XMod
 اصطکاک صفحات کتاب
اصطکاک صفحات کتابمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، نیرو، اصطکاک، سطح تماس
مشاهده علمی ۱۷۶

 

 

 

مقدمه:

اصطکاک می‌تواند گاهی آزاردهنده باشد. اصطکاک می‌تواند جابه‌جایی وسایل سنگین روی زمین را دشوار کند. اما همین اصطکاک اهمیت زیادی در زندگی روزمره‌ی ما دارد. بدون اصطکاک ما قادر به راه رفتن یا حتی برداشتن وسایل از روی زمین نبودیم. فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا با اثرات جالبی از اصطکاک آشنا شوید، مثلاً غیر ممکن شدن جدا کردن دو کتاب از یکدیگر.

 

 

 

پیش‌زمینه:

شما هر روز اصطکاک را تجربه می‌کنید. در هنگام راه رفتن اصطکاک از سُر خوردن پاهایتان روی زمین جلوگیری می‌کند. تصور کنید تمام سطوح مانند یخ لیز بودند. در این صورت راه رفتن امکان پذیر نبود! اصطکاک نوعی نیروی فشاری یا کششی است که بر اجسام وارد می‌شود.

 

در علم فیزیک نیروی اصطکاک بین دو سطح توسط ضریب اصطکاک تعیین می‌شود. هر چه ضریب اصطکاک بزرگتر باشد، اصطکاک میان دو سطح بیشتر می‌شود و در واقع دو سطح کمتر لیز هستند. به عنوان مثال، کف لاستیکی کفش روی فرش ضریب اصطکاک بیشتری از چوب اسکی روی یخ دارد. مقدار اصطکاک به نیروی نرمال نیز وابسته است. در این مورد نرمال به معنای عمود بر سطح است. هر چه نیروی نرمال بیشتر باشد اصطکاک نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال دو جعبه‌ی مقوایی مشابه را روی یک سطح چوبی تصور کنید. یکی از این دو جعبه خالی و بسیار سبک و جعبه‌ی دیگر پر از وسیله و بسیار سنگین است. ضریب اصطکاک میان جعبه‌ی مقوایی و سطح برای هر دو جعبه یکسان است. با این وجود کشیدن جعبه‌ی سنگین‌تر روی سطح بسیار دشوارتر است. دلیل آن است که نیروی نرمال موجود میان جعبه و سطح در مورد جعبه‌ی سنگین‌تر بسیار بیشتر است و در نتیجه اصطکاک بیشتر است.

 

 

 

حال به اصطکاک میان دو ورق کاغذ فکر کنید. اگر دو ورق کاغذ را روی هم قرار دهید کشیدن آنها و جدا کردنشان از هم بسیار آسان است. اما اگر تعداد ورق‌های زیادی را روی هم قرار دهید، برای مثال دو کتاب، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا جدا کردن ورق‌ها از هم در این حالت نیز آسان است؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 دو کتاب هم اندازه یا دو مجله یا دفترچه‌ی ضخیم

 

آماده‌سازی:

 دو کتاب یا دفترچه را طوری روبه‌روی هم روی یک سطح صاف قرار دهید که قسمت بسته‌ی آنها دور از هم قرار بگیرند.

 

 

 

 

 

روش کار:

 

 دو کتاب را باز کنید و جلد زیرین هر دو را تا نیمه روی هم قرار دهید. 

 

 حال به صورت یکی در میان صفحات دو کتاب را یکی یکی روی هم قرار دهید به طوری که هر صفحه از کتاب سمت چپ روی صفحه‌ای از کتاب سمت راست باشد.

 

 حدود ده صفحه را به همین ترتیب روی هم قرار دهید.

 

 حال سعی کنید کتاب‌ها را از دو طرف بکشید و از هم جدا کنید. این کار سخت است یا آسان؟ اگر یکی از کتاب‌ها را بلند کنید کتاب دیگر در هوا متصل به آن باقی می‌ماند یا جدا می‌شود؟ 

 

 مجدداً کار را از ابتدا شروع کنید و تعداد صفحات بیشتری از دو کتاب را به صورت یکی در میان روی هم بگذارید.

 

 اکنون سعی کنید دو کتاب را از هم جدا کنید. این کار سخت است یا آسان؟ آیا یک کتاب می‌تواند وزن کتاب دیگر را در هوا تحمل کند؟

 

 به تدریج تعداد صفحات قرار گرفته روی هم را افزایش دهید تا جایی که دیگر نتوانید دو کتاب را از هم جدا کنید. میزان نیرویی که کتاب‌ها تحمل می‌کنند برایتان عجیب است؟ برای جدا نشدن دو کتاب از هم چه تعداد صفحه از دو کتاب را روی هم قرار دادید؟

 

به منظور جدا کردن دو کتاب لازم است صفحات را یکی یکی جدا کنید. همچنین می‌توانید یک کتاب را نسبت به کتاب دیگر خم کنید تا صفحات آنها جدا شوند.

 

 

آزمایش تکمیلی:

 این فعالیت را با دو دفتر انجام دهید که صفحات آنها قابل جدا شدن باشند. کاغذهای هر دفتر را به صورت یکی در میان از دفتر جدا کنید و این آزمایش را انجام دهید. کشیدن و جدا کردن دو دفتر از هم به سختی جدا کردن کتاب‌هاست یا تفاوتی در نتایج مشاهده می‌کنید؟ به نظرتان دلیل آن چیست؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

 

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که جدا کردن دو کتاب از هم هنگامی که تنها چند صفحه از آنها روی هم قرار گرفته است بسیار آسان است. هر چه تعداد صفحات قرار گرفته روی هم بیشتر می‌شود، جدا کردن کتاب‌ها سخت‌تر می‌گردد، تا جایی که دیگر نمی‌توان دو کتاب را با کشیدن از دو طرف از هم جدا کرد. اگر چه در این نوع آزمایش معمولاً از کتاب‌های بسیار ضخیم و بزرگ استفاده می‌شود، شما می‌توانید با استفاده از دفترچه‌های کوچک نیز نتیجه‌ی دلخواه را به دست بیاورید. آیا می‌توانید با توجه به توضیحات داده شده در بخش پیش‌زمینه دلیل مشاهدات خود را بیان کنید؟

 

 

 

 

می‌دانید که ضریب اصطکاک در این فعالیت ثابت است زیرا جنس سطوح (کاغذ) تغییری نمی‌کند. به نظر می‌رسد در هنگام کشیدن دو کتاب از دو طرف، صفحات قرار گرفته روی هم به صورت یکی در میان به هم فشرده می‌شوند که این فشردگی سبب افزایش نیروی نرمال بین آنها و در نتیجه افزایش اصطکاک کلی می‌شود. بدین ترتیب هر چه محکم‌تر دو کتاب را از دو طرف بکشید، جدا کردن صفحات از هم دشوارتر خواهد بود. 

 

تصاویر و ویدیوهای فراوانی از این آزمایش به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند. اما در هنگام خواندن توضیحات آنها مراقب باشید، زیرا بسیاری از این توضیحات نادرست و بر اساس تصورات غلط هستند. یکی از این تصورات نادرست این است که این اتفاق ناشی از نیروی نرمال وزن تمام صفحات به یکدیگر است. این تصور غلط است زیرا کتاب‌ها در حالت عمودی و در حالی که یک کتاب را نگه دارید و کتاب دوم آویزان باشد نیز همچنان به هم متصل می‌مانند و واضح است که در این حالت هیچ نیروی نرمالی ناشی از وارد شدن وزن صفحات به یکدیگر وجود ندارد. توضیح نادرست دیگر در مورد این پدیده آن است که افزایش سطح تماس به دلیل قرار گرفتن صفحات روی هم سبب ایجاد اصطکاک بیشتر می‌شود. در صورتیکه اگر تعداد زیادی کاغذ را روی هم قرار دهیم با وجود سطح تماس فراوان میان آنها به راحتی از هم جدا می‌شوند.

 

پدیده‌ای که در این فعالیت علمی رخ می‌دهد به دلیل فشرده شدن ورق‌های کاغذ با کشیدن دو کتاب به منظور جدا کردن آنها از هم است. می‌توانید این اثر را با نگاه کردن به لبه‌ی دو کتاب هنگام کشیدنشان متوجه شوید. هنگامی که کتاب‌ها را نمی‌کشید فواصل بسیار کوچکی میان بعضی از صفحات وجود دارد. با کشیدن دو کتاب این فواصل کوچک از بین می‌رود و صفحات بدون هیچ فضای بازی روی هم قرار می‌گیرند. آزمایش تکمیلی را انجام دهید تا متوجه شوید در حالتی که صفحات میانی از دو دفتر برداشته شوند چه اتفاقی می‌افتد. (با برداشتن کاغذها از هر دفتر به صورت یکی در میان، ارتفاع صفحات روی هم قرار گرفته از دو دفتر برابر با ارتفاع محل اتصال صفحات هر دو دفتر می‌شود و به همین دلیل در هنگام کشیده شدن دفترها از دو طرف این صفحات به هم فشرده نمی‌شوند.)


منبع:

 

Phone Book Friction

 

منابع مفید:

بررسی اصطکاک از طریق پرتاب اشیا روی سطح

رانش زمین

آزمایش اندازه گیری ضریب اصطکاک

ضریب اصطکاک

اصطکاک

نیرو و انواع آن-تبیان

اصطکاک-ویکیپدیا

نیروی نرمال-ویکیپدیا

Discovery.com

برای کسانی که مطلب حرفه‌ای تر می‌خوانند: (1508.03290v1)

1394/8/25 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 اصطکاک صفحات کتاب
اصطکاک صفحات کتابمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، نیرو، اصطکاک، سطح تماس
مشاهده علمی ۱۷۶

 

 

 

مقدمه:

اصطکاک می‌تواند گاهی آزاردهنده باشد. اصطکاک می‌تواند جابه‌جایی وسایل سنگین روی زمین را دشوار کند. اما همین اصطکاک اهمیت زیادی در زندگی روزمره‌ی ما دارد. بدون اصطکاک ما قادر به راه رفتن یا حتی برداشتن وسایل از روی زمین نبودیم. فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا با اثرات جالبی از اصطکاک آشنا شوید، مثلاً غیر ممکن شدن جدا کردن دو کتاب از یکدیگر.

 

 

 

پیش‌زمینه:

شما هر روز اصطکاک را تجربه می‌کنید. در هنگام راه رفتن اصطکاک از سُر خوردن پاهایتان روی زمین جلوگیری می‌کند. تصور کنید تمام سطوح مانند یخ لیز بودند. در این صورت راه رفتن امکان پذیر نبود! اصطکاک نوعی نیروی فشاری یا کششی است که بر اجسام وارد می‌شود.

 

در علم فیزیک نیروی اصطکاک بین دو سطح توسط ضریب اصطکاک تعیین می‌شود. هر چه ضریب اصطکاک بزرگتر باشد، اصطکاک میان دو سطح بیشتر می‌شود و در واقع دو سطح کمتر لیز هستند. به عنوان مثال، کف لاستیکی کفش روی فرش ضریب اصطکاک بیشتری از چوب اسکی روی یخ دارد. مقدار اصطکاک به نیروی نرمال نیز وابسته است. در این مورد نرمال به معنای عمود بر سطح است. هر چه نیروی نرمال بیشتر باشد اصطکاک نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال دو جعبه‌ی مقوایی مشابه را روی یک سطح چوبی تصور کنید. یکی از این دو جعبه خالی و بسیار سبک و جعبه‌ی دیگر پر از وسیله و بسیار سنگین است. ضریب اصطکاک میان جعبه‌ی مقوایی و سطح برای هر دو جعبه یکسان است. با این وجود کشیدن جعبه‌ی سنگین‌تر روی سطح بسیار دشوارتر است. دلیل آن است که نیروی نرمال موجود میان جعبه و سطح در مورد جعبه‌ی سنگین‌تر بسیار بیشتر است و در نتیجه اصطکاک بیشتر است.

 

 

 

حال به اصطکاک میان دو ورق کاغذ فکر کنید. اگر دو ورق کاغذ را روی هم قرار دهید کشیدن آنها و جدا کردنشان از هم بسیار آسان است. اما اگر تعداد ورق‌های زیادی را روی هم قرار دهید، برای مثال دو کتاب، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا جدا کردن ورق‌ها از هم در این حالت نیز آسان است؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

 دو کتاب هم اندازه یا دو مجله یا دفترچه‌ی ضخیم

 

آماده‌سازی:

 دو کتاب یا دفترچه را طوری روبه‌روی هم روی یک سطح صاف قرار دهید که قسمت بسته‌ی آنها دور از هم قرار بگیرند.

 

 

 

 

 

روش کار:

 

 دو کتاب را باز کنید و جلد زیرین هر دو را تا نیمه روی هم قرار دهید. 

 

 حال به صورت یکی در میان صفحات دو کتاب را یکی یکی روی هم قرار دهید به طوری که هر صفحه از کتاب سمت چپ روی صفحه‌ای از کتاب سمت راست باشد.

 

 حدود ده صفحه را به همین ترتیب روی هم قرار دهید.

 

 حال سعی کنید کتاب‌ها را از دو طرف بکشید و از هم جدا کنید. این کار سخت است یا آسان؟ اگر یکی از کتاب‌ها را بلند کنید کتاب دیگر در هوا متصل به آن باقی می‌ماند یا جدا می‌شود؟ 

 

 مجدداً کار را از ابتدا شروع کنید و تعداد صفحات بیشتری از دو کتاب را به صورت یکی در میان روی هم بگذارید.

 

 اکنون سعی کنید دو کتاب را از هم جدا کنید. این کار سخت است یا آسان؟ آیا یک کتاب می‌تواند وزن کتاب دیگر را در هوا تحمل کند؟

 

 به تدریج تعداد صفحات قرار گرفته روی هم را افزایش دهید تا جایی که دیگر نتوانید دو کتاب را از هم جدا کنید. میزان نیرویی که کتاب‌ها تحمل می‌کنند برایتان عجیب است؟ برای جدا نشدن دو کتاب از هم چه تعداد صفحه از دو کتاب را روی هم قرار دادید؟

 

به منظور جدا کردن دو کتاب لازم است صفحات را یکی یکی جدا کنید. همچنین می‌توانید یک کتاب را نسبت به کتاب دیگر خم کنید تا صفحات آنها جدا شوند.

 

 

آزمایش تکمیلی:

 این فعالیت را با دو دفتر انجام دهید که صفحات آنها قابل جدا شدن باشند. کاغذهای هر دفتر را به صورت یکی در میان از دفتر جدا کنید و این آزمایش را انجام دهید. کشیدن و جدا کردن دو دفتر از هم به سختی جدا کردن کتاب‌هاست یا تفاوتی در نتایج مشاهده می‌کنید؟ به نظرتان دلیل آن چیست؟

 

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

 

در این فعالیت علمی باید مشاهده کرده باشید که جدا کردن دو کتاب از هم هنگامی که تنها چند صفحه از آنها روی هم قرار گرفته است بسیار آسان است. هر چه تعداد صفحات قرار گرفته روی هم بیشتر می‌شود، جدا کردن کتاب‌ها سخت‌تر می‌گردد، تا جایی که دیگر نمی‌توان دو کتاب را با کشیدن از دو طرف از هم جدا کرد. اگر چه در این نوع آزمایش معمولاً از کتاب‌های بسیار ضخیم و بزرگ استفاده می‌شود، شما می‌توانید با استفاده از دفترچه‌های کوچک نیز نتیجه‌ی دلخواه را به دست بیاورید. آیا می‌توانید با توجه به توضیحات داده شده در بخش پیش‌زمینه دلیل مشاهدات خود را بیان کنید؟

 

 

 

 

می‌دانید که ضریب اصطکاک در این فعالیت ثابت است زیرا جنس سطوح (کاغذ) تغییری نمی‌کند. به نظر می‌رسد در هنگام کشیدن دو کتاب از دو طرف، صفحات قرار گرفته روی هم به صورت یکی در میان به هم فشرده می‌شوند که این فشردگی سبب افزایش نیروی نرمال بین آنها و در نتیجه افزایش اصطکاک کلی می‌شود. بدین ترتیب هر چه محکم‌تر دو کتاب را از دو طرف بکشید، جدا کردن صفحات از هم دشوارتر خواهد بود. 

 

تصاویر و ویدیوهای فراوانی از این آزمایش به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند. اما در هنگام خواندن توضیحات آنها مراقب باشید، زیرا بسیاری از این توضیحات نادرست و بر اساس تصورات غلط هستند. یکی از این تصورات نادرست این است که این اتفاق ناشی از نیروی نرمال وزن تمام صفحات به یکدیگر است. این تصور غلط است زیرا کتاب‌ها در حالت عمودی و در حالی که یک کتاب را نگه دارید و کتاب دوم آویزان باشد نیز همچنان به هم متصل می‌مانند و واضح است که در این حالت هیچ نیروی نرمالی ناشی از وارد شدن وزن صفحات به یکدیگر وجود ندارد. توضیح نادرست دیگر در مورد این پدیده آن است که افزایش سطح تماس به دلیل قرار گرفتن صفحات روی هم سبب ایجاد اصطکاک بیشتر می‌شود. در صورتیکه اگر تعداد زیادی کاغذ را روی هم قرار دهیم با وجود سطح تماس فراوان میان آنها به راحتی از هم جدا می‌شوند.

 

پدیده‌ای که در این فعالیت علمی رخ می‌دهد به دلیل فشرده شدن ورق‌های کاغذ با کشیدن دو کتاب به منظور جدا کردن آنها از هم است. می‌توانید این اثر را با نگاه کردن به لبه‌ی دو کتاب هنگام کشیدنشان متوجه شوید. هنگامی که کتاب‌ها را نمی‌کشید فواصل بسیار کوچکی میان بعضی از صفحات وجود دارد. با کشیدن دو کتاب این فواصل کوچک از بین می‌رود و صفحات بدون هیچ فضای بازی روی هم قرار می‌گیرند. آزمایش تکمیلی را انجام دهید تا متوجه شوید در حالتی که صفحات میانی از دو دفتر برداشته شوند چه اتفاقی می‌افتد. (با برداشتن کاغذها از هر دفتر به صورت یکی در میان، ارتفاع صفحات روی هم قرار گرفته از دو دفتر برابر با ارتفاع محل اتصال صفحات هر دو دفتر می‌شود و به همین دلیل در هنگام کشیده شدن دفترها از دو طرف این صفحات به هم فشرده نمی‌شوند.)


منبع:

 

Phone Book Friction

 

منابع مفید:

بررسی اصطکاک از طریق پرتاب اشیا روی سطح

رانش زمین

آزمایش اندازه گیری ضریب اصطکاک

ضریب اصطکاک

اصطکاک

نیرو و انواع آن-تبیان

اصطکاک-ویکیپدیا

نیروی نرمال-ویکیپدیا

Discovery.com

برای کسانی که مطلب حرفه‌ای تر می‌خوانند: (1508.03290v1)

1394/8/25 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content