XMod
 چگونه آژیر بسازیم
چگونه آژیر بسازیممشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: صوت، آژیر، فیزیک
مشاهده علمی ۱۸۴

 

 

 مقدمه:

احتمالاً هر روز صدای آژیرهای مختلفی را می‌شنوید، آمبولانس، ماشین آتش‌نشانی و ... . صدای آژیر این وسایل بسیار بلند و تأثیرگذار در باز کردن راه در خیابان‌هاست. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این صداهای بسیار بلند چگونه تولید می‌شوند؟ با انجام فعالیت علمی زیر یک آژیر ساده بسازید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

 

پیش‌زمینه:

برای درک نحوه‌ی کار آژیرها ابتدا باید نگاهی به مفاهیم فیزیک صوت بیندازیم. صوت اساساً فقط حرکت هواست. با حرکت یا جابه‌جایی ذرات هوا یک موج صوتی تولید می‌شود که متشکل از الگویی تکراری از مناطق فشار بالا و فشار پایین است که در قالب یک موج فشاری در هوا حرکت می‌کند. ذرات هوا در یک حرکت رفت و برگشتی مرتعش می‌شوند و سرعت این ارتعاش فرکانس نام دارد.

 

 

 

 

ساده‌ترین نوع آژیر یک دستگاه مکانیکی است که جریان هوا را به سمت یک دیسک چرخنده‌ی سوراخ دار هل می‌دهد. با چرخش دیسک، جریان هوا به طور متناوب قطع و وصل می‌شود. نوساناتی که در اثر این اتفاق در فشار هوا رخ می‌دهد یک سری امواج فشاری ایجاد می‌کند که ما آن را به صورت صدا می‌شنویم. تعداد سوراخ‌های موجود در دیسک فرکانس این صدا را تعیین می‌کند. سرعت چرخش دیسک نیز بر تُن صدا تأثیر می‌گذارد (صدای خاص آژیر). شما می‌توانید فرکانس تقریبی را با ضرب تعداد چرخش‌های دیسک در ثانیه در تعداد سوراخ‌های دیسک به دست بیاورید.

 

 

 

 

امروزه آژیرهای الکترونیکی به مرور جایگزین آژیرهای مکانیکی می‌شوند، با این حال هنوز بسیاری از آژیرهای ماشین‌های آتش نشانی بر همین مبنا (دیسک) کار می‌کنند. در این طراحی یک موتور الکتریکی یک فن را به حرکت درمی‌آورد که داخل یک درام شکاف دار می‌چرخد. فن هوا را از جلو می‌کشد و از اطراف خارج می‌کند. هنگامی که دهانه‌ی فن با شکاف‌های درام هم راستا می شود، یک انفجار هوا رخ می‌دهد. مشابه با دیسک سوراخ دار فن اساساً جریان هوا را به انفجارهای هوای جداگانه تقسیم می‌کند و فرکانس آنها صدای تولیدی را تعیین می‌کند.

 

 

 

اطلاعات بسیار زیادی در این باره کسب کردیم. اکنون زمان ساخت دیسک سوراخ دار خودمان رسیده است!

مواد و وسایل مورد نیاز:

نقاله

 مقوای محکم

 نوار چسب فومی دو طرفه

 قیچی

 مداد

 پرگار

 پانچ (سوراخ کن)

 پیچ گوشتی برقی بی سیم با رابط کوچک شش ضلعی (برای استفاده از این وسیله حتماً به کمک یک بزرگتر نیاز دارید.)

 نی آشامیدنی

 گیره‌ی کاغذ یا سوزن

 حوله کاغذی سبک

 یک بزرگسال برای کمک

 

آماده سازی:

با پرگار دایره‌ای به شعاع هشت سانتیمتر بر روی مقوا رسم کنید. در همین دایره دو دایره‌ی کوچکتر با شعاع‌های هفت و شش سانتیمتری رسم کنید.

 

 بزرگترین دایره را ببرید.

 

 با استفاده از نقاله خط‌هایی با فاصله‌ی زاویه‌ای ۱۵ درجه از هم رسم کنید که از مرکز دایره بگذرند.

 

 با پانچ روی هر تقاطع خطوط صاف با محیط دایره‌ی با شعاع هفت سانتیمتر یک سوراخ ایجاد کنید.

 

 روی محیط دایره با شعاع شش سانتیمتری سوراخ‌هایی یکی در میان در تقاطع خطوط صاف با محیط دایره ایجاد کنید.

 

 اکنون دیسکی با دو حلقه‌ی متحد المرکز از سوراخ‌هایی دارید که تعدادشان روی حلقه‌ی بزرگتر دو برابر حلقه‌ی کوچکتر است.

 

 

 یک تکه‌ی کوچک از نوار چسب فومی دو طرفه ببرید و آن را به مرکز مقوای سوراخ دار بچسبانید.

 

 حال با یک گیره‌ی کاغذ یا سوزن سوراخی کوچک در وسط دایره و نوار فوم ایجاد کنید.

 

 یک رابط شش ضلعی در پیچ گوشتی بی سیم خود قرار دهید.

 

 دیسک مقوایی سوراخ دار را بردارید و رابط شش ضلعی را در سوراخ مرکز دایره‌ی مقوایی فرو کنید تا نوار چسب فومی در مقابل پیچ گوشتی برقی قرار بگیرد. حال با چسب فومی مقوا را به پیچ گوشتی بی سیم بچسبانید تا تکان نخورد.

 

 پیچ گوشتی را روی بالاترین سرعت چرخش تنظیم کنید.

 

 

روش کار:

نی را جلوی دهان خود بگیرید و دست دیگرتان را نیز در انتهای آن نگه دارید و در نی بدمید. آیا می‌توانید جریان هوای خارج شده از نی را حس کنید؟ با دقت گوش دهید، آیا هوای خارج شده صدا دارد؟

 

 از بزرگتر خود بخواهید پیچ گوشتی برقی بی سیم با دیسک متصل به آن را نگه دارد. هنگامی که کسی غیر از شما در نزدیکی دستگاه است آن را روشن نکنید. حال از بزرگترتان بخواهید دستگاه را روی بالاترین سرعت چرخش روشن کند. آیا صدایی از دیسک تولید می‌شود؟ آیا صدایی غیر از صدای پیچ گوشتی می‌شنوید؟

 

 در مرحله‌ی بعد از بزرگتر خود درخواست کنید بار دیگر پیچ گوشتی برقی را با بالاترین سرعت چرخش روشن کند. دقت داشته باشید که سرعت چرخش دیسک باید ثابت باقی بماند. در حالی که دیسک می‌چرخد، نی را به طور عمودی در فاصله‌ی یک تا دو سانتیمتر از حلقه‌ی بیرونی سوراخ‌ها نگه دارید و در آن بدمید. دقت داشته باشید که نی نباید با دیسک تماس پیدا کند. این بار چه اتفاقی می‌افتد؟ با دقت گوش دهید. آیا صدای خاصی می‌شنوید؟  

 

 در حالی که دیسک با همان سرعت می‌چرخد، نی را در مقابل دایره‌ی داخلی سوراخ‌های دیسک بگیرید و در نی بدمید. این بار نیز صدایی می‌شنوید؟ این صدا با صدای تولید شده در مرحله‌ی قبل چه تفاوتی دارد؟ به نظرتان دلیل تغییر صدا چیست؟

 

 پیچ گوشتی برقی را خاموش کنید تا دیسک از چرخش بایستد. از بزرگتر خود بخواهید دیسک را مجدداً آرام به چرخش دربیاورد اما این بار به سرعت چرخش دیسک دقت کنید. آیا سرعت چرخش همیشه ثابت است؟ آیا می‌توانید دیسک را با سرعت‌های مختلف بچرخانید؟

 

 پس از درک چگونگی ایجاد سرعت‌های چرخش مختلف، مجدداً نی را مقابل حلقه‌ی بیرونی سوراخ‌های دیسک نگه دارید. در هنگام دمیدن داخل نی، سرعت چرخش پیچ گوشتی برقی را تغییر دهید تا دیسک با سرعت‌های مختلف بچرخد. با تغییر سرعت صدا چگونه عوض می‌شود؟ صدای تولید شده در سرعت چرخش بالا چه تفاوتی با صدای ایجاد شده در سرعت چرخش پایین دارد؟ آیا می‌توانید دلیل این مشاهدات را توضیح دهید؟

 

 در انتها سعی کنید با دمیدن در دو حلقه‌ی سوراخ‌ها در سرعت‌های چرخش متفاوت صدایی مشابه با آژیر وسایل نقلیه ایجاد کنید.

 

آزمایش‌های تکمیلی:

دیسک‌هایی با الگوی سوراخ‌های متفاوت درست کنید و به صدای تولید شده توسط آنها گوش کنید. اگر سوراخ‌ها با فاصله‌ی یکسان از هم قرار نداشته باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر یک سری سوراخ به همراه یک فاصله بعد از آنها ایجاد کنید چه صدایی تولید می‌شود؟

 

 از بزرگترتان بخواهید یک کاغذ سبک مانند حوله‌ی کاغذی را نزدیک به دیسک چرخان (میان بدن خود و دیسک) نگه دارد و در همین حین در نی بدمید. کاغذ را به دقت نگاه کنید. چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟ آیا کاغذ حرکت می‌کند؟ الگوی حرکت آن چگونه است؟ (در این مرحله بهتر است دیسک را با سرعت کم بچرخانید.)

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا توانستید با این وسیله صدای آژیر تولید کنید؟ دمیدن در نی به تنهایی ایجاد صدای آژیر نمی‌کند، زیرا با این کار تنها جریان هوا ایجاد می‌شود و موج فشار به وجود نمی‌آید. همچنین، اگر تنها دیسک را به وسیله‌ی پیچ گوشتی بی سیم بچرخانید، تنها صدای قابل شنیده صدای کار دستگاه است. با این وجود اگر جریان هوا به دیسک در حال چرخش برخورد کند، صدایی قابل شنیدن تولید می‌شود. دلیل آن است که هوای دمیده شده از نی به طور متناوب از سوراخ‌ها رد می‌شود و با چرخیدن دیسک جریان هوا قطع می‌شود. اگر آزمایش تکمیلی با کاغذ را انجام داده باشید احتمالاً الگوی موج تولید شده توسط این جریان هوا را مشاهده کرده‌اید. بسته به داخل شدن یا نشدن هوا به دیسک، کاغذ به عقب و جلو حرکت می‌کند. هر کدام از این به اصطلاح انفجارهای هوا به مانند یک موج صوتی عمل می‌کنند و تعداد زیادی از آنها تولید یک صدای مداوم می‌کند.

 

با دمیدن هوا در سوراخ‌های حلقه‌ی داخلی تن صدا کم می‌شود. به طور خاص، تن یک اکتاو پایین‌تر از تن تولید شده توسط حلقه‌ی سوراخ‌های خارجی است. بدین معنا که هر کدام از حلقه‌های سوراخ صدایی با نصف یا دو برابر فرکانس تولید می‌کنند. دلیل این اتفاق تعداد سوراخ‌های حلقه است. با افزایش تعداد سوراخ‌ها، تعداد پاف‌های هوا بیشتر و به دنبال آن فرکانس موج صوتی زیادتر می‌شود. هر چه فرکانس بیشتر باشد تن بالاتر است. در نتیجه اگر تعداد سوراخ‌ها نصف شود، فرکانس صدای تولیدی نیز نصف می‌شود. در نهایت اگر در هنگام دمیدن هوا به دیسک، سرعت چرخش آن را تغییر دهید نیز صدای تولیدی عوض می‌شود. هر چه سرعت چرخش دیسک بالاتر رود، فرکانس پاف‌های هوا بیشتر می‌شود و تن صدا بالا می‌رود. با تغییر نوسانی سرعت چرخش دیسک از کم به زیاد می‌توانید صدایی آژیر مانند تولید کنید. هر الگوی سوراخ روی دیسک نیز صدایی خاص و منحصر به فرد تولید می‌کند.

 

تمیز کردن:

می‌توانید دیسک‌های مقوایی را در سطل بازیافت بیندازید.

 


منبع: 
منابع مفید:

 

1394/10/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 چگونه آژیر بسازیم
چگونه آژیر بسازیممشاهده‌ي علمي
مفاهیم کلیدی: صوت، آژیر، فیزیک
مشاهده علمی ۱۸۴

 

 

 مقدمه:

احتمالاً هر روز صدای آژیرهای مختلفی را می‌شنوید، آمبولانس، ماشین آتش‌نشانی و ... . صدای آژیر این وسایل بسیار بلند و تأثیرگذار در باز کردن راه در خیابان‌هاست. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این صداهای بسیار بلند چگونه تولید می‌شوند؟ با انجام فعالیت علمی زیر یک آژیر ساده بسازید تا پاسخ این سوال را بیابید.

 

 

 

پیش‌زمینه:

برای درک نحوه‌ی کار آژیرها ابتدا باید نگاهی به مفاهیم فیزیک صوت بیندازیم. صوت اساساً فقط حرکت هواست. با حرکت یا جابه‌جایی ذرات هوا یک موج صوتی تولید می‌شود که متشکل از الگویی تکراری از مناطق فشار بالا و فشار پایین است که در قالب یک موج فشاری در هوا حرکت می‌کند. ذرات هوا در یک حرکت رفت و برگشتی مرتعش می‌شوند و سرعت این ارتعاش فرکانس نام دارد.

 

 

 

 

ساده‌ترین نوع آژیر یک دستگاه مکانیکی است که جریان هوا را به سمت یک دیسک چرخنده‌ی سوراخ دار هل می‌دهد. با چرخش دیسک، جریان هوا به طور متناوب قطع و وصل می‌شود. نوساناتی که در اثر این اتفاق در فشار هوا رخ می‌دهد یک سری امواج فشاری ایجاد می‌کند که ما آن را به صورت صدا می‌شنویم. تعداد سوراخ‌های موجود در دیسک فرکانس این صدا را تعیین می‌کند. سرعت چرخش دیسک نیز بر تُن صدا تأثیر می‌گذارد (صدای خاص آژیر). شما می‌توانید فرکانس تقریبی را با ضرب تعداد چرخش‌های دیسک در ثانیه در تعداد سوراخ‌های دیسک به دست بیاورید.

 

 

 

 

امروزه آژیرهای الکترونیکی به مرور جایگزین آژیرهای مکانیکی می‌شوند، با این حال هنوز بسیاری از آژیرهای ماشین‌های آتش نشانی بر همین مبنا (دیسک) کار می‌کنند. در این طراحی یک موتور الکتریکی یک فن را به حرکت درمی‌آورد که داخل یک درام شکاف دار می‌چرخد. فن هوا را از جلو می‌کشد و از اطراف خارج می‌کند. هنگامی که دهانه‌ی فن با شکاف‌های درام هم راستا می شود، یک انفجار هوا رخ می‌دهد. مشابه با دیسک سوراخ دار فن اساساً جریان هوا را به انفجارهای هوای جداگانه تقسیم می‌کند و فرکانس آنها صدای تولیدی را تعیین می‌کند.

 

 

 

اطلاعات بسیار زیادی در این باره کسب کردیم. اکنون زمان ساخت دیسک سوراخ دار خودمان رسیده است!

مواد و وسایل مورد نیاز:

نقاله

 مقوای محکم

 نوار چسب فومی دو طرفه

 قیچی

 مداد

 پرگار

 پانچ (سوراخ کن)

 پیچ گوشتی برقی بی سیم با رابط کوچک شش ضلعی (برای استفاده از این وسیله حتماً به کمک یک بزرگتر نیاز دارید.)

 نی آشامیدنی

 گیره‌ی کاغذ یا سوزن

 حوله کاغذی سبک

 یک بزرگسال برای کمک

 

آماده سازی:

با پرگار دایره‌ای به شعاع هشت سانتیمتر بر روی مقوا رسم کنید. در همین دایره دو دایره‌ی کوچکتر با شعاع‌های هفت و شش سانتیمتری رسم کنید.

 

 بزرگترین دایره را ببرید.

 

 با استفاده از نقاله خط‌هایی با فاصله‌ی زاویه‌ای ۱۵ درجه از هم رسم کنید که از مرکز دایره بگذرند.

 

 با پانچ روی هر تقاطع خطوط صاف با محیط دایره‌ی با شعاع هفت سانتیمتر یک سوراخ ایجاد کنید.

 

 روی محیط دایره با شعاع شش سانتیمتری سوراخ‌هایی یکی در میان در تقاطع خطوط صاف با محیط دایره ایجاد کنید.

 

 اکنون دیسکی با دو حلقه‌ی متحد المرکز از سوراخ‌هایی دارید که تعدادشان روی حلقه‌ی بزرگتر دو برابر حلقه‌ی کوچکتر است.

 

 

 یک تکه‌ی کوچک از نوار چسب فومی دو طرفه ببرید و آن را به مرکز مقوای سوراخ دار بچسبانید.

 

 حال با یک گیره‌ی کاغذ یا سوزن سوراخی کوچک در وسط دایره و نوار فوم ایجاد کنید.

 

 یک رابط شش ضلعی در پیچ گوشتی بی سیم خود قرار دهید.

 

 دیسک مقوایی سوراخ دار را بردارید و رابط شش ضلعی را در سوراخ مرکز دایره‌ی مقوایی فرو کنید تا نوار چسب فومی در مقابل پیچ گوشتی برقی قرار بگیرد. حال با چسب فومی مقوا را به پیچ گوشتی بی سیم بچسبانید تا تکان نخورد.

 

 پیچ گوشتی را روی بالاترین سرعت چرخش تنظیم کنید.

 

 

روش کار:

نی را جلوی دهان خود بگیرید و دست دیگرتان را نیز در انتهای آن نگه دارید و در نی بدمید. آیا می‌توانید جریان هوای خارج شده از نی را حس کنید؟ با دقت گوش دهید، آیا هوای خارج شده صدا دارد؟

 

 از بزرگتر خود بخواهید پیچ گوشتی برقی بی سیم با دیسک متصل به آن را نگه دارد. هنگامی که کسی غیر از شما در نزدیکی دستگاه است آن را روشن نکنید. حال از بزرگترتان بخواهید دستگاه را روی بالاترین سرعت چرخش روشن کند. آیا صدایی از دیسک تولید می‌شود؟ آیا صدایی غیر از صدای پیچ گوشتی می‌شنوید؟

 

 در مرحله‌ی بعد از بزرگتر خود درخواست کنید بار دیگر پیچ گوشتی برقی را با بالاترین سرعت چرخش روشن کند. دقت داشته باشید که سرعت چرخش دیسک باید ثابت باقی بماند. در حالی که دیسک می‌چرخد، نی را به طور عمودی در فاصله‌ی یک تا دو سانتیمتر از حلقه‌ی بیرونی سوراخ‌ها نگه دارید و در آن بدمید. دقت داشته باشید که نی نباید با دیسک تماس پیدا کند. این بار چه اتفاقی می‌افتد؟ با دقت گوش دهید. آیا صدای خاصی می‌شنوید؟  

 

 در حالی که دیسک با همان سرعت می‌چرخد، نی را در مقابل دایره‌ی داخلی سوراخ‌های دیسک بگیرید و در نی بدمید. این بار نیز صدایی می‌شنوید؟ این صدا با صدای تولید شده در مرحله‌ی قبل چه تفاوتی دارد؟ به نظرتان دلیل تغییر صدا چیست؟

 

 پیچ گوشتی برقی را خاموش کنید تا دیسک از چرخش بایستد. از بزرگتر خود بخواهید دیسک را مجدداً آرام به چرخش دربیاورد اما این بار به سرعت چرخش دیسک دقت کنید. آیا سرعت چرخش همیشه ثابت است؟ آیا می‌توانید دیسک را با سرعت‌های مختلف بچرخانید؟

 

 پس از درک چگونگی ایجاد سرعت‌های چرخش مختلف، مجدداً نی را مقابل حلقه‌ی بیرونی سوراخ‌های دیسک نگه دارید. در هنگام دمیدن داخل نی، سرعت چرخش پیچ گوشتی برقی را تغییر دهید تا دیسک با سرعت‌های مختلف بچرخد. با تغییر سرعت صدا چگونه عوض می‌شود؟ صدای تولید شده در سرعت چرخش بالا چه تفاوتی با صدای ایجاد شده در سرعت چرخش پایین دارد؟ آیا می‌توانید دلیل این مشاهدات را توضیح دهید؟

 

 در انتها سعی کنید با دمیدن در دو حلقه‌ی سوراخ‌ها در سرعت‌های چرخش متفاوت صدایی مشابه با آژیر وسایل نقلیه ایجاد کنید.

 

آزمایش‌های تکمیلی:

دیسک‌هایی با الگوی سوراخ‌های متفاوت درست کنید و به صدای تولید شده توسط آنها گوش کنید. اگر سوراخ‌ها با فاصله‌ی یکسان از هم قرار نداشته باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر یک سری سوراخ به همراه یک فاصله بعد از آنها ایجاد کنید چه صدایی تولید می‌شود؟

 

 از بزرگترتان بخواهید یک کاغذ سبک مانند حوله‌ی کاغذی را نزدیک به دیسک چرخان (میان بدن خود و دیسک) نگه دارد و در همین حین در نی بدمید. کاغذ را به دقت نگاه کنید. چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟ آیا کاغذ حرکت می‌کند؟ الگوی حرکت آن چگونه است؟ (در این مرحله بهتر است دیسک را با سرعت کم بچرخانید.)

مشاهده و نتیجه‌گیری:

آیا توانستید با این وسیله صدای آژیر تولید کنید؟ دمیدن در نی به تنهایی ایجاد صدای آژیر نمی‌کند، زیرا با این کار تنها جریان هوا ایجاد می‌شود و موج فشار به وجود نمی‌آید. همچنین، اگر تنها دیسک را به وسیله‌ی پیچ گوشتی بی سیم بچرخانید، تنها صدای قابل شنیده صدای کار دستگاه است. با این وجود اگر جریان هوا به دیسک در حال چرخش برخورد کند، صدایی قابل شنیدن تولید می‌شود. دلیل آن است که هوای دمیده شده از نی به طور متناوب از سوراخ‌ها رد می‌شود و با چرخیدن دیسک جریان هوا قطع می‌شود. اگر آزمایش تکمیلی با کاغذ را انجام داده باشید احتمالاً الگوی موج تولید شده توسط این جریان هوا را مشاهده کرده‌اید. بسته به داخل شدن یا نشدن هوا به دیسک، کاغذ به عقب و جلو حرکت می‌کند. هر کدام از این به اصطلاح انفجارهای هوا به مانند یک موج صوتی عمل می‌کنند و تعداد زیادی از آنها تولید یک صدای مداوم می‌کند.

 

با دمیدن هوا در سوراخ‌های حلقه‌ی داخلی تن صدا کم می‌شود. به طور خاص، تن یک اکتاو پایین‌تر از تن تولید شده توسط حلقه‌ی سوراخ‌های خارجی است. بدین معنا که هر کدام از حلقه‌های سوراخ صدایی با نصف یا دو برابر فرکانس تولید می‌کنند. دلیل این اتفاق تعداد سوراخ‌های حلقه است. با افزایش تعداد سوراخ‌ها، تعداد پاف‌های هوا بیشتر و به دنبال آن فرکانس موج صوتی زیادتر می‌شود. هر چه فرکانس بیشتر باشد تن بالاتر است. در نتیجه اگر تعداد سوراخ‌ها نصف شود، فرکانس صدای تولیدی نیز نصف می‌شود. در نهایت اگر در هنگام دمیدن هوا به دیسک، سرعت چرخش آن را تغییر دهید نیز صدای تولیدی عوض می‌شود. هر چه سرعت چرخش دیسک بالاتر رود، فرکانس پاف‌های هوا بیشتر می‌شود و تن صدا بالا می‌رود. با تغییر نوسانی سرعت چرخش دیسک از کم به زیاد می‌توانید صدایی آژیر مانند تولید کنید. هر الگوی سوراخ روی دیسک نیز صدایی خاص و منحصر به فرد تولید می‌کند.

 

تمیز کردن:

می‌توانید دیسک‌های مقوایی را در سطل بازیافت بیندازید.

 


منبع: 
منابع مفید:

 

1394/10/1 لينک مستقيم

نظر شما پس از تاييد در سايت قرار داده خواهد شد
نام :
پست الکترونيکي :
صفحه شخصي :
نظر:
تایید انصراف
 New Blog
شما بايد وارد شده واجازه ساخت و يا ويرايش وبلاگ را داشته باشيد.
 Blog Archive
 Blog List
 test
Use module action menu to edit content
 1











 صفحه‌ي اول

تنظیمات میزبان
مديريت پورتال‌ها
تعاریف ماژول‌ها
مدیریت فایل
مشتريان تبليغات
SQL
زمانبندي برنامه‌ها
مديريت زبان‌ها
مديريت جستجو
مديريت لیست‌ها
مديريت کاربران ارشد
Open-SearchEngine Admin
رویه ها
تنظیمات سایت
مديريت صفحات
نقش های امنیتی
مديريت كاربران
مشتريان تبليغات
گزارشات سایت
گروه های خبری
مدیریت فایل
سطل بازيافت
نمایشگر رخدادها
رویه ها
مديريت زبان‌ها
تنظیمات سایت
احراز هویت
مرورگر راهكارها
PageBlaster
What's New
صفحات شركت صفر و يك
نظرسنجي انجمن كامپيوتر
تست براي خانم معزي
صفحه خالي
ورود
جواد
مخفي3
مخفي 4
صفحه چت و گفتگو
تست - اميرغياثوند
تست انجمن
مسابقات المپيادها
المپيادهاي علمي رشد
تالار گفتگو
زنگ تفريح المپيادها
تست معرفي سايت
عليمرداني
صدري
خانه كامپيوتر
تست نظرسنجي
عليمرداني 2
پيمان داودي
عليمرداني 4
المپياد رياضي
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد زيست شناسي
عليمرداني 5
وب 2
وب 2 (صفحه اول)
قريبي فر
زنگ‌تفريح‌ها
فلش‌هاي بزرگ شيمي
عليمرداني 6
عليمرداني 10
عليمرداني 12
تست آلبوم
فراز اميرغياثوند
پرسش و پاسخ زيست شناسي
پرسش و پاسخ علمي
پرسش و پاسخ كامپيوتر
پرسش و پاسخ علمي
فعاليت‌هاي علمي
صدري تست
تست
فلش‌هاي رياضي
برندگان شيمي واقعي2
درباره رشد
نقشه سايت
ارتباط با رشد
صفحه اصلي انجمنها
راهنماي استفاده از انجمن
پایگاههای مدارس و استانها
پایگاههای رشد
پایگاههای مفید
وزارت آموزش و پرورش
معرفي چرخه‌ي سوخت هسته‌اي ايران
شهيد بهشتي و آموزش و پرورش
پایگاه مدارس جمهوری اسلامی ایران
فراخوان مقاله‌ی پدافند غيرعامل
ويژه‌نامه‌ی ماه مبارك رمضان
فراخوان مقاله‌ی اقتصاد سالم
ويژه‌نامه‌ی نوروز 1388 هجری شمسی
مسابقه‌ی عكاسی - مكان‌های ديدنی ايران - 1388
جشنواره‌ی فرهنگی و هنری پايداری ملی
پدافند غيرعامل - شبكه‌ی رشد
گالري عكس پدافند غيرعامل رشد
اخبار پدافند غيرعامل
پيوندهای مفيد پدافند غيرعامل
آموزش پدافند غيرعامل
دفاع غيرعامل در دفاع مقدس
بانك فايل پدافند غيرعامل
مقالات منتخب فرهنگيان - پدافند غيرعامل
آموزش دفاع غيرعامل - نظامی
اخبار جشنواره پايداری
بيانيه‌ی هيئت داوران جشنواره‌ی پايداری ملی
مصاحبه با دكتر جلالی - رييس سازمان پدافند غيرعامل
معرفي اعضای شورای سياستگذاری و مسئولين كميته‌ها
جشنواره از منظر دبير جشنواره - سيد محمدرضا مصطفوی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - شعر و داستان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - هنرهای تجسمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی -سايت و پايگاه مجازی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی عمومی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات فرهنگيان
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - مقالات علمی ترجمه‌
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - پژوهش‌های علمی
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - كتاب‌ها
آثار برتر جشنواره پايداری -پايان‌نامه‌های دانشجویی
آثار برتر جشنواره پايداری - مجلات و نشريات
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - گزارش مستند
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - فيلم
آثار برتر جشنواره پايداری ملی - لوح فشرده
هفت‌سين چيست؟
آيين‌های نوروزی ايرانيان
پيامك‌های نوروزي
صوت و اسكرين‌سيور نوروزی
عيد در فرهنگ اسلامی
نوروز از ديدگاه دكتر شريعتی
گالری تصاوير نوروز 1388 رشد
مسابقه‌ی عكاسی مكان‌های ديدنی ايران - نوروز 1388
دعاهای روزهاي ماه رمضان
ربناهای قرآن
پایگاه مدارس استان آذربایجان شرقی
پایگاه مدارس استان آذربایجان غربی
پایگاه مدارس استان اردبیل
پایگاه مدارس استان اصفهان
پایگاه مدارس استان ایلام
پایگاه مدارس استان بوشهر
پایگاه مدارس استان تهران
پایگاه مدارس استان چهارمحال و بختیاری
پایگاه مدارس استان خراسان شمالی
پایگاه مدارس استان خراسان رضوی
پایگاه مدارس استان خراسان جنوبی
پایگاه مدارس استان خوزستان
پایگاه مدارس استان زنجان
پایگاه مدارس استان سمنان
پایگاه مدارس استان سیستان و بلوچستان
پایگاه مدارس استان فارس
پایگاه مدارس استان قزوین
پایگاه مدارس استان قم
پایگاه مدارس استان کردستان
پایگاه مدارس استان کرمان
پایگاه مدارس استان کرمانشاه
پایگاه مدارس استان کهکیلویه و بویراحمد
پایگاه مدارس استان گلستان
پایگاه مدارس استان گیلان
پایگاه مدارس استان لرستان
پایگاه مدارس استان مازندران
پایگاه مدارس استان مرکزی
پایگاه مدارس استان هرمزگان
پایگاه مدارس استان همدان
پایگاه مدارس استان یزد
پایگاه های علمی، آموزشی، فرهنگی
سازمان های دولتی
رسانه ها
معرفی پایگاههای دانشگاهی و موسسات آموزش عالی
معرفی مدارس
بانك نرم‌افزار رشد
آلبوم عكس
دانشنامه
آزمون الكترونيكي و بانك سؤال
فعاليت‌هاي علمي رشد
هدايت تحصيلی
آموزش الكترونيكي
امتحانات نهایی پايه‌ی سوم متوسطه
سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای سال 86
سؤالات نهايي رشته‌هاي نظري سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي فني سال 85
سؤالات نهايي رشته‌هاي حرفه‌اي سال 85
سؤالات نهایی رشته‌های نظری سال 86
سؤالات نهایی رشته‌های فنی سال 86
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 87
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های حرفه‌ای خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های نظری خرداد 88
برنامه و سؤالات نهایی رشته‌های فنی خرداد 88
آموزش ويندوز و نرم‌افزارهاي كاربردي
آموزش تایپ فارسی
آموزش الکترونیکی كتاب‌های درسی
متن کتاب های درسی
انتخاب من
مشاغل من
مجموعه سوالات
مشاوره‌ي تيزهوشان و اولیاي آن‌ها
مصاحبه المپيادها
پيوندها
المپياد رياضي
نتايج نظرسنجي
علوم و فنون جديد
رباتيك
مشاهده‌ي علمي
مناسبت‌ها
لينك‌هاي مسابقه‌ها و زنگ‌تفريح‌هاي المپيادها
كارآفريني
المپياد كامپيوتر
المپياد فيزيك
المپياد شيمي
المپياد زيست‌شناسي
زنگ تفريح زيست
مسابقه‌ي زيست‌
سرفصل‌ها
آموزش زيست‌شناسي
مصاحبه و گزارش زيست‌شناسي
انيميشن‌هاي زنگ‌تفريح‌هاي زيست‌شناسي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي
راهنماي سايت المپياد زيست‌شناسي
برندگان مسابقه‌ي المپياد زيست‌شناسي
پرسش و پاسخ شيمي
مسابقه‌ي المپياد شيمي
راهنماي سايت المپياد شيمي
زنگ تفريح شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
آموزش شيمي
مصاحبه و گزارش شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي
تاريخچه‌ي المپياد جهاني شيمي - 3
مسابقه‌ي شيمي > برندگان مسابقه‌ي شيمي
برندگان شيمي واقعي(مخفي)
مسابقه‌ي فيزيك
زنگ تفريح فيزيك
تاريخچه‌ي ني فيزيك
برندگان مسابقه‌ي المپياد فيزيك
راهنماي سايت المپياد فيزيك
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت پانزدهم
بزرگان فيزيك
آموزش فيزيك
مصاحبه و گزارش فيزيك
عكس روز فيزيك
عكس المپياد فيزيك
مسابقه كامپيوتر
زنگ تفريح كامپيوتر
تاريخچه‌ي المپياد جهاني كامپيوتر
مصاحبه و گزارش كامپيوتر
راهنماي سايت المپياد كامپيوتر
انيميشمن‌هاي كامپيوتر
برندگان مسابقه‌ي المپياد كامپيوتر
مسابقه‌ي رياضي
زنگ تفريح رياضي
تاريخچه‌ي رياضي
راهنماي سايت المپياد رياضي
برندگان مسابقه‌ي رياضي
آموزش رياضي
مصاحبه و گزارش المپياد رياضي
گزارش‌هاي تصويري المپياد رياضي
زنگ تفريج رياضي
گزارش المپياد جهاني فيزيك - قسمت پنجم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سيزدهم
گزارشی از المپیاد جهانی فیزیک - قسمت هفتم
گزارش از المپياد جهاني فيزيك - قسمت يازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هشتم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت شانزدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت هفدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوازدهم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيک- قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت سوم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت دوم
پشت صحنه‌ي المپياد جهاني فيزيك - قسمت اول
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت چهارم
المپياد جهاني رياضي در سال 1387
المپياد جهاني فيزيك در سال 1387
المپياد جهاني كامپيوتر در سال 1387
المپياد جهاني شيمي در سال 1387
المپياد جهاني زيست‌شناسي در سال 1387
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت بيستم
گزارشي از المپياد جهاني فيزيك - قسمت نوزدهم
راهنما
وضعيت:نمايشويرايشDesign پنل كنترل نمايش داده شود؟
عملكردهاي صفحه
اضافه كردن تنظيمات حذف

كپي Export Import
اضافه كردن ماژول جديداضافه كردن ماژول موجودماژول: <يك ماژول انتخاب كنيد>LinksRotatorSimple GallerySimple Gallery Tag CloudSnapsis PageBlasterText/HTMLXML/XSLXMod FormViewZeroAndOne_Menuآكاردئونآناليزگر گوگلاخباراطلاعیه هاانجمناوقات شرعیبازخوردپرسش و پاسختب استريپتب استريپ پيشرفتهچت و گفتگوحساب کاربرفرم سازقاب تبلیغاتیقاب محتواگالري تصاويرگرداننده محتوالینک درختیلینک عکس دارمحتواي زندهمستنداتمعرفی سایتمنومنوي کنارينتایج جستجونظرسنجینقشه سايتنمايش اسلايدي محتواي زندهنمايشگر عكس تصادفيوبلاگورودورودی جستجوکاربران آنلاین SSOکتابهاکتابها-منتخبکتابها-مولفان قاب: ContentPane
عنوان: الحاق: بالاانتها اضافه كردن
قابليت مشاهده: شبيه صفحهفقط ويرايشگران صفحه رديف كردن: چپمركزراستنا مشخص

نصب ماژولهاي اضافي امور معمول
سايت كاربران نقش‌ها

فايل ها راهنما Solutions



شبكه‌ی رشد
سرویسهای آموزشی
گالري‌ها
پيوندها
انجمن‌ها
پست الکترونیکی
شما و رشد
مخفی
اخبار و اطلاعيه‌ها
menuu
مدیریت
میزبان


چهار‌شنيه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ خروج ProfileAdmin



صفحه اولدانشنامهفعالیتهای علمیآموزش الکترونیکیهدایت تحصیلیسوال و آزموناخبار و اطلاعیه هاگالری عکسپیوند هابانک نرم افزارانجمنهاپست الکترونیکی

Edit TabStrip



عنوان

عنوان را در اين قسمت وارد نمائيد
متن

متن را در اين قسمت وارد نمائيد جعبه متن اصلی ویرایشگر متن قوی

  صفحه‌ي اصلي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
    فعاليت‌هاي علمي
تيزهوشان: چملات الهام بخش
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 1
مصاحبه: دكتر كاظم‌پور - 2
مشاوره تيزهوشان | مصاحبه | خبر
 
  المپياد رياضي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد فيزيك
مسابقه: رولر كاستر (10 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد كامپيوتر
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    المپياد شيمي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
 
  المپياد زيست‌شناسي
مسابقه: عبور مكعب‌ها از هم (22 شهريور)
زنگ‌تفريح: ماشين كانوي (2 شهريور)
آموزش | مسابقه | زنگ تفريح | مشاوره
    خبر
» ماشين كانوي (2 شهريور)
» ماشين كانوي (2 شهريور)


متن Html خام


ترتيب نمايش

ترتيب نمايش را در اين قسمت وارد نمائيد
كليدواژه

كليد واژه ها را در اين قسمت وارد نمائيد

تاييد انصراف حذف







صفحه‌‌ی اول | درباره‌‌ی رشد | ارتباط با رشد | نقشه‌‌ی رشد
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی
معاونت فن آوری ارتباطات و اطلاعات آموزشی > دفتر توسعه فناوری اطلاعات آموزشی

مدت زمان ساخت صفحه 0.5468925 ثانيه
 11
Use module action menu to edit content