XMod
 مسابقه‌ی تیله‌ها در مایعات
مسابقه‌ی تیله‌ها در مایعاتمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، اصطکاک، جامدات، مایعات
مشاهده علمی ۱۷۱

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال در یک صبح سرد زمستانی سعی کرده‌اید مقداری عسل یا شیره‌ی مربا از بطری بردارید تا با صبحانه‌تان بخورید؟ آیا به این نکته دقت کرده‌اید که انجام این کار در یک روز گرم تابستانی آسان‌تر است؟ با سرد شدن مایع ویسکوزیته‌ یا مقاومت آن در برابر جریان افزایش می‌یابد. ویسکوزیته خاصیتی از مایع است که می‌تواند در کاربردهای مختلف بسیار مهم باشد، از جمله نحوه‌ی جریان یافتن شیره‌ی مربا در بطری، جریان خون در بدن انسان و یا نحوه‌ی خروج گدازه‌ها از یک آتشفشان. در این فعالیت علمی شما مطالبی در مورد ویسکوزیته خواهید آموخت.

 

 

 

پیش‌زمینه:

شما اصطکاک را همواره در دنیای اطراف خود تجربه می‌کنید. اصطکاک باعث می‌شود کفش‌های شما به کف زمین گیر کنند تا زمین نخورید. اصطکاک باعث ایستادن دوچرخه پس از گرفتن ترمز می‌شود. این نوع از اصطکاک نیرویی مقاوم در برابر حرکت میان دو جسم جامد است. مایعات نیز دارای اصطکاک هستند، نه تنها در مقابل مواد جامد (مثلاً آب در برابر لیوان) بلکه اصطکاک داخلی در مقابل خود مایع. این اصطکاک داخلی ویسکوزیته نام دارد. مایعات مختلف ویسکوزیته‌ی خاص خود را دارند، به این معنا که برخی مایعات آسان‌تر از برخی دیگر جریان پیدا می‌کنند. برای درک بهتر یک تفنگ آب‌پاش را تصور کنید که با آن آب را به اطراف شلیک می‌کنید. اگر به جای آب داخل تفنگ عسل یا شیره‌ی مربای سرد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 

 

دانشمندان روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری ویسکوزیته‌ی مایعات دارند. یکی از این روش‌ها ویسکومتری سقوطی (falling sphere viscometer) است که در آن یک کره (مثلاً تیله) را در لوله‌ای پر از مایع مد نظر می‌اندازید. با اندازه‌گیری مدت زمانی که طول می‌کشد تا تیله پایین برود و مسافتی که پایین می‌رود می‌توان ویسکوزیته‌ی مایع را محاسبه کرد. شما در این فعالیت علمی محاسبات ریاضی انجام نخواهید داد اما نحوه‌ی حرکت تیله در مایعات مختلف را با هم مقایسه می‌کنید. آیا ویسکوزیته بر سرعت پایین آمدن تیله در لوله تأثیرگذار است؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

این مساله در مورد آب با درجه گرماهای متفاوت نیز درست است.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 حدود ده عدد تیله‌ی هم اندازه

 حداقل دو لیوان شیشه‌ای شفاف بلند هم اندازه (هر چه این لیوان‌ها بلندتر باشند بهتر است.)

 مایعات موجود در آشپزخانه که اجازه‌ی استفاده از آنها را داشته باشید، مانند آب، شیره‌ی مربا، عسل، روغن زیتون، روغن گیاهی و ...

 صافی

 یک سطح صاف که ریختن مایعات (آب، روغن و ...) روی آن اشکالی نداشته باشد. همچنین می‌توانید روی سطح کار خود چیزی پهن کنید تا کثیف نشود.

 چند کاسه یا ظرف اضافی و یک قیف (برای نگه داشتن و استفاده‌ی مجدد از مایعاتی که در آزمایش استفاده می‌کنید، در صورتی که نمی‌خواهید آنها را دور بریزید.) (اختیاری)

داوطلب برای کمک در بررسی نحوه‌ی حرکت تیله‌ها در مایعات مختلف (اختیاری)

 

 

آماده‌سازی:

اگر می‌خواهید مایعات مورد استفاده در این آزمایش را برای مصارف بعدی نگه دارید. حتماً تیله‌ها و لیوان‌ها را قبل از شروع کار با آب و صابون خوب بشویید و آنها را به طور کامل خشک کنید. بدین ترتیب مایعات مورد استفاده آلوده نمی‌شوند.

 یک سطح کار صاف آماده کنید که ریختن قطرات مایع (مانند آب، روغن و ...) روی آن اشکال نداشته باشد.

روش کار:

 هر کدام از دو لیوان شیشه‌ای (یا تعداد بیشتر در صورت تمایل) را با یکی از مایعات مختلفی که آماده کرده‌اید پر کنید، ارتفاع این مایعات در لیوان‌ها باید یکسان باشد. (برای جلوگیری از ریختن مایع هنگام انداختن تیله در لیوان‌ها بهتر است کمی از سر لیوان‌ها را خالی بگذارید.)

 به نظرتان کدام مایع ویسکوزیته‌ی بیشتری دارد؟ آیا در هنگام ریختن آنها در لیوان‌ها می‌توانید این مسئله را تشخیص دهید؟ به نظرتان سرعت حرکت تیله در این مایعات متفاوت خواهید بود؟

 یک تیله در هر دستتان بگیرید و دستانتان را بالای لیوان‌ها درست در بالای سطح مایع نگه دارید.

 لیوان‌ها را با دقت نگاه کنید. آماده‌ی این باشید که ببینید کدام تیله زودتر به انتهای لیوان می‌رسد. اگر داوطلبی برای کمک دارید از او نیز بخواهید با دقت لیوان‌ها را بررسی کند. 

 تیله‌ها را درست در یک زمان رها کنید.

 

 

 کدام تیله زودتر به انتهای لیوان برخورد می‌کند؟

 کدام تیله برنده‌ی این مسابقه‌ی سرعت است؟ آیا نتایج با چیزی که پیش‌بینی می‌کردید یکسان است؟

 همین مراحل را با چند تیله‌ی دیگر انجام دهید تا از صحت نتایج خود مطمئن شوید. (هر بار از تیله‌های تمیز و خشک استفاده کنید.)

 اگر بیشتر از دو مایع برای آزمایش دارید، نحوه‌ی سقوط تیله در آنها را نیز بررسی کنید.

تیله‌ها در کدام مایع سریع‌تر به کف لیوان می‌رسند؟ در کدام لیوان حرکت تیله‌ها آهسته‌تر از بقیه است؟

آزمایش‌های تکمیلی:

 به نظرتان اگر در این فعالیت علمی از تیله‌هایی با جنس‌های مختلف (برای مثال فلزی و شیشه‌ای) و یا اندازه‌های متفاوت استفاده کنید نتایج چه تغییری می‌کند؟

 

اگر دمای مایع را تغییر دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ از یک بزرگتر بخواهید مقداری شیره‌ی مربا را در یخچال قرار دهد تا سرد شود و مقداری را روی شعله‌ی گاز یا داخل مایکروویو گرم کند. اگر این آزمایش را روی این دو مایع با دمای متفاوت انجام دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ دما چه تأثیری بر ویسکوزیته‌ی مایع دارد؟ آیا تأثیر دما بر ویسکوزیته در برخی مایعات بیشتر از بقیه است؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

در هنگام ریختن مایعات داخل لیوان‌ها احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از آنها سخت‌تر حرکت می‌کنند. این مایعات دارای ویسکوزیته‌ی بیشتری هستند. همچنین می‌توانید در مورد این مایعات در مصارف روزمره فکر کنید. به عنوان مثال، اگر روی پنکیک آب بریزید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا آب نیز مانند شیره‌ی مربا به آرامی روی سطح پنکیک پخش می‌شود یا به سرعت حرکت می‌کند؟ اگر بخواهید یک لیوان شیره‌ی مربا بنوشید چه رخ می‌دهد؟ صرف نظر از مزه‌ی آن و درست نبودن این کار، آیا نوشیدن یک لیوان شیره‌ی مربا مانند نوشیدن یک لیوان آب است؟

 

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که تیله‌ها در مایعات با ویسکوزیته‌ی بیشتر (مانند شیره‌ی مربا) بسیار آهسته‌تر از مایعات با ویسکوزیته‌ی کم (مانند آب) به سمت پایین حرکت می‌کنند. دلیل آن است که مایعات با ویسکوزیته‌ی بالاتر مقاومت بیشتری در برابر جریان دارند، به همین دلیل حرکت تیله از میان آنها بسیار دشوار است. با این وجود ممکن است تشخیص تفاوت میان ویسکوزیته‌ی برخی مایعات دشوار باشد، به خصوص اگر ارتفاع لیوان‌ها خیلی زیاد نباشد. به همین دلیل لازم است چندین بار حرکت تیله در مایع را بررسی کنید و در صورت امکان از یک همراه بخواهید تا در این کار به شما کمک کند.

 

 

 

 

تمیز کردن:

اگر قصد نگه داشتن مایعات برای مصارف بعدی را دارید، با کمک یک بزرگتر آنها را در ظرف‌های اصلی خود بریزید. (برای این کار با صافی تیله‌ها را از مایع جدا کنید.) چنانچه قصد نگه داشتن مایعات را ندارید، با کمک یک بزرگتر آنها را دور بریزید. دقت داشته باشید که ریختن برخی مایعات ویسکوز مانند روغن در سینک می‌تواند سبب گرفتگی لوله‌ها شود. 

 


منبع:

 

Marble race-in Liquid!

 

منابع مفید:

یک آزمایش روغنی

اثر هماتوکریت بر ویسکوزیته خون

 

بررسی اصطکاک با انداختن اشیا روی سطح

رانش زمین

 

کوسه و فناوری قرن بیست و یک

 

آب و روغن

 

تمیز کردن روعن

 

گرانروی-ویکی‍دیا

 

اصطکاک-ویکی‍دیا

 

ویسکومتر-ویکی‍دیا

 

It is OoBleck!

1394/8/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مسابقه‌ی تیله‌ها در مایعات
مسابقه‌ی تیله‌ها در مایعاتمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، اصطکاک، جامدات، مایعات
مشاهده علمی ۱۷۱

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال در یک صبح سرد زمستانی سعی کرده‌اید مقداری عسل یا شیره‌ی مربا از بطری بردارید تا با صبحانه‌تان بخورید؟ آیا به این نکته دقت کرده‌اید که انجام این کار در یک روز گرم تابستانی آسان‌تر است؟ با سرد شدن مایع ویسکوزیته‌ یا مقاومت آن در برابر جریان افزایش می‌یابد. ویسکوزیته خاصیتی از مایع است که می‌تواند در کاربردهای مختلف بسیار مهم باشد، از جمله نحوه‌ی جریان یافتن شیره‌ی مربا در بطری، جریان خون در بدن انسان و یا نحوه‌ی خروج گدازه‌ها از یک آتشفشان. در این فعالیت علمی شما مطالبی در مورد ویسکوزیته خواهید آموخت.

 

 

 

پیش‌زمینه:

شما اصطکاک را همواره در دنیای اطراف خود تجربه می‌کنید. اصطکاک باعث می‌شود کفش‌های شما به کف زمین گیر کنند تا زمین نخورید. اصطکاک باعث ایستادن دوچرخه پس از گرفتن ترمز می‌شود. این نوع از اصطکاک نیرویی مقاوم در برابر حرکت میان دو جسم جامد است. مایعات نیز دارای اصطکاک هستند، نه تنها در مقابل مواد جامد (مثلاً آب در برابر لیوان) بلکه اصطکاک داخلی در مقابل خود مایع. این اصطکاک داخلی ویسکوزیته نام دارد. مایعات مختلف ویسکوزیته‌ی خاص خود را دارند، به این معنا که برخی مایعات آسان‌تر از برخی دیگر جریان پیدا می‌کنند. برای درک بهتر یک تفنگ آب‌پاش را تصور کنید که با آن آب را به اطراف شلیک می‌کنید. اگر به جای آب داخل تفنگ عسل یا شیره‌ی مربای سرد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

 

 

 

دانشمندان روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری ویسکوزیته‌ی مایعات دارند. یکی از این روش‌ها ویسکومتری سقوطی (falling sphere viscometer) است که در آن یک کره (مثلاً تیله) را در لوله‌ای پر از مایع مد نظر می‌اندازید. با اندازه‌گیری مدت زمانی که طول می‌کشد تا تیله پایین برود و مسافتی که پایین می‌رود می‌توان ویسکوزیته‌ی مایع را محاسبه کرد. شما در این فعالیت علمی محاسبات ریاضی انجام نخواهید داد اما نحوه‌ی حرکت تیله در مایعات مختلف را با هم مقایسه می‌کنید. آیا ویسکوزیته بر سرعت پایین آمدن تیله در لوله تأثیرگذار است؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

این مساله در مورد آب با درجه گرماهای متفاوت نیز درست است.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 حدود ده عدد تیله‌ی هم اندازه

 حداقل دو لیوان شیشه‌ای شفاف بلند هم اندازه (هر چه این لیوان‌ها بلندتر باشند بهتر است.)

 مایعات موجود در آشپزخانه که اجازه‌ی استفاده از آنها را داشته باشید، مانند آب، شیره‌ی مربا، عسل، روغن زیتون، روغن گیاهی و ...

 صافی

 یک سطح صاف که ریختن مایعات (آب، روغن و ...) روی آن اشکالی نداشته باشد. همچنین می‌توانید روی سطح کار خود چیزی پهن کنید تا کثیف نشود.

 چند کاسه یا ظرف اضافی و یک قیف (برای نگه داشتن و استفاده‌ی مجدد از مایعاتی که در آزمایش استفاده می‌کنید، در صورتی که نمی‌خواهید آنها را دور بریزید.) (اختیاری)

داوطلب برای کمک در بررسی نحوه‌ی حرکت تیله‌ها در مایعات مختلف (اختیاری)

 

 

آماده‌سازی:

اگر می‌خواهید مایعات مورد استفاده در این آزمایش را برای مصارف بعدی نگه دارید. حتماً تیله‌ها و لیوان‌ها را قبل از شروع کار با آب و صابون خوب بشویید و آنها را به طور کامل خشک کنید. بدین ترتیب مایعات مورد استفاده آلوده نمی‌شوند.

 یک سطح کار صاف آماده کنید که ریختن قطرات مایع (مانند آب، روغن و ...) روی آن اشکال نداشته باشد.

روش کار:

 هر کدام از دو لیوان شیشه‌ای (یا تعداد بیشتر در صورت تمایل) را با یکی از مایعات مختلفی که آماده کرده‌اید پر کنید، ارتفاع این مایعات در لیوان‌ها باید یکسان باشد. (برای جلوگیری از ریختن مایع هنگام انداختن تیله در لیوان‌ها بهتر است کمی از سر لیوان‌ها را خالی بگذارید.)

 به نظرتان کدام مایع ویسکوزیته‌ی بیشتری دارد؟ آیا در هنگام ریختن آنها در لیوان‌ها می‌توانید این مسئله را تشخیص دهید؟ به نظرتان سرعت حرکت تیله در این مایعات متفاوت خواهید بود؟

 یک تیله در هر دستتان بگیرید و دستانتان را بالای لیوان‌ها درست در بالای سطح مایع نگه دارید.

 لیوان‌ها را با دقت نگاه کنید. آماده‌ی این باشید که ببینید کدام تیله زودتر به انتهای لیوان می‌رسد. اگر داوطلبی برای کمک دارید از او نیز بخواهید با دقت لیوان‌ها را بررسی کند. 

 تیله‌ها را درست در یک زمان رها کنید.

 

 

 کدام تیله زودتر به انتهای لیوان برخورد می‌کند؟

 کدام تیله برنده‌ی این مسابقه‌ی سرعت است؟ آیا نتایج با چیزی که پیش‌بینی می‌کردید یکسان است؟

 همین مراحل را با چند تیله‌ی دیگر انجام دهید تا از صحت نتایج خود مطمئن شوید. (هر بار از تیله‌های تمیز و خشک استفاده کنید.)

 اگر بیشتر از دو مایع برای آزمایش دارید، نحوه‌ی سقوط تیله در آنها را نیز بررسی کنید.

تیله‌ها در کدام مایع سریع‌تر به کف لیوان می‌رسند؟ در کدام لیوان حرکت تیله‌ها آهسته‌تر از بقیه است؟

آزمایش‌های تکمیلی:

 به نظرتان اگر در این فعالیت علمی از تیله‌هایی با جنس‌های مختلف (برای مثال فلزی و شیشه‌ای) و یا اندازه‌های متفاوت استفاده کنید نتایج چه تغییری می‌کند؟

 

اگر دمای مایع را تغییر دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ از یک بزرگتر بخواهید مقداری شیره‌ی مربا را در یخچال قرار دهد تا سرد شود و مقداری را روی شعله‌ی گاز یا داخل مایکروویو گرم کند. اگر این آزمایش را روی این دو مایع با دمای متفاوت انجام دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ دما چه تأثیری بر ویسکوزیته‌ی مایع دارد؟ آیا تأثیر دما بر ویسکوزیته در برخی مایعات بیشتر از بقیه است؟

مشاهده و نتیجه‌گیری:

در هنگام ریختن مایعات داخل لیوان‌ها احتمالاً متوجه شده‌اید که برخی از آنها سخت‌تر حرکت می‌کنند. این مایعات دارای ویسکوزیته‌ی بیشتری هستند. همچنین می‌توانید در مورد این مایعات در مصارف روزمره فکر کنید. به عنوان مثال، اگر روی پنکیک آب بریزید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا آب نیز مانند شیره‌ی مربا به آرامی روی سطح پنکیک پخش می‌شود یا به سرعت حرکت می‌کند؟ اگر بخواهید یک لیوان شیره‌ی مربا بنوشید چه رخ می‌دهد؟ صرف نظر از مزه‌ی آن و درست نبودن این کار، آیا نوشیدن یک لیوان شیره‌ی مربا مانند نوشیدن یک لیوان آب است؟

 

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که تیله‌ها در مایعات با ویسکوزیته‌ی بیشتر (مانند شیره‌ی مربا) بسیار آهسته‌تر از مایعات با ویسکوزیته‌ی کم (مانند آب) به سمت پایین حرکت می‌کنند. دلیل آن است که مایعات با ویسکوزیته‌ی بالاتر مقاومت بیشتری در برابر جریان دارند، به همین دلیل حرکت تیله از میان آنها بسیار دشوار است. با این وجود ممکن است تشخیص تفاوت میان ویسکوزیته‌ی برخی مایعات دشوار باشد، به خصوص اگر ارتفاع لیوان‌ها خیلی زیاد نباشد. به همین دلیل لازم است چندین بار حرکت تیله در مایع را بررسی کنید و در صورت امکان از یک همراه بخواهید تا در این کار به شما کمک کند.

 

 

 

 

تمیز کردن:

اگر قصد نگه داشتن مایعات برای مصارف بعدی را دارید، با کمک یک بزرگتر آنها را در ظرف‌های اصلی خود بریزید. (برای این کار با صافی تیله‌ها را از مایع جدا کنید.) چنانچه قصد نگه داشتن مایعات را ندارید، با کمک یک بزرگتر آنها را دور بریزید. دقت داشته باشید که ریختن برخی مایعات ویسکوز مانند روغن در سینک می‌تواند سبب گرفتگی لوله‌ها شود. 

 


منبع:

 

Marble race-in Liquid!

 

منابع مفید:

یک آزمایش روغنی

اثر هماتوکریت بر ویسکوزیته خون

 

بررسی اصطکاک با انداختن اشیا روی سطح

رانش زمین

 

کوسه و فناوری قرن بیست و یک

 

آب و روغن

 

تمیز کردن روعن

 

گرانروی-ویکی‍دیا

 

اصطکاک-ویکی‍دیا

 

ویسکومتر-ویکی‍دیا

 

It is OoBleck!

1394/8/10 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content