مانند دستگیره‌ی فلزی در، فرش و یا یک لباس پشمی قرار دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ تمام این اجسام در دمای اتاق هستند اما به دلیل تفاوت در نحوه‌ی انتقال حرارت، دمای آنها متفاوت به نظر می‌رسد. اگر دو دست خود را برای مدت طولانی در تماس با دو جسم به این شکل قرار دهید و سپس جسم سومی را با هر دو دست لمس کنید (مثلاً شیشه) چه حسی خواهید داشت؟

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا دست راستتان نسبت به آب با دمای اتاق حس گرما و دست چپ‌تان حس سرما دارد؟ هنگامی که در ابتدا دست راست خود را در آب سرد قرار می‌دهید، گیرنده‌های حرارتی سرما در دست شما سیگنال‌هایی تولید می‌کنند که پس از پردازش در مغز این آب  به عنوان آب سرد شناسایی می‌شود. از طرف دیگر با قرار دادن دست چپ‌تان در آب گرم، گیرنده‌های حرارتی گرما سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کنند که در نهایت این آب به عنوان آب گرم شناخته می‌شود.

 

پس از گذشت مدتی، فعالیت گیرنده‌های حرارتی داخل دستان شما کم می‌شود و حس شما نسبت به سردی یا گرمی آب داخل ظرف‌ها کم می‌شود. با این وجود با قرار دادن هر دو دست در آب با دمای اتاق مغز دچار اشتباه می‌شود. دست راست شما در شرایطی وارد آب با دمای اتاق شده است که گیرنده‌های حرارتی سرما فعالیت کمی دارند و در مقابل گیرنده‌های حرارتی گرما کاملاً فعال هستند. جریان گرما به دست سرد سبب فعالیت گیرنده‌های حرارتی گرما می‌شود. مغز از این اتفاق نتیجه می‌گیرد که محیط اطراف گرم است. به همین دلیل دست راست شما آب را گرم‌تر از چیزی که در واقعیت است حس می‌کند.

 

روندی مشابه در مورد دست چپ شما نیز رخ می‌دهد که گیرنده‌های حرارتی گرما در هنگام ورود به آب با دمای اتاق فعالیت کمی دارند و جریان گرما از دست به محیط یعنی آب با دمای اتاق رخ می‌دهد. به همین خاطر دست چپ شما آب را سردتر از چیزی که در واقعیت است حس می‌کند.

 

به دلیل حس متفاوتی که دو دست شما از آب با دمای اتاق دارد، در درک دما گیج می‌شوید. مغز شما اطلاعات متناقضی در مورد دمای داخل ظرف با دمای اتاق در اختیارتان قرار می‌دهد. نتایج این فعالیت علمی نشان می‌دهد که درک انسان از دما تحت تأثیر محیط قبلی است که در آن قرار داشته است. 


منبع:

SA

منابع مفید:

شبکه عصبی مصنوعی

انگشتان یخ زده

رسانش گرمایی

چرا کف حمام سرد و حوله گرم است؟

دماسنج خانگی

مغز انسان

مغز اندیشه و روان

حواس انسان

گرما - ویکیپدیا

دستگاه حسی - ویکیپدیا

How Animals Stay Warm with Blubber

somatosensory system

 

1394/8/7 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 تشخیص سرما و گرما با حس لامسه
تشخیص سرما و گرما با حس لامسهمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: دما، حرارت، ادراک، سیستم اعصاب حسی
مشاهده علمی ۱۷۰

 

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال سعی کرده‌اید دمای آب یک استخر را حدس بزنید؟ در یک روز گرم ممکن است آب استخر در ابتدا سرد به نظر برسد، اما هنگامی که در آب غوطه‌ور شوید دمای آن را حس نخواهید کرد. با این وجود در یک روز سرد آبی با همان درجه حرارت ممکن است از همان ابتدا برایتان دمای بسیار مناسبی داشته باشد. آیا بدن ما مجهز به ابزاری برای تشخیص دمای دقیق است یا تمام این‌ها به صورت نسبی است؟

 

 

 

 

این سوالات ممکن است شما را در مورد نحوه‌ی جمع‌آوری اطلاعات از محیط اطراف توسط بدن ما و بررسی و ایجاد درک از جهان کنجکاو کند. فعالیت علمی زیر را انجام دهید و مرتبه‌ی بعد که می‌خواهید در یک روز گرم تابستانی در استخر شنا کنید دلیل احساس سرمای اولیه در آن را خواهید دانست. 

 

 

 

پیش‌زمینه:

دستان ما و به ویژه نوک انگشتانمان به خوبی قادر به جمع‌آوری اطلاعات حسی از محیط اطراف خود هستند. آنها تعداد بسیار زیادی گیرنده‌های حسی دارند. شرایط خارجی از جمله دما و جنس، این گیرنده‌ها را به تولید سیگنال‌های الکتریکی تحریک می‌کند. این سیگنال‌ها از طریق یک عصب حسی در طول بازوی انسان به مغز می‌رسد و در آنجا مورد پردازش و مقایسه با تجربه-های گذشته قرار می‌گیرد و در نهایت برچسب‌گذاری می‌شود. 

 

 

 

هر گیرنده توسط یک محرک خاص به کار می‌افتد. گیرنده‌های حرارتی تغییرات دما را شناسایی می‌کنند. ما مجهز به گیرنده‌های حرارتی هستیم که توسط شرایط دمایی سرد فعال می‌شوند. همچنین گیرنده‌هایی که توسط شرایط دمایی گرم فعال می‌شوند. گیرنده‌های گرم با دریافت حس گرما یا انتقال حرارت به داخل بدن سرعت سیگنال‌های خود را افزایش می‌دهند. سرد شدن یا خروج حرارت از بدن منجر به کم شدن سرعت سیگنال‌ها می‌شود. در مقابل گیرنده‌های سرما سرعت سیگنال‌های خود را با سرد شدن افزایش و با گرم شدن کاهش می‌دهند. 

 

 

 

زمانی که گیرنده‌ها طولانی مدت در معرض شرایط خاصی مثلاً گرما قرار بگیرند اتفاقی جالب رخ می‌دهد: گیرنده‌ها خسته می‌شوند و فعالیت خود را کاهش می‌دهند. به همین دلیل پس از گذشت زمان طولانی دیگر آن حس اولیه را نسبت به شرایط ندارید. آیا این کم شدن حس می‌تواند بر آنچه که پس از آن حس می‌کنیم تأثیرگذار باشد؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 سه ظرف بزرگ به اندازه‌ای که بتوانید هر دو دست خود را در آنها فرو ببرید.

 آب گرم (آب نباید زیاد داغ باشد. قبل از اینکه دستان خود را در ظرف‌ها ببرید حتماً دمای آب را تست کنید. اگر گرمای آن آزاردهنده است دستان خود را در دمای اتاق نگه دارید و اجازه دهید دمای آب مناسب‌تر شود.)

 آب با دمای اتاق

 آب سرد (می‌توانید چند تکه یخ به آب با دمای اتاق اضافه کنید.)

 حوله برای خشک نگه داشتن سطح کار

ساعت برای اندازه‌گیری زمان

آماده‌سازی:

یک سطح کار آماده کنید و روی آن یک حوله پهن کنید تا سطح خیس نشود. همچنین هر جسمی که نباید خیس شود را از نزدیکی محیط کار بردارید.

 یکی از ظرف‌ها را با آب خیلی سرد پر کنید. (می‌توانید تعدادی یخ در آب با دمای معمولی بریزید تا آب سرد آماده شود.)

 ظرف دوم را با آب با دمای معمولی پر کنید.

 در ظرف سوم آب گرم بریزید. دقت داشته باشید که آب زیاد داغ نباشد. دمای آن باید به گونه‌ای باشد که بتوانید به راحتی دستانتان را در آن برای مدتی تقریباً طولانی نگه دارید.

 

 

 

روش کار:

دست راست خود را داخل ظرف با آب سرد فرو کنید. دمای آب به نظرتان سرد است یا خیلی سرد؟

 

 دست چپ خود را در ظرف با آب گرم فرو کنید. چه حسی از آب این ظرف دارید؟

 

 پس از ماندن دست‌هایتان در این ظرف‌ها به مدت یک یا دو دقیقه، به دمای هر ظرف توجه کنید. آیا آب سرد به همان اندازه که در ابتدا سرد بود اکنون نیز حس می‌شود؟ آب گرم چطور؟ اگر حس شما از دمای آب داخل ظرف‌ها عوض شده است، به نظرتان دلیل، تغییر دمای آب در این زمان کوتاه است یا اینکه درک شما از دما تغییر کرده است؟

 

 حال به طور همزمان هر دو دست خود را از ظرف آب گرم و ظرف آب سرد بیرون بیاورید و آنها را در ظرف حاوی آب با دمای معمولی فرو کنید. چه حسی از دمای آب داخل این ظرف دارید؟ آیا آب داغ است یا گرم یا ولرم یا سرد یا بسیار سرد؟ اگر تشخیص این مسئله دشوار است، به حسی که از هر کدام از دست‌هایتان به طور جداگانه دارید توجه کنید. آیا حس دستانتان نسبت به دمای آب یکسان است؟

آزمایش‌های تکمیلی:

به جای استفاده از دو دست، انگشت اشاره‌ی یکی از دستانتان را در آب گرم و انگشت وسط همان دست را در آب سرد نگه دارید. سیگنال‌های حسی ایجاد شده توسط گیرنده‌های حرارتی در این حالت از یک عصب حسی در طول بازو حرکت می‌کنند تا به مغز برسند. آیا در این حالت نیز دو انگشت شما تفاوت دما را حس می‌کنند؟ آیا پس از گذشت یک دقیقه با قرار دادن هر دو انگشت در آب با دمای معمولی مانند قبل دو حس متفاوت از دمای آب خواهید داشت؟ حال با یک انگشت به طور همزمان یک تکه یخ و یک پارچه‌ی گرم را لمس کنید. آیا در این حالت می‌توانید حس کنید که نیمی از انگشتتان گرم و نیمی دیگر سرد است؟ با فرو بردن انگشتتان در آب با دمای معمولی چه حسی دارید؟

 

 

 

 در این فعالیت علمی دمای آب‌های سرد و گرم متفاوت است. حال اگر دستانتان را در تماس با اجسامی با دمای یکسان که به ظاهر دمای متفاوتی دارند مانند دستگیره‌ی فلزی در، فرش و یا یک لباس پشمی قرار دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ تمام این اجسام در دمای اتاق هستند اما به دلیل تفاوت در نحوه‌ی انتقال حرارت، دمای آنها متفاوت به نظر می‌رسد. اگر دو دست خود را برای مدت طولانی در تماس با دو جسم به این شکل قرار دهید و سپس جسم سومی را با هر دو دست لمس کنید (مثلاً شیشه) چه حسی خواهید داشت؟

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا دست راستتان نسبت به آب با دمای اتاق حس گرما و دست چپ‌تان حس سرما دارد؟ هنگامی که در ابتدا دست راست خود را در آب سرد قرار می‌دهید، گیرنده‌های حرارتی سرما در دست شما سیگنال‌هایی تولید می‌کنند که پس از پردازش در مغز این آب  به عنوان آب سرد شناسایی می‌شود. از طرف دیگر با قرار دادن دست چپ‌تان در آب گرم، گیرنده‌های حرارتی گرما سیگنال‌هایی به مغز ارسال می‌کنند که در نهایت این آب به عنوان آب گرم شناخته می‌شود.

 

پس از گذشت مدتی، فعالیت گیرنده‌های حرارتی داخل دستان شما کم می‌شود و حس شما نسبت به سردی یا گرمی آب داخل ظرف‌ها کم می‌شود. با این وجود با قرار دادن هر دو دست در آب با دمای اتاق مغز دچار اشتباه می‌شود. دست راست شما در شرایطی وارد آب با دمای اتاق شده است که گیرنده‌های حرارتی سرما فعالیت کمی دارند و در مقابل گیرنده‌های حرارتی گرما کاملاً فعال هستند. جریان گرما به دست سرد سبب فعالیت گیرنده‌های حرارتی گرما می‌شود. مغز از این اتفاق نتیجه می‌گیرد که محیط اطراف گرم است. به همین دلیل دست راست شما آب را گرم‌تر از چیزی که در واقعیت است حس می‌کند.

 

روندی مشابه در مورد دست چپ شما نیز رخ می‌دهد که گیرنده‌های حرارتی گرما در هنگام ورود به آب با دمای اتاق فعالیت کمی دارند و جریان گرما از دست به محیط یعنی آب با دمای اتاق رخ می‌دهد. به همین خاطر دست چپ شما آب را سردتر از چیزی که در واقعیت است حس می‌کند.

 

به دلیل حس متفاوتی که دو دست شما از آب با دمای اتاق دارد، در درک دما گیج می‌شوید. مغز شما اطلاعات متناقضی در مورد دمای داخل ظرف با دمای اتاق در اختیارتان قرار می‌دهد. نتایج این فعالیت علمی نشان می‌دهد که درک انسان از دما تحت تأثیر محیط قبلی است که در آن قرار داشته است. 


منبع:

SA

منابع مفید:

شبکه عصبی مصنوعی

انگشتان یخ زده

رسانش گرمایی

چرا کف حمام سرد و حوله گرم است؟

دماسنج خانگی

مغز انسان

مغز اندیشه و روان

حواس انسان

گرما - ویکیپدیا

دستگاه حسی - ویکیپدیا

How Animals Stay Warm with Blubber

somatosensory system

 

1394/8/7 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content