XMod
 پُل ماکارونی
پُل ماکارونیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، علم مواد، مهندسی، کشش، فشردگی
مشاهده علمی ۱۷۳

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال ماکارونی (اسپاگتی) پخته‌اید؟ رشته‌های ماکارونی بسیار دراز هستند، به همین دلیل برخی افراد آنها را از وسط نصف می‌کنند تا راحت‌تر در قابلمه جا شوند. رشته‌های ماکارونی چگونه می‌شکنند؟ این مسئله چه ارتباطی با علم دارد؟ به نظر می‌رسد مهندسان و دانشمندان نحوه‌ی شکستن مواد هنگام خم شدن را بررسی می‌کنند. اگر چه مهندسان حرفه‌ای بیشتر در مورد اجسامی مانند تیرآهن‌های به کار رفته در یک پل بررسی انجام می‌دهند، شما می‌توانید فعالیتی سرگرم کننده با ماکارونی انجام دهید!

 

 

 

پیش‌زمینه:

هنگامی که یک رشته‌ی ماکارونی (یا هر جسم دیگر) را خم می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ با خم کردن یک ماده دو اتفاق رخ می‌دهد: بخش‌هایی از آن تحت کشش قرار می‌گیرد، یعنی در حال جدا شدن از هم هستند. سایر بخش‌ها نیز تحت فشار (فشردگی) قرار می‌گیرند. برخی مواد تحت کشش یا فشردگی آسان‌تر می‌شکنند. به همین دلیل مطالعه‌ی نحوه‌ی شکستن مواد برای مهندسان و دانشمندان علم مواد مهم است. درک بهتر جزییات این موضوع به آنها امکان ساخت سازه‌هایی را می‌دهد که نمی‌شکنند. پل مثال مناسبی در این باره است. با عبور اتومبیل‌ها از روی یک پل، وزن آنها به پل فشاری به سمت پایین وارد می‌کند و در نتیجه پل کمی خم می‌شود. این مسئله مواد سازنده‌ی پل را تحت کشش و فشردگی قرار می‌دهد. وظیفه‌ی مهندسان طراحی پل به گونه‌ای است که تحت این نیروها نشکند.

 

 

شما در این فعالیت علمی میله‌ای متشکل از رشته‌های ماکارونی خواهید ساخت. با آویزان کردن وزنه از این میله رشته‌های ماکارونی خم می‌شوند و برخی رشته‌ها تحت کشش و برخی دیگر تحت فشردگی قرار می‌گیرند. اینکه کدام رشته‌ها زودتر می‌شکنند بستگی به خواص فیزیکی ماکارونی دارد. به نظرتان کدام رشته‌های ماکارونی زودتر می‌شکنند؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید!

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

یک بسته ماکارونی

 دو جسم با ارتفاع یکسان مانند دو صندلی، میز یا جعبه‌ی مقوایی بزرگ

 قیچی (در هنگام استفاده از آن از یک بزرگتر کمک بگیرید.)

 نخ

 گیره‌ی کاغذ

 لیوان پلاستیکی یا کاغذی بزرگ

 اجسامی به عنوان وزنه (مانند سکه)

 کش لاستیکی یا نوار چسب

 عینک ایمنی برای محافظت از چشمانتان در مقابل تکه‌های ماکارونی که به اطراف پرتاب می‌شوند. (این مورد اختیاری است اما توصیه می‌شود آن را تهیه کنید.)

 

 

آماده‌سازی:

 

دو صندلی، میز یا جعبه‌ی مقوایی هم ارتفاع را طوری کنار هم قرار دهید که فاصله‌ی میانشان چند سانتیمتر (کمتر از طول رشته‌های ماکارونی) باشد.

 

 با کمک یک بزرگتر دو سوراخ کوچک در مقابل هم روی دیواره‌ی لیوان کاغذی یا پلاستیکی در زیر لبه‌ی آن ایجاد کنید. 

 

 یک نخ را از دو سوراخ رد کنید و دو سر نخ را گره بزنید تا یک دسته برای لیوان داشته باشید. (به این ترتیب لیوان به یک سطل کوچک تبدیل می‌شود.)

 

 یک گیره‌ی کاغذ را به شکل حرف C یا S دربیاورید تا با استفاده از آن نخ متصل به لیوان را به دسته‌ی ماکارونی آویزان کنید.

 

 

روش کار:

 

یک رشته ماکارونی را روی شکاف میان دو صندلی (یا میز و یا جعبه) قرار دهید.

 

 با استفاده از قلابی که از گیره‌ی کاغذ ساختید لیوان را از رشته‌ی ماکارونی آویزان کنید.

 

 حال به آرامی داخل لیوان وزنه اضافه کنید (مثلاً سکه). به نظرتان قبل از شکستن ماکارونی چه مقدار وزن می‌توان به لیوان اضافه کرد؟ 

 

 به اضافه کردن وزن ادامه دهید. اگر از وزنه‌های سنگین مانند سکه استفاده می‌کنید، در هنگام انداختن سکه با دست لیوان را نگه دارید. پس از انداختن سکه دستتان را به آرامی کنار بکشید تا وزن لیوان بر ماکارونی وارد شود. (اگر با دست لیوان را نگه ندارید ممکن است ماکارونی در اثر انداختن وزنه سریع‌تر بشکند.)

 

 وزنه‌ها را اضافه کنید تا رشته‌ی ماکارونی بشکند. (در صورتی که رشته‌ی ماکارونی قبل از شکستن خم شد و به پایین افتاد فاصله‌ی میان دو صندلی، میز یا جعبه را کمتر کنید.)

 

 حال پنج رشته ماکارونی را به هم ببندید. می‌توانید برای این منظور انتهای این رشته‌ها را با کش لاستیکی یا نوار چسب به هم بچسبانید. به نظرتان این دسته‌ی پنج تایی از رشته‌های ماکارونی چه وزنی را تحمل می‌کنند؟ آیا وزنی که تحمل می‌کنند حدوداً پنج برابر وزنی است که یک رشته ماکارونی تحمل می‌کند یا بیشتر یا کمتر؟

 

 دسته‌ی پنج تایی ماکارونی را روی شکاف میان دو صندلی یا میز قرار دهید و مراحل قبل را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که وزنه‌ها را یکی یکی اضافه کنید. اتفاقاتی که می‌افتد را خوب مشاهده کنید و به صداهایی که می‌شنوید دقت کنید. آیا قبل از شکسته شدن کل دسته می‌توانید شکستن یک رشته‌ی تنها را ببینید یا صدای آن را بشنوید؟ اولین رشته‌هایی که می‌شکنند در بالای دسته قرار دارند یا پایین؟

 

 همین مراحل را با دسته‌ای متشکل از ده رشته ماکارونی انجام دهید. (اگر لیوان بزرگتر و وزنه‌های بیشتری در اختیار دارید تعداد رشته‌های دسته را افزایش دهید.)

 

 با دقت بررسی کنید که رشته‌هایی که زودتر می‌شکنند در کدام قسمت از دسته قرار دارند. به نظرتان کدام رشته‌ها تحت کشش و کدام رشته‌ها تحت فشردگی هستند؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 

آیا نحوه‌ی قرار گرفتن رشته‌های ماکارونی در کنار هم داخل دسته بر وزنی که دسته تحمل می‌کند تأثیر می‌گذارد؟ چنان‌چه رشته‌های ماکارونی را آزادانه کنار هم بگذارید و تنها با یک نخ آنها را در کنار هم نگه دارید، عملکرد دسته چه تفاوتی با حالتی دارد که رشته‌های ماکارونی با چسب یا کش لاستیکی محکم در کنار هم قرار داشته باشند؟

 

 آزمایش را با دسته‌های بزرگتر (تعداد رشته‌های ماکارونی بیشتر) انجام دهید. برای این کار به ظرف بزرگتر (مانند سطل به جای لیوان پلاستیکی) نیاز خواهید داشت. همچنین می‌توانید به جای وزنه داخل لیوان آب بریزید. در این حالت دقت داشته باشید آزمایش را جایی انجام دهید که در صورت ریختن آب روی زمین مشکلی پیش نیاید.

 

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

 

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که رشته‌های پایینی در دسته زودتر می‌شکنند. این رشته‌ها تحت کشش قرار دارند (در حال جدا شدن از هم هستند). رشته‌های ماکارونی خشک شکننده هستند، به این معنا که به جای خم شدن تمایل به شکستن سریع دارند. (در مقابل این مواد، مواد با خاصیت انعطاف‌پذیری هستند که قابلیت کشیده شدن را دارند و قبل از شکستن می‌توانند تغییر شکل دهند.) در نتیجه، هنگامی که یک تکه از ماکارونی بشکند، تکه‌های دیگر نیز به سرعت دچار شکستگی می‌شوند. این نوع از شکست ماده چیزی است که مهندسان از وقوع آن در سازه‌هایی مانند پل جلوگیری می‌کنند. فاکتورهای بسیار دیگری نیز در طراحی یک پل ایمن برای تحمل وزن‌های زیاد اهمیت دارند.

 


منبع:

 

Spaghetti Beams 

منابع مفید:

پُل کاغذی

طراحی پُل‌ها

چگونه یک قلعه شنی بی نقص بسازیم

فناوری نانو با کاغذ

استحکام پوسته تخم مرغ

 

مهندسی-ویکیپدیا 

پُل-ویکیپدیا

تراکم-ویکیپدیا

کشش(فیزیک)-ویکیپدیا

سازه‌های ماکارونی-ویکیپدیا

WIKIHow

Feel the Forces of a Suspension Bridge

Popsicle Stick Trusses: What Shape Is Strongest?

How Bridges Work?

1394/8/16 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 پُل ماکارونی
پُل ماکارونیمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، علم مواد، مهندسی، کشش، فشردگی
مشاهده علمی ۱۷۳

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال ماکارونی (اسپاگتی) پخته‌اید؟ رشته‌های ماکارونی بسیار دراز هستند، به همین دلیل برخی افراد آنها را از وسط نصف می‌کنند تا راحت‌تر در قابلمه جا شوند. رشته‌های ماکارونی چگونه می‌شکنند؟ این مسئله چه ارتباطی با علم دارد؟ به نظر می‌رسد مهندسان و دانشمندان نحوه‌ی شکستن مواد هنگام خم شدن را بررسی می‌کنند. اگر چه مهندسان حرفه‌ای بیشتر در مورد اجسامی مانند تیرآهن‌های به کار رفته در یک پل بررسی انجام می‌دهند، شما می‌توانید فعالیتی سرگرم کننده با ماکارونی انجام دهید!

 

 

 

پیش‌زمینه:

هنگامی که یک رشته‌ی ماکارونی (یا هر جسم دیگر) را خم می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ با خم کردن یک ماده دو اتفاق رخ می‌دهد: بخش‌هایی از آن تحت کشش قرار می‌گیرد، یعنی در حال جدا شدن از هم هستند. سایر بخش‌ها نیز تحت فشار (فشردگی) قرار می‌گیرند. برخی مواد تحت کشش یا فشردگی آسان‌تر می‌شکنند. به همین دلیل مطالعه‌ی نحوه‌ی شکستن مواد برای مهندسان و دانشمندان علم مواد مهم است. درک بهتر جزییات این موضوع به آنها امکان ساخت سازه‌هایی را می‌دهد که نمی‌شکنند. پل مثال مناسبی در این باره است. با عبور اتومبیل‌ها از روی یک پل، وزن آنها به پل فشاری به سمت پایین وارد می‌کند و در نتیجه پل کمی خم می‌شود. این مسئله مواد سازنده‌ی پل را تحت کشش و فشردگی قرار می‌دهد. وظیفه‌ی مهندسان طراحی پل به گونه‌ای است که تحت این نیروها نشکند.

 

 

شما در این فعالیت علمی میله‌ای متشکل از رشته‌های ماکارونی خواهید ساخت. با آویزان کردن وزنه از این میله رشته‌های ماکارونی خم می‌شوند و برخی رشته‌ها تحت کشش و برخی دیگر تحت فشردگی قرار می‌گیرند. اینکه کدام رشته‌ها زودتر می‌شکنند بستگی به خواص فیزیکی ماکارونی دارد. به نظرتان کدام رشته‌های ماکارونی زودتر می‌شکنند؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید!

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

یک بسته ماکارونی

 دو جسم با ارتفاع یکسان مانند دو صندلی، میز یا جعبه‌ی مقوایی بزرگ

 قیچی (در هنگام استفاده از آن از یک بزرگتر کمک بگیرید.)

 نخ

 گیره‌ی کاغذ

 لیوان پلاستیکی یا کاغذی بزرگ

 اجسامی به عنوان وزنه (مانند سکه)

 کش لاستیکی یا نوار چسب

 عینک ایمنی برای محافظت از چشمانتان در مقابل تکه‌های ماکارونی که به اطراف پرتاب می‌شوند. (این مورد اختیاری است اما توصیه می‌شود آن را تهیه کنید.)

 

 

آماده‌سازی:

 

دو صندلی، میز یا جعبه‌ی مقوایی هم ارتفاع را طوری کنار هم قرار دهید که فاصله‌ی میانشان چند سانتیمتر (کمتر از طول رشته‌های ماکارونی) باشد.

 

 با کمک یک بزرگتر دو سوراخ کوچک در مقابل هم روی دیواره‌ی لیوان کاغذی یا پلاستیکی در زیر لبه‌ی آن ایجاد کنید. 

 

 یک نخ را از دو سوراخ رد کنید و دو سر نخ را گره بزنید تا یک دسته برای لیوان داشته باشید. (به این ترتیب لیوان به یک سطل کوچک تبدیل می‌شود.)

 

 یک گیره‌ی کاغذ را به شکل حرف C یا S دربیاورید تا با استفاده از آن نخ متصل به لیوان را به دسته‌ی ماکارونی آویزان کنید.

 

 

روش کار:

 

یک رشته ماکارونی را روی شکاف میان دو صندلی (یا میز و یا جعبه) قرار دهید.

 

 با استفاده از قلابی که از گیره‌ی کاغذ ساختید لیوان را از رشته‌ی ماکارونی آویزان کنید.

 

 حال به آرامی داخل لیوان وزنه اضافه کنید (مثلاً سکه). به نظرتان قبل از شکستن ماکارونی چه مقدار وزن می‌توان به لیوان اضافه کرد؟ 

 

 به اضافه کردن وزن ادامه دهید. اگر از وزنه‌های سنگین مانند سکه استفاده می‌کنید، در هنگام انداختن سکه با دست لیوان را نگه دارید. پس از انداختن سکه دستتان را به آرامی کنار بکشید تا وزن لیوان بر ماکارونی وارد شود. (اگر با دست لیوان را نگه ندارید ممکن است ماکارونی در اثر انداختن وزنه سریع‌تر بشکند.)

 

 وزنه‌ها را اضافه کنید تا رشته‌ی ماکارونی بشکند. (در صورتی که رشته‌ی ماکارونی قبل از شکستن خم شد و به پایین افتاد فاصله‌ی میان دو صندلی، میز یا جعبه را کمتر کنید.)

 

 حال پنج رشته ماکارونی را به هم ببندید. می‌توانید برای این منظور انتهای این رشته‌ها را با کش لاستیکی یا نوار چسب به هم بچسبانید. به نظرتان این دسته‌ی پنج تایی از رشته‌های ماکارونی چه وزنی را تحمل می‌کنند؟ آیا وزنی که تحمل می‌کنند حدوداً پنج برابر وزنی است که یک رشته ماکارونی تحمل می‌کند یا بیشتر یا کمتر؟

 

 دسته‌ی پنج تایی ماکارونی را روی شکاف میان دو صندلی یا میز قرار دهید و مراحل قبل را تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که وزنه‌ها را یکی یکی اضافه کنید. اتفاقاتی که می‌افتد را خوب مشاهده کنید و به صداهایی که می‌شنوید دقت کنید. آیا قبل از شکسته شدن کل دسته می‌توانید شکستن یک رشته‌ی تنها را ببینید یا صدای آن را بشنوید؟ اولین رشته‌هایی که می‌شکنند در بالای دسته قرار دارند یا پایین؟

 

 همین مراحل را با دسته‌ای متشکل از ده رشته ماکارونی انجام دهید. (اگر لیوان بزرگتر و وزنه‌های بیشتری در اختیار دارید تعداد رشته‌های دسته را افزایش دهید.)

 

 با دقت بررسی کنید که رشته‌هایی که زودتر می‌شکنند در کدام قسمت از دسته قرار دارند. به نظرتان کدام رشته‌ها تحت کشش و کدام رشته‌ها تحت فشردگی هستند؟

 

 

 

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 

آیا نحوه‌ی قرار گرفتن رشته‌های ماکارونی در کنار هم داخل دسته بر وزنی که دسته تحمل می‌کند تأثیر می‌گذارد؟ چنان‌چه رشته‌های ماکارونی را آزادانه کنار هم بگذارید و تنها با یک نخ آنها را در کنار هم نگه دارید، عملکرد دسته چه تفاوتی با حالتی دارد که رشته‌های ماکارونی با چسب یا کش لاستیکی محکم در کنار هم قرار داشته باشند؟

 

 آزمایش را با دسته‌های بزرگتر (تعداد رشته‌های ماکارونی بیشتر) انجام دهید. برای این کار به ظرف بزرگتر (مانند سطل به جای لیوان پلاستیکی) نیاز خواهید داشت. همچنین می‌توانید به جای وزنه داخل لیوان آب بریزید. در این حالت دقت داشته باشید آزمایش را جایی انجام دهید که در صورت ریختن آب روی زمین مشکلی پیش نیاید.

 

 

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

 

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که رشته‌های پایینی در دسته زودتر می‌شکنند. این رشته‌ها تحت کشش قرار دارند (در حال جدا شدن از هم هستند). رشته‌های ماکارونی خشک شکننده هستند، به این معنا که به جای خم شدن تمایل به شکستن سریع دارند. (در مقابل این مواد، مواد با خاصیت انعطاف‌پذیری هستند که قابلیت کشیده شدن را دارند و قبل از شکستن می‌توانند تغییر شکل دهند.) در نتیجه، هنگامی که یک تکه از ماکارونی بشکند، تکه‌های دیگر نیز به سرعت دچار شکستگی می‌شوند. این نوع از شکست ماده چیزی است که مهندسان از وقوع آن در سازه‌هایی مانند پل جلوگیری می‌کنند. فاکتورهای بسیار دیگری نیز در طراحی یک پل ایمن برای تحمل وزن‌های زیاد اهمیت دارند.

 


منبع:

 

Spaghetti Beams 

منابع مفید:

پُل کاغذی

طراحی پُل‌ها

چگونه یک قلعه شنی بی نقص بسازیم

فناوری نانو با کاغذ

استحکام پوسته تخم مرغ

 

مهندسی-ویکیپدیا 

پُل-ویکیپدیا

تراکم-ویکیپدیا

کشش(فیزیک)-ویکیپدیا

سازه‌های ماکارونی-ویکیپدیا

WIKIHow

Feel the Forces of a Suspension Bridge

Popsicle Stick Trusses: What Shape Is Strongest?

How Bridges Work?

1394/8/16 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content