XMod
 نوشیدن با اَبَرنی!
نوشیدن با اَبَرنی!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فشار، فشار جو، فشار هوا، جاذبه
مشاهده علمی ۱۷۲

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به طرح نی‌های آشامیدنی دقت کرده‌اید؟ برخی از آنها مارپیچی و برخی صاف هستند. این نی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف فانتزی و در ضخامت‌های متفاوت وجود دارند. اما تمام این نی‌ها تقریباً هم اندازه هستند و از فاصله‌ای خاص می‌توانید با آنها نوشیدنی خود را بنوشید. به نظرتان آیا ممکن است یک نی بسیار بلند داشته باشید که بتوانید با آن از فاصله‌ای دور نوشیدنی خود را بنوشید؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا امکان ساخت یک نی بسیار بلند را بررسی کنید.

 

 

پیش‌زمینه:

نوشیدن یک مایع با نی به نظر کاری ساده است. اما شما در واقع از طریق ایجاد تغییرات در فشار هوا این کار را انجام می‌دهید. هنگامی که فشار هوای داخل دهان خود را کاهش می‌دهید، فشار جو مایع را در نی به سمت بالا می‌کشد و شما می‌توانید نوشیدنی را بنوشید.

 

آیا این قضیه به نظرتان عجیب است؟ بهتر است کمی در مورد آن توضیح دهیم: جو لایه‌ای عظیم از هواست. جرم این لایه‌ی هوا به طور مداوم بر ما و هر آنچه که در اطرافمان است فشار وارد می‌کند. این فشار نامرئی در سطح دریا حدود ۱۴.۷ پوند بر اینچ مربع است. این فشار برابر است با فشار قرار گرفتن یک توپ بولینگ در هر اینچ مربع یا پنج توپ بولینگ که بر آب داخل یک لیوان با قطر دو و نیم اینچ فشار وارد می‌کنند. اگر یک نی را در مایع قرار دهید، مایع وارد نی می‌شود و تا جایی بالا می‌آید که هم سطح با مایع خارج از نی شود. مایع داخل و اطراف نی تحت فشار هوای بالای خود قرار می‌گیرند و به همین دلیل ارتفاعشان یکسان است. 

 

اما اگر هوای داخل نی را کم کنید قضیه جالب می‌شود. با این کار فشار هوای داخل نی کاهش می‌یابد و مایع در نی بالا می‌رود. هر چه هوای بیشتری از نی خارج کنید ارتفاع مایع داخل نی بیشتر می‌شود.

 

به نظرتان آیا محدودیتی برای بالا آمدن ارتفاع مایع در نی وجود دارد؟ در این فعالیت علمی یک نی بسیار بلند می‌سازید و عملکرد آن را آزمایش خواهید کرد.

مواد و وسایل مورد نیاز:

یک بسته نی پلاستیکی (حداقل دارای ۱۰ عدد نی). بهتر است این نی‌ها قابل خم شدن باشند.

 قیچی

 خط‌کش

 نوار چسب

 لیوان حاوی آب

 یک سطح کار که قابلیت خیس شدن را داشته باشد. (اگر چنین سطحی در اختیار ندارید، روی یک سطح چیزی مانند حوله پهن کنید تا از خیس شدن آن جلوگیری شود.)

 یک صندلی یا میز مناسب برای ایستادن روی آن

  آماده‌سازی:

از یک بزرگتر بخواهید به شما کمک کند در انتهای یکی از نی‌های پلاستیکی دو شکاف نیم اینچی در جهت طولی در دو سمت مقابل هم ایجاد کنید. این شکاف‌ها به شما کمک خواهند کرد انتهای یک نی را روی سر یک نی دیگر بیندازید.

 

 ده عدد نی را به همین ترتیب آماده کنید تا تعداد کافی نی برای ساخت یک نی بسیار بلند داشته باشید. اگر در مراحل بعدی به تعداد نی‌های بیشتری نیاز پیدا کنید می‌توانید به همین ترتیب چند نی اضافه آماده کنید.)

 

 

 

روش کار:

انتهای آماده‌ی یک نی را در سر بدون شکاف نی دیگر فرو ببرید.

 محل همپوشانی دو نی را با نوار چسب محکم کنید تا نی‌ها از هم جدا نشوند. در چسب زدن بسیار دقت کنید زیرا چسب زدن خوب از بروز مشکلات بعدی در کار جلوگیری می‌کند. به نظر شما داشتن چسب‌های محکم در اتصالات چه تأثیری در عملکرد نی دارد؟ (راهنمایی: هنگام نوشیدن با نی باید هوا را از داخل آن بیرون بکشید.)

 

 

 

 برای آزمایش نی دوتایی که ساخته‌اید یک لیوان آب روی زمین بگذارید. (حتماً لیوان را در جایی بگذارید که بتواند خیس شود. در غیر این صورت پارچه یا حوله‌ای زیر لیوان پهن کنید.) حال نی را به صورت عمودی یا نزدیک به حالت عمودی نگه دارید و سعی کنید با آن آب بنوشید. آیا آب به دهانتان می‌رسد؟ 

 

 اگر مقدار آبی که در نی بالا می‌آید بسیار کم است، محل اتصال دو نی را بررسی کنید. آیا راهی برای رد شدن هوا در آن وجود دارد؟ سعی کنید چسب را بهتر در این ناحیه بزنید تا راه هوا بسته شود. اگر وضعیت محل اتصال مناسب است، در نواحی دیگر دو نی به دنبال سوراخ احتمالی بگردید. در صورت وجود سوراخ آن را با نوار چسب بپوشانید تا راه هوا بسته شود.

 

 

 

 حال با نی خود چند بررسی انجام دهید. ابتدا هوا را با سرعت کم و سپس با سرعت زیاد بالا بکشید و نحوه‌ی افزایش ارتفاع آب در نی را بررسی کنید. اگر هوای بیشتری را از نی خارج کنید چه رخ می‌دهد و چرا؟

 

 اکنون زمان افزایش طول نی فرا رسیده است. به همان روش قبل یک نی آماده‌ی دیگر دارای شکاف را به نی بزرگ خود متصل کنید. دقت داشته باشید که در هنگام انجام آزمایش نی باید به صورت عمودی در لیوان قرار بگیرد. عملکرد نی جدید چگونه است؟ آیا نوشیدن آب با آن دشوارتر است؟

 

 هر بار یک نی به سازه‌ی خود اضافه کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. ممکن است در مراحل انتهایی برای تست نی لازم باشد روی صندلی یا میز بایستید. آیا با افزایش ارتفاع شما از لیوان (بلندتر شدن نی) نوشیدن آب دشوارتر می‌شود؟

 

 پس از اضافه کردن چند نی به سازه و هنگامی که نوشیدن آب با نی بلند سخت شد، اضافه کردن نی‌ها را متوقف کنید و اکنون نوشیدن آب را در حالاتی که نی با زاویه‌های مختلف قرار می‌گیرد امتحان کنید. نی را در حالت عمودی، زاویه‌ای میان افقی و عمودی (حدود ۴۵ درجه) و همچنین در زاویه‌ای بسیار نزدیک به صفر (افقی) آزمایش کنید. توجه داشته باشید که برای آزمایش نی در حالت نزدیک به افقی لازم است آب بیشتری در لیوان بریزید. آیا تفاوتی در سختی نوشیدن آب از لیوان در این زوایا وجود دارد؟ در این صورت زاویه‌ها را از شماره‌ی یک تا سه به ترتیب سخت‌ترین تا آسان‌ترین حالت مرتب کنید. دقت کنید که در این حالات فاصله‌ی لیوان با سر نی تغییری نکرده است و تنها زاویه متفاوت بوده است.

 

 چند لحظه صبر کنید و به این فکر کنید که با تغییر زاویه‌ی نی ارتفاع لیوان تا دهانتان چه تغییری می‌کند. این چند حالت را از شماره‌ی یک تا سه به ترتیب بیشترین ارتفاع تا کمترین ارتفاع مرتب کنید. آیا رابطه‌ای میان ارتفاع و سختی نوشیدن آب مشاهده می‌کنید؟

 

 اگر نی‌هایتان دارای قابلیت خم شدن هستند، بررسی کنید که اگر ارتفاع نی و سر شما مانند قبل باشد اما نحوه‌ی تا خوردگی در مسیر نی را عوض کنید چه اتفاقی می‌افتد. برای این کار عملکرد یک نی صاف را با یک نی با چند خمیدگی مقایسه کنید. اکنون با ثابت ماندن ارتفاع، تغییر صافی نی چه تأثیری بر دشواری کار می‌گذارد؟

 

 به طور کلی چند نی را می‌توان به هم متصل کرد تا همچنان امکان نوشیدن آب با آن در حالت عمودی وجود داشته باشد؟ به نظرتان محدودیتی برای تعداد نی‌ها وجود دارد یا می‌توانید تا هر جا که تمایل داشته باشید اضافه کردن نی‌ها را ادامه دهید؟

 

آزمایش تکمیلی:

 این فعالیت را با استفاده از انواع نی‌های پهن یا بسیار باریک انجام دهید. آیا نوع نی در عملکرد سازه‌ی بلندتان تأثیر دارد؟

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

هنگامی که هوای داخل نی را با دهانتان خارج می‌کنید، هوای کمتری به آب داخل نی در مقایسه با آب خارج از نی فشار وارد می‌کند. این عدم تعادل در فشار باعث می‌شود آب بیشتری وارد نی شود. ارتفاع آب تا جایی بالا می‌آید که فشار وارد بر آب داخل نی برابر با اختلاف فشار شود.

 

 

 

هر چه هوای بیشتری را با دهانتان از نی خارج کنید، اختلاف فشار هوا بیشتر می‌شود و سطح آب داخل نی بالاتر می‌آید. هنگامی که آب به سر نی می‌رسد می‌توانید آن را بنوشید.

 

قدرت ریه‌های شما تعیین‌کننده‌ی میزان هوایی است که می‌توانید از نی خارج کنید. برای برخی افراد نوشیدن آب با یک نی سه فوتی دشوار است، در حالیکه برخی می‌توانند با یک نی هشت فوتی به راحتی آب را بنوشند!

 

توجه داشته باشید که عمدتاً تفاوت ارتفاع مانع اصلی در نوشیدن مایع است و نه طول نی یا در واقع مسیری که آب باید در نی طی کند. اگر نی را در حالت نزدیک به افقی نگه دارید می‌توانید با یک نی بسیار دراز نیز به راحتی آب بنوشید.


منبع:
 
 
منابع مفید: 

فشار بخار 

فشار سنج

فشار سنج پزشکی

آزمایش بالون هوای داغ

لاستیک صاف

اصل پاسکال

سی هزار پا بالای دریا

معلق ماندن آب

حجم بیشتر

غواص دکارتی

قوطی مچاله

مقابله با گرانش با استفاده از سشوار

G بزرگ!

گرانش-ویکیپدیا

Pressure-Hyperphysics

Would a straw work in space?

Drinking straws work

Under an ocean air pressure

فشار-ویکیپدیا

1394/8/13 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 نوشیدن با اَبَرنی!
نوشیدن با اَبَرنی!مشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فشار، فشار جو، فشار هوا، جاذبه
مشاهده علمی ۱۷۲

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به طرح نی‌های آشامیدنی دقت کرده‌اید؟ برخی از آنها مارپیچی و برخی صاف هستند. این نی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف فانتزی و در ضخامت‌های متفاوت وجود دارند. اما تمام این نی‌ها تقریباً هم اندازه هستند و از فاصله‌ای خاص می‌توانید با آنها نوشیدنی خود را بنوشید. به نظرتان آیا ممکن است یک نی بسیار بلند داشته باشید که بتوانید با آن از فاصله‌ای دور نوشیدنی خود را بنوشید؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا امکان ساخت یک نی بسیار بلند را بررسی کنید.

 

 

پیش‌زمینه:

نوشیدن یک مایع با نی به نظر کاری ساده است. اما شما در واقع از طریق ایجاد تغییرات در فشار هوا این کار را انجام می‌دهید. هنگامی که فشار هوای داخل دهان خود را کاهش می‌دهید، فشار جو مایع را در نی به سمت بالا می‌کشد و شما می‌توانید نوشیدنی را بنوشید.

 

آیا این قضیه به نظرتان عجیب است؟ بهتر است کمی در مورد آن توضیح دهیم: جو لایه‌ای عظیم از هواست. جرم این لایه‌ی هوا به طور مداوم بر ما و هر آنچه که در اطرافمان است فشار وارد می‌کند. این فشار نامرئی در سطح دریا حدود ۱۴.۷ پوند بر اینچ مربع است. این فشار برابر است با فشار قرار گرفتن یک توپ بولینگ در هر اینچ مربع یا پنج توپ بولینگ که بر آب داخل یک لیوان با قطر دو و نیم اینچ فشار وارد می‌کنند. اگر یک نی را در مایع قرار دهید، مایع وارد نی می‌شود و تا جایی بالا می‌آید که هم سطح با مایع خارج از نی شود. مایع داخل و اطراف نی تحت فشار هوای بالای خود قرار می‌گیرند و به همین دلیل ارتفاعشان یکسان است. 

 

اما اگر هوای داخل نی را کم کنید قضیه جالب می‌شود. با این کار فشار هوای داخل نی کاهش می‌یابد و مایع در نی بالا می‌رود. هر چه هوای بیشتری از نی خارج کنید ارتفاع مایع داخل نی بیشتر می‌شود.

 

به نظرتان آیا محدودیتی برای بالا آمدن ارتفاع مایع در نی وجود دارد؟ در این فعالیت علمی یک نی بسیار بلند می‌سازید و عملکرد آن را آزمایش خواهید کرد.

مواد و وسایل مورد نیاز:

یک بسته نی پلاستیکی (حداقل دارای ۱۰ عدد نی). بهتر است این نی‌ها قابل خم شدن باشند.

 قیچی

 خط‌کش

 نوار چسب

 لیوان حاوی آب

 یک سطح کار که قابلیت خیس شدن را داشته باشد. (اگر چنین سطحی در اختیار ندارید، روی یک سطح چیزی مانند حوله پهن کنید تا از خیس شدن آن جلوگیری شود.)

 یک صندلی یا میز مناسب برای ایستادن روی آن

  آماده‌سازی:

از یک بزرگتر بخواهید به شما کمک کند در انتهای یکی از نی‌های پلاستیکی دو شکاف نیم اینچی در جهت طولی در دو سمت مقابل هم ایجاد کنید. این شکاف‌ها به شما کمک خواهند کرد انتهای یک نی را روی سر یک نی دیگر بیندازید.

 

 ده عدد نی را به همین ترتیب آماده کنید تا تعداد کافی نی برای ساخت یک نی بسیار بلند داشته باشید. اگر در مراحل بعدی به تعداد نی‌های بیشتری نیاز پیدا کنید می‌توانید به همین ترتیب چند نی اضافه آماده کنید.)

 

 

 

روش کار:

انتهای آماده‌ی یک نی را در سر بدون شکاف نی دیگر فرو ببرید.

 محل همپوشانی دو نی را با نوار چسب محکم کنید تا نی‌ها از هم جدا نشوند. در چسب زدن بسیار دقت کنید زیرا چسب زدن خوب از بروز مشکلات بعدی در کار جلوگیری می‌کند. به نظر شما داشتن چسب‌های محکم در اتصالات چه تأثیری در عملکرد نی دارد؟ (راهنمایی: هنگام نوشیدن با نی باید هوا را از داخل آن بیرون بکشید.)

 

 

 

 برای آزمایش نی دوتایی که ساخته‌اید یک لیوان آب روی زمین بگذارید. (حتماً لیوان را در جایی بگذارید که بتواند خیس شود. در غیر این صورت پارچه یا حوله‌ای زیر لیوان پهن کنید.) حال نی را به صورت عمودی یا نزدیک به حالت عمودی نگه دارید و سعی کنید با آن آب بنوشید. آیا آب به دهانتان می‌رسد؟ 

 

 اگر مقدار آبی که در نی بالا می‌آید بسیار کم است، محل اتصال دو نی را بررسی کنید. آیا راهی برای رد شدن هوا در آن وجود دارد؟ سعی کنید چسب را بهتر در این ناحیه بزنید تا راه هوا بسته شود. اگر وضعیت محل اتصال مناسب است، در نواحی دیگر دو نی به دنبال سوراخ احتمالی بگردید. در صورت وجود سوراخ آن را با نوار چسب بپوشانید تا راه هوا بسته شود.

 

 

 

 حال با نی خود چند بررسی انجام دهید. ابتدا هوا را با سرعت کم و سپس با سرعت زیاد بالا بکشید و نحوه‌ی افزایش ارتفاع آب در نی را بررسی کنید. اگر هوای بیشتری را از نی خارج کنید چه رخ می‌دهد و چرا؟

 

 اکنون زمان افزایش طول نی فرا رسیده است. به همان روش قبل یک نی آماده‌ی دیگر دارای شکاف را به نی بزرگ خود متصل کنید. دقت داشته باشید که در هنگام انجام آزمایش نی باید به صورت عمودی در لیوان قرار بگیرد. عملکرد نی جدید چگونه است؟ آیا نوشیدن آب با آن دشوارتر است؟

 

 هر بار یک نی به سازه‌ی خود اضافه کنید و عملکرد آن را بررسی کنید. ممکن است در مراحل انتهایی برای تست نی لازم باشد روی صندلی یا میز بایستید. آیا با افزایش ارتفاع شما از لیوان (بلندتر شدن نی) نوشیدن آب دشوارتر می‌شود؟

 

 پس از اضافه کردن چند نی به سازه و هنگامی که نوشیدن آب با نی بلند سخت شد، اضافه کردن نی‌ها را متوقف کنید و اکنون نوشیدن آب را در حالاتی که نی با زاویه‌های مختلف قرار می‌گیرد امتحان کنید. نی را در حالت عمودی، زاویه‌ای میان افقی و عمودی (حدود ۴۵ درجه) و همچنین در زاویه‌ای بسیار نزدیک به صفر (افقی) آزمایش کنید. توجه داشته باشید که برای آزمایش نی در حالت نزدیک به افقی لازم است آب بیشتری در لیوان بریزید. آیا تفاوتی در سختی نوشیدن آب از لیوان در این زوایا وجود دارد؟ در این صورت زاویه‌ها را از شماره‌ی یک تا سه به ترتیب سخت‌ترین تا آسان‌ترین حالت مرتب کنید. دقت کنید که در این حالات فاصله‌ی لیوان با سر نی تغییری نکرده است و تنها زاویه متفاوت بوده است.

 

 چند لحظه صبر کنید و به این فکر کنید که با تغییر زاویه‌ی نی ارتفاع لیوان تا دهانتان چه تغییری می‌کند. این چند حالت را از شماره‌ی یک تا سه به ترتیب بیشترین ارتفاع تا کمترین ارتفاع مرتب کنید. آیا رابطه‌ای میان ارتفاع و سختی نوشیدن آب مشاهده می‌کنید؟

 

 اگر نی‌هایتان دارای قابلیت خم شدن هستند، بررسی کنید که اگر ارتفاع نی و سر شما مانند قبل باشد اما نحوه‌ی تا خوردگی در مسیر نی را عوض کنید چه اتفاقی می‌افتد. برای این کار عملکرد یک نی صاف را با یک نی با چند خمیدگی مقایسه کنید. اکنون با ثابت ماندن ارتفاع، تغییر صافی نی چه تأثیری بر دشواری کار می‌گذارد؟

 

 به طور کلی چند نی را می‌توان به هم متصل کرد تا همچنان امکان نوشیدن آب با آن در حالت عمودی وجود داشته باشد؟ به نظرتان محدودیتی برای تعداد نی‌ها وجود دارد یا می‌توانید تا هر جا که تمایل داشته باشید اضافه کردن نی‌ها را ادامه دهید؟

 

آزمایش تکمیلی:

 این فعالیت را با استفاده از انواع نی‌های پهن یا بسیار باریک انجام دهید. آیا نوع نی در عملکرد سازه‌ی بلندتان تأثیر دارد؟

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

هنگامی که هوای داخل نی را با دهانتان خارج می‌کنید، هوای کمتری به آب داخل نی در مقایسه با آب خارج از نی فشار وارد می‌کند. این عدم تعادل در فشار باعث می‌شود آب بیشتری وارد نی شود. ارتفاع آب تا جایی بالا می‌آید که فشار وارد بر آب داخل نی برابر با اختلاف فشار شود.

 

 

 

هر چه هوای بیشتری را با دهانتان از نی خارج کنید، اختلاف فشار هوا بیشتر می‌شود و سطح آب داخل نی بالاتر می‌آید. هنگامی که آب به سر نی می‌رسد می‌توانید آن را بنوشید.

 

قدرت ریه‌های شما تعیین‌کننده‌ی میزان هوایی است که می‌توانید از نی خارج کنید. برای برخی افراد نوشیدن آب با یک نی سه فوتی دشوار است، در حالیکه برخی می‌توانند با یک نی هشت فوتی به راحتی آب را بنوشند!

 

توجه داشته باشید که عمدتاً تفاوت ارتفاع مانع اصلی در نوشیدن مایع است و نه طول نی یا در واقع مسیری که آب باید در نی طی کند. اگر نی را در حالت نزدیک به افقی نگه دارید می‌توانید با یک نی بسیار دراز نیز به راحتی آب بنوشید.


منبع:
 
 
منابع مفید: 

فشار بخار 

فشار سنج

فشار سنج پزشکی

آزمایش بالون هوای داغ

لاستیک صاف

اصل پاسکال

سی هزار پا بالای دریا

معلق ماندن آب

حجم بیشتر

غواص دکارتی

قوطی مچاله

مقابله با گرانش با استفاده از سشوار

G بزرگ!

گرانش-ویکیپدیا

Pressure-Hyperphysics

Would a straw work in space?

Drinking straws work

Under an ocean air pressure

فشار-ویکیپدیا

1394/8/13 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content