XMod
 مواد دسیکانت
مواد دسیکانتمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: علم مواد، علم غذا، شیمی، جذب آب
مشاهده علمی ۱۷۵

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال یک وسیله‌ی الکترونیکی را به طور اتفاقی خیس کرده‌اید که در نتیجه‌ی آن وسیله از کار بیفتد؟ اگر قبل از آسیب رسیدن به قطعات داخلی دستگاه بتوان به طریقی رطوبت آن را خشک کرد بسیار عالی است. موادی وجود دارند که می‌توانند رطوبت را از محیط اطراف خود جذب کنند. ممکن است هنگام خرید کفش یا یک وسیله‌ی الکترونیکی با بسته‌ای کوچک در داخل آنها مواجه شده باشید که روی این بسته‌ها عبارت: «ژل سیلیکا، غیر قابل خوردن» نوشته شده است. این بسته‌ی کوچک از آسیب رسیدن به کالا توسط رطوبت جلوگیری می‌کند.

 

 

در این فعالیت علمی شما با استفاده از یک خیار بررسی خواهید کرد که مواد مختلف در جذب رطوبت از محیط خود چگونه عمل می‌کنند. ممکن است از مشاهده‌ی تغییرات ایجاد شده در خیار در مجاورت با نمک، شکر یا بیکینگ پودر تعجب کنید. همچنین خواهید آموخت در صورت خیس شدن یک وسیله‌ی الکترونیکی چگونه از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

 

 

 

پیش‌زمینه:

برخی مواد می‌توانند رطوبت آب را از محیط اطراف خود جذب کنند، این مواد جاذب نام دارند. مولکول‌های آبی که توسط این مواد جذب می‌شوند می‌توانند در خلل و فرج ماده قرار بگیرند و پیوندی ضعیف با مولکول‌های ماده برقرار کنند یا می‌توانند به آب تبلور تبدیل شوند که آب داخل یک ساختار بلوری مانند نمک است. برخی مواد آنقدر آب به خود جذب می‌کنند که خود در محلول حل می‌شوند. این مواد آب‌شونده نام دارند.

 

 

 

فایده‌ی این مواد چیست؟ مواد جاذب به وفور در اطراف ما یافت می‌شوند. برخی از معمول‌ترین آنها شامل چوب، آجر و پشم هستند. از آنجا که مواد جاذب به خوبی آب را جذب می‌کنند، از این مواد به عنوان عوامل خشک‌کننده یا جاذب استفاده می‌شود، مانند بسته‌های کوچک ژل سیلیکا که برای خشک نگه داشتن محصولات بسیار کارآمد است. برای تعیین میزان جذب این مواد دانشمندان مقدار آب جذب شده توسط آنها را بسته به میزان رطوبت محیط اندازه می‌گیرند. شما نیز می‌توانید چند مورد از این مواد را در خانه مورد آزمایش قرار دهید. اکنون زمان شروع فعالیت و بررسی نحوه‌ی جذب رطوبت توسط مواد مختلف فرا رسیده است.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 خیار

 شکر

 بیکینگ پودر

 نمک

 ترازوی آشپزخانه (اختیاری)

 چاقو (هنگام استفاده از آن باید یک بزرگتر همراهتان باشد.)

 چهار عدد بشقاب کوچک

 قاشق چای‌خوری

 ساعت

یک میز کار با سطح صاف به اندازه‌ای که بتوانید تمام وسایلتان را روی آن قرار دهید.

 

آماده‌سازی:

 

 خیار با پوست را بردارید و با کمک یک بزرگتر چهار حلقه‌ با ضخامت برابر از آن با چاقو ببرید. ضخامت این برش‌ها باید حدود نیم سانتیمتر باشد. ظاهر برش‌های خیار چگونه است؟ آیا رطوبت آنها زیاد است؟ با لمس آنها چه حسی به شما دست می‌دهد؟ برش‌ها نرم هستند یا سفت؟ با بلند کردن برش‌های خیار سختی آنها همچنان باقی می‌ماند؟

 

 اگر به ترازوی آشپزخانه دسترسی دارید، وزن هر برش خیار را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید.

 

هر کدام از برش‌های خیار را در بشقابی جداگانه قرار دهید تا مراحل بعدی را روی آنها انجام دهید.

 

 

 

روش کار:

 

 یک قاشق چای‌خوری نمک بردارید. آن را لمس کنید، نمک چه میزان خشک است؟ این نمک را با دقت روی برش اول خیار بریزید. دقت داشته باشید که نمک از روی خیار پایین نریزد و ترجیحاً در مرکز برش خیار باشد. به نظرتان چه اتفاقی برای خیار و نمک رخ می‌دهد؟ 

 

 یک قاشق چای‌خوری شکر بردارید و آن را با انگشتانتان لمس کنید. مشخصات فیزیکی آن چگونه است؟ حال این مقدار شکر را روی برش دوم خیار بریزید. به نظرتان با گذشت زمان چه تغییری در شکر یا خیار رخ خواهد داد؟

 

 یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر بردارید. آن را لمس کنید، چه مشخصاتی دارد؟ بیکینگ پودر را روی برش سوم خیار بریزید. به نظرتان در این حالت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

 

 برش چهارم خیار نمونه‌ی کنترلی شماست، به این معنا که هیچ ماده‌ای روی آن ریخته نمی‌شود و برای مقایسه‌ی نتایج استفاده خواهد شد. آن را به همان صورت در بشقاب باقی بگذارید. 

 

 هر چهار برش خیار را به مدت سی دقیقه بررسی کنید. دقت کنید که چه اتفاقی برای مواد قرار گرفته روی برش‌های خیار رخ می‌دهد. همچنین می‌توانید هر از گاهی با استفاده از یک قاشق چای‌خوری مواد روی خیارها را به پایین فشار دهید. (دقت داشته باشید که پس از فشار دادن ماده‌ی روی هر برش خیار، قاشق را قبل از به کار بردن برای برش بعدی تمیز کنید.) آیا تغییری در مواد مشاهده می‌کنید؟ با گذشت زمان چه اتفاقی برای آنها می‌افتد؟

 

 

 در طول این سی دقیقه نمک، شکر و بیکینگ پودر را هر پنج دقیقه یک بار با انگشتانتان لمس کنید. (بعد از لمس هر ماده و قبل از لمس ماده‌ی بعدی دست خود را تمیز کنید.) مواد با گذشت زمان چه تغییری می‌کنند؟

 

 اگر مواد روی برش‌های خیار خیس شده‌اند، آنها را با قاشقی تمیز بردارید و به همان مقدار نمک، شکر یا بیکینگ پودر خشک تازه روی برش‌های خیار مربوط بریزید. تعداد دفعات تعویض ماده‌ی روی هر برش خیار را یادداشت کنید. کدام یک از این سه ماده زودتر خیس می‌شوند؟ به نظرتان چند مرتبه لازم است نمک، شکر و بیکینگ پودر روی برش‌های خیار را عوض کنید؟

 

 پس از گذشت سی دقیقه مواد روی برش‌های خیار را به طور کامل بردارید و دقت کنید که روی هر برش خیار چه ماده‌ای قرار داشته است. با انگشت تمام مواد باقی‌مانده روی برش‌های خیار را بردارید. با لمس برش‌های خیار چه احساسی دارید؟ آیا خیارها دچار تغییر شده‌اند؟

 

 پس از تمیز کردن تمام برش‌های خیار، در صورتی که به ترازوی آشپزخانه دسترسی دارید هر برش را وزن کنید تا متوجه تفاوت آن با قبل شوید. وزن برش‌های خیار پس از گذشت سی دقیقه دچار افزایش شده است یا کاهش؟ برش خیار مربوط به کدام ماده دچار تغییر بیشتری شده است؟ دلیل آن چیست؟ 

 

در انتها برش‌‌های خیار را از وسط نصف کنید و بافت و ضخامت هر کدام را با نمونه‌ی کنترلی خود مقایسه کنید. آیا بافت و ظاهر خیارها تغییری کرده است؟ ضخامت برش‌های خیار دچار تغییر شده است؟ کدام ماده تأثیر بیشتری بر برش‌های خیار داشته است؟ این مشاهدات چه چیزی را در مورد توانایی جذب رطوبت مواد مختلف بیان می‌کند؟

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 

 شما در این فعالیت علمی نمک، شکر و بیکینگ پودر را مورد بررسی قرار دادید. می‌توانید مواد دیگری که قابلیت جذب دارند را نیز به همین روش آزمایش کنید.

 

در طول انجام این فعالیت برخی از برش‌های خیار رطوبت زیادی را از دست می‌دهند. به نظرتان راهی برای برگرداندن رطوبت به آنها وجود دارد؟ پس از اتمام آزمایش هر برش خیار را از شب داخل یک لیوان آب قرار دهید. آیا تغییری در این خیارها در صبح روز بعد مشاهده می‌کنید؟

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا برش‌های خیار کوچک می‌شوند؟ خیار کنترلی در طول سی دقیقه ترد و مرطوب باقی می‌ماند زیرا ۹۶ در صد خیار را آب تشکیل داده است. در مورد برش‌هایی که روی آنها نمک، شکر و بیکینگ پودر قرار دارند، با گذشت زمان از رطوبت خیارها کاسته و به رطوبت مواد روی آنها افزوده می‌شود. احتمالاً تعداد دفعات تعویض نمک در طول سی دقیقه از همه بیشتر بوده است. پس از گذشت این زمان برش‌های خیار مورد آزمایش در مقایسه با برش کنترلی ضخامت و وزن کمتری دارند. حتی ممکن است برخی از آنها در ظاهر نیز کوچکتر به نظر برسند. 

 

 

 

چند دلیل برای کوچک شدن برش‌های خیار وجود دارد. یک دلیل خاصیت جذب‌کنندگی موادی است که استفاده کرده‌اید. نمک توانایی بسیار بالایی در جذب رطوبت از محیط خود دارد. در رطوبت‌های نسبی بالای ۷۵% نمک حتی می‌تواند در آبی که جذب می‌کند حل شود. شکر نیز خاصیت جذب‌کنندگی رطوبت دارد و با مولکول‌های آب محیط پیوندی ضعیف ایجاد می‌کند. این خاصیت به هنگام پختن کیک و شیرینی بسیار مفید است.

 

آیا دقت کرده‌اید که اگر یک کلوچه‌ی ترد برای مدتی در فضای آزاد قرار بگیرد نرم می‌شود؟ دلیل آن است که شکر رطوبت هوا را جذب می‌کند و کلوچه مرطوب می‌شود. اگرچه بیکینگ پودر قابلیت کمتری در جذب رطوبت دارد، همچنان مقداری رطوبت را از برش خیار خارج می‌کند.

 

علاوه بر قدرت جذب، فرآیند اسمز نیز به خارج شدن رطوبت از خیار کمک می‌کند. آب داخل خیار نمک یا شکر زیادی در خود ندارد، اما آب قسمت بالایی برش خیار دارای غلظت زیادی از نمک یا شکر است. به منظور جبران این عدم تعادل، آب داخل خیار به مناطق دارای غلظت بالای نمک یا شکر نقل مکان می‌کند. به این فرآیند اسمز گفته می‌شود. همین فرآیند باعث تشنگی انسان پس از خوردن غذای شور یا شیرین می‌شود. مقدار زیاد نمک یا شکر داخل غذا آب سلول‌های شما را جذب می‌کند و مغز فرمان می‌دهد که آب بیشتری بنوشید.

 

 

 

حال به سوالی که در ابتدای بحث مطرح کردیم بپردازیم: چگونه می‌توان با جذب رطوبت از خراب شدن وسایل الکترونیکی جلوگیری کرد؟ در صورت خیس شدن وسیله، پس از خاموش کردن و خشک کردن بیرون آن، وسیله را داخل کیسه‌ای دردار قرار دهید و مقداری ماده‌ی جاذب رطوبت قوی در کیسه بریزید. قدرت جذب رطوبت این ماده باعث خشک شدن اجزای داخلی وسیله می‌شود.

 

تمیز کردن:

می‌توانید از برش‌های خیار به عنوان کود استفاده کنید. در غیر این صورت برش‌های خیار، نمک، شکر و بیکینگ پودر را داخل سطل زباله بیندازید.

 


منبع:

 

Moisture Capture with Desiccants

 

منابع مفید:

 

آب تبلور

انحلال مواد یونی

خاصیت اسمز

بسته بندی فعال

اسمز

کریستالوگرافی چیست؟

بلور نمکی

کریستال ها

جذب رطوبت توسط لوبیای خشک

کریستال بسازید

سیلیکا ژل - ویکیپدیا

ماده خشک کن - ویکیپدیا

اسمز - ویکیپدیا

Science Everyday

Food production

1394/8/22 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مواد دسیکانت
مواد دسیکانتمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: علم مواد، علم غذا، شیمی، جذب آب
مشاهده علمی ۱۷۵

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال یک وسیله‌ی الکترونیکی را به طور اتفاقی خیس کرده‌اید که در نتیجه‌ی آن وسیله از کار بیفتد؟ اگر قبل از آسیب رسیدن به قطعات داخلی دستگاه بتوان به طریقی رطوبت آن را خشک کرد بسیار عالی است. موادی وجود دارند که می‌توانند رطوبت را از محیط اطراف خود جذب کنند. ممکن است هنگام خرید کفش یا یک وسیله‌ی الکترونیکی با بسته‌ای کوچک در داخل آنها مواجه شده باشید که روی این بسته‌ها عبارت: «ژل سیلیکا، غیر قابل خوردن» نوشته شده است. این بسته‌ی کوچک از آسیب رسیدن به کالا توسط رطوبت جلوگیری می‌کند.

 

 

در این فعالیت علمی شما با استفاده از یک خیار بررسی خواهید کرد که مواد مختلف در جذب رطوبت از محیط خود چگونه عمل می‌کنند. ممکن است از مشاهده‌ی تغییرات ایجاد شده در خیار در مجاورت با نمک، شکر یا بیکینگ پودر تعجب کنید. همچنین خواهید آموخت در صورت خیس شدن یک وسیله‌ی الکترونیکی چگونه از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

 

 

 

پیش‌زمینه:

برخی مواد می‌توانند رطوبت آب را از محیط اطراف خود جذب کنند، این مواد جاذب نام دارند. مولکول‌های آبی که توسط این مواد جذب می‌شوند می‌توانند در خلل و فرج ماده قرار بگیرند و پیوندی ضعیف با مولکول‌های ماده برقرار کنند یا می‌توانند به آب تبلور تبدیل شوند که آب داخل یک ساختار بلوری مانند نمک است. برخی مواد آنقدر آب به خود جذب می‌کنند که خود در محلول حل می‌شوند. این مواد آب‌شونده نام دارند.

 

 

 

فایده‌ی این مواد چیست؟ مواد جاذب به وفور در اطراف ما یافت می‌شوند. برخی از معمول‌ترین آنها شامل چوب، آجر و پشم هستند. از آنجا که مواد جاذب به خوبی آب را جذب می‌کنند، از این مواد به عنوان عوامل خشک‌کننده یا جاذب استفاده می‌شود، مانند بسته‌های کوچک ژل سیلیکا که برای خشک نگه داشتن محصولات بسیار کارآمد است. برای تعیین میزان جذب این مواد دانشمندان مقدار آب جذب شده توسط آنها را بسته به میزان رطوبت محیط اندازه می‌گیرند. شما نیز می‌توانید چند مورد از این مواد را در خانه مورد آزمایش قرار دهید. اکنون زمان شروع فعالیت و بررسی نحوه‌ی جذب رطوبت توسط مواد مختلف فرا رسیده است.

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 خیار

 شکر

 بیکینگ پودر

 نمک

 ترازوی آشپزخانه (اختیاری)

 چاقو (هنگام استفاده از آن باید یک بزرگتر همراهتان باشد.)

 چهار عدد بشقاب کوچک

 قاشق چای‌خوری

 ساعت

یک میز کار با سطح صاف به اندازه‌ای که بتوانید تمام وسایلتان را روی آن قرار دهید.

 

آماده‌سازی:

 

 خیار با پوست را بردارید و با کمک یک بزرگتر چهار حلقه‌ با ضخامت برابر از آن با چاقو ببرید. ضخامت این برش‌ها باید حدود نیم سانتیمتر باشد. ظاهر برش‌های خیار چگونه است؟ آیا رطوبت آنها زیاد است؟ با لمس آنها چه حسی به شما دست می‌دهد؟ برش‌ها نرم هستند یا سفت؟ با بلند کردن برش‌های خیار سختی آنها همچنان باقی می‌ماند؟

 

 اگر به ترازوی آشپزخانه دسترسی دارید، وزن هر برش خیار را اندازه بگیرید و آن را یادداشت کنید.

 

هر کدام از برش‌های خیار را در بشقابی جداگانه قرار دهید تا مراحل بعدی را روی آنها انجام دهید.

 

 

 

روش کار:

 

 یک قاشق چای‌خوری نمک بردارید. آن را لمس کنید، نمک چه میزان خشک است؟ این نمک را با دقت روی برش اول خیار بریزید. دقت داشته باشید که نمک از روی خیار پایین نریزد و ترجیحاً در مرکز برش خیار باشد. به نظرتان چه اتفاقی برای خیار و نمک رخ می‌دهد؟ 

 

 یک قاشق چای‌خوری شکر بردارید و آن را با انگشتانتان لمس کنید. مشخصات فیزیکی آن چگونه است؟ حال این مقدار شکر را روی برش دوم خیار بریزید. به نظرتان با گذشت زمان چه تغییری در شکر یا خیار رخ خواهد داد؟

 

 یک قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر بردارید. آن را لمس کنید، چه مشخصاتی دارد؟ بیکینگ پودر را روی برش سوم خیار بریزید. به نظرتان در این حالت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

 

 برش چهارم خیار نمونه‌ی کنترلی شماست، به این معنا که هیچ ماده‌ای روی آن ریخته نمی‌شود و برای مقایسه‌ی نتایج استفاده خواهد شد. آن را به همان صورت در بشقاب باقی بگذارید. 

 

 هر چهار برش خیار را به مدت سی دقیقه بررسی کنید. دقت کنید که چه اتفاقی برای مواد قرار گرفته روی برش‌های خیار رخ می‌دهد. همچنین می‌توانید هر از گاهی با استفاده از یک قاشق چای‌خوری مواد روی خیارها را به پایین فشار دهید. (دقت داشته باشید که پس از فشار دادن ماده‌ی روی هر برش خیار، قاشق را قبل از به کار بردن برای برش بعدی تمیز کنید.) آیا تغییری در مواد مشاهده می‌کنید؟ با گذشت زمان چه اتفاقی برای آنها می‌افتد؟

 

 

 در طول این سی دقیقه نمک، شکر و بیکینگ پودر را هر پنج دقیقه یک بار با انگشتانتان لمس کنید. (بعد از لمس هر ماده و قبل از لمس ماده‌ی بعدی دست خود را تمیز کنید.) مواد با گذشت زمان چه تغییری می‌کنند؟

 

 اگر مواد روی برش‌های خیار خیس شده‌اند، آنها را با قاشقی تمیز بردارید و به همان مقدار نمک، شکر یا بیکینگ پودر خشک تازه روی برش‌های خیار مربوط بریزید. تعداد دفعات تعویض ماده‌ی روی هر برش خیار را یادداشت کنید. کدام یک از این سه ماده زودتر خیس می‌شوند؟ به نظرتان چند مرتبه لازم است نمک، شکر و بیکینگ پودر روی برش‌های خیار را عوض کنید؟

 

 پس از گذشت سی دقیقه مواد روی برش‌های خیار را به طور کامل بردارید و دقت کنید که روی هر برش خیار چه ماده‌ای قرار داشته است. با انگشت تمام مواد باقی‌مانده روی برش‌های خیار را بردارید. با لمس برش‌های خیار چه احساسی دارید؟ آیا خیارها دچار تغییر شده‌اند؟

 

 پس از تمیز کردن تمام برش‌های خیار، در صورتی که به ترازوی آشپزخانه دسترسی دارید هر برش را وزن کنید تا متوجه تفاوت آن با قبل شوید. وزن برش‌های خیار پس از گذشت سی دقیقه دچار افزایش شده است یا کاهش؟ برش خیار مربوط به کدام ماده دچار تغییر بیشتری شده است؟ دلیل آن چیست؟ 

 

در انتها برش‌‌های خیار را از وسط نصف کنید و بافت و ضخامت هر کدام را با نمونه‌ی کنترلی خود مقایسه کنید. آیا بافت و ظاهر خیارها تغییری کرده است؟ ضخامت برش‌های خیار دچار تغییر شده است؟ کدام ماده تأثیر بیشتری بر برش‌های خیار داشته است؟ این مشاهدات چه چیزی را در مورد توانایی جذب رطوبت مواد مختلف بیان می‌کند؟

 

آزمایش‌های تکمیلی:

 

 شما در این فعالیت علمی نمک، شکر و بیکینگ پودر را مورد بررسی قرار دادید. می‌توانید مواد دیگری که قابلیت جذب دارند را نیز به همین روش آزمایش کنید.

 

در طول انجام این فعالیت برخی از برش‌های خیار رطوبت زیادی را از دست می‌دهند. به نظرتان راهی برای برگرداندن رطوبت به آنها وجود دارد؟ پس از اتمام آزمایش هر برش خیار را از شب داخل یک لیوان آب قرار دهید. آیا تغییری در این خیارها در صبح روز بعد مشاهده می‌کنید؟

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا برش‌های خیار کوچک می‌شوند؟ خیار کنترلی در طول سی دقیقه ترد و مرطوب باقی می‌ماند زیرا ۹۶ در صد خیار را آب تشکیل داده است. در مورد برش‌هایی که روی آنها نمک، شکر و بیکینگ پودر قرار دارند، با گذشت زمان از رطوبت خیارها کاسته و به رطوبت مواد روی آنها افزوده می‌شود. احتمالاً تعداد دفعات تعویض نمک در طول سی دقیقه از همه بیشتر بوده است. پس از گذشت این زمان برش‌های خیار مورد آزمایش در مقایسه با برش کنترلی ضخامت و وزن کمتری دارند. حتی ممکن است برخی از آنها در ظاهر نیز کوچکتر به نظر برسند. 

 

 

 

چند دلیل برای کوچک شدن برش‌های خیار وجود دارد. یک دلیل خاصیت جذب‌کنندگی موادی است که استفاده کرده‌اید. نمک توانایی بسیار بالایی در جذب رطوبت از محیط خود دارد. در رطوبت‌های نسبی بالای ۷۵% نمک حتی می‌تواند در آبی که جذب می‌کند حل شود. شکر نیز خاصیت جذب‌کنندگی رطوبت دارد و با مولکول‌های آب محیط پیوندی ضعیف ایجاد می‌کند. این خاصیت به هنگام پختن کیک و شیرینی بسیار مفید است.

 

آیا دقت کرده‌اید که اگر یک کلوچه‌ی ترد برای مدتی در فضای آزاد قرار بگیرد نرم می‌شود؟ دلیل آن است که شکر رطوبت هوا را جذب می‌کند و کلوچه مرطوب می‌شود. اگرچه بیکینگ پودر قابلیت کمتری در جذب رطوبت دارد، همچنان مقداری رطوبت را از برش خیار خارج می‌کند.

 

علاوه بر قدرت جذب، فرآیند اسمز نیز به خارج شدن رطوبت از خیار کمک می‌کند. آب داخل خیار نمک یا شکر زیادی در خود ندارد، اما آب قسمت بالایی برش خیار دارای غلظت زیادی از نمک یا شکر است. به منظور جبران این عدم تعادل، آب داخل خیار به مناطق دارای غلظت بالای نمک یا شکر نقل مکان می‌کند. به این فرآیند اسمز گفته می‌شود. همین فرآیند باعث تشنگی انسان پس از خوردن غذای شور یا شیرین می‌شود. مقدار زیاد نمک یا شکر داخل غذا آب سلول‌های شما را جذب می‌کند و مغز فرمان می‌دهد که آب بیشتری بنوشید.

 

 

 

حال به سوالی که در ابتدای بحث مطرح کردیم بپردازیم: چگونه می‌توان با جذب رطوبت از خراب شدن وسایل الکترونیکی جلوگیری کرد؟ در صورت خیس شدن وسیله، پس از خاموش کردن و خشک کردن بیرون آن، وسیله را داخل کیسه‌ای دردار قرار دهید و مقداری ماده‌ی جاذب رطوبت قوی در کیسه بریزید. قدرت جذب رطوبت این ماده باعث خشک شدن اجزای داخلی وسیله می‌شود.

 

تمیز کردن:

می‌توانید از برش‌های خیار به عنوان کود استفاده کنید. در غیر این صورت برش‌های خیار، نمک، شکر و بیکینگ پودر را داخل سطل زباله بیندازید.

 


منبع:

 

Moisture Capture with Desiccants

 

منابع مفید:

 

آب تبلور

انحلال مواد یونی

خاصیت اسمز

بسته بندی فعال

اسمز

کریستالوگرافی چیست؟

بلور نمکی

کریستال ها

جذب رطوبت توسط لوبیای خشک

کریستال بسازید

سیلیکا ژل - ویکیپدیا

ماده خشک کن - ویکیپدیا

اسمز - ویکیپدیا

Science Everyday

Food production

1394/8/22 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content