XMod
 مصرف انرژی و اَبَر محاسبات
مصرف انرژی و اَبَر محاسباتزنگ تفريح كامپيوتر
مشکلات مصرف انرژي که بر سر راه محاسبات بزرگ مقياس قرار گرفته‌اند.

 
سه راه حل احتمالي وجود دارد: اختصاصي کردن تراشه‌ها، ايجاد اتصال‌هاي ميلي‌ولتي و نصب حافظه‌ي سه بعدي در دهه‌ي اخير متخصصان محاسبات در مقياس بالا پژوهش‌هايي را درباره‌ي ابررايانه‌هايي با قدرت پردازش بسيار بالا،‌ يعني از مرتبه‌ي انجام ‌يک ميليون تريليون عمليات شناور در ثانيه به انجام رسانده‌اند. اکنون محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که ساخت چنين ابررايانه‌اي امکان پذير است، اما هزينه‌هاي سرسام آوري دارد. 
 
اريک دبنديکز (Erik DeBenedictis)،‌ يکي از مهندسان کامپيوتر بخش فناوري آزمايشگاه ملي سانديا (Sandia National Laboratories) مي‌گويد: «امروزه ساخت ابررايانه‌هاي بزرگ مقياس غيرممکن نيست. اما مي‌توان گفت چنين رايانه‌اي به براي تأمين انرژي خود به انرژي ‌يک رآکتور هسته‌اي نياز دارد و طبعاً مسئله‌ي مهمي ‌که پيش مي‌آيد، مسئله‌ي هزينه است.»
 
اگرچه انرژي هسته‌اي سوختي پاک و براي ايالات متحده‌ي امريکا در دسترس است، اما وزارت انرژي اين کشور قصد دارد براي راه‌اندازي اولين ابررايانه‌ي بزرگ مقياس از ‌يک منبع انرژي ديگر استفاده کند. هدف ملي براي ساخت اين رايانه به صورتي طرح ريزي شده که ابررايانه تا سال ۲۰۲۰ آماده شود و توان آن طوري تنظيم شود که بيشتر از ۲۰ مگاوات برق مصرف نکند. 
 
دبنديکز از سال ۲۰۱۲ در مرکز سانديا مشغول بررسي راه حل‌هايي براي نيل به اين هدف بوده است. او اکنون سه مسير پيشنهادي را براي ادامه‌ي پروژه تعريف کرده است که هر کدام ويژگي‌هاي خاص خود را دارند. اتصال‌هاي ميلي ولتي، تراشه‌هاي حافظه‌ي سه بعدي و‌ يا‌ يک ساخت ويژه براي پردازنده‌ي مرکزي سيستم راه‌هايي هستند که دبنديکز آن‌ها را پيشنهاد مي‌کند. البته هر سه راه از نظر سرمايه گذاري ريسک به شمار مي‌روند. زيرا نمي‌توان پيش بيني کرد که آيا اين تکنولوژي‌ها موفق خواهند بود ‌يا نه. 
 
اتصال ميلي ولتي:
محققان در سال‌هاي اخير اميدوار بودند که مانند قانون مور درباره‌ي ‌اندازه‌ي ترانزيستورها، ميزان ولتاژ آن‌ها نيز در طول زمان کمتر و کمتر شود. اما ولتاژ اعمال شده بر ترانزيستورها در دهه‌ي اخير روي مقدار تقريبي ‌يک ولت ثابت باقي مانده است. 
الي ‌يابلونوويچ (Eli Yablonovitch)، مهندس کامپيوتر در دانشگاه کاليفرنيا مي‌گويد: «ما از لحاظ نظري مي‌توانيم ولتاژ اعمالي را از مقدار کنوني آن‌ يعني تقريباً 800 ميلي ولت به فقط چند ميلي ولت برسانيم. با کاهش ولتاژ مي‌توانيم به هدف خود درباره‌ي کاهش مصرف انرژي برسيم. اما اين رويکرد در حيطه‌ي علوم نظري است.»
 
 
 
هنوز نمي‌دانيم که آيا مي‌توان طرح اتصال‌هاي ميلي ولتي را پياده کرد ‌يا نه. اما مرکز مطالعاتي‌ يابلونوويچ تصميم دارد چهار راه احتمالي را بررسي کند. اولين راه، استفاده از اثر ميداني تونل‌زني ترانزيستور است. در اين روش از خاصيت تونل‌زني الکترون براي عبور از لايه‌هاي ترانزيستور استفاده مي‌شود. روش دوم، استفاده از حامل‌هاي نانومکانيکي است. مي‌توان با ايجاد جريان‌هاي بسيار ريز برق، مصرف انرژي را پايين آورد. سومين راه استفاده از ذره‌هاي نوري در ابعاد نانو‌ يا همان نانوفوتونيک‌ها است. با بهره گيري از اين ذرات مي‌توان سيم‌هاي فيزيکي را حذف کرده و ارتباط را سرعت بخشيد. روش چهارم هم استفاده از مدارهاي نانومغناطيسي است. 
 
يابلونوويچ روش اتصال‌هاي ميلي ولتي را دنبال مي‌کند و اميدوار است بتواند نشان دهد که قانون مور درباره‌ي ولتاژها نيز صدق مي‌کند. او تخمين مي‌زند که با پياده کردن سيستم اتصال‌هاي ميلي ولتي بر ابر رايانه‌ي بزرگ مقياس، مي‌توان بهره وري انرژي را ده تا صد برابر افزايش داد. 
 
حافظه‌ي سه بعدي:
وزارت انرژي ايالات متحده تصميم دارد سي درصد از بودجه‌ي ساخت ابررايانه را به ساخت حافظه‌ي آن اختصاص دهد. با چنين بودجه‌اي مي‌توان برجي از تراشه‌هاي سه بعدي حافظه DRAM ساخت و آن‌ها را نزديک به پردازشگر تعبيه کرد. چنين چيدماني به معناي اتصال‌هاي کوتاه تر بين واحدها است و انرژي کمتري در ميان خازن‌ها و مقاومت‌ها در هنگام انتقال بيت‌هاي داده هدر مي‌رود. نتيجتاً ارتباط با سرعت بيشتري انجام مي‌شود.   
 
رابرت پاتي ( Robert Patti)، مشاور رئيس جمهور در طراحي و مهندسي پروژه‌ي نيمه رساناي تزارون (Tezzaron) که با حکومت مرکزي ايالات متحده در پروژه‌هاي نيمه‌هادي‌ها همکاري دارد، مي‌گويد: «حافظه‌هاي انباشته‌ي سه بعدي به تازگي رونق خوبي در دنياي فناوري پيدا کرده‌اند. تا قبل از سال ۲۰۱۱ اين نسل از حافظه‌ها در ابزارهاي الکترونيکي ديده نمي‌شدند. از آن زمان تاکنون سازندگان تراشه‌هاي بزرگ و با ظرفيت بالا در حال طراحي و توسعه‌ي تراشه‌هاي سه بعدي کارآمدتر و به روزتر هستند.»
 
 
 
تزارون در حال حاضر در ساخت تراشه‌هاي حافظه‌ي سه بعدي پيشتاز است. اين گروه موفق شده حافظه‌هايي بسازد که توان برقراري ارتباط ميان لايه‌اي بيشتري دارند و هزينه‌ي تمام شده‌ي ساخت آن‌ها هم پايين تر از مدل‌هاي مشابه است. پاتي دراين باره مي‌گويد: «اين ‌يکي از موفق ترين بخش‌هاي ساخت ابررايانه خواهد بود. زيرا همزمان با کاهش هزينه‌ها، سرعت عملکرد نيز بالا مي‌رود.»
 
ابررايانه‌ي در حال ساخت نمي‌تواند خيلي متکي بر حافظه‌ي DRAM باشد. زيرا اين حافظه فقط در حال کار و هنگامي ‌که سيستم فعال است اطلاعات را ذخيره مي‌کند. اگر سازندگان ابررايانه بخواهند از حافظه‌ي سه بعدي استفاده کنند، لاجرم بايد نرم افزارهاي تازه‌اي براي آن تعريف کنند. با گذر از اين مرحله مي‌توان به مرحله‌اي رسيد که حافظه‌ي ابر رايانه‌ي بزرگ مقياس را قابل قبول و کارآمد خواند.
 
 
 
 
اختصاصي کردن تراشه‌ها:
اضافه کردن هسته‌هاي پردازنده‌اي که هر کدام طراحي شده‌اند تا اپليکيشن‌هاي خاصي را اجرا کنند مي‌تواند به کاهش مصرف انرژي ابرکامپيوتر کمک کند. با اين کار هر تراشه فقط هنگامي ‌کار مي‌کند که کاربر به آن نياز داشته باشد و در صورت عدم استفاده از اپليکيشن، تراشه نيز غيرفعال باقي مي‌ماند. البته اين پردازنده‌هاي تخصصي نياز دارند که برنامه نويسان برنامه‌هاي مناسب را برايشان طراحي کنند تا عملکرد مؤثر و بهينه‌اي داشته باشند. 
 
 
 
 
دبنديکز به اين روش بسيار خوشبين است و مي‌گويد: «احتمالاً اين نوع تراشه‌ها بخش اصلي ابررايانه‌هاي آينده خواهند بود. زيرا هزينه‌ي ساخت آن‌ها کمتر است و استفاده از تراشه‌هاي تخصصي مي‌تواند کيفيت عملکرد ابرکامپيوتر را بهبود ببخشد.»

منیع:
 
منابع مفید: 
 

 SciDAC

 Tunneling Effect Transistors

The Next Platform

asme.org

 

Rebooting Supercomputing

1394/10/1 لينک مستقيم

فرستنده :
حسین HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : عالی بود واقعا عالی بود!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 مصرف انرژی و اَبَر محاسبات
مصرف انرژی و اَبَر محاسباتزنگ تفريح كامپيوتر
مشکلات مصرف انرژي که بر سر راه محاسبات بزرگ مقياس قرار گرفته‌اند.

 
سه راه حل احتمالي وجود دارد: اختصاصي کردن تراشه‌ها، ايجاد اتصال‌هاي ميلي‌ولتي و نصب حافظه‌ي سه بعدي در دهه‌ي اخير متخصصان محاسبات در مقياس بالا پژوهش‌هايي را درباره‌ي ابررايانه‌هايي با قدرت پردازش بسيار بالا،‌ يعني از مرتبه‌ي انجام ‌يک ميليون تريليون عمليات شناور در ثانيه به انجام رسانده‌اند. اکنون محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که ساخت چنين ابررايانه‌اي امکان پذير است، اما هزينه‌هاي سرسام آوري دارد. 
 
اريک دبنديکز (Erik DeBenedictis)،‌ يکي از مهندسان کامپيوتر بخش فناوري آزمايشگاه ملي سانديا (Sandia National Laboratories) مي‌گويد: «امروزه ساخت ابررايانه‌هاي بزرگ مقياس غيرممکن نيست. اما مي‌توان گفت چنين رايانه‌اي به براي تأمين انرژي خود به انرژي ‌يک رآکتور هسته‌اي نياز دارد و طبعاً مسئله‌ي مهمي ‌که پيش مي‌آيد، مسئله‌ي هزينه است.»
 
اگرچه انرژي هسته‌اي سوختي پاک و براي ايالات متحده‌ي امريکا در دسترس است، اما وزارت انرژي اين کشور قصد دارد براي راه‌اندازي اولين ابررايانه‌ي بزرگ مقياس از ‌يک منبع انرژي ديگر استفاده کند. هدف ملي براي ساخت اين رايانه به صورتي طرح ريزي شده که ابررايانه تا سال ۲۰۲۰ آماده شود و توان آن طوري تنظيم شود که بيشتر از ۲۰ مگاوات برق مصرف نکند. 
 
دبنديکز از سال ۲۰۱۲ در مرکز سانديا مشغول بررسي راه حل‌هايي براي نيل به اين هدف بوده است. او اکنون سه مسير پيشنهادي را براي ادامه‌ي پروژه تعريف کرده است که هر کدام ويژگي‌هاي خاص خود را دارند. اتصال‌هاي ميلي ولتي، تراشه‌هاي حافظه‌ي سه بعدي و‌ يا‌ يک ساخت ويژه براي پردازنده‌ي مرکزي سيستم راه‌هايي هستند که دبنديکز آن‌ها را پيشنهاد مي‌کند. البته هر سه راه از نظر سرمايه گذاري ريسک به شمار مي‌روند. زيرا نمي‌توان پيش بيني کرد که آيا اين تکنولوژي‌ها موفق خواهند بود ‌يا نه. 
 
اتصال ميلي ولتي:
محققان در سال‌هاي اخير اميدوار بودند که مانند قانون مور درباره‌ي ‌اندازه‌ي ترانزيستورها، ميزان ولتاژ آن‌ها نيز در طول زمان کمتر و کمتر شود. اما ولتاژ اعمال شده بر ترانزيستورها در دهه‌ي اخير روي مقدار تقريبي ‌يک ولت ثابت باقي مانده است. 
الي ‌يابلونوويچ (Eli Yablonovitch)، مهندس کامپيوتر در دانشگاه کاليفرنيا مي‌گويد: «ما از لحاظ نظري مي‌توانيم ولتاژ اعمالي را از مقدار کنوني آن‌ يعني تقريباً 800 ميلي ولت به فقط چند ميلي ولت برسانيم. با کاهش ولتاژ مي‌توانيم به هدف خود درباره‌ي کاهش مصرف انرژي برسيم. اما اين رويکرد در حيطه‌ي علوم نظري است.»
 
 
 
هنوز نمي‌دانيم که آيا مي‌توان طرح اتصال‌هاي ميلي ولتي را پياده کرد ‌يا نه. اما مرکز مطالعاتي‌ يابلونوويچ تصميم دارد چهار راه احتمالي را بررسي کند. اولين راه، استفاده از اثر ميداني تونل‌زني ترانزيستور است. در اين روش از خاصيت تونل‌زني الکترون براي عبور از لايه‌هاي ترانزيستور استفاده مي‌شود. روش دوم، استفاده از حامل‌هاي نانومکانيکي است. مي‌توان با ايجاد جريان‌هاي بسيار ريز برق، مصرف انرژي را پايين آورد. سومين راه استفاده از ذره‌هاي نوري در ابعاد نانو‌ يا همان نانوفوتونيک‌ها است. با بهره گيري از اين ذرات مي‌توان سيم‌هاي فيزيکي را حذف کرده و ارتباط را سرعت بخشيد. روش چهارم هم استفاده از مدارهاي نانومغناطيسي است. 
 
يابلونوويچ روش اتصال‌هاي ميلي ولتي را دنبال مي‌کند و اميدوار است بتواند نشان دهد که قانون مور درباره‌ي ولتاژها نيز صدق مي‌کند. او تخمين مي‌زند که با پياده کردن سيستم اتصال‌هاي ميلي ولتي بر ابر رايانه‌ي بزرگ مقياس، مي‌توان بهره وري انرژي را ده تا صد برابر افزايش داد. 
 
حافظه‌ي سه بعدي:
وزارت انرژي ايالات متحده تصميم دارد سي درصد از بودجه‌ي ساخت ابررايانه را به ساخت حافظه‌ي آن اختصاص دهد. با چنين بودجه‌اي مي‌توان برجي از تراشه‌هاي سه بعدي حافظه DRAM ساخت و آن‌ها را نزديک به پردازشگر تعبيه کرد. چنين چيدماني به معناي اتصال‌هاي کوتاه تر بين واحدها است و انرژي کمتري در ميان خازن‌ها و مقاومت‌ها در هنگام انتقال بيت‌هاي داده هدر مي‌رود. نتيجتاً ارتباط با سرعت بيشتري انجام مي‌شود.   
 
رابرت پاتي ( Robert Patti)، مشاور رئيس جمهور در طراحي و مهندسي پروژه‌ي نيمه رساناي تزارون (Tezzaron) که با حکومت مرکزي ايالات متحده در پروژه‌هاي نيمه‌هادي‌ها همکاري دارد، مي‌گويد: «حافظه‌هاي انباشته‌ي سه بعدي به تازگي رونق خوبي در دنياي فناوري پيدا کرده‌اند. تا قبل از سال ۲۰۱۱ اين نسل از حافظه‌ها در ابزارهاي الکترونيکي ديده نمي‌شدند. از آن زمان تاکنون سازندگان تراشه‌هاي بزرگ و با ظرفيت بالا در حال طراحي و توسعه‌ي تراشه‌هاي سه بعدي کارآمدتر و به روزتر هستند.»
 
 
 
تزارون در حال حاضر در ساخت تراشه‌هاي حافظه‌ي سه بعدي پيشتاز است. اين گروه موفق شده حافظه‌هايي بسازد که توان برقراري ارتباط ميان لايه‌اي بيشتري دارند و هزينه‌ي تمام شده‌ي ساخت آن‌ها هم پايين تر از مدل‌هاي مشابه است. پاتي دراين باره مي‌گويد: «اين ‌يکي از موفق ترين بخش‌هاي ساخت ابررايانه خواهد بود. زيرا همزمان با کاهش هزينه‌ها، سرعت عملکرد نيز بالا مي‌رود.»
 
ابررايانه‌ي در حال ساخت نمي‌تواند خيلي متکي بر حافظه‌ي DRAM باشد. زيرا اين حافظه فقط در حال کار و هنگامي ‌که سيستم فعال است اطلاعات را ذخيره مي‌کند. اگر سازندگان ابررايانه بخواهند از حافظه‌ي سه بعدي استفاده کنند، لاجرم بايد نرم افزارهاي تازه‌اي براي آن تعريف کنند. با گذر از اين مرحله مي‌توان به مرحله‌اي رسيد که حافظه‌ي ابر رايانه‌ي بزرگ مقياس را قابل قبول و کارآمد خواند.
 
 
 
 
اختصاصي کردن تراشه‌ها:
اضافه کردن هسته‌هاي پردازنده‌اي که هر کدام طراحي شده‌اند تا اپليکيشن‌هاي خاصي را اجرا کنند مي‌تواند به کاهش مصرف انرژي ابرکامپيوتر کمک کند. با اين کار هر تراشه فقط هنگامي ‌کار مي‌کند که کاربر به آن نياز داشته باشد و در صورت عدم استفاده از اپليکيشن، تراشه نيز غيرفعال باقي مي‌ماند. البته اين پردازنده‌هاي تخصصي نياز دارند که برنامه نويسان برنامه‌هاي مناسب را برايشان طراحي کنند تا عملکرد مؤثر و بهينه‌اي داشته باشند. 
 
 
 
 
دبنديکز به اين روش بسيار خوشبين است و مي‌گويد: «احتمالاً اين نوع تراشه‌ها بخش اصلي ابررايانه‌هاي آينده خواهند بود. زيرا هزينه‌ي ساخت آن‌ها کمتر است و استفاده از تراشه‌هاي تخصصي مي‌تواند کيفيت عملکرد ابرکامپيوتر را بهبود ببخشد.»

منیع:
 
منابع مفید: 
 

 SciDAC

 Tunneling Effect Transistors

The Next Platform

asme.org

 

Rebooting Supercomputing

1394/10/1 لينک مستقيم

فرستنده :
حسین HyperLink HyperLink 1397/1/1
مـتـن : عالی بود واقعا عالی بود!

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content