XMod
 چهل ساز بعد از جایزه تورینگ
چهل ساز بعد از جایزه تورینگزنگ تفريح كامپيوتر
چهل سال بعد، برندگان جايزه‌ي تورينگ زمان خود را صرف امنيت ديجيتالي و فعاليت‌هاي هسته‌اي مي‌کنند.

 

مارتين هلمن (Martin Hellman) يکي از دو دانشمندي بود که در هفته‌ي اخير جايزه‌ي معتبر تورينگ را دريافت کرد. او به خاطر کارهاي پيشتازانه‌اي که چهل سال پيش در زمينه‌ي رمزنگاري و امنيت ديجيتالي انجام داده بود، براي دريافت جايزه‌ي تورينگ انتخاب شد. اما اين روزها او زمان زيادي را صرف رمزنگاري نمي‌کند. بلکه بيشتر وقت خود را صرف هشدار به جامعه درباره‌ي خطرهاي نوعي جنگ هسته‌اي باالقوه مي‌کند. 

 

سازمان ماشين‌هاي محاسباتي (The Association for Computing Machinery) اسامي ‌برندگان جايزه‌ي تورينگ را در روز سه شنبه‌ي هفته‌ي گذشته در کنفرانسي در شهر سان‌فرانسيسکو اعلام کرد. اين جايزه با عنوان نوبل کامپيوتر هم شناخته مي‌شود. جايزه‌ي تورينگ يک ميليون دلار پول نقد است که به طور مساوي ميان هلمن و ويدفيلد ديفي (Whitfield Diffie) تقسيم شد. ديفي در سال 1976 در کنار هلمن در زمينه‌ي رمزنگاري عمومي ‌کار مي‌کرده و در دانشگاه استنفورد همکاري تنگاتنگي با هلمن داشته است. 

 

تصادفاً اين مخترعان دريافتند که روزي که کنگره‌ي قانون گذاري ايالات متحده‌ي امريکا در حال تصويب قانوني براي نفوذ دولت در حريم خصوصي کاربران بود، کمپاني اپل و پليس بين الملل به اين نتيجه رسيده بودند که استفاده از رمزنگاري عمومي ‌را بايد به رسميت شناخت. 

 

رمزنگاري عمومي ‌هلمن و ديفي که به خاطر اختراع آن جايزه‌ي تورينگ را بردند، دو بخش دارد. يک کاربر پيامي ‌را با استفاده از يک کليد عمومي، مانند يک عدد بزرگ، رمزنگاري مي‌کند. سپس اين رمز را با گيرنده‌ي پيام به اشتراک مي‌گذارد تا گيرنده بتواند پيام مورد نظر را رمزگشايي کند. کليد رمزگشايي عمومي‌ به همه‌ي کاربران اجازه مي‌دهد که يک ايميل يا تراکنش را رمزنگاري کنند. اما فقط گيرنده‌ي رمز مي‌تواند آن را ترجمه کند. 

 

امروزه رمزنگاري عمومي ‌از طريق مرورگر‌هاي اينترنتي در الگوريتم‌ها استفاده مي‌شود و همه روزه از 4 تريليون تراکنش اينترنتي محافظت مي‌کند. ديفي مي‌گويد: «اگر بخواهيد در کارهاي روزمره‌ي اينترنتي خود رمزنگاري عمومي ‌را در نظر نگيريد، به دردسر مي‌افتيد و ناچاريد کارهاي زيادي انجام دهيد تا امنيت تراکنش‌ها و ارتباط‌هايتان حفظ شود.»

 

سازمان محاسبات ماشيني به پاس خدمات هلمن و ديفي در حوزه‌ي کامپيوتر به آن‌ها به ترتيب امتياز 70 و 71 را داده است. اما امروز و پس از گذشت چهل سال، اين دو محقق به دليل تعهدهاي کاري به حوزه‌هاي ديگر علمي، وقت چنداني را براي توسعه‌ي رمزنگاري صرف نمي‌کنند. 

 

هلمن که هنوز هم در دانشگاه استنفورد مستقر است، تنها 15 درصد از زمان خود را صرف رمزنگاري و پژوهش‌ها‌ي مرتبط با آن مي‌کند. او بيشتر اوقات خود را به ارتباط به مردم و تشکيل گروه‌هايي براي هشدار دادن درباره‌ي خطرهاي جهاني جنگ هسته‌اي اختصاص مي‌دهد. او سعي مي‌کند شهروندان را متقاعد کند تا به او بپيوندند و از بروز جنگ جهاني هسته‌اي جلوگيري کنند. 

 

او بخش بزرگي از پولي را که از جايزه‌ي تورينگ دريافت کرده بود صرف کتابي کرد که با همکاري همسرش دروتي نوشته است. آن‌ها اين کتاب را درباره‌ي چگونگي دستيابي به هماهنگي در زندگي مشترک و کار براي رسيدن به صلح جهاني در کنار زندگي خصوصي نوشته‌اند. هلمن در اين‌باره مي‌گويد: «ازدواج من و دروتي به مشکل خورده بود. در همان زمان بود که ما در يک جلسه‌ي حفاظت از محيط زيست که حال و هواي روحاني خاصي داشت شرکت کرديم. در آنجا تصميم گرفتيم به گروه‌هاي ترويج منع استفاده از سلاح‌هاي اتمي‌ بپيونديم. در واقع مي‌توان گفت يافتن يک هدف مشترک ميان من و دروتي زندگي زناشويي ما را نجات داد.»

 

هلمن در سال 2008 تجزيه و تحليلي از احتمال وقوع جنگ هسته‌اي درباره‌ي رآکتورهاي اتمي ‌مختلف دنيا ارائه کرد. او در اين آناليز از مدل استفاده شده توسط ستاد مديريت بحران‌هاي موشکي کوبا در سال 1969 بهره برد. هلمن به اين نتيجه رسيد که احتمال وقوع جنگ اتمي ‌از 2 در 10000 که در سال 1969 اعلام شده بود، به عدد 5 در 10000 رسيده است. او معتقد است که بسياري از سياستمداران و کارشناسان احتمال وقوع جنگ اتمي‌ را کمتر از اين عدد متصور هستند. 

 

 

 

 

هلمن مي‌گويد: «مي‌توان گفت اکثريت قريب به اتفاق انسان‌ها به سلاح‌هاي هسته‌اي علاقه مند نيستند. اما اين مشکل مربوط به گذشته‌هاست و مي‌بايست حل شود.» او يکي از 29 دانشمندي بود که نامه‌اي را براي باراک اوباما، رئيس جمهور وقت ايالات متحده نوشتند و امضا کردند. محتواي نامه درباره‌ي حمايت از پرونده‌ي هسته‌اي ايران بود.  اگرچه هلمن و ديفي ديگر با هم همکاري زيادي ندارند، اما گاهي اوقات يکديگر را در دانشگاه استنفورد در نشست‌هاي مربوط به امنيت سايبري ملاقت مي‌کنند. ديفي همچنان در زمينه‌ي امنيت شخصي و حفاظت از اطلاعات کاربران فعاليت مي‌کند. او خواستار اين است که حفظ حريم خصوصي تبديل به يک مطالبه‌ي عمومي ‌شود. 

 

 

 

در حالي که بسياري از همکاران ديفي نگران سؤاستفاده‌ي شرکت‌ها و فروشگاه‌هاي از اطلاعات مشتريان خود هستند، او بيشتر سرک کشي سازمان‌هاي سياسي را انتقاد مي‌کند و مي‌گويد: «چطور مي‌توانيم به خود بباليم که در جامعه‌اي آزاد زندگي مي‌کنيم در حالي که به ‌اندازه‌ي کافي در ارتباطات رايانه‌اي خود حريم خصوصي نداريم؟» ديفي همچنان زمان زيادي را صرف رمزگشايي و متدهاي مختلف آن مي‌کند، اما وارد حوزه‌ي مسائل امنيتي ديجيتالي نيز شده است. او با کمپاني‌هاي طراح رمزنگاري نيز ارتباط نزديک دارد. خانه‌ي ديفي نزديک دانشگاه استنفورد است و او همچنان صبحانه را در کافه‌ي نزديک دانشگاه صرف مي‌کند. 

 

 

 

هلمن و ديفي درباره‌ي دريافت جايزه‌ي تورينگ مي‌گويند خوشحال هستند که با دريافت اين جايزه، اعتبار رمزنگاري عمومي‌ به جامعه‌ي علوم رايانه اثبات شد. البته هنوز هم نقد‌هايي به اين سيستم رمزنگاري وارد مي‌شود که آن‌ها را با چالش‌هايي تازه روبرو مي‌کند. اين دو دانشمند همچنان مايلند تا به دستاوردهاي تازه‌اي درباره‌ي رمزنگاري عمومي ‌برسند و افق‌هاي اين متد امنيتي را گسترش دهند. 

 

 

 


منبع:

IEEE

رمزنگاری کوانتمی: ۱ - ۲ - ۳ 

منابع مفید:

بهترین شرکت های رمزنگاری ۲۰۱۶

آشنایی با رمرنگاری

آلن تورینگ

ابهام در رمزنگاری یاهو و گوگل

Atomic Object

amturing.amc.org (2015)

برندگان حایزة تورینگ از ابتدا تا کنون

Nuclear risk

 

 

 

1394/11/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 چهل ساز بعد از جایزه تورینگ
چهل ساز بعد از جایزه تورینگزنگ تفريح كامپيوتر
چهل سال بعد، برندگان جايزه‌ي تورينگ زمان خود را صرف امنيت ديجيتالي و فعاليت‌هاي هسته‌اي مي‌کنند.

 

مارتين هلمن (Martin Hellman) يکي از دو دانشمندي بود که در هفته‌ي اخير جايزه‌ي معتبر تورينگ را دريافت کرد. او به خاطر کارهاي پيشتازانه‌اي که چهل سال پيش در زمينه‌ي رمزنگاري و امنيت ديجيتالي انجام داده بود، براي دريافت جايزه‌ي تورينگ انتخاب شد. اما اين روزها او زمان زيادي را صرف رمزنگاري نمي‌کند. بلکه بيشتر وقت خود را صرف هشدار به جامعه درباره‌ي خطرهاي نوعي جنگ هسته‌اي باالقوه مي‌کند. 

 

سازمان ماشين‌هاي محاسباتي (The Association for Computing Machinery) اسامي ‌برندگان جايزه‌ي تورينگ را در روز سه شنبه‌ي هفته‌ي گذشته در کنفرانسي در شهر سان‌فرانسيسکو اعلام کرد. اين جايزه با عنوان نوبل کامپيوتر هم شناخته مي‌شود. جايزه‌ي تورينگ يک ميليون دلار پول نقد است که به طور مساوي ميان هلمن و ويدفيلد ديفي (Whitfield Diffie) تقسيم شد. ديفي در سال 1976 در کنار هلمن در زمينه‌ي رمزنگاري عمومي ‌کار مي‌کرده و در دانشگاه استنفورد همکاري تنگاتنگي با هلمن داشته است. 

 

تصادفاً اين مخترعان دريافتند که روزي که کنگره‌ي قانون گذاري ايالات متحده‌ي امريکا در حال تصويب قانوني براي نفوذ دولت در حريم خصوصي کاربران بود، کمپاني اپل و پليس بين الملل به اين نتيجه رسيده بودند که استفاده از رمزنگاري عمومي ‌را بايد به رسميت شناخت. 

 

رمزنگاري عمومي ‌هلمن و ديفي که به خاطر اختراع آن جايزه‌ي تورينگ را بردند، دو بخش دارد. يک کاربر پيامي ‌را با استفاده از يک کليد عمومي، مانند يک عدد بزرگ، رمزنگاري مي‌کند. سپس اين رمز را با گيرنده‌ي پيام به اشتراک مي‌گذارد تا گيرنده بتواند پيام مورد نظر را رمزگشايي کند. کليد رمزگشايي عمومي‌ به همه‌ي کاربران اجازه مي‌دهد که يک ايميل يا تراکنش را رمزنگاري کنند. اما فقط گيرنده‌ي رمز مي‌تواند آن را ترجمه کند. 

 

امروزه رمزنگاري عمومي ‌از طريق مرورگر‌هاي اينترنتي در الگوريتم‌ها استفاده مي‌شود و همه روزه از 4 تريليون تراکنش اينترنتي محافظت مي‌کند. ديفي مي‌گويد: «اگر بخواهيد در کارهاي روزمره‌ي اينترنتي خود رمزنگاري عمومي ‌را در نظر نگيريد، به دردسر مي‌افتيد و ناچاريد کارهاي زيادي انجام دهيد تا امنيت تراکنش‌ها و ارتباط‌هايتان حفظ شود.»

 

سازمان محاسبات ماشيني به پاس خدمات هلمن و ديفي در حوزه‌ي کامپيوتر به آن‌ها به ترتيب امتياز 70 و 71 را داده است. اما امروز و پس از گذشت چهل سال، اين دو محقق به دليل تعهدهاي کاري به حوزه‌هاي ديگر علمي، وقت چنداني را براي توسعه‌ي رمزنگاري صرف نمي‌کنند. 

 

هلمن که هنوز هم در دانشگاه استنفورد مستقر است، تنها 15 درصد از زمان خود را صرف رمزنگاري و پژوهش‌ها‌ي مرتبط با آن مي‌کند. او بيشتر اوقات خود را به ارتباط به مردم و تشکيل گروه‌هايي براي هشدار دادن درباره‌ي خطرهاي جهاني جنگ هسته‌اي اختصاص مي‌دهد. او سعي مي‌کند شهروندان را متقاعد کند تا به او بپيوندند و از بروز جنگ جهاني هسته‌اي جلوگيري کنند. 

 

او بخش بزرگي از پولي را که از جايزه‌ي تورينگ دريافت کرده بود صرف کتابي کرد که با همکاري همسرش دروتي نوشته است. آن‌ها اين کتاب را درباره‌ي چگونگي دستيابي به هماهنگي در زندگي مشترک و کار براي رسيدن به صلح جهاني در کنار زندگي خصوصي نوشته‌اند. هلمن در اين‌باره مي‌گويد: «ازدواج من و دروتي به مشکل خورده بود. در همان زمان بود که ما در يک جلسه‌ي حفاظت از محيط زيست که حال و هواي روحاني خاصي داشت شرکت کرديم. در آنجا تصميم گرفتيم به گروه‌هاي ترويج منع استفاده از سلاح‌هاي اتمي‌ بپيونديم. در واقع مي‌توان گفت يافتن يک هدف مشترک ميان من و دروتي زندگي زناشويي ما را نجات داد.»

 

هلمن در سال 2008 تجزيه و تحليلي از احتمال وقوع جنگ هسته‌اي درباره‌ي رآکتورهاي اتمي ‌مختلف دنيا ارائه کرد. او در اين آناليز از مدل استفاده شده توسط ستاد مديريت بحران‌هاي موشکي کوبا در سال 1969 بهره برد. هلمن به اين نتيجه رسيد که احتمال وقوع جنگ اتمي ‌از 2 در 10000 که در سال 1969 اعلام شده بود، به عدد 5 در 10000 رسيده است. او معتقد است که بسياري از سياستمداران و کارشناسان احتمال وقوع جنگ اتمي‌ را کمتر از اين عدد متصور هستند. 

 

 

 

 

هلمن مي‌گويد: «مي‌توان گفت اکثريت قريب به اتفاق انسان‌ها به سلاح‌هاي هسته‌اي علاقه مند نيستند. اما اين مشکل مربوط به گذشته‌هاست و مي‌بايست حل شود.» او يکي از 29 دانشمندي بود که نامه‌اي را براي باراک اوباما، رئيس جمهور وقت ايالات متحده نوشتند و امضا کردند. محتواي نامه درباره‌ي حمايت از پرونده‌ي هسته‌اي ايران بود.  اگرچه هلمن و ديفي ديگر با هم همکاري زيادي ندارند، اما گاهي اوقات يکديگر را در دانشگاه استنفورد در نشست‌هاي مربوط به امنيت سايبري ملاقت مي‌کنند. ديفي همچنان در زمينه‌ي امنيت شخصي و حفاظت از اطلاعات کاربران فعاليت مي‌کند. او خواستار اين است که حفظ حريم خصوصي تبديل به يک مطالبه‌ي عمومي ‌شود. 

 

 

 

در حالي که بسياري از همکاران ديفي نگران سؤاستفاده‌ي شرکت‌ها و فروشگاه‌هاي از اطلاعات مشتريان خود هستند، او بيشتر سرک کشي سازمان‌هاي سياسي را انتقاد مي‌کند و مي‌گويد: «چطور مي‌توانيم به خود بباليم که در جامعه‌اي آزاد زندگي مي‌کنيم در حالي که به ‌اندازه‌ي کافي در ارتباطات رايانه‌اي خود حريم خصوصي نداريم؟» ديفي همچنان زمان زيادي را صرف رمزگشايي و متدهاي مختلف آن مي‌کند، اما وارد حوزه‌ي مسائل امنيتي ديجيتالي نيز شده است. او با کمپاني‌هاي طراح رمزنگاري نيز ارتباط نزديک دارد. خانه‌ي ديفي نزديک دانشگاه استنفورد است و او همچنان صبحانه را در کافه‌ي نزديک دانشگاه صرف مي‌کند. 

 

 

 

هلمن و ديفي درباره‌ي دريافت جايزه‌ي تورينگ مي‌گويند خوشحال هستند که با دريافت اين جايزه، اعتبار رمزنگاري عمومي‌ به جامعه‌ي علوم رايانه اثبات شد. البته هنوز هم نقد‌هايي به اين سيستم رمزنگاري وارد مي‌شود که آن‌ها را با چالش‌هايي تازه روبرو مي‌کند. اين دو دانشمند همچنان مايلند تا به دستاوردهاي تازه‌اي درباره‌ي رمزنگاري عمومي ‌برسند و افق‌هاي اين متد امنيتي را گسترش دهند. 

 

 

 


منبع:

IEEE

رمزنگاری کوانتمی: ۱ - ۲ - ۳ 

منابع مفید:

بهترین شرکت های رمزنگاری ۲۰۱۶

آشنایی با رمرنگاری

آلن تورینگ

ابهام در رمزنگاری یاهو و گوگل

Atomic Object

amturing.amc.org (2015)

برندگان حایزة تورینگ از ابتدا تا کنون

Nuclear risk

 

 

 

1394/11/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content