XMod
 آیا وجود پشه‌ها در حیات‌وحش ضروری است؟
آیا وجود پشه‌ها در حیات‌وحش ضروری است؟زنگ تفريح زيست
حشرات گرده‌افشان در باروری گیاهان بسیاری موثر هستند، همچنین یکی از منابع غذایی برای سایر گونه‌ها به شمار می‌آیند. پشه‌ها موجود ضعیف و لاغری هستند که به راحتی می‌توان با یک دست آن‌ها را له کرد، اما در عین حال می‌توانند منجر به شیوع بیماری‌های خطرناکی در جهان شوند. مانند این بار که عامل انتقال ویروس زیکا شده‌اند و تمامی آمریکای لاتین را دچار مشکل کرده‌اند.

 

 در پی این همه‌گیری در آمریکای لاتین، بسیاری از کارشناسان جهانی بهداشت، آن را یکی از بزرگ‌ترین حملات علیه بشر خوانده‌اند.
اما چه می‌شود اگر ناگهان، تمامی این حشرات از محیط حذف شوند؟ دقیق‌ترین جواب این است که هیچ کسی به طور قطع نمی‌داند.

هرچند بیش از سه هزار و پانصد گونه پشه‌ای که در طبیعت مشغول ایفا کردن نقش خودشان هستند، که هیچ سوالی باقی نمی‌گذارند. به عنوان مثال پشه‌های نر شهد گل‌ها را می‌مکند و در مقیاس وسیع به گرده‌افشانی گل‌ها و محصولات کشاورزی و زراعی کمک می‌کنند. همچنین پشه‌ها، در هر سنی و با هر جنسی، یک منبع غذایی خوب، برای گروه‌های زیادی از موجودات هستند، آن‌ها برای ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، سنجاقک‌ها، پرنده‌های مهاجر و همین‌طور خفاش‌ها، به عنوان وعده‌های غذایی مفید نقش ایفا می‌کنند.


رابطه‌ی پشه‌ها با خفاش‌ها
شاید خفاش‌ها بیش از هر موجود دیگری، به عنوان دشمنان طبیعی پشه‌ها شناخته‌شوند و به خاطر تغذیه از آن‌ها، بسیار به آن‌ها وابستگی دارند، این طور به نظر می‌رسد که با محو شدن پشه‌ها از روی زمین، زندگی خفاش‌ها بیش از سایرین تاثیر می‌پذیرد.
وینفرد فریک (Winifred Frick) زیست‌شناسی که در دانشگاه کلمبیا در مورد خفاش‌ها پژوهش می‌کند، در این مورد می‌گوید که بر خلاف تصور معمول، با محو شدن یکباره‌ی پشه‌ها از روی زمین، زندگی خفاش‌ها تاثیر چندانی نمی‌پذیرد.
خفاش‌ها، شکارچیانی همه‌کاره هستند، به این معنا که هر چیزی را که بتوانند شکار کنند، می‌خورند. سوسک‌ها، پشه‌ها و حشرات دیگر.
وینفرد فریک در ادامه اضافه می‌کند هیچ کدام از گونه‌های خفاش‌ها به یک گونه‌ی خاص از پشه‌ها وابستگی ندارند.

 


در حقیقت برخی از گونه‌های پشه‌، در طول روز فعال هستند و این یعنی، خفاش‌ها فرصت بسیار کمی برای شکار و تغذیه از آن‌ها دارند. دو پشه‌ای که عامل اصلی انتقال ویروس زیکا می‌شوند و با نام‌های Aedes aegypti و Aedes aegypti شناخته می‌شوند نیز از همین پشه‌های روز پرواز هستند.
با این‌ حال، روش‌هایی که ما برای ریشه‌کن کردن پشه‌ها به کار می‌بریم، مانند استفاده از آفت‌کش‌هایی مثل د.د.ت. بسیار بیش از آن که بر روی پشه‌ها اثر بگذارند، بر روی خفاش‌ها و سایر اعضای حیات‌وحش تاثیر دارند.
وینفرد فردریک می‌گوید: من نگران تاثیرات بسیار وخیم و ناخواسته‌ای هستم که استفاده‌ی گسترده از حشره‌کش‌ها، بر روی خفاش‌ها و دیگر اعضای حیات وحش می‌گذارد.

 

پشه‌های مرموز
آن فروسچه (Ann Froschauer) از سرویس ماهی‌ها و حیات وحش آمریکا (U.S. Fish and Wildlife Service) می‌گوید حذف کردن کامل پشه‌ها می‌تواند عواقبی داشته باشد که ما از آن‌ها بی‌اطلاعیم.

 


مشکل اصلی این است که ما هنوز برای دانستن جایگاه پشه‌ها در زنجیره‌ی غذایی اطلاعات کافی نداریم. بیشتر اطلاعات و تحقیقات ما در مورد زنجیره‌ی غذایی در مورد پستانداران بزرگ، مانند شیرها و پلنگ‌هاست. به این دلیل که مشاهده‌ی رفتار و تغذیه‌ی آن‌ها بسیار راحت‌تر است نسبت به پشه‌هایی که هرجا یک برکه‌ی آب موقتی هم ببینند، سریعا شروع به تکثیر و تولید مثل می‌کنند.
مارم کیل پاتریک ( Marm Kilpatrick) آفت‌شناسِ دانشگاه کالیفرنیا- سانتاکروز می‌گوید: این بدیهی است که وقتی شما یک حیوان را از یک اکوسیستم حذف کنید، چیزی تغییر پیدا می‌کند. اما ممکن است این تاثیر به قدری کم باشد که به طور عادی مردم متوجه این تغییرات نشوند.

 

چیزهایی کوچک با تاثیراتی جهانی
با این حال، اگر از منظر بیماری‌های واگیردار به مسئله نگاه کنیم، ریشه‌کن کردن پشه‌ها می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر سلامت جهانی داشته باشد.

 


 

پشه‌ها در نوک پیکان مالاریا هستند. اگر آن‌ها ناپدید شوند، مالاریا هم قطعا از بین خواهد رفت. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، تنها در سال 2015 ، چهارصد و سی و هشت هزار نفر بر اثر مالاریا مردند.
به طور مشابه، گونه‌های پشه‌ای که هم‌اینک به عنوان اصلی‌ترین عاملین انتقال ویروس زیکا هستند، در تب کنگو (22هزار مورد مرگ در هر سال) و تب زرد (30 هزار مورد مرگ در هر سال) نیز به عنوان عامل اصلی انتقال شناخته می‌شوند.
و البته، تنها انسان‌ها نیستند که توسط پشه‌ها می‌میرند. قبل از سده‌ی 1800 میلادی، پشه‌ای در جزایر هاوایی وجود نداشت. در نتیجه در حیات‌وحش آن‌جا، هیچ نوع مقابله‌ی طبیعی در برابر آن‌ها وجود نداشت. پشه‌ها به عنوان مسافران مجانی، همراه با کشتی‌های انسان‌ها، خودشان را به آنجا رساندند و در نتیجه به خاطر آن‌ها، گونه‌های بی‌شماری از پرندگان بومی هاوایی، بر اثر ویروس‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شد، مانند ویروس آبله‌ی پرندگان تلف شدند.

 


ما حتی نمی‌دانیم که آیا ریشه‌کن کردن تمامی گونه‌های پشه‌ها، ممکن هست یا خیر، و اگر این کار شدنی باشد، آیا به نفع ماست یا نه، ما نمی‌دانیم در این مورد باید به حرف یک زیست شناس مانند ویلسون (E.O. Wilson) گوش بدهیم یا نه، هنگامی که می‌گوید "چیزهای کوچک، جهان را می‌گردانند."


 

منبع :

 

Zika Raises the Question: Are Mosquitoes Necessary?


منابع بیشتر :


انسان و محیط


اکوسیستم


بهداشت محیط


حشرات


پشه


the little things that run the world


Can We Stop Mosquitoes From Infecting the World?

 

1394/7/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 آیا وجود پشه‌ها در حیات‌وحش ضروری است؟
آیا وجود پشه‌ها در حیات‌وحش ضروری است؟زنگ تفريح زيست
حشرات گرده‌افشان در باروری گیاهان بسیاری موثر هستند، همچنین یکی از منابع غذایی برای سایر گونه‌ها به شمار می‌آیند. پشه‌ها موجود ضعیف و لاغری هستند که به راحتی می‌توان با یک دست آن‌ها را له کرد، اما در عین حال می‌توانند منجر به شیوع بیماری‌های خطرناکی در جهان شوند. مانند این بار که عامل انتقال ویروس زیکا شده‌اند و تمامی آمریکای لاتین را دچار مشکل کرده‌اند.

 

 در پی این همه‌گیری در آمریکای لاتین، بسیاری از کارشناسان جهانی بهداشت، آن را یکی از بزرگ‌ترین حملات علیه بشر خوانده‌اند.
اما چه می‌شود اگر ناگهان، تمامی این حشرات از محیط حذف شوند؟ دقیق‌ترین جواب این است که هیچ کسی به طور قطع نمی‌داند.

هرچند بیش از سه هزار و پانصد گونه پشه‌ای که در طبیعت مشغول ایفا کردن نقش خودشان هستند، که هیچ سوالی باقی نمی‌گذارند. به عنوان مثال پشه‌های نر شهد گل‌ها را می‌مکند و در مقیاس وسیع به گرده‌افشانی گل‌ها و محصولات کشاورزی و زراعی کمک می‌کنند. همچنین پشه‌ها، در هر سنی و با هر جنسی، یک منبع غذایی خوب، برای گروه‌های زیادی از موجودات هستند، آن‌ها برای ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها، سنجاقک‌ها، پرنده‌های مهاجر و همین‌طور خفاش‌ها، به عنوان وعده‌های غذایی مفید نقش ایفا می‌کنند.


رابطه‌ی پشه‌ها با خفاش‌ها
شاید خفاش‌ها بیش از هر موجود دیگری، به عنوان دشمنان طبیعی پشه‌ها شناخته‌شوند و به خاطر تغذیه از آن‌ها، بسیار به آن‌ها وابستگی دارند، این طور به نظر می‌رسد که با محو شدن پشه‌ها از روی زمین، زندگی خفاش‌ها بیش از سایرین تاثیر می‌پذیرد.
وینفرد فریک (Winifred Frick) زیست‌شناسی که در دانشگاه کلمبیا در مورد خفاش‌ها پژوهش می‌کند، در این مورد می‌گوید که بر خلاف تصور معمول، با محو شدن یکباره‌ی پشه‌ها از روی زمین، زندگی خفاش‌ها تاثیر چندانی نمی‌پذیرد.
خفاش‌ها، شکارچیانی همه‌کاره هستند، به این معنا که هر چیزی را که بتوانند شکار کنند، می‌خورند. سوسک‌ها، پشه‌ها و حشرات دیگر.
وینفرد فریک در ادامه اضافه می‌کند هیچ کدام از گونه‌های خفاش‌ها به یک گونه‌ی خاص از پشه‌ها وابستگی ندارند.

 


در حقیقت برخی از گونه‌های پشه‌، در طول روز فعال هستند و این یعنی، خفاش‌ها فرصت بسیار کمی برای شکار و تغذیه از آن‌ها دارند. دو پشه‌ای که عامل اصلی انتقال ویروس زیکا می‌شوند و با نام‌های Aedes aegypti و Aedes aegypti شناخته می‌شوند نیز از همین پشه‌های روز پرواز هستند.
با این‌ حال، روش‌هایی که ما برای ریشه‌کن کردن پشه‌ها به کار می‌بریم، مانند استفاده از آفت‌کش‌هایی مثل د.د.ت. بسیار بیش از آن که بر روی پشه‌ها اثر بگذارند، بر روی خفاش‌ها و سایر اعضای حیات‌وحش تاثیر دارند.
وینفرد فردریک می‌گوید: من نگران تاثیرات بسیار وخیم و ناخواسته‌ای هستم که استفاده‌ی گسترده از حشره‌کش‌ها، بر روی خفاش‌ها و دیگر اعضای حیات وحش می‌گذارد.

 

پشه‌های مرموز
آن فروسچه (Ann Froschauer) از سرویس ماهی‌ها و حیات وحش آمریکا (U.S. Fish and Wildlife Service) می‌گوید حذف کردن کامل پشه‌ها می‌تواند عواقبی داشته باشد که ما از آن‌ها بی‌اطلاعیم.

 


مشکل اصلی این است که ما هنوز برای دانستن جایگاه پشه‌ها در زنجیره‌ی غذایی اطلاعات کافی نداریم. بیشتر اطلاعات و تحقیقات ما در مورد زنجیره‌ی غذایی در مورد پستانداران بزرگ، مانند شیرها و پلنگ‌هاست. به این دلیل که مشاهده‌ی رفتار و تغذیه‌ی آن‌ها بسیار راحت‌تر است نسبت به پشه‌هایی که هرجا یک برکه‌ی آب موقتی هم ببینند، سریعا شروع به تکثیر و تولید مثل می‌کنند.
مارم کیل پاتریک ( Marm Kilpatrick) آفت‌شناسِ دانشگاه کالیفرنیا- سانتاکروز می‌گوید: این بدیهی است که وقتی شما یک حیوان را از یک اکوسیستم حذف کنید، چیزی تغییر پیدا می‌کند. اما ممکن است این تاثیر به قدری کم باشد که به طور عادی مردم متوجه این تغییرات نشوند.

 

چیزهایی کوچک با تاثیراتی جهانی
با این حال، اگر از منظر بیماری‌های واگیردار به مسئله نگاه کنیم، ریشه‌کن کردن پشه‌ها می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای بر سلامت جهانی داشته باشد.

 


 

پشه‌ها در نوک پیکان مالاریا هستند. اگر آن‌ها ناپدید شوند، مالاریا هم قطعا از بین خواهد رفت. بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی، تنها در سال 2015 ، چهارصد و سی و هشت هزار نفر بر اثر مالاریا مردند.
به طور مشابه، گونه‌های پشه‌ای که هم‌اینک به عنوان اصلی‌ترین عاملین انتقال ویروس زیکا هستند، در تب کنگو (22هزار مورد مرگ در هر سال) و تب زرد (30 هزار مورد مرگ در هر سال) نیز به عنوان عامل اصلی انتقال شناخته می‌شوند.
و البته، تنها انسان‌ها نیستند که توسط پشه‌ها می‌میرند. قبل از سده‌ی 1800 میلادی، پشه‌ای در جزایر هاوایی وجود نداشت. در نتیجه در حیات‌وحش آن‌جا، هیچ نوع مقابله‌ی طبیعی در برابر آن‌ها وجود نداشت. پشه‌ها به عنوان مسافران مجانی، همراه با کشتی‌های انسان‌ها، خودشان را به آنجا رساندند و در نتیجه به خاطر آن‌ها، گونه‌های بی‌شماری از پرندگان بومی هاوایی، بر اثر ویروس‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شد، مانند ویروس آبله‌ی پرندگان تلف شدند.

 


ما حتی نمی‌دانیم که آیا ریشه‌کن کردن تمامی گونه‌های پشه‌ها، ممکن هست یا خیر، و اگر این کار شدنی باشد، آیا به نفع ماست یا نه، ما نمی‌دانیم در این مورد باید به حرف یک زیست شناس مانند ویلسون (E.O. Wilson) گوش بدهیم یا نه، هنگامی که می‌گوید "چیزهای کوچک، جهان را می‌گردانند."


 

منبع :

 

Zika Raises the Question: Are Mosquitoes Necessary?


منابع بیشتر :


انسان و محیط


اکوسیستم


بهداشت محیط


حشرات


پشه


the little things that run the world


Can We Stop Mosquitoes From Infecting the World?

 

1394/7/19 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content