XMod
 نقش گیاهان در جلوگیری از فرسایش خاک
نقش گیاهان در جلوگیری از فرسایش خاکمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فرسایش خاک، بوم‌شناسی، زمین‌شناسی
مشاهده علمی ۱۷۷

 

مقدمه:

همه‌ی ما صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده‌ی مجدد از آن را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اما آیا تا به حال به نگهداری از خاک فکر کرده‌اید؟ به احتمال زیاد به این مسئله فکر نکرده‌اید اما فرسایش خاک توسط آب، باد و سایر نیروهای طبیعی می‌تواند یک مشکل زیست‌محیطی بزرگ باشد. با شسته شدن و جابه‌جایی خاک‌های سطحی غنی از مواد مغذی، زمین‌های زراعتی از بین می‌روند. در ادامه آب‌راه‌ها به دلیل ریخته شدن کودهای شیمیایی و سموم آلوده می‌شوند.

 

 

با وقوع رانش زمین جان و مال انسان‌ها نیز به خطر می‌افتد. ضرر اقتصادی فرسایش خاک تنها در آمریکا سالانه چندین میلیارد دلار است. پس فرسایش خاک مشکلی بسیار جدی است. آیا می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا بیاموزید چگونه با استفاده از تنها چند گیاه می‌توان خاک را حفظ کرد.

 

 

 

پیش‌زمینه:

 

یکی از دلایل فرسایش خاک شسته شدن و جابه‌جایی آن توسط آب باران است. این آب باران یا روان‌آب در واقع آبی است که روی سطح خاک جریان دارد. روان‌آب هنگامی به وجود می‌آید که خاک اشباع شده باشد یا توان جذب آب بیشتر را نداشته باشد.

 

یکی از روش‌های مبارزه با فرسایش خاک استفاده از گیاهانی با سیستم ریشه‌ای گسترده است که می‌توانند با ریشه‌ی خود خاک را نگه دارند و از جابه‌جایی آن جلوگیری کنند. احتمالاً در هنگام بیرون کشیدن گیاهانی مانند علف هرز و غیره مشاهده کرده‌اید که مقدار بسیاری خاک همراه با ریشه‌ها از زمین خارج می‌شود. گیاهان همچنین به جذب مقداری از آب موجود در خاک کمک می‌کنند.

 

این اثرات سبب می‌شود جابه‌جایی خاک توسط آب دشوارتر شود. گیاهان به روش‌های دیگری نیز از خاک در مقابل فرسایش محافظت می‌کنند. برای مثال گیاهان باعث شکسته شدن باد و عدم جابه‌جایی خاک سطحی خشک توسط آن می‌شوند. حال که اندکی در مورد فرسایش خاک آموختیم بهتر است نقش باران در فرسایش خاک را بررسی کنیم.

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

- قیچی یا چاقوی تیز (هنگام استفاده از این نوع وسیله‌ها حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.)

- یک ظرف خالی یک گالنی همراه با در

 

- آب

 

- دو قالب آلومینیومی مخصوص پخت نان به شکل زیر (می‌توانید به جای آن از دو جعبه کفش محکم با همین ابعاد استفاده کنید. دقت داشته باشید که عمق این جعبه‌ها باید حداقل هفت سانتیمتر باشد.)

 

- خاک (خاک گلدان گزینه‌ای مناسب است.)

 

- دو قالب کیک‌پزی آلومینیومی در ابعاد ۱۳ در ۹ اینچ (می‌توانید به جای آن از ظروف پلاستیکی کم عمق (با عمق حدوداً سه سانتیمتر) با مساحتی کافی برای قرار گرفتن ضلع کوچکتر قالب نان یا جعبه‌ی کفش استفاده کنید.)

 

- دوازده تا چهارده عدد چنگال پلاستیکی

 

- دو ظرف کم عمق پلاستیکی یا هر جسم دیگر برای بالا نگه داشتن یک سمت از قالب نان به اندازه‌ی سه تا پنج سانتیمتر (دقت داشته باشید که هر دو جسم باید ارتفاع یکسان داشته باشند و خیس شدن آنها مشکلی نداشته باشد. استفاده از اجسامی مانند کتاب که نباید خیس شوند توصیه نمی‌شود.)

 

- سطحی صاف بیرون از منزل برای انجام آزمایش که ریخته شدن آب و خاک در آنجا مشکلی نداشته باشد. (احتمال ریخته شدن آب و خاک روی سطح کار در این فعالیت زیاد است در نتیجه در انتخاب محل انجام آزمایش دقت کنید.)

 

- بیل کوچک باغبانی و چنگال بزرگ (اختیاری)

 

آماده‌سازی:

- از بزرگتر خود بخواهید با استفاده از قیچی یا چاقو سوراخی بالای دسته‌ی ظرف یک گالنی ایجاد کند. این سوراخ به هوا اجازه‌ی ورود به ظرف در هنگام خروج آب از آن را می‌دهد. قطر مناسب برای سوراخ نیم تا یک سانتیمتر است. (نکته: اگر آب پاشی دارید که سر آن سوراخ‌های زیادی دارد و آب مانند باران از آن خارج می‌شود می‌توانید به جای انجام این مراحل از این آب پاش استفاده کنید.)

 

- از بزرگترتان بخواهید چند سوراخ روبه‌روی دسته‌ی ظرف در قسمت بالا ایجاد کند تا آب خروجی مانند باران شود. سه ردیف هر کدام شامل پنج سوراخ مناسب است. بهتر است این سوراخ‌ها کوچک و با قطر حدوداً دو میلیمتر باشند. در صورت هم اندازه یا مرتب نبودن سوراخ‌ها نگران نباشید. در روند کار می‌توانید این سوراخ‌ها را تصحیح کنید. به نظرتان تعداد و اندازه‌ی این سوراخ‌ها تأثیری بر جریان بارانی که تشکیل می‌شود دارد؟

 

- برای آزمایش آب‌پاش را تا نیمه آب کنید و در آن را ببندید. در سینک آشپزخانه یا محلی بیرون از خانه که می‌تواند خیس شود ظرف را کج کنید تا آب از سوراخ‌های کوچک بیرون بریزد. آیا باران به خوبی شبیه‌سازی می‌شود؟ زاویه‌ی ظرف را تغییر دهید. اگر آب از سوراخ‌ها روی لبه‌ی ظرف جریان پیدا می‌کند، ظرف را بیشتر کج کنید. چه نوع بارانی توسط آب‌پاش شبیه‌سازی می‌شود، باران سنگین، مداوم و یا نم نم؟ در صورت نیاز سوراخ‌های کوچک را مجدداً تنظیم کنید. هدف شبیه‌سازی بارانی مداوم و شدید است.

 

- دو قالب نان پزی را با خاک پر کنید. در صورت وجود توده‌های خاک آنها را از هم باز کنید. مقداری فضای خالی در بالای ظرف‌ها باقی بگذارید تا آب جریان یافته از لبه‌ی ظرف‌ها بیرون نریزد. لایه‌ی خاک داخل ظرف‌ها باید عمقی حداقل شش سانتیمتری داشته باشد.

 

- در حالت ایده‌آل شما باید در یکی از این ظرف‌ها گیاه بکارید، اما این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل برای انجام سریع‌تر این فعالیت از چنگال‌های پلاستیکی به عنوان گیاه استفاده می‌کنیم و سر چنگال به عنوان ریشه‌ی گیاه عمل خواهد کرد.

 

- چنگال‌ها را مانند گیاه در یکی از ظرف‌ها یا جعبه‌ها بکارید. آنها را طوری در ظرف قرار دهید که تمام خاک به طور یکسان پوشیده از گیاه باشد. چنگال‌ها باید طوری کاشته شوند که سر آنها (قسمت نوک تیز) به طور کامل در خاک و دسته‌ی آنها بیرون از خاک قرار بگیرد.

 

- حال نیمه‌ی بالایی یکی از اضلاع کوتاه هر کدام از دو ظرف را جدا کنید. برای این کار با یک بیل کوچک یا دست‌های خود دو برش عمودی در قسمتی که ضلع کوچک به اضلاع بلندتر متصل است ایجاد کنید. سپس نیمه‌ی بالایی این ضلع را به سمت پایین تا کنید یا آن را جدا کنید. بدین ترتیب خاک می‌تواند در هنگام انجام آزمایش فرسایش از ظرف بیرون بریزد. همین مراحل را برای ظرف دوم نیز انجام دهید.

 

- یک جسم با ارتفاع سه تا پنج سانتیمتر را در کنار ظرف کیک پزی کم عمق یا روی سطح کارتان قرار دهید. (خاک فرسوده در ظرف کیک پزی خواهد ریخت.) 

 

- ضلعی از ظرف که بریده‌اید را در ظرف کیک پزی قرار دهید. سپس جسم با ارتفاع سه تا پنج سانتیمتر را به عقب بکشید تا زیر انتهای ظرف حاوی خاک قرار بگیرد. در این صورت ظرف حاوی خاک زاویه‌دار است و زمینی شیب‌دار مانند یک تپه را شبیه‌سازی می‌کند. به نظر شما جابه‌جایی خاک توسط آب در زمین‌های شیب‌دار شدیدتر از زمین‌های مسطح است؟

 

- مرحله‌ی قبل را در مورد ظرف دوم حاوی خاک نیز انجام دهید تا در نهایت دو سطح شیب‌دار یکسان داشته باشید: یکی از آنها دارای چنگال (گیاه) و دیگری بدون گیاه. میان دو ظرف کمی فاصله بگذارید تا آب و خاک ریخته شده از آنها با هم تداخلی نداشته باشند.

روش کار:

 

- سه چهارم آب‌پاش خود را آب کنید.

 

- با آب‌پاش باران را روی یکی از ظرف‌های حاوی خاک شبیه‌سازی کنید. آب‌پاش را در ارتفاعی نگه دارید که آب بر تمام ظرف بریزد. اگر نمی‌توانید تمام سطح خاک را پوشش دهید روی قسمت بالایی ظرف تمرکز کنید. آماده باشید که آب به لبه‌های ظرف برود و خاک از ظرف به بیرون پرتاب شود. با ریختن باران و پایین آمدن آب به دقت همه چیز را بررسی کنید. ابتدا چه رخ می‌دهد؟ آیا تغییراتی در سطح خاک متوجه می‌شوید؟ آیا روان‌آب (جریان آب روی سطح خاک) به سرعت تشکیل می‌شود؟ آیا پس از گذشت مدتی با تغییری ناگهانی روبه‌رو می‌شوید؟ دلیل این تغییر چیست؟ تا زمانی که آب‌پاش خالی شود به ریختن باران ادامه دهید.

 

 

 

- مجدداً سه چهارم آب‌پاش را آب کنید و باران را روی ظرف دوم شبیه‌سازی کنید. دقت داشته باشید که مقدار آب، ارتفاع آب-پاش و زاویه‌ی آن باید برای هر دو ظرف یکسان باشد. به نظرتان دلیل آن چیست؟ آیا تغییر آنها باعث ایجاد بارانی متفاوت می-شود؟ به نظر شما شدت باران بر نوع و میزان فرسایش ایجاد شده تأثیرگذار است؟

 

- تا زمانی که آب‌پاش خالی شود به ریختن باران ادامه دهید. در این مورد چه مشاهده می‌کنید؟ آیا تفاوتی بین این دو حالت وجود دارد؟

 

- بسته به نوع خاک و ابعاد ظرف‌ها یا جعبه‌ها ممکن است با ریختن آب در دفعه‌ی اول فرسایشی مشاهده نکنید. در این صورت آب‌پاش را تا نیمه آب کنید و مجدداً باران را روی ظرف‌ها شبیه‌سازی کنید. تا جایی که لازم است این کار را انجام دهید تا فرسایش خاک حداقل در یکی از ظرف‌ها اتفاق بیفتد. آیا فرسایش در دو ظرف همزمان رخ می‌دهد؟

 

- برای مشاهده‌ی میزان خاک فرسوده، به آرامی ظرف‌های کیک پزی را خم کنید تا آب آنها خارج شود. مقداری از خاک همراه با این آب از ظرف خارج می‌شود اما بیشتر آن در ظرف ته‌نشین می‌شود.

 

- مقدار خاک فرسوده در دو ظرف را مقایسه کنید. در کدام حالت خاک بیشتری دچار فرسایش شده است؟

 

- وجوه تفاوت و شباهت چنگال‌ها با گیاهان چیست؟ به نظرتان وجود گیاه واقعی به جای چنگال در ظرف می‌تواند بهتر از وقوع فرسایش جلوگیری کند؟

 

- به نظر شما در موقعیت‌هایی مشابه در دنیای واقعی چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمایش‌های تکمیلی:

- این فعالیت را با استفاده از انواع خاک‌ها انجام دهید. آیا بعضی خاک‌ها بیشتر از بقیه مستعد فرسایش هستند؟

 

- چند گیاه با سرعت رشد بالا در یکی از ظرف‌ها بکارید و این بار آزمایش را با گیاهان واقعی انجام دهید. در این حالت حتماً باید از قالب پخت نان استفاده کنید زیرا جعبه‌ی مقوایی در اثر مجاورت با رطوبت در طولانی مدت نرم می‌شود. آیا گیاهان استفاده شده در این فعالیت می‌توانند جایگزین مناسبی برای درختان و گیاهان در ابعاد بزرگ باشند؟ کدام یک از این سه مورد بهتر خاک را حفظ می‌کنند، چنگال، جوانه‌ها یا گیاهان کامل رشد کرده؟

 

- هنگامی که برای پیاده‌روی به جایی با فضای سبز می‌روید خوب به اطراف خود دقت کنید. آیا نشانه‌هایی از فرسایش توسط آب و خاک می‌بینید؟ راهنمایی: سعی کنید به دامنه‌های شیب‌دار یا بستر رودها نگاه کنید. به نظرتان چرا این مناطق مستعد فرسایش هستند؟

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا مقدار بیشتری خاک از ظرف حاوی خاک خالی شسته می‌شود؟ در ابتدا ممکن است مشاهده کرده باشید که برخورد قطرات سنگین باران بر خاک باعث جدا شدن تکه‌های خاک از هم می‌شود و احتمالاً پرتاب شدن خاک به اطراف را نیز مشاهده کرده‌اید.

 

در ابتدا خاک بیشتر آب را جذب می‌کند و مانند یک اسفنج آب را در خود نگه می‌دارد. با این حال با ادامه پیدا کردن جریان آب، خاک نمی‌تواند تمام آب را به سرعت جذب کند و آب اضافی روی سطح خاک جریان پیدا می‌کند. بدین ترتیب با اشباع شدن خاک جریان آب تشکیل می‌شود.

 

جریان آب روی سطح خاک روان‌آب نام دارد که با حرکت خود خاک سست را حمل می‌کند. میزان خاکی که حمل می‌شود وابسته به سرعت و حجم جریان آب و همچنین شیب و جنس خاک است. اگرچه چنگال نمی‌تواند به خوبی گیاه خاک را نگه دارد، حضور آن باعث حفظ لایه‌هایی از خاک در برابر پایین رفتن می‌شود. بدین ترتیب خاک فرسوده در ظرف حاوی خاک بیشتر از ظرف حاوی خاک همراه با گیاه (چنگال) است.

 

 

 

تمیز کردن:

می‌توانید خاک مورد استفاده در این فعالیت را برای گیاهان گلدانی دیگر به کار ببرید. ممکن است در ابتدا رطوبت خاک بسیار زیاد باشد، به همین دلیل اجازه بدهید خاک به مدت یک روز یا بیشتر خشک شود و سپس از آن استفاده کنید.

 


منبع:
 
منابع مفید: 
 

 

1394/8/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 نقش گیاهان در جلوگیری از فرسایش خاک
نقش گیاهان در جلوگیری از فرسایش خاکمشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فرسایش خاک، بوم‌شناسی، زمین‌شناسی
مشاهده علمی ۱۷۷

 

مقدمه:

همه‌ی ما صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده‌ی مجدد از آن را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. اما آیا تا به حال به نگهداری از خاک فکر کرده‌اید؟ به احتمال زیاد به این مسئله فکر نکرده‌اید اما فرسایش خاک توسط آب، باد و سایر نیروهای طبیعی می‌تواند یک مشکل زیست‌محیطی بزرگ باشد. با شسته شدن و جابه‌جایی خاک‌های سطحی غنی از مواد مغذی، زمین‌های زراعتی از بین می‌روند. در ادامه آب‌راه‌ها به دلیل ریخته شدن کودهای شیمیایی و سموم آلوده می‌شوند.

 

 

با وقوع رانش زمین جان و مال انسان‌ها نیز به خطر می‌افتد. ضرر اقتصادی فرسایش خاک تنها در آمریکا سالانه چندین میلیارد دلار است. پس فرسایش خاک مشکلی بسیار جدی است. آیا می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت؟ فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا بیاموزید چگونه با استفاده از تنها چند گیاه می‌توان خاک را حفظ کرد.

 

 

 

پیش‌زمینه:

 

یکی از دلایل فرسایش خاک شسته شدن و جابه‌جایی آن توسط آب باران است. این آب باران یا روان‌آب در واقع آبی است که روی سطح خاک جریان دارد. روان‌آب هنگامی به وجود می‌آید که خاک اشباع شده باشد یا توان جذب آب بیشتر را نداشته باشد.

 

یکی از روش‌های مبارزه با فرسایش خاک استفاده از گیاهانی با سیستم ریشه‌ای گسترده است که می‌توانند با ریشه‌ی خود خاک را نگه دارند و از جابه‌جایی آن جلوگیری کنند. احتمالاً در هنگام بیرون کشیدن گیاهانی مانند علف هرز و غیره مشاهده کرده‌اید که مقدار بسیاری خاک همراه با ریشه‌ها از زمین خارج می‌شود. گیاهان همچنین به جذب مقداری از آب موجود در خاک کمک می‌کنند.

 

این اثرات سبب می‌شود جابه‌جایی خاک توسط آب دشوارتر شود. گیاهان به روش‌های دیگری نیز از خاک در مقابل فرسایش محافظت می‌کنند. برای مثال گیاهان باعث شکسته شدن باد و عدم جابه‌جایی خاک سطحی خشک توسط آن می‌شوند. حال که اندکی در مورد فرسایش خاک آموختیم بهتر است نقش باران در فرسایش خاک را بررسی کنیم.

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

 

- قیچی یا چاقوی تیز (هنگام استفاده از این نوع وسیله‌ها حتماً از یک بزرگتر کمک بگیرید.)

- یک ظرف خالی یک گالنی همراه با در

 

- آب

 

- دو قالب آلومینیومی مخصوص پخت نان به شکل زیر (می‌توانید به جای آن از دو جعبه کفش محکم با همین ابعاد استفاده کنید. دقت داشته باشید که عمق این جعبه‌ها باید حداقل هفت سانتیمتر باشد.)

 

- خاک (خاک گلدان گزینه‌ای مناسب است.)

 

- دو قالب کیک‌پزی آلومینیومی در ابعاد ۱۳ در ۹ اینچ (می‌توانید به جای آن از ظروف پلاستیکی کم عمق (با عمق حدوداً سه سانتیمتر) با مساحتی کافی برای قرار گرفتن ضلع کوچکتر قالب نان یا جعبه‌ی کفش استفاده کنید.)

 

- دوازده تا چهارده عدد چنگال پلاستیکی

 

- دو ظرف کم عمق پلاستیکی یا هر جسم دیگر برای بالا نگه داشتن یک سمت از قالب نان به اندازه‌ی سه تا پنج سانتیمتر (دقت داشته باشید که هر دو جسم باید ارتفاع یکسان داشته باشند و خیس شدن آنها مشکلی نداشته باشد. استفاده از اجسامی مانند کتاب که نباید خیس شوند توصیه نمی‌شود.)

 

- سطحی صاف بیرون از منزل برای انجام آزمایش که ریخته شدن آب و خاک در آنجا مشکلی نداشته باشد. (احتمال ریخته شدن آب و خاک روی سطح کار در این فعالیت زیاد است در نتیجه در انتخاب محل انجام آزمایش دقت کنید.)

 

- بیل کوچک باغبانی و چنگال بزرگ (اختیاری)

 

آماده‌سازی:

- از بزرگتر خود بخواهید با استفاده از قیچی یا چاقو سوراخی بالای دسته‌ی ظرف یک گالنی ایجاد کند. این سوراخ به هوا اجازه‌ی ورود به ظرف در هنگام خروج آب از آن را می‌دهد. قطر مناسب برای سوراخ نیم تا یک سانتیمتر است. (نکته: اگر آب پاشی دارید که سر آن سوراخ‌های زیادی دارد و آب مانند باران از آن خارج می‌شود می‌توانید به جای انجام این مراحل از این آب پاش استفاده کنید.)

 

- از بزرگترتان بخواهید چند سوراخ روبه‌روی دسته‌ی ظرف در قسمت بالا ایجاد کند تا آب خروجی مانند باران شود. سه ردیف هر کدام شامل پنج سوراخ مناسب است. بهتر است این سوراخ‌ها کوچک و با قطر حدوداً دو میلیمتر باشند. در صورت هم اندازه یا مرتب نبودن سوراخ‌ها نگران نباشید. در روند کار می‌توانید این سوراخ‌ها را تصحیح کنید. به نظرتان تعداد و اندازه‌ی این سوراخ‌ها تأثیری بر جریان بارانی که تشکیل می‌شود دارد؟

 

- برای آزمایش آب‌پاش را تا نیمه آب کنید و در آن را ببندید. در سینک آشپزخانه یا محلی بیرون از خانه که می‌تواند خیس شود ظرف را کج کنید تا آب از سوراخ‌های کوچک بیرون بریزد. آیا باران به خوبی شبیه‌سازی می‌شود؟ زاویه‌ی ظرف را تغییر دهید. اگر آب از سوراخ‌ها روی لبه‌ی ظرف جریان پیدا می‌کند، ظرف را بیشتر کج کنید. چه نوع بارانی توسط آب‌پاش شبیه‌سازی می‌شود، باران سنگین، مداوم و یا نم نم؟ در صورت نیاز سوراخ‌های کوچک را مجدداً تنظیم کنید. هدف شبیه‌سازی بارانی مداوم و شدید است.

 

- دو قالب نان پزی را با خاک پر کنید. در صورت وجود توده‌های خاک آنها را از هم باز کنید. مقداری فضای خالی در بالای ظرف‌ها باقی بگذارید تا آب جریان یافته از لبه‌ی ظرف‌ها بیرون نریزد. لایه‌ی خاک داخل ظرف‌ها باید عمقی حداقل شش سانتیمتری داشته باشد.

 

- در حالت ایده‌آل شما باید در یکی از این ظرف‌ها گیاه بکارید، اما این کار بسیار زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل برای انجام سریع‌تر این فعالیت از چنگال‌های پلاستیکی به عنوان گیاه استفاده می‌کنیم و سر چنگال به عنوان ریشه‌ی گیاه عمل خواهد کرد.

 

- چنگال‌ها را مانند گیاه در یکی از ظرف‌ها یا جعبه‌ها بکارید. آنها را طوری در ظرف قرار دهید که تمام خاک به طور یکسان پوشیده از گیاه باشد. چنگال‌ها باید طوری کاشته شوند که سر آنها (قسمت نوک تیز) به طور کامل در خاک و دسته‌ی آنها بیرون از خاک قرار بگیرد.

 

- حال نیمه‌ی بالایی یکی از اضلاع کوتاه هر کدام از دو ظرف را جدا کنید. برای این کار با یک بیل کوچک یا دست‌های خود دو برش عمودی در قسمتی که ضلع کوچک به اضلاع بلندتر متصل است ایجاد کنید. سپس نیمه‌ی بالایی این ضلع را به سمت پایین تا کنید یا آن را جدا کنید. بدین ترتیب خاک می‌تواند در هنگام انجام آزمایش فرسایش از ظرف بیرون بریزد. همین مراحل را برای ظرف دوم نیز انجام دهید.

 

- یک جسم با ارتفاع سه تا پنج سانتیمتر را در کنار ظرف کیک پزی کم عمق یا روی سطح کارتان قرار دهید. (خاک فرسوده در ظرف کیک پزی خواهد ریخت.) 

 

- ضلعی از ظرف که بریده‌اید را در ظرف کیک پزی قرار دهید. سپس جسم با ارتفاع سه تا پنج سانتیمتر را به عقب بکشید تا زیر انتهای ظرف حاوی خاک قرار بگیرد. در این صورت ظرف حاوی خاک زاویه‌دار است و زمینی شیب‌دار مانند یک تپه را شبیه‌سازی می‌کند. به نظر شما جابه‌جایی خاک توسط آب در زمین‌های شیب‌دار شدیدتر از زمین‌های مسطح است؟

 

- مرحله‌ی قبل را در مورد ظرف دوم حاوی خاک نیز انجام دهید تا در نهایت دو سطح شیب‌دار یکسان داشته باشید: یکی از آنها دارای چنگال (گیاه) و دیگری بدون گیاه. میان دو ظرف کمی فاصله بگذارید تا آب و خاک ریخته شده از آنها با هم تداخلی نداشته باشند.

روش کار:

 

- سه چهارم آب‌پاش خود را آب کنید.

 

- با آب‌پاش باران را روی یکی از ظرف‌های حاوی خاک شبیه‌سازی کنید. آب‌پاش را در ارتفاعی نگه دارید که آب بر تمام ظرف بریزد. اگر نمی‌توانید تمام سطح خاک را پوشش دهید روی قسمت بالایی ظرف تمرکز کنید. آماده باشید که آب به لبه‌های ظرف برود و خاک از ظرف به بیرون پرتاب شود. با ریختن باران و پایین آمدن آب به دقت همه چیز را بررسی کنید. ابتدا چه رخ می‌دهد؟ آیا تغییراتی در سطح خاک متوجه می‌شوید؟ آیا روان‌آب (جریان آب روی سطح خاک) به سرعت تشکیل می‌شود؟ آیا پس از گذشت مدتی با تغییری ناگهانی روبه‌رو می‌شوید؟ دلیل این تغییر چیست؟ تا زمانی که آب‌پاش خالی شود به ریختن باران ادامه دهید.

 

 

 

- مجدداً سه چهارم آب‌پاش را آب کنید و باران را روی ظرف دوم شبیه‌سازی کنید. دقت داشته باشید که مقدار آب، ارتفاع آب-پاش و زاویه‌ی آن باید برای هر دو ظرف یکسان باشد. به نظرتان دلیل آن چیست؟ آیا تغییر آنها باعث ایجاد بارانی متفاوت می-شود؟ به نظر شما شدت باران بر نوع و میزان فرسایش ایجاد شده تأثیرگذار است؟

 

- تا زمانی که آب‌پاش خالی شود به ریختن باران ادامه دهید. در این مورد چه مشاهده می‌کنید؟ آیا تفاوتی بین این دو حالت وجود دارد؟

 

- بسته به نوع خاک و ابعاد ظرف‌ها یا جعبه‌ها ممکن است با ریختن آب در دفعه‌ی اول فرسایشی مشاهده نکنید. در این صورت آب‌پاش را تا نیمه آب کنید و مجدداً باران را روی ظرف‌ها شبیه‌سازی کنید. تا جایی که لازم است این کار را انجام دهید تا فرسایش خاک حداقل در یکی از ظرف‌ها اتفاق بیفتد. آیا فرسایش در دو ظرف همزمان رخ می‌دهد؟

 

- برای مشاهده‌ی میزان خاک فرسوده، به آرامی ظرف‌های کیک پزی را خم کنید تا آب آنها خارج شود. مقداری از خاک همراه با این آب از ظرف خارج می‌شود اما بیشتر آن در ظرف ته‌نشین می‌شود.

 

- مقدار خاک فرسوده در دو ظرف را مقایسه کنید. در کدام حالت خاک بیشتری دچار فرسایش شده است؟

 

- وجوه تفاوت و شباهت چنگال‌ها با گیاهان چیست؟ به نظرتان وجود گیاه واقعی به جای چنگال در ظرف می‌تواند بهتر از وقوع فرسایش جلوگیری کند؟

 

- به نظر شما در موقعیت‌هایی مشابه در دنیای واقعی چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمایش‌های تکمیلی:

- این فعالیت را با استفاده از انواع خاک‌ها انجام دهید. آیا بعضی خاک‌ها بیشتر از بقیه مستعد فرسایش هستند؟

 

- چند گیاه با سرعت رشد بالا در یکی از ظرف‌ها بکارید و این بار آزمایش را با گیاهان واقعی انجام دهید. در این حالت حتماً باید از قالب پخت نان استفاده کنید زیرا جعبه‌ی مقوایی در اثر مجاورت با رطوبت در طولانی مدت نرم می‌شود. آیا گیاهان استفاده شده در این فعالیت می‌توانند جایگزین مناسبی برای درختان و گیاهان در ابعاد بزرگ باشند؟ کدام یک از این سه مورد بهتر خاک را حفظ می‌کنند، چنگال، جوانه‌ها یا گیاهان کامل رشد کرده؟

 

- هنگامی که برای پیاده‌روی به جایی با فضای سبز می‌روید خوب به اطراف خود دقت کنید. آیا نشانه‌هایی از فرسایش توسط آب و خاک می‌بینید؟ راهنمایی: سعی کنید به دامنه‌های شیب‌دار یا بستر رودها نگاه کنید. به نظرتان چرا این مناطق مستعد فرسایش هستند؟

 

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا مقدار بیشتری خاک از ظرف حاوی خاک خالی شسته می‌شود؟ در ابتدا ممکن است مشاهده کرده باشید که برخورد قطرات سنگین باران بر خاک باعث جدا شدن تکه‌های خاک از هم می‌شود و احتمالاً پرتاب شدن خاک به اطراف را نیز مشاهده کرده‌اید.

 

در ابتدا خاک بیشتر آب را جذب می‌کند و مانند یک اسفنج آب را در خود نگه می‌دارد. با این حال با ادامه پیدا کردن جریان آب، خاک نمی‌تواند تمام آب را به سرعت جذب کند و آب اضافی روی سطح خاک جریان پیدا می‌کند. بدین ترتیب با اشباع شدن خاک جریان آب تشکیل می‌شود.

 

جریان آب روی سطح خاک روان‌آب نام دارد که با حرکت خود خاک سست را حمل می‌کند. میزان خاکی که حمل می‌شود وابسته به سرعت و حجم جریان آب و همچنین شیب و جنس خاک است. اگرچه چنگال نمی‌تواند به خوبی گیاه خاک را نگه دارد، حضور آن باعث حفظ لایه‌هایی از خاک در برابر پایین رفتن می‌شود. بدین ترتیب خاک فرسوده در ظرف حاوی خاک بیشتر از ظرف حاوی خاک همراه با گیاه (چنگال) است.

 

 

 

تمیز کردن:

می‌توانید خاک مورد استفاده در این فعالیت را برای گیاهان گلدانی دیگر به کار ببرید. ممکن است در ابتدا رطوبت خاک بسیار زیاد باشد، به همین دلیل اجازه بدهید خاک به مدت یک روز یا بیشتر خشک شود و سپس از آن استفاده کنید.

 


منبع:
 
منابع مفید: 
 

 

1394/8/28 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content