XMod
 رقص قطره‌ها
رقص قطره‌هامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، مخلوط، علم مواد، قطرات آب
مشاهده علمی ۱۷۸

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به حرکت قطره‌های باران روی شیشه‌ی پنجره توجه کرده‌اید؟ برخی از این قطرات تنها هستند و برخی دیگر به هم می‌پیوندند و قطره‌های بزرگتری تشکیل می‌دهند. آیا برایتان سوال شده است که چرا این قطره‌ها به شیوه‌های مختلف رفتار می‌کنند؟ کنترل پخش مایعات روی سطوح، یا خیس شدن، بسیار مهم است. در بعضی کاربردها به سطحی با خاصیت دفع مایع نیاز دارید، مانند کاپشن ضد آب.

 

 

 

در موارد دیگر نیاز دارید مایع به طور یکدست روی سطح پخش شود، مانند رنگ دیوار. اما آیا می‌توان رفتار قطره‌های آب روی سطحی خاص را پیش‌بینی کرد؟ این قطره روی سطح نیز به صورت قطره باقی می‌ماند یا پخش می‌شود؟ پیش‌بینی رفتار در حالتی که آب همراه با ماده‌ای دیگر باشد بسیار پیچیده‌تر است. در مواردی نتایج غیر منتظره و جالب حاصل می‌شوند. فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا خودتان این موضوع را تجربه کنید.

 

 

 

پیش‌زمینه:

چه چیزی تعیین کننده‌ی رفتار یک مایع روی سطوح است؟ پاسخ به نظر آسان است: رفتار وابسته به نوع مایع و سطح است. سطوح مختلف دارای ساختارهای مولکولی متفاوت هستند که روی رفتار آب یا مایعات دیگر بر روی آنها تأثیرگذار است. موادی مانند شیشه که آب را به خود جذب می‌کنند هیدروفیل یا آبدوست نام دارند و آب روی این سطوح به آسانی پخش می‌شود. سطوح دیگر مانند تفلون یا برگ گیاهان رفتاری درست مخالف این دارند و آب‌گریز یا هیدروفوب نام دارند. آب روی این سطوح به صورت قطره درمی‌آید. شکل قطره روی هر سطح اطلاعات زیادی در مورد خواص این سطح بیان می‌کند. 

 

 

 

در مایعات کشش سطحی خاصیت تعیین کننده‌ی شکل قطره‌هاست. مولکول‌های مایع در یک قطره علاقه دارند به مولکول‌های اطراف خود بچسبند. بدین ترتیب مولکول‌های داخل قطره به هم متصل هستند. اما در سطح قطره تعداد مولکول‌های مایع کمتر است که این مسئله منجر به تشکیل پیوندهای قوی‌تر میان مولکول‌های سطحی می‌شود. با کشیده شدن مولکول‌های سطح به داخل قطره توسط مولکول‌های زیرین، قطره تشکیل می‌شود. ممکن است از کنار نمونه‌هایی از کشش سطحی مایعات بدون توجه عبور کرده باشید، مانند تشکیل قطرات کوچک آب بر روی پنجره، برگ گیاهان پس از بارش باران یا حرکت برخی حشرات روی سطح آب. در این فعالیت علمی به نمونه‌ای از اثرات کشش سطحی می‌پردازیم و عوامل موثر بر رفتار قطرات را بررسی خواهیم کرد

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

- یک بزرگتر برای کمک در انجام آزمایش

- آب

- دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه

- کاغذ سفید

- شیشه‌ی مخصوص میکروسکوپ (لام) و انبردست (اختیاری)

- یک سطح شیشه‌ای صاف و مقاوم در برابر حرارت مانند ظرف پیرکس (کاملاً سالم و بدون ترک)

- رنگ خوراکی مایع (که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آن پروپیلن گلیکول باشد.)

- قطره‌چکان

- دستگیره‌ی آشپزخانه

- اجاق گاز

- کاغذ مومی (wax paper)

- عینک ایمنی (برای حفاظت از چشم در هنگام انجام آزمایش)

- ماژیک دائمی

 

آماده‌سازی:

- چند دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه روی سطح کار خود پهن کنید تا از کثیف شدن آن جلوگیری شود.

 

- با کمک قطره‌چکان یک خط شامل پنج قطره آب روی کاغذ مومی بریزید. این قطره‌ها باید تقریباً هم اندازه باشند.

 

- یک رنگ خوراکی (آبی، سبز، قرمز یا زرد) انتخاب کنید و یک قطره‌ی غلیظ از این رنگ خوراکی از ظرف حاوی رنگ در کنار خط شامل پنج قطره آب بریزید.

 

- به کمک قطره‌چکان مقدار کمی رنگ از این قطره‌ی روی سطح بردارید و آن را به دقت داخل اولین قطره‌ی آب از پنج قطره بریزید. با داخل کشیدن و بیرون ریختن مرتب قطره توسط قطره‌چکان محتویات آن را به خوبی مخلوط کنید.

 

- حال مقدار کمی از این قطره‌ی اول را با قطره‌چکان بردارید و با دقت در قطره‌ی دوم از پنج قطره بریزید.

 

- همین مراحل را برای پنج قطره‌ انجام دهید. در انتها باید شش قطره شامل غلظت‌های مختلف رنگ خوراکی داشته باشید. 

 

- قطره‌چکان را با آب تمیز بشویید.

 

- این مراحل را با یک سری جدید از قطره‌های آب و یک رنگ خوراکی دیگر (آبی، سبز، قرمز یا زرد) انجام دهید. به خاطر داشته باشید که قبل از عوض کردن رنگ خوراکی و انجام این مراحل از ابتدا، حتماً قطره‌چکان را بشویید. کاغذ مومی را موقتاً کنار بگذارید، در مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت.

 

- از بزرگتر خود بخواهید اجاق گاز را روشن کند.

 

- عینک‌های ایمنی خود را به چشم بزنید.

 

- از بزرگتر خود بخواهید ظرف پیرکس را با دستگیره نگه دارد. مساحتی در حدود سه در شش سانتیمتر از کف ظرف را به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه به آرامی از میان شعله عبور دهید. شعله باید به شیشه‌ی ظرف برخورد کند. محلی از ظرف که با شعله در تماس است را به خاطر بسپارید زیرا فعالیت خود را در این قسمت انجام می‌دهید. (توجه: هنگام عبور دادن ظرف از میان شعله بسیار دقت کنید. ترک‌های میکروسکوپی می‌توانند منجر به شکسته شدن ظرف هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت شوند. حتماً از شیشه‌ی مقاوم به حرارت (پیرکس) استفاده کنید. تمام افراد حاضر در محل آزمایش باید عینک ایمنی به چشم داشته باشند.)

 

- اگر لام میکروسکوپ دارید، می‌توانید به جای ظرف پیرکس لام را به مدت سی ثانیه از شعله‌ی گاز رد کنید.

 

- مراقب باشید زیرا شیشه بسیار داغ می‌شود. با دقت ظرف پیرکس یا لام را روی سطح کار خود قرار دهید. (سمتی از شیشه که در تماس با شعله قرار داشته است باید رو به بالا باشد.) اجازه دهید شیشه به مدت ده دقیقه خنک شود.

 

 

 

 

روش کار:

- پس از اینکه شیشه کمی خنک شد، یک کاغذ سفید روی سطح کار خود قرار دهید. ظرف پیرکس یا لام را روی کاغذ بگذارید. به خاطر داشته باشید سمتی از شیشه که در تماس با شعله بوده است باید رو به بالا باشد. 

 

- با قطره‌چکان تمیز یک قطره آب خالص روی سطح شیشه بریزید. چه اتفاقی برای قطره می‌افتد، آیا روی سطح پخش می‌شود یا شکل قطره‌ای خود را حفظ می‌کند؟

 

- حال قطره‌ای کوچک از قطره‌ی غلیظ رنگ خوراکی را با کمک قطره‌چکان از روی کاغذ مومی بردارید (هر رنگی که می‌خواهید) و با دقت آن را روی شیشه بریزید. رفتار این قطره چگونه است؟ آیا این قطره با قطره‌ی آب خالص تفاوت دارد؟ آیا تفاوتی دیگر میان این دو قطره مشاهده می‌کنید؟ 

 

- حال قطره‌ای از رنگ خوراکی با همین غلظت را در کنار قطره‌ی رنگ قبلی روی شیشه بریزید. این دو نباید در تماس با هم باشند اما فاصله‌ی میان‌شان باید حدود سه تا شش میلیمتر باشد. این دو قطره چه رفتاری دارند؟ آیا در جای خود ثابت هستند یا حرکت می‌کنند؟ اگر قطره‌ها حرکت می‌کنند، جهت حرکتشان چگونه است و چه اتفاقی برای آنها می‌افتد؟

 

(راهنمایی: اگر هیچ اتفاقی برای قطره‌ها رخ نمی‌دهد احتمالاً دمای شیشه پایین‌تر از حد مجاز است. در این صورت شیشه را پاک کنید و مجدداً آن را روی شعله گرم کنید. استفاده از لام بهتر از ظرف پیرکس است. همچنین می‌توانید محل قرار گرفتن دو قطره روی شیشه را عوض کنید زیرا در برخی قسمت‌ها نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود.)

- قطره‌چکان را بشویید و یک قطره رنگ خوراکی غلیظ (هر رنگی که دوست دارید) روی سطح شیشه بریزید.

 

- مجدداً قطره‌چکان را بشویید. سپس با آن کم‌غلظت‌ترین قطره‌ روی کاغذ مومی با رنگی متفاوت از قطره‌ی غلیظ را بردارید و در کنار قطره‌ی غلیظ روی شیشه بریزید، به طوری که دو قطره با همدیگر تماس نداشته باشند. رفتار این دو قطره مشابه با رفتار دو قطره‌ی غلیظ همرنگ است؟ تفاوت‌ها در چیست؟

 

- حال چندین قطره در رنگ‌ها و غلظت‌های متفاوت از روی کاغذ مومی بردارید و به صورت اتفاقی و رندوم روی سطح گرم شیشه بریزید. دقت کنید که قبل از تعویض رنگ یا غلظت قطره‌ها باید قطره‌چکان را بشویید. همچنین سعی کنید قطراتی با اندازه‌های مختلف روی شیشه تشکیل دهید. چه اتفاقی برای قطره‌ها رخ می‌دهد؟ آیا رنگ و غلظت سبب تغییر رفتار آنها می‌شود؟ آیا می-توانید الگوی رفتاری خاصی در مورد این قطره‌ها تشخیص دهید؟

 

- آیا می‌توانید روش‌های دیگری برای ایجاد تغییر در رفتار قطره‌ها روی سطح شیشه‌ای یا هر سطح دیگری پیدا کنید؟ قطره‌ها روی تمام سطوح حرکت نمی‌کنند، اما می‌توانید در شکل و نحوه‌ی پخش آنها روی سطوح تغییر ایجاد کنید. سطوحی مانند کاپشن ضد آب، برگ گیاهان، پلاستیک یا یک میز چوبی را امتحان کنید. به نظرتان وجود مواد صابونی، روغن زیتون یا الکل تغییری در شکل قطره‌های تشکیل شده روی سطوح ایجاد می‌کند؟ اگر زبری سطوح را تغییر دهید چه اتفاقی برای قطره‌ها می‌افتد؟ (رنگ‌های خوراکی و مواد روغنی روی سطوح ایجاد لک می‌کنند، در نتیجه هنگام استفاده از آنها مراقب باشید.)

مشاهده و نتیجه‌گیری:

در این فعالیت علمی باید انواع رفتارها را روی سطح شیشه‌ای مشاهده کرده باشید. به احتمال زیاد قطره‌ی آب خالص به سرعت روی سطح پخش می‌شود. حرارت دادن به شیشه سبب نامساعد شدن شرایط برای تشکیل قطره می‌شود و در نتیجه پخش شدن مایع روی آن محتمل‌تر است. با این وجود رنگ خوراکی غلیظ علاوه‌ بر آب حاوی ماده‌ی شیمیایی به نام پروپیلن گلیکول است. ترکیب این دو ماده سبب تشکیل قطره‌هایی کروی‌تر می‌شود که باید متوجه آنها روی سطح شیشه‌ای شده باشید. آب سطحی در این قطره‌ها سریع‌تر از پروپیلن گلیکول تبخیر می‌شود و در عین حال کشش سطحی بیشتری نیز دارد. این تفاوت‌ها منجر به جریان متقارن آب در قطره می‌شود که باعث تثبیت قطره و جلوگیری از پخش آن می‌شود.

 

 

 

 

ممکن است مشاهده کرده باشید که قطره‌ی رنگ خوراکی کمی روی سطح شیشه‌ای حرکت می‌کند. با قرار دادن قطره‌ی دوم رنگ خوراکی در کنار قطره‌ی اول، این دو به هم نزدیک می‌شوند. دلیل این حرکت آن است که یک قطره بر تبخیر آب قطره‌ی دوم تأثیر می‌گذارد و جریان آب داخلی آن را نامتعادل می‌کند. نتیجه حرکت قطره‌ها به سوی هم در اثر عدم تعادل است. وقتی دو قطره به هم می‌رسند، ترکیب آب/پروپیلن گلیکول آنها رفتار دو قطره را تعیین می‌کند. اگر دو مخلوط یکسان باشند قطره‌ها به هم متصل می‌شوند و قطره‌ای بزرگتر تشکیل می‌دهند. اما اگر دو قطره رنگ خوراکی با غلظت‌های بسیار متفاوت را در کنار هم قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که یک قطره به دنبال دیگری حرکت می‌کند. دلیل این اتفاق تفاوت در کشش سطحی دو قطره است. قطره‌ی با کشش سطحی کمتر (غلظت رنگ خوراکی بیشتر) به دنبال قطره‌ی با کشش سطحی بیشتر (غلظت رنگ خوراکی کمتر) حرکت می‌کند. با قرار دادن چندین قطره در غلظت‌ها و رنگ‌های مختلف حرکت‌های جالبی را روی سطح گرم شیشه مشاهده می‌کنید. 

 

 

تمیز کردن:

 

ظرف پیرکس یا لام را به خوبی بشویید تا رنگ‌های خوراکی پاک شوند. سطح کار خود را با آب و صابون تمیز کنید و حتماً در انتهای کار دستان خود را بشویید.

 


منبع:
 
 
منابع مفید: 
 
 
 
 
 
 
 
آبدوست - ویکیپدیا
 
ترشوندگی - ویکیپدیا
 

 

1394/9/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 رقص قطره‌ها
رقص قطره‌هامشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: فیزیک، مخلوط، علم مواد، قطرات آب
مشاهده علمی ۱۷۸

 

 

مقدمه:

آیا تا به حال به حرکت قطره‌های باران روی شیشه‌ی پنجره توجه کرده‌اید؟ برخی از این قطرات تنها هستند و برخی دیگر به هم می‌پیوندند و قطره‌های بزرگتری تشکیل می‌دهند. آیا برایتان سوال شده است که چرا این قطره‌ها به شیوه‌های مختلف رفتار می‌کنند؟ کنترل پخش مایعات روی سطوح، یا خیس شدن، بسیار مهم است. در بعضی کاربردها به سطحی با خاصیت دفع مایع نیاز دارید، مانند کاپشن ضد آب.

 

 

 

در موارد دیگر نیاز دارید مایع به طور یکدست روی سطح پخش شود، مانند رنگ دیوار. اما آیا می‌توان رفتار قطره‌های آب روی سطحی خاص را پیش‌بینی کرد؟ این قطره روی سطح نیز به صورت قطره باقی می‌ماند یا پخش می‌شود؟ پیش‌بینی رفتار در حالتی که آب همراه با ماده‌ای دیگر باشد بسیار پیچیده‌تر است. در مواردی نتایج غیر منتظره و جالب حاصل می‌شوند. فعالیت علمی زیر را انجام دهید تا خودتان این موضوع را تجربه کنید.

 

 

 

پیش‌زمینه:

چه چیزی تعیین کننده‌ی رفتار یک مایع روی سطوح است؟ پاسخ به نظر آسان است: رفتار وابسته به نوع مایع و سطح است. سطوح مختلف دارای ساختارهای مولکولی متفاوت هستند که روی رفتار آب یا مایعات دیگر بر روی آنها تأثیرگذار است. موادی مانند شیشه که آب را به خود جذب می‌کنند هیدروفیل یا آبدوست نام دارند و آب روی این سطوح به آسانی پخش می‌شود. سطوح دیگر مانند تفلون یا برگ گیاهان رفتاری درست مخالف این دارند و آب‌گریز یا هیدروفوب نام دارند. آب روی این سطوح به صورت قطره درمی‌آید. شکل قطره روی هر سطح اطلاعات زیادی در مورد خواص این سطح بیان می‌کند. 

 

 

 

در مایعات کشش سطحی خاصیت تعیین کننده‌ی شکل قطره‌هاست. مولکول‌های مایع در یک قطره علاقه دارند به مولکول‌های اطراف خود بچسبند. بدین ترتیب مولکول‌های داخل قطره به هم متصل هستند. اما در سطح قطره تعداد مولکول‌های مایع کمتر است که این مسئله منجر به تشکیل پیوندهای قوی‌تر میان مولکول‌های سطحی می‌شود. با کشیده شدن مولکول‌های سطح به داخل قطره توسط مولکول‌های زیرین، قطره تشکیل می‌شود. ممکن است از کنار نمونه‌هایی از کشش سطحی مایعات بدون توجه عبور کرده باشید، مانند تشکیل قطرات کوچک آب بر روی پنجره، برگ گیاهان پس از بارش باران یا حرکت برخی حشرات روی سطح آب. در این فعالیت علمی به نمونه‌ای از اثرات کشش سطحی می‌پردازیم و عوامل موثر بر رفتار قطرات را بررسی خواهیم کرد

 

 

 

مواد و وسایل مورد نیاز:

- یک بزرگتر برای کمک در انجام آزمایش

- آب

- دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه

- کاغذ سفید

- شیشه‌ی مخصوص میکروسکوپ (لام) و انبردست (اختیاری)

- یک سطح شیشه‌ای صاف و مقاوم در برابر حرارت مانند ظرف پیرکس (کاملاً سالم و بدون ترک)

- رنگ خوراکی مایع (که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آن پروپیلن گلیکول باشد.)

- قطره‌چکان

- دستگیره‌ی آشپزخانه

- اجاق گاز

- کاغذ مومی (wax paper)

- عینک ایمنی (برای حفاظت از چشم در هنگام انجام آزمایش)

- ماژیک دائمی

 

آماده‌سازی:

- چند دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه روی سطح کار خود پهن کنید تا از کثیف شدن آن جلوگیری شود.

 

- با کمک قطره‌چکان یک خط شامل پنج قطره آب روی کاغذ مومی بریزید. این قطره‌ها باید تقریباً هم اندازه باشند.

 

- یک رنگ خوراکی (آبی، سبز، قرمز یا زرد) انتخاب کنید و یک قطره‌ی غلیظ از این رنگ خوراکی از ظرف حاوی رنگ در کنار خط شامل پنج قطره آب بریزید.

 

- به کمک قطره‌چکان مقدار کمی رنگ از این قطره‌ی روی سطح بردارید و آن را به دقت داخل اولین قطره‌ی آب از پنج قطره بریزید. با داخل کشیدن و بیرون ریختن مرتب قطره توسط قطره‌چکان محتویات آن را به خوبی مخلوط کنید.

 

- حال مقدار کمی از این قطره‌ی اول را با قطره‌چکان بردارید و با دقت در قطره‌ی دوم از پنج قطره بریزید.

 

- همین مراحل را برای پنج قطره‌ انجام دهید. در انتها باید شش قطره شامل غلظت‌های مختلف رنگ خوراکی داشته باشید. 

 

- قطره‌چکان را با آب تمیز بشویید.

 

- این مراحل را با یک سری جدید از قطره‌های آب و یک رنگ خوراکی دیگر (آبی، سبز، قرمز یا زرد) انجام دهید. به خاطر داشته باشید که قبل از عوض کردن رنگ خوراکی و انجام این مراحل از ابتدا، حتماً قطره‌چکان را بشویید. کاغذ مومی را موقتاً کنار بگذارید، در مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت.

 

- از بزرگتر خود بخواهید اجاق گاز را روشن کند.

 

- عینک‌های ایمنی خود را به چشم بزنید.

 

- از بزرگتر خود بخواهید ظرف پیرکس را با دستگیره نگه دارد. مساحتی در حدود سه در شش سانتیمتر از کف ظرف را به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه به آرامی از میان شعله عبور دهید. شعله باید به شیشه‌ی ظرف برخورد کند. محلی از ظرف که با شعله در تماس است را به خاطر بسپارید زیرا فعالیت خود را در این قسمت انجام می‌دهید. (توجه: هنگام عبور دادن ظرف از میان شعله بسیار دقت کنید. ترک‌های میکروسکوپی می‌توانند منجر به شکسته شدن ظرف هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت شوند. حتماً از شیشه‌ی مقاوم به حرارت (پیرکس) استفاده کنید. تمام افراد حاضر در محل آزمایش باید عینک ایمنی به چشم داشته باشند.)

 

- اگر لام میکروسکوپ دارید، می‌توانید به جای ظرف پیرکس لام را به مدت سی ثانیه از شعله‌ی گاز رد کنید.

 

- مراقب باشید زیرا شیشه بسیار داغ می‌شود. با دقت ظرف پیرکس یا لام را روی سطح کار خود قرار دهید. (سمتی از شیشه که در تماس با شعله قرار داشته است باید رو به بالا باشد.) اجازه دهید شیشه به مدت ده دقیقه خنک شود.

 

 

 

 

روش کار:

- پس از اینکه شیشه کمی خنک شد، یک کاغذ سفید روی سطح کار خود قرار دهید. ظرف پیرکس یا لام را روی کاغذ بگذارید. به خاطر داشته باشید سمتی از شیشه که در تماس با شعله بوده است باید رو به بالا باشد. 

 

- با قطره‌چکان تمیز یک قطره آب خالص روی سطح شیشه بریزید. چه اتفاقی برای قطره می‌افتد، آیا روی سطح پخش می‌شود یا شکل قطره‌ای خود را حفظ می‌کند؟

 

- حال قطره‌ای کوچک از قطره‌ی غلیظ رنگ خوراکی را با کمک قطره‌چکان از روی کاغذ مومی بردارید (هر رنگی که می‌خواهید) و با دقت آن را روی شیشه بریزید. رفتار این قطره چگونه است؟ آیا این قطره با قطره‌ی آب خالص تفاوت دارد؟ آیا تفاوتی دیگر میان این دو قطره مشاهده می‌کنید؟ 

 

- حال قطره‌ای از رنگ خوراکی با همین غلظت را در کنار قطره‌ی رنگ قبلی روی شیشه بریزید. این دو نباید در تماس با هم باشند اما فاصله‌ی میان‌شان باید حدود سه تا شش میلیمتر باشد. این دو قطره چه رفتاری دارند؟ آیا در جای خود ثابت هستند یا حرکت می‌کنند؟ اگر قطره‌ها حرکت می‌کنند، جهت حرکتشان چگونه است و چه اتفاقی برای آنها می‌افتد؟

 

(راهنمایی: اگر هیچ اتفاقی برای قطره‌ها رخ نمی‌دهد احتمالاً دمای شیشه پایین‌تر از حد مجاز است. در این صورت شیشه را پاک کنید و مجدداً آن را روی شعله گرم کنید. استفاده از لام بهتر از ظرف پیرکس است. همچنین می‌توانید محل قرار گرفتن دو قطره روی شیشه را عوض کنید زیرا در برخی قسمت‌ها نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود.)

- قطره‌چکان را بشویید و یک قطره رنگ خوراکی غلیظ (هر رنگی که دوست دارید) روی سطح شیشه بریزید.

 

- مجدداً قطره‌چکان را بشویید. سپس با آن کم‌غلظت‌ترین قطره‌ روی کاغذ مومی با رنگی متفاوت از قطره‌ی غلیظ را بردارید و در کنار قطره‌ی غلیظ روی شیشه بریزید، به طوری که دو قطره با همدیگر تماس نداشته باشند. رفتار این دو قطره مشابه با رفتار دو قطره‌ی غلیظ همرنگ است؟ تفاوت‌ها در چیست؟

 

- حال چندین قطره در رنگ‌ها و غلظت‌های متفاوت از روی کاغذ مومی بردارید و به صورت اتفاقی و رندوم روی سطح گرم شیشه بریزید. دقت کنید که قبل از تعویض رنگ یا غلظت قطره‌ها باید قطره‌چکان را بشویید. همچنین سعی کنید قطراتی با اندازه‌های مختلف روی شیشه تشکیل دهید. چه اتفاقی برای قطره‌ها رخ می‌دهد؟ آیا رنگ و غلظت سبب تغییر رفتار آنها می‌شود؟ آیا می-توانید الگوی رفتاری خاصی در مورد این قطره‌ها تشخیص دهید؟

 

- آیا می‌توانید روش‌های دیگری برای ایجاد تغییر در رفتار قطره‌ها روی سطح شیشه‌ای یا هر سطح دیگری پیدا کنید؟ قطره‌ها روی تمام سطوح حرکت نمی‌کنند، اما می‌توانید در شکل و نحوه‌ی پخش آنها روی سطوح تغییر ایجاد کنید. سطوحی مانند کاپشن ضد آب، برگ گیاهان، پلاستیک یا یک میز چوبی را امتحان کنید. به نظرتان وجود مواد صابونی، روغن زیتون یا الکل تغییری در شکل قطره‌های تشکیل شده روی سطوح ایجاد می‌کند؟ اگر زبری سطوح را تغییر دهید چه اتفاقی برای قطره‌ها می‌افتد؟ (رنگ‌های خوراکی و مواد روغنی روی سطوح ایجاد لک می‌کنند، در نتیجه هنگام استفاده از آنها مراقب باشید.)

مشاهده و نتیجه‌گیری:

در این فعالیت علمی باید انواع رفتارها را روی سطح شیشه‌ای مشاهده کرده باشید. به احتمال زیاد قطره‌ی آب خالص به سرعت روی سطح پخش می‌شود. حرارت دادن به شیشه سبب نامساعد شدن شرایط برای تشکیل قطره می‌شود و در نتیجه پخش شدن مایع روی آن محتمل‌تر است. با این وجود رنگ خوراکی غلیظ علاوه‌ بر آب حاوی ماده‌ی شیمیایی به نام پروپیلن گلیکول است. ترکیب این دو ماده سبب تشکیل قطره‌هایی کروی‌تر می‌شود که باید متوجه آنها روی سطح شیشه‌ای شده باشید. آب سطحی در این قطره‌ها سریع‌تر از پروپیلن گلیکول تبخیر می‌شود و در عین حال کشش سطحی بیشتری نیز دارد. این تفاوت‌ها منجر به جریان متقارن آب در قطره می‌شود که باعث تثبیت قطره و جلوگیری از پخش آن می‌شود.

 

 

 

 

ممکن است مشاهده کرده باشید که قطره‌ی رنگ خوراکی کمی روی سطح شیشه‌ای حرکت می‌کند. با قرار دادن قطره‌ی دوم رنگ خوراکی در کنار قطره‌ی اول، این دو به هم نزدیک می‌شوند. دلیل این حرکت آن است که یک قطره بر تبخیر آب قطره‌ی دوم تأثیر می‌گذارد و جریان آب داخلی آن را نامتعادل می‌کند. نتیجه حرکت قطره‌ها به سوی هم در اثر عدم تعادل است. وقتی دو قطره به هم می‌رسند، ترکیب آب/پروپیلن گلیکول آنها رفتار دو قطره را تعیین می‌کند. اگر دو مخلوط یکسان باشند قطره‌ها به هم متصل می‌شوند و قطره‌ای بزرگتر تشکیل می‌دهند. اما اگر دو قطره رنگ خوراکی با غلظت‌های بسیار متفاوت را در کنار هم قرار دهید، مشاهده خواهید کرد که یک قطره به دنبال دیگری حرکت می‌کند. دلیل این اتفاق تفاوت در کشش سطحی دو قطره است. قطره‌ی با کشش سطحی کمتر (غلظت رنگ خوراکی بیشتر) به دنبال قطره‌ی با کشش سطحی بیشتر (غلظت رنگ خوراکی کمتر) حرکت می‌کند. با قرار دادن چندین قطره در غلظت‌ها و رنگ‌های مختلف حرکت‌های جالبی را روی سطح گرم شیشه مشاهده می‌کنید. 

 

 

تمیز کردن:

 

ظرف پیرکس یا لام را به خوبی بشویید تا رنگ‌های خوراکی پاک شوند. سطح کار خود را با آب و صابون تمیز کنید و حتماً در انتهای کار دستان خود را بشویید.

 


منبع:
 
 
منابع مفید: 
 
 
 
 
 
 
 
آبدوست - ویکیپدیا
 
ترشوندگی - ویکیپدیا
 

 

1394/9/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content